Staat jouw paard buiten met halster om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia_S

Berichten: 211
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:54

Misschien een gekke vraag en een beetje offtopic, maar na het lezen hier over klittenband en veiligheidshalsters vroeg ik mij af waarom er geen halsters met een magneetsluiting bestaan. Of bestaan ze wel? Want ik kan ze niet vinden namelijk :+

Ik kan zo snel ook niet echt een (onoplosbaar) nadeel eraan bedenken en het lijkt me dat zoiets wel makkelijk losschiet in geval van nood.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 00:35

Hier gestald op pensionstal en de paarden gaan aan de hand de weide op dus dan halster om en die blijft om totdat de paarden weer binnen komen, dan halster meteen af! Mijn ruin heeft n halster/vliegenkap in 1 en voor mijn merrie heb ik die ook 1 liggen zodat ze niet n vliegenkap en n halster omhoeven:)

Mijn merrie en veulen komen alleen onder toezicht buiten (iets met stronteigenwijs veulen die de draden erg gezellig vind ;)), die gaan ook met halster naar buiten maar staan zonder halster op stal.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 01:18

Sylvia_S schreef:
Misschien een gekke vraag en een beetje offtopic, maar na het lezen hier over klittenband en veiligheidshalsters vroeg ik mij af waarom er geen halsters met een magneetsluiting bestaan. Of bestaan ze wel? Want ik kan ze niet vinden namelijk :+

Ik kan zo snel ook niet echt een (onoplosbaar) nadeel eraan bedenken en het lijkt me dat zoiets wel makkelijk losschiet in geval van nood.


Daar was ik toevallig paar weken terug met stalgenootje ook over bezig! Maar is een magneetsluiting wel sterk genoeg? Kan me voorstellen dat die al open schiet vanaf ze met hun hoofd langs hun been oid schuren. Denk dat je iets nodig hebt wat enkel los/open schiet als er te veel druk op komt (in noodsituaties dus), en dan is klitteband of een strotouwtje net wat steviger. Dat was onze conclusie in elk geval :D

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 01:54

Ja de mijne wel, ik heb een houten omheining met schrikdraad maar ik vind het een fijn idee dat als hij uitbreekt hij een halster om heeft en makkelijker te pakken is

Maddy_Paola

Berichten: 1335
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 02:22

Leo schreef:
Die van ons staan zonder halster op de wei, wel met vliegen masker. De groep loopt vanaf de groepsstal naar de wei. Ik heb die van mij nu met (veiligheids) halster staan ivm extreem snel verbranden van zijn neus. Aan het halster zit een flapje voor zijn neus.
In de groepsstal uiteraard geen halsters.

In het verleden wel een halster om gehad 24/7 op het land, beleid van de stal. Toen had ik ook een speciaal halster met veiligheids sluiting en zo min mogelijk metaal (neusriem vastgenaaid aan bakstuk etc) maar die lag regelmatig "intact" op de wei, ik wil niet weten hoe dat gebeurde := iig blij dat hij af kwam iedere keer.

Ik ben er geen fan van, maar kies wel bewust voor zo veilig mogelijk.
Ik heb namelijk nog geen vliegenkap met neusflapje ineen gevonden die qua pasvorm voldoende bij hem past. Of te wijd, of neusflapje te kort dus alsnog verbranden of gaas wat in de ogen komt etc.


Ik heb er een van horzehoods.com een vliegenmasker, is van lycra waarbij het gaas echt goed van het hoofd af staat, en er wordt een neusnetje bijgeleverd die je dmv klittenband qua hoogte kan verstellen op de neus, misschien is dat wat?

Lynn2014

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-02-18
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 05:26

Hier ook op stal zonder halster, nu staan ze 24/7 op de wei, ook zonder halster, in de wintermaanden staan ze op de paddock met halster. Dit omdat de de staleigenaar ze binnen en buiten zet, en niet al die paarden hun halster aan kan doen. Ze staan op een kluitje te dreinen om naar binnen te mogen en daar wil je niet tussen staan...

Deveneyyy
Berichten: 214
Geregistreerd: 11-06-13

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 05:39

Hier ook een halster om op de wei vanwege het buiten/binnen zetten. Op stal gaat hij weer af.

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:01

Hier staan de paarden als ze 24/7 buiten staan (momenteel), zonder halster.

Sylvia_S schreef:
Misschien een gekke vraag en een beetje offtopic, maar na het lezen hier over klittenband en veiligheidshalsters vroeg ik mij af waarom er geen halsters met een magneetsluiting bestaan. Of bestaan ze wel? Want ik kan ze niet vinden namelijk :+

Ik kan zo snel ook niet echt een (onoplosbaar) nadeel eraan bedenken en het lijkt me dat zoiets wel makkelijk losschiet in geval van nood.

Een goede sterke magneet is zwaar. Weet niet of dat werkt bij een halster, mbt schuiven.
Daarbij trekt een (sterke) magneet elk ijzeren ding wat in de buurt komt aan, sluitingen van dekens waardoor die los kan schieten bijvoorbeeld of er hangt ineens iets extra aan halster.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:14

Mijn paard heeft jarenlang 24/7 met halster gelopen omdat hij moeilijk te vangen is (en wel altijd buiten staat). Er is (gelukkig) nooit iets gebeurt en ik zorgde er ook voor dat het halster goed aansloot waardoor er weinig kans was tot blijven haken. Tenminste, zo dacht ik er over.

Nu staat hij gelukkig altijd zonder halster, wel met het nadeel dat andere mensen hem niet kunnen pakken.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:19

Wij hebben ooit een veulen dood gevonden omdat ze vast was komen te zitten met een halster.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:19

Met halster op in de wei. Anders is het geen doen om de paarden in en uit de wei te halen op een pensionstal. Halster gaat echt wel stuk als er wat kracht op komt te staan. Zeker ons vorige paard kreeg ze vaak zat kapot :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:58

Ik vind stro-touwtjes toch nog behoorlijk sterk hoor, dat krijg je echt niet zomaar kapot! En zoals het paard van de foto, als het halster zo strak gedraaid zit krijg je het ook nooit zomaar los..

Wij hebben altijd alles zonder halster, op stal niet maar ook buiten niet, ik wil het risico niet lopen.. En ja, ook ik heb wel meermaals 3 uur in de wei gestaan om een paard te vangen, werd ik niet vrolijk van, maar was wel reden genoeg om te gaan trainen op het pakken want halsters om laten vind ik echt geen optie.

Echter kan ik mij ook goed voorstellen dat er mensen zijn die de halsters wel om laten, en wat dat betreft is het dus maar goed dat er zoveel veiligheidsopties zijn om de risico’s te beperken.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:23

Deveneyyy schreef:
Hier ook een halster om op de wei vanwege het buiten/binnen zetten. Op stal gaat hij weer af.

Hier ook zo.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:25

Mijn eigen keuze zou af zijn, maar bij ons op stal is het dragen van het halster op het weiland verplicht. Zodat als er één ontsnapt hij makkelijker gevangen kan worden.

Moet wel zeggen dat wij overal een hele nette/veilige omheining hebben en geen rotzooi of andere dingen in het land hebben waar ze aan kunnen blijven hangen.

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:31

Momenteel 24/7 buiten zonder halster. Als hij ‘s avonds op stal gaat, op stal zonder en in het weiland met. Heb al met regelmaat gehad dat ik 1 paard uit het land zou halen en er nog 1 achteraan glipte. Toen was ik, ook al is het terrein afgesloten :), wel blij dat ik ze bij het halster kon grijpen :D

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:43

Overdag met halster om ivm de vliegen kap. Maar een aantal andere heeft hem niet om.

salamaleque
Berichten: 991
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:47

Op de wei met een veiligheidshalster (ivm graasmasker) op stal niks.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:49

Als ze in de winter alleen overdag buiten staan wel, in de zo er als ze 24 uur per dag buiten staan gaat ie af.

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:55

Hier staan ze altijd zonder halster, op de wei, in stal, in paddock...overal. Geldt voor alle paarden bij mij op stal.
Ik vind het ook doodeng, paard met normaal halster in de wei. Die veiligheidshalsters lijken mij wel een goede oplossing voor bij graasmaskers en zo.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:14

Bij mijn paarden en muilezel gebruik ik alleen een halster als ik ze vast moet zetten.
Een is niet te pakken, maar ze gaan allemaal naar binnen ´savonds en dan gaat hij wel mee. Als ze overdag naar binnen moeten pak ik het grootste paard en dan hobbelt de rest er ook wel achteraan.
Ze hebben tot een paar dagen geleden trouwens een paar maanden 24/7 buiten gelopen. Ze maken dat zelf namelijk uit....

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:19

Een kennis heeft er wel een paard door verloren, maar ik doe het al meer dan 30 jaar met een halster om naar buiten en er is echt nog nooit iets buitensporigs gebeurd!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:53

Hier verplicht om waar ik sta, ik heb de allergoedkoopste van de welkoop, die schieten los als je er hard aan trekt, zitten met zo’n schuifje als gesp en het materiaal van het halster is vrij glad en dun.
Ze schuren niet en bij er aan trekken zijn ze los.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:58

Hier doen ze niet af op land of in de stal dus hebben ze ze vaak om, ik heb een tyrip tussen oog en haak wat eventueel kan breken.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:13


girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:16

Miran schreef:
Ik vraag me af of een paard er iets aan heeft als de haak los kan van de ring als hij ergens aan vast zit. Ik heb zelf deze tussen de ring en de gesp van het kopstuk: https://www.paardeerlijk.nl/a-52673652/ ... lsterstuk/


Als hij ergens aan vast zit is t dan nog een kwestie van zn hoofd eruit trekken