[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 09:46

MarjanB schreef:
Ninx schreef:
Misschien eens een poos uitsluitend naast het paard trainen?
Wanneer je zelf fysiek niet in orde bent, en hierdoor sportief ook niet in vorm, is het heel erg moeilijk voor een paard dat het al lastig heeft correct zijn lijf te gebruiken. Misschien even beiden onbelast meer in vorm en balans komen en daarna pas echt het rijden oppakken?
Rijden is niet noodzakelijk om goed te kunnen trainen.


Heb ik gedaan :) maar daar verbeterde ze minder snel mee dan ohz. Maar goed nu eerst weer zadel goed hebben. Wil instructrice ook ff vragen of ze er een keer op wil. Kijken hoe ze dan is.


Maar het hoeft ook niet snel hè? Een paard dat verreden is weer goed krijgen mag je gerust een jaar voor uittrekken om in de basis weer goed te krijgen.
Je zegt zelf dat je niet goed kunt zitten door eigen beperkingen. Ik herken dat wel, maar dat zijn dan momenten dat ik niet rijd.

Werken aan de hand, en longeren zonder bijzet zou ik liever doen met dit paard.
Het hoofd fixeren zorgt zichtbaar voor een ruggebruik dat fijner kan, en de achterhand blijft achter de massa. Kijk eens op de website van Mireille den Hoed. Het is geweldig dat je zin hebt dit paard weer helemaal op de rit te krijgen. Maar je eigen fysieke situatie is net zo belangrijk om te faciliteren dat je paard het lichaam goed kan gebruiken.

Succes!!![/quote]

Dank je! Ga kijken. Kreeg van Osteo ook tip om zonder bijzet en alleen band achter kont te longeren zodat ze zelf balans moet zoeken. Ga daar van het weekend mee beginnen :) hoop dan ook een blij filmpje te kunnen plaatsen Haha

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:53

Goed van je osteo!! En geef ook dat tijd hè? Dikke kans dat je pas over een aantal weken weer iets aan verandering kunt laten zien, en dat is juist goed.
Mooi aan een enkele longe rechtdoor, in elke hoek een volte, en weer rechtdoor, beetje wisselen van stap naar draf en andersom. Laag tempo vooral. Liever wat rustiger en stabiel dan flink tempo en alleen maar lopen stuwen.

Heb je zelf ook iets van revalidatie/ sport om je er weer bovenop te krijgen?

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 09:57

Ninx schreef:
Goed van je osteo!! En geef ook dat tijd hè? Dikke kans dat je pas over een aantal weken weer iets aan verandering kunt laten zien, en dat is juist goed.
Mooi aan een enkele longe rechtdoor, in elke hoek een volte, en weer rechtdoor, beetje wisselen van stap naar draf en andersom. Laag tempo vooral. Liever wat rustiger en stabiel dan flink tempo en alleen maar lopen stuwen.

Heb je zelf ook iets van revalidatie/ sport om je er weer bovenop te krijgen?


Mag helaas niet in de bak longeren alleen in longerbak. Maar ga het gewoon uitproberen komend weekend :D als ze wat gewend is ook balkjes toevoegen aan programma.

Ik heb zelf een heel revalidatietraject gehad. Nu nog houdingtherapie, gelukkig werkt dat heel goed. Bijna geen pijn meer! Ook niet meer met rijden, nu is het zoeken naar balans en de juiste spieren.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:02

MarjanB schreef:
Ninx schreef:
Goed van je osteo!! En geef ook dat tijd hè? Dikke kans dat je pas over een aantal weken weer iets aan verandering kunt laten zien, en dat is juist goed.
Mooi aan een enkele longe rechtdoor, in elke hoek een volte, en weer rechtdoor, beetje wisselen van stap naar draf en andersom. Laag tempo vooral. Liever wat rustiger en stabiel dan flink tempo en alleen maar lopen stuwen.

Heb je zelf ook iets van revalidatie/ sport om je er weer bovenop te krijgen?


Mag helaas niet in de bak longeren alleen in longerbak. Maar ga het gewoon uitproberen komend weekend :D als ze wat gewend is ook balkjes toevoegen aan programma.

Ik heb zelf een heel revalidatietraject gehad. Nu nog houdingtherapie, gelukkig werkt dat heel goed. Bijna geen pijn meer! Ook niet meer met rijden, nu is het zoeken naar balans en de juiste spieren.


Oh dat is jammer.... juist ook aan de lange lijnen rechtuit en dan weer voltes is goed.
Lange lijnen mag dus ook niet?
Alleen rondjes in een cirkel maakt het idd lastiger goed te trainen.

Misschien fijn wat tips te krijgen van een ruiterfysio? Elke dag zelf wat balansoefeningen doen en beetje conditiewerk? Gaat je vast helpen! Doet voor mij iig veel.
Met wat centered riding kun je wellicht ook iets makkelijker ontspannen in balans zitten.

Veel plezier toegewenst iig!!

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:28

Dat je op een stal niet mag longeren in de rijbak is logisch want dan krijg je van die mooi uitgetrapte rondjes. Maar misschien aan de stalhouder voorleggen dat je haar rechtuit over de hoefslag wil laten lopen.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:31

bigone schreef:
Dat je op een stal niet mag longeren in de rijbak is logisch want dan krijg je van die mooi uitgetrapte rondjes. Maar misschien aan de stalhouder voorleggen dat je haar rechtuit over de hoefslag wil laten lopen.

Dan kun je niet longeren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:50

Ik longeer ook op die manier in de binnenbak zodat de bodem niet naar de filistijnen gaat. Lange teugelen valt te leren met les mocht TS daar wel voor open staan :D

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:52

ikke schreef:
bigone schreef:
Dat je op een stal niet mag longeren in de rijbak is logisch want dan krijg je van die mooi uitgetrapte rondjes. Maar misschien aan de stalhouder voorleggen dat je haar rechtuit over de hoefslag wil laten lopen.

Dan kun je niet longeren.

Longeren is niet alleen maar rondjes lopen imo. Juist aan de lange lijnen kun je veel doen. En alles wat onbelast gebeurt valt voor mij onder longeren, voor een ander is het lange teugelen, als het maar een naam heeft.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:57

In principe is het werken aan de enkele longe, dubbele longe of lange lijnen op geen enkele manier schadelijk voor de bak.
Je doet hetzelfde als onder het zadel, maar dan onbelast. Dat betekent inderdaad rechtuit, volte, weer rechtuit, volte openen/ sluiten, schoudervoor, rechtuit, etc...
alleen maar rondjes rennen is centrifugeren en niet perse trainen en kan bovendien erg belastend zijn.

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:02

Dan zijn we het helemaal eens.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:39

Dat is nog wel iets wat ik zou willen leren, lange lijnen/teugelen en dan ook echt de oefeningen kunnen uitvoeren. Ik zou daar alleen ook toestemming voor moeten vragen op stal, longeren mag alleen in de longeerbak en ik weet niet of zij het veilig vinden om in een bak waar ook gereden wordt met lange lijnen bezig te zijn.

Toch kan ik nog wel goed trainen in de longeerbak/op een volte. Ik doe dat alleen niet lang en stap altijd los en uit buiten de bak. Wij mogen bijvoorbeeld een half uur in de longeerbak, maar ik ben geen half uur aan het longeren en maar 1 keer per week, soms 2 keer. Vaker wil ik dat inderdaad niet. Het is alleen zo jammer dat je als je bijvoorbeeld cavaletti training wil doen je die dus in dat half uur ook moet opbouwen en afbreken. Ik zou nog wel eens les in al het bovenstaande willen hebben. Ga de linkjes dus eens doornemen.

Vervelend Marjan van je zadel. Of vooral de reactie van de zadelmaker zeg

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 11:49

:') als ik zie hoe de longeerbak soms is omgeploegd snap ik wel dat ze het niet willen hoor Haha. Wie weet kan ik in stap wat op het weitje.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:43

Als doorzitten nog moeilijk is, gewoon niet doorzitten dan. Met lichtrijden kan je ook goed trainen. Dus als je er weer op kan, gewoon doen.
Ik heb zelf altijd graag met het pessoa-tuig gelongeerd. Alle lijnen zijn goed te verstellen naarmate je vordert in de training ermee.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:52

karijn schreef:
Als doorzitten nog moeilijk is, gewoon niet doorzitten dan. Met lichtrijden kan je ook goed trainen. Dus als je er weer op kan, gewoon doen.
Ik heb zelf altijd graag met het pessoa-tuig gelongeerd. Alle lijnen zijn goed te verstellen naarmate je vordert in de training ermee.


Pessoa is nogal contraproductief. Ze hebben ook ontdekt dat paarden juist tegendruk boden naar achteren, de achterhand dus. Exact het tegendeel van wat je wilt bereiken dus. Als je een paard bewuster wilt maken maken van de achterhand is een bandage beter.
Bovendien geeft het steeds kleine impulsen in de mond.

Leer liever goed longeren zonder toestanden eraan. Dubbele longe, enkele longe of lange lijnen.

Ernaast trainen kan JUIST beter zijn voor je paard wanneer je zelf nog lastig kunt zitten.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:41

Mijn ervaring is dus anders. Neemt niet weg dat je moet weten hoe je het gebruikt.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:25

Van de dierenarts mocht ik geen pessoa gebruiken alleen een losse band achter de kont

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:48

Oke.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:52

MarjanB schreef:
:') als ik zie hoe de longeerbak soms is omgeploegd snap ik wel dat ze het niet willen hoor Haha. Wie weet kan ik in stap wat op het weitje.

In stap kan je echt al veel doen met dubbele lijnen :j

Vind echt dat je super goed bezig bent :)

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 08:27

Thanks :)

Nou heb contact met de zadelmaakster.. nadat ik haar heb geappt dat ik contact had met kent and masters zelf.. ineens was alles gelezen en had ik reactie. Vanuit Kent and masters moet ze het zadel komen bekijken. Dus we gaan het zien.

Gister bitje gepast en twijfel over maat, dit is 12,5

Afbeelding
Afbeelding

Dit is bit dat ze had 13,5 en die vind ik wel heel groot


Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:53

Lijkt mij dat 12,5 past.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:16

Je hebt wel een ander model bit genomen. Ik zou je nieuwe bit ook in 13,5 passen.
Als je de onderste foto van je nieuwe bit neemt en bedenkt dat daar heel makkelijk een velletje tussen past.

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:39

Het bit moet altijd zo breed zijn dat er aan elke kant een vinger of 0,5 tot 1 cm past tussen de bitring en de mondhoeken. Op deze manier zal het bit niet glijden maar ook niet knellen.

Daarom lijkt 12,5 cm me te smal als ik je foto's bekijk. Ik zie geen tot heel weinig ruimte.

_Roxanne

Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:42

Boras schreef:
Het bit moet altijd zo breed zijn dat er aan elke kant een vinger of 0,5 tot 1 cm past tussen de bitring en de mondhoeken. Op deze manier zal het bit niet glijden maar ook niet knellen.

Daarom lijkt 12,5 cm me te smal als ik je foto's bekijk. Ik zie geen tot heel weinig ruimte.


Ik meen dat deze stelregel geldt bij een watertrens. Bij een bustrens kan de mondhoek het bit niet inglijden en heb je dus minder ruimte nodig.

Daarbij ga ik bij het testen van het bit ook uit van de situatie waarbij je de teugels op contact hebt. Lijkt mij dat de bustrens dan zeker prima past.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:45

Ik vind persoonlijk de 12,5 bustrens echt aan de krappe kant. Zelf zou ik toch in ieder geval ook 13,5 proberen

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 10:35

Wil denk ik voor een bustrens gaan voornamelijk om de stabiliteit. Ik twijfel enorm want 13.5 is wel echt een cm meer waardoor je aan beide kanten wel flink ruimte krijgt.