Aankoop paard, te duur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:31

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe lang wil je nog thuis blijven wonen?

Want als je nu een 6-jarig paard koopt, gaat die met een beetje mazzel nog zeker 20 jaar of langer mee.

Kun je het over een paar jaar financieel bolwerken om op jezelf te wonen en je paard te onderhouden?


Ik ben van plan om minimum nog 2 jaar thuis te wonen, langer is ook zeker mogelijk. Ik neem mijn tijd om voldoende geld te hebben voor alles.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:33

Ik verplaats dit topic even naar PaardenPraat

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:34

Cioccolato schreef:
Ik vind het eigenlijk 'geen geld' in de huidige markt.

Ik begrijp niet hoe jij en meerdere hier dit kunnen zeggen. Je weet ( jullie weten) niks meer van dat paard dan dat het een 6 jarige KWPN is. We weten niks van het model, de beenstanden en hoe ze loopt. Een krabbelaar of strakke rug of verschillende voeten kan al beteken dat het paard voor de helft nog te duur is.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:39

Ts, tussenoplossing, vraag de eigenaar of jij het paard voor eigen rekening op de stal mag zetten. Jij betaalt het stallingsgeld, kunt rijden, paard word beter en jij kun beter inschatten of je het kunt betalen, wat het paard doet in een andere omgeving dus lijkt me een prima tussen oplossing.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:42

bigone schreef:
Ts, tussenoplossing, vraag de eigenaar of jij het paard voor eigen rekening op de stal mag zetten. Jij betaalt het stallingsgeld, kunt rijden, paard word beter en jij kun beter inschatten of je het kunt betalen, wat het paard doet in een andere omgeving dus lijkt me een prima tussen oplossing.


Hier heb ik inderdaad ookal aan gedacht. Maar zou ik dan ook maandelijks nog eens geld voor het paard te 'huren' aan de eigenaar moeten betalen? Anders ben ik over de 400 euro kwijt per maand voor een paard dat eigenlijk niet van mij is.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:42

Maar TS ? Jij rijd nu op dat paard. De eigenaar wil haar aan jou verkopen, zo niet dan houd hij haar. Dan kun je er toch op blijven rijden zonder dat ze van jou zelf is? Lijkt me toch voor de hand liggender dat je haar niet koopt als je er zo onzeker over bent. Op een paard van een ander rijden is ook veel goedkoper.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:47

pillow schreef:
Maar TS ? Jij rijd nu op dat paard. De eigenaar wil haar aan jou verkopen, zo niet dan houd hij haar. Dan kun je er toch op blijven rijden zonder dat ze van jou zelf is? Lijkt me toch voor de hand liggender dat je haar niet koopt als je er zo onzeker over bent. Op een paard van een ander rijden is ook veel goedkoper.


Ik begrijp jouw opmerkingen. Ik heb dit hier ergens ook al uitgelegd dat ik vanaf de maand september tot maart niet verder kan rijden met het paard waardoor we dus nooit een stap verder komen. Ook mag ik geen beslissingen nemen zoals buitenrijden wanneer ik wil en lessen nemen mag ik ook niet en dergelijke... Daarom dacht ik er aan om haar te kopen om dan in de periode van september tot maart op een stal met binnenpiste te zetten en in de zomermaanden op de wei bij mij (die ikzelf heb) en zo nog bij de eigenaar in de piste te rijden.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:04

Gezien wat je allemaal niet mag vraag ik me af of €7000 realistisch is. Je paard zal vast vraag zijn als jullie het samen moeten leren maar dit klinkt wel als een paard braaf manegepaard. Veder niet bijzonder gereden, puur gebaseerd opdat je niet zomaar naar les mag en het samen moet leren. Klinkt als zoek het maar uit.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:12

belle_boef schreef:
Gezien wat je allemaal niet mag vraag ik me af of €7000 realistisch is. Je paard zal vast vraag zijn als jullie het samen moeten leren maar dit klinkt wel als een paard braaf manegepaard. Veder niet bijzonder gereden, puur gebaseerd opdat je niet zomaar naar les mag en het samen moet leren. Klinkt als zoek het maar uit.


Ze is het waard, maar wel eens ze alles geleerd heeft. Ze is spring gericht en in het vrijspringen is dit wel zeker te zien! Maar ze heeft het nog nooit geleerd met ruiter er op en dergelijke. Er is echt nog werk aan... daarmee dat ik mezelf wat afvraag of 7000 te veel is. Maar in die tijd dat ik met haar rij leert ze wel enorm snel en doet ze het graag daarom overweeg ik het dan weer wel...

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:14

Dus omdat je er niets mee mag wil haar maar kopen, dan betaal je dus 400 per maand en ja, ze is niet van jou maar je houd wel 7000 euro voorlopig in the pocket en de keuringskosten.
En huur aan de eigenaar betalen, je rijd nu ook voor niets dus onzin, paard word er misschien beter van en hij heeft de onderhoudskosten niet.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:21

bigone schreef:
Dus omdat je er niets mee mag wil haar maar kopen, dan betaal je dus 400 per maand en ja, ze is niet van jou maar je houd wel 7000 euro voorlopig in the pocket en de keuringskosten.


Ik kijk erg naar de toekomst want ik ben niet van plan haar nog maar 1 jaar te rijden en dan haar op zij te zetten voor het eerste het beste paard. Ik heb de band met haar en wij zijn een goed team en zie ons zo nog tot haar pensioen samen plezier hebben en werken. Dus als ik nu niet even mijn zure centen uitgeef maar wel nog tientallen jaren 400 per maand betaal dan ik nu even minder kwijt dan elk jaar bijna 4000 euro te geven aan een paard dat niet van mij is. Ook kan de eigenaar dan zomaar beslissen om ze weg te doen...

Het gaat hier mij gewoon om of het de 7000 euro waard is of niet aangezien ik hier niet voldoende ervaring in heb, spijtig genoeg...

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:21

Ik mis het gedeelte, ook bij alle reacties.

Die beste man zal misschien wel wat boven zijn vraagprijs zitten. Onder de mom van zakken kan nog altijd. Het is heel normaal om bij aankoop van een paard over de prijs te praten.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:24

Kimmie schreef:
Ik mis het gedeelte, ook bij alle reacties.

Die beste man zal misschien wel wat boven zijn vraagprijs zitten. Onder de mom van zakken kan nog altijd. Het is heel normaal om bij aankoop van een paard over de prijs te praten.


Ja hoor ben ik zeker van plan maar ik weet dat hij bij wijze van spreken geen 2000 euro zal zakken en ik toch rond de 7000 zal blijven zitten. Maar misschien dat hij er plots toch wel wat af wil :)

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:25

Kneif schreef:
belle_boef schreef:
Gezien wat je allemaal niet mag vraag ik me af of €7000 realistisch is. Je paard zal vast vraag zijn als jullie het samen moeten leren maar dit klinkt wel als een paard braaf manegepaard. Veder niet bijzonder gereden, puur gebaseerd opdat je niet zomaar naar les mag en het samen moet leren. Klinkt als zoek het maar uit.


Ze is het waard, maar wel eens ze alles geleerd heeft. Ze is spring gericht en in het vrijspringen is dit wel zeker te zien! Maar ze heeft het nog nooit geleerd met ruiter er op en dergelijke. Er is echt nog werk aan... daarmee dat ik mezelf wat afvraag of 7000 te veel is. Maar in die tijd dat ik met haar rij leert ze wel enorm snel en doet ze het graag daarom overweeg ik het dan weer wel...



En wanneer heeft ze alles geleerd. Als 20 jarige? En wat is alles? Hebben we het dan over een Z proef? of hoger? E
Je betaald een prijs voor wat het paard nu kan, de gezondheid die het dier nu heeft, de leeftijd die het dier nu heeft.
Wat de toekomst brengt hangt af van de kunnen van de ruiter, de gezondheid van het dier, etc.

De vraagprijs ligt er nu.Heeft het paard een stamboek papier of enkel een paspoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:28

belle_boef schreef:
En wanneer heeft ze alles geleerd. Als 20 jarige? En wat is alles? Hebben we het dan over een Z proef? of hoger? E
Je betaald een prijs voor wat het paard nu kan, de gezondheid die het dier nu heeft, de leeftijd die het dier nu heeft.
Wat de toekomst brengt hangt af van de kunnen van de ruiter, de gezondheid van het dier, etc.

De vraagprijs ligt er nu.Heeft het paard een stamboek papier of enkel een paspoort?

wat heeft het stamboek te maken met wat het paard nu kan en is?
vaak kijk je toch naar de ouders om potentie te zien?

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:29

belle_boef schreef:
Kneif schreef:

Gezien wat je allemaal niet mag vraag ik me af of €7000 realistisch is. Je paard zal vast vraag zijn als jullie het samen moeten leren maar dit klinkt wel als een paard braaf manegepaard. Veder niet bijzonder gereden, puur gebaseerd opdat je niet zomaar naar les mag en het samen moet leren. Klinkt als zoek het maar uit.


Ze is het waard, maar wel eens ze alles geleerd heeft. Ze is spring gericht en in het vrijspringen is dit wel zeker te zien! Maar ze heeft het nog nooit geleerd met ruiter er op en dergelijke. Er is echt nog werk aan... daarmee dat ik mezelf wat afvraag of 7000 te veel is. Maar in die tijd dat ik met haar rij leert ze wel enorm snel en doet ze het graag daarom overweeg ik het dan weer wel...



En wanneer heeft ze alles geleerd. Als 20 jarige? En wat is alles? Hebben we het dan over een Z proef? of hoger? E
Je betaald een prijs voor wat het paard nu kan, de gezondheid die het dier nu heeft, de leeftijd die het dier nu heeft.
Wat de toekomst brengt hangt af van de kunnen van de ruiter, de gezondheid van het dier, etc.

De vraagprijs ligt er nu.Heeft het paard een stamboek papier of enkel een paspoort?[/quote]

Ja de eigenaar spreekt er zelf altijd van dat ze een goede stamboek heeft. Ook andere ruiters die op andere paarden rijden daar zeggen dit ook.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:29

Over twee jaar is 't paard 8 en jij moet met je vriend dsn nog alles op poten gaan zetten.. Ik ga met je ouders mee.. Doet 't niet... Echt niet verstandig in deze fase van je leven..

Als jij en je vriend een aantal jaar samenwonen en de financiële situatie is ernaar: doen!! Maar nu vind ik 't niet verstandig..

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:32

Quote

Het gaat hier mij gewoon om of het de 7000 euro waard is of niet aangezien ik hier niet voldoende ervaring in heb, spijtig genoeg...


Zoals meerdere mensen met mij hebben aangegeven zul je meer info moeten hebben dan alleen 6 jaar KWPN merrie.

Afstamming
Niveau
Eventuele predikanten
Stamboek of alleen paspoort

Foto's stand
Filmpje van het bewegen van het dier

Zijn beide ook heel handig.

Maar met alleen 6 jaar en KWPN merrie kunnen we je nooit een advies geven dat ergens op slaat.
En als we je van advies kunnen voorzien blijft het nog altijd jouw beslissing of je dat al dan niet voor het dier over hebt.

Ik heb mijn veulen destijds voor +/- 6500 vonden sommige ook veel te veel. Maat ik vond haar dat waard.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:35

nine1987 schreef:
Over twee jaar is 't paard 8 en jij moet met je vriend dsn nog alles op poten gaan zetten.. Ik ga met je ouders mee.. Doet 't niet... Echt niet verstandig in deze fase van je leven..

Als jij en je vriend een aantal jaar samenwonen en de financiële situatie is ernaar: doen!! Maar nu vind ik 't niet verstandig..



Maar wie zegt dat onze financiële situatie nu niet oké is?

Het gaat er mij hier gewoon om of dat die 7000 euro het paard eventueel waard is.

Ik ben hierover al meer dan een maand aan het denken en heb al veel berekeningen gemaakt. Ook zelfs met de toekomst erbij. Dus ik weet dat over 2, 3 of 4 jaar mijn vriend, ik en mijn paard niets te kort zullen komen.

Dus dit is helemaal geen overhaaste beslissing.
Ookal kom ik er nu uit dat ze het waard is dan nog bedenk ik mezelf nog enkele maanden over het financiële aspect naar de toekomst toe...

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:37

Een paard is waard wat de gek ervoor geeft.. Zo simpel..

En je financiële situatie is niet oké genoeg.. Je hebt echt geen idee wat er voor kosten bij komen kijken met uit huis gaan..

Daarnaast is samenwonen ook iets nieuws voor jullie, dus er is een kans dat 't niet gaat.. Dan kun je beter een financiële buffer hebben..

Maar tis jouw feestje.. :)

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:37

Phuddle schreef:
Quote

Het gaat hier mij gewoon om of het de 7000 euro waard is of niet aangezien ik hier niet voldoende ervaring in heb, spijtig genoeg...


Zoals meerdere mensen met mij hebben aangegeven zul je meer info moeten hebben dan alleen 6 jaar KWPN merrie.

Afstamming
Niveau
Eventuele predikanten
Stamboek of alleen paspoort

Foto's stand
Filmpje van het bewegen van het dier

Zijn beide ook heel handig.

Maar met alleen 6 jaar en KWPN merrie kunnen we je nooit een advies geven dat ergens op slaat.
En als we je van advies kunnen voorzien blijft het nog altijd jouw beslissing of je dat al dan niet voor het dier over hebt.

Ik heb mijn veulen destijds voor +/- 6500 vonden sommige ook veel te veel. Maat ik vond haar dat waard.


Ja daar heb je gelijk in! Ik weet gewoon niet of 7000 voor een paard in de paarden wereld enorm hoor is of gemiddeld.
Ikzelf vind ze het waard ook omdat we gewoon een enorm goede klik hebben. Het is gewoon mijn omgeving hier in mee krijgen en daarvoor vroeg ik het advies of dit al dan niet veel geld is met de weinig info die jullie hebben.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:40

nine1987 schreef:
Een paard is waard wat de gek ervoor geeft.. Zo simpel..

En je financiële situatie is niet oké genoeg.. Je hebt echt geen idee wat er voor kosten bij komen kijken met uit huis gaan..

Daarnaast is samenwonen ook iets nieuws voor jullie, dus er is een kans dat 't niet gaat.. Dan kun je beter een financiële buffer hebben..

Maar tis jouw feestje.. :)



Wat maakt nu dat jij zegt dat mijn financiële situatie niet oké is?
Wie weet heb ik een mooie spaarrekening van duizenden euro's maar ben ik gewoonweg zuinig.

Je weet helemaal mijn status en werk niet, laat staan die van mijn vriend.

Ik weet meer over kosten bij het uit huis gaan dan jij denkt.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:41

Duidelijk.. :))

Je bent zo goed op de hoogte van alle kosten dst je geen idee hebt hoe 't met een paard zit..

Maar nogmaals.. Jouw feestje.. I'm done.. :D

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:03

Kneif schreef:
Phuddle schreef:
Quote

Het gaat hier mij gewoon om of het de 7000 euro waard is of niet aangezien ik hier niet voldoende ervaring in heb, spijtig genoeg...


Zoals meerdere mensen met mij hebben aangegeven zul je meer info moeten hebben dan alleen 6 jaar KWPN merrie.

Afstamming
Niveau
Eventuele predikanten
Stamboek of alleen paspoort

Foto's stand
Filmpje van het bewegen van het dier

Zijn beide ook heel handig.

Maar met alleen 6 jaar en KWPN merrie kunnen we je nooit een advies geven dat ergens op slaat.
En als we je van advies kunnen voorzien blijft het nog altijd jouw beslissing of je dat al dan niet voor het dier over hebt.

Ik heb mijn veulen destijds voor +/- 6500 vonden sommige ook veel te veel. Maat ik vond haar dat waard.


Ja daar heb je gelijk in! Ik weet gewoon niet of 7000 voor een paard in de paarden wereld enorm hoor is of gemiddeld.
Ikzelf vind ze het waard ook omdat we gewoon een enorm goede klik hebben. Het is gewoon mijn omgeving hier in mee krijgen en daarvoor vroeg ik het advies of dit al dan niet veel geld is met de weinig info die jullie hebben.


Maar die €7000 moet ergens op gebaseerd zijn. Dat is wat bokkers proberen uit te zoeken. En daar is meer info voor nodig.

7000€ voor een papierloze merrie is bijvoorbeeld heel veel.
7000€ voor een merrie uit een topkok met predicatie is niet veel. Is diezelfde merrie door een blessure niet geschikt voor de sport of fok is €7000 weer teveel.
€7000 voor een paard netjes aangereden (b proef) met een prima papiertje maar niet bijzonders is dan weer een nette prijs.

Om maar wat voorbeelden te geven.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:06

Het enigste wat ik uit je verhaal opmaak is: Maar we hebben zo’n goede band. En ik kan haar nu weer niet rijden en ik mag niks. De eerste kan een reden voor koop zijn , de rest niet. Je reageert met je hart en niet met je verstand.
Wanneer je het dier koopt ben je ook die 400 per maand kwijt aan de stalling. Jij bent gek op dat beest, eigenaar weet het en kassa. En zonder foto’s en video is er geen bal over de waarde te zeggen. Zo simpel is het. Ik weet niet wat je eigen rijniveau is maar bij die 7000 kun je zo nog een flink bedrag optellen voor een keuring ( volledig incl rontgen) zadel en hoofdstel, borstels, dekens. Potje voor entingen, wormkuren en onverwachte kosten. Lessen 100 per maand, lidmaatschap rijvereniging, hoefsmid, trainer, auto enzenz.