Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:32

goldenarrow schreef:
Heel gaaf zadel! Zoiets zou ik op termijn ook wel willen, jammer dat je er geen (dressuur)wedstrijden mee mag rijden :(


Met dit zadel mag wel gestart worden bij de Knhs :j
Zadel lijkt, voldoende, op een Engels zadel en voldoet daarmee aan de reglementen.

Was voor mij ook een reden om voor dit model te kiezen. Weet niet zeker of ik ooit wil starten maar de mogelijkheid is er dan wel.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:11

Ik zou dan eerder voor een Bückeburger of Portuguesa gaan oid :) En die mogen niet door de voor- en achterboom.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 20:21

Gaaf zadel hoor! <3

MF, Osteo ging super! Taru wist ons in 1 uur feilloos een spiegel voor te houden. Joy en ik lijken ontzettend op elkaar. We zijn allebei stressgevoelig en binnenvetters. We vinden aandacht heel leuk, maar zodra het gaat over gevoelens klappen we dicht. Ik herkende in haar verhaal over Joy heel van mij.

We hebben huiswerk meegekregen. Omdat Joy dus snel hoog in de cortisol zit, moeten we manieren zoeken om tijdens het werk de ontspanning te vinden. Alle "klachten" die er zijn, zijn namelijk terug te brengen naar het opslaan van stress, omdat Joy zich onvoldoende uit. Joy heeft hierdoor wel ontzettend veel potentie in huis. Aan mij de taak een manier te vinden daarmee om te gaan en haar gelegenheid te geven stress af te laten vloeien. Lukt dat, heb ik een paard met een topsport mentaliteit. Maar dat brengt natuurlijk wel meteen weer zorgen met zich mee. Spierbevangenheid en koliek ligt bij Joy hierdoor op de loer.

Aan onze band ligt het niet. Taru had ook al heel snel door dat die band ijzersterk is.

Komende periode gaan we dus op een iets andere manier kijken naar de trainingen. Ik lees Joy inmiddels prima, alleen nu moet ik daar ook naar gaan handelen. Daarnaast mag ze niet te zwaar worden.

4 maanden wegzetten (dat was eerst het plan) gaan we niet doen. We blijven aan het werk. Dat zal 1 of 2 keer per week onder het zadel zijn. Maar ook met deze routine moeten we kijken hoe we ontspanningsmomenten kunnen inbouwen. Of de routine aanpassen.

Kortom, genoeg te doen!

Ik ben heel blij met Taru. Ze heeft een bak ervaring in huis, daar word je bang van. Ze is nu bezig met een onderzoek naar aerobe en anaerobe verbranding in relatie tot de hartslag in rust bij paarden en hoe dat invloed heeft op (sport) blessures. Ik heb me opgegeven als proefcombinatie, mocht dat ooit nodig zijn. Rete interessant vind ik dat!

Naast osteo, is ze ook acupuncturist. Zit standaard bij een behandeling. Joy is ook lek gestoken (met name dus lendenen en hals), maar stond bij het inwerken heerlijk ontspannen te soezen!
Afbeelding

Dit is Taru: (nu geen praktiserend DA meer)
Afbeelding

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:24

Klinkt allemaal erg ingewikkeld. Wel fijn dat je er zo veel aan hebt! Is niet enkel even los maken en weer door dus.

Toevallig komt voor Hilana morgen ook een osteo/fysio/chiropractor, heleen slebos. Is voor ons beide de eerste keer, dus ik ben benieuwd. Ze galoppeert tegenwoordig linksom vaak verkeerd aan en het lijkt mij sowieso wel fijn om even lekker los gemaakt te worden voor ze echt aan het werk moet.

Zaterdag naar de country mill voor een zadel en dan kunnen we voor het echie :o

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 22:27

In principe is ze wel alleen losgemaakt :) . Ze zat verder prima in haar vel. Maar deze methode richt zich ook op beter voorkomen dan genezen. Vandaar dat het wat ingewikkeld lijkt.

Door te trainen op hartslag in combinatie met de vetbranding is het onderzoek, kun je blessures voorkomen. In de mensen-sportwereld wordt het overal in de top al toegepast. Bij paarden is er nog veel minder over bekend.

Spannend Remark! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 17-06-19 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:34

goldenarrow schreef:
Ik zou dan eerder voor een Bückeburger of Portuguesa gaan oid :) En die mogen niet door de voor- en achterboom.


Nee, die zijn niet Engels genoeg :D

Zo dat is een uitgebreide consult zo van de osteopaat! Veel besproken en handvaten voor de toekomst zo te lezen!
Dat opbouwen van spanning, introverte gedrag, is lastig. Moet je echt goed je paard lezen. :j

Ik heb vandaag Joya gemonteerd met het kaptoom. Aankomend weekend weer les en instructeur had aangegeven dat hij graag wilde dat Ik dan haar kaptoom om zou doen dus leek het wel fair daar nu al mee te oefenen.
Je ziet wel meteen verschil in het gebruik van haar lichaam tussen longeren met kaptoom en met een halster.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:45

Interesssant!

Wellicht werkt magnesium goed voor Joy. Brengt ontspanning, vloeit af en zorgt ervoor dat spieren makkelijker ontspannen na ‘stress’. Bijvoorbeeld werken, maar ook echte stress. Een algeheel ontspannen paard dus. En minder afvalstoffen.

Het wordt veel gebruikt voor paarden die spierbevangen zijn of geweest zijn. Je kan het dus ook voeren als een soort onderhoud

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 22:55

Isabel_k schreef:
Interesssant!

Wellicht werkt magnesium goed voor Joy. Brengt ontspanning, vloeit af en zorgt ervoor dat spieren makkelijker ontspannen na ‘stress’. Bijvoorbeeld werken, maar ook echte stress. Een algeheel ontspannen paard dus. En minder afvalstoffen.

Het wordt veel gebruikt voor paarden die spierbevangen zijn of geweest zijn. Je kan het dus ook voeren als een soort onderhoud


Ja! Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad! Punt is alleen dat ze nu op het land staat en verder niet meer iedere dag gevoerd krijgt. Wel om de dag een pavo koek, maar volgens mij moet je (wil het effect hebben) magnesium toch iedere dag voeren...

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 06:37

Dat weet ik niet. Soms hoeft het niet perse als het niet acuut nodig is. Het wordt sowieso opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:07

[quote
Ik heb vandaag Joya gemonteerd met het kaptoom.[/quote] _O- _O- _O-

Geweldig die autocorrecties.

Wat gaan jullie hard! Bij mij ligt de training, op af en toe longeren na, stil. Van mijn bijrijdster kon ik de laatste tijd niet meer echt op aan dus die heb ik vriendelijk bedankt. Wel jammer want het had mooi geweest als ze hem nog even aan de praat kon houden tot volgende week. Dan gaan we eindelijk verhuizen en heb ik ze bij huis en dus weer wat meer tijd. Dan zal ik hopelijk ook weer wat meer reageren en posten.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:33

:')

Gelongeerd natuurlijk :+

Succes met de verhuizing!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:00

Ooh heerlijk orchidee, nog maar een week!
Jammer van je bijrijder maar ach, straks komt het wel goed.

Over de magnesium, ik heb dat zelf dagelijks bijgevoerd bij mijn vorige paard, dat hielp wel maar stoppen is dan geen optie meer, tenminste, bij mijn paard kon dat niet, dus ik zou wel oppassen waar je aan begint.
Een goed vitamine supplement vind ik zelf fijner en dan krijgen ze normaal gesproken geen tekorten.

Fransje, handig zo'n kaptoom die je kan monteren! :D

Gimme_Joy, wel fijn dat je gelijk een trainingsplan hebt.
Ik ken wel meer mensen die met de hartslagmeter trainen, in de endurance is dat heel gebruikelijk.

GoldenArrow, ja klopt hoor, zijn hele goede oefeningen, gebruik ik zelf ook veel met rijden, contrastelling is ook een goede.
Korte stukjes is natuurlijk prima maar ik ben er in het begin wel voorzichtig mee want je vraagt snel teveel en ik wil eerst wat meer tempocontrole en ontspanning.
Jij bent ook al een tijdje begonnen.
Voorlopig zit ik er nog niet op dus voor ons nog niet van toepassing! :D

Malik en ik kunnen een nieuw trucje! :))

Afbeelding

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 11:29

Ah wat leuk MF! *\o/*

Taru had het inderdaad ook over de endurance. Daar trainen ze alleen op maximale hartslag en herstel. Hier gaat het meer om de hartslag in rust. Als dit afwijkt van de voor jou gestelde norm, moet je dus meteen al je training aanpassen. Dit dus om blessures te voorkomen.

Iemand trouwens een idee waar ik iets goedkopere magnesium citraat kan bestellen? Wat is dat spul duur zeg! >;)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:32

Het antwoord is: nee. :') Dat kan namelijk niet. Wellicht is er een aanbieding, maar dan blijft het een dure grap. :D

Ik doe tegenwoordig ook niets met Joep. Hij zit in de lappenmand :(

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:39

Oh leuk fietsen! Wil ik ook gaan doen met Joya!

Gimme_Joy schreef:
Taru had het inderdaad ook over de endurance. Daar trainen ze alleen op maximale hartslag en herstel. Hier gaat het meer om de hartslag in rust. Als dit afwijkt van de voor jou gestelde norm, moet je dus meteen al je training aanpassen. Dit dus om blessures te voorkomen.


In de endurance train je op een steady state 50-70% van de maximale hartslag en dat is al een uitdaging. Daarnaast meet je natuurlijk ook het herstel want je wilt zo snel mogelijk naar een waarde onder de 60/64.
Paarden hebben zo een enorm bereik en snel herstel van hun hartslag.

Hoe kun je trainen op de hartslag in rust?

Hartslag in rust is sowieso erg paard afhankelijk, net als de maximale hartslag.
Mijn draver had in rust ongeveer 35 bom maar haar maximale hartslag was 245 bpm. Daarna sloeg mijn meter op hol :-D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 12:13

Als je kijkt naar hoe de hartslag is in rust (de hartslag die bij jou hoort), en je ziet dus een afwijking in de bpm, is er ook een afwijking in de ademhaling en daardoor in de verbranding. Als je dan gaat trainen, zal je een onvolledige verbranding krijgen, en ga je daardoor dus afvalstoffen opslaan. Misschien is die afwijking door een te heftige training de dagen ervoor, stress, een lagere weerstand, enz. Maar als je dat al constateert, is de bedoeling dat je gaat zorgen (door licht werk bijvoorbeeld) dat je de hartslag weer in orde brengt.

Ga je wel trainen, ga je in de training zoeken naar een balans tussen aerobe en anaerobe verbranding. Hoe je de training dan indeelt is afhankelijk van die hartslag.

Dit is de hele algemene uitleg (tot zover begreep ik het :+ ). Mocht je hier meer over willen weten, kan ik vragen of Taru je het één en ander over wil uitleggen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:19

Is wel een lastige graadmeter want even opkijken beïnvloed met de hartslag.
Wat is dan echt een afwijking en wat komt daardoor.

Moest tijdens mijn trainingen met de hartslagmeter altijd lachen. Als paard iets engd vond zag je de waarde op de meter omhoog vliegen.

Is wel leuke materie training met hartslagmeter! Heb ik ook cursussen voor gevolgd, gericht op endurance.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 12:28

fransje23 schreef:
Is wel een lastige graadmeter want even opkijken beïnvloed met de hartslag.
Wat is dan echt een afwijking en wat komt daardoor.

Moest tijdens mijn trainingen met de hartslagmeter altijd lachen. Als paard iets engd vond zag je de waarde op de meter omhoog vliegen.

Is wel leuke materie training met hartslagmeter! Heb ik ook cursussen voor gevolgd, gericht op endurance.


Wat ik ervan begreep meten ze de hartslag in combinatie met de ademhaling. De uitademen is daarbij van belang. Hoe het dus precies werkt weet ik niet. Maar Taru zit erop, dus die weet het precies :D

Ik vind het inderdaad erg interessant. Liep vroeger altijd zelf hard met een meter, Zou het best ook met Joy weleens willen proberen. Maar zo specifiek als Taru het uitlegde is leuk voor de (top) sport. Ik als huis, tuin en keuken recreatie ruiter heb daar iets minder baat bij :) (ik heb er wel baat bij, maar het is iets minder van belang)

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:39

Gimme_Joy ik kocht bij de welkoop magnesium gries, een grote zak en dat was niet duur.
Moest ik wel speciaal bestellen want ligt niet standaard in de winkel.
Het werkte heel duidelijk wel dus ik vond het dure paardenspul niet nodig.
Maar wat ik al zei, als je stopt krijgt je paard er een enorme klap van dus je moet wel zeker zijn of het echt nodig is.
De mensen die ik ken gebruiken de hartslagmeter voor verschillende trainingen, idd gewoon een extra kijk op het lichaam van je paard.
Maar tot nu toe redt ik dat prima zonder, ik heb nooit problemen gehad met trainen en spieropbouw.
De meeste dingen kun je ook gewoon merken als je goed op je paard let.
Het is natuurlijk wel interessant. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:46

Isabel_k schreef:
Het antwoord is: nee. :') Dat kan namelijk niet. Wellicht is er een aanbieding, maar dan blijft het een dure grap. :D

Ik doe tegenwoordig ook niets met Joep. Hij zit in de lappenmand :(


Wat heeft Joep?. Beterschap in ieder geval.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:48

Geen idee. Hij liep twee weken geleden in draf mwah en een dag later liep hij in draf echt kreupel. In stap loopt hij redelijk, maar ook niet fantastisch of zo. Draf is nog steeds slecht (denk ik). Ik heb hem al een poosje niet zien of laten draven.

De dierenarts komt vrijdag om foto's te nemen.

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:41

Dat is balen. Hopelijk niets ernstigs.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:43

Ik hoop het niet!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:16

Beterschap met Joep, hopelijk valt het mee. :(:)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:01

Beterschap met Joep! Hopelijk valt het mee en is hij weer snel uit de lappenmand!