[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:12

prugelpiet schreef:
Sizzle schreef:
Kleine waarschuwing. Mijn ervaring met zulke merries is dat ze tussen December en eind February redelijk stabiel zijn en dan een paar weken na de eerste mooie lente dag een tijdje godsgruwelijk irritant zijn todat ze weer gestabiliseerd zijn.
Mocht je begin maart een tegenslag hebben ligt het dus niet perse aan jou :D


Stille meelezer komt even onder haar steen weg.

Bedankt, dit geeft veel vertrouwen en goede moed met 'mijn' sensibele merrie :')

Ts: ik lees stiekem mee vanaf het begin, je bent goed bezig zeg!!

Valt mee, gewoon even uitzingen die tijd. Heb er hier ook een, als ze zo'n periode heeft doen we zoenen en knuffen en verder niet zoveel, ik heb weinig zin in strijd, en na een week of wat is ze weer normaal.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:23

Confession schreef:
Sizzle schreef:
Kleine waarschuwing. Mijn ervaring met zulke merries is dat ze tussen December en eind February redelijk stabiel zijn en dan een paar weken na de eerste mooie lente dag een tijdje godsgruwelijk irritant zijn todat ze weer gestabiliseerd zijn.
Mocht je begin maart een tegenslag hebben ligt het dus niet perse aan jou :D


Interessant! Ik ben benieuwd of ik dat inderdaad ga merken met haar.

Alenthe05 schreef:
Ik zou toch nog eens naar t krachtvoer gaan kijken, reageert ze niet heel erg op melasse, suikers ed? Of is de paardenkuil te rijk waardoor ze teveel energie daarvan krijgt en niet zoveel gebruikt. Dus dan omzet in energie. Suc6


Ik heb haar na de zomer inderdaad op suikerarme muesli gezet met vitaminebrok, omdat ze bij haar oude stal sportbrok kreeg met veel suikers erin. Dit was voor haar gewoon te energierijk. Het was eerst een beetje testen hoeveel muesli ik Zara moest geven, ze krijgt nu 2 flinke handen per dag (ze kreeg eerst een halve schep) en dit is echt heel weinig, maar ze doet het er enorm goed op. Ze krijgt als aanvulling dan wel weer extra kuil, maar op kuil lijkt ze niet echt drukker te worden tot nu toe.

——

Update: zo goed het vrijdag ging, zo slecht ging het zaterdag :+ Ze maakte er weer grandioos een potje van, maar ik voelde het ook al aankomen op het moment dat ik haar de stal uithaalde. Ze had er eeeeeecht geen zin in. Eigenlijk had ik haar misschien beter vrij kunnen geven, maar aan de andere kant wil ik dat ze op slechte dagen ook gewoon haar beste beentje voor zet. Naja, dat heeft dus nog wel werk nodig. Zondag had ik er zelf helemaal geen zin in dus toen heb ik haar wel vrij gegeven, want ik weet dat als ik zelf al geen zin heb het helemaal een bende gaat worden. :')

Vandaag was ze weer fantastisch! We hebben zelfs 5-10 minuutjes gelongeerd aan een longeertouw, direct contact met haar hoofd dus! Ik had dit vorige week al een paar keer geoefend in stap een paar rondjes. Vandaag heeft ze zelfs een flink stuk draf kunnen doen aan het touw en ze was super braaf. Dit was voorheen echt absoluut mission impossible met Zara. Longeren met een halster en touw was in hoor ogen echt geen optie en nu is ze gewoon 5 a 10 minuutjes super braaf geweest. Ik was in mijn hoofd heel wat vreugde dansjes aan het doen haha. Zo trots en blij! Kijken of we dit langzaam aan uit kunnen gaan breiden naar een volledige training aan het touw. Als ze dit braaf doet zal de stap naar lange lijnen ook wat minder groot zijn voor haar.

Verder hebben we na het longeren aan touw nog wat losgewerkt, ze reageerde heel braaf en snel op mijn lichaamstaal commando’s. Daarna hebben we de Spaanse Pas geoefend, dit vindt ze zo leuk om te doen en ze pikt het heel snel op!


Zet je zelf op slechte dagen ook je beste beentje voor? Hoe eerlijk vindt je dat voor je paard?
Jij neemt vrij omdat je geen zin heb maar verwacht het tegenovergestelde van je paard. Dat ze altijd maar zin heeft
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 15-01-19 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:23

Alenthe05 schreef:
Ik zou toch nog eens naar t krachtvoer gaan kijken, reageert ze niet heel erg op melasse, suikers ed? Of is de paardenkuil te rijk waardoor ze teveel energie daarvan krijgt en niet zoveel gebruikt. Dus dan omzet in energie. Suc6


Ik heb haar na de zomer inderdaad op suikerarme muesli gezet met vitaminebrok, omdat ze bij haar oude stal sportbrok kreeg met veel suikers erin. Dit was voor haar gewoon te energierijk. Het was eerst een beetje testen hoeveel muesli ik Zara moest geven, ze krijgt nu 2 flinke handen per dag (ze kreeg eerst een halve schep) en dit is echt heel weinig, maar ze doet het er enorm goed op. Ze krijgt als aanvulling dan wel weer extra kuil, maar op kuil lijkt ze niet echt drukker te worden tot nu toe[/quote]

Probeer nu niet vervelend te zijn maar wil toch even doorvragen hierover als dat goed is?

Heb je haar al eens op hooi gehad? Zo niet, dan weet je dus niet wat het verschil in gedrag is als ze geen kuil heeft maar wat anders of iig minder en kan je niet met zekerheid zeggen dat ze niet drukker lijkt op de hoeveelheid kuil nu, puur omdat er dus een rustiger karakter in haar zou kunnen zitten die er niet uitkomt omdat ze het verkeerde voer heeft. Snap je wat ik bedoel? Kuil bevat meer suikers en dan energie maar hoeft niet altijd ook zich als energie geuit te worden. Kan ook schrikkerig maken, chagrijnig, allerlei dingen. Suikers horen niet in het darmsysteem van een paard, en daar kunnen ze bij teveel ervan ongemak ervaren en dat uiten ze ook. Ze eet denk ik een paar kilo kuil op een dag?

Diet is ZO belangrijk bij paarden. Hun enige manier om te communiceren met ons is hun lijf en signalen. En misschien is het niet het kuil hoor. Misschien het aantal uren op stal wat niet bij haar past, of het gras in de wei. Van nature zijn paarden hele sobere dieren die veel kleine hapjes nemen gedurende de dag terwijl ze ook 20-30km per dag afleggen, en hun stelsel is hier ook op gebouwd. De meeste dieren krijgen op in ieder geval 1 front last als hun systeem de verkeerde en/of teveel aantallen of soorten vitaminen/mineralen binnenkrijgt.

Wie weet vind je calmhealthyhorses.co.uk een leuke website om eens te bekijken? Heeft mij veel geholpen met mijn volbloed.

Ik hoop niet dat je het als kritiek leest maar ik heb ook een lange reis met mijn paard meegemaakt en soms wou ik dat dat wat korter was geweest... “had ik maar...”.

In ieder geval veel succes, jullie komen er wel, je paardje heeft de juiste eigenaar gevonden. Zo veel eigenaren zouden het opgeven of een sterker bit / zweep / spoor kiezen...

keep it up!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 09:41

prugelpiet schreef:
Sizzle schreef:
Kleine waarschuwing. Mijn ervaring met zulke merries is dat ze tussen December en eind February redelijk stabiel zijn en dan een paar weken na de eerste mooie lente dag een tijdje godsgruwelijk irritant zijn todat ze weer gestabiliseerd zijn.
Mocht je begin maart een tegenslag hebben ligt het dus niet perse aan jou :D


Stille meelezer komt even onder haar steen weg.

Bedankt, dit geeft veel vertrouwen en goede moed met 'mijn' sensibele merrie :')

Ts: ik lees stiekem mee vanaf het begin, je bent goed bezig zeg!!


Hoi! Leuk dat je meeleest en dankje! :D

mcjv schreef:
Hey, stalgenootje! :+ Leuk dat je een topic hebt gemaakt. Ik zie jullie niet vaak samen werken, omdat we vaak op verschillende tijden komen. Maar buiten dat weet ik dat Zara echt geen makkelijke is, ik vind het echt heel knap hoeveel geduld jij hebt.

Ik volg, leuk. :D


Hey, wat leuk zeg! :D Tof dat je volgt, altijd leuk als iemand meeleest die Zara ook van dichtbij "meemaakt" :j

belle_boef schreef:
Zet je zelf op slechte dagen ook je beste beentje voor? Hoe eerlijk vindt je dat voor je paard?
Jij neemt vrij omdat je geen zin heb maar verwacht het tegenovergestelde van je paard. Dat ze altijd maar zin heeft


Haha, ja hoor, op slechte dagen moet ik ook gewoon mijn best doen! :D Zara hoeft maar een halfuurtje per dag aan het werk, de rest van de dag mag ze heerlijk buitenspelen met andere paarden of staat ze te eten op stal, dus ook als ze een slechte dag heeft wil ik dat ze in dat ene halfuurtje toch echt gewoon naar mij luistert. Zo oneerlijk is dat niet. ;)

woepsie90 schreef:
Confession schreef:

Ik heb haar na de zomer inderdaad op suikerarme muesli gezet met vitaminebrok, omdat ze bij haar oude stal sportbrok kreeg met veel suikers erin. Dit was voor haar gewoon te energierijk. Het was eerst een beetje testen hoeveel muesli ik Zara moest geven, ze krijgt nu 2 flinke handen per dag (ze kreeg eerst een halve schep) en dit is echt heel weinig, maar ze doet het er enorm goed op. Ze krijgt als aanvulling dan wel weer extra kuil, maar op kuil lijkt ze niet echt drukker te worden tot nu toe


Probeer nu niet vervelend te zijn maar wil toch even doorvragen hierover als dat goed is?

Heb je haar al eens op hooi gehad? Zo niet, dan weet je dus niet wat het verschil in gedrag is als ze geen kuil heeft maar wat anders of iig minder en kan je niet met zekerheid zeggen dat ze niet drukker lijkt op de hoeveelheid kuil nu, puur omdat er dus een rustiger karakter in haar zou kunnen zitten die er niet uitkomt omdat ze het verkeerde voer heeft. Snap je wat ik bedoel? Kuil bevat meer suikers en dan energie maar hoeft niet altijd ook zich als energie geuit te worden. Kan ook schrikkerig maken, chagrijnig, allerlei dingen. Suikers horen niet in het darmsysteem van een paard, en daar kunnen ze bij teveel ervan ongemak ervaren en dat uiten ze ook. Ze eet denk ik een paar kilo kuil op een dag?

Diet is ZO belangrijk bij paarden. Hun enige manier om te communiceren met ons is hun lijf en signalen. En misschien is het niet het kuil hoor. Misschien het aantal uren op stal wat niet bij haar past, of het gras in de wei. Van nature zijn paarden hele sobere dieren die veel kleine hapjes nemen gedurende de dag terwijl ze ook 20-30km per dag afleggen, en hun stelsel is hier ook op gebouwd. De meeste dieren krijgen op in ieder geval 1 front last als hun systeem de verkeerde en/of teveel aantallen of soorten vitaminen/mineralen binnenkrijgt.

Wie weet vind je calmhealthyhorses.co.uk een leuke website om eens te bekijken? Heeft mij veel geholpen met mijn volbloed.

Ik hoop niet dat je het als kritiek leest maar ik heb ook een lange reis met mijn paard meegemaakt en soms wou ik dat dat wat korter was geweest... “had ik maar...”.

In ieder geval veel succes, jullie komen er wel, je paardje heeft de juiste eigenaar gevonden. Zo veel eigenaren zouden het opgeven of een sterker bit / zweep / spoor kiezen...

keep it up!


Hey heel erg bedankt voor je reactie en ik zie het zeker niet als kritiek! Ik heb haar nooit volledig op hooi gehad dus mijn ervaring baseer ik op de vergelijking gras/kuil (in de zomer kreeg ze nl toen het gras nog goed was geen kuil bijgevoerd) en minder kuil/extra kuil. Hierin merk ik bij haar geen verschil. Haar volledig op hooi zetten is nu even geen optie, aangezien dat niet bij de stalling zit inbegrepen en ze staat al op duur krachtvoer dat ik zelf koop, dus ik kan het even niet opbrengen om ook nog apart ruwvoer voor haar te kopen helaas. Als hier in de toekomst financieel ruimte voor is kan ik dit zeker nog overwegen! :j Ik ga de website bekijken die jij noemt, bedankt voor de tip!

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:16

Ik volg jullie. Leuk dier! Wel wil ik je zeggen dat ik denk dat al het werk wat jullie doen jullie niet gaat helpen in het stukje rijden, dit moet naar mijn mening echt opgelost worden onder het zadel. Maar dit is mijn mening en kan natuurlijk ook fout zijn!

Ik ben benieuwd! :)

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:29

Wat een leuk topic om te volgen! Ik vind het echt heel knap van je dat je je zo open durft te stellen :)

Ga vooral zo door en vertrouw op jouw gevoel!

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:39

Ik wil je wel iets meegeven wat voor elk paard geldt, maar voor gevoelige paarden nog net iets meer. Ze spiegelen enorm dus als jij niet goed in je vel zit, merkt je paard dat meteen en zal waarschijnlijk wat "lastiger" zijn. Andersom mag en kan jij uit respect voor je paard, dat tenslotte een levend wezen is en geen fiets met haar, ook naar haar kijken en beslissen om op haar "mindere" dagen wat minder of ander werk te doen.

Naarmate je daar gevoeliger voor wordt en meer je intuïtie gaat volgen dan het "moet-gevoel" zal je zien dat jullie band nog beter wordt en dat jullie nog beter kunnen gaan samenwerken.
Leiderschap is zorgen voor de ander, niet alleen maar dominantie.

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:01

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Geldt voor veel paarden maar voor de sensibele paarden des te meer, zowel de extroverte als de introverte paarden. Je moet met ze (leren) meebewegen en flexibel worden / zijn.

Ik heb dit ook moeten leren herkennen, zowel bij mij als bij hem. Met de jaren zijn we daar beiden in gegroeid.
Ik merk dat als ik een drukke dag heb gehad op werk, vooral in de winter, dat ik niet van hem kan gaan vragen eens een stevige training of grondwerksessie te doen, of iets anders ingewikkelds waarbij van ons beide gevergd wordt lichamelijke en mentale energie in te leggen. Hij spiegelt enorm, dus ik krijg het dan keihard terug en dat is voor ons beide niet goed of motiverend. Ik kies er dan dus voor, om een simpel spelletje te doen (op het blok staan, touch spel, etc.) een stukje te wandelen of gewoon simpel alleen poetsen (hij staat 24/7 in een groep dus die luxe heb ik). We houden het dan gewoon leuk en gezellig en zoeken de frustratie bij geen van beiden op.
Andersom heb ik ook geleerd te herkennen, wanneer hij zijn dag niet heeft. Daar pas ik me op aan. Dat kan zijn dat hij echt even zijn ei kwijt moet en moet rennen, dan moet ik er geen dubbele lijnen aan hangen. Of het kan zijn dat we kiezen voor een dagje alleen poetsen en voer, en verder niks. Ik heb geleerd zijn signalen daarin te herkennen en bij hem aan te sluiten.
Maar ik kies nog steeds wel eens verkeerd, voor hem of voor mij, omdat ik me aan mijn plan wil vasthouden of signalen negeer, en in de toekomst zal ik nog wel vaker verkeerd kiezen. Maar dat gebeurt en ik heb óók geleerd dat dat niet erg is. Accepteren dat het niet lukt en volgende keer weer beter. :)

Het is met deze paarden nóg een groter leerproces, maar uiteindelijk geven ze je juist zoo veel. :)

Dus TS, je mag het zowel van jezelf als van haar accepteren als je een keer je dag niet hebt. Forceer het niet, maar vergeef jezelf ook als je het een keer verkeerd kiest. Zij vergeeft jou daar namelijk ook heus voor. :)

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:04

Maflinger_S schreef:
Ik wil je wel iets meegeven wat voor elk paard geldt, maar voor gevoelige paarden nog net iets meer. Ze spiegelen enorm dus als jij niet goed in je vel zit, merkt je paard dat meteen en zal waarschijnlijk wat "lastiger" zijn. Andersom mag en kan jij uit respect voor je paard, dat tenslotte een levend wezen is en geen fiets met haar, ook naar haar kijken en beslissen om op haar "mindere" dagen wat minder of ander werk te doen.

Naarmate je daar gevoeliger voor wordt en meer je intuïtie gaat volgen dan het "moet-gevoel" zal je zien dat jullie band nog beter wordt en dat jullie nog beter kunnen gaan samenwerken.
Leiderschap is zorgen voor de ander, niet alleen maar dominantie.


Jij omschrijft wat ik bedoel inderdaad

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:36

@Leo: mooie toevoeging over het vergeven als je eens verkeerd kiest. Zo waar.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:55

Ik ga je ook volgen. Ik heb hetzelfde meegemaakt..

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:39

Ik heb alle reacties doorgelezen en herken bepaalde dingen van mijn merrie met een flink karakter.

Je geeft een dat vooral het rijden een probleem is, wat bij mijn merrie goed helpt is doen alsof ik gek ben, maakt ze een sprong, bok, spurt, rij ik verder alsof er niets gebeurd is en vaak 'neutraliseert' zij dan ook weer. Geef ik haar een vinger pakt ze je hele hand, ze is zo ontzettend slim dat ze mijn zwakke punten kent en probeert daar ook vaak genoeg misbruik van te maken.
Ook heeft ze een duidelijke mening over welke zadels zij prettig vind liggen en ligt het niet prettig dan zal ik dat weten ook! (je hebt brave paarden die ondanks een niet passend zadel braaf hun rondjes blijven lopen, de mijne pikt het gewoon niet).

Heeft zij haar dag niet (of ik) is het soms beter om af te stappen en het de volgende dag nog eens te proberen, er zijn dagen bij dat het niet wil.

Ik heb mijn pony inmiddels 16 jaar en kan met haar lezen en schrijven en zou haar nooit meer willen missen. Ik respecteer haar en zij mij tegenwoordig ook *\o/*

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:00

Interessant topic zo, ik herken veel dingen van mijn eigen merrie dus kom ook mee volgen :D
Die hartslagmeter lijkt me echt ideaal, projectje voor na de zomer denk ik maar :')

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:05

Mooi omschreven Leo!

Hier hetzelfde.
De dagen dat je verkeerd kiest zijn ook juist de dagen dat je enorm veel leert en groeit. Dus dat is inderdaad helemaal niet erg. Ik gebruik soms juist die dagen om onze comfortzone ietsje te vergroten. Als hij wat druk en onrustig is van de wind bijvoorbeeld, gebruik ik die wind juist, om ermee te leren omgaan.

Je zal achteraf waarschijnlijk zien hoe deze periode eigenlijk jou als mens veranderd heeft, en niet zozeer je paard :+

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:12

Dat is een waar woord...... zeker als je van de wat meer simpele paarden af komt...... je leert er heel veel van.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:48

Alles een beetje doorgelezen en respect voor wat je allemaal voor je paard over hebt! Ik snap dat je denkt dat je je paard helpt want dat wil je graag Maar je paard heeft hier helemaal niets aan en kan niets met jou onzekerheid of ze er dan misbruik van maakt of er juist onzeker van wordt kan ik zo niet in schatten heb je misschien eens een filmpje van het loswerken bijvoorbeeld?

Er zijn imo 2 dingen die je kan doen of heel hard aan jezelf gaan werken en van je onzekerheid af zien te komen! Of je paard verkopen aan iemand wiens karakter wel bij je paard past!

Je kan niet van je paard verlangen dat die zich aan jou aan gaat passen Je kan wel proberen om je aan je paard aan te passen en een duidelijke leider te worden! iets wat jou paard volgens mij van jou wil!

Hoe ben je zelf in het dagelijks leven? laat je je niks vertellen of ben je een "pushover"?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:56

woepsie90 schreef:
Mooi omschreven Leo!

Hier hetzelfde.
De dagen dat je verkeerd kiest zijn ook juist de dagen dat je enorm veel leert en groeit. Dus dat is inderdaad helemaal niet erg. Ik gebruik soms juist die dagen om onze comfortzone ietsje te vergroten. Als hij wat druk en onrustig is van de wind bijvoorbeeld, gebruik ik die wind juist, om ermee te leren omgaan.

Je zal achteraf waarschijnlijk zien hoe deze periode eigenlijk jou als mens veranderd heeft, en niet zozeer je paard :+


Heerlijk topic, een en al herkenning en super dat in reacties mensen hun eigen ervaringen eerlijk willen delen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:18

Het blijft individueel proberen.
Bij mijn laatste paard kon ik echt niet steeds meegaan in de mindere dagen want dan nam ze gelijk je hele arm en had dan enkel nog mindere dagen :+
Dan moet je het midden vinden tussen realistisch doorzetten en meevoelen.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:58

Dat verschilt ook denk ik per paard :) bij die van mij geeft het rust, en ze is dan blij met mij, en de keer daarop werkt ze...... als een paard :') Vooral het anders omgaan met stress heeft vooral bij mij enorm geholpen.
Ik zat heel vast in het moeten, en doelen behalen, en sinds ik heb besloten dat er niks moet, en het zou leuk zijn als..... maar het hoeft niet, heb ik veel meer rust en lol met de knol

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 09:58

Hi bokt! Bedankt voor al jullie reacties in de tussentijd, ik heb ze snel even doorgelezen en er worden echt weer super waardevolle dingen gezegd dus bedankt hiervoor. Ik ga vanavond even de tijd nemen om te reageren! :D

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:24

Zo, nu kan ik even op alles reageren terwijl mijn pony heerlijk aan mijn rug zit te kriebelen op dit moment :')


Afbeelding


Afbeelding

xJennifx schreef:
Ik volg jullie. Leuk dier! Wel wil ik je zeggen dat ik denk dat al het werk wat jullie doen jullie niet gaat helpen in het stukje rijden, dit moet naar mijn mening echt opgelost worden onder het zadel. Maar dit is mijn mening en kan natuurlijk ook fout zijn!

Ik ben benieuwd! :)


Hi dankjewel voor je bericht! Ik geloof altijd wel dat de meeste problemen onder het zadel opgelost kunnen worden vanaf de grond. Daarom ben ik zelf ook erg voorstander van voldoende grondwerk en ook van werk aan de lange teugel. Als het vertrouwen en de gehoorzaamheid vanaf de grond al niet goed zit hoef ik aan het rijden nog geen eens te beginnen. Maar dat is mijn mening en gevoel natuurlijk, dat kan voor iedereen anders zijn.


Amyy_ schreef:
Wat een leuk topic om te volgen! Ik vind het echt heel knap van je dat je je zo open durft te stellen :)

Ga vooral zo door en vertrouw op jouw gevoel!


Dankjewel voor je leuke reactie. :D Ik vind het doodeng om op bokt zoveel over mezelf te vertellen (en over mijn paard), maar ik denk dat dat wel de manier is waarop mensen mij het beste tips kunnen geven.

Maflinger_S schreef:
Ik wil je wel iets meegeven wat voor elk paard geldt, maar voor gevoelige paarden nog net iets meer. Ze spiegelen enorm dus als jij niet goed in je vel zit, merkt je paard dat meteen en zal waarschijnlijk wat "lastiger" zijn. Andersom mag en kan jij uit respect voor je paard, dat tenslotte een levend wezen is en geen fiets met haar, ook naar haar kijken en beslissen om op haar "mindere" dagen wat minder of ander werk te doen.

Naarmate je daar gevoeliger voor wordt en meer je intuïtie gaat volgen dan het "moet-gevoel" zal je zien dat jullie band nog beter wordt en dat jullie nog beter kunnen gaan samenwerken.
Leiderschap is zorgen voor de ander, niet alleen maar dominantie.


Hi, ik snap je reactie en ben het er maar eens. Maar op dit moment zijn we op een punt waarop het in mijn ogen wel even grotendeels om dominantie en gehoorzaamheid moet gaan. Ik ben namelijk tegenover Zara helemaal geen dominant persoon en dat is mijn valkuil geweest de afgelopen (bijna) 2 jaar en een van de redenen dat we nu op dit punt zijn beland. Ik snap dat mijn mening hierover rot is om te lezen en ik houd echt wel onwijs veel van mijn paard, dat moet iedereen denk ik nu wel weten haha, maar we zijn nu op het punt dat ik even met Zara door die ongelukkige momenten heen moet.


Leo schreef:
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Geldt voor veel paarden maar voor de sensibele paarden des te meer, zowel de extroverte als de introverte paarden. Je moet met ze (leren) meebewegen en flexibel worden / zijn.

Ik heb dit ook moeten leren herkennen, zowel bij mij als bij hem. Met de jaren zijn we daar beiden in gegroeid.
Ik merk dat als ik een drukke dag heb gehad op werk, vooral in de winter, dat ik niet van hem kan gaan vragen eens een stevige training of grondwerksessie te doen, of iets anders ingewikkelds waarbij van ons beide gevergd wordt lichamelijke en mentale energie in te leggen. Hij spiegelt enorm, dus ik krijg het dan keihard terug en dat is voor ons beide niet goed of motiverend. Ik kies er dan dus voor, om een simpel spelletje te doen (op het blok staan, touch spel, etc.) een stukje te wandelen of gewoon simpel alleen poetsen (hij staat 24/7 in een groep dus die luxe heb ik). We houden het dan gewoon leuk en gezellig en zoeken de frustratie bij geen van beiden op.
Andersom heb ik ook geleerd te herkennen, wanneer hij zijn dag niet heeft. Daar pas ik me op aan. Dat kan zijn dat hij echt even zijn ei kwijt moet en moet rennen, dan moet ik er geen dubbele lijnen aan hangen. Of het kan zijn dat we kiezen voor een dagje alleen poetsen en voer, en verder niks. Ik heb geleerd zijn signalen daarin te herkennen en bij hem aan te sluiten.
Maar ik kies nog steeds wel eens verkeerd, voor hem of voor mij, omdat ik me aan mijn plan wil vasthouden of signalen negeer, en in de toekomst zal ik nog wel vaker verkeerd kiezen. Maar dat gebeurt en ik heb óók geleerd dat dat niet erg is. Accepteren dat het niet lukt en volgende keer weer beter. :)

Het is met deze paarden nóg een groter leerproces, maar uiteindelijk geven ze je juist zoo veel. :)

Dus TS, je mag het zowel van jezelf als van haar accepteren als je een keer je dag niet hebt. Forceer het niet, maar vergeef jezelf ook als je het een keer verkeerd kiest. Zij vergeeft jou daar namelijk ook heus voor. :)


Een beetje hetzelfde antwoord als dat ik de persoon hierboven heb gegeven. Ben het volledig met je eens en dat is normaal gesproken ook mijn houding tegenover paarden, maar die houding heeft bij mij en Zaar het afgelopen jaar niet veel geholpen. Ik moet in mijn ogen nu eerst de strijd met haar winnen voordat ik flexibel kan zijn. Want flexibel wil ik absoluut zijn, maar als ik haar 1 vinger geef neemt ze mijn hele hand en arm erbij. :+ Alles met haar is op dit moment ook een training, dus ik kan niet zomaar even vrijheidsdressuur doen of zomaar even haar laten rennen of even wandelen, want dit zijn kleine dingetjes die al niet makkelijk gaan bij ons en waar nog veel ongehoorzaamheid en stress (vanaf beide kanten) bij komt kijken. Het moment dat we het punt hebben bereikt dat ik me geen zorgen hoef te maken om dit soort kleine dingetjes, is het moment dat ik weer wat meer kan geven.

Charaz schreef:
Ik heb alle reacties doorgelezen en herken bepaalde dingen van mijn merrie met een flink karakter.

Je geeft een dat vooral het rijden een probleem is, wat bij mijn merrie goed helpt is doen alsof ik gek ben, maakt ze een sprong, bok, spurt, rij ik verder alsof er niets gebeurd is en vaak 'neutraliseert' zij dan ook weer. Geef ik haar een vinger pakt ze je hele hand, ze is zo ontzettend slim dat ze mijn zwakke punten kent en probeert daar ook vaak genoeg misbruik van te maken.
Ook heeft ze een duidelijke mening over welke zadels zij prettig vind liggen en ligt het niet prettig dan zal ik dat weten ook! (je hebt brave paarden die ondanks een niet passend zadel braaf hun rondjes blijven lopen, de mijne pikt het gewoon niet).

Heeft zij haar dag niet (of ik) is het soms beter om af te stappen en het de volgende dag nog eens te proberen, er zijn dagen bij dat het niet wil.

Ik heb mijn pony inmiddels 16 jaar en kan met haar lezen en schrijven en zou haar nooit meer willen missen. Ik respecteer haar en zij mij tegenwoordig ook *\o/*


Hoi, wat fijn dat jij het op die manier op kunt lossen met je paard! Met mijn vorige verzorger hebben we het inderdaad ook op die manier geprobeerd, gewoon negeren. Maar Zara’s schrik wordt juist erger op momenten dat we het negeren, alsof ze duidelijk wilt maken dat het echt eng is en dat we het niet mogen negeren van haar :roll:

Nynkster schreef:
Interessant topic zo, ik herken veel dingen van mijn eigen merrie dus kom ook mee volgen :D
Die hartslagmeter lijkt me echt ideaal, projectje voor na de zomer denk ik maar :')


Leuk dat je volgt! Ik heb niet meer zoveel gedaan met de hartslagmeter de laatste tijd (ik vergeet telkens mijn horloge op te laden 8)7 ), maar de momenten dat ik er mee werk vind ik het ook heel fijn!

woepsie90 schreef:
Mooi omschreven Leo!

Hier hetzelfde.
De dagen dat je verkeerd kiest zijn ook juist de dagen dat je enorm veel leert en groeit. Dus dat is inderdaad helemaal niet erg. Ik gebruik soms juist die dagen om onze comfortzone ietsje te vergroten. Als hij wat druk en onrustig is van de wind bijvoorbeeld, gebruik ik die wind juist, om ermee te leren omgaan.

Je zal achteraf waarschijnlijk zien hoe deze periode eigenlijk jou als mens veranderd heeft, en niet zozeer je paard :+


Zeker weten! Dat merk ik nu al ontzettend. Ik heb zoveel meer vertrouwen gekregen en ik ben veel meer gaan letten op wat IK doe en welke reacties dat geeft bij Zara.

dresjoepie schreef:
Alles een beetje doorgelezen en respect voor wat je allemaal voor je paard over hebt! Ik snap dat je denkt dat je je paard helpt want dat wil je graag Maar je paard heeft hier helemaal niets aan en kan niets met jou onzekerheid of ze er dan misbruik van maakt of er juist onzeker van wordt kan ik zo niet in schatten heb je misschien eens een filmpje van het loswerken bijvoorbeeld?

Er zijn imo 2 dingen die je kan doen of heel hard aan jezelf gaan werken en van je onzekerheid af zien te komen! Of je paard verkopen aan iemand wiens karakter wel bij je paard past!

Je kan niet van je paard verlangen dat die zich aan jou aan gaat passen Je kan wel proberen om je aan je paard aan te passen en een duidelijke leider te worden! iets wat jou paard volgens mij van jou wil!

Hoe ben je zelf in het dagelijks leven? laat je je niks vertellen of ben je een "pushover"?


Hi, aan die onzekerheid van mij ben ik dus hard aan het werken en het gaat al stukken beter, al zeg ik het zelf. Helaas ben ik eigenlijk altijd alleen bezig dus nooit iemand die me filmt, ik heb een paar keer geprobeerd om mijn mobiel ergens neer te zetten en te filmen, maar dat was geen succes. :+

In het dagelijks leven ben ik absoluut geen pushover, maar juist een zeer dominant en direct persoon. Waarom ik tegenover dieren zo anders ben snap ik helemaal niet van mezelf. Naja ook weer wel, dieren zijn gewoon zo leuk en dan vind ik het moeilijk boos worden. Ik kamp in het dagelijks leven helaas wel met een angststoornis en paniekaanvallen, ik denk dat dat zeker invloed heeft op mijn omgang met Zaar aangezien ze echt alles voelt.

Sizzle schreef:
Het blijft individueel proberen.
Bij mijn laatste paard kon ik echt niet steeds meegaan in de mindere dagen want dan nam ze gelijk je hele arm en had dan enkel nog mindere dagen :+
Dan moet je het midden vinden tussen realistisch doorzetten en meevoelen.


Ja dit dus! :D

——

Ik zit nu dus heerlijk op de voerton naast de stal van mijn paard na te genieten van weer een fantastische training (jeetje we hebben ze steeds vaker nu!). Gister was daarentegen een drama, daar gaan we het verder maar niet over hebben. Dat was echt mijn schuld, ik was super druk in mijn hoofd want ik had net te horen gekregen van de makelaar dat ik een bieding voor een huis heb gewonnen (na maaaaaaanden zoeken). Ik was dus echt een ontzettende stuiterbal en toen maakte ik de domme beslissing om met Zara in de enge buitenbak te gaan wandelen in het donker. Goh, was niet zo’n goed plan natuurlijk.

Maar de training van net, jeetje wat ben ik trots. :wow: We hebben een hele training aan een longeertouw kunnen doen en ik heb er echt letterlijk helemaal NIKS op aan te merken. Alleen maar braaf. Een hele training (daaronder versta ik stap, draf en galop) met touwcontact! Aaaaah, hoe dan? Wie is dit paard en wat heeft ze met Zara gedaan? Dit is ons misschien maar 1 of 2x eerder gelukt toen ik haar net een paar maandjes had. En longeren met een touw stelt misschien voor heel bokt niks voor, maar dit is voor ons een doorbraak in de training, want ik had nooit verwacht ooit nog op deze manier Zara te longeren. En nee ik stel me niet aan en overdrijf niet haha. Net nog even heerlijk geknuffeld en gepoetst en nu zit ik maar op stal dit bericht te typen, want ik ben deze avond zo gelukkig met Zaar dat ik niet weg wil (PENNY :+ )

Afbeelding

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:08

Het alleen al erkennen van je "probleem' vind ik echt al grote klasse +:)+ Soms moet je jezelf even een paar schoppen onder je hol geven om verder te komen ik wil je iig veel succes wensen je kan het ~~}>

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:34

Ik volg :)

Vraag me alleen af waarom het er zo dik bovenop ligt dat mensen jouw aanpak tov je paard vreemd, gek of zweverig vinden? Zeggen mensen dit echt tegen je, of ben je bang dat mensen dit van je vinden?

Wat betreft oplossingen, weet niet in welke regio je woont? Ik ben zelf les gaan volgen in clicker- en targettraining dmv positieve bekrachtiging. Deze lessen krijg ik van Suzy Deurinck, zij heeft een heleboel kennis van paardengedrag (wetenschappelijk onderbouwd) en zij leert je om samen met je paard te werken. En ook om je paard te leren te communiceren met mensen en hun mening te geven.

Ik ben daarmee begonnen omdat mijn nieuwe paard soms heel gesloten kan zijn. Hij staat soms op de automatische piloot en laat niks aan emotie zien. Tot er ineens enorme spanning is. Ik kan hier moeilijk op inspelen, dus vandaar de lessen. Ik leer hem begrijpen, maar hij leert ook aangeven wat hij wel en niet fijn vind. :)

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:55

Haar volledig op hooi zetten is nu even geen optie, aangezien dat niet bij de stalling zit inbegrepen en ze staat al op duur krachtvoer dat ik zelf koop, dus ik kan het even niet opbrengen om ook nog apart ruwvoer voor haar te kopen helaas.

Waarom voer je überhaupt krachtvoer? Krijg uit jouw verhaal niet de indruk dat ze zodanig in training staat dat ze dat nodig heeft.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 09:55

Hi,

Het is weer zo’n periode dat ik er helemaal doorheen zit en eigenlijk haast niet meer verder wil met Zara. Ik weet niet wat er in dat hoofdje is gebeurd afgelopen weekend, maar ze is sinds dien weer volledig omgeslagen. Gericht en hard naar me trappen tijdens het loswerken terwijl ik niks anders doe dan voorgaande weken. Ook nu tijdens het wandelen steigeren en zich proberen los te rukken, dit heeft ze nog nooit gedaan. Ik snap het gewoon niet, ik loop er weer dagen en nachten over te piekeren. Waarom gaat het de ene periode zo ontzettend goed en is ze de andere periode erger dan ze ooit is geweest? Het enige wat is veranderd deze week is het weer en dat ze door bevroren bodems een paar dagen vrij heeft gehad, maar daar zo heftig op reageren is toch niet normaal? Ik heb nu het idee dat ik elke dag mijn leven aan het wagen ben als ik met haar aan het werk ga, ze is zo ontzettend pissig, maar waarom?

Heb ik onbewust iets verkeerds gedaan? Of is het iets lichamelijks bij haar? Hormonen? Heeft ze pijn? Heeft ze veel energie (dit laat ze tijdens het loswerken niet echt merken, ze is amper vooruit te branden)? Is ze gewoon in een slechte bui? Zo ratelt het heel de dag in mijn hoofd door en ik word er zelf helemaal gek van.

Ik ben geneigd om haar bij de dierenarts nu echt helemaal door de molen te laten halen, maar dan is weer een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: nee geld verspilling, het is gewoon merriegedrag.

Of zal ik er een hormoonstabiliserend supplement tegenaan gooien? Die tip heb ik een jaar geleden al gekregen van iemand, maar nooit wat mee gedaan. Ze was vorig jaar op het zelfde tijdstip nl ook zo heftig, dus vandaar misschien iets hormonaals? Ik heb alleen eigenlijk nooit veel vertrouwen in supplementen.

Pfff ik weet het niet meer. Wat zouden jullie doen?

En lees alsjeblieft voor het antwoorden op die vraag het topic door. Ik merk dat ik steeds vaker nu in dit topic kritiek krijg op dingen die ik eerder al heb uitgelegd of die eerder al zijn besproken.

Sorry voor deze chagrijnige toon, maar na een week met mijn handen in het haar zitten door een boze, explosieve merrie ben ik gewoon niet zo vrolijk.