[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:30

Wat ontzettend fijn om te horen dat het nog steeds best goed gaat!
Mag ik wel een beetje kritisch zijn? Is absoluut niet negatief bedoeld hoor. Ik snap dat je graag doelen wilt stellen, maar is een wissel niet een beetje hoog gegrepen als de travers en de stap galop overgang er nog niet op zitten? Een wissel is namelijk niet veel anders dan in galop een overgang van travers links naar travers rechts of andersom, dit is wel een fijne basis voorwaarde. Net als de eenvoudige wissel, is ook fijn om voor elkaar te hebben voordat je aan de vliegende wissel begint. als je het leuk vindt om eraan te werken vooral doen hoor, maar omdat je zelf zegt dat je wel eens onzeker wordt van doelen stellen zou ik hem meer in stukjes hakken en eerst deze voorwaarden voor elkaar willen hebben.
Wat betreft het dekken: hier zou ik wel mee uitkijken. Karakter fokt door en je wilt niet een even sensibel veulen. Niet omdat jouw paard niet leuk is, zeker niet, maar omdat een paard zelf ook veel last heeft van die stress. dat zou ik niet nog een paard aan willen doen. die opluchting bij Merries is vaak van korte duur. Tijdens de dracht zijn ze even van hun hengstigheid en spanning af, maar zodra het veulen er is, vallen ze vaak weer terug.
Ik wens jullie heel veel succes samen, en hopelijk vat je dit niet te veel op als kritiek ;)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:47

Ik zie het niet als kritiek hoor! Juist fijn dat je meedenkt, daarom schrijf ik hier over Zaar :D

Met de galopswissel bedoel ik geen verfijnde wissel zoals je die in de dressuur zou doen. Ze wisselt nu vaak zelf al als ze per ongeluk in de verkeerde galop is aangesprongen, ze springt dan gewoon van de ene galop over in de andere galop. Mijn doel is dat ze dit op commando kan, meer voor de leuk en handigheid dus. In vrijheid vanaf de grond zal ik (in mijn ogen) nooit een mooie dressuurmatig correcte wissel voor elkaar kunnen krijgen. Mijn doel is vooral dat ze in alle gangen in vrijheid van hand kan verwisselen, dus ook in galop, maar dan dus wel in de juiste galop zit en daar is iets wat op een wissel lijkt voor nodig. Ik weet niet of ik het een beetje begrijpelijk uitleg haha. :+

Wat fokken betreft, heb je ook gelijk in! En dat is ook nog iets wat mij weerhoud en waarom ik nog niet 100% zeker ben. Daarom als ik ga fokken wil ik ook een goede overweging maken welke hengst ik er op zet. Ik wil niet ook nog een hele sensibele hengst erop zetten, want dan krijg je gegarandeerd een erg sensibel veulen. Daarnaast is het hoofddoel niet om Zara permanent van haar hormonale klachten af te helpen door haar te dekken, want ik ga er ook vanuit dat dekken geen permanente verlichting geeft. Er zijn nog zat dingen om over na te denken wat het dekken betreft en daarom ook dat ik het eerst nog met mensen op stal bij mij wil bespreken die Zara in real life kennen hoe zij erover denken. :D Nog niks staat vast in ieder geval, het is meer iets dat ik gewoon wel graag zou willen met haar.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:00

Zo heb ik ook nog een paar vraagjes bij jouw doelen :D .

Waarom wil je Zaar het compliment mettertijd gaan aanleren? Ik vind dat eigenlijk niet zo'n fijne oefening voor een paard, zowel mentaal als lichamelijk niet. Misschien zitten er hier kenners daarvan die het geen probleem zien en kunnen uitleggen waarom het dat niet is, maar ik krijg er altijd pijn in mijn rug van, net als van de "spagaat". Ze trekken daar toch hun rug heel hol bij en dat wil je eigenlijk niet hebben denk ik.

En nog een vraagje: heb je Zaar al eens op de regumate gehad tegen de hengstigheid of een knikker overwogen? Dat is misschien wel omstreden hoor, maar ik weet van een paar merries op stal die ook erg veel last van hun hengstigheid hebben die daar wel veel baat bij hebben.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 17:29

Als Zaar aangeeft een oefening fysiek of mentaal niet aan te kunnen doe ik het sowieso niet :D Gelukkig ben ik daarin gezegend met een heel duidelijk paard. Wat Zaar niet wil doet ze niet, dus het is niet dat ik haar in de spagaat of compliment ga of kan dwingen. Daarnaast ben ik ervan bewust dat het uitdagende oefeningen zijn voor het fysiek van het paard, maar zo zijn de meeste disciplines in de paardensport eigenlijk wel. Het is daarom ook niet dat ik Zara ooit voor een lange tijd achter elkaar of veel malen achter elkaar in een bepaalde houding wil hebben zoals een spagaat of compliment. Ik wil haar gewoon trucjes aanleren die ik af en toe voor de leuk een keer meepak en zolang Zara aangeeft het ook leuk te vinden is het goed. :D Ik ben zelf groot fan van vrijheidsdressuur, ookal zijn sommige oefeningen inderdaad uitdagend. :j

Regumate heb ik het over gehad idd met de dierenarts. Maar ik vind het kostenplaatje daarvan erg hoog, zeker als het een oplossing voor jaren is. Dus dat wil ik nog even niet overwegen. Tenzij Zara steeds heftiger last gaat krijgen, dan wil ik er wel weer naar kijken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:55

Ik snap wel dat je naar Zaar blijft kijken met je vrijheidsdressuur hoor, maar ik denk dat er veel andere oefeningen zijn die ook leuk zijn, maar zowel fysiek als mentaal minder belastend zullen zijn...

En voor wat betreft de regumate: je zou het een paar maanden kunnen proberen en daarna, als je merkt dat het echt genoeg verbetering voor Zaar geeft, de knikker kunnen overwegen.

Succes weer hoor met wat je doet, fijn om zo bewust met haar aan de gang te zijn lijkt me!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 19:48

Het gaat zo goed met Zaar *\o/* Ze blijft me zo erg verbazen het laatste half jaar. Ze is rustig, ze is stabiel, ze is leergierig, ze is fysiek in goede conditie. Ik vind het nog steeds haast te mooi allemaal om waar te zijn, maar het lijkt toch echt waar te zijn.

Ik vertelde mijn vriendin van stal de doelen die ik met Zaar heb en ze vond het leuk om er aan mee te werken! Zij zet Zara nu 1x per week aan de dubbele longe aan het werk en dat vind ik heel fijn, want zij is daar enorm goed in en ik ben nog een beetje onhandig. Ik doe dan het enkele longe aan kaptoom deel en deze combinatie werkt de afgelopen twee weken eigenlijk best goed! We focussen nu vooral op het rechtrichten van Zaar, het activeren van de achterhand en het maken van beheerste en correcte draf-galopovergangen. Voordat we de stap-galop overgang aanleren, moet Zara natuurlijk eerst vanuit een rustig draftempo een goede overgang kunnen maken. Ze heeft namelijk de neiging om een aanloop te nemen voor ze aanspringt. En eigenlijk pikt ze dit heel snel op! Ze is nu veel gevoeliger op de galop cue en kan vanuit een rustige arbeidsdraf een overgang maken. Je ziet wel duidelijk aan haar dat dit nog veel kracht en moeite vergt, maar elke keer gaat het weer ietsjes makkelijker.

Aan de kaptoom ben ik vooral bezig met voltes vergroten en verkleinen, waarbij ik een lange lage halshouding wil met een actieve achterhand en een correcte buiging in haar lijf. Ze pakte dit gister enorm goed op, ook al vindt ze rechtsom echt wel lastig. Ze is zo erg bereid om ondanks dat ze het moeilijk vindt toch mee te werken en haar best te doen, dat is zo’n enorme mentale groei voor haar. Normaal gesproken staakte ze als ze iets lastig vond.

Het gaat zo goed dat ik vandaag gewoon weer ben opgestapt en een kwartiertje onder de man heb gestapt met Zara... en met neckrope en zonder teugels. Dat is ook iets wat ik Zara heel graag aan wil leren, rijden op neckrope. Ze moet dus een stukje neckreining gaan leren, wat ze nog helemaal niet snapt. Vandaag dus gewoon maar opgestapt met neckrope met het idee “lol, ik zie wel waar het schip strandt.” :+ Het had vooral een erg hoog lol met je knol gehalte, maar uiteindelijk begon Zara met enorm veel hulp van mijn been en zit het enigszins door te krijgen. *\o/* Ik was helemaal niet van plan om deze herfst/winter erop te gaan, dus dat ik dan gelijk besluit om er zonder teugels op te gaan vind ik dan wel weer bijzonder van mezelf. :+ Maar tja, het vertrouwen is er gewoon en ik voel me ook eigenlijk veiliger als ik zonder zadel en zonder teugels op stap dan met alles erop eraan. Ik weet niet waarom dat zo is, ik heb het idee dat Zara zich dan ook veiliger voelt ofzo.

Maar goed het gaat dus echt best goed. Ze kan inmiddels ook de spagaat al redelijk, ze leert ineens super snel. Ze heeft gewoon een goede mindset op dit moment. Ik hoop echt dat we dit vol blijven houden, maar daar begin ik wel steeds meer vertrouwen in te krijgen. :D

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:06

Toppertjes!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:35

Gave update!

Lol met je knol is een heel goed uitgangspunt. Vooral als je daarbij in het oog houdt wat Zara aanbiedt, en dat doe je super.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:56

Confession schreef:
Aan de kaptoom ben ik vooral bezig met voltes vergroten en verkleinen, waarbij ik een lange lage halshouding wil met een actieve achterhand en een correcte buiging in haar lijf. Ze pakte dit gister enorm goed op, ook al vindt ze rechtsom echt wel lastig. Ze is zo erg bereid om ondanks dat ze het moeilijk vindt toch mee te werken en haar best te doen, dat is zo’n enorme mentale groei voor haar. Normaal gesproken staakte ze als ze iets lastig vond.

Zou het misschien komen door jouw verandering van mindset en verwachtingspatroon? Eerst wilde je iets van haar, dat snapte ze niet, jij werd boos en vervolgens ging zij zich tegen je verzetten. Ik vermoed dat er eerst veel miscommunicatie was tussen jullie en dat lijkt een heel stuk beter te gaan.
Fijn dat het nu zo goed gaat!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:13

Het klinkt alsof het allemaal goed gaat :D

Wat betreft het dekken: ik zou het wel aandurven. Ik ken een soort Zara die ook gedekt is en a) een super makkelijk en braaf veulen heeft gegeven + zelf ontzettend gekalmeerd en braaf is geworden. ik zou als ik jou was wel terugfokken op een koudbloed en niet nog een warmbloed in de mix gooien.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 09:43

Leuke reacties, thanks! <3

herr_balou schreef:
Confession schreef:
Aan de kaptoom ben ik vooral bezig met voltes vergroten en verkleinen, waarbij ik een lange lage halshouding wil met een actieve achterhand en een correcte buiging in haar lijf. Ze pakte dit gister enorm goed op, ook al vindt ze rechtsom echt wel lastig. Ze is zo erg bereid om ondanks dat ze het moeilijk vindt toch mee te werken en haar best te doen, dat is zo’n enorme mentale groei voor haar. Normaal gesproken staakte ze als ze iets lastig vond.

Zou het misschien komen door jouw verandering van mindset en verwachtingspatroon? Eerst wilde je iets van haar, dat snapte ze niet, jij werd boos en vervolgens ging zij zich tegen je verzetten. Ik vermoed dat er eerst veel miscommunicatie was tussen jullie en dat lijkt een heel stuk beter te gaan.
Fijn dat het nu zo goed gaat!


Dat is ook zeker iets wat heel veel verschil maakt! :D Ik snap Zara nu veel beter en kan beter aan zien komen wanneer ze over de zeik gaat raken en dat voor zijn.

Zara “flipt” daarentegen wel echt minder snel dan voorheen, maar dat kan ook komen doordat ze nu snapt dat ik haar beter snap. Ik denk dat ze voorheen al heel gauw explosief reageerde doordat ik haar kleine signalen niet doorhad, dus dat ze zichzelf (en ik haar onbedoeld) had aangeleerd om bij de kleinste prikkel heel explosief haar emoties te uiten, omdat haar domme trainer (ik) het anders niet snapte. Nu pik ik haar kleine signalen wel op en dat heeft haar meer rust en vertrouwen gegeven denk ik. :D

Isabel_k schreef:
Het klinkt alsof het allemaal goed gaat :D

Wat betreft het dekken: ik zou het wel aandurven. Ik ken een soort Zara die ook gedekt is en a) een super makkelijk en braaf veulen heeft gegeven + zelf ontzettend gekalmeerd en braaf is geworden. ik zou als ik jou was wel terugfokken op een koudbloed en niet nog een warmbloed in de mix gooien.


Ja dat is nog inderdaad een van mijn dilemma’s. :j Ik denk dat het voor het karakter van het veulen het best is als ik bijv een Fjord erop zet (zit in Zara’s kruising), maar dan vraag ik me erg af hoe de bouw van het veulen wordt, Zara is ook al een beetje vaag gevormd. :+

En ik ben stiekem al zo lang verliefd op Casanova du Bois (NRPS) en een veulen van hem en Zara zou denk ik zooooo knap worden, maar zijn bloed zou niet bevorderend zijn voor het karakter van het veulen denk ik. Ik geloof dat er in hem ook veel Welsh zit en dat moet ik denk ik gewoon niet willen in een Zara veulen (dit baseer ik op mijn persoonlijke ervaringen met Welsh paarden).

Een Fries zit ook in Zara’s mix en zou qua karakter denk ik ook wel prima zijn, maar Zara is maar 1.53m en een Friese hengst is toch wel een stuk groter en zwaarder en kan ook een groter veulen opleveren (denk ik) en ik wil dat Zara niet aan doen.

Of ik moet een heel ander ras in de mix gaan gooien, maar dan krijg je wel een extreme vuilnisbak. :+ Lastig, lastig, lastig.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:19

Je bent echt heel mooi met haar bezig! Kan echt genieten van jouw verhalen en jullie groei!

Wat zou je met het veulen willen? Voor jezelf of voor de verkoop?

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:24

Ben het wel met Isabel_k eens dat een koudbloed waarschijnlijk een verstandige keuze zou zijn.

Casanova du Bois zou een weinig originele keuze zijn, ik zie die naam echt te veel voorbij komen.

Qua bouw is een Fjord inderdaad niet zo'n goed idee.
Fries zou ik ook niet doen, dat kunnen ook nogal opgewonden standjes zijn.

Maar wat wel... Pfff er zijn zoveel koudbloed rassen, ook niet allemaal rustig in de kop vind ik, vooral de nieuwerwetse (sport)lijnen.

Ik moet trouwens denken aan Frieberger en Irish Draught, maar ook aan de Connemara.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:25

Er zijn zeker wel goed gebouwde fjorden :) Maar ik ben wat dat betreft een beetje bevooroordeeld.

Met een connemara moet je net geluk hebben, die kunnen ook bijzonder eenkennig zijn soms. Persoonlijk zou ik terugfokken op een fjord. Simpelweg omdat dat ras er al in ‘verwerkt’ is. Daarnaast zijn het in mijn ogen hele fijne paarden.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 10:47

Maartje_M schreef:
Je bent echt heel mooi met haar bezig! Kan echt genieten van jouw verhalen en jullie groei!

Wat zou je met het veulen willen? Voor jezelf of voor de verkoop?


Dankje <3

Hoe ik er op dit moment in sta zou ik het veulen graag zelf willen houden, maar ligt ook een beetje aan de klik die ik ermee heb natuurlijk. Al denk ik denk ik met een baby Zara al snel wel een klik zou hebben, want het is een kind van mijn kind en daar heb je sowieso wel liefde voor. :+: Maar mocht iemand mij benaderen en het veulen willen kopen, dan denk ik dat ik dat ook zou overwegen, mits het een fijn persoon is. Als het een hengstje wordt houd ik het sowieso zelf denk ik, maar bij mij op stal worden alleen maar merries geboren om de een of andere reden. :+

herr_balou schreef:
Ben het wel met Isabel_k eens dat een koudbloed waarschijnlijk een verstandige keuze zou zijn.

Casanova du Bois zou een weinig originele keuze zijn, ik zie die naam echt te veel voorbij komen.

Qua bouw is een Fjord inderdaad niet zo'n goed idee.
Fries zou ik ook niet doen, dat kunnen ook nogal opgewonden standjes zijn.

Maar wat wel... Pfff er zijn zoveel koudbloed rassen, ook niet allemaal rustig in de kop vind ik, vooral de nieuwerwetse (sport)lijnen.

Ik moet trouwens denken aan Frieberger en Irish Draught, maar ook aan de Connemara.


Ja Casanova komt inderdaad veel voorbij, maar is ook wel begrijpelijk, want hij is erg knap :~

Met koudbloed rassen is het inderdaad tegenwoordig ook niet meer zeker dat je een kalm en stabiel karakter krijgt. Fjorden vond ik over het algemeen altijd wel erg stabiel, sterk en koppig, dat wel, maar daar waren ze wel stabiel in. :') Ik ben alleen het afgelopen jaar twee fjorden tegengekomen waarvan ik dacht, oei, toch niet zo koel in het hoofd.

Frieberger en Irish Draught ben ik niet bekend mee, daar moet ik even naar gaan googelen. Connemara is denk ik vergelijkbaar aan de PRE qua karakter? Of denk ik dat verkeerd? Die kunnen namelijk nog wel best temperamentvol zijn.

Ik zat er ook nog aan te denken om een westernras erop te zetten, zoals een quarter. Dan wordt het denk ik helemaal een bijzonder gevormd paard := Maar alle quarters die ik ken zijn wel erg chill qua karakter.

Isabel_k schreef:
Er zijn zeker wel goed gebouwde fjorden :) Maar ik ben wat dat betreft een beetje bevooroordeeld.

Met een connemara moet je net geluk hebben, die kunnen ook bijzonder eenkennig zijn soms. Persoonlijk zou ik terugfokken op een fjord. Simpelweg omdat dat ras er al in ‘verwerkt’ is. Daarnaast zijn het in mijn ogen hele fijne paarden.


Ik neig ook nog steeds het meest naar een fjord. :j Denk dat dat qua karakter nog de beste optie is. Ken jij toevallig fijne Fjord dekhengsten in Nederland? Ik moet me wat Fjorden hengsten betreft nog volledig oriënteren.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:24

Ik stuur je zo wel even een PB :D

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 18:36

1 doel kunnen we van het doelen lijstje strepen. Zara heeft gister nl tijdens het vrijspringen de 1 meter gehaald. *\o/*



Zara vindt nieuwe hoogtes best spannend, ze heeft dan nog niet zoveel zelfvertrouwen. Je ziet ook dat ze bij de eerste sprong zichzelf er overheen gooit en de tweede sprong al een stuk zelfverzekerder is (ondanks dat ze vlak voor de sprong overkruisd in galop zat doordat ze de bocht afsneed).

Nu wil ik nog dat de techniek bij deze hoogte ook verbeterd. :D Ze gaat eroverheen, maar ik wil dat ze na de sprong in de goede galop landt en door galoppeert en niet linksom op rechts landt en gelijk terug valt. Met lagere sprongen doet ze dit al wel prima, maar met hoge is het nog een uitdaging, dan is ze nog een beetje uitbundig en all over the place.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:54

En toen had je ineens een springtalentje. Naarmate ze meer techniek, kracht en balans krijgt, wordt correct landen en doorgalopperen steeds makkelijker voor haar.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 21:53

Jaaa springpony. :D Inderdaad als ze wat sterker wordt en meer balans heeft dan komt het vanzelf wel goed.

————

Update:

Afgelopen weken hebben we aardig veel fysiek/moeilijk werk gedaan, iets wat Zara best wel stom vindt. Omdat ik merkte dat Zara mij een beetje zat begon te worden en ze duidelijk aangaf dat ze haar fysieke grens even had bereikt, heb ik besloten om deze week vooral licht en mentaal werk te doen, iets wat Zara wel leuk vindt. Ik lees de laatste tijd vaak over “chasing the tiger” en dit leek me een leuke activiteit om met Zara te doen. Vandaag hebben we dus een beetje geklooid met plastic zakken, een beetje desensibiliseren (wat niet nodig was, want Zara vond er geen zak := aan), een beetje touch oefeningen en haar de zak laten volgen (chasing the tiger). Ik heb het gefilmd, maar het is niet zo spectaculair, aangezien we dit voor de eerste keer doen en we het beide nog een beetje aan het uitvogelen zijn en Zara van zichzelf niet heel erg onderzoekend en speels is.



Je ziet ook hoe kort Zara’s concentratiespan kan zijn haha := Ze was nog niet helemaal into it.

En hier nog twee foto’s van het “desensibiliseren”. :))

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 22:12

Goed bezig!

(Er komt wel een toepasselijk liedje bij me op: "Slaap Zara, slaap, daar buiten ligt een zak". Dat desensibiliseren lijkt inderdaad niet zo heel erg nodig. :D)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 23:14

Hahaha ja Zara kan goed voor schijndood spelen :') Altijd als ze in deze stand is vind ik het zo ongelofelijk dat ik zo vaak van die super ellendige explosieve momenten met haar mee heb gemaakt. Je zou het echt niet zeggen als je haar zo half ziet slaapwandelen door de bak :=

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 09:34

Brrrr het is weer koud :brr: En zoals gewoonlijk reageert Zara weer enorm op omgevingsfactoren dus ze is gigaaaaantisch fris op het moment. Dit zorgt ervoor dat ongeveer de helft van de trainingen de laatste twee dagen bestond uit Zara die als een kip zonder kop de bak door rent. Ik heb dit sinds ik met mijn “nieuwe” manier van trainen begon met Zaar nog niet echt meegemaakt dat ze zo fris is, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Afgelopen maanden zat ze juist heel laag in energie en moest ik haar continu motiveren om iets te doen en nu gaat ze af als een raket. Ik merk dat ik door haar hoeveelheid energie zelf ook heel onrustig wordt tijdens het trainen en dat vind ik niet fijn, omdat ik juist neutraal of positief in de training wil staan.

Hoe moet ik hier mee omgaan? Zara gewoon de kans geven elke keer om uit te razen en zelf stoïcijns in het midden blijven staan en wachten tot ze klaar is? Of leer ik hiermee juist aan dat ze de training mag beginnen met rennen? Ik weet het even niet zo goed, help!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:47

Is het mogelijk om weg te lopen als ze dat doet? Zovan: eerst uitrazen en dan kom ik terug om iets leuks met je te gaan doen? Dan leer je haar dat ze best even gek mag doen, maar dat het zonder jou is. Een soort compromis.'

Anders kan je altijd nog rustig in het midden gaan staan en laat je haar naar jou toekomen als ze daar klaar voor is. Meestal zette ik Joep in de bak - dan kreeg hij de kans om te rennen - en als ik terugkwam ging ik in de bak staan tot hij bij me kwam

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:04

Kun je haar vanuit die positie niet aan het werk krijgen? Dus prima dat je rent, maar ik bepaal waarheen, en dan laten draaien, naar binnen en buiten laten volgen etc. Dan rent ze wel, maar bepaal jij vanuit je lichaamstaal wel waar ze loopt?

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:53

Vervelend dat ze zo op het weer reageert. Belangrijkste tip voor jou is om je hierdoor niet het veld uit te laten slaan. Heb er vertrouwen in dat jullie de rust snel terug gaan vinden. Je hebt de tools, en jullie hebben dit eerder overwonnen. Met dit soort paarden is het vaak "1 stap achteruit, 2 stappen vooruit". Jullie zijn de afgelopen tijd enorm gegroeid en een kleine tegenslag verandert daar niets aan.

Er zijn praktisch gezien denk ik meerdere manieren om hiermee om te gaan. Eén is: "Oké, je wilt rennen? Goed, maar dan moet je ook hééél hard!" Moedig haar aan, tot ze zelf aangeeft dat ze niet meer wil rennen en geef haar dan rust bij jou in het midden. Ga daarna rustig met haar aan het werk.

Een andere manier is om net zo lang tempowisselingen en van hand veranderen te vragen, totdat haar focus bij jou komt. Zodra ze die focus heeft kun je haar op een meer gecontroleerde manier haar energie laten kwijtraken (bv in een mooi tempo in draf aan de longe waarbij je erop let dat ze haar lijf correct gebruikt).

Succes!