Jong paard die (waarschijnlijk) niet meer bereden kan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:43

Tja ik heb er 2 die op jonge leeftijd al blessure bedingt met pensioen moesten en zijn. En hoe beroerd wilde je het verhaal hebben. De eerste is bij mij geboren en tot dr 4e was alles ok. Toen stuiterde ze, mede door toedoen van wederhelft, van de vrachtauto. 18 krammen in het voorbeen waren het gevolg, en vanaf dat moment werd het alleen maar erger. Van een peesblessure in het achterbeen, een gebroken kaak met 3 ontstoken kiezen waarvan er 1 ook nog compleet doormidden knapte, tot aan een Birkeland fractuur (is een soort chip in de kogel achter) die eruit geopereerd moest. Waarvan ze 9 maand kreupel gelopen heeft, en daarna nooit meer enigzins belastbaar was. Ze is nu 16 en ze is al sinds dr 10e met pensioen. (dit is nog maar een klein deel van haar blessureleed door de jaren).
In het begin heeft ze het er echt verschrikkelijk moeilijk mee gehad. Ze wilde altijd, en vond zichzelf de beste. Nu sinds pak em beet 2 jaar heeft ze zich erbij neergelegd dat ze niks meer doet.
En nr 2. Die was 8 en mijn laatste rijpaard toen ze van mijn draak (de bovenstaande dus) een klap vol op het spronggewricht kreeg. Ik stond erbij toen het gebeurde. Naar de kliniek geweest, maar sprong was kapot. Zij is nu 11 jaar.
Het heeft mij echt zowel geestelijk als lichamelijk heel veel gekost om beide op zon manier met pensioen te moeten sturen. Maar uiteindelijk krijg je er wel vrede mee. En vind je ook plezier in de kleine, niet rij-dingen. De 16 jarige daagt me nl nog met enige regelmaat uit om een klein werkje (meestal hoofdwerk) met haar te doen. En ondertussen heb ik een op afstand bedienbaar paard :+ :D
Ik heb mijn paarden gelukkig thuis staan, anders had ik ze niet kunnen houden. Maar verkopen is voor mij ook geen optie. De draak zie je echt niks aan zolang je dr niet belast, en eerlijk dat is ook gewoon mijn paard. Als het moment komt dat ik ze niet langer thuis kan houden zal ook ik die laatste beslissing nemen. De draak mag om reden van medicijnen niet naar de slager, en zal dan worden ingeslapen. Mijn baas is ook mijn dierenarts en hij kent haar hele geschiedenis. Hij zal haar dan laten gaan. En de andere gaat naar de slacht. Iemand schreef al een paard denkt niet als in maar morgen dan. Die leven in het nu. Ik heb ook al meerder paarden moeten laten gaan, beide manieren gehad, en echt ik heb bij geen van de beide mogelijkheden rare dingen meegemaakt. Geen was angstig, ook niet bij de slager, en ze werden ook allemaal met respect behandeld.

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 23:48

rina schreef:
Tja ik heb er 2 die op jonge leeftijd al blessure bedingt met pensioen moesten en zijn. En hoe beroerd wilde je het verhaal hebben. De eerste is bij mij geboren en tot dr 4e was alles ok. Toen stuiterde ze, mede door toedoen van wederhelft, van de vrachtauto. 18 krammen in het voorbeen waren het gevolg, en vanaf dat moment werd het alleen maar erger. Van een peesblessure in het achterbeen, een gebroken kaak met 3 ontstoken kiezen waarvan er 1 ook nog compleet doormidden knapte, tot aan een Birkeland fractuur (is een soort chip in de kogel achter) die eruit geopereerd moest. Waarvan ze 9 maand kreupel gelopen heeft, en daarna nooit meer enigzins belastbaar was. Ze is nu 16 en ze is al sinds dr 10e met pensioen. (dit is nog maar een klein deel van haar blessureleed door de jaren).
In het begin heeft ze het er echt verschrikkelijk moeilijk mee gehad. Ze wilde altijd, en vond zichzelf de beste. Nu sinds pak em beet 2 jaar heeft ze zich erbij neergelegd dat ze niks meer doet.
En nr 2. Die was 8 en mijn laatste rijpaard toen ze van mijn draak (de bovenstaande dus) een klap vol op het spronggewricht kreeg. Ik stond erbij toen het gebeurde. Naar de kliniek geweest, maar sprong was kapot. Zij is nu 11 jaar.
Het heeft mij echt zowel geestelijk als lichamelijk heel veel gekost om beide op zon manier met pensioen te moeten sturen. Maar uiteindelijk krijg je er wel vrede mee. En vind je ook plezier in de kleine, niet rij-dingen. De 16 jarige daagt me nl nog met enige regelmaat uit om een klein werkje (meestal hoofdwerk) met haar te doen. En ondertussen heb ik een op afstand bedienbaar paard :+ :D
Ik heb mijn paarden gelukkig thuis staan, anders had ik ze niet kunnen houden. Maar verkopen is voor mij ook geen optie. De draak zie je echt niks aan zolang je dr niet belast, en eerlijk dat is ook gewoon mijn paard. Als het moment komt dat ik ze niet langer thuis kan houden zal ook ik die laatste beslissing nemen. De draak mag om reden van medicijnen niet naar de slager, en zal dan worden ingeslapen. Mijn baas is ook mijn dierenarts en hij kent haar hele geschiedenis. Hij zal haar dan laten gaan. En de andere gaat naar de slacht. Iemand schreef al een paard denkt niet als in maar morgen dan. Die leven in het nu. Ik heb ook al meerder paarden moeten laten gaan, beide manieren gehad, en echt ik heb bij geen van de beide mogelijkheden rare dingen meegemaakt. Geen was angstig, ook niet bij de slager, en ze werden ook allemaal met respect behandeld.


Oh wauw, dat moet zwaar geweest zijn. Ik hou momenteel alle opties open, uiteindelijk wil ik doen wat het beste is voor hem. Dankjewel om je ervaring te delen!

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:50

upendo schreef:
Paarden leven in het nu. Zij hebben geen 'maar over 5 jaar wil ik nog...'.

En wellicht heeft hij ook pijn als hij niet onder het zadel is. Is dat al getest of is dat jouw inschatting omdat hij 'vrolijk' door de wei loopt?

Ik zou daar eerst kritisch naar kijken.


Eens met bovenstaande.
Een paard laat niet altijd pijn zien. Een paard brengt een groot deel van zijn leven staand/lopend door. Dus 'zere benen' hebben een grote impact.
Ligt je paard vaak/ meer dan gemiddeld?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:52

grijstapijt schreef:
De slijtage is redelijk veel, vooral rechts en beginnend links. Het is (nog) geen artrose. Weet niet precies of het PRP is, maar alleszins wel met stamcellen. Ik hoop voor jou en je paard dat hij goed loopt. Ik ga ook nog even afwachten en proberen, maar ben wel al aan de toekomst aan het denken. Verkopen vind ik inderdaad ook echt een groot risico. Zou je paard weidepaard zijn op een pensionstal of thuis?
Echte artrose is het ook nog niet bij mijn paard. Arts had het voornamelijk over dat het bot ruwer is dan ze het liever zouden zien. Denk dat het ook zo is bij jouw paard. Anders spreek je wel al van artrose ;)
Vraag je arts misschien eens naar de score op 5 ? Dat geeft een beter beeld denk ik.
Ik zou met een 3+/5 of 4/5 zeker niet meer aan rijden denken.

Ik huur een weide en betaal per paard. Dus paard wordt indien niet bereden kan worden pensioenpaard op een gehuurde weide aan 80€/mnd

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 01:34

Hoe houdt je je paard?

Wij hebben meerdere paarden, maar huren een kale plek. Dat betekent dat we wel alles zelf doen, maar minder kwijt zijn dan allemaal in volpension.
En wij willen dat totaal niet, dus voor ons prima zo. Het kost alleen evengoed geld, tijd en energie. Maar misschien kan je er dan evt zelf 2 houden en heb je zo al een maatje voor je rijpaard.

Mijn ene ruin, shet en merrie stonden nog op stal. Mn ene ruin mankeerde wat en na een hele lange zoektocht kwamen we eindelijk bij een veearts die naar zijn achterbenen keek. peesblessures en artrose. Wat opties gekregen, maar werkte allemaal elkaar tegen en we waren relatief laat dat het ontdekt werd.
Hij was toen 15. De merrie was toen 20 en had al KS en artrose na verwaarloosde toestand.

Wij hebben ze toen 24/7 buiten gezet en eigenlijk zijn ze daar enorm van opgeknapt.

Nu nog 2 ruinen erbij, waarvan 1 ook met artrose ( 20jr ) en die doen het ook goed. Heel af en toe zie ik wel een dingetje, maar ze gaan allemaal nog mee naar het bos en lopen goed.

Ik heb wel twijfels, omdat mn ruin meer is gaan mankeren zoals luchtwegproblemen en denk dan ook realistisch; voor wie laat ik hem staan?? Voor mij? Voor hem? In principe maakt het niet uit wanneer ik hem laat gaan, proces blijft hetzelfde voor hem en als hij naar de tandarts gaat wordt hij ook gesedeerd ( de 1e spuit ) en doen we daar niet moeilijk over. Of over de 2e spuit als we een paard onder narcose laten opereren. Het is grotendeels ons gevoel.

Wij hebben in 2017 een 7jr paard moeten laten inslapen met ernstige problemen. Kon ook niet als weidemaatje, want viel door pijn ook andere paarden aan en werd echt slechter.
Een ander paard met 8jr laten inslapen. Konden voor hem nog alles doen, maar zou niet beter worden. Hij liep soms goed en soms stokkreupel. Wij vonden toen een gezond paard van 8 te jong om zo verder te moeten. Dit was 21jr geleden en was alles ook wel weer een beetje anders dan nu. Nu zijn er zoveel meer behandelingen dan toen en dat is mooi, maar maakt het ook moeilijker in dit soort gevallen.

Ik zou hem niet snel als weidemaatje weggeven, tenzij je iemand echt kent die bijv gezelschap zoekt voor een eigen paard en dan wel alles vastleggen. Ook echt nooit aan een stichting geven, want die vertrouw ik niet.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Jong paard die (waarschijnlijk) niet meer bereden kan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 02:52

Ik heb al jaren kleine grasmaaiers waar ik niet op kan rijden, het rijden is voor mij geen prioriteit.
Wat betreft het paard van dit topic.
Ja ook al leven ze dan in het nu, zolang het paard aantoonbaar door onderzoeken etc geen pijn zou hebben zou ik hem houden als grasmaaier.
Maar dat is maar net wat je zelf wil, ik zou andere keuzes slacht/inslapen.
In ieder geval in het belang van het paard beslissen.
Pijn = afscheid

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:08

Ik heb al van vele paarden afscheid moeten nemen. Sommige verkocht maar ook paarden in laten slapen, zelfs een zelf gefokte. Ik heb alle ellende in 20 paarden jaren voorbij zien komen. Peesblessures, röntgenologische afwijkingen zoals hoefkatrol, OC, OCD, cystes en overig. Hartafwijkingen, maagzweren, koliek, scheve wervels en bij een heel jong paard Kissing Spines en nog veel meer andere paardenellende zoals hoefproblemen, wonden, stalondeugden en ga maar door. Je maakt veel mee in 20 jaar paarden houden. Mijn beste sportpaard heb ik moeten laten inslapen vanwege een botcyste, alleen te zien op een schuine foto. Mijn beste jonge paard rende een hek in en kwam met alle benen vast te zitten en trok alles stuk. Mijn eerste paard kreeg een virusinfectie die hij nooit te boven is gekomen. Laatste paard was een jong dier wat na het zadelmak maken Kissing Spines bleek te hebben in zeer ernstige mate.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat dit je eerste paard is en je dus denkt dat je alle pech van de wereld hebt. Maar om eerlijk te zijn geven paarden heel veel zorgen en kosten ze enorm veel geld. Wil je sporten op niveau dan moet je of heel veel geluk hebben dat je paarden gezond blijven of veel geld achter de hand hebben voor veeartsen en / of vervangers.

Ik vind het erg rot voor je maar als je niet in de gelegenheid bent om hem zelf te laten grasmaaieren dan zit er eigenlijk maar 1 ding op en dat is afscheid nemen en je geld stoppen in een ander paard.
Je wordt daar uiteindelijk wel harder in na veel van dit soort gevallen. Of je moet je ideaal van sporten met een paard uit je hoofd zetten en recreatief wat blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-06-19 08:48, in het totaal 2 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:42

Ik wil me wel aansluiten bij Suzanne. Niet dat ik al die ervaring heb maar omdat ik weet dat ik er heel nuchter in sta en een paard niet denkt, ik ben nog maar 8.

Wat ik wel dacht: zou het kunnen dat er nog iets anders speelt? Dat ze bij het vinden van de slijtage in de kogels, alles daar op gefocussed hebben en er ondertussen toch iets anders ook sluimert?
Als rug en hals al helemaal uitgezocht zijn en er zeker weten geen maagzweren zijn, zou een echo van het SI ook nog iets kunnen zijn.
Zijn dingen die zure, staak, protest reacties kunnen geven en vaak pas wat later gevonden worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard die (waarschijnlijk) niet meer bereden kan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:46

Zo zwart-wit is het niet altijd.

Ik zit mn hele leven (45jr) tussen de paarden, heb altijd gewerkt tussen de paarden en vrienden met paarden, maar ben ook door alle ellende niet zo hard. Het blijft van een situatie afhankelijk.

Als je duidelijkheid hebt, is een beslissing nemen soms makkelijker. Bij wat meer onzekerheid kan het heel lastig zijn om een keuze te maken. Hoewel zolang het niet inslapen is, deze nog niet definitief is natuurlijk.

Omgeving heeft ook veel invloed vaak. Ik maak echt wel mee dat mensen van alles proberen en imo een paard te vroeg laten inslapen. Maar ik kan wel relativeren dat het voor het paard niet uitmaakt.

Maar ik zie ook mensen veel en veel te lang doorgaan.

Wedstrijd of recreatie, een paard moet gewoon wel echt pijnvrij leven en lopen. Ook in het bos ga je niet op een kreupel paard rijden. Andere mankementen en of blessures kunnen minder belastend zijn. Dat geldt bij onze paarden ook.

Bij bijv ouder wordende paarden gaat het vaak ook heel geleidelijk en ziet de eigenaar niet altijd alles.

Ook is het; hoeveel ben je bij en met je paarden? Er zijn paarden die maar weinig uurtjes uit stal komen en de eigenaar niet elke dag komt. Dan kan het zijn dat je na 2 of 3 dagen komt en je paard heel stijf is of ongenoegen toont. Maar het kan ook gemist worden, als iemand dat normaal is gaan vinden.

Hoe rot het is voor iemand kan je helemaal niet beoordelen. Als je gewoon 1 paard hebt waar je graag wedstrijden mee had willen rijden en dat kan niet, is dat echt wel een ramp voor diegene. Iemand heeft gewoon 1 paard, is er gek op en had wensen. Niet iedereen kan er meerdere houden en niet iedereen wil dat ook.
Daarbij heb je altijd een keer je eerste paard en kan je er niks aan doen, dat je nog niet al die ellende met vele vorige paarden hebt gehad.

Neemt niet weg, dat wij er 6 hebben en ik echt flink baal als er eentje niet goed is, of we er straks afscheid van moeten nemen. Ben echt op allemaal even gek, stop in allemaal even tijd en energie en wil ze liever ook niet kwijt.
Hoelang of hoeveel paarden we hebben, maakt dan niks uit. Wel dus zoals gezegd een groot verschil met een duidelijk beeld en dat je geen andere keus hebt dan inslapen, of dat je zelf een grens moet trekken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Jong paard die (waarschijnlijk) niet meer bereden kan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:51

Een paard wat je pas 1 jaar hebt zou ik toch echt van de hand doen als je een wedstrijdpaard zoekt. Het is wel een hele dure kat in de zak gebleken.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:20

Ik weet dat iemand op Bokt jarenlang haar (ook jong afgekeurde) paard op een groot natuurgebied in de Ardennen heeft gehad. Leek mij een prima alternatief: kost niet (heel) veel geld, je blijft zelf verantwoordelijk en je paard heeft een afwisselend bestaan. Want alleen maar dag en nacht op een weitje met een ander paard lijkt me supersaai en (bijna letterlijk) dodelijk vervelend voor een paard.
Paarden hebben geen besef van tijd en weten ook niet dat het niet anders kan...iets met kwaliteit en kwantiteit.
Als ik dus geen interessant/afwisselend bestaan kon garanderen, ging ie bij mij ook naar de slager.
Dat klinkt hard, maar ik vind veel alternatieven (bv. zo'n saai leven op een postzegel en een mens dat 1 x per week langskomt) veel erger voor een paard.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:29

Mijn merrie (15) staat nu al twee jaar stil. Eerst in verband met het herstel na het trekken van een kies. Bij het oppakken van de training is daarna gebleken dat ze gedurende dat herstel waarschijnlijk in het weiland een peesblessure heeft opgelopen. De peesblessure is uitbehandeld. Ze blijft altijd onregelmatig lopen (maar in stap zie je niets).

Ik vind het heel lastig. Heb ook maar geld voor één paard. Laten dekken nog overwogen maar dan loop ik uiteindelijk toch tegen de kosten voor twee paarden aan.

De tandarts heeft echter laatst aangegeven dat wellicht een andere kies tzt ook getrokken moet worden en eerlijk gezegd denk ik dat het dan klaar is. Mocht het zover komen. Weer 750/1000 betalen voor een paard waar ik nooit meer op kan rijden...

Eerdere behandelingen waren nooit een issue. Toen ging het nog om een daadwerkelijk rijpaard. Nu betaal ik de “standaard” kosten, maar dikke rekeningen betalen voor een grasmaaier? Dan sputtert mijn portemonnee echt tegen.

Ik heb wel een fijn bijrijdpaard nu, dus kan gelukkig nog wel rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:01

Wij hebben vorig jaar een veulen gehad dat zijn beide achterbenen heeft opengehaald met pees en gewrichtsschade. Hij was al verkocht maar stond nog bij ons. Hij was toen 7 weken oud. De koop is geannuleerd, hij is geopereerd wat het nodige geld heeft gekost. Hij loopt afwisselend wel en niet goed (niet in ernstige mate maar wel dat wij af en toe denken: Hmmm dat is niet regelmatig) Kunnen wij er ooit mee rijden of mennen? Geen idee. Die verwachtingen hebben wij ook niet naar hem toe. Hij is een heel duur weidemaatje die hopelijk nog 30 jaar zijn leven kan slijten hier :) Dat was in onze ogen de enige, correctie keuze.

Als je dieren hebt weet je dat er tegenslag kan komen. Natuurlijk is het zuur dat je verwachtingen had naar de toekomst die met dit paard niet meer mogelijk zijn. Ik zou hem eventueel op een weide zetten bij iemand. Ik heb bv nog een tijdje een plekje verhuurd aan €125 in de winter en €75 in de zomer. Enkel en alleen aan paarden op pensioen. Zo plekjes zijn er dus maar ze zijn wel zeldzaam. Ik zou uitkijken naar zoiets.

Verkopen zou ik sowieso niet doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Jong paard die (waarschijnlijk) niet meer bereden kan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:13

DeMolenhoek wat jij gedaan hebt is heel mooi, maar ik begrijp het persoonlijk ook als mensen voor inslapen kiezen. Het dier merkt daar niks van. Ze blijven toch vaak kwakkelen en het is best zwaar om daar dag in dag uit mee te dealen.

Als je zo'n dier maar niet verkoopt. Ik ken NIEMAND waarbij dat goed is gegaan. Ze willen er uiteindelijk altijd toch op rijden of verkopen het dier weer door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:28

Oh maar de keus inslapen snap ik ook zeker. Ik vind dat persoonlijk een betere keus dan te verkopen. Dit paard verkopen is bijna een garantie geven dat hij in de handel komt en wordt gereden tot hij door en door kapot is, bij wijze van spreken.

Niet iedereen heeft ook de financiele middelen om een paard + medische kosten te blijven dragen. Ook dan vind ik inslapen voor een paard dat enkel nog kan dienen als weidemaatje een eerlijke keuze.

Ik zou er wel problemen mee hebben moest er ingeslapen worden om een ander dier te kunnen aanschaffen. Dan moet je geen dieren houden in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-19 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:28

Ik begrijp dat dit een groot probleem is als je graag wilt rijden en je paard kan dat niet meer. Ik heb dat ook wel eens gehad en dan hield ik mijn arbeidsongeschikte paard gewoon aan en huurde er af en toe een als ik wilde rijden.Het gaat toch om een levend wezen en ik heb ze niet alleen om op te rijden.Ik zou dat echt niet kunnen om ze dan weg te doen.

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 16:44

Na er een nacht over geslapen (wakker gelegen) te hebben, ben ik tot al wat meer inzichten gekomen. We hebben een aantal opties in gedachten van waar hij eventueel naartoe kan, dit allemaal in vriendenkring. Verkopen of niet verkopen kunnen we dan nog zien, maar sowieso niet naar iemand die we niet persoonlijk kennen. Hoe lang het dan duurt maakt ons niet uit, zolang hij goed terechtkomt. We laten ook nog eens goed nakijken of hij onbelast pijn heeft en enkel en alleen dan is inslapen een optie. En tot in hoeverre hij recreatief nog bereden of niet bereden kan worden. Als we voor hem een oplossing gevonden hebben, begin ik de zoektocht naar een nieuw / tweede paard. Bedankt iedereen om je ervaring te delen, het helpt om te zien wat alle mogelijke opties en meningen zijn om zo mijn eigen besluit te maken

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard die (waarschijnlijk) niet meer bereden kan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:43

Kendra, helemaal mee eens. Het paardenleven, zeker in Nederland is vaak oersaai en mensen zien dat niet, want is aangeleerd; paard lekker op de wei of hij mag even op de paddock. Problemen zat alleen al daardoor bij veel paarden.

Er zijn mooie natuurgebieden, ook in Frankrijk bijv.

Snorlex, ik snap je overwegingen hoor, maar 750/1000 euro voor het trekken van een kies is echt abnormaal. Die van ons missen sommigen ook 1 tot 3 kiezen en heb dat nog nooit betaald.

Bij mn ruin gaan nu alle snijtanden eruit en dat kost zelfs nog niet zoveel. Ook een nietsnut paardje, maar wij hebben goede ervaringen met trekken van snijtanden bij eotrh.

Grijstapijt, ook bij bekenden zou ik niet snel doen en zeker niet zonder contract. Heb het net zelf meegemaakt dat ook goede vrienden enorm kunnen tegenvallen en toevallig hoorde ik een gelijke ervaring van iemand anders. Die dacht ook vrienden te kunnen vertrouwen. Maar zowel zij als wij, hadden niks vastgelegd.
En echt, dat hadden we beiden van mensen niet verwacht als je ook goed prive contact hebt.