[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 23:39

Ja klopt het is gewoon lastig, er zit een harde bult achterop de pees. Aan de zijkanten zit zwelling net als bij gallen.

Ze schijnt vandaag de stal bijna te hebben afgebroken... helemaal over de pis. Weet niet wat ik er mee moet, op de poetsplaats is ze ook enorm onrustig en alert terwijl ze er normaal staat te slapen.

karijn

Berichten: 5421
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:53

Lastig hoor om haar binnen te houden als ze gewend is om naar buiten te gaan. Maar je zegt dat ze pas een echo gaan maken als de zwelling weg is? Dat kan nog lang duren zo.
Ik zou dan toch gewoon die afspraak afdwingen.

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 09:59

Dinsdag wordt de echo gemaakt :) heb een andere dierenarts gebeld

oji

Berichten: 4286
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:03

Kun je haar niet een beetje sederen? In ieder geval op het moment dat de andere paarden buiten worden gezet?
Of in een box plaatsen bij andere paarden die binnen moeten blijven (als die er zijn)?

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 10:05

oji schreef:
Kun je haar niet een beetje sederen? In ieder geval op het moment dat de andere paarden buiten worden gezet?
Of in een box plaatsen bij andere paarden die binnen moeten blijven (als die er zijn)?


Helaas is ze de enige en met buiten zetten gaat prima want ze hoort bij de laatste groep. Maar ze gaat dan gewoon later op de ochtend of middag over de pis :( zo maar ff kijken hoe ze er bij staat.

oji

Berichten: 4286
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:09

Oh bommee. Mijn paard kon ook niet alleen achterblijven als de rest naar buiten moest en heb haar toen voor het half jaar boxrust (peesblessure) op een revalidatie stal gezet, waar heel veel rust heerst endus een hele groep die binnen bleef. Daar heeft stond ze wel heel rustig en door de rust daar bleef ze ook heel rustig met het aan de hand stappen, waar ze normaal ook altijd veel drukker mee is.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:14

Ja balen is dat. Mijn ervaring is dat de meeste paarden die aanvankelijk de stal afbreken zich wel neerleggen bij boxrust, maar in zo'n acute fase zit je hier natuurlijk niet op te wachten.
Ik zou er ook voor kiezen wat te sederen op de momenten dat de andere paarden naar buiten gaan en zij niet mee kan. Het is gewoon even een nieuwe routine waar ze aan moet wennen (als gewoontedier).

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 13:15

Jullie zullen me vast voor gek verklaren maar heb vanmorgen m’n ogen maar gewoon dicht gedaan en d’r op de wei gezet :=

Dacht als het een pees is ga ik d’r toch geen maanden op stal houden. Alles stond rustig en dacht ik doe het maar gewoon. Ze heeft een rondje gebokt en daarna stond ze heel rustig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:17

Mijn Da doet ook niet meer altijd aan stalrust hoor Marjan. En dat is echt wel een grote en bekende. Wij hebben het bij geen enkele peesblessure gdaan bij dit paard, omdat die dus ook de stal afbreekt en de allereerste blessure juist tijdens afbreken op stal opgelopen heeft. Oets met 10 uur naar buiten en mevrouw vond 8 uur beter.

Mijn Da zegt juist dat ze het beste kunnen staan waar ze rustig zijn. De ene kan op de box, de ander alleen op paddock en de ander in de groep. Alleen geen pijnstilling dan.

En dood eng die 1e keer weer! Idd ogen dicht en duimen. Hier altijd alleen binnen als ze ook kreupel liep en die 1e keer daarna is niet tof voor hart haha. Ik blijf duimen voor jullie! Hoe voel jij je?

Getup

Berichten: 8343
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:30

Kan me er wel iets bij voorstellen , hoor. Is die merrie die haar getrapt heeft er ook nog gewoon bij ?
Ruk wbt de dierenarts...nu is t bijna dinsdag, gelukkig.

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 14:39

Ja de merrie die d’r getrapt heeft is de rechtse op de foto. Die hield zich nu ook rustig gelukkig

@mwm ja bij ons op stal staan paarden eigenlijk ook nooit binnen bij blessures. Vooral omdat we grote weides hebben en ze eigenlijk altijd rustig staan.

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:48

Ik zou dat opzich ook niet zomaar doen, maar nu weet je niet wat er aan de hand is.
Is ze nu ook kreupel?

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 14:55

Sintara schreef:
Ik zou dat opzich ook niet zomaar doen, maar nu weet je niet wat er aan de hand is.
Is ze nu ook kreupel?


Nee niet kreupel.. maar goed dat kan ook bij een peesblessure

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:57

Vaak juist... het langste wat 1 van mijn paarden kreupel is geweest met een peesblessure is een paar dagen. Sommige nooit, andere een dag, maar nooit echt lang. En dat was juist het gevaarlijke, want dan gaan mensen vaak weer rijden tot het echt kapot is.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:21

Mijn heeft met zijn peesblessure 2 dagen binnen gestaan en daarna ook gewoon de weide op. Ik hoop dat dinsdag je toch antwoorden gaat geven. Blij te zien dat ze al wat rustig staat!

H_W_
Berichten: 69
Geregistreerd: 25-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:25

Bij peesblessure lopen ze over het algemeen in stap niet kreupel. Wel in draf en galop.
Lekker buiten zetten als ze daar rustig zijn. Als dat op een grote weide niet lukt dat evt een kleiner stukje (evt afzetten). Dat is beter dan dat ze de stal afbreken en gestresst zijn.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:04

Tja ik vind het niet slim, maar wie ben ik : :+ Ik zou toch eerst willen weten hoe ernstig het allemaal is.
Fingers crossed dat je geluk hebt dan maar.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:13

Ik snap wel dat je der buiten wilt hebben. Zou ook mijn keuze zijn. Ik zou der alleen niet in de groep hebben gezet, maar een stukje van die wei afzetten. Zou bang zijn voor jagen.

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 19:28

Hier is de bult wel goed te zien


Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:43

Het lijkt hier wel dunner!

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 19:51

Ja klopt, vocht is weg met bewegen maar die bult blijft..

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 19:04

Stalgenootje die er dinsdag was zei ja ze keek even en zei dat het niet zo erg leek.. tegen mij zei ze dus geen bult te zien. Net stalgenootje laten kijken en die zei gelijk, ik zie dit zelfs vanaf een afstandje.

T is wel dunner gelukkig en ze is er niet gevoelig op als je er aan voelt. Ze is ook helemaal blij dat ze met d’r vriendinnen op de wei staat.

Afbeelding
Hier zie je echt goed het randje van de bult.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

karijn

Berichten: 5421
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:00

Ik zou toch zeggen dat het een heel stuk beter is.

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 08:33

Ja klopt veel dunner maar wel die bult nog.

Ik heb zo de echo van m’n lever en kaatje vanmiddag _O- we doen het lekker samen

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:56

MarjanB schreef:
Ja klopt veel dunner maar wel die bult nog.

Ik heb zo de echo van m’n lever en kaatje vanmiddag _O- we doen het lekker samen

Hopelijk knap je dan ook samen weer op.

Succes vandaag!