Het leed dat een paard zoeken heet.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:55

Ik vind dat ook hoor... wij verkopen in alle rust en houden een paard rustig een paar dagen vast.
Niet té lang en ik wil wel weten waarom (bv. instructrice moet nog een keer mee). Als ik het idee heb dat iemand een week later weer wil komen maar in de tussentijd nog 5 andere paarden gaat bekijken hou ik ook niks vast. Als iedereen een beetje eerlijk is en normaal doet is kopen én verkopen leuk :) .

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:52

Kendra schreef:
Ik vind dat ook hoor... wij verkopen in alle rust en houden een paard rustig een paar dagen vast.
Niet té lang en ik wil wel weten waarom (bv. instructrice moet nog een keer mee). Als ik het idee heb dat iemand een week later weer wil komen maar in de tussentijd nog 5 andere paarden gaat bekijken hou ik ook niks vast. Als iedereen een beetje eerlijk is en normaal doet is kopen én verkopen leuk :) .

Vaak is dat toch wel zo,dat ze in de tussentijd nog een aantal andere paarden gaan bekijken om vergelijkingsmateriaal te hebben.Tegen mij werd altijd gezegd als ik er nog over na wou denken,dat hij mee zou gaan met de volgende belangstellende als die meteen zou beslissen (en betalen).

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:11

Als verkoper zou ik een paard ook niet voor iemand vasthouden als hij/zij eerst nog tig andere paarden wilt bekijken. Als iemand een paar dagen later nog eens langs wilt komen en er echt over nadenkt om het paard te kopen is dat natuurlijk een ander verhaal. Wel vond ik het bij de verkoop van m’n oude pony heel belangrijk dat het goed klikte, anders hadden we haar alsnog niet verkocht. Niet alleen de koper bepaald natuurlijk. Veel mensen denken zo, maar helaas ook echt niet alle mensen. Veel mensen denken weg is weg en naar waar wie precies maakt niet uit, zolang ze maar betalen.

pien_2010

Berichten: 43716
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:21

Kendra schreef:
Ik vind dat ook hoor... wij verkopen in alle rust en houden een paard rustig een paar dagen vast.
Niet té lang en ik wil wel weten waarom (bv. instructrice moet nog een keer mee). Als ik het idee heb dat iemand een week later weer wil komen maar in de tussentijd nog 5 andere paarden gaat bekijken hou ik ook niks vast. Als iedereen een beetje eerlijk is en normaal doet is kopen én verkopen leuk :) .


Dit vind ik een goede post.

Wij hebben erg genoten vd koop van onze 3 merens:
Hercule Y;( 15-08-2019 (21 jaar onze grote vriend);
Polie (nu 17 jaar en al 12 jaar bij ons);
Chico (nu 7 jaar en over 2,5 week wordt hij gebracht).
Wij kregen de tijd, werden niet snel aan een ander verkocht in tegendeel maar voor ons vast gehouden, we konden in de bak rijden, dag later buiten, poetsen en mee wandelen en beslissen. Alle 3 eerste paard dat we zagen gekocht (vriendin laten zoeken, cq paarden telefonisch afgewezen), ze zijn getest op ons gemak, gevoeld of het paste, gekeurd en gekocht.
Heel leuk en alle keren waren koper en verkoper blij want het voelde en voelt zo goed.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:34

pien_2010 schreef:
Kendra schreef:
Ik vind dat ook hoor... wij verkopen in alle rust en houden een paard rustig een paar dagen vast.
Niet té lang en ik wil wel weten waarom (bv. instructrice moet nog een keer mee). Als ik het idee heb dat iemand een week later weer wil komen maar in de tussentijd nog 5 andere paarden gaat bekijken hou ik ook niks vast. Als iedereen een beetje eerlijk is en normaal doet is kopen én verkopen leuk :) .


Dit vind ik een goede post.

Wij hebben erg genoten vd koop van onze 3 merens:
Hercule Y;( 15-08-2019 (21 jaar onze grote vriend);
Polie (nu 17 jaar en al 12 jaar bij ons);
Chico (nu 7 jaar en over 2,5 week wordt hij gebracht).
Wij kregen de tijd, werden niet snel aan een ander verkocht in tegendeel maar voor ons vast gehouden, we konden in de bak rijden, dag later buiten, poetsen en mee wandelen en beslissen. Alle 3 eerste paard dat we zagen gekocht (vriendin laten zoeken, cq paarden telefonisch afgewezen), ze zijn getest op ons gemak, gevoeld of het paste, gekeurd en gekocht.
Heel leuk en alle keren waren koper en verkoper blij want het voelde en voelt zo goed.

Proficiat met je nieuwe paard pien_2010!

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:36

Bij een advertentie staat wel eens: gereserveerd. En ook staat er wel eens bij: Opnieuw te koop aangeboden wegens niet nakomen afspraken.

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:52

Ik heb ook 8 maanden gezocht voor een opvolger, en 3x mee gemaakt dat ik een telefoontje of appje kreeg dat het paard ongezien verkocht was. Ik zocht in het normale segment rond de 10.000..

Wilde absoluut geen merrie en niet te veel wit, het liefst een aparte vos. Goed karakter en minimaal zadelmak. Leeftijd 4 t/m 6jaar. en minimaal 1.68 op het moment.

Zag een leuke merrie 6 jaar en al uit gebracht op wedstrijd, filmpjes zagen er goed uit.
Ik belde op een zaterdag voor een afspraak voor dezelfde dag of zondag.
Maar bleken al heel veel mensen willen komen kijken, dus was eigenlijk alweer te laat..pff ze zei of je moet der ongezien kopen.. Nee zei ik, ik kom jouw kant wel op rijden en als de mensen haar willen kopen dan bel je maar dan draai ik om.. Was bijna 200 km..

Ik zei het tegen mijn vriendin over dat ongezien kopen, en die zei ook nee doe maar niet..10 minuten later zegt ze waarom ook niet.? Dus terug gebeld en gezegd ik koop der ongezien voor de vraagprijs.

Dus a een merrie en b erg veel wit, en ook nog eens een springpaard terwijl ik een dressuurpaard zocht voor Z en hoger.. :D

Ben haar dezelfde middag nog gaan halen.. :=

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:46

Een paard ongezien kopen zou ik echt niet kunnen.

Ik vind het karakter echt belangrijk, ik zoek echt een maatje.

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:57

Michelleex schreef:
Een paard ongezien kopen zou ik echt niet kunnen.

Ik vind het karakter echt belangrijk, ik zoek echt een maatje.



Ben ik helemaal met je eens, is ook absoluut niets voor mij.
Maar we dachten ze ligt blijkbaar goed op de markt, mocht het na een paar maanden toch niets zijn kan ik der altijd weer verkopen..

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 21:25

Dat is inderdaad wel waar, dat probeer ik nu sowieso ook in mijn hoofd te houden .

Ik hoop gewoon een paard voor altijd te kopen, dus tot mogelijk. Maar mocht er na een poosje geen klik zijn kan je het paard inderdaad altijd weer verkopen, en ik denk dat dat ook wel belangrijk is om in je achterhoofd te houden, je maakt geen levenskeuze.

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:37

Ik koop ze ook voor het leven, mijn oudje is vorig jaar gestorven die heb ik 29 jaar gehad en die ik nog heb heb ik ook al 17 jaar..De nieuwe merrie nu 3 maanden.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:35

Volgens mij wordt ook wel eens gezegd dat er nog andere belangstellenden zijn,om je tot een snelle beslissing te pushen.In het geval van Elco is dat dus ook gelukt!Fijn dat het goed is uitgepakt.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:54

Of ze zijn er wel. Wij hadden met huis kopen bv. ook dat we twijfelden of er echt een andere bieder was. Gelukkig bevestigde de bank het later (deels agrarische bestemming en dan is er maar een bank die wil financieren) en hoorde we 2 weken terug ook nog van mensen dat vrienden van hun het hadden willen kopen.
Denk dat er in de huidige markt vaak veel animo is voor een fijn paard. Ik zou nu zeggen dat ik nooit ongezien zou kopen. Maar aan de andere kant heb ik mijn huidige paard ook nooit uitgezocht. Mijn toenmalige paard kon niet meer gereden worden en toen kon ik deze gaan bijrijden. Als ik toen een paard was gaan kopen was ik niet eens gaan kijken, wilde geen ruin, jonger paard, braver paard etc. toch al 16 jaar heel blij mee!

pien_2010

Berichten: 43716
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:23

Dank je wel @anjali voor de felicitaties.

Ik merk dat ik het te naar voor woorden vind dat zelfs een paard ongezien als een product gekocht/ verkocht wordt daar de markt idioot overspannen is. Het trieste eraan is dat we het wel over een levend wezen hebben.
Ik sta daar zo vreselijk ver vanaf dat ik me er niets bij kan voorstellen en niet ad verkoper kant en niet ad koper kant als het om mezelf gaat.
Dat zijn voor mij voorbeelden waarin ik de mens een naar wezen vindt, die zoiets blijkbaar kan bedenken.

Sjolvir

Berichten: 25295
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:13

Michelleex schreef:
Een paard ongezien kopen zou ik echt niet kunnen.

Ik vind het karakter echt belangrijk, ik zoek echt een maatje.


Hier idem ik moet wel wat met een dier hebben, rest komt later wel, maar moet er niet een zijn waarvan ik denk.. Noop...

En buiten dat, ben toen ik zocht en nu al zoekende met vriendin ook al weer paarden tegen gekomen die ik in een prijsklasse te hoog vind voor mezelf (dus echt boven dan wel echt wel stuk boven de 10.000) die niet echt voldeden en dan bedoel ik gewoon scheef, slechte voeten, andere problemen met hun bouw en ook nog eens karaktertechnisch voldeden aan beschrijving als je ze in real life zag..
Je zal toch zo een ongezien kopen, scheef, slechte voeten en een totaal niet bij je passend karakter en niet makkelijk te rijden, dan moet je er voor 20.000 of 25.000 nog wel weer van af zien te komen... Succes...

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:38

En ook omgekeerd, wij hebben meerdere malen een 'ongezien bod' gehad.
Ik doe dat nooit, ben niet kinderachtig maar wil na 4 tot 5 jaar opvoeden, opfokken en africhten wel een beetje weten waar een paard terechtkomt.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:50

Ik zal nog wel in oude tijden leven maar tot 4000 vind ik een normale prijs (onbeleerd)
Tot 8000 (tot M2 dresuur)
En daarboven tjah zou ik nooit van me leven kopen.
Wij hebben een paar maanden terug een super knappe 3 jarige tuig merrie gekocht.
Niet teveel knieactie, super lief, beetje sensibel maar wel braaf.
1750 voor betaald.
Nog niet af in de groei echt nog een baby dus nog niet bereidbaar. Maar dat hoefde ook niet voor ons geen haast mee.
En zelf beleren vinden wij veel fijner.
Alles naar je eigen hand zetten en in alle rust!

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:27

Indi_Vito schreef:
Ik zal nog wel in oude tijden leven maar tot 4000 vind ik een normale prijs (onbeleerd)
Tot 8000 (tot M2 dresuur)
En daarboven tjah zou ik nooit van me leven kopen.
Wij hebben een paar maanden terug een super knappe 3 jarige tuig merrie gekocht.
Niet teveel knieactie, super lief, beetje sensibel maar wel braaf.
1750 voor betaald.
Nog niet af in de groei echt nog een baby dus nog niet bereidbaar. Maar dat hoefde ook niet voor ons geen haast mee.
En zelf beleren vinden wij veel fijner.
Alles naar je eigen hand zetten en in alle rust!


Tuigers kosten ook geen drol. Mensen willen die zelden ohz omdat sommige zo hoog opgooien.

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 01:19

anjali schreef:
Volgens mij wordt ook wel eens gezegd dat er nog andere belangstellenden zijn,om je tot een snelle beslissing te pushen.In het geval van Elco is dat dus ook gelukt!Fijn dat het goed is uitgepakt.


De mensen stonden al op het terrein toen ik belde, ik hoorde ze tegen de mensen zeggen dat ze nu iemand aan de telefoon heeft die der ongezien koopt.. De mensen namen het gelukkig heel goed op.
Heb ook appjes gelezen van mensen..Dus in mijn geval was het ook zo

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 01:31

pien_2010 schreef:
Dank je wel @anjali voor de felicitaties.

Ik merk dat ik het te naar voor woorden vind dat zelfs een paard ongezien als een product gekocht/ verkocht wordt daar de markt idioot overspannen is. Het trieste eraan is dat we het wel over een levend wezen hebben.
Ik sta daar zo vreselijk ver vanaf dat ik me er niets bij kan voorstellen en niet ad verkoper kant en niet ad koper kant als het om mezelf gaat.
Dat zijn voor mij voorbeelden waarin ik de mens een naar wezen vindt, die zoiets blijkbaar kan bedenken.


Sorry, maar vindt je reactie wel een beetje scheef uit de bocht komen.
Soms heb je gewoon geen andere keus en ja dan moet je soms een gok nemen, en goede paarden die niets mankeren zijn tegenwoordig zeldzaam daar staan ze voor in de rij.
En zoals je miss in mijn andere posts hebt kunnen gelezen koop ik mijn paarden voor het leven, en zeker niet als een product.

En als je 1 of 2 x gaat kijken weet je ook niet wat het paard doet als het uit zijn vertrouwde omgeving gehaald wordt..Je moet toch ook aan mekaar wennen en daar de tijd voor nemen.

pien_2010

Berichten: 43716
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:31

Elco dat klopt, je laatste allinea. Maar als je al een paard heb mogen testen thuis weet je wel wat meer als blind een paard kopen.
We hebben altijd de keuze om wel of niet mee te doen aan ongezien een paard te kopen. Daarnaast viel en val ik niemand aan. Iedereen maakt eigen keuzes, alleen Kan ik me bij deze keuze niets voorstellen en vind het ook onwenselijk.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:24

Meestal lijkt een paard ook helemaal niet op de beschrijving in de advertentie.Ik vind het wel risky om er een ongezien te kopen.

pien_2010

Berichten: 43716
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:38

Ook dat Anjali. Mijn vader leerde ons vroeger al, dat papier heeeeel erg geduldig is.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:55

Het niveau klopt imo vaak niet met de realiteit.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:28

Anoniemk2 schreef:
Het niveau klopt imo vaak niet met de realiteit.


Soms is het ook gewoon dat kopers de juiste knopjes niet meteen kunnen vinden of dat kopers zich beter achten dan ze eigenlijk zijn met rijden.


Van de week een koper gehad die wilde in November op wedstrijd marathonrijden. Vrouw kon niet eens fatsoenlijk de leidsels vasthouden laat staan dat ze aanleuning had.

Pony raakte er gewoon van over de zeik. Mijn kennis zat er naast nam de leidsels over en pony was weer zo mak als een lam.

En dan zeggen dat de pony groen is en er veel werk in zit... Nee de pony doet het prima maar die vrouw kan gewoon niet rijden. 8)7

Volgende excuus was dat de pony naar de hand van mijn kennis stond.
Ik stuur net zo veel met die pony als mijn kennis. Misschien nog wel iets meer omdat die kennis mij een beetje les geeft. ;)


Ze zei wel dat ze zelf nerveus was. Maar probeerde nog steeds stiekem om haar eigen onkunde op de pony af te schuiven.

Mijn punt is. Het zou heel best kunnen dat het paard heel best het niveau heeft. Maar het paard is zo goed als de ruiter die er op zit.
Die kan het paard maken of breken.