Het leed dat een paard zoeken heet.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16464
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:53

Ja als je budget niet aansluit op je wensen dan wordt het een stuk lastiger natuurlijk.

Ik vond mijn zoektocht naar een paard juist super leuk. Leuke mensen ontmoeten, veel vriendschappen aan over gehouden zowel in binnen- en buitenland, leuke paarden gezien en gereden, veel ervaringen opgedaan en uiteindelijk mijn droompaard gevonden. Het duurde wel bijna twee jaar. Maar ik had heel specifieke wensen en wilde absoluut geen concessies doen. Ik had wel een passend budget.

Cioccolato

Berichten: 6627
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:58

Ik zie vaak zoekadvertenties:

- Braaf paard
- Kent vreemd terrein
- Pluspunt als die concour heeft gelopen
- Geen stalgebreken
- Moet goed gekeurd zijn
- Geen koudbloed
- Een pluspunt zou een speciaal kleurtje zijn.

Budget: 3000 euro.

Ja. Daar zakt mij de broek vanaf. En ik weet dat ze momenteel duur zijn. En dat iedereen een automaat zoekt voor zo min mogelijk geld.
Maar als ik kijk naar wat voorn tijd ik in een jong dier stop, niet eens naar geld, om het dier dus 'braaf' te maken.... En dan zie ik mensen met budget van 5000 euro. En er zullen dieren passen, net te klein, een schoonheidsfoutje, dat soort dingen. Maar die willen de mensen ook niet.

Ik vind het wel hilarisch om eerlijk te zijn :')
Maar ik heb er zelf voor gekozen om dieren te fokken en te houden die niet voor de fantasie prijzen verkocht te hoeven worden. Alleen gaan ze ook niet voor 3000 euro weg.
De dieren die er voor fantasie prijzen op staan, mankeert vaak wat aan. En dat wordt eerlijk vermeld, of gewoon niet. Dat weet je als je in lagere prijsklasses zoekt.

Zo, om even in het algemeen te reageren. Ik weet nml niet in welke prijsklasse jij zoekt :D

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:03

Ik ben zelf niet op zoek, maar toevallig laatst eens rondgekeken wat er nu zoal te koop staat.
Heb het idee dat de prijzen flink zijn gestegen kan dat kloppen?
Ik was zelf 2.5 jaar geleden op zoek met een budget van 6000 euro. Toen waren er best wat paarden voor dat geld te koop, idd waren ze vaak toch niet leuk genoeg maar dat kwam meer omdat ik een bepaald gevoel miste niet omdat er echt specifiek wat mis met de paarden was. Uiteindelijk na een half jaar zoeken een super leuk paard gevonden.
Als ik nu rond kijk met dezelfde eisen die ik toen had zit je minimaal op 10.000 tot 15.000 en daarnaast kom ik überhaupt geen paarden tegen van rond de 5 of 6000 die nog een beetje een leuke leeftijd hebben en leuk kunnen lopen.

Zie ik dit verkeerd of klopt het dat de prijzen zo gestegen zijn ?

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:04

Rizette schreef:
Belachelijk duur? Tel eens op wat een fokker er al aan dekgeld, opfokkosten enz enz in heeft gestoken. Reken dan nog eens de africhting. Voor niks gaat de zon op.


Helemaal eens.....
Daarnaast vergeten we de zelfreflectie van (de meeste) mensen nog wel eens. Dan bedoel ik zelfoverschatting.....
Een jong paard moet doodbraaf zijn, maar als de ruiter dan zelf achter de bewegingen aan komt qua zit, en het dier komt daarop iets van de aanleuning af, is het al niet braaf.
Als verkoper is dat net zo frustrerend hoor ;)

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:18

Een jaar geleden ging ik op zoek naar een nieuwe topper, maar het was dacht ik een hele zoektocht. Maar dat viel uiteindelijk heel erg mee.
Er kwam voor de handel op mijn stal 4 paarden nieuw binnen. Staleigenaar zei er zitten er wel 2 of 3 tussen die kunnen passen.

Heb er 2 van geprobeerd. De ene voelde ik me niet giga veilig op maar reed er wel zo mee weg. Voor beeld was hij ook te klein.
Nummer 2 was een veel te grote en magere schimmel.
3 keer raden welke er nu al 10 maanden van mij is

Hij koos mij uit en heb er nog steeds geen spijt van. In begin was hij wat spooky op dingen, maar in de loop der tijd wordt hij steeds makkelijker en fijner.
Het is echt mijn soulmate

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:24

pien_2010 schreef:
Benieuwd ben ik wat jullie laag geprijsd vinden, normaal, hoog en belachelijk duur.


Laag: tot 5000
Normaal: 5000 - 20.000 (afhankelijk van vééel zaken)
Duurder: 20.000 - 100.000 (ook weer afhankelijk van veel zaken)
Belachelijk: > 250.000 (maar ook weer.. idem)

Kriel schreef:
Rizette schreef:
Belachelijk duur? Tel eens op wat een fokker er al aan dekgeld, opfokkosten enz enz in heeft gestoken. Reken dan nog eens de africhting. Voor niks gaat de zon op.


Helemaal eens.....
Daarnaast vergeten we de zelfreflectie van (de meeste) mensen nog wel eens. Dan bedoel ik zelfoverschatting.....
Een jong paard moet doodbraaf zijn, maar als de ruiter dan zelf achter de bewegingen aan komt qua zit, en het dier komt daarop iets van de aanleuning af, is het al niet braaf.
Als verkoper is dat net zo frustrerend hoor ;)

Pff hou op schei uit.. Zoveel al voorbij zien komen. Of eerst komen kijken, proef rijden, etcetera en dan aankomen met een budget waarmee je beter een strippenkaart voor de draaimolen had kunnen gaan halen :=

pien_2010

Berichten: 43499
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:48

En Amaryllis als het om een haflinger gaat bv. Hoe liggen dan de prijzen ?

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:57

Zo hoog vind ik de prijzen niet.
In vergelijking met 10 jaar geleden..

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:06

Cioccolato schreef:
Ik zie vaak zoekadvertenties:

- Braaf paard
- Kent vreemd terrein
- Pluspunt als die concour heeft gelopen
- Geen stalgebreken
- Moet goed gekeurd zijn
- Geen koudbloed
- Een pluspunt zou een speciaal kleurtje zijn.

Budget: 3000 euro.

Ja. Daar zakt mij de broek vanaf. En ik weet dat ze momenteel duur zijn. En dat iedereen een automaat zoekt voor zo min mogelijk geld.


Ik vind een B pony die braaf zn rondje loopt ook echt niet veel meer waard hoor. Ik zou daar geen 5000 euro aan geven. Voldoet aan alle eisen.


Jaren geleden had je nog een dressuur d pony die jong was voor 5000 euro. Vergeleken met toen zijn ze belachelijk duur. Je leest er genoeg van 12500 - 15000 euro. En dan zijn ze nog niet eens Z.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:11

Ik vind tot 4000 a 4500 lagere prijsklasse

Dan tot 10.000 normaal

Boven de 10 vind ik hogere prijsklasse

En wat dan reëel is en wat bizar is heeft met stokmaat, leeftijd en africhtingsniveau te maken

pien_2010

Berichten: 43499
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:24

Belangrijk is het om geen appels met peren te vergelijken, dus ook te kijken naar ras, wat kan het paard en te kijken naar komt het veel voor of is het zeldzaam. De grotere paarden KWPN e.a rassen heb ik geen verstand van want ik heb er niet zoveel mee.

Kijk als jij een dressuur paard wil waar je mee grand prix wilt rijden, dan hoort daar een ander prijskaartje bij, als dat jij een fjord of een haflinger wilt om buiten recreatief mee te rijden en zou ik dus zeker voor een groter paard gaan zoals KWPN, Holsteiner e.a.

Kijk je als om "le cheval loisir" gaat zoals hier in Frankrijk een recreatief paard genoemd wordt en je kijkt naar een merens dan is voor een goed nog niet te oud loisir → ras cheval argeois de merens een prijskaartje van 4000 - 6000 euro normaal (dat verschil heeft te maken naar wat hij kan, merrie, ruin of hengst). Op zich is dat niet goedkoop, dat te maken heeft dat dit ras schaars is. In Nl is er bijna niet aan te komen→ moet je geluk hebben, in andere Europese landen idem dito en in Frankrijk alleen in die streek waar ze gefokt en geboren worden.
Ik denk dus dat een merens duurder is als een haflinger, terwijl het beiden vergelijkbare bergpaarden zijn, omdat de merens schaars is.

Er spelen veel factoren mee.

Een B pony is natuurlijk anders geprijsd als een ras D pony met goede afstamming, waar kinderen nog tot 18 jaar op kunnen rijden en die behoorlijk spring of dressuur gefokt is en dan ook nog eens braaf.

Mischelleex
wat zoek je eigenlijk?

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:34

Het is tegenwoordig echt een kwestie van goed geluk hebben.
Ik weet niet wat je zoekt. Maar ik heb heel veel geluk gehad.
Eerste paard waar we zijn wezen kijken, onbeleerd en 3 jaar oud.
Iets wat we helemaal niet wouden! We waren naar heel wat anders opzoek.
Maar toch gekocht, en wat is het een super braaf paard! Nog geen stap verkeerd gezet. En echt een geweldige match met mij en mijn zusje.

Ik zal zeggen kijk ook naar waar je misschien helemaal niet naar opzoek ben. Dit kan zomaar het paard zijn. Dit hebben wij zelf ondervonden.
Wat ben ik blij met onze keuze, en zal haar niet willen missen.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:35

ynskek schreef:
Ik vind tot 4000 a 4500 lagere prijsklasse

Dan tot 10.000 normaal

Boven de 10 vind ik hogere prijsklasse

En wat dan reëel is en wat bizar is heeft met stokmaat, leeftijd en africhtingsniveau te maken


En met talent, werkwilligheid en bewerkbaarheid.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:09

[/quote]

Ik vind een B pony die braaf zn rondje loopt ook echt niet veel meer waard hoor. Ik zou daar geen 5000 euro aan geven. Voldoet aan alle eisen.


Jaren geleden had je nog een dressuur d pony die jong was voor 5000 euro. Vergeleken met toen zijn ze belachelijk duur. Je leest er genoeg van 12500 - 15000 euro. En dan zijn ze nog niet eens Z.[/quote]

Er zit natuurlijk nog wel verschil tussen vraagprijs en wat er uiteindelijk betaald wordt. Zie veel advertenties (met name pony's) staan van ca. 15.000 of vermelding hogere prijsklasse. Houden verkopers daar aan vast dan staan ze er vaak maanden later nog op.

Ik vind 3000 voor een B-pony al extreem, net zo goed als een jonge D pony voor 5000 (tenzij het een extreem goede is). Is maar wat de gek er voor geeft.
Mijn ervaring is wel dat je er bij de reëel geprijsde paarden/pony's snel bij moet zijn.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 18:12

Gelukkig heb ik dus lotgenoten.. :+


Wat ik ongeveer zoek:
4-9 jaar oud
160 - 170 hoog (voorkeur voor wat kleiner)

Dat zijn de voornaamste punten, ik wil het paard gaan gebruiken als allrounder.
Voornamelijk dressuur, en op zijn tijd een springwedstrijd/cross wedstrijd.

Springen hoeft niet veel meer dan een B parcours, en heeft geen prioriteit.
Ik geef de voorkeur aan een vos, of zwart. Maar kleur is niet bepalend, is alleen een voorkeur.

Paard moet wel beleerd zijn, mag zeker werk aan zitten, ik hoef niet volgende maand al op concours.
Graag ook een lief paard in de omgang, maar onder het zadel mag het iets meer zijn.

Prijsklasse rond de 6000-.


Ik heb ook een volgende eis dat ik alleen nog maar een paard ga keuren waarbij de verkoper de keuring betaald bij afkeuring.
Ik ben al heel wat centjes nu kwijt aan afkeuringen die de verkoper niet betaald.

Ik had het ideale paard gevonden:
Vos ruin, 6 jaar oud.
Verkeerd opgeleid, dus zou minimaal een jaar opnieuw moeten opbouwen.
Top karakter, iets sensibel onder het zadel, maar wel betrouwbaar.
Helaas afgekeurd op de buigproef.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:14

Jee, das echt balen! Leef met je mee. Ik heb een jaar geleden mijn zelf gefokte ruin in moeten laten slapen. Eerst wilde ik geen ander paard, maar merkte al snel dat ik niet zonder kon. Het zoeken op internet werd een dagelijkse bezigheid...na een paar weken had ik "mijn" droompaard gevonden. Maar helaas nog voordat ik haar zou ophalen werd de koop ingetrokken. Ik was er gewoon letterlijk ziek van. Dus ik begrijp je heel goed. Het zoeken is vreselijk en als je dan eindelijk wat (binnen je wensen en budget) gevonden hebt en het gaat dan niet door, dat is echt zwaar...

Wat ik eerder overwogen heb, maar niet gedaan...is een tuiger kopen. Die kunnen toch vaak behoorlijk meekomen in de dressuur en daar vragen ze niet teveel voor.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:34

Dan heb ik geluk gehad.
Afgelopen dinsdag een 7 jarige kwpn prok ster merrie gekocht L startgerechtigd voor wat jullie in lage prijsklasse benoemen.
röntgenologisch en klinisch goed gekeurd.

Autumnn

Berichten: 8051
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:35

manubres schreef:
Wat ik eerder overwogen heb, maar niet gedaan...is een tuiger kopen. Die kunnen toch vaak behoorlijk meekomen in de dressuur en daar vragen ze niet teveel voor.


Daar ben ik nu ook voor aan het kijken :j

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:46

Michelleex schreef:
Gelukkig heb ik dus lotgenoten.. :+


Wat ik ongeveer zoek:
4-9 jaar oud
160 - 170 hoog (voorkeur voor wat kleiner)

Dat zijn de voornaamste punten, ik wil het paard gaan gebruiken als allrounder.
Voornamelijk dressuur, en op zijn tijd een springwedstrijd/cross wedstrijd.

Springen hoeft niet veel meer dan een B parcours, en heeft geen prioriteit.
Ik geef de voorkeur aan een vos, of zwart. Maar kleur is niet bepalend, is alleen een voorkeur.

Paard moet wel beleerd zijn, mag zeker werk aan zitten, ik hoef niet volgende maand al op concours.
Graag ook een lief paard in de omgang, maar onder het zadel mag het iets meer zijn.

Prijsklasse rond de 6000-.


Ik heb ook een volgende eis dat ik alleen nog maar een paard ga keuren waarbij de verkoper de keuring betaald bij afkeuring.
Ik ben al heel wat centjes nu kwijt aan afkeuringen die de verkoper niet betaald.

Ik had het ideale paard gevonden:
Vos ruin, 6 jaar oud.
Verkeerd opgeleid, dus zou minimaal een jaar opnieuw moeten opbouwen.
Top karakter, iets sensibel onder het zadel, maar wel betrouwbaar.
Helaas afgekeurd op de buigproef.

Ik denk dat je er weinig tegenkomt die de kosten van de keuring op zich nemen. Meestal betaalt de koper die. Dus waarom zou de verkopende partij voor verkoop aan jou kiezen, als ze daarmee de keuring zelf moeten betalen. Of het paard wordt ineens € 300,-- duurder.

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:07

Ik snap je gevoel erg goed... zit zelf in het zelfde probleem al heb ik veel minder eisen. Het enige wat ik zoek is een paard die (net) zadelmak is en misschien nog doorgereden moet worden , niet te oud en geen geen gebreken heeft. Hoeft dus geen goed papier te beschikken, geen wedstrijden te hebben gelopen. Lijkt opzich geen moeilijke zoektocht, echter merk ik ook dat paarden op dit moment duurder zijn geworden. Paar jaar geleden kon je paarden zonder of met minder goed papier rond de €2000-€3000 kopen, nu zie ik dat al rond de €5000-6000 en vaak genoeg zie ik dan ook dat ze een bemerking hebben. Nu heb ik al een veel groter budget, maar toch blijft het een lastige zoektocht. Ben bijna geneigd om een paar duizend bij te leggen voor paarden die wel goed papier en al wedstrijd ervaring. Ik dacht dat ik met mijn eisen wel makkelijk iets zou kunnen vinden, maar niets is minder waar. Daarom heb ik mijn zoektocht op een lager pitje gezet en ben ik ondertussen aan het verder sparen :j

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:09

Ik heb het nu andersom.. :P
Heb een super leuk paard staan van een eigenaar voor de verkoop, is 11, maar nog maar net goed zadelmak, maar zo'n leuk dier en ontwikkelt zich zo leuk!
Hier waren al mensen die vroegen of ik haar niet zelf wilde houden, maar ik heb er al 4.
Er komt iemand proefrijden, maar ik weet niet of ze voor haar misschien te groen is.. maar hoe vind je nu het beste een echt goed huisje waar zo'n paard echt tot haar recht komt?
Ik weet niet of ze kan springen, dus net niet wat ts zoekt helaas!

Dat keuren vind ik altijd wel een dingetje.. eigenlijk mag een DA een paard niet goed of afkeuren, maar geeft hij een advies voor dat moment voor waar jij het paard voor wil gebruiken, ik heb ooit gehad dat een DA zei over een paard wat ik te verkopen had dat hij geen gekke dingen tegen kwam, maar toch afraadde om het paard te kopen, omdat hij er geen goed gevoel bij had.
Zou een mooie bak zijn als ik dan ook nog die keuring zou moeten betalen.

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:36

Mensen zoeken vaak een fiets ipv een pony := hij moet kakkiebraaf zijn en nooit schrikken e.d. Toen mijn pony te koop stond kreeg ik een hele sloot mensen met manege ervaring en dat was simpelweg niet genoeg, maar vervolgens zeggen ze dan dat de pony moeilijk is. Mmmmm nee jij hebt te weinig ervaring. Helaas werd de pony afgekeurd toen ik een geschikte koper had dus ben nu rustig aan het sparen voor een 2e. Maar ik weet dat ik onder de 4500 op dit moment niets geschikts zal vinden. Nog maar even doorsparen.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:56

Vaak is het maar wat je zoekt. Ik ben pas bij één paard weesten kijken wat ik uiteindelijk niet gekocht heb omdat die verschrikkelijk slecht op z'n voeten stond. Ik vind €4000 geld zat voor een paard. Maar ik ga wel altijd voor de 2-jarige met goede papieren en imo veel potentieel die er zelf niet uitziet. Liefst een vos met wit en rechtstreeks van de fokker uit de opfok. Dan hoop ik maar dat ze nog goed groeien en mooi worden. Tot nu toe is dat steeds gelukt.

Zoek je de donkerbruine brave die de punten voor je bij elkaar loopt. Oftewel wat iedereen wil. Tja dan wordt het lastig.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:03

Kriel schreef:
Rizette schreef:
Belachelijk duur? Tel eens op wat een fokker er al aan dekgeld, opfokkosten enz enz in heeft gestoken. Reken dan nog eens de africhting. Voor niks gaat de zon op.


Helemaal eens.....
Daarnaast vergeten we de zelfreflectie van (de meeste) mensen nog wel eens. Dan bedoel ik zelfoverschatting.....
Een jong paard moet doodbraaf zijn, maar als de ruiter dan zelf achter de bewegingen aan komt qua zit, en het dier komt daarop iets van de aanleuning af, is het al niet braaf.
Als verkoper is dat net zo frustrerend hoor ;)


:j Vaak best lastig hoor, wat voor de een braaf is, is voor de ander nog lang niet braaf genoeg.

Wat ik denk dat lastig is TS, is het feit dat je een allrounder zoekt. Wij hebben daar een tijdje voor gekeken en het viel mij ook ontzettend tegen om die eentje te vinden.

Ik begrijp je struggle wel dat het vaak ontzettend tegenvalt. Ik heb de laatste maanden wel wat paarden gezien die volgens dit topic in duurdere prijsklasse vallen (wat ik altijd een lastig begrip vind in advertenties, voor sommigen is dat 10.000, voor anderen 50.000). Maar wat ik tegenkwam joh, paarden van 1.67 die de 1.64 nog niet halen. "Correct op de benen" en dan een bokkenpoot eraan. Paarden die gewoon nog niet bijna zuiver lopen. "Doodbraaf" en dan de eigen eigenaar al bijna lanceren met opstappen. Gelukkig kom je ook heel veel paarden met een eerlijk verhaal tegen hoor, maar soms slaat het wel echt alles :+

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:04

Een betrouwbare B pony die naar buiten kan, waar ik mijn kind mee los kan laten die leuk kan lopen betaal ik met liefde 3000/4000€ voor.

Maar TS ik gok dat je budget laag is, en als ie laag is moet je het doen met mindere eisen