Paard kopen zonder proef te rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:48

Ik heb de mijne gekocht zonder proef te rijden, maar dat was een jong dier dat een jaar ervoor zadelmak gemaakt was en weer weggezet om nog verder te groeien.

Daarvan wist ik dus dat ik hem verder zelf alles moest gaan leren.

In jouw geval zou ik 'm laten staan en zoeken naar een paard dat je wel kunt uitproberen.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:49

ilse123 schreef:
Klopt, jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Helaas wil de eigenaar het paard niet op proef stellen en zegt ze dat proefrijden niet mogelijk is

Geen handvol maar een land vol paarden ;)
Mijn motto is altijd, bij twijfel niet doen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:51

Vriendin van mij heeft dit gedaan . Kocht een paard en er kon ook niet proefgereden worden. Paard wel laten keuren kwam goed door de keuring . Dus paard mee naar huis. Bij het beginnen met rijden bleek het paard niet te rijden te zijn. Bokken , steigeren... nog weg gebracht geweest om te beleren , dat werd ook niks. Dan medische molen door. Al met al geeindigd als duur weidemaatje want lief was ze wel.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:56

Mijn gevoel zegt niet doen.
Jij wil de sport in, en zou nu niet eens een paar balkjes kunnen rijden met dit paard.
Dat matcht niet

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:58

Zou ik ook zeker niet doen. Was bij een paard laats en die eigenaar had zelf haar knie gebroken, maar die had ook iemand gezocht die kwam voorrijden.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:11

ik ga met mijn voorgangers mee, tenzij het een paard betreft dat zeer jong is en de prijs zeer gunstig, waardoor je niks te verliezen hebt. Een tijd geleden zelf 1 gekocht waar ik niet op mocht proefrijden. Prijs net iets boven de slachtprijs en paard had al wel winstpunten in springen en dressuur, dus wist dat hij te rijden was. Hier kwam het addertje ook wel boven water, want zodra je wou opstappen explodeerde hij. Na veel grondwerk wel helemaal goed gekregen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:17

Niet doen dus. Als je niet mag proefrijden is er iets mis. Dan is hij heel stout of hij mankeert wat. Of hij is niet zo zadelmak als de eigenaar zegt. Next dus.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:27

Laten vrijspringen? Dan weet je ook of het paard kan springen. Als je naam van het paard weet misschien achtergrondinformatie opzoeken?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:41

1 woord voor je vraag: nee!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:41

Ik zou overslaan. Tenzij het een jaarling of twenter had geweest. Dan is het niet anders. Maar als je niet mag proefrijden omdat zij dat niet wilt is er stront aan de knikker.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:02

Een groen paard prima (ik zeg expres niet jong, ik ben wel eens een groene 13 jarige fokmerrie gekocht, inmiddels 25 en de liefste die ik heb staan).

Maar een paard wat gereden is en bedoeld voor de sport moet je uit kunnen proberen. Dat hij nu niet op nivo loopt is prima. Maar een beetje dressuren en een paar huppeltjes moet prima kunnen als samengesteld het doel is.

pien_2010

Berichten: 43292
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:26


Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:29

misschien is het dier ook helemaal nooit fatsoenlijk ingereden en kent de knopjes niet, maar om nu beter te verkopen gooien ze het op lang stilgestaan/ niet proefrijden.

je moet doen wat je gevoel je ingeeft. je kunt erheen gaan en er wel wat mee werken. zadel erop, beetje druk erop bijv. kijken hoe die reageert.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:36

ilse123 schreef:
Klopt, jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Helaas wil de eigenaar het paard niet op proef stellen en zegt ze dat proefrijden niet mogelijk is

Dan gaat 't over.

Natuurlijk moet je kunnen proefrijden! Dat is wel het minste. En persoonlijk zou ik een paard ook eerst een maand huren om uit te proberen. Zo werden vroeger op de manege waar ik reed de meeste paarden aangeschaft. Kun je kijken of je een klik hebt en of het beestje ook daadwerkelijk aan je eisen voldoet.

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:37

Dan niet doen. Als je niet mag proef rijden en de eigenaar wil met deze situatie geen uitzondering maken qua proeftijd dan lekker naar een ander paard gaan kijken.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:38

Ik heb je een pb gestuurd !

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:52

elnienjo schreef:
ilse123 schreef:
Klopt, jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Helaas wil de eigenaar het paard niet op proef stellen en zegt ze dat proefrijden niet mogelijk is

Dan gaat 't over.

Natuurlijk moet je kunnen proefrijden! Dat is wel het minste. En persoonlijk zou ik een paard ook eerst een maand huren om uit te proberen. Zo werden vroeger op de manege waar ik reed de meeste paarden aangeschaft. Kun je kijken of je een klik hebt en of het beestje ook daadwerkelijk aan je eisen voldoet.

Dat gaat ook weer te ver....geen verkoper die jij verplichten kunt aan jou een paard voor een maand te verhuren, alvorens jij tot aankoop overgaat.
Zelfde met een maand op proef.
Een paard kan op een maand (of zelfs een week) behoorlijk verpest worden.

Maar ter plaatse proefrijden op een paard wat bij verkoper staat lijkt me toch niet vreemd.

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:53

Als je hem koopt zul je er ook op gaan stappen, dus proefrijden zou moeten kunnen. Ik zou zelf nooit een paard kopen zonder proef te rijden. Voor hetzelfde geld is het paard heel hard in de mond en totaal niet fijn te rijden en is er geen klik. Zit je dan..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:55

Sassy schreef:
Dat gaat ook weer te ver....geen verkoper die jij verplichten kunt aan jou een paard voor een maand te verhuren, alvorens jij tot aankoop overgaat.
Zelfde met een maand op proef.
Een paard kan op een maand (of zelfs een week) behoorlijk verpest worden.

Maar ter plaatse proefrijden op een paard wat bij verkoper staat lijkt me toch niet vreemd.

Klopt hoor. Maar we hadden een soort van vaste handelaar waar veel mensen bij kochten en dan konden de paarden op proef genomen worden en weer teruggebracht als ze toch niet bevielen. De meeste manegepaarden kwamen daar ook vandaan. Dat is natuurlijk een andere situatie dan bij een particulier. Maar bij een particulier moet je wel proef mogen rijden natuurlijk.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:57

Ook ik schaar mij bij de velen welke in deze een negatief aankoopadvies geven.
Dat een paard niet op proef wordt meegegeven, Ok, dat zou ik ook niet doen. Wat gebeurd er mee en als de koop niet doorgaat, hoe krijgt me het dier terug ?
Maar dat een kandidaat koper een gereden paard ter plaatste niet mag uitproberen doet me vermoeden dat er iets te verbergen is. Misschien hoopt men dat de mooie blik van het paard U toch tot een koop zal verleiden ? Zelf al zou je rijkunstig weinig ervaren zijn dan nog zal het dier echt niet verknoeid zijn wanneer U er onder toezicht van de huidige eigenaar een ritje mee maakt.
En zelfs al is de prijs laag, dan nog is het paard altijd te duur gekocht wanneer het aan de verwachtingen niet voldoet.
Laatst bijgewerkt door Flash111 op 05-06-19 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Berichten: 8277
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:18

niet doen. Iedereen die graag wil verkopen is in staat zn dier voor te laten rijden.

Enne....zelf zomaar opstappen zonder voorrijden zou ik mee uitkijken :o ,ook bij andere paarden.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:40

Ook ik zeg niet doen, op proef zou ik ook echt niet doen bij verkoop van mijn eigen dier (beest zal maar wat gaan mankeren door onzorgvuldig handelen van de mogelijk koper, je krijgt hem terug en je kan de medische molen in, nee daar pas ik voor)

Maar op een gereden paard niet mogen proefrijden? Nee dan gaan er ook bij mij alarmbellen af.

Behoorlijke tijd geleden paard kunnen kopen die ook al hele tijd stil stond door omstandigheden van de eigenaar. Die gaf ook eerlijk aan dat paard al tijd als weide vulling stond. Zou wel alles moeten kunnen maar wist niet hoe paard ging reageren na zoveel tijd weer onder het zadel.
Ze kon er zelf echt niet meer op en iemand anders had ze er niet voor. Paard werd ook als project verkocht(met bijhorende prijs)
Maar en dat is het grote verschil met jou verhaal, ik kon een paar keer komen, mocht er alles mee doen en er zelfs opstappen als ik dat wou/durfde. Ze zocht echt een goed huis voor hem.
Ben wezen kijken, doodbraaf dier, longeren, beetje schiktraining nergens reactie op. Ben zelfs opgestapt(nadat ik dus eerst het een en ander geprobeerd had om reactie uit te lokken om te zien hoe hij reageert), geen pas verkeerd, netjes op hulp stappen/draven/galopperen. Zelfs zo stikbraaf dat ik er vanaf heb gezien omdat ik net wat meer pit zocht :+

Paard stond bij mij in de buurt, dus paard aantal keer gereden voor de verkoop en samen met eigenaar een goed huis gezocht(zonder de titel projectpaard) en beest heeft ook daarna nooit een pas verkeerd gezet haha

Het kan dus zeker wel, máár dan wel met allerlei voorwaarde een daarvan is dat je meerdere malen kan komen kijken en als het goed voelt wel mag opstappen van de eigenaar.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:53

Maar TS, wat geeft de verkoper als reden dat het paard niet uitgeprobeerd kan worden? 'Omdat hij al een tijd stilstaat' is geen reden; wat gebeurt er als iemand er op gaat?

En waarom zou jij een paard willen kopen dat je überhaupt niet uit mág proberen?

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:00

elnienjo schreef:
Sassy schreef:
Dat gaat ook weer te ver....geen verkoper die jij verplichten kunt aan jou een paard voor een maand te verhuren, alvorens jij tot aankoop overgaat.
Zelfde met een maand op proef.
Een paard kan op een maand (of zelfs een week) behoorlijk verpest worden.

Maar ter plaatse proefrijden op een paard wat bij verkoper staat lijkt me toch niet vreemd.

Klopt hoor. Maar we hadden een soort van vaste handelaar waar veel mensen bij kochten en dan konden de paarden op proef genomen worden en weer teruggebracht als ze toch niet bevielen. De meeste manegepaarden kwamen daar ook vandaan. Dat is natuurlijk een andere situatie dan bij een particulier. Maar bij een particulier moet je wel proef mogen rijden natuurlijk.

Dit ken ik ook nog wel van vroeger bij een handelaar. Als het paard niet beviel dan mocht je hem omruilen voor een andere die hij had staan. En als je specifieke wensen had ging hij ook nog wel voor je opzoek. Wilde je na een paar jaar weer een andere dan was hij ook wel weer in te ruilen, al dan niet tegen bijbetaling.

Dat ging dat om recreatie paarden en basis sport, dus tot z2.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:09

Koekie73 schreef:
Maar TS, wat geeft de verkoper als reden dat het paard niet uitgeprobeerd kan worden? 'Omdat hij al een tijd stilstaat' is geen reden; wat gebeurt er als iemand er op gaat?

En waarom zou jij een paard willen kopen dat je überhaupt niet uit mág proberen?

Wat is er zo bijzonder of aantrekkelijk aan dit paard dat je hem zou willen? Ik kan me dat voorstellen als het een bijzonder ras,bijzondere kleur,of bijzondere bloedlijn zou zijn.Dat het dus niet specifiek om zijn rijkwaliteit zou gaan.