Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:20

Isabel_k schreef:
Ik snap het op zich wel hoor. Sommige paarden reageren heftig op een nieuw mens. Dan is het als eigenaar fijn om te zien of het tussen koper en paard klikt op de grond alvorens je hem of haar laat rijden.

Raar zou ik het als koper in ieder geval niet vinden. :n Sterker nog: ik zou het best fijn vinden om eerst op de grond kennis te maken. ;)

Ja, maar dat is hier niet het geval. Het is de eigenaar die het niet wou omdat ze nog moet wennen aan het idee van de verkoop. Maarja, ieder zijn mening daarover en wie zijn wij om erover te oordelen wat een ander wel of niet wil :j

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:58

Isabel_k schreef:
Ik snap het op zich wel hoor. Sommige paarden reageren heftig op een nieuw mens. Dan is het als eigenaar fijn om te zien of het tussen koper en paard klikt op de grond alvorens je hem of haar laat rijden.

Raar zou ik het als koper in ieder geval niet vinden. :n Sterker nog: ik zou het best fijn vinden om eerst op de grond kennis te maken. ;)

In het geval wat ik meegemaakt heb kreeg ik helemaal geen kans om met het paard kennis te maken. Hij stond in z'n eentje in een weitje voor het huis over de draad te kijken.Ik kwam daar dus aan en had het paard amper gezien en toen zei die vrouw: "Het klikt niet" en sommeerde me in haar auto en bracht me terug naar het treinstation.Ik heb daar wel over zitten nadenken wat er mis met me kon zijn. Ik dacht toen dat ik er niet rijk genoeg uitzag misschien omdat ik zelf geen auto heb? of niet de juiste fraaie rijkleding? Geen idee, maar waarschijnlijk wilde ze het dier gewoon zelf houden,terwijl haar vader het te koop had gezet? Maar niet getreurd, want er zijn er genoeg die wel echt te koop staan.

Sannneke1991
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Friesland.

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:07

Wat zijn er aparte figuren bij, wanneer je iets verkoopt dan stuur je toch niet zo maar mensen weg?? Nou, ik ben gewaarschuwd want ik ga binnenkort ook op zoek.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:14

Ik had het niet over jouw situatie Anjali. Dat is inderdaad heel raar.

Ik doelde op de IJslander van TS. :D

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 15:23

Het was ook meer de vrouw met wie ik daar was die het afhield, en de eigenaresse liet het toe dat die vrouw "bepaalde" dat ik er de eerste keer beter niet op kon. Ik heb me op de achtergrond gehouden omdat ik zonder deze vrouw nooit bij die ijslander was beland.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:11

Maddoxx schreef:
Het was ook meer de vrouw met wie ik daar was die het afhield, en de eigenaresse liet het toe dat die vrouw "bepaalde" dat ik er de eerste keer beter niet op kon. Ik heb me op de achtergrond gehouden omdat ik zonder deze vrouw nooit bij die ijslander was beland.

Best vreemd. Als de eigenaresse wel vond dat je er op zou kunnen,dan heeft die ander daar toch niets mee te maken. Het moet toch jouw paard worden!

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:15

Maddoxx schreef:
Het was ook meer de vrouw met wie ik daar was die het afhield, en de eigenaresse liet het toe dat die vrouw "bepaalde" dat ik er de eerste keer beter niet op kon. Ik heb me op de achtergrond gehouden omdat ik zonder deze vrouw nooit bij die ijslander was beland.


Is die vrouw de volgende keer ook mee en krijg jij de kans een eigen mening te vormen als zij mee is?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 16:36

De volgende keer is zij niet mee. Ik heb met de dochter van de eigenaresse afgesproken om een buitenritje te gaan maken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:09

Beter. Dan kan jij je eigen oordeel vormen.

Ik ben benieuwd. Het klinkt als een mogelijke match.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:19

Ik vind het leuk en goed om je tijd te nemen. Het zijn geen fietsen, die je bij miskoop weer inwisseld.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 22:57

Ik neem inderdaad zeker wel mijn tijd, het is toch een levenspartner voor de komende 20 jaar, met een beetje geluk.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:04

Isabel_k schreef:
Ik snap het op zich wel hoor. Sommige paarden reageren heftig op een nieuw mens. Dan is het als eigenaar fijn om te zien of het tussen koper en paard klikt op de grond alvorens je hem of haar laat rijden.

Raar zou ik het als koper in ieder geval niet vinden. :n Sterker nog: ik zou het best fijn vinden om eerst op de grond kennis te maken. ;)



Nou ik niet hoor...Soms zit je 2,5 uur in de auto om een paard te bezichtigen? Dat doe ik niet om het paard een aaitje over z'n bol te geven, sorry. En als je een brave zoekt, dan zou dit sowieso een reden zijn voor mij om af te haken. Ook 'een nieuw mens' moet er zonder vliegles op kunnen stappen in mijn ogen.
Je wilt je paard verkopen of niet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:12

Het was in dit geval niet op initiatief van de verkoper lees ik

Maar daarnaast, zeker bij particuliere verkoop is het bij de ijslanders heel normaal om sowieso meermaals te komen kijken etc voor Er verkocht/gekocht word.

Mocht ik de mijne verkopen hoef je de eerste keer ook echt niet met de trailer aan te komen bijvoorbeeld
Dan is de kans groot dat ik haar dan sowieso niet mee geef :+

Eerst maar eens kijken wie Er voor mijn neus staat etc
Tis geen pakje Boter wat je verkoopt

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:17

DatBenIkNou schreef:
Isabel_k schreef:
Ik snap het op zich wel hoor. Sommige paarden reageren heftig op een nieuw mens. Dan is het als eigenaar fijn om te zien of het tussen koper en paard klikt op de grond alvorens je hem of haar laat rijden.

Raar zou ik het als koper in ieder geval niet vinden. :n Sterker nog: ik zou het best fijn vinden om eerst op de grond kennis te maken. ;)



Nou ik niet hoor...Soms zit je 2,5 uur in de auto om een paard te bezichtigen? Dat doe ik niet om het paard een aaitje over z'n bol te geven, sorry. En als je een brave zoekt, dan zou dit sowieso een reden zijn voor mij om af te haken. Ook 'een nieuw mens' moet er zonder vliegles op kunnen stappen in mijn ogen.
Je wilt je paard verkopen of niet.


Dan zoeken wij zeer waarschijnlijk een ander type paard. :D

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 09:09

Het is nu zo gebeurd en ik ga er geen groter drama van maken dan het is (helemaal niet dus). Ik ga of donderdag of zondag proefrijden en dan zien we wel weer verder.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:39

DatBenIkNou schreef:
Isabel_k schreef:
Ik snap het op zich wel hoor. Sommige paarden reageren heftig op een nieuw mens. Dan is het als eigenaar fijn om te zien of het tussen koper en paard klikt op de grond alvorens je hem of haar laat rijden.

Raar zou ik het als koper in ieder geval niet vinden. :n Sterker nog: ik zou het best fijn vinden om eerst op de grond kennis te maken. ;)



Nou ik niet hoor...Soms zit je 2,5 uur in de auto om een paard te bezichtigen? Dat doe ik niet om het paard een aaitje over z'n bol te geven, sorry. En als je een brave zoekt, dan zou dit sowieso een reden zijn voor mij om af te haken. Ook 'een nieuw mens' moet er zonder vliegles op kunnen stappen in mijn ogen.
Je wilt je paard verkopen of niet.

Soms moet je er inderdaad een lange reis voor maken,en dan wil ik ook meteen duidelijkheid.Overigens voel je meestal vrij snel of het iets kan worden.Net als een mens heeft een paard ook een bepaalde uitstraling.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:49

Klopt helemaal. Ik heb zelfs gehad dat ik bij het aankomen lopen al wist: dit wordt'm niet. Ook weleens over de 200 km gereden en paard niet eens op laten zadelen. Soms weet je het gewoon direct al.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:01

Sonja_vR schreef:
Het was in dit geval niet op initiatief van de verkoper lees ik

Maar daarnaast, zeker bij particuliere verkoop is het bij de ijslanders heel normaal om sowieso meermaals te komen kijken etc voor Er verkocht/gekocht word.

Mocht ik de mijne verkopen hoef je de eerste keer ook echt niet met de trailer aan te komen bijvoorbeeld
Dan is de kans groot dat ik haar dan sowieso niet mee geef :+

Eerst maar eens kijken wie Er voor mijn neus staat etc
Tis geen pakje Boter wat je verkoopt

Het was juist wel op initiatief van de verkoper lees ik? Zij voelde zich nog niet helemaal prettig bij de gedachte van de verkoop. Wat ik al een rare redenering vind.

En dat is ook totaal niet eigen aan de particuliere verkoop bij Ijslanders maar bij elk ras dat je meerdere keren gaat kijken. Tenzij je een handelaar bent. Denk dat geen enkele particulier bijna zegt "laad maar op en wegwezen" dat heeft dus ook niets met IJslanders te maken denk ik...

Ben wel akkoord dat je soms al voelt dat het niets wordt, en dan zou ik ook niet de moeite doen om er nog op te kruipen, maar dat is niet zo in geval van TS.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 13:48

Het kwam niet vanuit de eigenaresse dat ik niet gereden heb, maar van de vrouw die met mij mee was. Zij was niet heel duidelijk over waarom niet, maar leek het beter te vinden dat we elkaar eerst eens op de grond leren kennen.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:55

Ik vind het ook helemaal niet raar! sowieso vind ik het positief dat iemand meer dan 1 keer komt kijken. Ik denk juist dat je een goede indruk hebt gemaakt door er niet direct op te willen. :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:59

Bommeltje_ schreef:
Ik vind het ook helemaal niet raar! sowieso vind ik het positief dat iemand meer dan 1 keer komt kijken. Ik denk juist dat je een goede indruk hebt gemaakt door er niet direct op te willen. :)


Dat denk ik ook. Als verkoper zou ik het inderdaad ontzettend waarderen als de potenciele nieuwe eigenaar van mijn paard rustig te werk zou gaan. Gelijk erop komt voor mij toch een beetje over als iemand die alleen maar wil rijden en dat is niet iemand waar ik mijn paard aan zou willen verkopen. :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:03

Gelijk er op wil ik wel als het paard een heel eind weg staat en als de eerste indruk goed is. Dan wil ik in 1x weten of het wat is zodat ik kan beslissen.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:26

Maflinger_S schreef:
Gelijk er op wil ik wel als het paard een heel eind weg staat en als de eerste indruk goed is. Dan wil ik in 1x weten of het wat is zodat ik kan beslissen.

Ja,bij een volwassen en al ingereden paard is dat toch normaal als je het paard als rijpaard wilt gaan gebruiken.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:13

succes wanneer ga je proefrijden?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 09:44

Even afhankelijk van de planning van de eigenaresse of vanavond of zondag. Ze is voor haar planning vandaag afhankelijk van het ov dus niet heel zeker helaas.