[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:37

Ik vind 'm zo niet heel slecht liggen eigenlijk, je hebt nog iets ruimte over toch? Ik denk dat als je 13,5 doet hij echt veel te groot gaat zijn.

M'n complimenten trouwens dat je dit aandurft en hoe je het aanpakt, leuk om de veranderingen te volgen :j

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:45

Voor een bustrens ligt hij perfect! Veel mensen rijden met een te groot bit waarbij zeker bij een bustrens de werking verloren gaat.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:00

Ik vind de bustrens ook goed zitten zo.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 11:20

Thanks voor jullie meningen!

@marietje35 :') denk nog regelmatig van wat heb ik gedaan, maar ze is zo leuk dus heb het er voor over.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:23

Het ligt er ook nog wel een beetje aan hoe zij zelf reageert. Mijn vorige had liever een wat te groot bit (ook bij een bustrens) dan een precies passende. Hetzelfde bit in 2 maten geprobeerd en degene die wij te groot vonden, liep hij prettiger op, bij elk soort bit haha. :+ Maar volgens mij past de bustrens bij jouw merrie goed, hoewel je eigenlijk moet kijken met teugels op maat.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:54

MarjanB schreef:
Thanks voor jullie meningen!

@marietje35 :') denk nog regelmatig van wat heb ik gedaan, maar ze is zo leuk dus heb het er voor over.

Nou, het is meer dat je toch met een soort behouden vreugde in je hoofd zit, tenminste ... zou ik hebben. Omdat het een project is, kan het twee kanten op. Ik weet niet of ik dat zou aankunnen, ik heb al zoveel ellende gehad. Aan de andere kant, als het lukt .....

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 14:29

Marietje35 schreef:
MarjanB schreef:
Thanks voor jullie meningen!

@marietje35 :') denk nog regelmatig van wat heb ik gedaan, maar ze is zo leuk dus heb het er voor over.

Nou, het is meer dat je toch met een soort behouden vreugde in je hoofd zit, tenminste ... zou ik hebben. Omdat het een project is, kan het twee kanten op. Ik weet niet of ik dat zou aankunnen, ik heb al zoveel ellende gehad. Aan de andere kant, als het lukt .....


Klopt, soms denk ik echt als dit maar goed komt.. gelukkig heb ik haar wel gekocht met in m’n hoofd dat het ook mis kan gaan. Als ze pijnvrij een veulen kan krijgen is dat altijd nog een optie mocht rijden niet kunnen.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:51

Voor nu lijkt die bustrens goed te liggen maar kijk niet raar op als die over een half jaar of zo toch een maat groter blijkt nodig te hebben. Gewoon in de gaten blijven houden.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:01

12,5 voor de bustrens is prima. Velletje kan hier niet tussen komen. Mijn reus van 1,75m heb ik altijd met 12,5 gereden. Is het een dubbelgebroken bustrens? Ik vind die namelijk heel fijn.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 17:32

karijn schreef:
12,5 voor de bustrens is prima. Velletje kan hier niet tussen komen. Mijn reus van 1,75m heb ik altijd met 12,5 gereden. Is het een dubbelgebroken bustrens? Ik vind die namelijk heel fijn.


Jup :D ze kwam met een enkelgebroken bit. Maar de Osteo gaf aan dat die precies tegen een zenuw drukt in d’r gehemelte en dat ze daar hoofdpijn van kan krijgen. Ze adviseerde daarom ook dubbelgebroken en niet te dik. Die op de foto is van instructrice en mocht ik ff passen.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:10

Een bit is beter te beoordelen als je een tijdje ermee rijdt.
Nu oogt het een beetje aan de krappe kant, maar na het rijden kan het er anders(ruimer) uitzien. En natuurlijk is het rijden ook een betere test of het paard er goed op reageert.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:28

MarjanB schreef:
karijn schreef:
12,5 voor de bustrens is prima. Velletje kan hier niet tussen komen. Mijn reus van 1,75m heb ik altijd met 12,5 gereden. Is het een dubbelgebroken bustrens? Ik vind die namelijk heel fijn.


Jup :D ze kwam met een enkelgebroken bit. Maar de Osteo gaf aan dat die precies tegen een zenuw drukt in d’r gehemelte en dat ze daar hoofdpijn van kan krijgen. Ze adviseerde daarom ook dubbelgebroken en niet te dik. Die op de foto is van instructrice en mocht ik ff passen.


Was bij mijn reus ook het geval. En daarom dus ook dubbelgebroken

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:12

Naar mijn weten moet een bustrens niet een maat kleiner genomen worden dan een watertrens? De stokmaat heeft imo niets van doen met de juiste bitmaat. Het zou sneu zijn voor TS haar paard als ie straks met een te klein bit rondloopt. Laat desnoods een bittenfitter langskomen en kost je kop ook niet ;)

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:12

Waarom neem je geen rechte ongebroken trens? Druk tegen verhemelte is dan niet meer mogelijk. Mijn ervaring is dat veel paarden daar prima op reageren.
Verder vind ik jouw trens (12,5) wel erg smal, hij schuurt continu tegen de lip. Misschien 13 cm?

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 13:05

Later een wat uitgebreider verslag van de dag maar deze moet ik gewoon even delen :')

Doe mee met een winactie _O-

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:55

Wat een droppie.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 21:04

Hahaha ja ze kan ook zo lekker ei-ig kijken..

Vandaag mocht ze weer aan de longe, ze nam me mee naar de longeerbak (lees sleepte) volgens mij was ze blij dat ze weer even wat mocht doen. Wat resulteerde in bokken en elke keer wegspringen. Dus mn ontspannen op eigen benen over de rug lopen voornemen was ver te zoeken :')

Naast het longeren zonder bijzet had de osteo nog een geniaal plan, groenlipmossel. Nou toen ik het potje open deed ging ik zelf al zowat over mn nek. Dus dacht ik maak wel een slobbertje. Nou mevrouw heeft serieus 5 minuten staan kijken met een schuin hoofd en oor naar het bakje om vervolgens een keer te ruiken en daarna te flemen en toen ging ze achterin haar box staan.

Afbeelding
Afbeelding

Dus maar snel op de wei gezet en de slobber op de mesthoop

Afbeelding

Morgen weer een dag :')

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:06

Lijkt mij ook niet lekker. Ik had wel een paard wat dol was op knoflooksnippers. Gooide ik altijd door haar slobber.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 11:45

Filmpje van vanmorgen, ze lijkt wat meer van achter te komen. Heb de longeerlijn wel ff naar de singel gedaan want ze ging in standje op hol geslagen giraffe door de bak


Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:15

Anoniemk2 schreef:
Naar mijn weten moet een bustrens niet een maat kleiner genomen worden dan een watertrens? De stokmaat heeft imo niets van doen met de juiste bitmaat. Het zou sneu zijn voor TS haar paard als ie straks met een te klein bit rondloopt. Laat desnoods een bittenfitter langskomen en kost je kop ook niet ;)


Nee hoor; de maat is de maat.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:57

Ik moet zeggen dat ik haar onder het zadel fijner vindt lopen dan aan de longe.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:58

Klopt het dat je een band achterlangs hebt? En dit zit enkel bevestigd aan de singel? Mag ik vragen wat het nut ervan is? Puur uit interesse want ik kan me er zo niks bij bedenken.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:03

Dancer schreef:
Ik moet zeggen dat ik haar onder het zadel fijner vindt lopen dan aan de longe.


Kan hoor :) aan de longe is ze een beetje een ongeleid projectiel.. overal mee bezig, ziet alles en niet over de rug (althans als ze niet bijgezet is) vind het daarom ook erg lastig om d’r maar zo te laten lopen omdat ik zelf het gevoel heb dat het niet helpt om haar fijner door het lijf te krijgen.

Weet niet of er mensen in het topic zijn die hier ervaring mee hebben? Probeer d’r wat tempowisselingen te laten doen maar dat werkt ook niet echt.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:05

karijn schreef:
Klopt het dat je een band achterlangs hebt? En dit zit enkel bevestigd aan de singel? Mag ik vragen wat het nut ervan is? Puur uit interesse want ik kan me er zo niks bij bedenken.


Was opdracht van osteopaat geen druk aan de voorkant of wat hulp kan geven bij zoeken/vasthouden naar/van haar balans. De band die er achter zit is om te helpen dat ze wat meer wil ondertreden.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:15

MarjanB schreef:
Dancer schreef:
Ik moet zeggen dat ik haar onder het zadel fijner vindt lopen dan aan de longe.


Kan hoor :) aan de longe is ze een beetje een ongeleid projectiel.. overal mee bezig, ziet alles en niet over de rug (althans als ze niet bijgezet is) vind het daarom ook erg lastig om d’r maar zo te laten lopen omdat ik zelf het gevoel heb dat het niet helpt om haar fijner door het lijf te krijgen.

Weet niet of er mensen in het topic zijn die hier ervaring mee hebben? Probeer d’r wat tempowisselingen te laten doen maar dat werkt ook niet echt.

Het is lastig hoor, want je wil aan de ene kant niet teveel beperkingen opleggen, maar zo rondrennen is het ook niet. Het is ook wel onhandig als de osteo zegt dat je haar niet bij moet zetten, want dan blijft er niet zoveel over. Voor het vw-nw zou je een chambon of gogue kunnen overwegen omdat je haar daarmee in elk geval niet te kort kan zetten. Plus dat er dan nog wel wat beweging mogelijk is binnen de grenzen van de touwtjes. Zelf longeer ik tegenwoordig liefst met dubbele longe en dan een keer terug bit-singel zodat ik wel iets van sturende werking heb. Ook hiermee kun je varieren in houding en stelling, want misschien jou weer wat meer invloed geeft op hoe ze loopt. De buitenlonge houd ik over de rug omdat ik dat contact prettiger vind, maar kan natuurlijk ook achterlangs. Er zijn ook paarden die het leuk vinden als je er achter gaat lopen, als bij lange lijnen en vinden het op die manier prettig om de hand vw-nw op te zoeken. Met vw-nw bedoel ik de halsstrekkende neiging met de neus op of voor de loodlijn.