[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:49

Wat zonde :( het was jullie zo gegund

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 22:23

Dankjulliewel voor het meeleven. <3

Het is extra zuur omdat het voorlopig waarschijnlijk het einde van de fokkerij betekent. |(
Nu klinkt dat heel dramatisch, maar het is als ik heel eerlijk ben zoals de zaken er nu voorstaan wel de realiteit.
We hebben niet de financiële zekerheid om jaarlijks een paar duizend euro tegen een project aan te gooien dat nu al twee jaar achter elkaar niets heeft opgeleverd.
Mijn man nuanceerde dat meteen (de schat) en vroeg of ik volgend jaar dan heel vroeg toch weer wil proberen evt. met dezelfde hengst als we de dekking konden overhevelen en dat daar echt wel een mouw aan te passen viel, of misschien de hengst uit Amerika (diepvries na twee mislukte jaren lijkt me ook echt hélemáál weggegooid geld...) of ik moest maar kijken... maar gezien onze huidige vooruitzichten is dat gewoon niet verstandig. We hebben andere prioriteiten en wéér op de gok weet ik hoeveel duizenden euro’s uitgeven... het is met alle verdere uitgaven die we dit jaar en volgend jaar hebben gewoonweg niet zo verstandig.
Mijn gevoel wil heel graag. Maar verstand is soms... verstandiger om te volgen.

De dierenarts adviseerde volgend jaar een jonge hengst te gebruiken, maar ik ga voor een geschikte jonge hengst niet 2000+ km rijden en een mindere hengst erop die toevallig jonger is en “betere” kansen biedt...? Nee, dan laat ik het fokken wel over aan anderen.
Ik geef het fokken liever op dan een geografisch handigere of budgetvriendelijke hengst te kiezen waar ik niet achter sta die te gebruiken voor mijn merrie. Misschien ben ik wat dat betreft ook wel te eigenwijs en te principieel.

Er is volgens de dierenarts geen enkele indicatie dat er aan de merrie iets scheelt aan de vruchtbaarheid. Ze is in blakende conditie.
De vraag is dan ook wat het zou opleveren haar nu volledig door de molen te halen. Ze blaakt van de gezondheid, goed op gewicht, stabiele hoeven etc., de baarmoeder is schoon, geen vocht, geen cystes, eitje ontwikkelt telkens goed, telkens goed hengstig, laat zich goed dekken, geen ontsteking, normale cyclus...
Wat rest ons dan? Bloed afnemen? Is het psychisch?
Had KI misschien wel gepakt?
Was de hengst toch ineens te mager geworden door het dekken van andere merries en daardoor tijdelijk niet of minder vruchtbaar? Dat in combinatie met leeftijd misschien dat we net achter het net hebben gevist? Domme pech? We weten het niet.
Zeg het maar...

Het is extra zuur dat het nu voor het tweede opeenvolgende seizoen niet is gelukt.
Om dat wel een beetje in perspectief te zetten...
Vorig jaar dekten we met een hengst van 30. Hij heeft dat jaar geen enkele merrie drachtig gekregen en is inmiddels uit de dekdienst teruggetrokken. Dat lag dus wat dat betreft waarschijnlijk echt niet aan onze merrie.
Dit jaar is lastiger te zeggen.
Ook nu kozen we voor een oudere hengst (22) en dan is het makkelijk om weer met een vingertje te wijzen, maar hij heeft voordat we Muzanna brachten 3 merries drachtig gekregen, waarvan 2 na 1 poging.
Wel is de hengst nadien enorm mager geworden (hoogstens een 3tje op KER schaal van 1-9, dus écht meer dan schraal). Dit was vlak voordat wij onze merrie brachten. Dat kan natuurlijk zijn vruchtbaarheid (tijdelijk) hebben aangetast. Dat is echt botte pech en kan heel goed een rol hebben gespeeld. Kan, maar zonder microscopisch onderzoek kun je daar eigenlijk weinig met zekerheid over zeggen.
Onze merrie was een 5-6 (nu een 5) en die score wordt geadviseerd, al had ik haar zelf liever wat schraler gezien op moment van dekken.
De reden was dat ik vanwege mijn gezondheid even minder met haar heb kunnen doen begin dit jaar. Dat had ik ook liever anders gezien.
Volgens de HH was ze wel te dik. Agree to disagree.

Zo laat in het seizoen beginnen met een oudere hengst en een merrie die blijkbaar niet van de lucht drachtig wordt zal ik in elk geval ook nooit meer doen mocht het me toch eens weer gegund zijn te fokken. Dan begin ik in maart, nog voor de eerste hengstigheid zich heeft aangediend.

De merrie ziet er van binnen evenwel perfect uit, al is ook dat geen garantie. Er is van daaruit geen enkele reden waarom het niet zou pakken... maar zeg het maar... toch wil het soms gewoon niet. Ik zie sowieso dit jaar los van vorig jaar. Dat was eigenlijk meteen al een verloren missie, al wisten we dat toen nog niet anders hadden we er ook niet zoveel geld tegenaan gegooid.

Enfin... we hebben gewoonweg niet de financiële zekerheid op dit moment om te zeggen, joh, volgend jaar gooien we er gewoon weer op de gok een paar duizend tegenaan en dan zien we in 2022 wel. Beginnen we extra vroeg, nog voor haar eerste hengstigheid kijken waar we staan. Ik kan het me gezien de verdere kosten waar we dit jaar en volgend jaar voor staan niet voorstellen, of ik moet al een enorm goede baan aangeboden krijgen oid...
Vorig jaar al meer dan 5.000 euro lichter, trauma erbij en geen resultaat. Dit jaar beduidend goedkoper uit en gelukkig een gustregeling, maar opnieuw geld gespendeerd zonder resultaat. Dan kom je op een gegeven moment op een punt van wat is wijsheid? Nou, hiermee doorgaan vooralsnog... niet...
Nu moet ik me beraden natuurlijk, want we zijn welkom om het volgend jaar weer te proberen met dezelfde hengst. Maar... ik kamp met onzekerheid...

Het schip strandt hier voorlopig. Misschien voorgoed. Hopelijk niet.
Nur Teke houdt er voorlopig mee op en is dus voorlopig niets meer dan een eenmalig hobby project. Voor hoe lang we ermee stoppen is onmogelijk te zeggen. En ik vind het moeilijk. Maar de fokkerijpot is en blijft voorlopig net als de merrie... leeg...

Zonder veulen gaan we die ook niet kunnen aanvullen, want daarvoor hebben we te weinig financiële zekerheid en te veel andere zaken die momenteel echt prioriteit moeten krijgen. Ik ga niet aan ons verdere spaargeld komen. Het schip strandt hier. Heel zuur. Echt heel zuur. Een droom in duigen... en ik weet niet of en wanneer die gelijmd kan worden...
Tja, wellicht overhevelen naar volgend jaar? Als dat mogelijk is? Realistisch is? Verstandig is? Ik zie het op dit moment niet.

Ja, dit alles moet ik dus ook een plekje geven. Dit soort tegenslag is niet waar je op hoopt als je een kleinschalige fokkerij begint...
Zo. Drama modus uit. Het is niet anders. Ik heb me er de laatste dagen al op kunnen voorbereiden, want ik had een vermoeden dat ze hengstig was. En dat vermoeden klopte dus.

amaniblauw

Berichten: 229
Geregistreerd: 17-04-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:40

Ik snap je teleurstelling helemaal. Het kost je bergen met geld en het levert niets op. Maar.. nu ik ouder wordt (en daar is niets aan) heb ik spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Dus mijn advies. Gewoon doorgaan.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:42

Man, dat kost inderdaad klauwen met geld zeg.

Was je eigenlijk eventueel ook nog voor manari aan het kijken voor hengsten voor volgend jaar?
Dan heb je misschien in elk geval dubbele kansen dat er eentje drachtig is...

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:34

:(:)
Wat ontzettend jammer zeg. Maar inderdaad op naar de volgende paar jaren! Je hebt twee prachtige merries die nog heel wat kunnen brengen denk ik. Alleen nu dus even niet, helaas... :(

Xyris

Berichten: 9450
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 00:00

Heel jammer om te horen... Maar eerlijk, dit is zo'n bijzonder project en je hebt zo veel kennis van de geschiedenis en het ras en zo'n mooie visie, als iemand een verschil kan maken voor dit ras, dan ben jij het wel. Er is misschien relatief weinig draagvlak, maar wellicht is een soort crowd funding mogelijk? Wellicht dat je een boek in de mix zou kunnen gooien (of een e-book) of een uur grondwerk onder jouw begeleiding met jouw paarden... Niet geschoten is altijd mis, en gezien de geschiedenis en jouw visie vind ik crowdfunding zeker wel gepast.

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 06:58

Ik ben het met Xyris eens ! Je hebt zoveel kennis over dit ras dat het jammer zou zijn wanneer je moest stoppen.
Jij bent degene die het verschil uitmaakt voor dit ras.

Ik hoop zo dat er een mogelijkheid bestaat waardoor jullie toch de financiën gaan vinden waardoor je kleinschalige fokkerij kan doorgaan.
Zoveel kennis heb je in huis dat het erg jammer is wanneer je je droom niet verder kan uitoefenen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18177
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:45

Het zou mooi zijn als je een mogelijkheid zou vinden om het volgend jaar nog eens te proberen.
Aan de andere kant kan ik me helemaal vinden in jouw argumenten om het niet te doen.
Het kost zoveel geld dat het serieus andere belangrijke keuzes in de weg kan staan.
Eerst sparen, je kunt je geld maar één keer uitgeven.
Mocht het dan niet lukken is in elk geval het geld speciaal alleen voor het fokken gereserveerd.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:01

Erg jammer dat ze niet drachtig is... Dikke knuffel voor jou.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:07

Ah oliebol zeg :(
Hopelijk na deze teleurstelling verwerkt te hebben recht met de tieten vooruit naar 2021 voor de herkansing!

Je kunt je hoofd wel breken over waarom niet gepakt etc, maar de natuur blijft zijn eigen wegen bewandelen.

Hebben jullie plannen om ook ooit te gaan fokken met de kleine?

Neon

Berichten: 4940
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:52

Ahhhh jammer.. maar ook ik ben het eens met mijn voorgangers.... het eerste jaar ligt sowieso niet aan de merrie... het tweede jaar vermoedelijk ook niet... je hebt gewoon domme pech gehad... je hebt je merrie al eerder drachtig gekregen dus het ligt niet aan haar...

Laat het even los... volgend jaar vroeg in het seizoen bekijk je gewoon hoe het er dan uitziet... als het haalbaar is... is het haalbaar... en als dat niet het geval is zet je het een jaar in de ijskast... dat hoef je nu nog niet te beslissen...
Je hebt de kennis en de kunde en je hebt prachtpaarden... het is je daarnaast door vele ook gewoon domweg gegund :) we gaan met zijn allen hele positieve vibes naar je sturen :D voor zowel het financiële verhaal als het veulenverhaal :D niet opgeven ook al is het nu even zuur...

Ga gewoon even lekker genieten van jr paardjes en haal vooral de druk voor jezelf er even af :)

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:08

Neon schreef:
Ahhhh jammer.. maar ook ik ben het eens met mijn voorgangers.... het eerste jaar ligt sowieso niet aan de merrie... het tweede jaar vermoedelijk ook niet... je hebt gewoon domme pech gehad... je hebt je merrie al eerder drachtig gekregen dus het ligt niet aan haar...

Laat het even los... volgend jaar vroeg in het seizoen bekijk je gewoon hoe het er dan uitziet... als het haalbaar is... is het haalbaar... en als dat niet het geval is zet je het een jaar in de ijskast... dat hoef je nu nog niet te beslissen...
Je hebt de kennis en de kunde en je hebt prachtpaarden... het is je daarnaast door vele ook gewoon domweg gegund :) we gaan met zijn allen hele positieve vibes naar je sturen :D voor zowel het financiële verhaal als het veulenverhaal :D niet opgeven ook al is het nu even zuur...

Ga gewoon even lekker genieten van jr paardjes en haal vooral de druk voor jezelf er even af :)


Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Geef het voorlopig rust en kijk volgend jaar weer hoe het gaat en of het kan qua financiën.

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 21:44

amaniblauw schreef:
Ik snap je teleurstelling helemaal. Het kost je bergen met geld en het levert niets op. Maar.. nu ik ouder wordt (en daar is niets aan) heb ik spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Dus mijn advies. Gewoon doorgaan.

Je hebt in zoverre gelijk dat als er voor ons een mouw aan te passen is ik er ook zeker nog eens voor wil gaan, maar zoals het er nu naar uitziet (en ik verwacht niet dat dat zal veranderen, maar zeg nooit nooit) is volgend jaar sowieso... lastig.
Ik heb natuurlijk niet alleen te maken met de reguliere kosten rondom scannen en dracht en dekgeld, maar ook vervoer is niet gratis en omdat de merrie geen standaard merriebrok kan krijgen zit ik bij dracht ook met ong. 1000 euro extra voerkosten bijv.
En de spaarpot voor het fokken, waar uiteindelijk zo’n 10.000 euro in gepompt is, is nu bijna leeg. Die is niet zomaar aangevuld en aan het medische potje kom ik ook niet, ook al is die deels ook voor de paarden. En Manari verkopen is sowieso geen optie, want dan fok ik liever (voorlopig) wel niet meer.
Maar je hebt zeker gelijk dat je vaak meer spijt krijgt van de dingen die je niet hebt gedaan (vaak omdat je op dat moment niet durfde) dan de dingen die je wel hebt gedaan.

gerlindie schreef:
Man, dat kost inderdaad klauwen met geld zeg.

Was je eigenlijk eventueel ook nog voor manari aan het kijken voor hengsten voor volgend jaar?
Dan heb je misschien in elk geval dubbele kansen dat er eentje drachtig is...

Tekes fokken is inderdaad duur, zeker als je per se de juiste hengst wil en niet de makkelijkst bereikbare. Dekgeld is vergelijkbaar met duurdere segment warmbloeden, voorwaarden vaak veel slechter (slechts weinigen bieden gustregeling, slechts weinigen bieden levend veulen garantie, enz.) en zeer weinig mogelijkheden voor KI dus dat betekent honderden en vaak zelfs duizenden kilometers afleggen om de merrie bij de hengst te krijgen. Maakt het er niet goedkoper op.

De oorspronkelijke planning was volgend jaar veulen van Karakum, dan voor dat jaar diepvries importeren van een Amerikaanse hengst voor minimaal 2x (hopelijk 3 als ik een andere fokker meekrijg) vanwege de verzendkosten (al met al begroot op zo’n 1000 euro) en dan idd die tweede eventueel voor Manari, want ik had al opslag en alles geregeld. Echter, Manari zou ik volgend jaar sowieso nog niet dekken, want ik vind haar daar nog te jong voor. Laat haar eerst nog maar lekker doorkleuteren. :j

Lynnepinny schreef:
:(:)
Wat ontzettend jammer zeg. Maar inderdaad op naar de volgende paar jaren! Je hebt twee prachtige merries die nog heel wat kunnen brengen denk ik. Alleen nu dus even niet, helaas... :(

Dankjewel. De komende jaren verwacht ik juist dat de fokkerij eventjes stil komt te liggen en ik weet niet hoeveel veulens ik dan nog van Muzanna kan fokken. Ze is nu 13 en geen haar op mijn hoofd die haar met 20+ nog gaat laten dekken hoe gezond ze verder nog is, al ken ik fokkers die hun 25+ merries zelfs nog lieten veulenen. Vaak tot het laatst aan toe met een na een paar weken of maanden verweesd veulen tot gevolg. :x
We gaan het zien wat de situatie de komende jaren gaat zijn en of er dan ruimte is om twee paarden te houden én te fokken, want zoals gezegd is fokken met Tekes over het algemeen niet goedkoop. (En dat is ook een van de redenen dat je ze vrijwel niet vindt onder de 5-10.000 euro).

Xyris schreef:
Heel jammer om te horen... Maar eerlijk, dit is zo'n bijzonder project en je hebt zo veel kennis van de geschiedenis en het ras en zo'n mooie visie, als iemand een verschil kan maken voor dit ras, dan ben jij het wel. Er is misschien relatief weinig draagvlak, maar wellicht is een soort crowd funding mogelijk? Wellicht dat je een boek in de mix zou kunnen gooien (of een e-book) of een uur grondwerk onder jouw begeleiding met jouw paarden... Niet geschoten is altijd mis, en gezien de geschiedenis en jouw visie vind ik crowdfunding zeker wel gepast.

Ik ben niet de enige traditionele fokker die de handdoek in de ring heeft moeten gooien. Er waren de afgelopen jaren diverse fokkers met veel meer paarden dan ik die het moesten opgeven mede omdat het gewoonweg steeds moeilijker wordt tegen de stroom van showfok en verwarmbloeding van dit ras in te zwemmen. Dat maakt ook dat de keuze in hengsten steeds nauwer wordt. Geen haar op m’n hoofd er een warmbloedig type hengst op te zetten bijv. of een die niks gepresteerd heeft - die moet dan al zo’n goed excuus en zo’n goed papier hebben...

Crowdfunding zal ik niet snel toe overgaan. Er zijn er recent enkele geweest de zulke dingen geprobeerd hebben en er is weinig interesse voor. Nu is het wel zo dat specifiek die mensen niet de expertise en achtergrond hebben die ik specifiek heb, maar als ik mijn huidige manuscript klaar heb zal ik evt. erover nadenken omdat ik dan ga beginnen aan een veel groter werk dat een tijd heeft stilgelegen vanwege andere prioriteiten. Tekes zijn een belangrijk onderdeel van dat boek...
Ik twijfel ook al enige tijd om een instagram account voor de paarden (en honden) te beginnen aangezien dat misschien ook wat aan interesse aanwakkert vanuit andere kanalen. :j Dat levert in dat opzicht misschien ook wel wat op. Al is dat net als met schrijven niet iets waar je snel rijk van wordt. :=

joey2010 schreef:
Ik ben het met Xyris eens ! Je hebt zoveel kennis over dit ras dat het jammer zou zijn wanneer je moest stoppen.
Jij bent degene die het verschil uitmaakt voor dit ras.

Ik hoop zo dat er een mogelijkheid bestaat waardoor jullie toch de financiën gaan vinden waardoor je kleinschalige fokkerij kan doorgaan.
Zoveel kennis heb je in huis dat het erg jammer is wanneer je je droom niet verder kan uitoefenen.

Ik heb van de HH nogmaals de toezegging gekregen dat we volgend jaar vroeg in het voorjaar van harte welkom zijn het nog eens te proberen. Mijn man zei dat we het geld dat we daarvoor voor dit jaar gereserveerd hebben iig gedeeltelijk nog op de spaarrekening hebben staan dus hij vindt dat we dat echt serieus moeten overwegen. Dan hebben we ook meer ademruimte om dan maar heel langzaam de centen bij elkaar te sprokkelen voor de Amerikaanse hengst (hij begroot dat we daarvoor minimaal 5000 als startbedrag moeten aanhouden, ook met het oog op meerdere porties...) Dus wie weet... hij wil in elk geval niet dat ik alsnog de handdoek in de ring gooi en we eens moeten zien wat we de komende tijd gaan overhouden evt. met een wat kleinere pot voor medische zaken en evt. met in ons achterhoofd op voorbehoud van goedkeuring van onze reu dat hij ook wat geld in de kas kan brengen voor fokkerij...
Dus een definitieve nee is het ineens nog niet... dus wie weet...
Wel zou ik in zo’n geval overleggen met de DA om de merrie op regumate te zetten in de hoop net even dat zetje te geven en of dat zin heeft (aangezien de merrie tiptop in orde lijkt). En beginnen we echt héél vroeg al. Maar dat is allemaal wel als als als...
Het hangt echt enorm af van wat het komende halfjaar ongeveer brengt.

balance schreef:
Het zou mooi zijn als je een mogelijkheid zou vinden om het volgend jaar nog eens te proberen.
Aan de andere kant kan ik me helemaal vinden in jouw argumenten om het niet te doen.
Het kost zoveel geld dat het serieus andere belangrijke keuzes in de weg kan staan.
Eerst sparen, je kunt je geld maar één keer uitgeven.
Mocht het dan niet lukken is in elk geval het geld speciaal alleen voor het fokken gereserveerd.


Ja, dat dus. Van het verdere spaargeld gaan we echt afblijven, dat houden we exclusief voor o.a. de verbouwing. :j

jokari schreef:
Erg jammer dat ze niet drachtig is... Dikke knuffel voor jou.

Dankjewel. Heb echt even een paar dagen een soort klein rouwproces gehad.

Hannanas schreef:
Ah oliebol zeg :(
Hopelijk na deze teleurstelling verwerkt te hebben recht met de tieten vooruit naar 2021 voor de herkansing!

Je kunt je hoofd wel breken over waarom niet gepakt etc, maar de natuur blijft zijn eigen wegen bewandelen.

Hebben jullie plannen om ook ooit te gaan fokken met de kleine?

Ja, als we de gelegenheid hebben zie ik het als mijn plicht met Manari te fokken. Volgend jaar is ze 3 en dan vind ik haar sowieso te jong. Ik zal dat denk ik doorschuiven tot ze ergens richting de 6-8 is voor ze een veulen aan de voet heeft. :j

Neon schreef:
Ahhhh jammer.. maar ook ik ben het eens met mijn voorgangers.... het eerste jaar ligt sowieso niet aan de merrie... het tweede jaar vermoedelijk ook niet... je hebt gewoon domme pech gehad... je hebt je merrie al eerder drachtig gekregen dus het ligt niet aan haar...

Laat het even los... volgend jaar vroeg in het seizoen bekijk je gewoon hoe het er dan uitziet... als het haalbaar is... is het haalbaar... en als dat niet het geval is zet je het een jaar in de ijskast... dat hoef je nu nog niet te beslissen...
Je hebt de kennis en de kunde en je hebt prachtpaarden... het is je daarnaast door vele ook gewoon domweg gegund :) we gaan met zijn allen hele positieve vibes naar je sturen :D voor zowel het financiële verhaal als het veulenverhaal :D niet opgeven ook al is het nu even zuur...

Ga gewoon even lekker genieten van jr paardjes en haal vooral de druk voor jezelf er even af :)

Dankjewel. Dat is natuurlijk wel zo, maar verder is het natuurlijk een duidelijk verhaal. Tekes fokken is, zeker als je het goed wil doen, écht duur. We hadden bij het scannen een andere DA en die had duidelijk geen flauw idee van dat wereldje. Het is niet zoals bij bijv. KWPN fokkerij een kwestie van een telefoontje naar een HH om rietjes te bestellen en bij dracht een 1000 of 2000 euro richting diezelfde HH te gooien en een paar tientjes richting inseminator en dan ff wachten op de volgende scan. Het is én ingewikkelder én (over het algemeen) ook behoorlijk wat duurder.
Want KI wordt om politieke en economische redenen onnodig en idioot moeilijk gemaakt. Naar mijn mening ten koste van het ras.

FriesWytske schreef:
Neon schreef:
Ahhhh jammer.. maar ook ik ben het eens met mijn voorgangers.... het eerste jaar ligt sowieso niet aan de merrie... het tweede jaar vermoedelijk ook niet... je hebt gewoon domme pech gehad... je hebt je merrie al eerder drachtig gekregen dus het ligt niet aan haar...

Laat het even los... volgend jaar vroeg in het seizoen bekijk je gewoon hoe het er dan uitziet... als het haalbaar is... is het haalbaar... en als dat niet het geval is zet je het een jaar in de ijskast... dat hoef je nu nog niet te beslissen...
Je hebt de kennis en de kunde en je hebt prachtpaarden... het is je daarnaast door vele ook gewoon domweg gegund :) we gaan met zijn allen hele positieve vibes naar je sturen :D voor zowel het financiële verhaal als het veulenverhaal :D niet opgeven ook al is het nu even zuur...

Ga gewoon even lekker genieten van jr paardjes en haal vooral de druk voor jezelf er even af :)


Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Geef het voorlopig rust en kijk volgend jaar weer hoe het gaat en of het kan qua financiën.

Als we de dekking overhevelen is het misschien wel haalbaar. Dan kunnen we iig een goed deel van het geld voor dit jaar oppotten tot volgend jaar. Mits er natuurlijk geen gekke dingen gebeuren, maar dat geldt denk ik voor iedereen.
Dat is sowieso niet zoals ik het in gedachte had, maar als de Amerikaan eenmaal diepvries KI beschikbaar is kan dat ook iig minstens een jaar wachten. En in overleg hopelijk evt. langer als de kosten erg hoog zijn en het muntje van onze situatie op de negatieve kant valt. Ha, wat onnodig cryptisch weer. :+

Verder geef ik je gelijk!


Enfin, we denken er sterk aan het aanbod van de HH aan te nemen en volgend jaar vroeg in het seizoen weer te proberen. Daar kan ik nu nog niet definitief over beslissen, want ik heb nog wat lijntjes uitstaan voor financiering (van onderzoek dus werkgerelateerd; met de pandemie is er veel onzekerheid gekomen...) en nu beslissen is nog niet verstandig.
Mijn man wil er echter binnenkort eens goed voor gaan zitten en kijken wat er voor de nabije toekomst haalbaar lijkt. Hij wil daarbij dus zelfs kijken naar niet alleen de hengst van dit jaar naar volgend jaar doorschuiven maar die van volgend jaar naar het jaar daarop. Ik ga wat betreft die laatste iig ook eens via de rasvereniging en andere kanalen kijken of er in Europa interesse is onder merriehouders. Het is een hengst met een bloedlijn die iig aan vaderszijde uniek is voor Europa en een moeder die uit vroege, kwalitatieve Europese importfokkerij stamt.
Daarbij ga ik ook kijken of er een package deal mogelijk zou kunnen zijn met die HH met enkele van zijn andere hengsten mochten die de merrie(s) van andere fokkers in Europa beter passen.

Geïnspireerd door mijn man, een vriendin waar ik gisteren mee sprak (you know who you are!) en jullie :D en ook het genereuze aanbod van de HH geef ik me dus alsnog niet meteen of zomaar gewonnen.
Dus ja... wie weet...

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:27

Ik wens je stiekem een dikke financiële meevaller toe. Ik heb helaas niet de mogelijkheden om centen uit te delen, anders wist ik het wel. Want hoe begeesterd jij bent... Dat is gewoon eeuwig zonde als je je fokplannen zou moeten opbergen.

En als ik er het geld voor had, financierde ik je grote project. Want dat boek, daar zit ik al jaren op te azen. :D

Neon

Berichten: 4940
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:49

Je klinkt al wat minder teneergeslagen... heel fijn :D houdt moed het komt vast wel op zijn pootjes terecht :)

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 03:12

Zijn deze paarden duur in aanschaf? Wat kost bijv een merrieveulen?

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:44

Voor Ran even een qoute van TS uit het topic geplukt:

JoSav schreef:
Ik heb eerder in het vorige topic al eens wat gezegd over vraagprijzen bij Tekes. Ik wijk in principe niet echt af van de reguliere prijzen die voor Tekes gevraagd worden.
Wil je al deze prietpraat overslaan? Zie dikgedrukte. :Y) :+
Ik zal wel even weer de lijst plaatsen die ik al eens eerder heb gepost en ook enige toelichting.
In principe hoef ik me natuurlijk niet te verantwoorden oid (al kan ik ook een kostenplaatje plaatsen, want de kosten zijn hoog, zeker vergeleken met andere rassen).

Maar ik wijk daar dus in principe niet echt van af. Dat heeft te maken met het gevaar van zorgvuldig een huisje zoeken en binnen een paar maanden is het veulen ineens doorverkocht aan een ander voor meer geld. Na goede opleiding heb ik daar geen moeite mee, maar ik heb het specifiek over in korte tijd “zonder daar iets voor te hoeven doen”. Dus te ver onder de reguliere prijzen gaan zitten is geen goed idee en kostprijs is sowieso het minimum dat ik aanhou. Wel geef ik prioriteit aan mensen die al eea in de sport hebben gepresteerd en/of ambities hebben in de fokkerij. Dat is meer omdat ik daar zelf van profiteer als fokker (naam maken) dan dat ik een recreant geen paard gun. Ik verkoop met alle liefde (stiekem graag zelfs) aan een boshobbelaar/paardenknuffelaar. :Y)

Onderstaand was de toelichting op vraagprijzen destijds. Ik zal zo even ingaan op wat ik zelf als VP zou hanteren.

Citaat:
Voor een Teke als Muzanna of Manari moet je, zeker bij een hoog aangeschreven fokker, wel denken in de orde van 10-20.000 euro. :j
Het is echt zelden dat je zulke kwaliteit voor minder te koop aantreft. Dan zijn ze vaak al ouder dan 15 of heb je een buitenkansje te pakken (en die zijn vaak zo weg). Voor Manari geldt: én merrie, én valk, én metallic, én hoge, mooie aftekeningen, én aan de maat, én een fantastisch karakter, én zeer correct met goede gangen, én een uitmuntende afstamming. Dat is de spreekwoordelijke jackpot. Die gaan zelfs als veulen vaak niet onder de 10-15k weg.
(...)
Er zijn dus zeker wat factoren die van invloed zijn op de prijs hoor.

Dus als toelichting meer algemeen wat over VP bij Tekes en hoe dat bepaald wordt...

De prijs van Tekes wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren. Ik zal ze hier even stap voor stap noemen en toelichten:

1. Papier. Uitsluitend DNA geteste Tekes met een VNIIK paspoort of papier worden als raszuiver gezien, maar sommige worden eerst lokaal (bijv in VS of Dld) ingeschreven; DNA wordt ook dan vastgelegd. Een Teke zonder papier of met een partbred papier is vaak veel goedkoper. Uitzonderingen zijn partbreds die hoog in de sport lopen. Ga je kopen, vraag daar dan naar. Vraag ook na of het paard of de ouders op NFS zijn getest. Veel fokkers vinden dat helaas nog onzin, maar als kopers er naar gaan vragen worden vanzelf meer paarden getest.

2. Correctheid. Geen afwijkingen of defecten. Beenstand is niet zozeer een enorm ding, aangezien Tekes vaker wat koehakkig en/of sabelbenig zijn, dat hoort bij hun oorspronkelijk gebruik (en was dan eerder voor- dan nadelig). Enkele punten om op te letten: hertenhals, weke rug, karperrug, bokbenigheid, bokhoef of ongelijke voeten. Bilateraal cryptorchidisme (klophengst) beïnvloedt de waarde negatief, maar enkelvoudig of unilateraal cryptorchidisme (helaas) niet. (Daarmee bedoel ik 1 ingedaalde bal; bij sommige hengsten dat die tweede na jaren alsnog in; indalen kan bij dit ras sowieso wat langer duren dan bijv bij KWPN...) Ik weet van enkele bekende dekhengsten dat ze crypto zijn en dus gewoon dekken, bijv...
Ook op het gebit moet je letten, want overbeet komt ook weleens voor en ik weet ook dat er fokkers zijn die fokken met ernstige overbeet en parrot mouth. Ik vermijd zelf overigens ook paarden met een veel te lang achterbeen, een gebrek aan harmonie (in de heupen zie je dat vaak terug; soms lijkt het of het paard uit twee delen bestaat) of onderstandig voorbeen.

3. Werkvermogen. Hoe meer het paard of ouderdieren zich bewezen hebben, hoe hoger de vraagprijs. In Europa dienen nog altijd teveel dekhengsten als weideversiering, zogenaamd omdat dekken en sport niet samengaat. Tekes met uitmuntende gangen of springvermogen zijn ook vaak duurder. Veel fokkers nemen snelheid ook mee in de VP.

4. Karakter. Intelligentie, leervermogen, meewerkend vermogen en vertrouwen in de mens zijn allemaal pluspunten. Dat in combinatie met moed is de jackpot qua karakter.

5. Afstamming. Sommige bloedlijnen zijn vaker duurder. Een mooie afstamming (zoals in geval van Manari de bijzondere lijnteelt op de fenomenale Omar) betaal je ook wel voor. Voor de fok zijn die nl. interessanter en er hangt vaker een “belofte” aan (belofte voor de toekomst).

6. Leeftijd. Tot 4-5 neemt de waarde vaak eerder toe dan af, daarna is deze voor toename afhankelijk van opleidingsniveau. Paarden ouder dan 15 jaar zijn vaker gestaag juist steeds iets goedkoper, maar dit is ook enigszins afhankelijk van de kwaliteit van nakomelingen.

7. Kleur. Zwart, metallic en / of crème zijn vaak significant duurder omdat dit gewilde kleuren zijn. Mooie aftekeningen en sooty betaal je ook wel vaker voor. Alles wat “speciaal” is betaal je ook vaker meer voor.

8. Stokmaat. Grote Tekes zijn duurder. Tekes groter dan 160 zijn gewild in het Westen, groter dan 165 zijn vrijwel niet voor minder dan 15-20.000 te vinden. Tekes in de ponymaat (max 148) zijn zeldzaam en ook weer duurder ivm jeugdsport.

9. Type. Zeer rastypische Tekes betaal je ook vaker wat meer voor.

10. Geslacht. Merries zijn vaak duurder dan hengsten, muv hengsten die zeer correct zijn en bovendien uit uitzonderlijke bloedlijnen stammen of al eea gepresteerd hebben (sport en/of nakomelingen).

Ik heb daar destijds een kanttekening bij gezet, nl. dat er ook zeker verkopers zijn die te veel vragen voor een kwalitatief minder dier want “Teke” en “zeldzaam!” en ook die voor hele correcte paarden hele nette, eerlijke prijzen vragen in de orde van 7-8.000 euro. Soms ook wel voor minder, maar dat komt eigenlijk echt maar weinig voor.

Kijk, ik besef dat dit duurder is dan een gemiddeld KWPN veulen. Dit is “elite veiling” qua prijs. Snap ik. Voor een goed “speciaal rijpaard ras” of zelfs een quarter of PRE veulen betaal je ook al snel zulke bedragen. Verschil is dat je bij die laatste rassen tegenwoordig ook wel onder de 5000 best wel wat keus hebt, zeker hengstveulens.
Tekes zijn echter nu eenmaal zeldzaam, atletisch en met een bijzonder karakter... en daarmee duur. En dat maakt 6-10.000 normale prijsklasse. :j

Er zijn in Oost-Europa enkele fokkers die rond of onder de 5.000 zitten. Die komen hun paarden niet kwijt. Kosten daar zijn weliswaar voor onderhoud iets lager en de ouderdieren zijn vaker ook ietsje minder van kwaliteit (lagere aanschaf en lager dekgeld) maar... ze komen ze aan de straatstenen niet kwijt. Want hoe kan een Teke veulen van 3000 euro gezond zijn? Zet daar ook tegenover dat er ook daar fokkers zijn die met hoge kwaliteit fokken en ook die veulens gaan voor “normale” prijzen in de orde 7-12.000 (eronder is lagere prijsklasse en erboven is hogere prijsklasse).

En voor opfokkosten hoef je het kopen van een veulen ook niet te laten, want de prijzen stijgen bij Tekes sowieso tot ze een jaar of 3-4 zijn. Een veulen van 10.000 kost als 3 jarige vaak al richting 20.000 euro. Sommige fokkers zijn daar iets makkelijker in (dan komt er maar een paar 1000 bij) maar die paarden zijn zelfs amper een halster gewend. -O-

Voor mij is VP enorm afhankelijk van de kwaliteit van het betreffende veulen. Je kunt nl. nog zoveel verwachtingen hebben van een combinatie, die komt niet altijd uit en zelfs tussen volle broers en zussen is er soms een bizar kwaliteitsverschil. Dat kan voorkomen.
Een prijsindicatie, voor zover je daar wat aan hebt, voor een Nur Teke veulen ligt tussen de 6.000 en 16.000 euro. Het ligt dus echt vooral aan de kwaliteit van het veulen of je onder of boven de 10.000 komt.
Dan zijn er echter wel opties voor diegenen met een iets smallere beurs of meer ambitie dan de beurs toelaat (al verkoop ik zelf natuurlijk het liefst gewoon volgens een normaal contract.) Dit is in het Teke wereldje ook niet ongewoon.
Dat zijn: syndicatie (die naam heb ik nog niet dus zal ik niet snel toe overgaan), co-eigenaarschap (koper wordt eigenaar, maar fokker houdt recht op x rietjes indien hengst of 1 nakomeling indien merrie) of in utero verkoop (verrassing wat je krijgt dus je kunt de jackpot hebben voor veel minder geld of een simpele voor 1-2000 meer dan anders). Tegenwoordig kun je bij die laatste wel al een indicatie hebben van geslacht.

Ik hanteer ook bovenstaande (zie quote) criteria. Dus ja, ook afstamming speelt mee bijv.
Een veulen als Manari is voor een fokker een spreekwoordelijke jackpot en dergelijke veulens komen heel weinig op de markt. Zo wel, dan mag je daar ook wel voor betalen. Voor een hobbyist die alleen wat zou buitenrijden is 10.000+ misschien wel een beetje zonde geld, maar ik heb zelf natuurlijk een enorm kwalitatieve merrie gekocht waar ik voornamelijk wat mee rond hobbel dus ja wie ben ik om daar wat van te vinden.
Een VP rond 7000 voor een veulen als Manari zal ik niet snel doen al is het alleen al om de doodeenvoudige reden dat een koper hem dan bij wijze van spreken binnen een mum van tijd voor veel meer krijgt doorverkocht. En dan sponsor ik andermans hobby. :=

Een merrietje als Manari zit dus wel redelijk bovenin qua prijsindicatie, maar die is ook wel een beetje een schot in de roos. Dat betaal je dan weer niet voor een veel simpelere vos met simpele gangen en geen metallic, wat minder karakter en/of intelligentie... want laten dat nou de dingen zijn die Tekes speciaal maken.
Tekes fokken is overigens ook wel gemiddeld wat duurder dan “gewone” rijpaarden en dat heeft weer te maken met het gegeven dat je al heel snel over de grens moet kijken als je wilt fokken. Een kostprijs van 5000 euro bij afspenen is volkomen normaal en bij een hoger dekgeld gaat ook dat omhoog. :j :o
Daarmee zeg ik overigens ook niet dat je geen Teke voor rond 5.000 kunt vinden, maar vaak moet je dan weinig eisen hebben, goed zoeken, geduld hebben en als het een kwalitatief dier is dat op de markt komt tegelijkertijd bereid zijn snel te handelen. Ze zijn er dus wel, af en toe ook in Nederland, maar onder de 5.000 zou ik enkel vragen als het veulen een “issue” heeft. :o (Schoonheidsfoutje bijv.) Hoe ver je daaronder gaat zitten hangt natuurlijk af van het issue in kwestie.

Bij een hengst die in NL staat met een normaal dekgeld heb ik overigens minder kosten en dat doet de prijs wel wat zakken, natuurlijk. Hoger dekgeld heft dat weer op, enz. Zo spelen er dus wel wat factoren mee die ik niet allemaal op voorhand kan weten, vandaar dus de vrij ruime prijsindicatie. :j

Hopelijk heb je hier wat aan wat betreft de VP die ik zou hanteren en het waarom. Immers, er zijn genoeg mensen die het normale prijzen vinden maar ook die er juist van schrikken en meer denken in de orde van “ ja maar, een valk veulen van Don Cremello kost lang niet zoveel!” of “ik weet leuke quarter veulentjes voor rond de 4000 hoor!” Voor een Teke veulen voor die prijs moet je durven gokken en heb je te maken met afstanden van 2000 km heen en terug. En ook dat kost geld. Voor dat geld vind je ze hier niet en anders “is” er wat mee.


JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 15:21

jokari schreef:
Ik wens je stiekem een dikke financiële meevaller toe. Ik heb helaas niet de mogelijkheden om centen uit te delen, anders wist ik het wel. Want hoe begeesterd jij bent... Dat is gewoon eeuwig zonde als je je fokplannen zou moeten opbergen.

En als ik er het geld voor had, financierde ik je grote project. Want dat boek, daar zit ik al jaren op te azen. :D

Erg lief. <3 Boek zit echt al een hele tijd in de wachtkast, maar zal na het afronden van mijn huidige project over het Friese paard prioriteit gaan krijgen. :j Wel nog steeds een monsterklus, dat wel. En daarmee dus niet iets waar ik snel de vruchten van kan of verwacht (of hoop?) te kunnen plukken. :Y)


Neon schreef:
Je klinkt al wat minder teneergeslagen... heel fijn :D houdt moed het komt vast wel op zijn pootjes terecht :)

Zo niet zien we dat dan wel weer. Op het moment van de negatieve uitslag zag ik het gewoon heel somber in. Niet onterecht, want ik heb gewoonweg niet de ruimte om jaarlijks vele duizenden euro’s te spenderen zonder iets van die investering terug te zien. Dat zal voor veel mensen wel gelden, denk ik.

Ik ben wel erg blij dat ik de dekking mag overhevelen naar volgend jaar.
Ik denk ook dat ik dat aanbod ga aannemen. :j
Dat betekent wel de diepvries avonturen vooruitschuiven, maar ik kan sowieso niet zo ver in de toekomst kijken. En zo uit de losse pols weer minimaal 5000 spenderen ivm de hoge kosten van de diepvries ergens in het voorjaar zie ik toch al niet (meer) gebeuren dus dat moet sowieso op de lange baan. Hoe lang die baan wordt...? We zien wel. Ik hoop dat het lukt, maar we zien wel.

Je ziet overigens langzaam ook een verschuiving wat betreft diepvries, want ook vanuit Rusland groeit heel voorzichtig en heel langzaam de interesse om diepvries aan te bieden. Daar hoop ik tzt ook gebruik van te kunnen maken, deels voor bloedspreiding en deels om deze verandering te stimuleren. :j Maar ja... dure hobby wel. En daar wringt het hem. Het is oprecht duurder dan gewone warmbloedpaarden fokken. En dat is al een dure hobby.
Het is goedkoper een jong hengstje te importeren, maar die missen dan toch vaak de kwaliteit en dat komt het ras ook niet ten goede. Dan zie ik liever een tendens dat men wat meer van KI gebruik gaat maken om zo de beste hengst voor hun merrie te kunnen kiezen, ipv de geografisch en economisch makkelijkst bereikbare.
Maar soms zie ik het somber in, hoor. De keuze voor mijn merries qua hengsten is echt... niet reuze...

Ran schreef:
Zijn deze paarden duur in aanschaf? Wat kost bijv een merrieveulen?

Ik zie dat troi al zo behulpzaam is geweest een eerdere post van mij op te zoeken en te citeren. :D De samenvatting is dat de vraagprijs voor merrieveulens doorgaans vanaf 7.000 euro is. :j Of dat duur is ligt aan je referentiekader. Een dergelijke prijs benadert mijn kale kostprijs, want Tekes fokken is iig vaak wél duur, ja.

troi schreef:
Voor Ran even een qoute van TS uit het topic geplukt:

Dank u! _/-\o_ :D

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 15:46

Voor de liefhebbers: [ITP] Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Met het warme weer hebben we de paarden regelmatig eens afgespoeld. Dat werd wel gewaardeerd. We hebben ook voor het eerst het hoofd van Manari afgespoeld en hoewel ze dat in eerste instantie gek vond en begon te protesteren hield ze daarmee op toen haar mens zich ermee kwam bemoeien. Beloond voor goed gedrag en daarna nog eens gevraagd zonder protest dus afgesloten en weer beloond. Toen bedacht ik me dat het dan ook we tijd was om het hoofd van Muzanna eens af te spoelen en die maakte me toch een theater! Maar zelfde principe “als je het nu goed doet doe ik het nog een keer en als je dan braaf bent is het meteen klaar” en toen was het direct goed. Toen ik de andere kant van haar lijf ging afspuiten liet ze direct signalen zien van “niet mijn hoofd!” inclusief getrappel op de plaats toen ik daar haar hals begon af te spoelen en ik zei “nee, ik had beloofd dat het klaar was, beloofd is beloofd. Ik ga je hoofd niet weer afspuiten.” En toen ontspande ze direct. Grappig hoe goed ze je intentie begrijpen...

Manari ook weer gemeten en er is toch weer 2 cm bij in 3 maanden. Netjes voor een 2-jarige. Ze blijft nog even wat rond 155 hangen, maar we komen er wel. Je ziet bij de 2-jarigen in Rusland wel al dat het uiteen gaat lopen tussen de paarden die al een seizoen op de baan hebben gelopen en de flierefluiters. Ze hoeft nog niet zoveel dus ik stop er enkel in wat ze nodig heeft op rustig door te ontwikkelen. :j

Ik heb eigenlijk weinig te updaten. Ik heb het druk, want werk heeft vanwege coronamaatregelen even stilgelegen en dat probeer ik nu zo goed en zo kwaad als kan in te halen en verder bouw ik wat op met Muzanna en bereid ik haar voor op lessen met mijn man op haar rug zodat hij tzt met Manari op pad kan.

Ook hebben we vooralsnog afgesproken volgend jaar vroeg in het voorjaar opnieuw te proberen met dezelfde hengst. Dan hebben we nog genoeg tijd om ons eventueel te beraden mocht dat niet (direct) slagen.
Bij Muzanna is overigens niks afwijkende geconstateerd maar ik ga wel nog overleggen of evt. regumate of andere middeltjes nuttig zijn.
De hengst heeft uiteindelijk 3 van de 5 drachtig gekregen. De andere merrie die niet drachtig is geworden is al in de 20 en had vocht in de baarmoeder. Bij Muzanna juist niks raars geconstateerd, maar we proberen volgend jaar opnieuw. Uiteindelijk is het dit jaar niet dusdanig in de papieren gelopen als vorig jaar dat we komend jaar iig toch willen nadenken nog eens een poging te wagen.
Maar dat zien we dan wel weer.

Oh, en de camera moest dus ook maar weer eens mee toen er eindelijk een briesje opstak. Heb door omstandigheden toch wat meer last van de warmte dan anders (vorig jaar met die recordhitte geen last) dus ik doe wat rustiger aan dan anders. De paarden vinden die hitte overigens ook niet zo’n probleem al werd die koude douche met windstil en 35 graden echt wel op prijs gesteld. :j

Ja, heel spannende update weer. :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:27

Manari zal vast wel nog een flink stuk doorgroeien! :D Als ik zie hoeveel Aliaa gegroeid is op die 2 jaar tijd... := En uitgezwaard, man die wordt zo breed.

Fijn dat jullie het dekken toch nog een kans kunnen geven, echt waar, ik ben zo blij voor jullie!

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:13

Mooi om te lezen dat jullie toch nog een poging gaan doen volgend jaar.
Ik hoop zo dat het dan lukt. Juist jij met zoveel kennis over de AT .

Berdien

Berichten: 64545
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:20

Oh wat gaaf dat jullie het alsnog gaan proberen! Ben zó blij voor jullie! :):) :):) :):)

DemiSisa

Berichten: 1053
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:24

Wat tof dat je toch een poging gaat doen volgend jaar! Ik ga alvast heel hard duimen dat Muzanna volgend jaar drachtig mag raken! :D

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:52

Agan was met twee jaar 1.47 en is uiteindelijk ergens rond de 1.59 beland. Hij begon pas tussen zijn 4e en 5e heel hard te groeien, dus met 1.55 op 2 jaar zal Manari zeker nog veel groter worden (ze is nu ten slotte al bijna 10 cm groter als Agan op die leeftijd) :j .

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 13:12

Retjethorse schreef:
Manari zal vast wel nog een flink stuk doorgroeien! :D Als ik zie hoeveel Aliaa gegroeid is op die 2 jaar tijd... := En uitgezwaard, man die wordt zo breed.

Fijn dat jullie het dekken toch nog een kans kunnen geven, echt waar, ik ben zo blij voor jullie!

De oorspronkelijke prognose was rond 164 en dat leek me absurd. Afgelopen winter is ze dus ziek geweest en daardoor de hele winter geen cm gegroeid. Toch is de prognose nog steeds 160+ en dat vind ik groot. Dan nog is dat afhankelijk van hoe lang ze door blijft groeien dus we gaan het zien. Sommige Tekes groeien echt heel erg lang door, soms zelfs wel 10 cm na hun 3e. Maar we zien wel.
Uitzwaren zal ze sowieso nog wel behoorlijk. Ik twijfel zelfs of ik niet alsnog uit twee middentype Tekes een alaman heb gefokt, maar we gaan ook dat wel zien. :D

Mensen verkijken zich ook hè op die Tekes... zo smal zijn ze vaak niet. Muzanna is bijv. echt breed. Zo breed dat men vaak schrikt dat het een AT is, want die zijn toch zo rank? En dat is nog “maar” middentype. :+


joey2010 schreef:
Mooi om te lezen dat jullie toch nog een poging gaan doen volgend jaar.
Ik hoop zo dat het dan lukt. Juist jij met zoveel kennis over de AT .

Ik hoop het ook. Liefst deden we komend jaar gewoon die Amerikaanse hengst maar daar heb ik nu echt niet de vrije middelen voor, helaas. Dat loopt nl. echt behoorlijk in de papieren en ik heb niet zomaar 5.000 euro extra bovenop de gewone kosten van het fokken. Niet meer iig. :=


Berdien schreef:
Oh wat gaaf dat jullie het alsnog gaan proberen! Ben zó blij voor jullie! :):) :):) :):)

Ik hoop vooral dat het slaagt. Een alternatief heb ik nl. niet echt, of ik moet een enorme financiële meevaller hebben. :Y)


DemiSisa schreef:
Wat tof dat je toch een poging gaat doen volgend jaar! Ik ga alvast heel hard duimen dat Muzanna volgend jaar drachtig mag raken! :D

_/-\o_ <3


zippora schreef:
Agan was met twee jaar 1.47 en is uiteindelijk ergens rond de 1.59 beland. Hij begon pas tussen zijn 4e en 5e heel hard te groeien, dus met 1.55 op 2 jaar zal Manari zeker nog veel groter worden (ze is nu ten slotte al bijna 10 cm groter als Agan op die leeftijd) :j .

Je hebt Agan met 2 jaar geruind toch? Ruinen groeien natuurlijk wel wat meer, vaak. Maar we zien wel. Ik verwacht dat ze ergens tussen 160 en 165 eindigt als ze zo doorgaat en dat is alsnog echt groot voor een eerste veulen uit een klein gebleven merrie en een hengst van 159. :j Maar je ziet het wel vaker dat uit ouderdieren van rond 160 zeker hier in het Westen Tekes van 165+ komen. Rond 160 ben ik ook dik tevreden mee, maar Tekes groeien over het algemeen wel lang door. Als ik warmbloed prognoses bekijk komt ze alsnog op 160/161 uit. En warmbloeden stoppen eerder met groeien.
We zien wel. :D :D :D