Aankoop paard, te duur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:39

Huh heb ik iets gemist? Dat een paard wat niets bijzonders gepresteerd heeft al prima 7000 mag kosten? Mijn eerste gedachte zou zijn: ik bied de helft! :x :=

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:41

Kneif schreef:
Marie111 schreef:
Nou ik vind € 7.000,-- voor een recreatiepaard echt heel veel geld.

En hoe oud ben je eigenlijk? Aan je taalgebruik te zien, dacht ik dat je 15 bent ofzo.

Want als je al in de twintig bent heb je toch geen toestemming meer nodig van je ouders?


Ik ben 22, maar misschien niet de zelfde afkomst als u dus zo'n opmerking hoef ik eigenlijk niet.

Er zijn ook mensen die niet allemaal een zalige opvoedingssituatie hebben waardoor dit voorkomt. Ik droom er ook al jaren van om het anders te hebben...


Sorry, maar ik verwacht van een 22-jarige geen topic in YRT.
Dat gaf me ook de indruk dat je jonger bent.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:45

Kneif schreef:
Marie111 schreef:
Nou ik vind € 7.000,-- voor een recreatiepaard echt heel veel geld.

En hoe oud ben je eigenlijk? Aan je taalgebruik te zien, dacht ik dat je 15 bent ofzo.

Want als je al in de twintig bent heb je toch geen toestemming meer nodig van je ouders?


Ik ben 22, maar misschien niet de zelfde afkomst als u dus zo'n opmerking hoef ik eigenlijk niet.

Er zijn ook mensen die niet allemaal een zalige opvoedingssituatie hebben waardoor dit voorkomt. Ik droom er ook al jaren van om het anders te hebben...


Sorry, maar ik verwacht van een 22-jarige geen topic in YRT.
Dat gaf me ook de indruk dat je jonger bent.[/quote]

Sorry hoor maar ik ben hier nog maar net op aangemeld. Ik dacht dat dit over alles ging over nieuwe dingen in de paardensport zoals dit ondetwerp: eerste keer paard aankopen.
Spijtig genoeg kan een mens soms niet van de eerste keer de juiste dingen doen...

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:45

Waarom staat dit op YRT als het om een meerderjarige TS gaat? :?

Je familie zit duidelijk niet in de paarden, die denken dat jij met wedstrijden de Olympische spelen bedoelt wellicht? :+
Met de summiere info die je geeft en zonder redelijk beeldmateriaal kunnen wij er verder geen uitspraken over doen.
Daarbij; De prijzen liggen hoog momenteel. En het is nog altijd; Wat de gek er voor geeft!

Edit; Lees dat TS nieuw is, heb TEM gestuurd voor verplaatsen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:47

Geeft niet, het zal een combinatie zijn van YRT en Vlaams taalgebruik zijn. Dat is voor Nederlanders soms iets lastiger correct te interpreteren ;)

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:47

BarbaLala schreef:
Waarom staat dit op YRT als het om een meerderjarige TS gaat? :?

Je familie zit duidelijk niet in de paarden, die denken dat jij met wedstrijden de Olympische spelen bedoelt wellicht? :+
Met de summiere info die je geeft en zonder redelijk beeldmateriaal kunnen wij er verder geen uitspraken over doen.
Daarbij; De prijzen liggen hoog momenteel. En het is nog altijd; Wat de gek er voor geeft!

Edit; Lees dat TS nieuw is, heb TEM gestuurd voor verplaatsen.


Ja ik heb hier niet echt een idee van welke topic wat is. Ik dacht dat dit over nieuwe zaken dat je meemaakt in de paardensport! Het spijt mij

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:50

Maakt niks uit, maar ik was even verbaasd en met mij nog een aantal :D

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:50

Wat is te duur?
Zonder meer info kunnen wij sowieso niet echt een inschatting maken of iets redelijk is.
Op welk niveau loopt de merrie? Welke afstamming heeft ze? Is ze uitgebracht in de sport? Heeft ze predikaten o.i.d.?
Zijn allemaal dingen die mee spelen in de prijs die er gevraagd kan worden.

ikke

Berichten: 37595
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:00

Phuddle schreef:
Wat is te duur?
Zonder meer info kunnen wij sowieso niet echt een inschatting maken of iets redelijk is.
Op welk niveau loopt de merrie? Welke afstamming heeft ze? Is ze uitgebracht in de sport? Heeft ze predikaten o.i.d.?
Zijn allemaal dingen die mee spelen in de prijs die er gevraagd kan worden.

Nee hoor, je kunt altijd de hoofdprijs vragen. Je moet alleen dan wel de weg weten naar de malloten die bereid zijn dat te betalen. aan de andere kant van de oceaan, bijvoorbeeld

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:02

ikke schreef:
Phuddle schreef:
Wat is te duur?
Zonder meer info kunnen wij sowieso niet echt een inschatting maken of iets redelijk is.
Op welk niveau loopt de merrie? Welke afstamming heeft ze? Is ze uitgebracht in de sport? Heeft ze predikaten o.i.d.?
Zijn allemaal dingen die mee spelen in de prijs die er gevraagd kan worden.

Nee hoor, je kunt altijd de hoofdprijs vragen. Je moet alleen dan wel de weg weten naar de malloten die bereid zijn dat te betalen. aan de andere kant van de oceaan, bijvoorbeeld


Ja daar zeg je wat ;)
Maar ook aan de andere kant van het water kijken ze naar de door mij genoemde dingen. ;)
Het is altijd wat de gek ervoor geeft maar je kan met de info wel een inschatting maken of 7000 rieel is.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:03

Een kennis van mij heeft net een 3 jarig paard voor 45.000 euro verkocht. Ik kijk nergens meer van op :o. 7000 euro is niet heel goedkoop, maar voor een gezond 6 jarig paard wat potentie heeft voor de basissport en braaf is, een redelijke prijs. Wil je puur recreatief rijden, dan kun je prima een paard vinden rond de 3500 euro, als je niet te kritisch bent. Bijv een wat minder populair ras of een wat ouder paard. Maar die pakhmbeet 3500 euro verschil, tjsa dat bepaal jij of je dat waard vindt. Vergeet niet dat je zo'n soort bedrag ook ongeveer per jaar kwijt bent aan stalling en verzorging. Ik denk altijd maar zo, de aanschafprijs die voel je maar 1x. Die ben je zo weer vergeten. De maandelijkse kosten, die kom je wel elke keer tegen. En dat kan dan maar beter voor een onwijs leuk paard zijn!
En als jij 7000 euro oke vindt, en vervolgens alleen in het bos wilt rijden, prima toch! Een ander koopt weer een dure auto, terwijl 1 van 3000 euro ook prima kan rijden. Of een dure keuken waar de ander een ikea keuken ook heel fijn vindt. Er is geen goed of slecht. Je hoeft ook geen topkok te zijn toch, om een dure keuken aan te schaffen :D. Gewoon prioriteiten stellen, beslissen wat jij belangrijk vindt in je leven, waar jij blij van wordt en je eigen leven leiden. Maak je eigen keuze! Veel succes.

xSwanHeart

Berichten: 4423
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:03

Betalen je ouders nog mee aan je levensonderhoud (bvb in de vorm van onderdak)? In dat geval vind ik dat ze wel wat in te brengen hebben.
Als je echter volledig zelfstandig bent, zie ik niet in waarom je je door je ouders zou laten tegenhouden. Als jij een goed gevoel hebt bij dit paard, zeg ik doen! :)
Denk wel goed na over wat je met de aankoop van dit paard wint; je zegt dat je er al onaangekondigd (en zo vaak je wilt?) langs kunt gaan. Welke voordelen biedt het eigenaarschap je dan?

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:04

Diddykong schreef:
Een kennis van mij heeft net een 3 jarig paard voor 45.000 euro verkocht. Ik kijk nergens meer van op :o. 7000 euro is niet heel goedkoop, maar voor een gezond 6 jarig paard wat potentie heeft voor de basissport en braaf is, een redelijke prijs. Wil je puur recreatief rijden, dan kun je prima een paard vinden rond de 3500 euro, als je niet te kritisch bent. Bijv een wat minder populair ras of een wat ouder paard. Maar die pakhmbeet 3500 euro verschil, tjsa dat bepaal jij of je dat waard vindt. Vergeet niet dat je zo'n soort bedrag ook ongeveer per jaar kwijt bent aan stalling en verzorging. Ik denk altijd maar zo, de aanschafprijs die voel je maar 1x. Die ben je zo weer vergeten. De maandelijkse kosten, die kom je wel elke keer tegen. En dat kan dan maar beter voor een onwijs leuk paard zijn!
En als jij 7000 euro oke vindt, en vervolgens alleen in het bos wilt rijden, prima toch! Een ander koopt weer een dure auto, terwijl 1 van 3000 euro ook prima kan rijden. Of een dure keuken waar de ander een ikea keuken ook heel fijn vindt. Er is geen goed of slecht. Je hoeft ook geen topkok te zijn toch, om een dure keuken aan te schaffen :D. Gewoon prioriteiten stellen, beslissen wat jij belangrijk vindt in je leven, waar jij blij van wordt en je eigen leven leiden. Maak je eigen keuze! Veel succes.


Mooi en helemaal mee eens!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:08

Muisbal schreef:
Huh heb ik iets gemist? Dat een paard wat niets bijzonders gepresteerd heeft al prima 7000 mag kosten? Mijn eerste gedachte zou zijn: ik bied de helft! :x :=


Dit :') dacht dat ik de enige was

Maar goed , inderdaad als ts dit wil uitgeven dan is dat eigen keuze.
De huidige markt ligt nu eenmaal hoog en de prijzen vind ik echt absurd soms.
Maar blijkbaar zijn ze dat waard :D
Ik zou het er nooit aan uitgeven maar als een ander dat wel wil en kan?
Waarom niet?

Het zou in ts haar geval bij mij dan wel liggen aan de kwaliteit en afstamming etc etc
Als het zonder papier of noemenswaardig iets is dan zou ik toch echt niet zoveel willen betalen :)

Dus ts, op je eigen gevoel afgaan en wat jij wil :D
Mijn omgeving verklaarde mij ook voor gek toen ik op mijn 21ste mijn eerste eigen pony kocht.
Een shet weliswaar maar ik was dol gelukkig, nou en.
Jij moet er gelukkig van worden
Al zou die alleen maar in de wei staan en grasmaaien.
Jou keuze

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:10

xSwanHeart schreef:
Betalen je ouders nog mee aan je levensonderhoud (bvb in de vorm van onderdak)? In dat geval vind ik dat ze wel wat in te brengen hebben.
Als je echter volledig zelfstandig bent, zie ik niet in waarom je je door je ouders zou laten tegenhouden. Als jij een goed gevoel hebt bij dit paard, zeg ik doen! :)
Denk wel goed na over wat je met de aankoop van dit paard wint; je zegt dat je er al onaangekondigd (en zo vaak je wilt?) langs kunt gaan. Welke voordelen biedt het eigenaarschap je dan?


Ik mag thuis nog wonen en mee eten. De rest is allemaal voor mijn kost.

Ik heb inderdaad wat voordelen nu zoals niet veel geld kwijt zijn. Maar ik kan vanaf nu tot en met maart niet meer met het paard rijden want de kleine piste van de eigenaar is te nat en buiten rijden is ook niet echt mogelijk. Dus we kunnen moeizaam samen dingen leren.
Daarom wil ik haar kopen om in de herfst en winter op een pensionstal te zetten en daarna komt ze bij ons op de weide te staan en kan ik in de piste van de huidige eigenaar nog rijden.

nine1987

Berichten: 8343
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:19

Je bent 22 beweer je..

Je stelt dat je ouders nog behoorlijk veel in de melk te brokkelen hebben vwb jouw beslissingen.. En naar wat ik zo lees, vind jij dat niet zo tof.. Iets wat ik me goed voor kan stellen, gezien je leeftijd..

Ik mag ervanuit gaan dat jouw uit huis gaan (mede om bovenstaande reden wellicht) ook al zo langzaam op handen is, en ik denk niet dat het nu dan de beste beslissing is om een eigen paard te kopen..

Het kopen is het geld niet.. Het onderhouden wel..

huricane
Berichten: 792
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:19

Ik vind €7000,- voor een braaf gezond paard, wat Allround inzetbaar is, niet veel geld.
Ik kom wel gekkere prijzen tegen.
En je kent het paard al langer, wat zeker een voordeel is.
Volg je gevoel, als dit je droompaard is, waarom niet.
En wat die wedstrijden betreft, je bent nooit te oud om te leren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:20

Mocht je besluiten om er vol voor te gaan: zorg dat je goede instructie krijgt. Vooral als je samen (ruiter én paard) moet leren is het belangrijk dat je daar goede begeleiding in hebt. Ik heb elke week een privé les en zou die niet graag missen.

Lukasje
Berichten: 11298
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:22

Kneif schreef:
Daarom wil ik haar kopen om in de herfst en winter op een pensionstal te zetten en daarna komt ze bij ons op de weide te staan en kan ik in de piste van de huidige eigenaar nog rijden.


Toch prima allemaal !
Lijkt mij dat je er al flink over nagedacht hebt.

Ik denk dat wanneer je de remming van je ouders niet had, je de knoop al lang doorgehakt had.

Ineke2

Berichten: 33138
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:27

Ik zou eerst op jezelf gaan wonen, dan kijken of je nog en geld genoeg hebt. Op jou leeftijd is dat toch als eerst belangrijk?

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:27

Rex_Rolfo schreef:
Mocht je besluiten om er vol voor te gaan: zorg dat je goede instructie krijgt. Vooral als je samen (ruiter én paard) moet leren is het belangrijk dat je daar goede begeleiding in hebt. Ik heb elke week een privé les en zou die niet graag missen.


Ga ik zeker doen! Ik heb vrienden die ook wekelijks les krijgen en heb dus zeker keuze genoeg aan instructeurs.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:28

Hoe lang wil je nog thuis blijven wonen?

Want als je nu een 6-jarig paard koopt, gaat die met een beetje mazzel nog zeker 20 jaar of langer mee.

Kun je het over een paar jaar financieel bolwerken om op jezelf te wonen en je paard te onderhouden?

senna21

Berichten: 11868
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:29

Ik snap heel goed dat ouders hier een mening over hebben.
Zeker omdat je nog thuis woont. Zijn er nog andere dingen waar je voor wilt sparen? (eigen huisje etc.?)

Ik vind het veel geld om te besteden aan een paard als je zelf nog niet veel ervaring hebt met paarden en eigenlijk niet de steun en faciliteiten om je dat eigen te maken.
Ik zou dan eerst een tijd een paard gaan leasen en meerdere keren per week les nemen.
Bevalt dat een half jaar goed, kun je de volgende stap wagen.
Bezint eer ge begint :)

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:30

nine1987 schreef:
Je bent 22 beweer je..

Je stelt dat je ouders nog behoorlijk veel in de melk te brokkelen hebben vwb jouw beslissingen.. En naar wat ik zo lees, vind jij dat niet zo tof.. Iets wat ik me goed voor kan stellen, gezien je leeftijd..

Ik mag ervanuit gaan dat jouw uit huis gaan (mede om bovenstaande reden wellicht) ook al zo langzaam op handen is, en ik denk niet dat het nu dan de beste beslissing is om een eigen paard te kopen..

Het kopen is het geld niet.. Het onderhouden wel..


Ik heb met mijn vriend afgesproken dat we pas over 2 jaar of langer gaan kijken om samen te wonen. Gewoon om alle twee te weten dat we een vaste job hebben en al voldoende centjes opzij hebben staan voor dat.

xSwanHeart

Berichten: 4423
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:31

Ineke2 schreef:
Ik zou eerst op jezelf gaan wonen, dan kijken of je nog en geld genoeg hebt. Op jou leeftijd is dat toch als eerst belangrijk?

Eens. Het zou me niet verbazen als de terughoudende houding van je ouders hier ook mee te maken heeft. Hoe lang zijn zij nog bereid om (een deel van) jouw levensonderhoud te betalen? Wat vinden zij ervan als je vanwege de aanschaf van een paard langer thuis blijft wonen?
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 30-09-19 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt