Dilemma: wat te doen met paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockwitch

Berichten: 11749
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:16

Ik weet niet waar je woont maar ik kan je zo een vacature geven waar je makkelijk aan de bak kan. Het is call center werk voor een zorgverzekering en de drukke periode komt er nu weer aan. Misschien geen vetpot, maar ik kon zelf mijn beschikbaarheid aangeven en dat is met 2 jonge kinderen toch wel erg prettig. En er zijn altijd mensen nodig.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:32

MarliesV schreef:
Tja, ik ben daar denk ik wat harder in dan veel andere mensen.

Ik zou hem laten gaan. Opschepen met een andere baas onder de voorwaarden: niet rijden, niet in de handel enz dat gaat niet, verkocht=verkocht.

Dus dan zou ik het in eigen hand nemen en laten gaan (slacht/inslapen). Hoe lief ik mijn paard ook heb, mijn partner (en eventuele kinderen) gaan toch echt voor.


Helemaal me eens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:50

Ik zou kijken of er op stal misschien korting te regelen is in ruil voor het doen van klusjes.

Maar als het uiteindelijk echt aankomt op inslapen/slachten vs verkopen dan zou ik zo'n dier ook laten hemelen. Ik heb zo'n verhaal nog nooit echt goed zien aflopen bij verkoop.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:18

bigone schreef:
Piendumatre gaf iets aan wat misschien een uitkomst zo zijn

Met een prijsopgave van een aantal jaar geleden. Wie weet hoe die prijs nu is.

Goed voor mijn eigen is het simpel. Ze is 16 jaar en al 6 jaar met pensioen. Ik ken de medische geschiedenis en wat eraan mankeert. En ook dat het niet beter zal worden. Dus voor mij zou het simpel zijn en liet ik dr inslapen (zij mag vanwege medicijnen niet voor consumptie geslacht). De gedachte dat ik dat zou moeten doen vanwege een financiële situatie is verschrikkelijk, maar dit paard (en 1 andere hier ook) geef ik onder geen enkele omstandigheid uit handen.
Ook niet aan stichtingen die er dan een goed tehuis voor zouden zoeken. De dame ziet er top en gezond uit, al is ze dat dus echt niet. En de kans is zo groot dat men toch weer zou proberen haar te rijden. Daarbij is ze niet de makkelijkste, niet in omgang maar al helemaal niet naar andere paarden. Voor mij dus echt een no go risico.

Mag TS niet 100% weten wat er medisch mis is, maar dat nu nog te laten onderzoeken, het dier is 20 jaar oud, de kosten daarvan terwijl ze het nu sowieso al niet breed heeft, de ongewisse uitslag, en dan alsnog een paard wat al jaren niet gereden is. Een 20 jarige opnieuw optrainen gaat ook een hoop tijd kosten. Ik zou daar ook niet meer aan beginnen.
Ik snap echt dat het voor jou TS verschrikkelijk moeilijk is, uberhaupt aan die beslissing te moeten denken. Heel veel sterkte ermee.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:07

Ik zou ook kiezen voor optie slacht...

Ik heb zelf zo'n oudje gekocht als oudere leermeester maar wat achteraf bleek weg gegeven als weidemaatje. Al snel medische problemen gekregen met haar en na navraag / onderzoek bleek ze zijn weg gegeven als weide maatje aan degene waar ik hem ter goeder trouw van hen gekocht. Helemaal niet geschikt als oudere leermeester. Uiteindelijk ga je er voor en laten uitzoeken wat ze precies mankeerde. Ik snap niet dat ze haar weg gegeven hebben als weide maatje en al helemaal niet dat diegene haar weer aan mij verkocht als rijpaard. Maar dat maakte voor mij direct duidelijk , als ik ooit voor de keuze kom te staan dat ik mijn huidige paard niet zelf kan houden als weide maatje dan gaat ze naar de slacht. Ik zou nooit en te nimmer het risico willen lopen dat het zo fout gaat, eenmaal weg heb je er niets meer over te vertellen...

Onderzoeken zou ik nu niet meer doen, ze is 20 jaar, wat schiet je er mee op... je zit financieel al zwaar. Voor mij geldt ook man en kinderen gaan voor. Hoe veel je van je paard houdt soms veranderen situaties.

Succes met je keuze!

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:12

Ik kijk nu toch echt op van heel veel reacties hier... Dat jullie vinden dat je een 'gezond' paard, als je het niet meer kan betalen gelijk moet laten inslapen. Dat snap ik echt niet. Je neemt een dier, hebt de verantwoordelijkheid ervoor. Ga dan niet zo simpel denken.

Geen haat naar de TS toe trouwens! Eerder een opmerking naar de reacties hier...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:39

immanuela29 schreef:
Dat jullie vinden dat je een 'gezond' paard, als je het niet meer kan betalen gelijk moet laten inslapen.


Gezond is bij paard van de TS niet aangetoond. En met de verschijnselen zoals TS schetst, heftig bokken met rijden, zal je hoe dan ook het dier eerst door de medische molen moeten gooien om te kijken of en wat er dan mis is. Wat met de financiële situatie van de TS eigenlijk helemaal niet mogelijk is, zon onderzoek kost bij mijn DA zo meerdere honderd euro. En je weet helemaal niet waar je het zoeken moet. Ja het kan de rug zijn maar ook net zo makkelijk de heupen, de knieen enz enz enz. Dan vind ik persoonlijk het niet meer realistisch daaraan te beginnen. En aldus zit je met het plaatje van een 20 jarig paard, al 4 jaar niet meer gereden met de grote mogelijkheid dat het helemaal niet meer rijdbaar is. Met een megarisico dat het in het handelscircuit terecht gaat komen. Moet je nou echt op buigen en barsten dat dier dat aan willen doen??

Ik weet voor 100% zeker dat de TS als ze een andere optie zou hebben deze zou nemen. Maar ze blijft imo wel realistisch dat ze op een bepaald moment toch een beslissing, welke dat dan ook is, moet nemen. En dat ze zeer goed beseft dat zon paard zo weinig kans heeft om daadwerkelijk bij iemand terecht te komen die het als weideornament laat lopen.


immanuela29 schreef:
Je neemt een dier, hebt de verantwoordelijkheid ervoor. Ga dan niet zo simpel denken.


Juist precies dat, je neemt een dier, neem dan ook de verantwoordelijkheid ervoor. En zadel niet een ander met jou probleempaard op omdat jij niet die beslissing wilt nemen. Juist op zulke momenten moet je simpel denken. Je hebt alle andere mogelijkheden nl allang en breed doorgespit (ja ik weet waarover ik het heb, ik heb al meerdere keren op dat punt gestaan dat het financieel eigenlijk niet meer te doen was).

Als iemand een paard wil kopen, wat is het eerste wat je hier op bokt leest als er een mankement aanwezig is? Problemen hoef je niet te kopen die krijg je vanzelf. En 99% zegt zoek verder. Waarom moet een TS die voor juist dat probleem staat van een paard met mankement zich dan in alle bochten wringen, het dier weggeven (al dan niet aan stichtingen) zodat het met grote kans in een situatie komt wat je als eigenaar nou net niet wilde en wat voor het paard niet goed is. Zodra je het aan iemand geeft/verkoopt of wat dan ook, heb je echt niks meer te zeggen over wat iemand anders ermee doet. Wees dan die eigenaar die de verantwoording neemt.

BigOne
Berichten: 38379
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:43

immanuela29 schreef:
Ik kijk nu toch echt op van heel veel reacties hier... Dat jullie vinden dat je een 'gezond' paard, als je het niet meer kan betalen gelijk moet laten inslapen. Dat snap ik echt niet. Je neemt een dier, hebt de verantwoordelijkheid ervoor. Ga dan niet zo simpel denken.

Geen haat naar de TS toe trouwens! Eerder een opmerking naar de reacties hier...

Tot je er zelf voor komt te staan . Ik heb dit jaar een pony laten gaan, vanaf haar 8ste ziek, klein dier en zelfs twee volle pillen prascend niet voldoende om haar optimaal te houden. Wederom slechter lopen en ik had wel de centen om het te betalen maar na een week rationeel nadenken en aankijken besloten om haar er niet weer bovenop te helpen. Ontzettend moeilijk mee gehad, normaal zet ik alles op alles voor mijn dieren maar het was klaar. In haar belang, ze was 10 en had misschien wel 20 kunnen worden maar voor wie?? Voor een baas die inslapen zielig vind??

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:59

rina schreef:
immanuela29 schreef:
Dat jullie vinden dat je een 'gezond' paard, als je het niet meer kan betalen gelijk moet laten inslapen.


Gezond is bij paard van de TS niet aangetoond. En met de verschijnselen zoals TS schetst, heftig bokken met rijden, zal je hoe dan ook het dier eerst door de medische molen moeten gooien om te kijken of en wat er dan mis is. Wat met de financiële situatie van de TS eigenlijk helemaal niet mogelijk is, zon onderzoek kost bij mijn DA zo meerdere honderd euro. En je weet helemaal niet waar je het zoeken moet. Ja het kan de rug zijn maar ook net zo makkelijk de heupen, de knieen enz enz enz. Dan vind ik persoonlijk het niet meer realistisch daaraan te beginnen. En aldus zit je met het plaatje van een 20 jarig paard, al 4 jaar niet meer gereden met de grote mogelijkheid dat het helemaal niet meer rijdbaar is. Met een megarisico dat het in het handelscircuit terecht gaat komen. Moet je nou echt op buigen en barsten dat dier dat aan willen doen??

Ik weet voor 100% zeker dat de TS als ze een andere optie zou hebben deze zou nemen. Maar ze blijft imo wel realistisch dat ze op een bepaald moment toch een beslissing, welke dat dan ook is, moet nemen. En dat ze zeer goed beseft dat zon paard zo weinig kans heeft om daadwerkelijk bij iemand terecht te komen die het als weideornament laat lopen.


immanuela29 schreef:
Je neemt een dier, hebt de verantwoordelijkheid ervoor. Ga dan niet zo simpel denken.


Juist precies dat, je neemt een dier, neem dan ook de verantwoordelijkheid ervoor. En zadel niet een ander met jou probleempaard op omdat jij niet die beslissing wilt nemen. Juist op zulke momenten moet je simpel denken. Je hebt alle andere mogelijkheden nl allang en breed doorgespit (ja ik weet waarover ik het heb, ik heb al meerdere keren op dat punt gestaan dat het financieel eigenlijk niet meer te doen was).

Als iemand een paard wil kopen, wat is het eerste wat je hier op bokt leest als er een mankement aanwezig is? Problemen hoef je niet te kopen die krijg je vanzelf. En 99% zegt zoek verder. Waarom moet een TS die voor juist dat probleem staat van een paard met mankement zich dan in alle bochten wringen, het dier weggeven (al dan niet aan stichtingen) zodat het met grote kans in een situatie komt wat je als eigenaar nou net niet wilde en wat voor het paard niet goed is. Zodra je het aan iemand geeft/verkoopt of wat dan ook, heb je echt niks meer te zeggen over wat iemand anders ermee doet. Wees dan die eigenaar die de verantwoording neemt.


Ik zeg niet dat ze het paard moet verkopen. :?


bigone schreef:
immanuela29 schreef:
Ik kijk nu toch echt op van heel veel reacties hier... Dat jullie vinden dat je een 'gezond' paard, als je het niet meer kan betalen gelijk moet laten inslapen. Dat snap ik echt niet. Je neemt een dier, hebt de verantwoordelijkheid ervoor. Ga dan niet zo simpel denken.

Geen haat naar de TS toe trouwens! Eerder een opmerking naar de reacties hier...

Tot je er zelf voor komt te staan . Ik heb dit jaar een pony laten gaan, vanaf haar 8ste ziek, klein dier en zelfs twee volle pillen prascend niet voldoende om haar optimaal te houden. Wederom slechter lopen en ik had wel de centen om het te betalen maar na een week rationeel nadenken en aankijken besloten om haar er niet weer bovenop te helpen. Ontzettend moeilijk mee gehad, normaal zet ik alles op alles voor mijn dieren maar het was klaar. In haar belang, ze was 10 en had misschien wel 20 kunnen worden maar voor wie?? Voor een baas die inslapen zielig vind??


Ik praat nu juist niet voor de kant van een eigenaar. Maar voor een paard zelf. Kijk, we kunnen nu moeilijk zonder het paard te zien zeggen of die echt wat heeft. Maar wat nou als een paard niks heeft en gewoon geniet van z'n leven? Gelijk afmaken omdat je dan niet kan betalen? Op die manier vind ik de reacties nergens op slaan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:54

immanuela29 schreef:
Gelijk afmaken omdat je dan niet kan betalen?


Ehmm ja wat moet je dan nog? Je kan het niet betalen, dus blijft er alleen maar over of inslapen of verkopen.

Even quote van mezelf:
rina schreef:
Je hebt alle andere mogelijkheden nl allang en breed doorgespit (ja ik weet waarover ik het heb, ik heb al meerdere keren op dat punt gestaan dat het financieel eigenlijk niet meer te doen was).


Ik weet zeker dat de TS, net als iedereen die gek is op zijn/haar paard alle mogelijkheden al lang en breed heeft uitgezocht. Al overal heeft gezocht naar een mogelijkheid om paard toch te kunnen houden. Maar soms is er gewoon geen andere optie meer.

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 02:01

Ik zou een lekker stuk weide/land/heide zoeken met een kudde en hem lekker daar laten genieten van zijn paardenpensioen.
Ik zou geen volpension meer (kunnen) betalen, maar slachten vind ik persoonlijk ook ver gaan nu.
Gewoon een fijne plek zoeken waar je weinig voor kwijt bent.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 02:21

Tja, Ik ben niet tegen inslapen of naar de slager. Wat ook kan als hij niet voor consumptie geschikt is.

Maar heb wel mijn vraagtekens achter de redenen. Het is niet aan ons, maar je vraagt het zelf hier, dus dan krijg je meningen.

Ik vind 20 echt niet oud. En het kan prima dat jij je paard goed kent en hem zo beoordeelt, maar ook grote kans dat een ander er wel mee kan lezen en schrijven. Zulke heb ik ook staan. Zat een boekwerk bij, maar zijn hartstikke braaf. De mens is vaker een probleem.

Je hebt dit paard in ( dure? ) pension staan, dus dat is al zonde als je er niks mee kan/doet. Het paard geeft duidelijk aan niet op stal te willen. Wat ik goed snap. Daar horen ze ook niet.

Zoek een 24/7 buiten plek. Grote kans dat je paard lekker relaxed kan rondlopen en het goedkoper kan. Ook kan je hem dan zelf nog opzoeken.

Onze paarden zijn 10,12, 20, 21, 21 en 26. Die lopen 24/7 buiten met open stallen en beschutting. Allen ex stal paarden.
Mijn merrie van 26 rijden we nog. Sluit ik haar op in stal, dan is ze A) stijf, B) wordt ze wat chagerijnig en voor veel mensen te moeilijk en C) krijgt stalbenen.
Maar zelfs als ze 24/7 rondloopt, moet ze echt af en toe haar ei kwijt.

Ik heb in 2017 een 7 jarige laten inslapen die echt raar gedrag liet zien en na flink zoeken echt wat mankeerde, waardoor hij echt gevaarlijk kon zijn. Niet per se naar ons, maar wel tijdens het rijden en naar andere paarden. Maar een veearts ziet ook wel snel of iets echt niet goed is, of een blessure, lastig gedrag door verveling etc.

Overigens, staat ie nog vol op hardvoer? Dan zou ik dat ook snel stoppen bij gedrag. Het wordt nl wel vaak standaard gegeven op stallen.

Als hij moet blijven leven, zijn er zat mogelijkheden tegen lage kosten of in buitenland zoals aangegeven etc. Maar de echte keus ligt bij jou.
Ik doe mijn paarden met verhaal allemaal ook niet meer weg. Maar het is te ijdel om te denken dat ik de enige ben die goed voor ze is, of met ze om kan gaan. Ik doe ze puur voor mijn eigen gevoel en gemoedsrust niet meer weg.

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 06:47

rina schreef:
immanuela29 schreef:
Gelijk afmaken omdat je dan niet kan betalen?


Ehmm ja wat moet je dan nog? Je kan het niet betalen, dus blijft er alleen maar over of inslapen of verkopen.

Even quote van mezelf:
rina schreef:
Je hebt alle andere mogelijkheden nl allang en breed doorgespit (ja ik weet waarover ik het heb, ik heb al meerdere keren op dat punt gestaan dat het financieel eigenlijk niet meer te doen was).


Ik weet zeker dat de TS, net als iedereen die gek is op zijn/haar paard alle mogelijkheden al lang en breed heeft uitgezocht. Al overal heeft gezocht naar een mogelijkheid om paard toch te kunnen houden. Maar soms is er gewoon geen andere optie meer.


Paard is nooit onderzocht op mankementen, dus nee niet alle andere mogelijkheden zijn allang en breed doorgespit.

Misschien is het een rijtechnischs probleem dat bokken.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:14

Zoals als ik het lees wil je hem eigenlijk niet kwijt. Van je man hoeft het niet, organisatorisch lukt het ook allemaal, paard doet het prima waar het nu staat. Enige probleem is dat het financieel krap is.

Focus je dus even alleen daarop en sleep er niet van alles bij. Kijk op welke manier je wat extra kunt bijverdienen. Werk vanuit huis, callcenters, fastfood etc etc...

Wellicht geeft je dat meer rust en minder schuldgevoel dan wegdoen of verplaatsen naar goedkoper pension waar het misschien helemaal niet zo goed met hem zal gaan.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:58

Ik lees dat je aan het solliciteren bent TS. Wat je jezelf moet afvragen is of je ermee kunt leven als je het paard laat afmaken, en een week erna ergens aangenomen zou worden. Als je daar geen problemen mee zou hebben, dan zou ik kiezen voor inslapen. Als je daar wel problemen mee zou hebben, zou ik nog even zoeken naar een andere oplossing zoals andere stalling, betalende verzorger, weidemaatje in de buurt etc. Is het paard beleerd voor de kar? Gaat dat bijvoorbeeld wel goed? Zomaar wat dingetjes :)
Sterkte met de moeilijke beslissing

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:01

Onali schreef:
Paard is nooit onderzocht op mankementen, dus nee niet alle andere mogelijkheden zijn allang en breed doorgespit.


Onali ik heb het daar niet over het medische gedeelte. Ik heb het over kijken naar andere stalling, kijken of je ergens werk kan krijgen, ergens een wei vinden enz enz enz. Alles zodat je het paard maar kan houden.

BigOne
Berichten: 38379
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:01

Paard is niet onderzocht , nu 20 en moet je daar nu nog aan beginnen? Ts heeft hem op pensioen gezet en niet de handel in gegooid en dat geeft al aan dat ze genoeg om het paard geeft. Zie de hoeveelheid o zo lieve prachtige leermeesters van dik 20 die nog even verkocht worden i.p.v. ze uit te lenen en zelf voor het laatste stuk te zorgen.

Deni11

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:07

Misschien een hele ander invalshoek: maar aan de slag in een supermarkt als cassière? Is meestal flexibel en niet perse leeftijds gebonden.

karijn

Berichten: 5412
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:27

Ik heb een vraagje TS: gaan je kinderen, nu je thuis zit, nog steeds naar het KDV? Zo ja, is het dan mogelijk om tijdelijk geen opvang af te nemen? Die kosten spaar je dan ook even uit. Mits je er zeker van bent dat je ze daar weer heen kan brengen zodra je weer werk hebt.

Je zit net in de WW en je bent druk aan het solliciteren. Geef jezelf even de tijd om iets te vinden alvorens je een rigoreuze beslissing neemt. Spreek met jezelf af dat als je over drie maanden nog niks hebt, je dan een beslissing gaat nemen. Omwille van de gezondheid van je paard hoeft het niet per direct. Dan heb je een andere uitgangssituatie als hij bijvoorbeeld Cushing of een andere progressieve aandoening zou hebben. Dan is laten gaan geen rare gedachte.

Kijk intussen rond of je een andere goedkopere stalling kan vinden. Die vind je niet op marktplaats maar ga eens rondrijden en kijk en vraag rond.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:27

ik raak wat in de war... volgens mij zegt ts in haar beginpost:keuze houden of slachten.

en ik lees 100 reacties waarin staat waarom mensen hem niet zouden weggeven... volgens mij was dat al uitgesloten door ts..

ts. Mijn persoonlijke mening is dat de enige reden een dier te laten slachten lijden of eten mag zijn...als je de verantwoordelijkheid neemt, moet je het ook afmaken... je geeft zelf aan dat het lukt... maar krap wordt... wat wil je je kinderen meegeven?? Luxe voor leven? of wil je ze meegeven dat je de verantwoording over een levend wezen niet zomaar kunt opgeven als het niet meer uitkomt.

ook een baantje is zo gevonden.... slachten is niet voor zijn welzijn.. dat doe je dan puur voor jezelf. Die keuze mag, maar wees er dan ook eerlijk over dat je van hem houdt, maar dat je meer van luxe houdt. Begrijp me niet verkeerd.. het is geen veroordeling... eerlijk gezegd ben ik best wel jaloers op mensen die die keus kunnen maken..ik heb jarenlang teveel gemodderd met zieke dieren (eentje die ik pas een week had) waarvan ik denk:was het dat waard. Ik had nu een andere keuze gemaakt denk ik...

maar vind dat je er wel eerlijk in moet zijn... de keuze die je maakt vind ik heel reeel.....ik vraag me af of een 20 jarige gelukkig word van verplaatsen, zeker als hij nu zo happy is....maar bedenk dat het een keuze is... als het je hart breekt.. laat hem dan staan en accepteer dat er minder geld is voor andere dingen... kies je voor slachten van een happy paard, dan breekt het je hart dus niet echt.

bedenk me trouwens nog iets... zou je geen korting kunnen krijgen als je de stal helpt 1x per week met klussen of mesten?

karijn

Berichten: 5412
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:34

Wat is dan luxe? Ik zie zwemlessen niet als een luxe item. Dat is een noodzaak en ja, zwemlessen zijn niet goedkoop. Ik heb in de periode dat mijn kinderen op zwemles gingen, heel veel dingen gelaten. Dan maar niet dat leuke jurk van McGregor, geen twee weken op vakantie, en zo kan je heel veel dingen tijdelijk laten voor wat ze zijn. Dat betekent niet dat je luxe prefereert boven het welzijn van je paard maar dat je verantwoording neemt in het belang van je kinderen. En ik lees uit de eerste posts van TS, dat ze zich dat goed realiseert en het kostenplaatje redelijk goed in beeld heeft.

En zomaar een baantje aannemen is makkelijk gezegd. Ik weet niet wat ze nu aan WW krijgt maar als je als cassiére minder gaat verdienen dan wat je nu aan WW krijgt, zou ik toch even verder solliciteren want je kostenverhaal wordt er zeker niet beter op dan.

Anoniem

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:43

Misschien zou je eens kunnen kijken op “deel je wei”. Daar worden vaak plekjes aangeboden tegen kostprijs, omdat anders een paardje alleen staat.. wellicht een (tijdelijke) oplossing voor je?

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:43

Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik zie is dat veel mensen zeggen dat je een gezond paard niet kan/mag laten inslapen.

Maar.. in hoeverre is dit een gezond paard? Ja in de wei is er niks aan de hand, maar je kan er niet mee rijden, paard heeft een flinke gebruiksaanwijzing, en is daarbij ook al redelijk op leeftijd. Dus echt verkoopbaar is hij ook niet.
Daarbij, als een paard er voor het zicht goed uitziet, en je verkoopt hem toch. Je kan nog zoveel eisen stellen, maar zodra verkocht is het niet meer jou paard, en heb je er dus niks meer over te zeggen. Wie weet wat er dan mee gedaan word.
Wil je je maatje dat aandoen? Al die ellende dat hij weer onder het zadel moet (na zo'n tijd op deze leeftijd) en met alle gevolgen van dien. Het is wel 8 jaar lang je maatje geweest, en je wilt niet dat hij in de handel terecht komt of weet ik veel wat nog meer.

Als ik voor deze keuze zou komen te staan, hoe moeilijk ook.. en je kan kiezen tussen verkopen, en hemelen. Tja.. Ik kies dan echt voor het laatste.

TS heel veel sterkte :(:)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:46

Wat IHN zegt dacht ik ook al de hele tijd. Van je man hoeft hij niet weg en je financiele situatie is tijdelijk want je bent al op zoek naar ander werk. Wat voor voorbeeld geef je dan aan je kinderen als je paard,die toch al 8 jaar een gezinslid is, althans zo beschouw ik huisdieren, bij een tijdelijke financiele tegenslag maar dood moet om kosten te besparen. Ik vind dat opvoedkundig niet goed. Maar okay dit is mijn hele persoonlijke mening hoor.

karijn

Berichten: 5412
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:52

Hangt er vanaf wat je je kinderen nu vertelt, toch? Die zijn nog zo jong dat ze die afweging van verantwoordelijkheid nemen nog echt niet snappen hoor. En laten we er dan ook vanuit gaan dat je maar 1 keer in je leven voor zo’n beslissing dan komt te staan. Als het erop aan zou komen in zo’n situatie als die van TS, zou ik mijn kinderen vertellen dat het paard ziek was en niet meer beter zou worden.