De weg naar spanningsvrij op concours is lang...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2678
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:25

Janine1990 schreef:
Pipodipo, stilstaan bij je performance profile en nog een routine inbouwen gaat je niet lukken als je je wedstrijdjas aan de wilgen hangt... Zonder wedstrijden te rijden, kan je je niet bewust worden van wat je allemaal doet... Komen de 'pijnpunten' of kritiekpunten nooit naar boven...

Dat klopt inderdaad, maar ik wil mezelf ook niet meer opleggen, eerder minder. In het openbaar wil ik er niet teveel over uitwijden, maar ik denk dat ik andere plekken ga zoeken voor de bewustwording, daar was ik al mee aan de slag gegaan immers. Aan kritiekpunten geen gebrek hoor, daar ligt het bepaald niet aan en die negeer ik ook zeker niet. Maar een goede tip die ik haalde uit het boek van Inga Wolframm is dat je als ruiter altijd reageert op iets dat al is gebeurd en dat je alleen in zeldzame gevallen iets voor bent en dat het soms samenvalt in het moment. Dat is voor mij wel iets om mee aan de gang te gaan omdat ik soms teveel bezig ben met van alles voor te zijn. Maar kritiek is dus ook altijd achteraf en dan kun je dus niks meer veranderen aan wat je hebt gedaan. Behalve harder werken om het in het vervolg voor te zijn?

denisesilver

Berichten: 2897
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:09

Ha, ik moest van de week nog aan dit topic denken!

Ik denk dat bij mij de angst juist voortkomt uit het teveel kritiek hebben op mezelf, waardoor ik het te goed wil doen en mezelf blokkeer. Ik zit op het moment in de laatste fase van mijn studie, waardoor ik eigenlijk geen tijd heb voor een (sport)psycholoog om aan dat stukje angst te werken. Ik ga sowieso naar de college tour van Sanne Beijerman in Ermelo, kijken of ik daar iets aan heb en wellicht dat ik dan het online trainingspakket van haar aanschaf.

Ik heb overigens wel een paardenwissel gedaan! Mijn zusje rijdt die van mij en ik rijd het familiepaardje. Daardoor is er wel een last van me afgevallen. Het moeten presteren is eraf. En het is nog goed voor mijn zelfvertrouwen ook; ik kan het allemaal nog wel, terwijl ze helemaal niet zo makkelijk is!

Het boek dat je mij had aangeraden moet ik trouwens wel nog aanschaffen, misschien iets voor Sinterklaas :Y)