Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 11:37

Ik heb in 2023 besloten dat Esprit in 2024 met pensioen mocht gaan. Ze is nog nog lekker fit en super gezond, maar ze heeft haar hele leven gewerkt dus ik vind dat ze het heeft verdiend.
Esprit is het grootste gedeelte van haar leven kinder wedstrijd pony geweest. Vanaf dat ze op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt is heeft ze altijd in meer of mindere mate wedstrijden gelopen. Voornamelijk dressuur maar ook L springen.
Mijn jongste dochter is met haar begonnen en heeft haar tot Z1 dressuur en L springen gereden, omdat zij de overstap naar de paarden ging maken hebben we Esprit op 6 jarige leeftijd verkocht. Haar nieuwe amazone heeft haar naar het Z2 gereden en daarna heeft haar jongere zusje Esprit overgenomen. Hierna werd Esprit weer verkocht, ook hier weer wat wedstrijden gereden maar wat minder intensief.
We hebben eigenlijk altijd wat contact gehouden met de eigenaren van Esprit, de 'nieuwe' eigenaren wilden haar na een paar jaar weer verkopen maar Esprit had toen al een poosje stil gestaan en om een of andere reden kregen ze haar niet verkocht. Toen hebben wij besloten haar terug te kopen en zo kwam Esprit op 15 jarige leeftijd bij ons terug.
Wij hebben haar eerst een poos verleased, deze amazone heeft ook weer dressuur en springwedstrijden met Esprit gereden. Hierna ben ik Esprit gaan rijden ook nog officiële wedstrijden, maar omdat Esprit de laatste jaren enorm ziek werd van de inentingen ben ik daarmee gestopt zodat ze niet meer geënt hoefde te worden.
We deden evengoed leuke dingen, nog meer buitenritten! We zijn WE clinics gaan rijden, hebben les gehad in dubbele lange lijnen en dubbele longe. Kortom we vermaakten ons prima. In 2022 liep Esprit helaas een forse peesblessure op, en vanwege haar leeftijd waren ze op de kliniek sceptisch over het herstel, toch herstelde ze volledig. Hierna hebben we alleen nog buitenritten gereden.
En nu dan besloten dat ze op 21 jarige leeftijd lekker van haar oude dag mag gaan genieten.
Inmiddels had ik een OK pensioen plek voor haar gevonden in de buurt, een enorme paddock grote inloopstal en onbeperkt ruwvoer. Maar helaas geen weidegang...En toen kwam ik deze advertentie tegen op bokt:
https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pen ... -frankrijk
Dat is toch wel een paradijs voor paarden! Maar wel heeeeel ver weg.....Maar zoveel ruimte dat vind je in Nederland niet. Ook had ik dit topic vanaf het begin gevolgd:
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk
Hierdoor had ik al een beetje het gevoel dat ik deze mensen kende. We hebben eerst wat heen en weer gemaild en later een keer gebeld, en toen besloten Esprit verhuisd naar Frankrijk! Dus alle papieren die daarvoor nodig zijn geregeld, wat niet perse een simpel klusje was -O- ook niet voor Lizy, maar een paar dagen voor vertrek was alles voor elkaar!
Na een hele lange reis kwamen we aan in zuid Frankrijk, departement Haute Vienne. Er was voor Esprit een heel ruim stuk afgezet op de wei vlakbij het woonhuis, de volgende dag zou ze naar de merrie kudde gaan maar eerst een nachtje rustig bijkomen van de lange rit.
Een lange inleiding maar hier de foto's van het moment van vertrek op vrijdagochtend/nacht 5 april tot het moment van afscheid op zondag 7 april.

Snachts om 3.15 opgeladen en begonnen aan de lange reis.
Afbeelding

Onderweg even de benen strekken en wat grasjes happen op een carpool plaats. Dit was in de buurt van Reims.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Rond half 7 vrijdagavond gerarriveerd! en Esprit kreeg al een fijn plekje voor de 1ste nacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg naar haar nieuwe kudde, de witte oortjes zijn van Tinkerbel die vanuit de ruinen kudde ook mee ging naar de merrie weide


Afbeelding

De eerste kenismaking, er werd uiteraard eerst wat gegild en ook een beetje gemept her en der. Maar de 2 paarden die daar al waren waren niet heel erg gefocussed op de nieuweling en Esprit zocht ze niet op dus er werd al redelijk snel op gepaste afstand van elkaar gegraasd. Tinkerbel kende de andere 2 paarden al en nam eigenlijk een beetje de leiding, ze stond er tussen in en als het te ver uit elkaar ging dan liep ze te hinniken, zo van 'een beetje bij elkaar in de buurt blijven'. Later gaf ze er de brui aan en ging ook haar eigen gangetje.


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Tinkerbel in de doorgang van de ene naar de andere wei


Afbeelding

Nog even kriebelen op haar lievelings plekje en toen was het tijd om afscheid te nemen.

Afbeelding

Ik nog meer foto's maar in een link plaatsen lukt me niet, en ook een aantal filmpje's, daarop kun je echt zien hoe enorm veel ruimte ze hebben, ik ga nog uitzoeken hoe ik ze hier kan plaatsen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:53

Wat heerlijk voor Esprit! :D

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:08

Prachtige plek daar! Dat ze er maar lang van mag gaan genieten.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:22

Wat sta ik er charmant bij op de kriebel foto 8-) niet voor niks in de sportschool aan het squaten geweest haha :')

Maar hoewel het allemaal best spannend is lijkt het echt de beste keuze te zijn, want wat een prachtige plek daar! Echt een paradijs voor paarden. En als er een pony is die een paradijs op aarde verdient dan is het wel onze Esprit <3

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:16

Wat top dat Esprit daar van d'r pensioen mag genieten.
Dat ze er inderdaad maar langvan mag genieten.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:21

Aha, bekende Bokkers bieden pensioenpension. Dat lijkt me een hele goede keuze! Onze paarden hebben ook in Frankrijk hun pensioen doorgebracht, nooit spijt van gehad.

Unwritten
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-03-22

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:23

Daar heb je voor Esprit een heel mooi plekje met hele fijne mensen te pakken. Hopelijk gaat ze erg van haar pensioen genieten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:31

Zo, die mag leven als een Godin in Frankrijk, maar dan letterlijk! :D
Wat een heerlijke plek en wat fijn dat ze van haar pensioen mag genieten!

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:38

Oh wauw wat een heerlijk plekje. Daar gaat ze het vast enorm naar haar zin hebben.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:27

Was gezellig en leuk om jullie te ontmoeten.

Gisteren was ze lekker de heuvel op en af aan het rennen om daarna lekker in de modder te badderen.
Gisteravond is ze weer schoongespoeld in de regen.

Net stond de hele groep al vrij dicht bij elkaar dus dat gaat vast helemaal goed komen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:28

Zo vonden we ze net in de wei.

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:49

Je hebt een fijne plek voor haar in een fijne kudde gevonden. Ik had niet anders verwacht als dat het goed gaat en zal gaan in haar nieuwe kudde.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 17:45

IrisDH schreef:
Wat sta ik er charmant bij op de kriebel foto 8-) niet voor niks in de sportschool aan het squaten geweest haha :')

Maar hoewel het allemaal best spannend is lijkt het echt de beste keuze te zijn, want wat een prachtige plek daar! Echt een paradijs voor paarden. En als er een pony is die een paradijs op aarde verdient dan is het wel onze Esprit <3

Ja dat heeft ze! dubbel en dwars.

palousa_boy schreef:
Was gezellig en leuk om jullie te ontmoeten.

Gisteren was ze lekker de heuvel op en af aan het rennen om daarna lekker in de modder te badderen.
Gisteravond is ze weer schoongespoeld in de regen.

Net stond de hele groep al vrij dicht bij elkaar dus dat gaat vast helemaal goed komen.

Wij vonden het ook super leuk om jullie te ontmoeten en een kijkje in jullie bedrijf te nemen. Dikke respect voor jullie!

lizy29 schreef:
Zo vonden we ze net in de wei.

[ [url=m/tK7VOP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alsof ze al jaren bij elkaar staan <3

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:48

Prachtig!

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:49

Dat zal een spannende keuze zijn geweest, maar volgens mij kun je het daar niet beter treffen! :j Dat Esprit er maar heel lang van haar pensioen kan genieten.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:03

Jammer genoeg kon ik niet bij de inscharing zijn en jullie niet ontmoeten vanwege vrijwilligers werk in de ochtend en middag.
Wellicht zien we elkaar een andere keer. On verra (we zullen het zien).
In elk geval fijn dat jij en Esprit er zijn!

Sorry dat ik je niet gelijk welkom heette maar ik kreeg klanten op mijn vrijwilligerswerk toen ik mijn eerste bericht vanmiddag naar je aan het schrijven was. Dus moest snel afsluiten.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 07:51

pien_2010 schreef:
Jammer genoeg kon ik niet bij de inscharing zijn en jullie niet ontmoeten vanwege vrijwilligers werk in de ochtend en middag.
Wellicht zien we elkaar een andere keer. On verra (we zullen het zien).
In elk geval fijn dat jij en Esprit er zijn!

Sorry dat ik je niet gelijk welkom heette maar ik kreeg klanten op mijn vrijwilligerswerk toen ik mijn eerste bericht vanmiddag naar je aan het schrijven was. Dus moest snel afsluiten.


Geen probleem hoor, en dank je wel. Jouw pony en het paard van Lisette en Jeffry hebben ons meer dan welkom geheten. Die wilden iedere keer als we even bij Esprit gingen kijken ook graag aandacht!

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:30

Aaaah wat een lieve foto.... <3 . Duchette en Polie zijn erg lief en zachtaardig.
Duchette vond het in het begin wat moeilijk dat ik alleen voor Polie kwam. Nu gaat het fantastisch. Ze is echt heel lief geworden en luistert perfect op lichte aanwijzing en laat Polie en mij, fijn met ons tweetjes en graast meestal gewoon.

Je filmpjes kun je uploaden op YouTube. Dan klikken op youtube op delen en link kopiëren, dan als je een bericht opent op Bokt klik je rechts bovenaan op video en dan zet je de link er tussen. Wij kunnen het filmpje zien als je op youtube instelt " alleen mensen met de link kunnen filmpje zien".

Ik ben wel nieuwsgierig namelijk naar hoe het gegaan is en zie filmpje (s) graag tegemoet. Ik heb jaren in de Ariëge bij mijn vriendin merens kuddes geobserveerd en soms meegeholpen als groepen moesten veranderen en die dynamiek van die paarden vind ik zo leuk om te observeren. Polie vind ik dan altijd zo "meisjesachtig" grappig := _O- .

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:36

Lieve Esprit! <3
Wat heeft ze een prachtig leven bij jou (en Iris) gehad en zoveel mooie dingen meegemaakt.
Het mooiste wat je had kunnen doen heb je nu gedaan, haar de meest prachtige plek gunnen met alle ruimte, vriendjes en vooral: veel gras! *\o/*
Ze heeft het enorm verdiend na al die jaren 'trouwe dienst'.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 14:16

Majabeestje schreef:
Lieve Esprit! <3
Wat heeft ze een prachtig leven bij jou (en Iris) gehad en zoveel mooie dingen meegemaakt.
Het mooiste wat je had kunnen doen heb je nu gedaan, haar de meest prachtige plek gunnen met alle ruimte, vriendjes en vooral: veel gras! *\o/*
Ze heeft het enorm verdiend na al die jaren 'trouwe dienst'.

Wat ontzettend lief gezegd <3
Samen met jou en Evi en later Dwayne ook mooie herinneringen gemaakt.

Afbeelding

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 23:54

Vlak voor dat we Esprit naar haar pensioen plek brachten hebben we nog wat mooie foto’s laten maken. Vandaag kreeg ik de bewerkte versies <3.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:04

Mooie foto's <3

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:35

Ik krijg regelmatig foto's en updates via whatsapp van lizy, eerder al een hele lieve van de kids met Esprit, en gister een Esprit in de blakende zon (waarschijnlijk aan het kanen) terwijl de rest in de schaduw stond te zweten.


Afbeelding

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:39

Die krijgt daar echt een goud leven!

Die jas gaat al wel een tijdje mee, of niet, Jeffrey? :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:50

MoniqueT schreef:
Die krijgt daar echt een goud leven!

Die jas gaat al wel een tijdje mee, of niet, Jeffrey? :D


:)) ja die doet het al even maar heeft wel zn beste tijd gehad, net als Bob eigenlijk :+