Het leed dat een paard zoeken heet.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:01

Michelleex schreef:
Als je mijn wensen had gelezen had je gezien dat dat niet aan de orde is.


Fijn Pien dat je een nieuw maatje hebt gevonden.


Nu jij nog. Ik blijf je volgen en gun jou ook een paardje dat aan alle verwachtingen voldoet (en Chico overtreft mijn verwachtingen zelfs) . Ik ga door met duimen.

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:23

Ik zou vandaag bij twee paarden kijken maar kreeg gisteren bericht dat ze allebei verkocht waren.. baal baal..
Ga zondag bij een 5-jarige merrie kijken, onbeleerd. Twijfel vanwege een 3 op het sprong-spat rechtsvoor. Heb er verder geen ervaring mee. Hoe staan jullie daar tegenover? Verder alleen maar 1 en enkele tweeën

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:33

Daar zou ik niet eens gaan kijken Autumn. Paard moet gewoon goed zijn zonder bemerkingen.

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:18

pien_2010 schreef:
Daar zou ik niet eens gaan kijken Autumn. Paard moet gewoon goed zijn zonder bemerkingen.


Bedankt voor je reactie, ik ben er niet echt in thuis.
Wat houdt een 3 precies in? Is dat slecht of nog wel wat mee te maken? De dierenarts had gezegd dat ze evengoed nog de sport ermee in kan

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:33

Autumnn schreef:
pien_2010 schreef:
Daar zou ik niet eens gaan kijken Autumn. Paard moet gewoon goed zijn zonder bemerkingen.


Bedankt voor je reactie, ik ben er niet echt in thuis.
Wat houdt een 3 precies in? Is dat slecht of nog wel wat mee te maken? De dierenarts had gezegd dat ze evengoed nog de sport ermee in kan



3 is twijfel. Kan goed gaan kan fout gaan.

4 is versleten.

5 paard is zo goed als dood.


Als je afgaat op beoordelingen.

Maar goed er zijn meerdere verhalen van paarden met een vier of zelfs een vijf op het rapport nog de sterren van de hemel liepen. Maja voor hoelang ze dat doen is de ham vraag.... Dat is nooit te achterhalen..

Dus als je minimale risico wilt is het gewoon gezond verstand een paard te kopen met alleen 1 & 2 op het rapport.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:43

Alleen voor 0 1 of 2 zou ik gaan. 0 Is het hoogste, maat weet niet of dat nog gegeven wordt in Nl.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 17:16

Heb tot nu toe geen 0 gezien


Alleen eentjes en tweetjes

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:49

Pfoe dat klinkt niet makkelijk, maar wel herkenbaar van andere. Misschien moet ik alvast gaan sparen voor als ik ooit weer een paard ga zoeken als ik hier hoor hoeveel mensen 6000 euro maar weinig vinden.
Het makkelijkste is denk ik toch via via en dan mensen die een goed tehuis belangrijk vinden.

Ik zou het ook heel lastig vinden wat ik precies wil. Ik denk dat ik in de toekomst vooral wil buiten rijden, dus ik dacht eerst aan bv. een ijslander, paar keer een gehuurd en tolt in combinatie met het temperament spreekt me erg aan. Maar ooit reed ik Z dressuur, dus ik daar weer zin in krijg.... Een paard is bij mij voor het leven dus het is fijn als ik er veel kanten mee op kan. Een iberisch paard lijkt me ook wel wat, maar daar hangt weer een prijskaartje aan. Gelukkig heb ik voorlopig toch geen tijd voor een paard erbij, kan ik ondertussen mooi sparen. Al vind ik 7500-8000, hoe ver mijn spaarbedrag ook gaat oplopen, toch wel een beetje de max. geloof ik.

Dat van de keuring snap ik helemaal. Ik vind ook dat je als koper wel een beetje achter je 'product' moet staan, als jij denkt/ zegt een gezond paard te verkopen vind ik het niet zo gek om bij afkeuring de kosten op je te nemen. Ik denk ook dat wanneer je echt overtuigd bent je dit wel doet of het paard zelf al hebt laten keuren. Het lijkt me ook fijner als verkoper, je hebt minder kans dat de koop niet doorgaat en ik zou ook willen weten of ik een gezond paard te koop zet. En dan hoe uitgebreid je keurt natuurlijk wel in lijn met gebruiksdoel en vraagprijs.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:52

Ik volg


Maar inderdaad moeilijke tijden
soms staat er veel leuks tk en soms weinig

annikavolder

Berichten: 755
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:37

Ach gewoon geduld hebben en moed houden want ze zijn er echt wel!

En het kan ook andersom:
Ik was niet op zoek naar een paard (had er al 1 maar die was net geblesseerd geraakt en met zijn 18 jaar ietsje ouder maar wel topfit in dressuur/springen en crossen)
Kwam op Facebook toevallig advertentie voor Gaudi tegen. Was erg gecharmeerd van zijn verschijning en ben volgende dag gaan kijken. Hij was leuk, braaf met rijden (alsof ik er al jaren op zat) en we hadden een klik. Paar dagen later zelfs met m wezen crossen (leek wel gek, ken t paard verder niet en meteen bij 2e keer erop op cross terrein) en oook dat ging fijn.
Gekeurd (was gelukkig helemaal goed) en 2 weken later had ik ineens 2 paarden......en heb er nu al bijna 4 jaar een super fijn paard aan die me ook zelfs heeft laten kennismaken met het mennen! (ik weet dit zijn natuurlijk de uitzonderingen want zo eentje is er maar 1 van en die is nu van mij en niet te koop ;-))

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:44

Echt geduld hebben!

Ik heb meer dan 7 maanden gezocht en meer dan 30 paarden gezien / gereden voor ik 1 vond die echt paste. Helaas wel wat duurder dan ik had gewild. Fijne paarden, gezond en lief zijn echt duur op dit moment.

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:48

Ik heb niet alle berichten gelezen in dit topic, maar tot een prijsklasse van 6.000 moet toch een wel een paard te vinden zijn die gezond is bevonden voor sport (een chipje hoeft absoluut geen probleem te zijn, maar daardoor in NL de vraagprijs wel drastisch omlaag).
vooral veel rondvragen, denk aan instructrices familie en weet ik veel, die kunnen hun ogen en oren ook openhouden.
En mensen inderdaad bellen, persoonlijk contact voor beide partijen toch fijner dan een mailtje met alleen de vraagprijs.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:58

Blijven zoeken.. Er bij mijn zoektocht ooit.. 60 gezien 20 gereden.
Echt, dramatisch als je telefonisch al echt specifiek vraagt om recht gebouwd, niet scheef en gelijke voeten en je kan om die reden alleen al meteen rechts omkeert (heb het dan niet over beetje scheef, maar echt scheef!) Of je gaat er 1 rijden die de eerste 10 minuten a kwartier alleen maar knarsetand..
En ik zocht ook nog een niet verreden paard, want opleiden is 1 ding, maar heropleiden is een ander ding, dat zag ik niet zitten met echt probleem paard.
Zocht in de leeftijd 3 tot 6, maar mocht iets ouder.

De paarden die de keuring haalden... bij mijn zoektocht
Nr. 1 Springpaard (maar kon volgens mij ook prima mee in de dressuur) kwamen ze niet met de oude rofo's over de brug (had bemerking) en ik wou hem sowieso laten overkeuren, maar was handig om oude foto's en huidige te kunnen vergelijken over hoe het zich hield terwijl hij de sport in was.

Nr. 2. die ik wou kopen, klinisch loepzuiver, foto's .. voorbeen 3tje.. laten staan, had er al 1 op genadebrood staan, wou het risico niet lopen.

nalv deze ander soort paard gaan zoeken als daarvoor, nu wou ik dat ras!!!
Toen had ik eisen pakket van sportpaard aangepast naar Nr2. paard (Daar was ik heen omdat ik hele gezoek zat was en gespikkeld paard op marktplaats nu zag zonder dat het als 2 span stel werd verkocht en dacht, dan maar geen sportpaard, maar een spikkel (hoe van gekke dingen, vond dat echt iets voor mij), zo van het ras gecharmeerd dat eisen pakket om ging naar.. Knabstupper, toen wist ik nog niet dat die zo verhiptes moeilijk te vinden waren)

Nr. 3 Die ik heb laten keuren dus gekocht en heb ik nog steeds, nu 9 jaar later.

Dus van sportpaard, zonder gebreken, recht, geen afwijkende standen, etc. terecht gekomen bij barok zo goed als onbekend ras dat voor mij volgens iedereen te klein is (1.565 en dus een pony) en ook nog eens niet de rastypische stippen heeft (in het ras is effen ook gewoon toegestaan) steile achterbenen heeft en ongelijke voorvoeten, overbouwd is en eigenlijk een groot paard op te korte pootjes. Maar ben er heel blij mee.
Budget was toen tot ca. 6000, echter indien leuk paard kon er meer bij, geloof me die te kleine stiploze pony was duurder, zadelmak en dat was het en uiteraard onbekend of hij verkeersmak was.
En dit was toen er werd gezegd dat paarden goedkoop waren.

Aan ene kant was zoektocht frustrerend, andere kant ook wel leuk, je rijdt nog eens op wat anders.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:10

Anoniemk2 schreef:
Tegenwoordig wil men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en moet het paard topbraaf zijn plus alles kunnen. Zo werkt het imo niet. Je zult op bepaalde eigenschappen moeten inleveren of geld bij moeten leggen.


Dat beseffen velen ook wel, heb laats ook verder gespaard en de top pony gevonden die ik zocht....gekeurd en wel, komt hij thuis heeft hij droes....Het blijft een moment opname ( D.A. en ik baalden er stevig van)!.
maar desondanks dit was het wel zijn waarde het zou zomaar kunnen dat hij hier loopt tot hij hoog bejaard is. Je moet het treffen en dan maar hopen dat er geen gekke dingen gebeuren als je droompony in je bezit is. het leven neemt altijd zijn eigen loop!

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:30

Autumnn schreef:
Ik zou vandaag bij twee paarden kijken maar kreeg gisteren bericht dat ze allebei verkocht waren.. baal baal..
Ga zondag bij een 5-jarige merrie kijken, onbeleerd. Twijfel vanwege een 3 op het sprong-spat rechtsvoor. Heb er verder geen ervaring mee. Hoe staan jullie daar tegenover? Verder alleen maar 1 en enkele tweeën


dus minimaal 2 3tjes... op zijn sprong (dat is per defenitie een achterbeen) en op rechtsvoor...
Onbeleerd 5.. ik zou hem laten staan.. Maar ik heb dan ook een paard bij een keuring laten staan met 1 3tje.. Die was ook 5, wou geen risico nemen in dat opzicht, stuk gaan ze toch al makkelijk genoeg.

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:02

Spat en beoordeeld met een 3, bij een jong paard, zou ik echt laten staan.
De kans bestaat dat het nog gaat vergroeien en hij/zij er weinig last van gaat hebben, is aanwezig maar dat risico zou ik niet willen nemen.
Een van mijn paarden heeft spat....beoordeeld met een 3, die heb ik nog tildren gegeven om het proces te remmen.
Maar ja, die is 26, en heeft een flinke staat van dienst, dat mag :+

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:40

Ik heb er ook eentje laten staan die 5 was met een 3 op de sprong. Te veel risico op die leeftijd

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:40

Autumnn schreef:
Ik zou vandaag bij twee paarden kijken maar kreeg gisteren bericht dat ze allebei verkocht waren.. baal baal..
Ga zondag bij een 5-jarige merrie kijken, onbeleerd. Twijfel vanwege een 3 op het sprong-spat rechtsvoor. Heb er verder geen ervaring mee. Hoe staan jullie daar tegenover? Verder alleen maar 1 en enkele tweeën

Je moet eigenlijk ook bellen en dezelfde avond nog gaan kijken. Zeker als je niet de hoofdprijs wil betalen. Als je al bent geweest willen de meesten het paard wel een paar dagen uit de verkoop halen zodat je nog even kunt nadenken en nog eens kunt komen.

Dus alles laten vallen en in de auto springen is mijn tip :+

Xhiske
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:09

Ik kom me ook maar melden als lotgenoot. Nu sinds eind augustus opzoek en bij 4 paarden wezen kijken. Was helemaal verliefd op het laatste paardje tot ik hoorde dat ze een licht risico heeft op verbening van het hoefbeen. Iedereen raad het me nu af, maar ze heeft op het rapport wel alleen maar 1/2tjes. Dus nu heel erg in twijfel.

Verder heb ik geen tips voor je zoektocht, want bij mij schiet het ook niet op haha

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:17

Sporthorsies schreef:
Autumnn schreef:
Ik zou vandaag bij twee paarden kijken maar kreeg gisteren bericht dat ze allebei verkocht waren.. baal baal..
Ga zondag bij een 5-jarige merrie kijken, onbeleerd. Twijfel vanwege een 3 op het sprong-spat rechtsvoor. Heb er verder geen ervaring mee. Hoe staan jullie daar tegenover? Verder alleen maar 1 en enkele tweeën

Je moet eigenlijk ook bellen en dezelfde avond nog gaan kijken. Zeker als je niet de hoofdprijs wil betalen. Als je al bent geweest willen de meesten het paard wel een paar dagen uit de verkoop halen zodat je nog even kunt nadenken en nog eens kunt komen.

Dus alles laten vallen en in de auto springen is mijn tip :+


Bij de merrie wel gedaan maar die is gisteren verkocht. Ben er een beetje klaar mee ;(

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 11:43

Bij mij is er deze week ook weer eentje voor mijn neus verkocht.

Inmiddels al nummer 3.

Anoniem

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:56

Vasthouden zou ik ook niet doen
Als je gekeken hebt moet het goed zijn of niet en anders gaat het paard naar de volgende die er wel gelijk blij mee is

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:43

[***] schreef:
Vasthouden zou ik ook niet doen
Als je gekeken hebt moet het goed zijn of niet en anders gaat het paard naar de volgende die er wel gelijk blij mee is


Alleen maar kijken?
Niet poetsen, aan de hand mee lopen door bijvoorbeeld uit stap paddock of weiland te halen, langs andere paarden ? Nier rijden bijvoorbeeld in de bak of buiten? Niet even de tijd geven of het goed voelt?

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:44

Ik heb in 't verleden regelmatig paarden gekocht en geadviseerd bij de aankoop van paarden. Mijn ervaring is dat sommige mensen nooit een paard gekocht krijgen omdat ze te hard twijfelen en - eenmaal ze het zoeken beu zijn - er dan uiteindelijk een dier wordt aanschaft welk al niet meer aan hun eisen voldoet. Gelukkig leert men na verloop van tijd naast de zichtbare tekortkomingen ook de kwaliteiten van het paard kennen en is men veelal toch nog blij met de aanschaf ervan.
Een laatste ervaring had ik met een kennis welke een goed jong paard zocht in de prijsklasse van 7000 tot 10000 Euro. Telkenmale hij iets interessants zag moest ik mee om hem te adviseren. Veelal goede (of te goede) paarden maar of niet voldoen aan het voor de ruiter beoogde doel (recreatief LRV) of naar mijn gevoel te duur in verhouding met de aangeboden kwaliteit. Ik ben uiteindelijk zelf op zoek gegaan en vond voor de helft van voormelde prijs een goede (maat, type, gangen en mooie sprong) driejarige ruin, foutloos gekeurd en met een karakter welk me bij zijn toekomstige eigenaar leek te kunnen passen. Op mijn advies maar met enige tegenzin kocht hij het dier en ging ermee aan het werk. Ondertussen is de ruin licht aangereden en is zijn eigenaar er geweldig blij mee.
Laatst bijgewerkt door Flash111 op 21-09-19 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:54

[***] schreef:
Vasthouden zou ik ook niet doen
Als je gekeken hebt moet het goed zijn of niet en anders gaat het paard naar de volgende die er wel gelijk blij mee is

Bij mij kwam tot nu dat voorstel steeds vanuit de verkoper (2 maal een handelaar, verder fokkers met 3-5 veulens per jaar). Ik had ze evengoed al direct mee willen nemen, maar het zijn natuurlijk ook weer geen fietsen. Veel verkopers vinden het ook een fijn idee dat een nieuwe eigenaar er goed over nagedacht heeft.