[VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

[VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 16:12

Hi!

Afgelopen maandag heb ik mijn eerste eigen paardje opgehaald <3. Het is een Iers Volbloed en ze heeft op de baan gelopen in 2015. Ze is nu nog wat mager en ik wil jullie, en ook voor mezelf over een jaar, graag meenemen in het proces van mager naar gespierd en rondom het eerste eigen paard *\o/* Ze doet het ontzettend goed op de stal waar ze nu staat. Ik ben meer zenuwpees dan dat zij is geloof ik xD.

Let op, tips zijn welkom maar hou het netjes. Ik doe mijn best maar het is voor mij ook nog ontzettend uitvogelen hoe en wat :j

Ik heb even wat foto’s van hoe ze afgelopen tijd was.
30 augustus (de allereerste keer dat ik ging kijken)

Afbeelding

Afbeelding

19 september:

Afbeelding

Ze krijgt nu van mij elke dag slobber gemixt met fibrebeet en ze lijkt al op te knappen. Afgelopen week is de zadelmaker langs geweest die het zadel helemaal heeft aangepast naar haar rug. Ook heeft hij thermo foto’s van haar rug gemaakt. Over twee maandjes komt hij nog een keer langs om te controleren of het nog goed ligt.

En tot slot (voor nu;)) hebben we vandaag voor het eerst gelongeerd met een longeersingel. Dit was voor mij ook nieuw dus het was even klungelen en gek, maar ze deed het heel braaf en heeft ontzettend veel geduld met mij <3 Hopelijk krijgt ze hier wat rug bespiering van. Woensdag gaan we voor het eerst rijden (als mijn singel eindelijk binnen is _-:( ).

Tot de volgende update :D

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:17

Zo mager is dit paard niet imo. Wel onbespierd. Maar leuk om te volgen :j

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:21

Gefeliciteerd met je eerste paard! Wat een vriendelijk hoofdje <3

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 16:31

Avalanche schreef:
Zo mager is dit paard niet imo. Wel onbespierd. Maar leuk om te volgen :j


Ik wist niet heel goed hoe ik het moest noemen haha. De eerste keer vond ik haar wel mager, maar ze komt goed bij. Leuk dat je volgt !

Speirs schreef:
Gefeliciteerd met je eerste paard! Wat een vriendelijk hoofdje <3


Dankje! Ja het is echt een schat met zoveel geduld richting mij ook. Ondanks dat het een merrie is die mij soms even aankijkt met dikke vraagtekens boven dr hoofd als ik loop te klungelen is ze echt heel lief <3

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:28

Wat een vriendelijk paard lijkt mij dat. <3
Inderdaad niet echt (heel) mager, maar mag inderdaad wel wat 'voller'. Denk dat dat wel goedkomt!
Heel veel plezier met deze leuke merrie :-)

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 18:38

Tot zover haar lieve koppie, net op stal heeft ze iemand een mep met dr achterbeen gegeven -O- Nadat ik zei dat je er wel langs kon.. Ben er wel van overtuigd dat ze trapte naar het paard wat achter haar langs liep en dat ze gewoon tussen in stond en het gewoon pech was. Maar voel me toch behoorlijkkk schuldig :evaw:

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:46

Ja, dat gebeurt. Het zal wss gericht zijn geweest op het paard idd, maar ik kan me je schuldgevoel goed voorstellen, ik zou het ook hebben :o

Liebe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-23

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:30

Niemand gewond hoop ik?

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 19:49

Liebe schreef:
Niemand gewond hoop ik?


Ik hoop dat het maximaal een blauwe plek wordt.

Avalanche schreef:
Ja, dat gebeurt. Het zal wss gericht zijn geweest op het paard idd, maar ik kan me je schuldgevoel goed voorstellen, ik zou het ook hebben :o


Ja echt hoor :\ Had het ook echt niet verwacht eigenlijk, aangezien ze gister ook zo stond en er toen ook paarden achterlangs zijn gelopen. Bij het mesten elke dag trapt ze ook niet naar de stal eigenaar :( Dom ongeluk, maar dan weten we dat we dat niet nog een keer doen.

Iemand enig idee om dat trappen beetje af te leren voor zover mogelijk? Ze doet soms ook richting vliegen maar ik vind het idd niet prettig precies hierom. Ook ivm loslopende honden op het terrein.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:10

Nee. Dat is natuurlijk paarden gedrag. Als je dat wilt afleren moet je denk ik minder vriendelijke methoden gaan toepassen.

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 20:31

Avalanche schreef:
Nee. Dat is natuurlijk paarden gedrag. Als je dat wilt afleren moet je denk ik minder vriendelijke methoden gaan toepassen.


Oké laat maar zitten dan haha. Ze draait in de stal met mij mee zodat ze niet met haar kont naar me toe staat, alsof ze het van zich zelf weet en mij geen trap wil verkopen. Tenminste zo interpreteer ik het maar voor mijn eigen ego _/-\o_ . Dan ga ik wel vaker waarschuwen voortaan.

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:39

Wat een leukerd zeg .

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18129
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:48

Dat rode strikje ‘pas op, ik schop!’ een tijdje in haar staart binden zodat iedereen die het nog niet weet gewaarschuwd wordt ;).

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 20:52

balance schreef:
Dat rode strikje ‘pas op, ik schop!’ een tijdje in haar staart binden zodat iedereen die het nog niet weet gewaarschuwd wordt ;).


Dat is inderdaad wel een idee! Ben alleen wel bang dat niet iedereen de betekenis van die kleur weet, athans ik had het een jaar geleden niet geweten xD. En anders doe ik even een appje in de groep voor de zekerheid :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18129
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:54

Goede manier om het aan iedereen te leren. Ik hoop dat je geen trendsetter wordt :))

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:12

Wat ook wil werken is dat je laat horen dat je eraan komt. Nodig haar uit tot communicatie.
En leg als je achterlangs gaat je hand op dr kont zodat ze kan voelen dat je om dr heen loopt.
Kijk naar dr oren en staart als je met haar communiceert, die vertellen ook een boel.
Een rood strikje in dr staart :D

snorkel1986

Berichten: 3017
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:45

Morganlefay schreef:
Wat ook wil werken is dat je laat horen dat je eraan komt. Nodig haar uit tot communicatie.
En leg als je achterlangs gaat je hand op dr kont zodat ze kan voelen dat je om dr heen loopt.
Kijk naar dr oren en staart als je met haar communiceert, die vertellen ook een boel.
Een rood strikje in dr staart :D


Dat is toch normaal tegennjecpaard praten en één hand aan het paard als bezig bent met been of achter langs of gewoon..

Ik zet mij paard altijd vast in de stal met kont na de deur.. en klets tegen haar ( als ik er aan kom of gewoon over het weer. Of vertel waar ik mee bezig ben) zo weet paard altijd waar ik ben of dat er iemand van achteren komt oid

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:29

Ze is nog helemaal nieuw op een nieuwe plek. Ze moet nog wennen. Dat kan máánden duren. Ik heb mijn merrie nu sinds 14 maanden. In het begin sloeg ze naar de andere paarden. Vooral als die té dicht bij kwamen uiteraard. Dat was puur zelfbehoud. Nieuwe omgeving, enge nieuwe paarden, nieuwe mensen, nieuwe stal, nieuw eten, nieuwe weides. Een dier is helemaal uit zijn leven gerukt en moet wennen aan de nieuwe kudde. Mijn paard deed lang lelijk, ook met gevaarlijke situaties. Zo vaak ik het zag, zette ik een boze stem op. Het gaat nu 100% beter, maar nog heel af en toe als ze eten heeft en een ander komt kijken of het nog niet op is, dan gaat ze dreigen. Ik zet dan weer een boze stem op en het is klaar.
Je paard moet denk ik leren dat ze veilig is en dat ze zichzelf niet hoeft te verdedigen. Dat niemand en de andere paarden haar geen kwaad doen.
Succes.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:35

snorkel1986 dat dat voor jou normaal is betekent niet dat dat voor iedereen normaal is. Juist voor iemand die voor het eerst een eigen paard heeft kan dit een fijne en logische tip zijn, dat ze nog net niet altijd zelf toepassen.

Juist die tips die voor velen zo vanzelfsprekend zijn kunnen soms fijn zijn om ze te lezen of horen.

Leuk paardje TS! Zeker in de 'wenperiode' kun je nog niet heel veel zeggen over het gedrag en karakter. Dat komt pas volledig tot uiting vaak als ze wat beter gewend zijn aan alles. Ze ziet er in elk geval erg vriendelijk uit!

Heel veel plezier met je eerste eigen paardje, geniet er van!

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:09

Monique1963 schreef:
Ze is nog helemaal nieuw op een nieuwe plek. Ze moet nog wennen. Dat kan máánden duren. Ik heb mijn merrie nu sinds 14 maanden. In het begin sloeg ze naar de andere paarden. Vooral als die té dicht bij kwamen uiteraard. Dat was puur zelfbehoud. Nieuwe omgeving, enge nieuwe paarden, nieuwe mensen, nieuwe stal, nieuw eten, nieuwe weides. Een dier is helemaal uit zijn leven gerukt en moet wennen aan de nieuwe kudde. Mijn paard deed lang lelijk, ook met gevaarlijke situaties. Zo vaak ik het zag, zette ik een boze stem op. Het gaat nu 100% beter, maar nog heel af en toe als ze eten heeft en een ander komt kijken of het nog niet op is, dan gaat ze dreigen. Ik zet dan weer een boze stem op en het is klaar.
Je paard moet denk ik leren dat ze veilig is en dat ze zichzelf niet hoeft te verdedigen. Dat niemand en de andere paarden haar geen kwaad doen.
Succes.


Dat is ook waar. Als ik erbij ben en ik zie haar lelijk doen verhef ik inderdaad mijn stem wel, maar ik ben er natuurlijk niet 24 uur per dag. Het is inderdaad ook tijdens het eten dat ze vaak een trap wil geven tegen de box aan als een van haar buren achter de spijlen even komt gluren wat zij heeft, ondanks dat die er natuurlijk helemaal niet bij kunnen komen. Tegen mij doet ze gelukkig wel lief als ze aan het eten is, dan kan ik er gewoon bij staan en aaien etc. Ik heb wel een licht vermoeden dat ze wellicht is geslagen vroeger. Als ik mijn hand omhoog breng om bijvoorbeeld mijn haar achter mijn oor te doen deinst ze wel is weg en ze is nog niet heel relaxt als ik naar haar hoofd reik. Vanmiddag heb ik even met haar staan kroelen en heb ik haar oortjes gemasseerd en overal over haar hoofd geaaid om te laten zien dat ik haar zeker geen pijn ga doen als ik aan haar hoofd zit. Misschien is het wel vergezocht en is het inderdaad gewoon wennen voor haar, ook dat ze nu maar een eigenaar heeft en dat ze niet de hele tijd door jan en alleman uit de stal wordt gehaald.


DenieesB schreef:
snorkel1986 dat dat voor jou normaal is betekent niet dat dat voor iedereen normaal is. Juist voor iemand die voor het eerst een eigen paard heeft kan dit een fijne en logische tip zijn, dat ze nog net niet altijd zelf toepassen.

Juist die tips die voor velen zo vanzelfsprekend zijn kunnen soms fijn zijn om ze te lezen of horen.

Leuk paardje TS! Zeker in de 'wenperiode' kun je nog niet heel veel zeggen over het gedrag en karakter. Dat komt pas volledig tot uiting vaak als ze wat beter gewend zijn aan alles. Ze ziet er in elk geval erg vriendelijk uit!

Heel veel plezier met je eerste eigen paardje, geniet er van!


Ze is ook enorm lief en ik denk inderdaad dat als ze helemaal gewend is, aan de omgeving en wij aan elkaar, dat het al een stuk beter gaat. Ze doet het ontzettend goed over het terrein en in de stal en is al ontzettend rustig. Vandaag voor het eerst even vastgezet op de poetsplaats en dat vond ze toch weer een beetje spannend en kreeg ze voor het eerst eigenlijk stress sinds dat ze op deze stal staat. Ik wilde haar linkerachterbeen uitkrabben en dat vind ze erg lastig. De andere beentjes gaan goed, maar bij dat been gaat ze erg drentelen en toch ook een beetje slaan met dr been. Ik heb hem een keer even een paar seconde omhoog kunnen houden, maar de spanning van en het vaststaan op de nieuwe poetsplaats en het vervelende been was toch iets teveel. Heb dat been helaas niet kunnen uitkrabben, maar wil morgen weer even proberen en dan steeds iets langer het been vasthouden. Misschien toch even in de stal vastzetten en het dan proberen morgen :) En dankjewel! <3

Ik praat inderdaad wel tegen haar, we voeren hele gesprekken _/-\o_

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 16:26

Hoi,

We zijn weer een maand verder en zijn gestart met lessen onder het zadel. Ze krijgt steeds meer energie en heeft gister voor het eerst gebokt onder het zadel. Ik wilde een uitdaging af en toe en die krijg ik nu ook :P Ze wordt ook al een echte kroel kont, als ze niet hengstig is, dan is ze echt een kreng en kan je dr niet heel veel mee }> . Ze was ook stipt 3 weken later week op dezelfde dagen hengstig als de vorige keer.

Update foto 17 oktober:

Afbeelding

Morgen komt de tandarts voor haar voor het eerst in heel lang gok ik, dus we zijn benieuwd hoe dat zal gaan :D

Afbeelding

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:43

Waar heb je haar vandaan? Ze lijkt sprekend op een paard wat hier, kort, gestaan heeft. Ook een te dunne bruine Ierse Volbloed merrie van 11 jaar die in 2015 op de renbaan heeft gelopen.............Mag ook per PB.

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:52

Met de dag wordt ze beter! *\o/*

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] mager naar (hopelijk) gespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:51

Wat een aansprekend dier heb je gekocht. Daar ga je hoop ik echt veel plezier mee hebben.

Wat ik niet zo goed snap is, dat je al gestart bent met rijden. Ik vind het nog zo onbespierd. Ik zou met dit paard denk ik juist meer werken aan de hand / dubbele lijnen. Zodat ze - onbelast - wel de juiste spieren kan gaan opbouwen.

Hou je ook de ligging van je zadel in de gaten? Omdat ze zo weinig bespiering heeft, zal ze met de juiste training snel uit haar zadel kunnen groeien.

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 11:02

Rocamor schreef:
Wat een aansprekend dier heb je gekocht. Daar ga je hoop ik echt veel plezier mee hebben.

Wat ik niet zo goed snap is, dat je al gestart bent met rijden. Ik vind het nog zo onbespierd. Ik zou met dit paard denk ik juist meer werken aan de hand / dubbele lijnen. Zodat ze - onbelast - wel de juiste spieren kan gaan opbouwen.

Hou je ook de ligging van je zadel in de gaten? Omdat ze zo weinig bespiering heeft, zal ze met de juiste training snel uit haar zadel kunnen groeien.


We rijden zeker niet intensief en ook zeker niet lang. Ik merk aan haar dat als ze stilstaat dat ze hier niet beter van wordt en ze het rijden juist leuk vindt. Soms gaan we alleen een rondje stappen met een klein stukje draf en hier knapt ze van op. En de zadelmaker komt snel weer langs om het zadel weer te controleren en dit blijven we ook doen! Ze mist zeker spieren die we met grondwerk inderdaad ook voornamelijk proberen te kweken, maar daarnaast doen we ook 1/2 keer per week een half uurtje rijden.