Dilemma: wat te doen met paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28570
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:39

Autumnn schreef:
Wat een nare situatie TS! Ik hoop dat je er uit komt.

Ik snap alleen niet geheel je beweegredenen om hem te laten hemelen? Dier bokt onder het zadel en staat niet graag op stal? Tja mijn merrie ook niet, daarom ging ze naar buiten. En dat hij bokt, komt dat niet door uit vreugde? Begrijp dat je hem niet meer rijdt.
Snap dat t een moeilijke keuze is maar ik mis feitelijk onderlegde redenen. Of is t beestje medisch niet in orde?
Zijn op FB zat mensen die een paard als weidemaatje zoeken. Geef je paard niet zomaar op!
Daarbij, stel je laat t inslapen, denk ik niet dat hij zich zomaar gewonnen geeft als hij gezond is. Ik vind het een erg heftige keuze (maar ken het paard niet).

In principe is inslapen hetzelfde als onder narcose brengen van een paard. Je kan er prima voor opteren om eerst een roesje te geven, daarna het paard in slaap laten brengen (waardoor die omvalt, net zoals bij bv een castratie oid) en dan pas de inslaapspuit te geven.

@ts: is het geen optie om een betalende bijrijder te zoeken? Paard aandacht (mits hij medisch in orde is, dan krijg je dat bokken er wel uit), jij een extra centje waardoor paard niet wegmoet.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:49

En werk nemen wat je misschien niet helemaal ligt? Gewoon om de kosten te betalen?

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:56

Goedkopere stalling zoeken, evt. verder weg, wat Pien aangeeft, of inderdaad een baantje zoeken, desnoods schoonmaakwerk totdat je weer werkt hebt. Blijkbaar heeft hij zonder bereden te worden een prima leven en dat is geen reden hem af te laten maken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:56

Onali schreef:
Dit zijn geen redenen om een dier te laten slachten/ in te laten slapen.

Er worden elke dag duízenden koeien en varkens geslacht. Daar hebben we misschien minder een band mee dan met paarden maar ik zou niet durfen stellen dat deze dieren "minder" zijn dan paarden. En dan wel geslacht mogen worden waar dat bij een paard niet zou mogen?

Het is allemaal menselijke emotie. Voor het paard is einde oefening minder erg dan weggeef / handelscircuit met alle mogelijke ellende van dien.

Droogmolen
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 17:04

Met minder werk/simpel werk genoegen nemen vind ik prima, maar ik kan simpelweg niet alles aanpakken omdat ik drie jonge kinderen heb.Schoonmaakwerk in de avonden en productiewerk met ploegendienst gaat simpelweg niet lukken. Manlief werkt 60/70 uur in de week. Kinderopvang is geen probleem, maar KDV is alleen overdag open. Van mijn man hoef ik mijn paard overigens niet weg te doen, maar ik voel me wel schuldig tegenover hem omdat we de maandelijkse bijdrage ook heel goed voor de kinderen kunnen gebruiken ;( . En we leven nu al krap. Ik zit echt in een spagaat.

Onali

Berichten: 18492
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:09

Rex_Rolfo schreef:
Onali schreef:
Dit zijn geen redenen om een dier te laten slachten/ in te laten slapen.

Er worden elke dag duízenden koeien en varkens geslacht. Daar hebben we misschien minder een band mee dan met paarden maar ik zou niet durfen stellen dat deze dieren "minder" zijn dan paarden. En dan wel geslacht mogen worden waar dat bij een paard niet zou mogen?

Het is allemaal menselijke emotie. Voor het paard is einde oefening minder erg dan weggeef / handelscircuit met alle mogelijke ellende van dien.


Nogmaals wie zegt dat het paard iets mankeert zonder dat er ooit een DA bij is geweest.
TS is gewoon gestopt met rijden.

Duhelo

Berichten: 28570
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:11

Wat bedoel je met krap leven? Zijn de basisbehoeften (vaste kosten, goed en kwalitatief eten, goede degelijke kledij) en nu en dan een extraatje gedekt en kan je dan je paard nog houden. Of betekent het paard effectief dat je moet bezuinigen op basisbehoeften?

Je zoekt imo wel veel "maren" om niet te moeten gaan werken. (of je nu een paard hebt of niet). Er zijn tal van mogelijkheden (parttime werken, werken in een winkel, strijken van thuis uit. Er zijn vaak ook mensen die met twee gaan werken en oppas zoeken voor hun kinderen als die uit school komen of ziek zijn (kan je perfect combineren met je eigen kinderen), ...
Daarnaast kan je de optie voor een bijrijder opteren om zo eventueel wat geld uit te sparen.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:16

Eigenlijk ben ik het helemaal eens met Duhelo.

Kom op, een schoonmaakbaan kan ook overdag. Niet het leukste werk, maar wel geld in het laatje. Bovendien zie ik geen enkele reden om je paard te laten slachten/in te laten slapen. Mijn dierenarts zou om deze reden zéker geen paard inslapen.

Ik vind ook dat je meer moet kijken naar mogelijkheden. Baantjes genoeg.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:21

Excuus maar ik snap TS wel. Aangezien haar kinderen dan naar een KDV moeten, 2at ook weer geld kost. Werkt ze straks om de KDV te kunnen betalen, is ook niet de bedoeling.

Voor de mensen die zeggen eerst medisch laten onderzoeken, daar ben ik ook 100% voor maar dan? Ts geeft al aan krap te leven en als het beestje medisch onderzocht is, wat dan? Of hij is niet goed (alsnog laten inslapen, of kosten medicijnen erbij) of hij is wel goed (training zetten om te verkopen, en dan?)

hagelslag
Berichten: 9105
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:28

Tsja ik zou je paard of in een goedkopere stalling plaatsen of laten hemelen

Ik snap dondergoed waarom je hem niet als weidemaatje ofzo weg wilt doen.
Voor het zelfde geld word hij kort erna bereden en verkocht

cursebreaker

Berichten: 11538
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:29

Ik zou ook zeker eerst nog even doorzoeken en kijken of er werk is wat wel aansluit bij het zorgen voor de kids. Uiteindelijk zijn er meer mensen, ook met meerdere kids, die werken en is dat te combineren.
Het is ook geluk hebben als je iets vind wat toevallig qua uren mooi aansluit, maar wie weet is er bij sommige werkgevers wel over te onderhandelen bv. Ik zou dat in ieder geval wel nog eens proberen als je eigenlijk geen afscheid wilt nemen van je paard en het vooral afhankelijk is nu van het financiële plaatje.

En dan ook nog eens door zoeken of er geen goedkopere stallingsmogelijkheid is; misschien idd 24/7 op een weide als weidemaatje, dat zal misschien weer goedkoper zijn als een pensioenstal.

Ik snap heel goed dat je 'm zo niet door durft te verkopen als weidemaatje enz. De kans dat er alsnog mee gereden gaat worden enz, is zo groot. Zelfs als je aan bekende mensen verkoopt of weggeeft heb je gewoon nooit 100% garantie dat ze ermee omgaan zoals jij wilt, want eenmaal verkocht is het paard niet meer van jou natuurlijk. Je kunt wel een contract afsluiten, maar of je daar nog veel aan hebt als er achteraf alsnog mee gereden gaat worden, ik betwijfel het, aangezien de schade dan toch geschied is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:29

Onali schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Er worden elke dag duízenden koeien en varkens geslacht. Daar hebben we misschien minder een band mee dan met paarden maar ik zou niet durfen stellen dat deze dieren "minder" zijn dan paarden. En dan wel geslacht mogen worden waar dat bij een paard niet zou mogen?

Het is allemaal menselijke emotie. Voor het paard is einde oefening minder erg dan weggeef / handelscircuit met alle mogelijke ellende van dien.


Nogmaals wie zegt dat het paard iets mankeert zonder dat er ooit een DA bij is geweest.
TS is gewoon gestopt met rijden.

Al die koeien en varkens komt ook geen DA bij. Ja, tijdens de slacht om te keuren of het vlees op onze bordjes mag komen. Maar zelfs als dit paard hélémaal niets mankeert heb ik er geen enkel probleem mee als TS besluit om 'm te laten hemelen. Zal voor het paard zelfs minder stress opleveren dan verhuizen naar een andere plek, hoe goed dat andere plekje ook mag zijn.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:43

Voor zulke gevallen hebben we in Duitsland de Pferdeklappe. Het kan iedereen overkomen dat door omstandigheden die niet vooruit te zien waren, een paard niet meer te betalen is. Dat is geen schande.
Eigenlijk zouden we in Nederland ook zoiets moeten hebben. Hier in mijn buurt stappen steeds meer mensen over om helemaal niet te rijden. Hoewel hun paarden gewoon rijdbaar zijn.

Een vriendin van mij hier in Duitsland laat maandag waarschijnlijk een van haar twee paarden inslapen en heeft dan weer behoefte aan een gezelschapspaard. Misschien kun je ook zoiets in Nederland zoeken.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:34

TS, zulke vragen moet je gewoonweg niet op bokt stellen want een paard laten inslapen is hier bijna heiligschennis. Bij ons op stal zouden 9/10 stalgenoten je vertellen dat inslapen of toch verkopen de beste optie is. En ja, deze mensen zien hun paard ook graag maar je hebt dus ook nog een leven naast je paard en af en toe past dat paard na jaren opeens niet meer in dat leven.

Onali

Berichten: 18492
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:43

Yontheke schreef:
TS, zulke vragen moet je gewoonweg niet op bokt stellen want een paard laten inslapen is hier bijna heiligschennis.


Dan zit jij op de verkeerde fora.

Als een TS deze vraag stelt en het paard is medisch bewezen niet verkoopbaar is 99% voor inslapen.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:55

Laten slachten en gezamenlijk opeten :P :+

Dat als hij niet alleen kan staan hebben vrijwel alle paarden. Is er nooit gekeken waarom hij dan bokt?

Autumnn

Berichten: 8067
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:57

Onali schreef:
Yontheke schreef:
TS, zulke vragen moet je gewoonweg niet op bokt stellen want een paard laten inslapen is hier bijna heiligschennis.


Dan zit jij op de verkeerde fora.

Als een TS deze vraag stelt en het paard is medisch bewezen niet verkoopbaar is 99% voor inslapen.


Wat een onzin. Ik ben de laatste die tegen inslapen is wanneer medisch noodzakelijk maar dat lees ik nergens. Sorry TS maar ik lees hier voornamelijk het financiële aspect wat hier meetelt

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:00

Aangezien je er zelf niet 100% achter staat om hem te laten hemelen, denk ik dat je er last van gaat krijgen als je dat wel doet.

Ik vind dat een eigenaar zelf mag beslissen om een paard te laten hemelen, daar ben ik nuchter in.
Ook financieel vind ik een prima reden (om de handel te vermijden).

Echter heb ik nog steeds last van het inslapen van 1 van mijn paarden. Ik had geen keuze ivm een blessure die heel ernstig was en snel steeds erger werd. Juist omdat ze er nog zo gezond uit zag..

Oplossing is idd goedkopere stalling en bijv schoonmaken bij particulieren thuis of uitmesten op stallen etc.. werk wat in de ochtend gedaan kan worden.

senna21

Berichten: 11886
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:07

Naast stalgeld, is de vraag wat je kunt als er mogelijk medische kosten komen?
Veel wijsheid gewenst. Het is een ingewikkelde keuze.

Kabayo

Berichten: 14073
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:22

Wij hebben ook een paard laten slachten met rugproblemen. Die gaf elke keer een rodeo met rijden. Staatsgevaarlijk. Ook niet onderzocht hoor. Die was 10 oid. Die wouden we echt niet in de handel hebben. Arm dier.

Ik zou het met deze ook doen..

OleJon
Berichten: 2507
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:43

mischien is een krantewijk wat zodat je onder schooltijd kunt werken of oppassen op een ander zijn kinderen? of thuiswerk? of kijk eens bij paard zoekt baas paardenopvang op facebook is een goede stichting die controleert waar het paard terecht komt

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:47

Werk als huishoudelijke hulp en postbezorging ligt momenteel voor het oprapen en kan overdag.

JoliekeDH

Berichten: 849
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:54

Welke regio woon je TS?

Afhankelijk daarvan en van hoeveel uur je kan werken heb ik anders een optie waarbij je zelf een vast aantal uren per dag kan indelen, ideaal te combineren.

Wel tegen minimumloon, maar misschien geeft dat net het extra stukje ruimte om je paard te houden.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:56

Ik vind dat je je persoonlijk niet in 100 bochten hoeft te wringen om een 20 jarig paard te blijven onderhouden die al vier jaar met pensioen is, nu nog flinke kosten maken om uit te zoeken of er eventueel een medische reden is van het bokken, tja, als hij 10 was misschien maar niet met 20. Piendumatre gaf iets aan wat misschien een uitkomst zo zijn en zo niet, wanneer je zelf geen moeite krijgt van het feit dat je hem hebt laten hemelen om financiele redenen en je wil de zaken in eigen hand houden dan gewoon dat als optie achter de hand houden.
Paard heeft blijkbaar tot nu toe een goed leven gehad en dat hij dood gaat heeft hij geen benul van.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:11

Hard en nuchter.

Slacht kan prima hoor beest heeft vier mooie jaren gehad.en je weet zeker dat ie niet de handel ingaat.

Blijft je gevoel knagen dan goedkoper iets zoeken.