[Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 07:02

Hij ziet er inderdaad al wat beter uit
Ik denk dat het toch echt een hele flinke dreun aan zijn gehele conditie heeft gegeven

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 14:38

Ja dat denk ik ook en een stuk erger dan we in eerste instantie dachten.
Zijn huid is nu weer in orde, alle plekken etc zijn weg. Glanzen doet hij ook weer mooi, hij zit prachtig in de spieren, maar iets is er wat niet goed is.
Denk nu dus op koersrust en een bloedtest en dan in maart maar weer eens kijken wat hij doet.

Sherivey
Berichten: 8752
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:46

Wat balen dat ie toch nog niet helemaal fit is. Ben beniewd wat er uit de test komt. Hopelijk valt het mee en is er een eenvoudige oplossing

Aelin
Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:45

kyrkelover schreef:
Ja dat denk ik ook en een stuk erger dan we in eerste instantie dachten.
Zijn huid is nu weer in orde, alle plekken etc zijn weg. Glanzen doet hij ook weer mooi, hij zit prachtig in de spieren, maar iets is er wat niet goed is.
Denk nu dus op koersrust en een bloedtest en dan in maart maar weer eens kijken wat hij doet.



Hoe oud is Roi nu?
Hoeveel koersen heeft hij in totaal al gelopen?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:03

De jockey lijkt wel heel erg de balans op te zoeken op het bit op de fotos. Hij ziet er overigens mooi in (spier) conditie uit. Dat Roi nog niet topfit is kan idd aan de medicatie liggen, dat kan best lang doorwerken in een lijf. En ze zijn zo hard voor zichzelf hè? Fijn dat hij wel aan het opknappen is! Wat voor onderhoudstraining doe je eigenlijk met een renpaard als hij even niet op de baan kan?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 20:51

Rytir schreef:
De jockey lijkt wel heel erg de balans op te zoeken op het bit op de fotos. Hij ziet er overigens mooi in (spier) conditie uit. Dat Roi nog niet topfit is kan idd aan de medicatie liggen, dat kan best lang doorwerken in een lijf. En ze zijn zo hard voor zichzelf hè? Fijn dat hij wel aan het opknappen is! Wat voor onderhoudstraining doe je eigenlijk met een renpaard als hij even niet op de baan kan?

Ik doe van alles met hem. Van buitenritten tot een beetje crossen en dressuurmatig rijden. Meeste gaan overigens gewoon een maand of 2 de wei op als ze pauze hebben.
Ik denk overigens dat de laatste rijfoto tijdens de valse start gemaakt is en ze hem dus inhoudt.

@Kelly, Roi wordt aankomend jaar 7 en heeft nu een 40 tal koersen gelopen. Van zijn 2e tot ?.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 18:15

Voor diegene die het leuk vinden om een online hengstenparade voor volbloeden te zien.
Ook mooi om eens op wat stoeterijen te kijken! Uiteraard komt de vader van Roi, Soldier Hollow, ook voorbij. Ik ben benieuwd of jullie verschillen zien met de fokkerij zoals vele van ons die kennen en de volbloed fokkerij. En dan bedoel ik uiteraard niet alleen dat alles natuurlijk moet dus geen KI of spoelen etc.
Nu live de top Duitse hengsten:

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 19:55

Nu komt de stal waar de papa van Roi staat en waar hij zelf dus ook gefokt en geboren is!

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:06

Ik vond er net eentje kreupel lopen eerlijk gezegd :o maarja dat komt ook daar gewoon wel eens voor natuurlijk

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:16

Zijn dat drukplekken van het hoofdstel in het filmpje?

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:24

Er zitten wel beauties bij hoor :~

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 22:53

Shenavallie schreef:
Zijn dat drukplekken van het hoofdstel in het filmpje?

De video duurt ruim 3 uur dus kan niet precies zien wie of wat je bedoelt :D

@sintara kan zijn dat je Soldier hollow niet helemaal lekker in draf zag lopen in de wei, die is natuurlijk ook alweer 21 en honderden merries gedekt etc.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 22:23

Sire de Grugy, wat een paard en wat een leuke rensport familie zijn de Moore's. Ik heb het geluk gehad om een jaar bij deze stal te werken samen met veel huidige topjockeys (Hector Crouch, Harry Bentley, Ryan Moore, Jamie Moore etc). En ook heel wat top klasse paarden (oa Grugy).
Ik kijk dan ook met veel liefde terug naar deze fantastische tijd. Als ik deze beelden dan zie waarbij de kinderen van Jamie Moore zo rond rijden en hoe fantastisch Grugy het momenteel heeft bij de familie Moore. Zeker omdat ik weet hoeveel dit paard voor Jamie betekent!

In 2014 tijdens het winnen van de Queen Mother Champion Chase:


En nu:
https://fb.watch/3eUu5R07df/

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:08

Awhhh kijk dan wat ik gekregen heb.
2 foto's van Roi als 7 maanden oud veulentje tijdens de merrie/veulen parade bij het Gestüt waar hij geboren is.

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:18

Wat schattig!

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:23

<3 Als kleine smurf nog dicht bij mammie !

Ik ben nog maar net begonnen aan die video van de hengstenparade, maar mennnnnn wat een geweldige stoeterijen zeg ! :~

Sire de Grugy filmpje van nu is gewoon om emotioneel van te worden :')
Too cute met die kleine witte shet ernaast ook.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:32

Pandora2 schreef:
<3 Als kleine smurf nog dicht bij mammie !

Ik ben nog maar net begonnen aan die video van de hengstenparade, maar mennnnnn wat een geweldige stoeterijen zeg ! :~

Sire de Grugy filmpje van nu is gewoon om emotioneel van te worden :')
Too cute met die kleine witte shet ernaast ook.

Filmpje laat overigens ook heel goed zien waarom volbloeden zo nuchter zijn. Diertje komt vol adrenaline van de baan af moet gewoon tussen het publiek door, zwerm aan mensen op hem af, uitbundig publiek, klappen etc. Ik zou ditzelfde ritueel wel eens bij een gemiddelde huldiging na een wedstrijd willen zien :+

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:49

Wat een gave foto's! Hoe lang heb je Roi nu al? En waar selecteer je een jonge volbloed op als je die voor de baan wilt kopen?

Is die nuchterheid van "de volbloed" zelf? Of is het ook de manier waarop de gemiddelde volbloedeigenaar ermee omgaat?

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:01

Zo ben ik idd met Mel (ex racepaard) goed op 30 cm langs een boeren protest gekomen ja.. Ze vond het halverwege echt niet leuk meer en ging wel piaffen enzo, maar er waren enorme tractoren met knallende uitlaten, vlaggen etc zover je kon zien op dat moment. Kon geen kant op, en ze kwamen dus rakelings langs ons heen. Vond het heel wat dat ze bij me bleef :=

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 16:38

Rocamor schreef:
Wat een gave foto's! Hoe lang heb je Roi nu al? En waar selecteer je een jonge volbloed op als je die voor de baan wilt kopen?

Is die nuchterheid van "de volbloed" zelf? Of is het ook de manier waarop de gemiddelde volbloedeigenaar ermee omgaat?

Sinds eind 2018 dus zeg ruim 2 jaar.

Selecteren doe je met name op afstamming. Uiteraard word er ook gekeken naar hoe goed ze ontwikkelt zijn en correct zijn, maar 75% is toch echt afstamming. Andere dingen waar op gelet wordt zijn een goede ruime stap. Dit gaat vaak samen met een goede ruime galop. Aangezien het ritme van de ademhaling gelijk is met de galopfrequentie is dit een belangrijke factor. Ook wil je dat de borst/ribbenkast voldoende ruimte heeft zodat het paard dus voldoende ruimte heeft voor hart en longen.
Hierbij een best informatief filmpje over hoe ze jaarlingen selecteren:
de paarden in dit filmpje zullen gemiddeld 17 maanden oud zijn.

Kwa karakter is een mix van beide. De dieren die niet nuchter zijn kun je over het algemeen niet gebruiken en zal dus ook niet snel mee gefokt worden. Immers ze moeten hun energie voor de koers gebruiken, niet voor andere onzin.
Daarnaast komen deze paarden van veulen/ jaarling af in de hand en genieten een no nonsense opvoeding. Gaan van hot naar her, altijd drukte en gedoe.
Hier dus een voorbeeld van de december foal sales. De meeste zijn hier dus circa 10 maanden oud en gaan van daaruit een jaar de opfok in bij hun nieuwe eigenaren.

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:13

Ze zien er inderdaad relaxed en vol vertrouwen uit.

zie ik het trouwens goed dat (een aantal van) deze veulens een bitje in hebben? Waarom is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:40

Rocamor schreef:
Ze zien er inderdaad relaxed en vol vertrouwen uit.

zie ik het trouwens goed dat (een aantal van) deze veulens een bitje in hebben? Waarom is dat?
Dat is vrijwel standaard in de industrie: box uit = chifney in. Mochten ze het ineens op hun heupen krijgen, dan heb je net wat meer te vertellen.

Sherivey
Berichten: 8752
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:42

Voor hoeveel gaat een volbloed jaarling nou eigenlijk weg? Dacht bedragen van 130.000 te horen :wow:

Anoniem

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:46

De prijzen variëren ontzettend: van 500 euro/pond tot meer dan een miljoen. := De gemiddelde prijs per veiling hangt een beetje af van welke veiling het is, want de paarden met (op papier) de meeste kwaliteit worden ingedeeld in een hoger segment (meestal 'Book 1' van de catalogus) dan de mindere paarden en die veilingen vinden apart van elkaar of na elkaar plaats.

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:38

Dank Mkango. Begrijpelijk inderdaad. Maar even wennen voor iemand die niet uit deze industrie komt wellicht.