[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 14:18

Bedankt voor je ervaring! Zo was hij ook toen hij kwam. Toen zijn we zelf op eieren gaan lopen, wat het eigenlijk erger maakte. Daarna hebben we inderdaad jouw manier toegepast en dat hielp erg goed. Eigenlijk was het er grotendeels uit. Maar nu ineens weer terug. Vroeg me af of ze gespannen kunnen worden van die medicatie?

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:33

Of hij zo druk en gespannen kan worden van die medicatie weet ik niet.
Ik heb wel een merrie gehad die ook veel last had van spierverzuring en die werd in eerste instantie druk van haar supplementen en aangepast voer. Toen we daar aan gesleuteld hebben was dat weer over.

Als hij zo'n last heeft van spierverzuring zou ik eens kijken naar magnesium om bij te voeren.
Dat kan een wereld van verschil maken. Bijkomend voordeel is dat paarden daar ook vaak minder stresserig van worden.
En als hij minder stress heeft zal waarschijnlijk zijn maag ook minder problemen gaan geven.
Voor maag kalmeren/stress verminderen heb ik ook een tijd kamille gevoerd (gewoon de bloemetjes, ik bestel ze bij pit-pit.com) maar dat zou ik pas doen als de dierenarts de medicatie niet meer nodig vindt. Combineren lijkt me niet handig.
Als de omeprazole de heftigste maagproblemen heeft weggehaald is eventueel Ekygard ook nog een optie voor de periode daarna, dit kan ook via de dierenarts.
Ik voer mijn gevoelige maag/darm merrie op advies van de dierenarts nu Bonpard Colon muesli en dat lijkt goed te helpen. En nu ze minder maagpijn heeft is ze ook veel minder gestresst.

hagelslag
Berichten: 9151
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:38

Is het weer bij jullie ook omgeslagen. Het is hier namelijk ineens flink koud.
En hoeveel komt hij/zij buiten?

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 14:46

Magnesium zit ik al over na te denken zo lang ik hem heb. Maar uit onwetendheid nooit durven geven. Nu jij het ook benoemt ga ik me er toch eens in verdiepen.

Buiten wisselt. Hij staat bijvoorbeeld nu vanaf 10.30 op de grote wei met zijn vriendin en ze worden rond 18 uur weer binnen gehaald. Maar dit zijn geen vaste tijden. De wei is een km lopen vanaf stal (keer 4 want 2 paarden) en dit gaat in overleg wie wanneer kan.

Het is inderdaad geen lekker weer, maar eigenlijk de laatste paar dagen niet, vanmorgen was het juist wel oké (geen wind of regen en lekkere temperatuur).

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:42

Omeprazole vermindert de opname van magnesium dus daar valt zeker wat winst te behalen.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:19


nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:03

De merrie was uiterst stressgevoelig en daardoor spiergevoelig. Dit was ik vergeten te vermelden.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 09:37

Bedankt voor de tip! Ik ga hem opschrijven. Heb voor nu al een ander iets via de dierenarts, maar tips zijn altijd welkom!

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 16:23

Was ik me helemaal druk aan het maken hoe ik op stal ging zeggen dat we een tijd niet meer gingen rijden. Eerst op de grond, vertrouwen en spieren. Longeren, grondwerk, schriktraining. En dan vooral: hoe zeg ik dat tegen degene die hem nu rijdt? Dat ze al haar moeite er voor niks in heeft gestoken?

Voor ik erover kon beginnen kwam onze instructrice naar me toe. Hoe we erover denken de medicatie aan te kijken en een tijd niet te rijden, maar bezig zijn vanaf de grond. En dat daarna zij en degene die hem nu rijdt hem een tijdje zullen rijden (wij dus niet) om hem zo vertrouwen onder het zadel terug te geven. Dat een correctie niet meteen een pak slaag betekent. Consequent zijn. Niet steeds iemand die eraf valt. Verder spieren kweken. En pas dan wij weer. Met kleine stapjes en niet te snel gaan.

Ondertussen gaan onze rijlessen wel door, maar niet op hem.

Zo blij dat er zo goed wordt meegedacht hier.

Ik ben heel benieuwd, maar het avontuur wordt vervolgd *\o/*

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:42

Tof inderdaad dat er zo meegedacht wordt, dat vind je niet overal.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:04

Er worden hier mooie stappen gezet. TOP!

Is zo leuk als jullie straks een fijn paard hebben waarmee het "lol met je knol" helemaal tot uiting komt. Ik gun het jullie van harte.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:34

Heeft jouw, jullie paard ooit een keer een kuur met bute gehad. Bute is rampzalig voor de maag.
is een bekende oorzaak van maagzweren.

Veel succes, ik weet zeker dat als het probleem getackeld wordt, jullie er met zijn allen een goed kameraadje bij hebben.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 19:59

Bedankt allemaal! We gaan ons best doen *\%/*

Bute: durf ik niet te zeggen of hij dat ooit heeft gehad, maar bij ons sowieso niet.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:16

Zou je de op kunnen aanpassen of laten doen? Geen 1 video werkt meer nu.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 22:24

De video's heb ik verwijderd, maar kan het bericht niet meer aanpassen om de url code weg te halen. Kan de video's wel privé sturen.

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 04:29

Deoro schreef:
De video's heb ik verwijderd, maar kan het bericht niet meer aanpassen om de url code weg te halen. Kan de video's wel privé sturen.


Ontzettend veel respect naar jullie toe over de manier waarop jullie bezig zijn :) Ik ben héél benieuwd waar jullie over een jaartje staan!
Verder lees ik lekker verder :D

(Zou ik de video's ook mogen? Ben erg benieuwd hoe het paard beweegt op film ;) )

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:03

Zo lang de maagzweer (tjes) er zit (ten), zou ik persoonlijk helemaal niet op het paard gaan rijden. De reden is vrij simpel, als je het paard aan singelt, komt de maag in de verdrukking en krijg je dus een pijn reactie. Nukkigheid whatever. Heel rustig aandoen en elke keer een halfpasje vooruit. ( figuurlijk gesproken dan).

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 14:58

Dankjewel (zie het nu pas).

Is er iemand die ervaring heeft met gastro+ van Havens? Heb al wat topics doorgelezen en op internet gezocht en lees eigenlijk veel goede ervaringen.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:27

Prima brok, het is de bicarbonaat (baking soda) die als een soort Rennie werkt; neutraliseert het maagzuur voor een paar uur. Kan je ook apart voeren. Als je paard echt al een maagzweer heeft ontkom je er niet aan om met omeprazole te behandelen.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 15:33

Weidebloem schreef:
Prima brok, het is de bicarbonaat (baking soda) die als een soort Rennie werkt; neutraliseert het maagzuur voor een paar uur. Kan je ook apart voeren. Als je paard echt al een maagzweer heeft ontkom je er niet aan om met omeprazole te behandelen.



Dankjewel. Omeprazol hebben we inderdaad maar wil niet zomaar doorgaan zoals hiervoor. Het is dus eigenlijk hetzelfde als gewoon eten en dan los bicarbonaat bij geven? Want dat deden we al, dus dit heeft dan geen meerwaarde? Of toch wel icm lucerne enz?

En is het een volwaardige brok? Of eenzijdig? Volgens de berichten is het prima, maar hoor soms ook dat het te eenzijdig is omdat het een brok is en geen muesli.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:49

Als je paard last heeft van zijn maag, helemaal geen brokken en muesli geven. Daar zitten granen en andere zaken in verwerkt, die je paard niet goed kan verteren. Goed hooi is nummer 1! Géén kuil of voordroog. Je kunt aanvullen met een granenvrije vitamine/ mineralenkorrel. Bv. Vitalbix Daily Complete. Goede ervaringen mee.
Verder: ik heb,eegelezen, want ik heb ook een paard dat best ingewikkeld is. Helemaal gezond, karakter is bij hem wat ingewikkeld. Ook superlief. Complimenten voor hoe je het oppakt.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:24

Deoro schreef:
Weidebloem schreef:
Prima brok, het is de bicarbonaat (baking soda) die als een soort Rennie werkt; neutraliseert het maagzuur voor een paar uur. Kan je ook apart voeren. Als je paard echt al een maagzweer heeft ontkom je er niet aan om met omeprazole te behandelen.



Dankjewel. Omeprazol hebben we inderdaad maar wil niet zomaar doorgaan zoals hiervoor. Het is dus eigenlijk hetzelfde als gewoon eten en dan los bicarbonaat bij geven? Want dat deden we al, dus dit heeft dan geen meerwaarde? Of toch wel icm lucerne enz?

En is het een volwaardige brok? Of eenzijdig? Volgens de berichten is het prima, maar hoor soms ook dat het te eenzijdig is omdat het een brok is en geen muesli.


Het is opzich prima volwaardig voer afgestemd op paarden die gevoelig zijn voor maagzweren. Dus graanvrij en laag in suikers en je hoeft er niet heel veel van te voeren. Maar net als wat Jetta aangeeft, zou mijn voorkeur ook uitgaan naar zo min mogelijk brok/muesli voeren. Hoe meer je er naast hooi in stopt, hoe meer je de maag belast. Vitalbix is een mooie vitamine brok, zo zijn er nog vele andere vitamine brokjes op de markt. En inderdaad geen voor droog/ kuil maar onbeperkt hooi of met grote regelmaat hooi als hij niet de hele dag kan grazen. Regelmaat in stal regime en idealiter veel weidegang, zo min mogelijk stress....

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 16:58

Daar kan ik me eigenlijk ook wel in vinden, bedankt voor het meedenken!

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 13:56

Omg. Ik ben gewoon helemaal in de war. Ik kreeg net een foto doorgestuurd van hem voor hij naar het buitenland ging. Dacht eerst een grap, maar alles klopte... Wit achtervoetje, aparte kol, lichte neus (in de winter) maar toen ik naar de blik in zijn ogen keek... Kon niet missen.

Blijkt dat degene die hem toen reed nu bij ons op stal staat. Hij was super braaf, kon weleens schrikken, maar was absoluut niet bang zoals nu.

Wow dit had ik niet durven dromen dat ik iets over zijn verleden te weten zou komen, hoe klein is de wereld!


Afbeelding

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:30

Echt héél tof! Wat ontzettend fijn dat je nu toch net wat extra info over hem krijgt, van iemand die hem kent! Heel veel plezier trouwens met je vakantie :D