[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 17:30

Ik heb hier niet zoveel op mijn cloud staan en ook niet direct de perfecte foto van mijn merrie, maar wel een waarbij je de conformatie goed kunt vergelijken en ze dezelfde kant uitkijken. Links Rustam.

Afbeelding
(Excuses, heb hem niet groter...)

Karakum was overigens idd niet in de beste conditie toen ie in NL aankwam.
Ik blijf hier sowieso wel af en toe een update plaatsen, wat we voor dit jaar ook beslissen te doen. :j

Hannanas, er zijn enkele eigenaren die af en toe een veulen fokken (zoals ieris hier ook) en er is een heuse stoeterij in Drenthe waar ook enkele hengsten staan, waaronder dus deze cremello. Zij zijn in de jaren 90 in aanraking gekomen met het ras toen ze in Rusland woonden (man was diplomaat, vandaar).

Prairy
Berichten: 9192
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:34

Retjethorse schreef:
Haha, ja mijn voorkeur ken je. :D Maar zijn kleur zou me er niet van weerhouden om hem als dekhengst te gebruiken. In principe kijk ik niet zozeer naar kleur, maar ik hou echt niet van een dubbele verdunning bij de Teke's. Ik kan het niet goed uitleggen maar ze komen zo 'scherp' over ofzo. Maar ook bij andere rassen ben ik niet echt een fan van de kleur. Hun blauwe ogen daarentegen... <3 Champagne vind ik dan wel weer leuk. :D
Volgens mij heb ik Karakum zien staan bij Argamak in de periode dat ik Aliaa aan het kopen was, maar ik weet het niet meer zeker. :')


Ik heb net ook op de site van Argamak gekeken, en bij te koop staat Karakum erbij ;)

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:01

Dat is al een veel meer voordelige foto van Rustam zo Jo :j Maar goh, die Karakum heeft toch wel een berg uitstraling zeg :wow: Denk dat Rustam je merrie wel een wat opwaartse en net iets compactere houding kan geven, maar dat is natuurlijk net of dat je smaak is of niet!

En och Ieris, ga je Gulli verkopen?

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 19:54

Klopt, voor mijn merrie is het juist niet zo’n voordelige foto. :+ Merrie is (zeker op deze foto) iets neerwaarts idd. Wel is ze naar verhouding wat langer doordat ze te klein is gebleven (slechte start gehad) en daardoor lijkt ze nog langer. Ze is eigenlijk wat Tekes betreft niet zo extreem lang (of extreem neerwaarts).
Ik heb foto’s waarbij mijn merrie veel voordeliger staat opgesteld en ook voordeliger in de spieren zit, maar toevallig zijn de meeste standfoto’s de andere kant op of drachtig. Tja, oeps. :Y) Ging me vooral om te laten zien dat Rustam idd minder voordelig op de foto staat en juist een erg mooie Teke was. (Vind ik...)
Aan de hand van deze foto kun je overigens ook goed het alaman type terugzien bij Rustam en dat hij zeker geen slechte rug heeft. Juist een fijne rug die niet zo strak en arm bespierd is als je helaas ook wel veel ziet bij dit ras. :j

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:13

Nee kleur is in de eerste plaats natuurlijk niet HEEL belangrijk, ik was alleen best benieuwd. ;)

Ben heel benieuwd voor welke hengst je uiteindelijk kiest! :j Ik denk dat het hoe dan ook gaaf wordt!

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 16:23

Nummus schreef:
Nee kleur is in de eerste plaats natuurlijk niet HEEL belangrijk, ik was alleen best benieuwd. ;)

Ben heel benieuwd voor welke hengst je uiteindelijk kiest! :j Ik denk dat het hoe dan ook gaaf wordt!

:o Oh, dat is ook geen probleem, hoor. Ik snap dat mensen benieuwd zijn naar de kleurkansen.
Dat Muzka én metallic én valk bleek te zijn was natuurlijk in dat opzicht een kers op de taart, want daar hebben we bij de keuze van hengst helemaal geen rekening mee gehouden verder. Dat houden we in de toekomst ook aan. Ik zal altijd de hengst kiezen die ik op dat moment de beste keuze vind (en enigszins haalbaar is, natuurlijk.)
Maar ik ben me er ook wel van bewust dat metallic goudvalk een populaire kleur is, zeker buiten Rusland. :j

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:46

Eerlijk: ik weet niets over fokken. Ik zit dus al een aantal dagen te tobben of ik überhaupt wel mijn mening moet geven. :+ Toch besloten het te doen.

Hier heeft Rustam de voorkeur. Hij heeft die échte Akhal Teke-uitstraling die bij Karakum ontbreekt. Daarnaast tel ik bij Rustam meer voordelen dan bij Karakum. Ook bij de interessant klinkende optie van je man, trouwens.

A.d.h.v. je verhaal krijg ik het idee dat Karakum meer een "experiment" zou zijn. Maar omdat jij zo'n duidelijk beeld hebt van wat je graag wilt terugzien en over veel kennis beschikt, denk ik dat Rustam dan beter zou aansluiten. Ook omdat je als "beginnend fokker" denk ik wil werken naar het opbouwen van je eigen "lijn". Of heb je daar een ander beeld bij? Sorry als ik wat pretentieus klink.

En totaal ongerelateerd: voor hoeveel paarden zou je eigenlijk plaats hebben?

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 20:35

Op zich zie je dat niet verkeerd.
Karakum is voor mij een hengst die ik in combinatie met mijn merrie op papier vooral interessant vind, de rest ben ik nog niet over uit. Daarom moet ik hem met mijn merrie in het achterhoofd eerst nog eens zien om er een definitieve ja of nee van te maken. De lijnteelt van zo’n combinatie grijpt terug op heel zuiver bloed, alleen wel op hoofdtype. Dat alles maakt dat ik wat die hengst betreft misschien veel gereserveerder overkom. :)

Met het oog op het type dat ik graag behouden zie staat Rustam al zo ongeveer sinds ik mijn merrie heb op mijn lijst. Ook de Ametist kleinzoon staat om die reden al jaren op mijn lijst als zijnde aansluitend qua bloed en type op wat ik voor ogen heb en aan gewenste eigenschappen die ik hoop te verankeren. Omdat dit onder Teke liefhebbers in het Westen niet een type is dat populair is hebben ze weinig nakomelingen. In plaats van het beeld van een exotisch metallic windhondpaard (of specifiek goudkleur) te bevestigen wil ik meer richting middentype en alaman type fokken, mede ook om dat type te behouden en meer onder de aandacht te brengen. Dat is nl. ook het type waar een groot deel van de goede reputatie van dit ras vandaan komt. En niet toevallig. Ook het meer warmbloedige type dat je hier wel ziet is niet het type dat ik wil fokken. Het hoeven van mij nl. geen exotische, veredelde warmbloedpaarden te worden. Qua stokmaat niet, qua karakter niet, qua gangen niet, enz.

Dus ja, ik zit nog een beetje in de oriënterende fase. Ik ben er zelfs nog niet over uit dat ik dit jaar ga fokken. :o

Drie paarden is op dit moment echt helemaal niet handig dus we fokken dit keer in principe voor verkoop. Jammer als er een heel gaaf veulen uitkomt, maar een ander kan daar ook heel gelukkig mee zijn. :P Goed, ik riep heel hard zo een als Manari fok je geen tweede keer, maar eigenlijk moet ik zeggen zeg vooral nooit nooit. :Y)

Even tussendoor een schattige foto van ons kleintje:
Afbeelding

En niet alleen de paarden zijn aan het verharen, de honden zijn ook begonnen... of, zoals wij het noemen, tijd voor de hairpocalypse!

Afbeelding
(Dit is van alleen de achterflank aan 1 kant... en er blijft haar afkomen... tja...)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:20

Als ik ooit op het punt kom dat een eigen paard een mogelijkheid is dan wordt het er eentje bij jou vandaan.

Ik wou maar ff zeggen. O:)

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:57

Die tweede foto van Rustam vind ik al een stuk mooier.
Hoe zijn beide hengsten onder het zadel? Ik weet niet of ze beleerd zijn, en in hoeverre ze uitgebracht zijn in de sport?

Leuke foto's van je haarballetjes!

Ja bekend probleem, met je merrie fokken en te veel paarden overhouden!
Dat is voor mij ook de reden.dat ik Guli verkoop, haar nakomelingen wil ik graag zelf houden, die zijn zo goed gelukt.
Dus als iemand interesse heeft in een zwarte Akhal-teke merrie van 13 jaar, geschikt voor recreatief gebruik,en om mee te fokken dan heb ik nog een leuk paardje staan.

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 16:52

silverdapple schreef:
Als ik ooit op het punt kom dat een eigen paard een mogelijkheid is dan wordt het er eentje bij jou vandaan.

Ik wou maar ff zeggen. O:)

:o Dat vind ik een heel mooi compliment.

ieris schreef:
Die tweede foto van Rustam vind ik al een stuk mooier.
Hoe zijn beide hengsten onder het zadel? Ik weet niet of ze beleerd zijn, en in hoeverre ze uitgebracht zijn in de sport?

Leuke foto's van je haarballetjes!

Ja bekend probleem, met je merrie fokken en te veel paarden overhouden!
Dat is voor mij ook de reden.dat ik Guli verkoop, haar nakomelingen wil ik graag zelf houden, die zijn zo goed gelukt.
Dus als iemand interesse heeft in een zwarte Akhal-teke merrie van 13 jaar, geschikt voor recreatief gebruik,en om mee te fokken dan heb ik nog een leuk paardje staan.


Karakum heeft als 2-jarige goed gepresteerd op de renbaan in Rusland en als 3-jarige een beloftevolle start gemaakt. Voor de grote derby is hij verkocht en belandde in Azerbeidzjan. Daar heeft ie een jaar of 5 gestaan, waarna hij naar Oekraïne is verkocht. Of ie daar nog is uitgebracht in andere disciplines weet ik niet. De paarden daar werden wel gewoon gereden iig. Daar zal ik sowieso op doorvragen.

Rustam werd ook gewoon gereden, met name in de bergen. Ook hij kwam geloof ik van de baan. Zou moeten kijken wat de DB zegt qua overwinningen etc. Als 9-jarige verkocht naar Zwitserland.
Ook heeft hij de Hengstleistungsprüfung in Polling doorlopen.
Had een heel goed karakter en was heel werkwillig.
Wat betreft deze hengst zijn sportprestaties echter niet de belangrijkste overweging maar vooral zijn uitmuntende karakter, zijn type en hardheid en zijn afstamming.
Hij is nl. een van de weinige goede vertegenwoordigers van Toporbai wereldwijd en een van de enige van Toporbai überhaupt in Europa.
Ik wil niet alleen graag dit type qua bouw, gangen en temperament behouden, maar ook de genetische diversiteit.
Zowel in Europa als daarbuiten zie je dat bepaalde lijnen en hengsten populairder zijn dan andere en dat is niet altijd vanwege (gebrek aan) kwaliteit. Popular sire syndrome is een serieus gevaar bij zo’n kleine populatie, ook al kent het ras ondanks lijnteelt een grote genetische diversiteit.
Deze bloedlijn en zeker een met zo’n afstamming zou niet verloren mogen gaan.
Rustam heeft maar een handjevol nakomelingen en net als Kardash geen opvolger. Ik wil iig proberen daartoe bij te dragen. Bij Kardash is het een merrie geworden en is een tweede leg mislukt, van Rustam is ook nog maar een heel klein beetje diepvries over dus zijn de mogelijkheden (zelfs al krijg ik fiat) beperkt.
Wat ie dus verder in de sport heeft gepresteerd heb ik, moet ik bekennen, verder nog niet naar geïnformeerd. :o Eerst eens zien of ik rietjes kan krijgen. :+
Rokot heeft enkele enorm interessante nakomelingen, vooral merries, gegeven. Rustam is een van de weinige hengsten die het type ook nog eens heel goed vertegenwoordigt.

Overigens is er met de Ametist kleinzoon waar ik op hoop ook een lijntje naar deze hengstenhouder, want de moeder is door hem gefokt. :j

Verder:

ieris schreef:
Ja bekend probleem, met je merrie fokken en te veel paarden overhouden!
Dat is voor mij ook de reden.dat ik Guli verkoop, haar nakomelingen wil ik graag zelf houden, die zijn zo goed gelukt.
Dus als iemand interesse heeft in een zwarte Akhal-teke merrie van 13 jaar, geschikt voor recreatief gebruik,en om mee te fokken dan heb ik nog een leuk paardje staan.

Ik heb Muzanna natuurlijk als once in a lifetime paard dus die zou ik nooit kunnen verkopen. Ik ben wel heel blij eendrachtelijk van haar te hebben nu die ondanks hoe leuk Muzanna is toch wel een verbetering is tov de ouderdomrentetrekkende (maar goed dat is ook het doel van fokken!) Dus wij kiezen ervoor toch te fokken maar met het oog op verkoop, want niet fokken is met zo’n merrie ook zonde (ik heb al genoeg gemopper gehoord dat ik al die jaren niet heb gefokt, hahaha).
Guli komt overigens uit een heel interessante hengst die al heel wat jaren dood is. En nu er een test is voor NFS ook voor de fokkerij niet langer een vraagteken. Hij is nl. verdacht als mogelijke drager vanwege zijn afstamming. Er is enkel diepvries van dat de fokkers van Guli op bijzondere wijze hebben weten te verkrijgen. :j

herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:19

Stille meelezer. Steeds vol interesse en onder de indruk van de kennis over het ras en de gebruiken rond het ras.

Lijnteelt is een mooi woord voor inteelt en ik moet dan altijd denken aan de foto "Dresie and Casie" van Roger Ballen.

Wat zou de COI zijn bij de (l)i(j)nteelthengsten?

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:29

Ik proef enige kritiek. :D
Maar je mag gerust kritisch zijn, hoor. Ik meen me overigens te herinneren dat er bij Casie en Driesie sprake was van een erfelijke ziekte (en ja, dat komt vaker voor bij hoger verwantschap en inteelt) maar dat is wellicht ook een discussie die hier niet direct op zijn plek is. Dan kunnen we het ook over de Habsburgers hebben. :D ;)
Of je moet het willen hebben over erfelijke aandoeningen binnen dit ras? Zoals NFS bijvoorbeeld?
Vind ik ook prima, overigens. Ik ben nl. heel bewust heel open over erfelijke aandoeningen die binnen dit ras voorkomen. :j

Ik noem het lijnteelt omdat het lijnteelt is; lijnteelt is nl. niets meer dan een “bewuste” vorm van inteelt. Niet alle inteelt is lijnteelt. Vader keer dochter (bijv.) is volgens de meeste definities geen lijnteelt. Wel net als lijnteelt een vorm van inteelt. Allicht.
Over lijnteelt zijn de meningen verdeeld. In Rusland wordt het overigens enorm veel toegepast, zo ook bij dit ras. Daar wordt een lijnteelt van 3 x 4 (in de 3e en 4e generatie dezelfde naam) als “ideaal” gehanteerd, bij voorkeur 3 vanuit de hengst en 4 vanuit de merrie. Voor stamboeken als het KWPN natuurlijk “hopeloos ouderwets”. Het heeft echter wel bijgedragen aan het verankeren van het hoofdtype, middentype en massieve type vanuit een zeer beperkte hoeveelheid paarden. Immers, het Russische Rijk heeft dit ras bij de verovering van Centraal-Azië doelbewust vrijwel uitgeroeid (minder dan 100 bleven over van enkele duizenden tot meer dan 10.000; schattingen liepen nl. uiteen...)

Ik ben er echter uiteraard ook heus waakzaam voor geen kneus te fokken. Ik kijk bewust naar hengsten met bepaalde kwaliteiten (o.a. hardheid in hengst, lijn en nakomelingen).
Bij inteelt liggen nl. allerlei gevaren op de loer die ik vanuit mijn werk (momenteel behelst dat wetenschappelijk onderzoek naar de fokkerij van het Friese paard) veel terug zie komen, voortkomend uit een rigoureus gebruik van lijnteelt m.n. in de eerste 50 jaar van het bestaan van dat stamboek, met daarbij bovendien in de eerste honderd jaar 2 fikse genetische bottlenecks.

Lijnteelt is in dit geval juist een heel bewuste keuze om eigenschappen te verankeren (ja, dat is hoe lijnteelt theoretisch werkt; ik leer je daarmee ongetwijfeld niks nieuws) dus waarom kies ik hiervoor als ik zie waartoe dit bij bijv. Friezen heeft geleid? Ik pas lijnteelt toe om eigenschappen “terug te halen” waar al jaren van weg is geselecteerd o.a. (of m.n.) door showfokkerij, de vraag naar goudkleur en selectie op snelheid (voor rensport en helaas ligt dan het gevaar op de loer dat je bewust of onbewust op EV genen selecteert die er helaas op een gegeven moment zijn ingekruist...)

Dan heb je idd wel al gauw te maken met verhoging van het COI dat bij mijn merrie ook wel al hoger dan gemiddeld is (nl. 6,7%) en in mijn geval hou ik ook rekening met het AVK en EV percentage en let ik op eigenschappen die binnen de lijnen voorkomen.
Voor Rustam is het COI 2,3%.
Karakum zou ik even moeten nakijken, maar die heb ik nog niet doorberekend om de doodeenvoudige reden dat deze nog niet op mijn ja-lijst staat.

Ook bij het 2018 veulen heb ik heel bewust lijnteelt toegepast (2 x 5 op Omar) en dat heeft enorm goed uitgepakt. Dat betekent ook weer dat ik i.p. ook “vrijer” bloed kan gebruiken bij deze merrie.

Maar dat over lijnteelt de meningen enorm zijn verdeeld ben ik me van bewust. Dat er veel inteeltproblematiek heerst bij diverse (landbouw)huisdierrassen ben ik me ook sterk van bewust. De directe link met inteeltpercentage idem.
Waar mogelijk test ik. Zo is mijn merrie vrij van NFS, bijvoorbeeld. Buiten dat pluis ik de stambomen volledig uit op mogelijke en bekende problemen.
Het is dus niet iets dat ik lichtvaardig toepas. En bij het voortzetten van het lijntje dat ik hiermee hoop op te zetten zal het absoluut geen lijnteelt op lijnteelt op lijnteelt gaan worden. De kunst van uitkruisen is nl. ook een onderdeel van de fokkerijtraditie (zeker bij dit ras).
Ik zou een dergelijke lijnteelt ook niet bij eender welk paard toepassen en doe dit dus niet zomaar “omdat het nu eenmaal een traditie is.”

Ook de nomaden kozen er heel bewust voor af en toe uit te kruisen. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ondanks Russische lijnteelt (inteelt, zo je wil) het nog steeds een bijzonder genetisch divers paardenras is.
Dat betekent ook niet dat ik voorstander ben van lukraak lijnteelt toepassen. Verre van.
Zo help je een paardenras binnen luttele generaties naar de knoppen.

Dit zijn dus zeker zaken waar ik rekening mee houd. Lang niet alle fokkers doen dat, want het overkoepelende orgaan biedt hier geen handige tools voor zoals bij veel stamboeken het geval is. Dat is iets dat bij het KFPS bijvoorbeeld juist wel veel wordt toegepast, en maar goed ook.
Ik denk dat van de Teke eigenaren die hier meelezen en meeposten slechts weinigen de COI van hun paarden weten of snel kunnen achterhalen. En dat is overigens absoluut geen kritiek aan hun adres!
Fokken is een kunst. En daar komt bijzonder veel bij kijken. Het is dan ook zeker niet raar dat de meeste particulieren voor hun hengstenkeuze aankloppen bij gerenommeerde hengstenhouders, kenners van het stamboek, etc.
Bij dit ras is daartoe veel minder infrastructuur aanwezig, helaas... (vergeleken met bijv. KWPN of KFPS etc.)

Excuses voor het epistel. :+

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 07:40

Heel interessant weer :j

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 09:58

gerlindie schreef:
Heel interessant weer :j

Dank u. :D

Oh, en ff een correctie wegens een fout die ik in het late uur gisteravond gemaakt heb: ik heb bij Manari een lijnteelt van 2 x 4 toegepast op Omar, niet 2 x 5. :o :Y)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:05

JoSav schreef:
Ik proef enige kritiek. :D


_O- Ach, moet kunnen.

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:39

Ik vind het altijd zo mooi om te lezen wat je over de AT schrijft.
Ik lees je stukjes graag.

Dus ook namens mij vele dank voor je uitgebreide uitleg..

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:52

Inderdaad, weer een heel interessant stuk! :D
Ik ben een van de eigenaars die geen idee heeft hoe het zit met de COI van mijn Teke. :D En ik moet ook eerlijk toegeven dat ik te weinig kennis heb om een goede hengst uit te zoeken voor mijn merrie, die haar kan verbeteren. Maar ik weet wel bij wie ik zou aankloppen om mij daarbij te helpen als het zover is! :D

Mag ik vragen waar jij Muzanna hebt laten testen op NFS? Ik weet niet of deze aandoening voorkomt in Aliaa haar lijn, maar aangezien ik toch van plan ben om haar kleur te laten testen, was ik van plan om NFS ook te testen.

herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:07

Dank voor je uitgebreide antwoord JoSav! _/-\o_

Fijn om te lezen dat je er duidelijk goed over nadenkt. Ik had eigenlijk niet anders verwacht, maar toch, het stond in je hengstenlijstje toch een beetje 'tussen neus en lippen'.

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 00:09

Nummus schreef:
JoSav schreef:
Ik proef enige kritiek. :D


_O- Ach, moet kunnen.

Ja, toch? :D :D

joey2010 schreef:
Ik vind het altijd zo mooi om te lezen wat je over de AT schrijft.
Ik lees je stukjes graag.

Dus ook namens mij vele dank voor je uitgebreide uitleg..

:o Dank u.

Retjethorse schreef:
Inderdaad, weer een heel interessant stuk! :D
Ik ben een van de eigenaars die geen idee heeft hoe het zit met de COI van mijn Teke. :D En ik moet ook eerlijk toegeven dat ik te weinig kennis heb om een goede hengst uit te zoeken voor mijn merrie, die haar kan verbeteren. Maar ik weet wel bij wie ik zou aankloppen om mij daarbij te helpen als het zover is! :D

Mag ik vragen waar jij Muzanna hebt laten testen op NFS? Ik weet niet of deze aandoening voorkomt in Aliaa haar lijn, maar aangezien ik toch van plan ben om haar kleur te laten testen, was ik van plan om NFS ook te testen.

Bij wie dan? :Y)
Ik heb alle tests bij UC Davis gedaan. Je hebt per test die je doet een apart aanvraagformulier waar je haren op moet vast tapen als ze niet al een DNA analyse van je paard hebben en er geen nieuw materiaal nodig is. Bijv. DNA markers e.d. Betaling kan daar met creditcard of paypal. Ik heb met cc betaald.

Er zitten wel wat bewezen dragers in de afstamming van je paardje, hoor. Veel bewezen dragers wel wat verder terug, zoals Keimir en Kerven. Bij jouw merrie is er op een zoon van Kerven lijnteelt toegepast dus ik zou zeer zeker en met klem aanraden uit voorzorg te testen op NFS. Bij mijn merrie was dit ook absoluut geen overbodige luxe omdat haar moeders moeder een sfinxveulen heeft gegeven. :j Een andere zoon van Kerven, Kaplan, was ook verdacht. Ook Kaplan komt in de afstamming van je merrie voor. Omdat het een recessief gen is kan het generaties lang ongezien meeliften.
En dat is wat ik zo snel ff uit mijn mouw weet te schudden zonder de afstamming van je merrie nauwgezet te bestuderen. Zeker testen dus!
Het geeft rust, wetende dat veel hengstenhouders nog altijd niet hebben getest.

herr_balou schreef:
Dank voor je uitgebreide antwoord JoSav! _/-\o_

Fijn om te lezen dat je er duidelijk goed over nadenkt. Ik had eigenlijk niet anders verwacht, maar toch, het stond in je hengstenlijstje toch een beetje 'tussen neus en lippen'.

Nou ja, dat is meer omdat ik niet onnodig mensen wil vervelen met “saaie” epistels over mijn gehele gedachtegang achter deze of gene combinatie. :D
Voor mij is wat betreft fokkerij alles weldoordacht en goed overwogen. Ik wil achter mijn keuzes en fokproduct kunnen staan!
En daarbij houd ik dus ook rekening met genetische profielen waar mogelijk, hoe gezond een lijntje is, verwantschap, etc. :j

Vanavond heeft manlief hard gewerkt door beide dames van schone boxen te voorzien. Ik tussendoor gevoerd en de paarden daarna tevreden in het stro aan het knabbelen. *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

_Tarzan

Berichten: 11241
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:56

Van schreef:
Doe mij Rustam maar :Y)
Maar ik vind dubbel crème ook ontzettend lelijk

Hier sluit ik mij volledig bij aan :')

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:26

Nou sterker nog... ik heb geen idee wat COI is! In mijn werkgebied betekent het Corrosie onder druk (vertaald). Blijkbaar heeft het dus ook een andere betekenis :D
Ik heb wel ooit de EV % van Agan geweten, maar houdt me aanbevolen voor zijn COI % (wat dat dan ook is). Wil altijd meer leren over mijn eigen AT.

Even een ander vraagje. Dat testen op NFL, hoe duur is dat? De afgelopen 2 jaar krijgt Agan bij het verharen steeds meer kale plekken die dan weer begroeid raken. Dus begin me af te vragen of hij misschien een drager zou kunnen zijn. Al kan het natuurlijk ook een gebrek aan vit A of iets dergelijks zijn.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:24

JoSav schreef:
Retjethorse schreef:
Inderdaad, weer een heel interessant stuk! :D
Ik ben een van de eigenaars die geen idee heeft hoe het zit met de COI van mijn Teke. :D En ik moet ook eerlijk toegeven dat ik te weinig kennis heb om een goede hengst uit te zoeken voor mijn merrie, die haar kan verbeteren. Maar ik weet wel bij wie ik zou aankloppen om mij daarbij te helpen als het zover is! :D

Mag ik vragen waar jij Muzanna hebt laten testen op NFS? Ik weet niet of deze aandoening voorkomt in Aliaa haar lijn, maar aangezien ik toch van plan ben om haar kleur te laten testen, was ik van plan om NFS ook te testen.

Bij wie dan? :Y)
Ik heb alle tests bij UC Davis gedaan. Je hebt per test die je doet een apart aanvraagformulier waar je haren op moet vast tapen als ze niet al een DNA analyse van je paard hebben en er geen nieuw materiaal nodig is. Bijv. DNA markers e.d. Betaling kan daar met creditcard of paypal. Ik heb met cc betaald.

Er zitten wel wat bewezen dragers in de afstamming van je paardje, hoor. Veel bewezen dragers wel wat verder terug, zoals Keimir en Kerven. Bij jouw merrie is er op een zoon van Kerven lijnteelt toegepast dus ik zou zeer zeker en met klem aanraden uit voorzorg te testen op NFS. Bij mijn merrie was dit ook absoluut geen overbodige luxe omdat haar moeders moeder een sfinxveulen heeft gegeven. :j Een andere zoon van Kerven, Kaplan, was ook verdacht. Ook Kaplan komt in de afstamming van je merrie voor. Omdat het een recessief gen is kan het generaties lang ongezien meeliften.
En dat is wat ik zo snel ff uit mijn mouw weet te schudden zonder de afstamming van je merrie nauwgezet te bestuderen. Zeker testen dus!
Het geeft rust, wetende dat veel hengstenhouders nog altijd niet hebben getest.
Ik dacht even bij mijn stalbaas aan te kloppen, je weet nooit of die ergens een leuke Teke hengst weet staan. O:)

Ik ga UC Davis eens bekijken! Ik had al gekeken naar Animal genetics UK, maar hoewel de NFS test ertussen staat, vind ik hem niet terug op het aanvraagformulier. :')

Fijn om te weten dat er bewezen dragers in Aliaa haar stamboom zitten, dat is een nogmaals bevestiging dat het een goede keuze is om haar te laten testen. Ik heb nog niet meteen fokplannen met Aliaa, maar in de toekomst zou ik dit zeker willen, tenzij ze drager zou zijn.

Beide dames zien er goed uit! :))

Btw, je epistels zijn nooit saai. :D

JoSav

Berichten: 4698
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 21:52

_Tarzan schreef:
Van schreef:
Doe mij Rustam maar :Y)
Maar ik vind dubbel crème ook ontzettend lelijk

Hier sluit ik mij volledig bij aan :')

Kleur zal voor mij persoonlijk nooit doorslaggevend zijn. Sterker nog, ik beoordeel elke Teke op basis van het criterium “wat vind ik van hem als ie een hele doffe, saaie vos of bruine was geweest?” :+
En dan pluis ik alles uit qua afstamming, vererving, mogelijke problemen, nakomelingen, verwantschap, enz. :o Dan is kleur voor mij echt mijn laatste zorg. En dat zeg ik als fokker van een metallic goudvalk. :+

zippora schreef:
Nou sterker nog... ik heb geen idee wat COI is! In mijn werkgebied betekent het Corrosie onder druk (vertaald). Blijkbaar heeft het dus ook een andere betekenis :D
Ik heb wel ooit de EV % van Agan geweten, maar houdt me aanbevolen voor zijn COI % (wat dat dan ook is). Wil altijd meer leren over mijn eigen AT.

Even een ander vraagje. Dat testen op NFL, hoe duur is dat? De afgelopen 2 jaar krijgt Agan bij het verharen steeds meer kale plekken die dan weer begroeid raken. Dus begin me af te vragen of hij misschien een drager zou kunnen zijn. Al kan het natuurlijk ook een gebrek aan vit A of iets dergelijks zijn.

Coefficient of inbreeding. Inteeltcoëfficiënt dus. COI valt wel uit te rekenen. Er zijn programma’s voor die afstammingen doorrekenen. Zo is de COI van Schamborant als ik me niet vergis 4%, EV 3,8% en AVK 50,15% en die van Ganesh 2,2% COI, 5,4% EV en 53% AVK. (en ja, dat is hoog, maar voor Tekes zeker niet ongewoon!)
Bij Ganesh ligt het aandeel EV hoger vanwege haar vader die een van de “onzuiverste” Tekes van Europa was.
Wat betreft COI is een algemene stelregel dat deze idealiter onder de 5% blijft. Bij 5-10% nemen de risico’s op neveneffecten al behoorlijk toe en betreed je dus glad ijs. Daar moet je je als fokker dus sterk bewust van zijn.
Vanwege de lijnteelt op Gelishikli en Gundogar heb je te maken met een toename van COI en AVK. Wel neemt daardoor het aandeel EV juist af. Ingewikkelde materie, dat zeker. (Voor de precieze cijfers van je ruin zou ik ff moeten doorrekenen en daar heb ik nu ff geen tijd voor...)
AVK is ook interessant en bij de AT iets om in de gaten te houden. Veel Tekes zitten rond 50%. Dat houdt in dat van alle voorouders die ze hebben bijv. over 5 generaties het ipv 62 verschillende paarden slechts de helft daarvan heeft aan verschillende voorouders. Dat is nogal wat... bij de AT is het echter vooral verder terug problematisch, met de befaamde Boinou bijvoorbeeld...
Dat is ook een discussie die men niet uit de weg zou moeten gaan. Op de lange termijn zal uitkruisen nodig zijn, en dan niet alleen bloedlijnen die minder verwant zijn, maar bijv. uitkruisen met Iraanse Tekes...

NFS test is $40 per paard. Komen ook nog verzendkosten bij naar USA.
Inmiddels wordt de test ook bij CAG aangeboden in Duitsland voor 30 euro. Daar heb ik verder geen ervaring mee. Kan dus niet oordelen over de betrouwbaarheid. Toen ik testte was ie nog nergens anders verkrijgbaar.

Het zou natuurlijk heus kunnen dat je Teke drager is. Je kunt het alleen weten door te testen. Een voorbeeld van een drager in zijn afstamming is 943 Arslan.
Een voorbeeld van een lijntje dat ontzettend veel dragers heeft voortgebracht is vanuit Keimir, die ik al eerder noemde. Via Kerven en via Kaplan o.a. zijn (relatief) veel dragers verspreid. Ook Sere was een drager en zo zie je dat er dus al meerdere lijnstichters zijn die dragers waren van NFS! Zeker dus niet iets om lichtvaardig over te denken. Angar is ook een voorbeeld van een drager. Zo zijn er diverse.

Ik heb mijn Teke jarenlang, voor een test was ontwikkeld, behandeld als ware ze drager. Immers, extreem gevoelig voor laminitis (sfinxveulens lijden aan een chronische vorm), grootmoeder met het gen...
Ik heb daar mijn hengstenlijst op aangepast, maar toen er een test is ontwikkeld heb ik uiteraard getest. Meten is weten. :j
Ik zou het alleen maar toejuichen als meer mensen testen. :j

Retjethorse schreef:
Ik dacht even bij mijn stalbaas aan te kloppen, je weet nooit of die ergens een leuke Teke hengst weet staan. O:)

Ik ga UC Davis eens bekijken! Ik had al gekeken naar Animal genetics UK, maar hoewel de NFS test ertussen staat, vind ik hem niet terug op het aanvraagformulier. :')

Fijn om te weten dat er bewezen dragers in Aliaa haar stamboom zitten, dat is een nogmaals bevestiging dat het een goede keuze is om haar te laten testen. Ik heb nog niet meteen fokplannen met Aliaa, maar in de toekomst zou ik dit zeker willen, tenzij ze drager zou zijn.

Beide dames zien er goed uit! :))

Btw, je epistels zijn nooit saai. :D

:7 :D :D
Je zou ook eens naar bijv. CAG kunnen kijken. Naar Duitsland sturen is toch makkelijker.
Er zitten idd meerdere bewezen dragers en verdachte paarden in haar stamboom. De hengst waar lijnteelt op is toegepast is een hele interessante in die zin dat ie uit een bewezen drager komt en een dochter van een bewezen drager (Kerven en Angar).

Het is gevaarlijk om te stellen dat omdat ze veelal wat verder weg zitten het risico niet zo groot is, zeker in dit geval ivm lijnteelt. En dat laat ook het enorme gevaar van ondoordacht lijnteelt toepassen zien. Daar kom ik nog op terug.
Ik noem in de context van NFS vaak het voorbeeld dat er in de jaren negentig ineens meerdere voskleurige Friese veulens werden geboren... zomaar, “uit het niets...” ja, ook zo’n recessief kan zich generaties lang verstoppen. En dan heb je het over iets onschuldigs als voskleur. Je wenst niemand, echt niemand een sfinxveulen toe. Het ergste is nog dat ze jarenlang door veel fokkers werden weggemoffeld onder de noemer “late abortus”, “doodgeboren” of “zwakgeboren” omdat de fokwaarde van de betrokken paarden anders zou teruglopen.
Ik juich het dus enorm toe dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen en testen! Al helemaal iemand die er verder geen belang bij heeft als een ruineigenaar. :D *\o/*
We zijn met z’n allen ook enorm veel dank verschuldigd aan Nadja die zich ervoor heeft ingezet dat het concreet op de agenda kwam van wetenschappers en deze bal aan het rollen kwam.

Cijfertjes daargelaten komt er bij fokken gewoonweg heel veel kijken. Als je het goed wilt doen, tenminste.
Ja, lijnteelt en inteelt in het algemeen brengt bewezen risico’s met zich mee en dat betekent dat wanneer je het wilt toepassen je je goed moet afvragen waarom je het wilt toepassen, want met verhoogde inteelt komen verhoogde risico’s op allerhande afwijkingen.

Een goed voorbeeld van een (ondoordachte) lijnteelt bij Tekes die juist laat zien waarom je echt goed moet weten waar je mee bezig bent en waarom je een combinatie wel of juist niet moet durven maken illustreert deze blogpost. Voor wie geen Engels kan spreken de foto’s al voor zich. Er is enorm veel inteelt toegepast bij dit paard op de linkerhengst (wel 10x nl.) en dat maakt dat 60 jaar na dato hetzelfde erfelijke probleem (DSLD) de kop opsteekt.
DSLD komt in bepaalde bloedlijnen voor en is een van de redenen dat ik bepaalde bloedlijnen en hengsten mijd (sommige als de pest...)

Afgezien van de erfelijke afwijking die Kir Sakar vererfde is het wel een erg interessant gefokt dier dat voor de genetische diversiteit niet acuut en per direct als bloedlijn hoeft te worden afgeschreven wat mij betreft, maar net als diverse andere paarden en bloedlijnen met “probleempunten” een die met het oog op de fokkerij moet worden benaderd met enorme voorzichtigheid en het zoveel mogelijk uitpluizen van mogelijke problemen wat betreft vererving en combineren van bloedlijnen.
Want Kir Sakar is een van de hengsten die direct gelinkt is aan DSLD en de vererving ervan binnen dit ras.

Lijnteelt is dus absoluut niet iets waar lichtvaardig over moet worden gedacht, maar vanwege de beperkte hoeveelheid fokpaarden is inteelt ook niet iets waar je zomaar omheen kunt. En daar dient met enorme voorzichtigheid mee worden omgesprongen, juist ook om te voorkomen dat je met inteeltdepressie te maken krijgt en erfelijke problemen waar het Friese paard zelfs al voor de oprichting van het stamboek mee te maken kreeg en, laten we wel wezen, nog steeds mee te maken heeft.
Voor de langere termijn ben ik zelf dan ook voorstander van het uitkruisen met de Iraanse en Afghaanse populatie Turkomans en Akhal-Tekes daar dit groepen zijn die elkaar inmiddels al bijna 100 jaar nauwelijks hebben gekruist.
Vooralsnog is dat in veel opzichten en om veel redenen nog niet aan de orde... maar net als bij het Friese paard is er bij dit ras op meerdere punten sprake geweest van genetische bottlenecks en is er 1 hengst die enorm dominant is geweest binnen de fokkerij waar een groot deel van de lijnen op terugvoert. En dat maakt dat er al helemaal niet lichtvaardig moet worden gedacht over lijnteelt. En er zijn in dat opzicht geen excuses als “ja, maar dan moet ik 1.000 km verder rijden of 2.000 euro extra betalen voor een geschikte hengst!” Er moet niet lichtvaardig over worden gedacht. Wil je fokken met een dergelijk zeldzaam ras, wil je fokken überhaupt, neem je verantwoordelijkheid.

Percentages Engels Volbloed is allemaal heel leuk en aardig, en iets dat ik liever vermijd omdat ik nu eenmaal geen Engelse Volbloeden in een exotische verpakking wil fokken, maar inteelt is sowieso iets waar men zich binnen een kleine populatie van bewust moet zijn. En dat betekent bij toepassen van lijnteelt goed nadenken over de volledige afstamming, gekende een mogelijke problemen en op zijn tijd, heel belangrijk, uitkruisen. En dat zeg ik als iemand die dit dus wel, en heel bewust, heeft toegepast!

Dan ff tussendoor, voor diegenen die die epistels minder leuk vinden. Gewoon een leuk plaatje, van onze kleine, niet zo kleine heden avond...

Afbeelding
Afbeelding

foxytoffee

Berichten: 129
Geregistreerd: 14-12-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:02

Heeel tof epistel weer! Ik lees ze graag! Bizar die blogpost... de foto’s spreken genoeg inderdaad, die achterbenen, arm paard :(:)

Spreek jij ook wel eens met andere fokkers hierover? COI’s, lijnteelt, inteelt, etc.? Kan me voorstellen dat het voor veel fokkers een gevoelig punt is. Ik bedoel niet te zeggen dat er hierin verantwoordelijkheid bij jou ligt hoor. Vroeg me gewoon af of dit leeft, of juist meer wordt weggestopt (nog steeds).