[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:43

Mega-interessant weer! Ik heb genetica altijd interessant gevonden en jij maakt het ook lekker toegankelijk zo.
Ik heb even gegoogeld, maar ik kan niets vinden over sfinxveulens. Wat zijn dat precies?

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:57

Zeker interessant om te lezen.

Josav, denk serieus dat je eens moet overwegen om een lezing te geven over dit onderwerp, je weet er zo veel van af.
Mensen die fokken en het wel interessant vinden komen er dan wel op af, dat er mensen zijn die voor de makkelijke weg gaan houd je altijd.
Maar hoe meer er bekend is, hoe meer mensen er wat mee kunnen doen.
Je hebt gelijk, binnen de ras vereneging is er te weinig informatie.
Ik merk het ook nu mijn merrie te koop staat, hebben veel mensen interesse om met haar verder te fokken, en dan zou zoiets als inteelt, lijnteelt, uitkruisen juist alleen maar super interessant zijn.

Ja die plaatjes van die link zien er eng uit zeg, kan zo een paard nog wel normaal lopen, met die kromme achterbenen?

Matsie heeft ook 3 keer dezelde naam in zijn stamboom, en wie weet dat dat de reden is waarom hij zo anders is dan als een echte Akhal-teke hoort te zijn?

Morganlefay

Berichten: 8717
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:38

Het epistel van Josav geeft alleen maar nog eens heel duidelijk aan dat genetica ontzettend belangrijk is en dat veel mensen inderdaad zeker bij kleurtjes(Friezen }> }> ) en bouw de fout in gaan om dat eruit te fokken met als gevolg een steeds smallere genenpoel. Vers bloed en dan letterlijk ver weg zowel in lijn als aardse afstand zorgen ervoor dat je een ras gezond houdt. Meneer/broeder Gregor Mendel was echt niet gek.

foxytoffee

Berichten: 129
Geregistreerd: 14-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:05

ieris schreef:
Josav, denk serieus dat je eens moet overwegen om een lezing te geven over dit onderwerp, je weet er zo veel van af.
Mensen die fokken en het wel interessant vinden komen er dan wel op af, dat er mensen zijn die voor de makkelijke weg gaan houd je altijd.
Maar hoe meer er bekend is, hoe meer mensen er wat mee kunnen doen.
Je hebt gelijk, binnen de ras vereneging is er te weinig informatie.
Ik merk het ook nu mijn merrie te koop staat, hebben veel mensen interesse om met haar verder te fokken, en dan zou zoiets als inteelt, lijnteelt, uitkruisen juist alleen maar super interessant zijn.


Ik zou hier direct heen komen! Lijkt me waanzinnig interessant! Doe doe doe :D *\o/*

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:33

Je maakt het inderdaad toegankelijk.
Sfinxveulens vind ik ook niets over, heb dat volgens mij wel eens op een aflevering van DR Pol gezien.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:36

Met sfinxveulen wordt geloof ik een veulen bedoeld met het "Naked Foal Syndrome". Zoek maar op, is best wat over te vinden met die term ;)

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:42

Jaa zo noemde het bij DR Pol ook, nu je dat zo typt herinner ik het me weer!

_Tarzan

Berichten: 11241
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:55

Ik vind het altijd rete interessant wat je schrijft! Wat is ze toch knap zeg <3

En je hebt helemaal gelijk dat je niet naar kleur kijkt hoor, alleen als ik moest kiezen tussen die 2 zou ik op basis van kleur de andere kiezen. Als je 2 helemaal goed passende hengsten hebt en je vind de ene kleur net mooier als de andere dan denk ik dat dat toch de doorslag geeft (in ieder geval zou dat zo zijn in mijn geval haha!)

Ik ben benieuwd welke hengst je uiteindelijk erop gaat zetten, knap wordt het veulen sowieso :D

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:39

Elke keer als er weer een lange post van jou is, dan neem ik even de tijd om uitgebreid te gaan zitten im het goed te lezen.
Ik kan alleen maar hopen dat jij je passie voor AT's op veel mensen kan overbrengen, samen met jouw visie op het fokken en de bloedlijnen.

Als er hier ooit nog een paard komt, dan hopelijk een Nur Teke.
En wie weet heb jij tegen die tijd zo'n geweldige fokkerij opgezet dat Nur Teke een begrip is geworden

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:58

_Tarzan schreef:
Van schreef:
Doe mij Rustam maar :Y)
Maar ik vind dubbel crème ook ontzettend lelijk

Hier sluit ik mij volledig bij aan :')


Ja ik ga ook in het pro-Rustam clubje!

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 18:03

Momenteel alleen mobiel bereikbaar dus dat beperkt me een beetje. Ik typ dus wat in stukjes in notities. :=
Paardjes gaan beide goed. Hoefsmid was erg tevreden over de vorderingen van Muzanna. De hoeven zijn bijna weer op het niveau van voor haar buitenlandavontuur.

De kleine kreeg eerder deze week een correctie van me. Ze tast echt ff de grenzen af. Eerst zou ze in mijn hand happen (niet gemeen, want doet niet eens pijn, maar wel de tanden op mijn hand zetten).
Na een waarschuwing kreeg ze een correctie en was ze daarna een engeltje.
Een paar dagen later zou ze een hapje uit Bindi nemen (wederom meer grenzen aftasten dan gemeen bijten) maar daarbij gaf Bindi aan dat ze dan toch echt zou terughappen. Was wel interessant om te zien en ik greep natuurlijk direct in. Op een voor de hond onbewaakt moment dacht Manari dat ze nu wel ongestraft snel ff kon happen. Ik waarschuwde haar en ze zou het daarna toch doen. Snel een duw van mij tegen haar hals en een ferme “pas erop!” van mij. Ze bedacht zich direct, liep weg en ging in een hoekje staan vreten. Daarna weer braaf. :+
Hoort bij de leeftijd en ze is geen seconde echt gemeen.

foxytoffee schreef:
Heeel tof epistel weer! Ik lees ze graag! Bizar die blogpost... de foto’s spreken genoeg inderdaad, die achterbenen, arm paard :(:)

Spreek jij ook wel eens met andere fokkers hierover? COI’s, lijnteelt, inteelt, etc.? Kan me voorstellen dat het voor veel fokkers een gevoelig punt is. Ik bedoel niet te zeggen dat er hierin verantwoordelijkheid bij jou ligt hoor. Vroeg me gewoon af of dit leeft, of juist meer wordt weggestopt (nog steeds).

Soms, maar de meeste fokkers lijken meer bezig met het ras in de markt zetten en verkopen. Het is een relatief gezond ras en dat maakt dat sommige fokkers zich dit zwaard van Damocles gewoonweg niet of niet goed realiseren. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen, ook niet voor elke organisatie betrokken bij (de fokkerij van) dit ras. Gelukkig maar. Het is alsof men bij tijd en wijle vergeet dat juist omdat het een zeldzaam ras is en ondanks dat ze relatief gezond zijn dit wel degelijk zaken zijn om rekening mee te houden.

En idd, arm paardje. Zeker wanneer je bedenkt dat het destijds nog maar een 2-jarige betrof!

Dido2316 schreef:
Mega-interessant weer! Ik heb genetica altijd interessant gevonden en jij maakt het ook lekker toegankelijk zo.
Ik heb even gegoogeld, maar ik kan niets vinden over sfinxveulens. Wat zijn dat precies?

Sfinxveulens zijn Teke veulens die lijden aan NFS en daar dus twee kopietjes van hebben (je hebt dragers en lijders net als bij veel andere recessieve aandoeningen; om lijder te zijn moeten ze een kopietje van de moeder en van de vader krijgen).

NFS is kortweg Naked Foal Syndrome. Deze veulens komen haarloos ter wereld en lijken in dat opzicht qua uiterlijk op naakthonden, naaktkatten (zoals de sphynx) en naaktratten. Bij aan NFS lijdende Tekes is er qua gezondheid meer aan de hand. Vergen meer verzorging, maar zijn ook enorm kwetsbaar. Bij Tekes is sprake van een afwijkend gen dat ook is gekoppeld aan gezondheidsproblemen van voornamelijk de huid, haargroei, tanden en hoeven. Dat heeft o.a. met keratine te maken. Ze zijn gevoeliger voor infecties, ook op de darmen, en worden vaak niet oud. De meeste overlijden vrij snel en anders na een aantal jaar. Ze zijn ook erg gevoelig voor weersinvloeden nl. Er liep er jaren een rond op de Stavropol stoeterij, maar die merrie overleefde een hele hete, droge zomer niet.
De aandoening komt weinig voor, maar vanwege enkele populaire dekhengsten die drager bleken heeft het aantal dragers zich mogelijk snel verspreid. Nadat er in Europa (weer) enkele werden geboren is met behulp van een stoeterijmanager een genetische test ontwikkeld.

Toen die test op de markt kwam heb ik mijn merrie laten testen.

ieris schreef:
Zeker interessant om te lezen.

Josav, denk serieus dat je eens moet overwegen om een lezing te geven over dit onderwerp, je weet er zo veel van af.
Mensen die fokken en het wel interessant vinden komen er dan wel op af, dat er mensen zijn die voor de makkelijke weg gaan houd je altijd.
Maar hoe meer er bekend is, hoe meer mensen er wat mee kunnen doen.
Je hebt gelijk, binnen de ras vereneging is er te weinig informatie.
Ik merk het ook nu mijn merrie te koop staat, hebben veel mensen interesse om met haar verder te fokken, en dan zou zoiets als inteelt, lijnteelt, uitkruisen juist alleen maar super interessant zijn.

Ja die plaatjes van die link zien er eng uit zeg, kan zo een paard nog wel normaal lopen, met die kromme achterbenen?

Matsie heeft ook 3 keer dezelde naam in zijn stamboom, en wie weet dat dat de reden is waarom hij zo anders is dan als een echte Akhal-teke hoort te zijn?

Een paard met DSLD in die ernstige mate zal vrijwel altijd gaan hemelen. Zo’n dier heeft/krijgt nl. pijn. Het is een degeneratieve bindweefselziekte, dus het wordt steeds erger. Deze is op de foto’s nog maar 2 jaar oud.

Lezingen geef ik tegenwoordig alleen nog bij voldoende interesse om de kosten te kunnen dekken. :o Niets zo vervelend als een zaal bespreken, af te reizen en een lezing voor te bereiden en er komt heel weinig volk (en zulke dagen zijn er; het is niet altijd volle bak!)

Dus ja, ik wil met alle liefde een lezing geven, maar uitsluitend bij voldoende interesse. Ik moet het ook tov mijn werkgever kunnen verantwoorden. :j Mocht dat het geval zijn kan ik kijken of er bijv. centraal een zaaltje te bespreken is. Anders hou ik het wel bij een epistel hier van tijd tot tijd. :P

Wat betreft je ruin zou dat natuurlijk op zich best kunnen. Bij Matsie is sprake van 3x lijnteelt op een al behoorlijk gelijnteelde hengst. Dus niet zomaar 3x dezelfde naam.
Dagestan is zelf sterk gelijnteeld, nl. als ik me niet vergis 3 x 3 op Fakir-Sulu, 3 x 4 Sapar Khan en 3 x 4 Gezel. Hij voert mede daardoor heel veel terug op Bek-Nazar-Dor en Bek-Nazar-Al en daardoor heel vaak op Boinou. Dus lijnteelt op een sterk ingeteelde hengst. Geloof dat ie 26x terugvoert op Boinou en dat is veel voor een Teke van zijn generatie.

Dagestan was het resultaat van een heel nauwgezette, complexe lijnteelt en met een heel weloverwogen redenering erachter. Het is ook de reden dat hij tijdens de zware jaren in die tijd samen met zijn moeder werd gespaard van uithongering. De stoeterij waar hij geboren is, is naar hem vernoemd. Vanuit het perspectief van genetica is 3x terugfokken op zo’n hengst best wel veel.

Matsie heeft ook lijnteelt op Sere.
Sere voert net als Dagestan ook weer terug op Sapar Khan en uiteindelijk ook op Boinou (13x.)
Dat is dus relatief veel inteelt. :j

Ik hoop dat je voor je merrie een fijn plekje vindt. Zeker gezien de vraagprijs verwacht ik dat je snel een geschikt mens voor haar vindt.

Morganlefay schreef:
Het epistel van Josav geeft alleen maar nog eens heel duidelijk aan dat genetica ontzettend belangrijk is en dat veel mensen inderdaad zeker bij kleurtjes(Friezen }> }> ) en bouw de fout in gaan om dat eruit te fokken met als gevolg een steeds smallere genenpoel. Vers bloed en dan letterlijk ver weg zowel in lijn als aardse afstand zorgen ervoor dat je een ras gezond houdt. Meneer/broeder Gregor Mendel was echt niet gek.

Absoluut. Wat betreft raszuivere fokkerij zie je dat er heel andere keuzes worden gemaakt dan bij registers waar uitkruisen wel de norm is. Niet per definitie verkeerde keuzes en daarmee zeg ik overigens ook weer niet dat raszuivere fokkerij niet kan blijven bestaan, maar er is enorm veel onderzoek gedaan naar het belang van kennis en kunde om een gesloten, beperkte populatie gezond te houden. Voorkomen is altijd beter dan genezen en daar is kennis, kunde én openheid voor nodig. Dat is niet altijd overal het geval.

foxytoffee schreef:
Ik zou hier direct heen komen! Lijkt me waanzinnig interessant! Doe doe doe :D *\o/*

:o :))

Steffi4 schreef:
Je maakt het inderdaad toegankelijk.
Sfinxveulens vind ik ook niets over, heb dat volgens mij wel eens op een aflevering van DR Pol gezien.

Dat hoor ik voor het eerst! Er is overigens een enigszins soortgelijk syndroom onder trekpaarden. :j Was het een Teke veulen, weet je dat?

Lynnepinny schreef:
Met sfinxveulen wordt geloof ik een veulen bedoeld met het "Naked Foal Syndrome". Zoek maar op, is best wat over te vinden met die term ;)

:j

Steffi4 schreef:
Jaa zo noemde het bij DR Pol ook, nu je dat zo typt herinner ik het me weer!

Ah, bij trekpaarden heet het officieel JEB. Was het een bloederig type veulen? Ben niet nieuwsgierig of zo. :=

_Tarzan schreef:
Ik vind het altijd rete interessant wat je schrijft! Wat is ze toch knap zeg <3

En je hebt helemaal gelijk dat je niet naar kleur kijkt hoor, alleen als ik moest kiezen tussen die 2 zou ik op basis van kleur de andere kiezen. Als je 2 helemaal goed passende hengsten hebt en je vind de ene kleur net mooier als de andere dan denk ik dat dat toch de doorslag geeft (in ieder geval zou dat zo zijn in mijn geval haha!)

Ik ben benieuwd welke hengst je uiteindelijk erop gaat zetten, knap wordt het veulen sowieso :D

Nou ja, áls ik er een hengst op ga zetten. Als ik bijv. geen geschikte, beschikbare hengst vind dan houdt het sowieso op. Voor mij is kleur echt het laatste waar ik naar kijk, maar idd als dan bij twee “gelijke” hengsten de kans op een commercieel kleurtje bij de een groter is dan de ander zou ik gek zijn niet voor het kleurtje te kiezen. Maar ik selecteer daar zeker niet op!

Mri schreef:
Elke keer als er weer een lange post van jou is, dan neem ik even de tijd om uitgebreid te gaan zitten im het goed te lezen.
Ik kan alleen maar hopen dat jij je passie voor AT's op veel mensen kan overbrengen, samen met jouw visie op het fokken en de bloedlijnen.

Als er hier ooit nog een paard komt, dan hopelijk een Nur Teke.
En wie weet heb jij tegen die tijd zo'n geweldige fokkerij opgezet dat Nur Teke een begrip is geworden

:o Enorm mooi compliment, maar persoonlijk vind ik dat teveel eer, hoor. Ik hoop dat ik een heuse fokkerij kan opzetten, maar dat kost ook veel geld en laat ik dat nu net niet hebben. :+ Ze zeggen wel praatjes vullen geen gaatjes, maar als kennis en wetenschap kan bijdragen aan de fokkerij dan praat ik graag. :P

Nummus schreef:
Ja ik ga ook in het pro-Rustam clubje!

:D

lor1_1984

Berichten: 12077
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:41

Als ik het goed onthouden heb was het een Engels Volbloed/Thoroughbred en zou de oorzaak volgens hem zijn dat er te vaak achter elkaar met dezelfde hengst gecombineerd was en bij gebruik van een andere hengst zou het niet meer voorkomen.
De aflevering is op Disney+ terug te kijken trouwens :)

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:54

Lor1_1984: ik denk dat jij het ook over dr pol hebt nu? (Ik zie je naam verder nergens in de antwoorden hierboven haha) dat zou mij een hoop zoekwerk schelen namelijk. :')

Edit: typo door autocorrect

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:09

Dat bovenstaande bij dr Pol ging over een resusveulen.
Het kale jonkie dat bij hem langs kwam, was een koekalf. Daar kwamen 2 dames mee, ze hadden het diertje gekregen van de boer, dr Pol was nogal boos daarover omdat dat diertje eigenlijk kansloos was en de boer dus deze dames er mee op zadelde.

Morganlefay

Berichten: 8717
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:38

Miekje1979 schreef:
Dat bovenstaande bij dr Pol ging over een resusveulen.
Het kale jonkie dat bij hem langs kwam, was een koekalf. Daar kwamen 2 dames mee, ze hadden het diertje gekregen van de boer, dr Pol was nogal boos daarover omdat dat diertje eigenlijk kansloos was en de boer dus deze dames er mee op zadelde.

Dat bij mensen de resusfactor voor problemen zorgt wist ik maar dat dit bij paarden ook aanwezig is kwam ik achter door Jan Pol.

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 14:12

De aflevering met het naakte kalf heb ik idd wel gevonden! Als het wel een sfinxveulen is of was geweest en helemaal een EV dan zou dat best wel een belangrijke ontdekking kunnen zijn. Dan zou het nl. waarschijnlijk van de Teke zijn geërfd en dat zou dan weer betekenen dat de NFS mutatie veel ouder is dan gedacht. Als het bij EV zou voorkomen zou je vanwege de invloed van Turkmeense paarden en de aantallen EVs wereldwijd ergens ook meer gevallen verwachten...
Maar het gaat dus niet om een sfinxveulen, maar om een veulen met NI en een kalf dat kaal was?
Begrijp ik het zo goed? Of hebben we het over verschillende afleveringen? :+

lor1_1984

Berichten: 12077
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:13

Steffi4 schreef:
Lor1_1984: ik denk dat jij het ook over dr pol hebt nu? (Ik zie je naam verder nergens in de antwoorden hierboven haha) dat zou mij een hoop zoekwerk schelen namelijk. :')

Edit: typo door autocorrect

Klopt. :)

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:15

Inderdaad verschillende casussen in volgens mij zelfs verschillende afleveringen, het veulen met resusfactor door meermaals dezelfde hengst in combi met deze merrie, betrof een thoroughbred.
En het kale kalf uit de andere aflevering. Het veulen was niet kaal!

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 17:55

Ik ga de aflevering eens zoeken. Heb idd niets gevonden over een NFS (of soortgelijk) veulen. Was natuurlijk enorm interessant geweest, maar ook verontrustend uiteraard.
Ik heb griep. Zo toch even naar de paarden, want die moeten toch eten. :=

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 11:30

Ik heb die afleveringen idd inmiddels gevonden. Ben er dan ook geen tegengekomen waarin wel een sfinxveulen aan bod kwam. Gelukkig maar, want het is een nare aandoening.

Weinig te melden.
Het is weer druk, heb ook de griep gehad en net toen we even een paar dagen weg waren en de zorg over hebben gedragen liep Muzanna ineens onregelmatig linksachter. Paar kleine plekjes mok, wat dik en warm. Ja, mok dus met deze nattigheid. En zomaar ineens want ik controleer dagelijks.

Nadeel van de hele dag buiten en slechts een dagdeel echt goed droog kunnen staan. Muzanna reageert altijd heel heftig zodra ze maar een plekje heeft, want ja Tekes kunnen echt niet tegen nattigheid... en dan was het ook nog relatief warm weer dus zal er wel vanalles hebben gebroeid.

Na een dag smeren was het meteen gedaan met de onregelmatigheid en ook niet meer warm. Paar dagen later laten de korstjes al los en het is mooi rustig nu. Wel smeer ik nu dagelijks de benen goed in en ook Manari preventief want die reageerde iets gevoelig rechtsachter (geen korstjes, wel wat roze...)
Wat dat betreft lijkt het meteen dus heel wat, maar herstelt het ook vrijwel direct weer. Paard kan over het algemeen veel hebben, maar een klein plekje mok en het is meteen mis... mok is ze, als ze het krijgt, dus wel gevoelig op.
Ze staat tot ze weer helemaal vrij is van korstjes in een wat hoger gelegen stuk land met een andere merrie zodat het goed kan herstellen.

De fokkerij is nog even een vraagstuk. Ik heb nog geen hengst vast kunnen leggen en ook hebben we financieel wat tegenslag gehad (o.a. panne met de auto en daar sta je dan 400 km van huis...) en veel veranderingen (huis verbouwen is duur!) maar ik wil eigenlijk wel voor het einde van deze maand beslissen om vroeg genoeg in het seizoen te beginnen. Muzanna’s eerste hengstigheid vindt altijd tegen half april plaats dus wil dan wel al minstens weten waar we aan toe zijn.
Die knoop moeten we dus ook gaan doorhakken heel binnenkort.
De voorkeur gaat nog steeds uit maar Rustam. Ik denk dat hij de beste match is op dit moment, maar het hangt ervan af of ik rietjes kan krijgen en hoe duur. Anders slaan we dit jaar helaas over, denk ik.
Wel wil ik nog steeds de cremello iig bekijken. Dat moet ik dus ook nog even gaan kortsluiten.

Wordt vervolgd...

lideli

Berichten: 2456
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:00

Spannend JoSav, snap dat het even een lastige beslissing is.
Balen ook van de mok en de auto! Zulke dingen zijn altijd vervelend.

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:12

Ja, dat zijn even minder handige dingen.
We oriënteren ons nu zelfs op een nieuwe auto en samen met de verbouwing kost dat wel erg veel geld alles bij elkaar. Ook wordt het toch echt eens tijd dat we onze reu door de keuring doen voor de dekdienst en dat kost ook geld. En dan heb je geen garantie dat ie wordt goedgekeurd, want de uitslagen moeten wel goed zijn. Qua bouw en karakter zal ie wel slagen maar ik heb geen röntgenogen. :Y) Hij wordt dit jaar 4 dus veel langer willen we ook niet met hem wachten. We hebben aanvragen voor hem lopen in Europa, maar ook in bijv. Amerika en Australië. Maar dat betekent eerst goedgekeurd krijgen.
Ja, en zo zijn er allemaal dingen die op stapel staan en het meeste kost vooral geld. :Y)

Dat zijn allemaal overwegingen die we ook mee moeten nemen. Of een potentiële koper van het veulen moet zich alvast willen melden. :+ Dan weten we iig dat we de investering “terug” krijgen. :+ :+

Berdien

Berichten: 64576
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:49

Zo komt altijd alles tegelijk he -O-

Ik twijfel ook nog steeds over het laten dekken van mijn merrie. Dan moet ik nu toch wel gaan uitzoeken welke hengsten rietjes naar NL sturen, hoe dat zit met stamboekopname (want ik doe het voor het behoud van het ras), hoe dat überhaupt gaat met KI hier in de regio etc etc etc. En ik heb er in principe de tijd nu voor (zit overspannen thuis) maar het is zóveel dat ik vooral denk 'mwah...' :=

Ach en dan zie je weer zo'n schattig breedpotig ID-veulentje dan DAT WIL IK DAN OOK :') Het zou zoveel makkelijker zijn als er meerdere hengsten hier in de omgeving zouden staan :+

Fijn dat Muzanna weer goed loopt! Zulke harde, taaie paarden en dan toch direct panne bij mok. Bijzonder hoor!

Ik had overigens in mijn computergame (Red Dead Redemption 2) een AT als paard. Supertof, ze hadden lange lijnen etc echt heel goed nagemaakt, tot de glans aan toe. Iedereen in het spel zei ook dat ik zo'n knap paard had <<) Ook qua karakter, dat was wel echt anders dan mijn andere paarden daar. Heb ik toch voor heel eventjes kunnen ervaren hoe het is :)) :D :D

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:13

Och ja ik kende zelfs een KWPN (?) merrie die ook van 1 plekje mok meteen kreupel was... :') Bijzonder hoe ze soms daarop gelijk reageren.

Berdien hebben ze zelfs een AT in RDR2?! Dan moet ik toch eens even verder spelen. Op de vachtkleuren na doen ze paarden in dat spel sowieso erg goed. Maar een vriendin van mij had ineens een blue merle KWPN-er... :')

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:42

Ja, zo hadden we financiële meevaller en zo een hele rits tegenvallers. Dan gaat het hard met de centen. :=

Ai, overspannen is ook echt niks zeg. Hopelijk kun je bij de paarden dan iig wel lekker ontspannen. En anders mag je altijd komen Teke knuffelen. :+

Ik moet zeggen het is ook wel heel bijzonder hoor, zo’n veulentje fokken. Maar ik ben echt heel erg kritisch welke hengst(en) ik wil gebruiken en voor minder doe ik het niet. Dat betekent echter ook hogere kosten dan gemiddeld.
Maar zo is voor iedereen de overweging anders. Ik had ook later in het seizoen nog met een lokale hengst kunnen dekken, maar heb daar bewust niet voor gekozen. Maar dat was meer om de merrie zelf. Ze is nu zoveel gelukkiger dan toen ze net terug kwam uit het buitenland. Anders had ik toen misschien alsnog laat in het seizoen een hengst gekozen binnen een straal van 500 km. Nu is het dus vooral een kwestie van hoe hoog ligt het dekgeld voor de hengsten die ik wil en durf ik dit jaar die investering aan of beter van niet?
Wel jammer hè, dat de keuze niet zo heel reuze is... daar weet jij alles van!
Aan de andere kant is het natuurlijk zo zonde om niet met zo’n mooie, fijne merrie te fokken. Ik gun iedereen een Manari en ik gun jou een mooi, stevig Iers tankje voor bij je andere tankje. *\o/*

Ja, in RDR2 zit dus een Turkoman die echt exact Manari is, tot de aftekeningen aan toe. :)) Super cool.
Het enige is dat ze toch alsnog veel minder dapper zijn dan echte Tekes, maar dat had ook wel een heel scheef beeld gegeven denk ik voor gamers als je dan ineens een oorlogspaard hebt die ipv gaat steigeren de wolven aanvalt. :=
In het spel heten ze, historisch verantwoord, Turkoman. Dat is de historische verzamelnaam voor alle strains en substrains Turkmeense paarden, waar de Akhal-Teke er een van is (zo heb je nog de Yamoud/Iomud, Yemreli Yamoud, Goklan, Getman, Saryk, Ersari, etc.)
Wel een hele coole aanvulling zo door die wereld op het evenbeeld van je eigen Teke. 8-)

En was die Nederlandse warmbloed niet een roan? Roan is voor Nederlandse paarden historisch juist heel verantwoord. :j
Ik heb er respect voor dat ze toch best behoorlijk wat research gedaan hebben.

Mok is maar raar. Hele seizoen nergens last van, wij gaan een paar dagen weg en hup plekje en kreupel. WTF. :')