Staat jouw paard buiten met halster om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:18

Ja in de wei met een halster, maar wel eentje die losgaat met veel druk. (zo'n super cheap ding met zo'n schuifgesp)

Leo

Berichten: 50157
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:21

Die van ons staan zonder halster op de wei, wel met vliegen masker. De groep loopt vanaf de groepsstal naar de wei. Ik heb die van mij nu met (veiligheids) halster staan ivm extreem snel verbranden van zijn neus. Aan het halster zit een flapje voor zijn neus.
In de groepsstal uiteraard geen halsters.

In het verleden wel een halster om gehad 24/7 op het land, beleid van de stal. Toen had ik ook een speciaal halster met veiligheids sluiting en zo min mogelijk metaal (neusriem vastgenaaid aan bakstuk etc) maar die lag regelmatig "intact" op de wei, ik wil niet weten hoe dat gebeurde := iig blij dat hij af kwam iedere keer.

Ik ben er geen fan van, maar kies wel bewust voor zo veilig mogelijk.
Ik heb namelijk nog geen vliegenkap met neusflapje ineen gevonden die qua pasvorm voldoende bij hem past. Of te wijd, of neusflapje te kort dus alsnog verbranden of gaas wat in de ogen komt etc.

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:26

Bij 24/7 buiten halster af.
Als ze ‘s nachts op stal gaan staan ze overdag met halster in de wei of paddock. Veulen gaat altijd het halster af buiten.

Op stal nooit een halster aan.

Voor onze pony, liep 24/7 met graasmasker, hadden we zo’n klittenband halster. Één keer kapot in de wei gevonden met klittenband nog dicht. Was garantie, bij de nieuwe hebben we het klittenband vuil gemaakt zodat het minder sterk kleeft.

Belangrijk is dat een halster goed past en niet, zoals bij veel paarden, het ding ergens los op de punt van de neus hangt.
Neusband breed genoeg dat hij goed kan kauwen en het kopstuk kort genoeg dat het halster op het dikke benige deel van het neusbot ligt en niet op de punt.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:37

Altijd zonder.
24/7 buiten, zowel in de paddock als op het land zonder halster.
Toen ik er nog eentje met een graasmasker had zat die aan een halster die totaal versleten was, ging echt aan een paar draadjes nog aan elkaar. Ik was opzoek naar het juiste veiligheidshalster voor als hij echt stuk ging, maar merrie is er niet meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:38

Nooit met een normaal halster.

Ooit toen ze een graasmasker had met een veiligheidshalster. Ook omdat t toen van de stalbaas moest. Af en toe lag dat ding af , jammer dan. Beter dan een gewond of dood paard.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:40

in principe met halster om buiten op de wei. Ik heb altijd die cheapie halsters van 5 euro van Kramer, die klipjes knallen open als er even teveel druk op komt te staan. Of speciale weidehalsters die zowel op de neus als nek klitteband hebben, en ja die gaan echt wel open met druk.
Maar die van mij staan met enige regelmaat ook bij de buurman op de wei, moeten daarvoor een stuk over de straat en mochten ze ontsnappen moeten ze wel te pakken zijn voor jan en alleman. Geen halster om maakt dat een stuk lastiger. En aangezien je dus door bepaalde halsters te gebruiken ophangen en erin blijven hangen makkelijk kan voorkomen wil ik er zeker een halster om. Enigste uitzondering als ze hun vliegenmaskers om hebben. Ik heb de B-Free van harry's horse, en daar past geen halster overheen. Maar dan heeft jan en alleman ook nog iets om vast te pakken mochten ze ontsnappen.
Op stal of op de paddock hebben ze geen halsters om. De paddock staat dusdanig veel stroom op daar denkt niemand eraan om er doorheen te gaan. Wei bij de buurman kan ik alleen met een klok op accu beveiligen, en dat is bij lange na niet zoveel stroom als ik thuis heb.
Het veulen gaat wel met halster om naar en van de wei, maar op de wei zelf heeft die hem af.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:48

Staan altijd buiten en nooit geen halsters aan.
Jaren geleden toen ze nog op stal gingen hadden ze altijd halster aan. Maar daar heb ik jaren geleden verandering in gebracht en toen gingen ze uit in de stal en in de wei. Nu staan ze helemaal niet meer op stal.

Mijne heeft nog weleens een halster aan gehad ivm een eczeem deken die anders niet bleef zitten maar sinds ze vierkant op ijzers staat durf ik geen halster meer aan te laten. En nu dus ook zonder halsdeken.
Weleens verhalen gehoord van paarden die ze 's ochtends dood in de wei vinden omdat ze vast is blijven haken met z'n ijzer in het halster. Vreselijk. ;(

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:50

Altijd met halster, voor de stalhouder het makkelijkst. Heeft in 13 jaar nog nooit problemen gegeven.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:59

Nooit met halster, niet op stal en niet op de wei. Al zoveel ongelukken zien gebeuren helaas :( ooit meer als 2 jaar geleden mijn eigen pony een gapend gat in haar wang door het halster. En een aantal jaar terug op de manege dat paard had z'n hoofd door de box deur naar buiten gestoken en was vast komen te zitten aan de box deur en die rende vervolgens met een boxdeur om z'n nek.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:04

Altijd zonder.

Vorig jaar was het paard van een stalgenoot met halster in de box gezet en die heeft zich dus opgehangen aan zo'n halsterhaak wat aan de boxdeur vastzat. Gelukkig is hij zelf nog losgekomen maar lichamelijk heeft dat dier er wel een klap van gekregen.

Ook gezien dat het halster te groot was en ik het paard aantrof met het neus gedeelte in zijn mond.
En de hengstenhouder waar ik vroeger stond had een klant waarvan het veulen zich met halster aan het halster van zijn moeder had opgehangen(dood).

Het paard van een oud stalgenoot was met zijn voortanden blijven hangen in het halster van een weidegenoot. Het resultaat zag er ook 'fraai 'uit }> .

+ de filmpjes en Fb foto's is voor mij genoeg om zowel op stal als in de wei geen halster meer om te doen. Mijn paard is prima te vangen met halster, touwtje om de hals of zelfs aan zijn sik.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:06

Om te vangen heb je voor die van mij inderdaad geen halster nodig.

Maar dus wel voor het graasmasker.(greengard)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:10

NatasjavE schreef:
Om te vangen heb je voor die van mij inderdaad geen halster nodig.

Maar dus wel voor het graasmasker.(greengard)


Die had ik dus met een veiligheidshalster om.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:11

Op stal doen we ze altijd direct af.
Maar op de weide hebben we ze toch om.
Het liefst deed ik ze ook zonder op de wei, maar we hebben ze al eens op de weg gehad, dus mijn vader wil niet zonder.

Coentjuh

Berichten: 9849
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:12

Nee nooit

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:16

Hier staan ze met halsters waarvan ik weet dat de ringen snel stuk gaan. Als er druk op komt breken ze. Stro-touwtje dat ik hier geopperd zie worden breekt echt veel minder snel.

Anoniem

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:19

Op wei met, op stal zonder.

Waar zouden ze op het land met (een goed passend) halster achter kunnen blijven haken?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:20

Myrthe3 schreef:
Op wei met, op stal zonder.

Waar zouden ze op het land met (een goed passend) halster achter kunnen blijven haken?


Paaltjes van de stroomdraden?

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:22

In principe altijd zonder, 24/7 buiten. Op stal sowieso altijd zonder halster. Of er moet een speciaal geval tussen zitten die zich niet laat vangen en ik weet dat de hoefsmid oid komt. Dan wil ik een paar dagen voor de afspraak nog wel eens halsteren zodat ik niet uren hoef te vangen als de hoefsmid staat te wachten.

En nu de shet met graasmasker maar die is vakkundig genoeg om hem af te krijgen dus ik ben absoluut niet bang dat ze zich daar mee ophangt. Die sluiting is zo waardeloos dat ik bang ben dat ie het einde van het weideseizoen niet eens haalt zonder gekke dingen.

Overigens hebben ze hier bijna allemaal een halster van een paar euro en ik heb nu al een aantal keer mogen aanschouwen hoe die gesneuveld in het land lagen als ze ze wel een dagje om moesten hebben dus als het een keer nodig is weet ik zeker dat ze met een beetje kracht wel breken.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:22

Nee ze worden binnen en buiten gezet door de stalhoudster met een touwtje om de nek. Op stal ook nooit!

Heb hier op bokt wel eens een oud verhaal gelezen van iemand die de paarden op stal zette met de halsters en toen heeft er een zichzelf opgehangen. Zij heeft toen een topic geopend om mensen te waarschuwen

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:23

Hier staat alles zonder alleen op de wei max 2 uur per dag wel met graasmasker op.
In die 2 uur zal ie niet zo snel ergens achter blijven hangen aangezien ie echt alleen maar vreet. Maar voor de zekerheid heb ik wel een veiligheidshalster

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:24

Mijn paard staat 24/7 buiten en laat zich prima vangen, dus nee, absoluut geen halster. Kan het anders sowieso elke dag gaan zoeken.

Wel in de zomer een vliegenmasker. Dat gaat ook wat sneller stuk als hij zou blijven hangen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:26

Hier vrije keuze van de eigenaar, we kunnen ze allemaal vangen.
1 staat met halster, 1 soms en de rest zonder. Mijn eigen paarden ook zonder. Stal idem. Maar als ik ze ergens op een nieuwe wei gooi voor 2 uurtjes ofzo, dan laat ik wel het halster aan. Zijn rustige paarden en ik ben er toch bij.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:40

Halsters altijd af. Gebruik alleen het halster om ze te verplaatsen. Kan ze beide heel makkelijk pakken. Hoef nooit te vangen, want als ze me aan zien komen met de halsters in mijn hand, komen ze al naar me toe. Ideaal :)
Heb ze aan huis.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:50

In de zomer, als ze hele dagen buiten staan en ook buiten hooi krijgen, hebben ze de halsters af. Ik vind het risico te groot dat ze ergens achter blijven haken bij de hooiton. In de winter, als ze een dagdeel buiten staan en daar geen hooi krijgen, houden ze het halster om. Op stal altijd af.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Staat jou paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:52

Op de paddock en in de wei is zijn halster om. Op stal gaat het halster af