Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 10:47

Hoe weet je of bepaal je dat het genoeg is voor je paard, en besluit je om in te laten slapen?

Mijn oudere merrie (21) is al een tijdje met pensioen, vanwege wat blessures. Ze doet nog wel wat stapritjes met mijn buurmeisje.
Gisteren zag ik dat ze na het rollen in de wei veel moeite en meerdere pogingen nodig had om op te staan. Daardoor werd voor mij de oorzaak van een schaafplek op de schouder, en klein wondje op de kogel ook duidelijker: met de regen vorige week hebben ze een paar keer 's nachts binnen gestaan. En zal ze waarschijnlijk ook moeite gehad hebben op te staan. Ook stond ze toen niet op toen ze lag en ik de schuur in kwam. Terwijl ze dat normaal altijd doet.

Kortom, ze lijkt echt moeite te krijgen met opstaan.

Verder doet ze het heel goed. Ze staat vooraan zodra er eten uitgedeeld wordt (of zou moeten worden, dan verteld ze dat even :D ). Houdt de hele boel nog in de gaten, en waakt over alles.

Ze staan nu nog 24 x 7 buiten, en dan ligt ze niet (alpha merrie *D ), maar als het weer slechter weer wordt, dan gaan ze 's nachts weer op stal. En dan is haar standaard routine: even hooi eten, dan brok eten, en dan gaat ze liggen. En moet ze daarna natuurlijk weer opstaan.....

Dus dan komt de vraag, wanneer is de moeite met opstaan te veel moeite voor haar. Ik heb altijd gezegd: " beter te vroeg dan te laat inslapen" en " ik laat mijn oude paarden niet doormodderen".
Nu het moment komt er in ieder geval over na te denken, vind ik dat toch wel lastig.

Dus mijn verstand zegt: tegen de tijd dat ze 's nachts weer op stal gaan, moeten we misschien maar besluiten dat het klaar is. Ik wil in ieder geval niet in de situatie komen dat ze niet meer op kan staan.
Maar mijn (schuld)gevoel zegt: is dat niet veel te snel, ze is pas 21, ze is verder nog zo goed, besluit ik dat dan niet te vroeg. een paar x moeite met opstaan, wat is dat nou, misschien zijn het maar incidentjes. Schrijf ik haar niet te snel af.
Ik wil doen wat voor haar het beste is, maar wat is dat. :?

Hoe besluiten jullie dat het klaar is?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:50

Kijk eens diep in de ogen. Is ze nog echt blij? Is het leven of overleven?

Nyaleti

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:00

Wat betreft het niet meer kunnen opstaan: wij hebben op stal ook eentje die wel al wat ouder is en ook met heel veel moeite overeind komt. En dat is écht pijnlijk om te zien (en dan is het niet eens mijn paard). Dat paard is verder nog fit, wordt gereden, gelongeerd etc. De DA is er wel een paar keer bij geweest om te kijken of dat rijden nog wel pijnloos ging. Die heeft geloof ik HA voor geschreven; de volledige naam weet ik niet maar kijk voor Glucosamine + HA, op slechte dagen krijgt ze Devils Relief (Duivelsklauw) erbij.

Of het genoeg is, kun alleen jij bepalen. Het moeilijk opstaan alleen zou voor mij geen reden zijn om te laten gaan. Maar het zou bij mij wel heel erg mee gaan spelen, als ze nog meer kwaaltjes heeft en je al langer weet dat het einde dichterbij komt. Is er nog een kwaliteit van leven? Of geniet ze nergens meer van en zie je haar bijna denken 'en nog een dag..."

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:03

Kijk ook naar hoe je paard is.Mijn dame was een all weather pony en als ze door iets heel veel op stal had moeten staan had ik haar ook laten inslapen.Ze was al wel 28 toen ik haar kocht,dus een stuk ouder.

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:16

Ik sta ook een beetje in hetzelfde schuitje, of daar kom ik straks een keer. Mijn merrie is alleen nog maar 7 jaar. Heeft voor verbening van het hoefkraakbeen en achter ontsteking aan de sesambeentjes. Is met vervroegd pensioen, hooguit een keer een stap ritje, maar ook dat ligt er aan hoe het gaat.
Ik zie ook dingetjes waarvan ik denk, wat moet ik daarmee. Ze ontlast met grazen altijd het linker voorbeen, loopt heel scheef met de linker voor hoef, met hoeven uit krabben staat ze onstabiel als haar linker voorbeen op de grond blijft staan. Allemaal dingetjes waaraan ik merk dat ze er wel last van heeft.
Is ze gelukkig? Ja, dat DENK ik nu wel, maar zeker weten doe ik dat niet en dat vind ik heeeel erg moeilijk. Ik merk dat ze soms als ik haar van stal haal, dat ze down is. Net zoals afgelopen woensdag, toen ben ik een stukje met haar gaan wandelen en daar pepte ze helemaal van op en was ze weer vrolijk. Ik merk dus dat ze het mist om wat te doen. We gingen veel naar buiten samen toen het nog goed ging.
Wat moet je doen he?! Vind het zooo moeilijk.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:38


Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:38

Snap jouw dilemma maar al te goed. Als alleen het opstaan een probleem is en voor de rest lijkt ze happy wat doe je dan. Je wilt niet in de situatie komen dat ze in een stal ligt en niet meer op kan staan.. Denk dat niemand een echt advies kan geven want jij kent jouw paard het beste. Ik denk dat je in ieder geval nooit overhaast moet beslissen met zoiets. Blijf het goed monitoren. Is het probleem echt structureel of is het misschien zo dat ze juist omdat ze misschien op stal heeft vastgelegen nu minder goed op staat. Wat ik wel zou bekijken is wat de mogelijkheden zijn om een situatie te creëeren waarbij ze- als ze toch op stal moet- makkelijk te helpen is als ze een keer niet zelf zou kunnen opstaan. Ik weet niet welke mogelijkheden je hebt op de stal waar ze staat (extra grote stal bv. waar je meer ruimte hebt haar te helpen bij het opstaan. Ik heb op een stal gestaan waar de staleigenaar met zijn hulp een oud paard iedere dag gewoon weer in de benen zette en dan ging het beestje als een speer de wei op. Daar was ook alleen het opstaan het probleem.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:43

Het is heel lastig, ik zeg achteraf, de keren dat ik dieren in heb laten slapen is het altijd te laat geweest, hoe enorm ik er ook bovenop zit.
Wel zou ik in jou geval ook even kijken of het met bv glucosamine en duivelsklauw beter gaat.

In alle gevallen, kijk eens goed, is het klaar of niet.
Doe in je hoofd een gesprekje met haar.

En ben niet te hard voor jezelf, je doet enorm je best.
Dat je zoveel om je paard geeft dat je haar wil laten gaan, liever wat te vroeg, als te laat, siert je enorm.

Wat je je misschien nog af kunt vragen is, welke raad zou je aan iemand anders geven, in dit geval.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:52

Ik laat mijn paarden pas inslapen als de veearts zegt dat het nodig is.Die is dan eerst al een hele tijd gekomen om te behandelen. Overigens,de veearts moet het inslapen toch uitvoeren, volgens mij doen de meesten dat ook pas als ze het zelf nodig vinden.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:03

Kun je haar bekijken dat ze niet weet dat je in de buurt bent? Als je van een afstand kunt kijken hoe ze zich gedraagt weet je een stuk meer. Op het moment dat je komt is ze blij en raapt ze zich bij elkaar om enthousiast te doen, 'Joepie voer/aandacht'.
Hoe zijn de andere paarden tegen haar? Als andere paarden haar 'wegpesten' is ze er slecht aan toe. Dat was het moment dat ik besloten heb dat het genoeg was voor mijn knulletje. Vijf minuten later kwam de stalhouder ook naar me toe om te zeggen dat ik toch wat moest gaan besluiten. Je wil ook niet dat je paard op een dag niet meer kan opstaan en je alles met spoed moet gaan regelen..
Pijntjes horen bij het ouder worden tot het lijden wordt.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:12

Waarom heeft ze moeite met opstaan, komt het door ouderdom/ stijfheid of door haar blessures? wat is de aard van de blessures..allemaal factoren die een rol spelen imo. En inderdaad krijgt ze al wat ter ondersteuning? duivelsklauw/ glucosamine.

Mocht ze op stal niet meer op kunnen staan, kun je haar dan laten inslapen daar? (even praktisch gedacht, kun je een dood paard nog uit de stal krijgen zonder dat je het in stukken moet zagen? )
Klinkt een beetje cru maar dat zijn wel zaken waar je ook over na moet denken.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:42

Esther schreef:
Hoe zijn de andere paarden tegen haar? Als andere paarden haar 'wegpesten' is ze er slecht aan toe. Dat was het moment dat ik besloten heb dat het genoeg was voor mijn knulletje.



Bij mij was het andersom. Hij ging juist lelijk doen naar de anderen.
Toen ik de uitdrukkingen zag op de hoofden van de andere 2 wist ik genoeg.

Hij was altijd al chagerijnig maar dit was anders. Ben toen de volgende dag meteen naar de DA gegaan en heb een afspraak gemaakt.

BarbaLala

Berichten: 9617
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:52

De ene senior is de andere niet. Net als bj mensen is de ene 75 jarige extreem verouderd, terwijl een ander nog allerlei actieve hobby's doet.
Leeftijd is dus, slechts een getal.

Als opstaan het enige is waar ze moeite mee heeft denk ik aan artrose of iets in die richting, en is het misschien een idee om haar een supplement te geven om te zien of dat haar helpt?

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 14:11

Dank voor al jullie input! Het helpt mij echt om verder af te wegen.

Elisa2 schreef:
Waarom heeft ze moeite met opstaan, komt het door ouderdom/ stijfheid of door haar blessures? wat is de aard van de blessures..allemaal factoren die een rol spelen imo. En inderdaad krijgt ze al wat ter ondersteuning? duivelsklauw/ glucosamine.

Ik denk dat het inderdaad ook met haar blessures te maken heeft: die waren aan beide achterbenen. Ze is niet alleen stijf met opstaan, maar vooral ook wankel (althans de ene keer dat ik het zag).
Duivelsklauw en glucosamine ga ik mij eens even in verdiepen!

Elisa2 schreef:
Mocht ze op stal niet meer op kunnen staan, kun je haar dan laten inslapen daar? (even praktisch gedacht, kun je een dood paard nog uit de stal krijgen zonder dat je het in stukken moet zagen? )
Klinkt een beetje cru maar dat zijn wel zaken waar je ook over na moet denken.

Dat praktische gedeelte speelt uiteraard ook mee. Ik weet niet of dat kan. Alleen met heel veel moeite denk ik.

Esther schreef:
Kun je haar bekijken dat ze niet weet dat je in de buurt bent? Als je van een afstand kunt kijken hoe ze zich gedraagt weet je een stuk meer. Op het moment dat je komt is ze blij en raapt ze zich bij elkaar om enthousiast te doen, 'Joepie voer/aandacht'.
Hoe zijn de andere paarden tegen haar? Als andere paarden haar 'wegpesten' is ze er slecht aan toe

Ik kan haar inderdaad zien. Ze is nog steeds de baas (over de 29 jarige pony), en gedraagt zich verder nog zoals altijd. Houd alles in de gaten, commandeert de jonge ruinen vanaf afstand. Dat maakt het ook zo'n lastige beslissing. Als ze verder ook zichzelf niet meer was, was het helder geweest. Maar nu moet ik bedenken of ik (voor haar eigen bestwil, ik wil niet dat ze in de situatie komt dat ze niet meer op kan staan), voor haar moet besluiten dat het genoeg is.


Snooty16 schreef:
Ik denk dat je in ieder geval nooit overhaast moet beslissen met zoiets.
Inderdaad, voorlopig hoef ik gelukkig ook nog niet te besluiten. Het is niet acuut, maar ik wil er nu wel over na denken, zodat ik weet wanneer ik wel moet gaan besluiten..
belle_boef schreef:
[VN] Kreupelheid zichtbaar in gezichtsuitdrukking paard
Lees dit topic eens. Daar staan ook afbeeldingen om pijn te score

Thanks, daar ga ik even naar kijken!

anjali schreef:
Ik laat mijn paarden pas inslapen als de veearts zegt dat het nodig is.Die is dan eerst al een hele tijd gekomen om te behandelen. Overigens,de veearts moet het inslapen toch uitvoeren, volgens mij doen de meesten dat ook pas als ze het zelf nodig vinden.

Uiteraard overleg ik met de dierenarts. Maar ik ga er vanuit dat als ik, weloverwogen, besluit dat het genoeg is, die daar in mee gaat. En zo niet, dan heb ik nog wel andere dierenartsen in mijn netwerk.

@welmoed_ ja lastig he, wat is wijsheid…

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 08:45

Je zou wellicht even kunnen aankijken of het beter gaat als je wat ondersteuning geeft wbt de supplementen. Als ze daarmee makkelijker overeind komt en ze is verder nog fris en fit dan kun je de beslissing misschien nog uitstellen.

Ook even in je achterhoofd houden of het erger zou kunnen worden met koud weer.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:43

Ik heb met mijn merrie ook voor dit dilemma gestaan, ze heeft zware long problemen waardoor ze veel medicijnen moet en vaak adem problemen heeft. Maar toen zag ik haar samen met haar inmiddels 8 jarige dochter nog lekker door de bak rennen en spelen. Of ze doet weer even alsof ze een wilde arabier is wanneer de buurman met zijn trekker door het land rijd. Toen wist ik dat ze nog niet zo ver was ondanks alle problemen

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:50

Ik heb mijn merrie op 32-jarige leeftijd in moeten laten slapen, omdat ze met geen mogelijkheid meer in de benen kon komen in haar stal. We hebben toen echt vanalles geprobeerd. Buiten lukte het haar nog wel, maar ook moeizaam. Ze mankeerde verder niets, maar er was helaas geen andere optie. Merkte bij het inslapen ook dat zij daar geestelijk eigenlijk nog niet klaar voor was. Ze verzette zich er echt tegen. Was een hartverscheurend moment en vaak denk ik nog steeds of we echt wel alles hebben geprobeerd toen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:59

Ik heb niet alles gelezen... maar...
Mijn merrie ben ik anderhalf jaar mee aan het dokteren geweest... begon met een vrij simpele peesblessure en dat herstelde vlot maar het 1 na het ander kwam.. En alles herstelde steeds weer.
Tot die ene dag 2 maart dit jaar..
Het was klaar.. ik zag het direct toen ik op stal kwam... ik was daar om 11 uur en om 13.30 was ze er niet meer...
Ik zag het aan haar.. al die tijd vertelde zij me dat we nog door konden en die dag vertelde ze dat het genoeg was.

En dan heb ik een shetlander vorig jaar april overgenomen van iemand..
Daarvan heb ik altijd gezegd... als hij weer zo'n slechte winter krijgt (ik kende hem al) dan laat ik hem inslapen...
Ik heb hem op andere voeding gezet en glucosamine (hij kon in de winter letterlijk niet opstaan, maar toen was hij niet van mij)
En hij is nu net zo gezond als mijn andere shetlander (Hij is 15 En echt slecht geweest)

Dus wat wil ik zeggen... kijk naar je paard... dan weet je zelf wanneer het genoeg is..

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:11

Homiafortuna schreef:
Ik heb mijn merrie op 32-jarige leeftijd in moeten laten slapen, omdat ze met geen mogelijkheid meer in de benen kon komen in haar stal. We hebben toen echt vanalles geprobeerd. Buiten lukte het haar nog wel, maar ook moeizaam. Ze mankeerde verder niets, maar er was helaas geen andere optie. Merkte bij het inslapen ook dat zij daar geestelijk eigenlijk nog niet klaar voor was. Ze verzette zich er echt tegen. Was een hartverscheurend moment en vaak denk ik nog steeds of we echt wel alles hebben geprobeerd toen.


Wat een verdrietig verhaal.. |(

Het is inderdaad wel belangrijk dat ze er geestelijk klaar voor zijn, dat de plezier en levenslust gedoofd is. Dat hoort imo ook bij het stervingsproces, alleen heb je niet altijd die keuzes.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:22

Persoonlijk vind ik niet meer kunnen opstaan, of twijfelen daarover wel een grens.
Ook omdat ik weet wat het gevolg kan zijn, dier wat niet meer overeind kan in de box is géén pretje.

Dat gezegd hebbende, ik zou vooral ook al "vooruit" denken mocht het eens toch mis gaan, kan je misschien van box wisselen zodat ze er makkelijker uit kan? (dicht bij de uitgang) is de boxwand er af te halen?

Misschien kan je ook een aantal dagen in de box filmen hoe ze overeind komt.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:33

Ik had een merrie met artrose die al n paar keer niet meer overeind kon in de box. De DA overhaalde me echter telkens om haar weer overeind te helpen. Argument van mijn pa: hoe krijg je haar uit de box als ze daar doodligt? Hij wou haar laten inslapen buiten. Maar zodra ze overeind was, was ze weer behoorlijk ok, na de vechtlust die ze toonde, kon ik haar niet laten inslapen - en DA wou het ook liever niet.

We hebben toen zelfs speciaal voor haar een buitenbox gekocht, zodat we haar ook dood buiten konden krijgen, en daar is ze uiteindelijk - inmiddels door n andere DA - ingeslapen. Ze had die nacht ook haar hooi niet opgegeten, dus zij gaf duidelijk aan dat het klaar was - al zal het volgens velen al jaren te laat geweest zijn.

Toen haar dochter ook al vroeg met artrose kampte, nam ik me voor niet zo lang aan te modderen. Begon op haar 14de, en heeft uiteindelijk tot haar 23ste geleefd. Was erg kreupel, zelfs op Previcox, maar verder zo gezond en n heldere blik, al werd ze meer en meer t slachtoffer in de kudde. Uiteindelijk kreeg ze koliekachtige klachten. DA vermoedde maagzweren door de jarenlange medicatie, en toen heb ik beslist dat het genoeg was. Paard zelf heeft hier nog heel hard tegen gevochten. Dus ik was weer te laat, maar voor haar kwam het nog te vroeg.

Ik heb mijn paarden aan huis, dus het financiele plaatje speelt voor mij natuurlijk minder mee dan voor paarden op pension.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:39


detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:40

anjali schreef:
Ik laat mijn paarden pas inslapen als de veearts zegt dat het nodig is.Die is dan eerst al een hele tijd gekomen om te behandelen. Overigens,de veearts moet het inslapen toch uitvoeren, volgens mij doen de meesten dat ook pas als ze het zelf nodig vinden.


Ja maar er zijn veeartsen bij die maar blijven doorgaan.......
(praat helaas uit ervaring)

We hebben nu een veearts voor de paarden die hier komt. Gelukkig niet vaak. Meestal als hij komt is het helaas ook vrij ernstig. Mijn laatste pony kwam hij voor en hij zei we proberen alles met de zwaarste medicijnen en dan kom ik over een paar dagen terug. Ik dacht na een paar dagen dat het beter ging (je wilt dit zelf zo graag!) Maar helaas...... hij vond haar hard achteruit gaan. Ik heb haar laten eutenaseren.... |( |( |(

Een andere pony had vet in het bloed. Ook iets wat maar zelden over gaat. De veearts wilde het toch proberen. En wilde het een paar dagen aankijken. De derde dag kwam ik 's morgens beneden en ging direct kijken. Ik kewek haar aan en zag het zelf ook het wilde niet meer. Ik heb direct gebeld.
Zei alleen tegen de veearts: het wil niet meer |( |( |( .
De veearts zei niks ..... alleen ik kom eraan. Mijn arme meisje.........

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:46

Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar 2 jaar terug heeft mijn paard ook een maand gehad dat ze moeite had met opstaan. Op een dag kwam ze ook helemaal niet meer omhoog, het lukte haar niet meer. Dierenarts er bij en met een aantal mensen omhoog gekregen. Buiten haar artrose (waar ze medicijnen voor krijgt), vond de dierenarts haar nog super gezond. Na deze periode is het ook weer beter gegaan en nu twee jaar verder houden we nog altijd ons hart vast als ze ligt, maar is het nooit meer mis gegaan. Wel gaat ze s'avonds naar binnen ipv 24/7 buiten, omdat ze de rust en warmte toch nodig heeft.

Ik zou het dus nog even aankijken, misschien gaat het over een tijdje weer perfect. Of heeft ze toch wat meer rust nodig, ik weet niet hoe actief ze loopt in de kudde.

MallyBelly

Berichten: 3539
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:38

Nabster schreef:
Kijk eens diep in de ogen. Is ze nog echt blij? Is het leven of overleven?

Precies zoals mijn gevoel is.

Toen het leven, overleven werd heb ik haar laten gaan. De glanzende vacht vertrok, haar ogen werden dof, ze liet haar hoofd hangen. Ze kon niet of amper meer omhoog komen, hielt veel vocht vast. Toen de dierenarts kwam, ging ze al liggen. Het was goed zo.
Hoe schuldig je je ook kan voelen, je moet vertrouwen op je eigen gevoel. Niemand kent je paard beter dan jezelf. Wij als mensen hebben er voor gewaakt dat onze paarden langer meegaan maar dan moeten we wel ingrijpen als genoeg dreigt te worden.