[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:50

JoSav schreef:
Dat zijn allemaal overwegingen die we ook mee moeten nemen. Of een potentiële koper van het veulen moet zich alvast willen melden. :+ Dan weten we iig dat we de investering “terug” krijgen. :+ :+
Als ik het geld en de ruimte had gehad <3

Balen van de tegenslagen, die dingen moeten altijd tegelijk komen om de een of andere reden
Maar pups van Eli zou wel heel gaaf zijn <3 In ieder geval word hij zeer binnenkort oom :Y)

fleurtjeuh
Berichten: 10401
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:32

Ik zei het bij muzka al, en nu zeg ik het weer.
Als ik de kans heb, dan ga ik zeker voor een veulen die door jou is gefokt <3

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:46

Ha dat vind ik toch zo leuk, je weet ook nog gewoon waar ik het over heb :D Ze noemden het inderdaad een Turkoman. Vet cool. Mijn grote Nederlandse warmbloed was volgens mij gewoon een bruine? Die was ook wel tof, maar het gouden paard was wel echt het coolste :D Kon ook echt lang hard, ik scheurde iedereen eruit met dat paard. Mooi spel!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:55

Typisch dat de paarden iets krijgen wanneer je net weg bent. :+ Het is echt heel nat buiten... Wij verlangen al naar de drogere dagen, want Aliaa kan met dit weer niet eens op de weide, anders heb ik in de zomer geen gras meer voor 2 paarden. -O- Niet dat Aliaa buiten wilt overigens met die nattigheid. Ze breekt de boel gewoon af als ze het beu is. :')
Gelukkig is het redelijk snel aan het genezen (en inmiddels misschien helemaal al genezen)! :D

En die tegenslagen komen meestal niet alleen he... -O- Maar na regen komt zonneschijn! :))
Trouwens, dat veulen krijg je sowieso wel verkocht hoor. Daar zou ik me geen zorgen in maken. :+

Berdien schreef:
Ik had overigens in mijn computergame (Red Dead Redemption 2) een AT als paard. Supertof, ze hadden lange lijnen etc echt heel goed nagemaakt, tot de glans aan toe. Iedereen in het spel zei ook dat ik zo'n knap paard had <<) Ook qua karakter, dat was wel echt anders dan mijn andere paarden daar. Heb ik toch voor heel eventjes kunnen ervaren hoe het is :)) :D :D
Gaaf zeg! Dat spel staat nog op mijn wensenlijstje, maar tijd... :')

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 16:06

Uiteraard is ook hier alles en iedereen in de ban van COVID-19. We wilden graag heel binnenkort de hengst Karakum bekijken, maar vanwege de aanbevelingen van het RIVM en de leeftijd van de eigenaar hebben we dat voorlopig uitgesteld.

De andere hengst die ik op het oog had is definitief van de baan. Erg jammer. Ik had er graag een nakomeling uit gefokt voor de toekomst van de fokkerij in Europa, maar het is niet anders. Er is wel nog diepvries, maar het is niet aan mij om te bepalen wat ze daarmee doen. :(
We kijken nog naar enkele andere hengsten, maar wederom vanwege het virus moet dat helaas even wachten. Vervelend, maar er zijn ergere dingen.
In het slechtste geval fokken we dit jaar niet. Liever dat dan ziek worden of anderen ziek maken omdat we zo nodig nu met onze merrie willen fokken.

Ook de universiteit is tot 20 april dicht voor studenten, en er worden enkel online colleges en conferences gehouden. Mijn andere werkgever is ook dicht. Ik werkte al veel thuis en doe dat momenteel uitsluitend. Ook diverse bijeenkomsten en lezingen heb ik moeten afzeggen.

We gaan wel nog dagelijks naar de paarden. Contact met anderen vermijden we, maar voor de paarden moet toch worden gezorgd en de honden laten we ook gewoon nog uit. Tussen de middag ontwijk ik de lunchpauze juist en het rondje daarna doen we zoals we dat altijd al deden ook op een rustig tijdstip, nl. juist wel rond etenstijd (wij eten nl. Franse tijd...)

Maar blijkbaar heeft de rest van de wereld besloten dat ze juist dan gaan wandelen “want dan is het rustig” dus is het dan wél ineens gedaan met de rust. Grrr. Hopelijk bedenken die mensen snel genoeg dat het rond etenstijd helemaal niet rustig is en gaan ze weer op een normale tijd wandelen zodat het wel weer rustig is. := :D
Ochtend- en avondronde deden we altijd al op een niet-Christelijk tijdstip en dat vinden landgenoten gelukkig blijkbaar nog steeds onchristelijk dus dat scheelt. :+

Muzka is eindelijk weer braaf aan het groeien en onder haar wintervacht komt een mooie goudkleur tevoorschijn.
Muzanna zit lekker in haar vel en met haar ga ik nu langzaam weer aan het werk. Ze loopt wel nog een inimini wat voorzichtig vanwege de plekjes op haar achterbeen, maar die genezen maar langzaam. De andere benen zijn schoon, maar dat ene achterbeentje heeft nog steeds wat hardnekkige korstjes.

Mijn man heeft alvast besloten wat aan de verdere band te werken door met zijn paardje te gaan wandelen. Hij wil graag samen met mij op pad deze zomer dus dat betekent nu voorbereidend werk doen. Muzka heeft nogal de neiging bij hem in de broekzak te kruipen en met grondwerk en wandelen is dat minder handig natuurlijk.
Ze is bij mij minder plakkerig, maar ik ben ook wel wat strenger. Als hij geen tijd heeft wandel ik even een klein stukje met haar. Muzanna moet daarna altijd even laten weten dat ze heel blij is dat ik er weer ben. :+

Het gaat dus nu wel even zijn gangetje. Hopelijk waait het virus snel over...

Verder is Bindi vandaag 1 jaar geworden. Wat vliegt de tijd, zeg.
Dat betekent speciaal voor die gelegenheid toch weer even de camera mee. Met een beetje geluk kunnen we de paardjes en Eli dan ook meepakken.

Muzanna, gisteren. Maanden geen werk verricht maar valt me heel erg mee hoe ze in de spieren zit.


En Muzka, altijd gezellig.
Afbeelding


Van schreef:
JoSav schreef:
Dat zijn allemaal overwegingen die we ook mee moeten nemen. Of een potentiële koper van het veulen moet zich alvast willen melden. :+ Dan weten we iig dat we de investering “terug” krijgen. :+ :+
Als ik het geld en de ruimte had gehad <3

Balen van de tegenslagen, die dingen moeten altijd tegelijk komen om de een of andere reden
Maar pups van Eli zou wel heel gaaf zijn <3 In ieder geval word hij zeer binnenkort oom :Y)

:D :D :D
Enne, spannend! Wanneer is ze uitgerekend?

fleurtjeuh schreef:
Ik zei het bij muzka al, en nu zeg ik het weer.
Als ik de kans heb, dan ga ik zeker voor een veulen die door jou is gefokt <3

:o :D <3
We fokken dit keer sowieso met het oog op de verkoop en voor de toekomst van onze fokkerij betekent dat ook rekening houden met wat we in de toekomst willen met het opzetten van een eigen lijntje. :j

Berdien schreef:
Ha dat vind ik toch zo leuk, je weet ook nog gewoon waar ik het over heb :D Ze noemden het inderdaad een Turkoman. Vet cool. Mijn grote Nederlandse warmbloed was volgens mij gewoon een bruine? Die was ook wel tof, maar het gouden paard was wel echt het coolste :D Kon ook echt lang hard, ik scheurde iedereen eruit met dat paard. Mooi spel!

Fanatieke gamers hier, hoor. 8-)
Geloof dat er van alle rassen in de game wel meerdere kleuren waren? Want er was sowieso ook een bruine Turkoman meen ik me te herinneren. Volgens mij zelfs totaal 3 varianten en van sommige rassen zelfs nog meer. Manlief speelt de game nu af en toe nog en vooral online, maar ik inmiddels niet meer en online kom ik teveel rotzakken tegen. :Y)


Retjethorse schreef:
Typisch dat de paarden iets krijgen wanneer je net weg bent. :+ Het is echt heel nat buiten... Wij verlangen al naar de drogere dagen, want Aliaa kan met dit weer niet eens op de weide, anders heb ik in de zomer geen gras meer voor 2 paarden. -O- Niet dat Aliaa buiten wilt overigens met die nattigheid. Ze breekt de boel gewoon af als ze het beu is. :')
Gelukkig is het redelijk snel aan het genezen (en inmiddels misschien helemaal al genezen)! :D

En die tegenslagen komen meestal niet alleen he... -O- Maar na regen komt zonneschijn! :))
Trouwens, dat veulen krijg je sowieso wel verkocht hoor. Daar zou ik me geen zorgen in maken. :+

Nou ja, qua verkoop wil ik wel de kosten eruit kunnen halen. Ik fok natuurlijk om zelf wat op te kunnen zetten qua fokkerij en niet om andermans hobby te sponsoren. :D Winst is voor mij echt niet zo belangrijk, maar geld bijleggen doe ik liever ook niet.
Intussen is het lente! Hier staan ze gelukkig hele dagen buiten en Muzanna waardeert het zonnetje op haar vel wel. Regen vindt ze stukken minder.



Oh! En! Naast Muzanna lijkt het er sterk op dat met het verharen ook Manari de felbegeerde “vleugels” krijgt op de schouders. *\o/* :wow:
Foto’s volgen nog!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:16

Welke andere hengst was dat?

En ja, de wereld staat op verschillende fronten stil, lijkt wel. Bijzonder om mee te maken, maar de reden waarom is heftig. (vind ik tenminste) Als het ergste is dat Muzanna een jaartje overslaat, kom je er nog goed vanaf. -O-

Ik denk dat het al eerder gevraagd is (al dan niet door mij, haha) maar ik vroeg me af wat de prijsklasse van een door jou gefokt veulen zou zijn...? Ik kan je de vraag anders ook wel per PB doen.

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:10

Wat heeft Manari zo opeens een volwassen hoofd :oo
Hoe oud is ze nu ook al weer?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:38

Balen zeg dat Rustam geen optie is. -O- En verder zal de Corona nog een tijdje roet in het eten gaan gooien. := Maar goed, beter nu even een onaangename periode en de maatregels respecteren, dan dat het virus de vrije loop heeft.

Muzanna ziet er goed uit! +:)+ En Manari lijkt nog zo groot in die box... :wow:

Ik ben erg benieuwd naar de foto's. :))

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 14:34

silverdapple schreef:
Welke andere hengst was dat?

En ja, de wereld staat op verschillende fronten stil, lijkt wel. Bijzonder om mee te maken, maar de reden waarom is heftig. (vind ik tenminste) Als het ergste is dat Muzanna een jaartje overslaat, kom je er nog goed vanaf. -O-

Ik denk dat het al eerder gevraagd is (al dan niet door mij, haha) maar ik vroeg me af wat de prijsklasse van een door jou gefokt veulen zou zijn...? Ik kan je de vraag anders ook wel per PB doen.


Die andere hengst was Rustam. Dat was die bruine recent in het topic. Vind het zo jammer. -O-

Ik heb eerder in het vorige topic al eens wat gezegd over vraagprijzen bij Tekes. Ik wijk in principe niet echt af van de reguliere prijzen die voor Tekes gevraagd worden.
Wil je al deze prietpraat overslaan? Zie dikgedrukte. :Y) :+
Ik zal wel even weer de lijst plaatsen die ik al eens eerder heb gepost en ook enige toelichting.
In principe hoef ik me natuurlijk niet te verantwoorden oid (al kan ik ook een kostenplaatje plaatsen, want de kosten zijn hoog, zeker vergeleken met andere rassen).

Maar ik wijk daar dus in principe niet echt van af. Dat heeft te maken met het gevaar van zorgvuldig een huisje zoeken en binnen een paar maanden is het veulen ineens doorverkocht aan een ander voor meer geld. Na goede opleiding heb ik daar geen moeite mee, maar ik heb het specifiek over in korte tijd “zonder daar iets voor te hoeven doen”. Dus te ver onder de reguliere prijzen gaan zitten is geen goed idee en kostprijs is sowieso het minimum dat ik aanhou. Wel geef ik prioriteit aan mensen die al eea in de sport hebben gepresteerd en/of ambities hebben in de fokkerij. Dat is meer omdat ik daar zelf van profiteer als fokker (naam maken) dan dat ik een recreant geen paard gun. Ik verkoop met alle liefde (stiekem graag zelfs) aan een boshobbelaar/paardenknuffelaar. :Y)

Onderstaand was de toelichting op vraagprijzen destijds. Ik zal zo even ingaan op wat ik zelf als VP zou hanteren.

Citaat:
Voor een Teke als Muzanna of Manari moet je, zeker bij een hoog aangeschreven fokker, wel denken in de orde van 10-20.000 euro. :j
Het is echt zelden dat je zulke kwaliteit voor minder te koop aantreft. Dan zijn ze vaak al ouder dan 15 of heb je een buitenkansje te pakken (en die zijn vaak zo weg). Voor Manari geldt: én merrie, én valk, én metallic, én hoge, mooie aftekeningen, én aan de maat, én een fantastisch karakter, én zeer correct met goede gangen, én een uitmuntende afstamming. Dat is de spreekwoordelijke jackpot. Die gaan zelfs als veulen vaak niet onder de 10-15k weg.
(...)
Er zijn dus zeker wat factoren die van invloed zijn op de prijs hoor.

Dus als toelichting meer algemeen wat over VP bij Tekes en hoe dat bepaald wordt...

De prijs van Tekes wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren. Ik zal ze hier even stap voor stap noemen en toelichten:

1. Papier. Uitsluitend DNA geteste Tekes met een VNIIK paspoort of papier worden als raszuiver gezien, maar sommige worden eerst lokaal (bijv in VS of Dld) ingeschreven; DNA wordt ook dan vastgelegd. Een Teke zonder papier of met een partbred papier is vaak veel goedkoper. Uitzonderingen zijn partbreds die hoog in de sport lopen. Ga je kopen, vraag daar dan naar. Vraag ook na of het paard of de ouders op NFS zijn getest. Veel fokkers vinden dat helaas nog onzin, maar als kopers er naar gaan vragen worden vanzelf meer paarden getest.

2. Correctheid. Geen afwijkingen of defecten. Beenstand is niet zozeer een enorm ding, aangezien Tekes vaker wat koehakkig en/of sabelbenig zijn, dat hoort bij hun oorspronkelijk gebruik (en was dan eerder voor- dan nadelig). Enkele punten om op te letten: hertenhals, weke rug, karperrug, bokbenigheid, bokhoef of ongelijke voeten. Bilateraal cryptorchidisme (klophengst) beïnvloedt de waarde negatief, maar enkelvoudig of unilateraal cryptorchidisme (helaas) niet. (Daarmee bedoel ik 1 ingedaalde bal; bij sommige hengsten dat die tweede na jaren alsnog in; indalen kan bij dit ras sowieso wat langer duren dan bijv bij KWPN...) Ik weet van enkele bekende dekhengsten dat ze crypto zijn en dus gewoon dekken, bijv...
Ook op het gebit moet je letten, want overbeet komt ook weleens voor en ik weet ook dat er fokkers zijn die fokken met ernstige overbeet en parrot mouth. Ik vermijd zelf overigens ook paarden met een veel te lang achterbeen, een gebrek aan harmonie (in de heupen zie je dat vaak terug; soms lijkt het of het paard uit twee delen bestaat) of onderstandig voorbeen.

3. Werkvermogen. Hoe meer het paard of ouderdieren zich bewezen hebben, hoe hoger de vraagprijs. In Europa dienen nog altijd teveel dekhengsten als weideversiering, zogenaamd omdat dekken en sport niet samengaat. Tekes met uitmuntende gangen of springvermogen zijn ook vaak duurder. Veel fokkers nemen snelheid ook mee in de VP.

4. Karakter. Intelligentie, leervermogen, meewerkend vermogen en vertrouwen in de mens zijn allemaal pluspunten. Dat in combinatie met moed is de jackpot qua karakter.

5. Afstamming. Sommige bloedlijnen zijn vaker duurder. Een mooie afstamming (zoals in geval van Manari de bijzondere lijnteelt op de fenomenale Omar) betaal je ook wel voor. Voor de fok zijn die nl. interessanter en er hangt vaker een “belofte” aan (belofte voor de toekomst).

6. Leeftijd. Tot 4-5 neemt de waarde vaak eerder toe dan af, daarna is deze voor toename afhankelijk van opleidingsniveau. Paarden ouder dan 15 jaar zijn vaker gestaag juist steeds iets goedkoper, maar dit is ook enigszins afhankelijk van de kwaliteit van nakomelingen.

7. Kleur. Zwart, metallic en / of crème zijn vaak significant duurder omdat dit gewilde kleuren zijn. Mooie aftekeningen en sooty betaal je ook wel vaker voor. Alles wat “speciaal” is betaal je ook vaker meer voor.

8. Stokmaat. Grote Tekes zijn duurder. Tekes groter dan 160 zijn gewild in het Westen, groter dan 165 zijn vrijwel niet voor minder dan 15-20.000 te vinden. Tekes in de ponymaat (max 148) zijn zeldzaam en ook weer duurder ivm jeugdsport.

9. Type. Zeer rastypische Tekes betaal je ook vaker wat meer voor.

10. Geslacht. Merries zijn vaak duurder dan hengsten, muv hengsten die zeer correct zijn en bovendien uit uitzonderlijke bloedlijnen stammen of al eea gepresteerd hebben (sport en/of nakomelingen).

Ik heb daar destijds een kanttekening bij gezet, nl. dat er ook zeker verkopers zijn die te veel vragen voor een kwalitatief minder dier want “Teke” en “zeldzaam!” en ook die voor hele correcte paarden hele nette, eerlijke prijzen vragen in de orde van 7-8.000 euro. Soms ook wel voor minder, maar dat komt eigenlijk echt maar weinig voor.

Kijk, ik besef dat dit duurder is dan een gemiddeld KWPN veulen. Dit is “elite veiling” qua prijs. Snap ik. Voor een goed “speciaal rijpaard ras” of zelfs een quarter of PRE veulen betaal je ook al snel zulke bedragen. Verschil is dat je bij die laatste rassen tegenwoordig ook wel onder de 5000 best wel wat keus hebt, zeker hengstveulens.
Tekes zijn echter nu eenmaal zeldzaam, atletisch en met een bijzonder karakter... en daarmee duur. En dat maakt 6-10.000 normale prijsklasse. :j

Er zijn in Oost-Europa enkele fokkers die rond of onder de 5.000 zitten. Die komen hun paarden niet kwijt. Kosten daar zijn weliswaar voor onderhoud iets lager en de ouderdieren zijn vaker ook ietsje minder van kwaliteit (lagere aanschaf en lager dekgeld) maar... ze komen ze aan de straatstenen niet kwijt. Want hoe kan een Teke veulen van 3000 euro gezond zijn? Zet daar ook tegenover dat er ook daar fokkers zijn die met hoge kwaliteit fokken en ook die veulens gaan voor “normale” prijzen in de orde 7-12.000 (eronder is lagere prijsklasse en erboven is hogere prijsklasse).

En voor opfokkosten hoef je het kopen van een veulen ook niet te laten, want de prijzen stijgen bij Tekes sowieso tot ze een jaar of 3-4 zijn. Een veulen van 10.000 kost als 3 jarige vaak al richting 20.000 euro. Sommige fokkers zijn daar iets makkelijker in (dan komt er maar een paar 1000 bij) maar die paarden zijn zelfs amper een halster gewend. -O-

Voor mij is VP enorm afhankelijk van de kwaliteit van het betreffende veulen. Je kunt nl. nog zoveel verwachtingen hebben van een combinatie, die komt niet altijd uit en zelfs tussen volle broers en zussen is er soms een bizar kwaliteitsverschil. Dat kan voorkomen.
Een prijsindicatie, voor zover je daar wat aan hebt, voor een Nur Teke veulen ligt tussen de 6.000 en 16.000 euro. Het ligt dus echt vooral aan de kwaliteit van het veulen of je onder of boven de 10.000 komt.
Dan zijn er echter wel opties voor diegenen met een iets smallere beurs of meer ambitie dan de beurs toelaat (al verkoop ik zelf natuurlijk het liefst gewoon volgens een normaal contract.) Dit is in het Teke wereldje ook niet ongewoon.
Dat zijn: syndicatie (die naam heb ik nog niet dus zal ik niet snel toe overgaan), co-eigenaarschap (koper wordt eigenaar, maar fokker houdt recht op x rietjes indien hengst of 1 nakomeling indien merrie) of in utero verkoop (verrassing wat je krijgt dus je kunt de jackpot hebben voor veel minder geld of een simpele voor 1-2000 meer dan anders). Tegenwoordig kun je bij die laatste wel al een indicatie hebben van geslacht.

Ik hanteer ook bovenstaande (zie quote) criteria. Dus ja, ook afstamming speelt mee bijv.
Een veulen als Manari is voor een fokker een spreekwoordelijke jackpot en dergelijke veulens komen heel weinig op de markt. Zo wel, dan mag je daar ook wel voor betalen. Voor een hobbyist die alleen wat zou buitenrijden is 10.000+ misschien wel een beetje zonde geld, maar ik heb zelf natuurlijk een enorm kwalitatieve merrie gekocht waar ik voornamelijk wat mee rond hobbel dus ja wie ben ik om daar wat van te vinden.
Een VP rond 7000 voor een veulen als Manari zal ik niet snel doen al is het alleen al om de doodeenvoudige reden dat een koper hem dan bij wijze van spreken binnen een mum van tijd voor veel meer krijgt doorverkocht. En dan sponsor ik andermans hobby. :=

Een merrietje als Manari zit dus wel redelijk bovenin qua prijsindicatie, maar die is ook wel een beetje een schot in de roos. Dat betaal je dan weer niet voor een veel simpelere vos met simpele gangen en geen metallic, wat minder karakter en/of intelligentie... want laten dat nou de dingen zijn die Tekes speciaal maken.
Tekes fokken is overigens ook wel gemiddeld wat duurder dan “gewone” rijpaarden en dat heeft weer te maken met het gegeven dat je al heel snel over de grens moet kijken als je wilt fokken. Een kostprijs van 5000 euro bij afspenen is volkomen normaal en bij een hoger dekgeld gaat ook dat omhoog. :j :o
Daarmee zeg ik overigens ook niet dat je geen Teke voor rond 5.000 kunt vinden, maar vaak moet je dan weinig eisen hebben, goed zoeken, geduld hebben en als het een kwalitatief dier is dat op de markt komt tegelijkertijd bereid zijn snel te handelen. Ze zijn er dus wel, af en toe ook in Nederland, maar onder de 5.000 zou ik enkel vragen als het veulen een “issue” heeft. :o (Schoonheidsfoutje bijv.) Hoe ver je daaronder gaat zitten hangt natuurlijk af van het issue in kwestie.

Bij een hengst die in NL staat met een normaal dekgeld heb ik overigens minder kosten en dat doet de prijs wel wat zakken, natuurlijk. Hoger dekgeld heft dat weer op, enz. Zo spelen er dus wel wat factoren mee die ik niet allemaal op voorhand kan weten, vandaar dus de vrij ruime prijsindicatie. :j

Hopelijk heb je hier wat aan wat betreft de VP die ik zou hanteren en het waarom. Immers, er zijn genoeg mensen die het normale prijzen vinden maar ook die er juist van schrikken en meer denken in de orde van “ ja maar, een valk veulen van Don Cremello kost lang niet zoveel!” of “ik weet leuke quarter veulentjes voor rond de 4000 hoor!” Voor een Teke veulen voor die prijs moet je durven gokken en heb je te maken met afstanden van 2000 km heen en terug. En ook dat kost geld. Voor dat geld vind je ze hier niet en anders “is” er wat mee.

En ja, wat betreft dit virus ben ik het helemaal met je eens. Ik geef ook echt geen twee kwartjes om de gevoelens van mensen in de winkel of buiten momenteel want als ik een andere wandelaar tegenkom ga ik toch echt 2 meter ver in de berm staan en keer ze de rug toe. Ik neem zo min mogelijk risico. Heb de oppas ook telefonisch op de hoogte gebracht dat ik de komende tijd thuis werk ipv even gezellig op de koffie. :o (Vonden de buurtjes wel jammer overigens).

gerlindie schreef:
Wat heeft Manari zo opeens een volwassen hoofd :oo
Hoe oud is ze nu ook al weer?

Ja, Manari wordt ineens een heel paard. Krijgt normaal formaat hoeven, heeft lengte gekregen en een heel volwassen hoofd. Toch past ze nog steeds in halster formaat Shet. :)) Mooie, edele koppies hè...
Ze is nu 1 jaar en 10 maanden dus bijna 2 al.
Gaat hard.

Retjethorse schreef:
Balen zeg dat Rustam geen optie is. -O- En verder zal de Corona nog een tijdje roet in het eten gaan gooien. := Maar goed, beter nu even een onaangename periode en de maatregels respecteren, dan dat het virus de vrije loop heeft.

Muzanna ziet er goed uit! +:)+ En Manari lijkt nog zo groot in die box... :wow:

Ik ben erg benieuwd naar de foto's. :))

Ja, we wilden naar een huisje gaan kijken in het buitenland (wat grond erbij; handig als we vaker veulentjes willen fokken...) maar de grenzen zijn dicht voor dit soort reisjes. -O-
Heb ook echt even flink gebaald van Rustam. Had er zo op gerekend want diepvries dus krijgt Asat voorrang want die dekte enkel natuurlijk... houden ze de rietjes zelf. :')
Manari is ook groot! Ze haalt al bijna haar andere buurvrouw in (dat is een Fries). Echt :wow:

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 17:58


jeetje77

Berichten: 3488
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:28

Prachtig is ze, snap best dat je dat trots op bent!

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 21:29

:o Dankjewel. Ik verzucht echt wel af en toe dat ik toch echt een mooi paardje heb gefokt. :))

fleurtjeuh
Berichten: 10401
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:46

Ohh ze is prachtig <3

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 22:06

Dankjewel. Ik voel me net een trotse oma. :))

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:12

En je mag met trots een trotse oma zijn.
Ze is echt een schitterend mooi paard.

Ik vindt het ook geweldig hoe je alles zo uitgebreid uitlegt.
Ik leer hier veel over dit prachtig ras.

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:10

Wat een prijzen :wow: Maar ook wel heel verklaarbaar. Het zijn natuurlijk hele bijzondere, zeldzame paarden. Door deze prijzen behoud je ook een stukje exclusiviteit en behoudt je zo zuiverheid van het ras, denk ik?

Ik moet elke keer wel stiekem een beetje lachen als ik foto's van jouw dames zie. Zoveel expressie, elegantie en dat tikkeltje 'anders'. En dan kijk ik bij ons in de paddock en dan komt er een blij, bol en blond ding langs gestampt _O- Ik zou echt niet anders willen maar het verschil is zó grappig _O-

Afbeelding
Bol, blond en blij :')

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 17:25

joey2010 schreef:
En je mag met trots een trotse oma zijn.
Ze is echt een schitterend mooi paard.

Ik vindt het ook geweldig hoe je alles zo uitgebreid uitlegt.
Ik leer hier veel over dit prachtig ras.

:o Dankjewel. Ik vertel graag over het ras en geef ook graag zoveel mogelijk openheid omdat dit binnen dit ras eigenlijk nog altijd wel ontbreekt. En veel mensen weten nog steeds maar weinig over dit ras.

Berdien schreef:
Wat een prijzen :wow: Maar ook wel heel verklaarbaar. Het zijn natuurlijk hele bijzondere, zeldzame paarden. Door deze prijzen behoud je ook een stukje exclusiviteit en behoudt je zo zuiverheid van het ras, denk ik?

Ik moet elke keer wel stiekem een beetje lachen als ik foto's van jouw dames zie. Zoveel expressie, elegantie en dat tikkeltje 'anders'. En dan kijk ik bij ons in de paddock en dan komt er een blij, bol en blond ding langs gestampt _O- Ik zou echt niet anders willen maar het verschil is zó grappig _O-

[ [url=m/PXjTAX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bol, blond en blij :')

Voor Tinkers zijn dit “Amerikaanse prijzen” idd. Ik denk dat de relatief hogere prijs vergeleken met paarden die veel makkelijker te krijgen zijn ze idd veilig stelt voor de raszuivere fokkerij. Immers is het enorm zonde als je een (dure) merrie koopt en er dan een ander ras op zet omdat je daarvoor niet half Europa door moet om een passende hengst te vinden, dan is een kruising met een Arabier oid makkelijker gemaakt (maar als je een Arabier koopt voor 2000-3000 en je hebt het tienvoudige betaald voor je AT merrie... of... je hebt 3000 betaald voor je merrie; dat is nogal een verschil.)
Voor een ras dat zo zeldzaam is is dat funest. Ik heb de vergelijking al eens gemaakt, maar er zijn alleen al zo’n 200 keer meer Arabische Volbloeden wereldwijd. Dan is exclusiviteit onherroepelijk verbonden aan behoud en behoud van raszuiverheid (ook al is dat laatste natuurlijk ook een discussie an sich). En bij een atletisch maar zeldzaam ras heb je een duurdere prijs, deels vanwege die exclusiviteit en deels vanwege de relatief hogere kosten door die exclusiviteit.

Kijk jouw Tank nou mooi zijn. <3 Idd zó onwijs anders. Het doet me bijna denken aan die grappige foto’s van een Shire naast een Falabella, het contrast is echt heel groot. Maar ze is mooi hoor, je stampende tankje. :D

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 20:32

Hier houden we zoveel mogelijk de gewone routine vast, ook al werk ik nu sowieso tot 1 juni thuis. Mijn man die gaat wel nog gewoon naar zijn werk dus we gaan samen op onze vaste tijd naar de paarden. Dat is prima, want de maatregelen op stal zijn ook aangescherpt ivm de pandemie dus dan is een vaste tijd aanhouden alleen maar handig.

En de paardjes zijn VIES, want wat is er nu heerlijker dan lekker te rollen en een zandbad te nemen in dat steeds warmer wordende lentezonnetje?
Ze zijn zelfs dusdanig vies dat ik met mijn handen op ze kan schrijven. Ik zal ff kijken of ik een fotootje kan uploaden. :))

Voor de liefhebber heb ik op pagina 2 van het ITP topic van Manari weer wat foto’s geplaatst.
Zie: JoSav @ [ITP] Goudvalk Manari Nur in het kille voorjaarszonnetje

Ook heb ik voor wie het leuk vindt een topic van onze hondjes:
[BB-ITP] Tamaskan & Groenendaler in de avondzon
Al heeft autocorrect om een of andere reden van Groenendaeler Groenendaler gemaakt... := Daar kan de neuroot in mij dan weer niet zo goed tegen. :')

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 23:05

Voor de liefhebbers heb ik in het ITP topic weer nieuwe foto’s van Manari geplaatst.
En oh oh oh wat was die vandaag vervelend zeg. :=
Het begon al toen we aankwamen. Ze samen op de poetsplaats gezet. Muzanna om de hoeven even te doen en te borstelen voor de hoefsmid zou komen en Manari omdat mijn man nu eens zeker wilde weten dat Muzka vleugels op de schouders heeft door haar even te wassen. We hadden het tijdsblok (coronamaatregelen) voor onszelf (3 man max dus smid en wij) dus dat kon nu mooi even. Kon hij intussen ook ff een van de boxen uitmesten.

Nou, ik met Muzanna richting ander deel van de schuur voor de smid. Muzanna was een engel. Ik kon haar aan een lang touwtje houden zodat ik makkelijk de 1,5 meter afstand kon bewaren. Ze heeft zich voorbeeldig gedragen.

Manari was andere koek.
Die was dusdanig vervelend dat mijn man haar maar eerst is gaan wassen en de hele tijd draaien en zeuren en schrapen...
Toen ik dus met Muzanna klaar was en haar heb gevoerd maar besloten een stukje met Manari te lopen met haar zweetdeken op. Ze gaf me al de stink eye met de deken al was ze braaf.
Ik denk, ik neem mijn carrot stick mee... en die had ik wel nodig zeg... ik voelde me op een gegeven moment net een dirigent. }:0

Ze wilde al niet de schuur uit. Daarna wilde ze niet langs de bus van de smid.
Ik mijn handschoenen aangetrokken uit voorzorg.
En ja hoor, dreigen, draaien, uiteindelijk zelfs uithalen als ze haar zin niet kreeg en oh wat vrat ze zich op als ik op haar mopperde of haar weer uit mijn ruimte deed of in de achteruit. Ze zou me slaan of nee schoppen of nee omver lopen echt hoor nee echt ik meen het echt hé echt hoor!! Wat een verontwaardiging en wat een drama... maar ik liet me niet kennen en bleef corrigeren en belonen. En nee, geen seconde dat ze me raakte of tegen me op kwam of zo.
Toen we terug moesten omdat de smid erlangs wilde werd ze helemaal boos. Ja, Manari was BOOS.
Opnieuw zelfde tafereel en uiteindelijk terug richting stal en ze deed het eindelijk super dus klopje op de hals nou ze dacht een fractie van een seconde dat ik haar wat aandeed tot ze besefte oh hé wacht ff dit is een beloning OMG ik ben geweldig! Ja, ik kan dat echt zó goed, let maar op.
Dus toen was ze ineens superbraaf. Tja...
Geen gedoe meer gehad, braaf en beleefd en gewoon weer zichzelf...
Maar ik was wel bekaf daarna want wát een theater. (En wat is het dan een reus!)
Die had echt ff haar dag niet. := :))
Gelukkig meende ze er niks van. :D
En ik had nog genoeg ruimte over om tijdens dit alles te denken wat is die metallic zeg! Diep, diep goud. :wow:

Volgende keer hopelijk een wat minder vermoeiende dag, haha. :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:15

Hah, jij ook al met Manari? :D De AT's hebben de lente in hun bolletje, we zullen het daar maar op houden. _O-

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:22

Oei oei Manari was BOOS en liet het merken.. }:) .

Maar ze is dan wel zo goed opgevoed en welgemanierd om haar boosheid niet fysiek tegen jullie te gebruiken.

Ze is wel n dametje die precies weet wat ze wil en het kenbaar maakt. :=

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:59

Merk dat bij ons de paarden ook echt drammerig en vervelend worden, de lente in de bol geloof ik. :')
En dat zijn niet eens AT's... (Echt alle variaties tussen pony, paard, warm- en volbloed.)

Wat ga je nu doen qua dekking? Overslaan dit jaar?

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:52

Retjethorse schreef:
Hah, jij ook al met Manari? :D De AT's hebben de lente in hun bolletje, we zullen het daar maar op houden. _O-

God ja, zou dat het zijn? Gisteren was ze gelukkig weer heel makkelijk. Harde wind maakt niet uit maar een zonnetje en grasjes blijkbaar wel. :7

joey2010 schreef:
Oei oei Manari was BOOS en liet het merken.. }:) .

Maar ze is dan wel zo goed opgevoed en welgemanierd om haar boosheid niet fysiek tegen jullie te gebruiken.

Ze is wel n dametje die precies weet wat ze wil en het kenbaar maakt. :=

Ik ben blij toe dat ze het bij deze manier van communiceren laat en niet écht gaat slaan. := Maar oh oh wat was ze boos. _O-

Nummus schreef:
Merk dat bij ons de paarden ook echt drammerig en vervelend worden, de lente in de bol geloof ik. :')
En dat zijn niet eens AT's... (Echt alle variaties tussen pony, paard, warm- en volbloed.)

Wat ga je nu doen qua dekking? Overslaan dit jaar?

Gelukkig was ze de dagen erna en ook gisteren met die harde wind weer haar brave zelf. Elke dag zo’n boos paard is toch niks, hè? :') Al dacht ze gisteren wel lollig te zijn met het voetjes geven door me zachtjes in mijn kont te bijten.

Wat betreft dekken kijken we het ff aan. Dikke kans dat het te laat gaat worden in het seizoen, maar we overleggen gewoon en zien het wel. Definitief overslaan kan altijd nog. Het is alleen het euvel dat we óf diepvries hebben óf natuurlijke dekking en beide is met alle maatregelen tja... onhandig. Dus we stellen het uit en komt van uitstel afstel... dan maar...

Verder geen echte update behalve:

[ITP] Mijn Russische schone Muzanna alweer 13!

Vandaag is Muzanna 13! De tijd vliegt.

jeetje77

Berichten: 3488
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:08

Gefelicteerd en terrecht dat Muzanna een eigen topic heeft gekregen. Ze is ook echt prachtig.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:33

JoSav schreef:
Retjethorse schreef:
Hah, jij ook al met Manari? :D De AT's hebben de lente in hun bolletje, we zullen het daar maar op houden. _O-

God ja, zou dat het zijn? Gisteren was ze gelukkig weer heel makkelijk. Harde wind maakt niet uit maar een zonnetje en grasjes blijkbaar wel. :7

Ik hoop dat het dat slechts is, echt waar... :')
Fijn dat die van jou weer makkelijk is. :D De mijne is nog steeds een }> ... :') Zelfs bij mijn moeder begint ze ondeugend te zijn. _O-