Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:26

Wat leuk dat toch behoorlijk wat mensen de gok nog nemen om een veulentje te kopen!
Heb het ook weer gedaan, ondanks dat ik zei dat ik het noooooit meer zou doen....
Spannend hoor!

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:27

Leuk Loki! Prachtig beestje heb je daar gekozen :)

Voor iedereen die een 2017 veulentje heeft gekocht: [KS-ITP] Veulens 2017. :)

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:42

Ik heb net een enter gekocht :D hij komt donderdag! Helemaal een veulen is het niet meer.. maar wel een jonkie :)

swartbeessie

Berichten: 2147
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:44

Gaaf Eline, gefeliciteerd!

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:51

Billy schreef:
Ik zou doorsparen...Ik heb een veulen gekocht ooit wat eenmaal in het werk heel anders bleek dan in de wei. Ik ben er een paar keer lelijk vanaf gegaan en heb hem moeten verkopen. Als je een hebt die al wat kan, weet je meer of het echt een klik is.... Ik heb naar mijn veulen 3 jaar verliefd gekeken en daarna 4 jaar geworsteld voor ik opgaf en hem verkocht...



Dat dus en ook de jaren waarmee je niet rijdt..........komen ook de kosten erbij en dan kom je ook op ongeveer zelfde prijs voor een 3 a 4 jarige paard.

Een veulen kopen is niet echt altijd goedkoop......bij aanschaf wel maar daarna........komt het op zelfde neer en dan ook weet je niet hoe het wordt onder het zadel en of het wel is wat je zoekt en het is ook afwachten of het klikt.

Je moet het vooral doen als je het erg leuk vind om het van dichtbij mee te maken ze te zien op te groeien en op te gaan voeden en ze van jongs af aan heel goed kent.

Om deze redenen had ik vroeger mijn arabiertje als jaarling gekocht, ontzettend leuk en leerzaam.

swartbeessie

Berichten: 2147
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:55

Je koopt een veulen ook niet omdat dit goedkoop is (tenzij je een goede buidel hebt en echt een sjiek papier kan betalen, maar dat zijn veulens die weer geen prijskaartje hebben die je als 'goedkoop' zou bestempelen).
Mijn reden om voor een veulen te kiezen: Ik ken de mama, ik ken de eigenaresse. Gevoel (verliefd). En ik vind alles om het rijden heen net zo, misschien wel nog leuker. Dus: Grondwerk, wandelen, leren vast te staan, voetjes geven... Nee, je gaat er niet mee 'trainen' voor ze minimaal drie zijn - ik wil ze zelfs pas met 4+ gaan rijden. Maar die tijd is zeker niet 'verloren'.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:31

Ik had verschillende redenen:

- In mijn sport is het vaker gewoon paarden te beleren met 2,5. Daarbij zijn beenproblemen bij quarters aan de orde van de dag. Met die kennis wilde ik zeker niet een paard van 3, omdat ik dan niet weet (ook na keuring) wat ermee is gebeurd

-een paard van 2/1 kan je niet keuren en zijn duurder dan een veulen.

-een band opbouwen met een jonkie wilde ik weleens van dichtbij meemaken. En het is ontzettend bijzonder.

-sportquarters zijn niet goedkoop. Mijn veulen ook zeker niet, een ouder paard had ik niet kunnen betalen. Niet de hoofdreden, maar met alles meegenomen heeft het wel meegewogen.

Natuurlijk weet je niet wat je koopt, maar dat weet je met een ouder paard ook niet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:04

ik kan je keuze helemaal begrijpen! ;)

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:17

ik ga volgend jaar een veulen kopen, een haflinger. De rede, ik heb op moment nu een 19 jarige (dan 20 jarige) haflinger met lichte vorm van athrose. En dan heb ik een opvolger voor mijn huidige haf. Want tegen de tijd dat ik met me veulen aan de slag kan, ben ik ook zo 2-3 jaar verder.

En zo kan ik alvast een band opbouwen met me veulen, Daarnaast lijkt het me super leuk en leerzaam om zo dier op te leiden en te begeleiden.

Een goede opfok heb ik al gevonden en gereseveerd. Hoogwaarschijnlijk is de veulen al in de maak, heb al contact met iemand die een veulen verwacht van een hengst die ik op het oog heb. Als het een hengst is wordt die verkocht.

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:41

Ik heb mijn merrie 4 jaar geleden ook als veulen gekocht :)

Ze is afgelopen maart 4 geworden en nu dus ook onder het zadel. We hebbeb ontzettend veel pech gehad innde opfok periode. Tot aan de kliniek aan toe! Maar ze was alles waard en wil haar voor geen goud meer missen, de band die je samen opbouwd is zo groot en sterk dat heb ik nog niet eerder zo meegemaakt.

Wel vind ik dat je redelijk wat ervaring moet hebben met paarden, want ik ben mezelf ook flink tegen gekomen, een veulentje opvoeden is niet niks. En ik heb wel de nodige ervaring met training en beleren (ook een opleiding en werk gedaan in dieren trainen) maar vond het soms best pittig en dan vroeg ik zeker om hulp!

Maar zou het zo een 2e keer doen!

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:02

ik was 17 en kreeg toen 7 jarige haflinger. uiteraard ben ik wel het type dat ik graag alles onder begeleiding doet. De opfok waar de mijne in komt heeft ook regelmatig soort van trainingsdagen. Dan ga je met iemand die erin is gespeciliseert jou begeleiden in van alles en nog wat.

bijv trailer laden, of van de groep af mee nemen en weer terug, zonder dat dier in paniek raakt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:09

kwita schreef:
ik kan je keuze helemaal begrijpen! ;)


Beste beslissing ooit ook. Ik heb toevallig de lotto gewonnen met Joy! :D *\o/*

Dit is mijn eerste (jonge) paard. Gelukkig sta ik op een stal waar er ontzettend veel expertise is. De staleigenaresse fokt jaarlijks zo'n 5 veulens. Het is ook eigenlijk niet een echte opfok, en daar ben ik erg blij om. Kleinschalig en ze komen dagelijks in hand.

Dat merkte ik zondag toen ik een stuk met Joy ging wandelen. Ze was zo braaf en rustig. Zelf halthouden/aandraven geoefend en dat ging heel goed.

Ik mis het rijden dan ook totaal niet. Ik moet straks wel weer gaan rijden om een beetje "bij" te blijven, maar ik vind grondwerk en gewoon een band opbouwen ook heel erg gaaf!

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:19

Ik kocht een hengst veulen van 11 maanden. Heb vooraf een opfok geregeld. Hij kon na een weekje wennen mooi mee het land op. Paard moet geent worden. Die van mij had nog helemaal niks gehad. Dat kostte 55€ meen ik. Chip is op mijn naam geregistreerd en paspoort op mijn naam (€40 dacht ik). Opfok kostte zomers 70€ per maand. 24/7 op de weide met hengsten en ruinen van leeftijden tot 4 jaar. Ging prima. Stonden duurdere paarden tussen en ging goed met elkaar. Ik ging elke week. Voor de winter van stal veranderd. Stond hier met drie in grote stal. Kwam helaas weinig buiten ivm pensionklanten (veelal merries). Elke week wel licht getraind/losgegooit in de bak. Was elke week met hem bezig. Hier stond hij met paarden die op driejarige leeftijd zijn doorverkocht voor 15.000 euro. Onbeleerd. In de zomer de weide op. Betaalde daar €80 per maand.winters 140€.
Verder hoefsmid om de 3 maand. Ieder jaar dierenarts voor de Enting en Wormenkuur zoon twee keer per jaar. Tandarts 130€ toen ie drie was voor t eerst. Castratie kostte ongeveer €150. Gewoon in stal verder niks aan nazorg nodig gehad. Nu staat hij op pension. Is inmiddels 3,5 jaar. Dan krijg je de kosten voor zadel/dekens/hoofdstellen etc.

Ik heb hem gekocht toen ik nog studeerde zodat ik eerst rustig mijn studie kon afmaken en een baan kon zoeken. Echter ben ik in de tussentijd een bedrijf gestart. Gaat prima nu. Kan het prima combineren en betalen. Binnenkort wil ik de osteopaat even naar hem laten kijken voordat ik erop klim.

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 14:07

Hierbij de beloofde update! :D

Maddox is vandaag naar zijn nieuwe plekje gebracht. Hij was eventjes verdrietig toen zijn moeder weg was (was al wel goed afgespeend), maar toen hij eenmaal rustig was op stal hebben we hem bij het veulentje van de staleigenaresse gezet en daar staat ie nu heel gezellig mee samen en met een lieve merrie. Hij doet het tot nu toe super! <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:47

Wat een ontzettend leuk dier!

swartbeessie

Berichten: 2147
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:54

Jee! Leuke foto's, het plezier spat ervan af. Wat fijn dat hij goed gesetteld is, moet vast een opluchting voor jou zijn.. Heel stoer.

Je topic heeft me (mede) over de streep getrokken om ook de gok te wagen met een veulen. Zo fijn om een positief topic erover te lezen, ik kan me er helemaal in vinden. Dankjewel voor het delen!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:55

Wat ontzettend leuk dier!
Veel geluk ermee!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:18

Wat fijn om te lezen!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:52

Prachtig dier! Daar ga je veel plezier aan beleven! *\o/*

Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:13

Wat een leukerd!

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 19:33


xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 22:35


Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:41

Wat superleuk! Ik ga je topic zo bekijken.

Wij hebben vorig jaar ook een veulen gekocht, grootste reden omdat echte goede 3-4-5 jarige paarden onbetaalbaar zijn.