Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 13:21

Ik heb geen idee of mij dat overkomt Jennyj01! :D :') Maar ik heb net wel goed met mijn moeder besproken dat als het niets blijkt te zijn, of als hij te klein blijft (ik ben zelf 1.84) dat hij gewoon na het inrijden weggaat. Dan neem ik mijn verlies en koop ik alsnog een 3-jarige.

absque_dubio, dat vroeg ik mij ook af, maar ik zal het zien/horen zondag en als het echt wat is laat ik hem sowieso keuren door een dierenarts die ik goed ken. :)

smiley_91 dat is ook de reden dat ik vanavond even naar de veulenveiling ga! Zelf bekijken wat nou echt de 'goede'/'dure' veulens zijn en waar dat dan aan ligt. Ik ben niet van plan om hem te laten keuren.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:35

Als je er met die instelling in zit komt het vast goed.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:45

Als ik je zo hoor (lees) moet het vast goed komen. Reken nergens op en haal er vooral veel plezier uit.

Ik moet zeggen dat de opfok bij je instructrice mij persoonlijk het meest zou aanspreken. Drachtige merrie zorgt voor opvoeding en een maatje om mee te spelen.
Ik hoor eigenlijk heel veel verhalen van paarden die in de opfok staan en er slecht uitkomen...

Zelf gelukkig nooit mee gemaakt.... Zorg er in ieder geval voor als je een paard ergens anders in de opfok zet dat je regelmatig (en dan ook écht regelmatig) en ook onverwachts (dus niet allleen op afspraak) langs kan gaan om te zien hoe je veulen er bij staat.

Laat je nog weten of het wat geworden is ?

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 00:16

Bedankt voor alle tips! Ik houd jullie zeker op de hoogte. :)

Veulenveiling vanavond was erg interessant! Weet nu ook wat beter waar ik op moet letten qua beweging. :)
Baalden uiteindelijk ontzettend dat we niet hebben meegeboden op Mon Apache, die was zo leuk...

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 01:39

Ik heb mijne als 1,9 jarige zegmaar gekocht en gelijk naar de opfok gebracht.

Ik betaalde in winterseizoen:
160,- incl hoefsmid en ontwormen
En onbeperkt ruw voer. Ze stonden in groepen in uitloop stallen.
In zomerseizoen: 300,- compleet, de maanden die ze op de weide stonden.
Incl hoefsmid en ontwormen.
Dat was 24/7 buiten in weer en wind.

Ik kon dagelijks langs gaan en hem in de hand pakken. Zelf gekozen voor maar 1x per week te checken.

Daarna met 2 jaar en 9 maanden naar "huis" gehaald. Een week later gecastreerd, staand. Kostte 220,- totaal. (Inclusief enting, antibiotica, verdoving)

Grootste kostenpost was voor mij toen een zadel aanschaffen. Die kostte evenveel als zijn aanschafprijs. Daarna zelf ingereden onder begeleiding van ervaren instructrice 15,- per les.


Dus voor mij viel het allemaal wel mee.. Maar in groepverband zetten brengt zijn risico's mee... het is járen goed gegaan... Maar 4 maanden geleden heeft het zijn linkeroog gekost... Dus nu is hij links volledig blind... Maar staat wel weer terug in zijn vertrouwde groep.
Maar dat ongeluk heeft 2000,- euro gekost... (operatie onder volledige narcose in de kliniek, plus 8 dagen verblijf)

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 15:31

Jeetje Orsje wat een verhaal! Dat is inderdaad het risico wat je loopt als je ze in groepsverband houdt... heb de mijne al 10 jaar in groepsverband, zou ook niet anders willen, maar soms kan het toch flink mis gaan.

Het veulen wat ik op het oog heb is gelukkig nog niet verkocht!
Ga ook nog zondag bij een ander veulentje kijken, ben erg benieuwd. :)
Hebben jullie tips waar ik vooral op moet letten? En ik vroeg me ook af hoe er tegenwoordig onderhandeld wordt over de prijs, laag inzetten?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:45

Nu heb ik geen verstand van bloed lijnen, elke fokker zecht dat het uit de beste bloedlijnen komt en daar wordt ook al naar gerekend. Ook willen vele fokkers er hun kosten uithalen....Ik zou er niet te hard op ingaan bij een merrie een rieel bod neerleggen, bij een hengst een laag bod en kijken wat er gebeurt.

mijn kosten van het veulen waren van geboorte tot 3 jarige
hoefsmid, bij voeding,dieren arts kosten en een casteratie die 4x nabehandeling nodig had, tuigage, ,verzorgingsproducten. En Veel tijd!

Zelf zou ik het veulen op een doe het zelf stal in groep zetten omdat deze dan elke dag in de hand komt, dat is gemakkelijker voor later! ;)

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:48

ik heb mijn veulen zelf gefokt, dit omdat wat ik wilde met 3-4 al 10.000-15.000 zou kosten.
Machtig mooi om mee te maken.

Hij staat nu een paar dagen in de opfok ik betaal daar in de zomer 75 euro en winter 125 (hoefsmid, btw en wormenkuur enzo niet inbegrepen en ze komen ten alle tijden buiten, ook in de winter hebben ze 24/7 keuze om naar buiten te gaan.
in totaal komt hij samen met nog 13 veulens.

Ja er kan altijd iets gebeuren, maar ja dat kan met oudere paarden ook.

en ik laat hem met 3 jaar castereren

gewoon lager inzetten dan de VP en bedenken waar je dan ongeveer op uit wilt komen

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:54

Persoonlijk zou ik kijken of je geen leuke 3 jarige kunt kopen die rechtstreeks uit de opfok komt. Zo kun je ze toch zelf naar je hand zetten en inrijden, maar vermijd je een hoop risico.

Je kunt dan het geld wat je normaal kwijt zou zijn aan opfok + onverwachte kosten + aanschaf van het veulen bij elkaar leggen en hebt hierdoor een groter budget om een leuke 3 jarige te kopen.

Het risico is al minder groot en ik denk dat je op 3 jarige leeftijd beter kunt zien of ze talent hebben als dat je een veulen koopt.

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 14:39

De Total US waar ik zou gaan kijken is helaas gisteren verkocht. :(
Ben vandaag bij 3 veulentjes geweest, waarvan 1 mij wel echt aansprak.
Kan ik iemand die er wat meer verstand van heeft (beenstand etc) een PB'tje sturen met foto's en filmpjes? Uiteraard gaat mijn instructrice er ook naar kijken maar ben wel benieuwd naar meerdere meningen. :)

GabberGill

Berichten: 5895
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 02:07

Ik heb 3 jaar geleden een geweldige vos gekocht. Hengst en vurig karakter. Hij toonde zichzelf goed en had aardig wat vermogen in zijn beentjes. 2.5 jaar mijn maatje geweest. Toen het echte werk begon viel mijn droom in duigen. Het paard dat mijn Z paard zou moeten worden klikte totaal niet met mij. Lui en slungelig totaal geen zin in de bak. Ik zoek een uitdaging een paard waar ik een compromis mee moet sluiten. Dit moest ik altijd met hem tot ik hem ging beleren. Hij deed alles alsof hij nooit anders gedaan had. Hij is nu recreatie paard geworden. Dit is wat hij wilt en in deze omgeving niet echt mogelijk is dus is hij naar de veluwe gegaam waar hij het super goed doet. Ga lekker sparen en koop na je afstuderen een paard van 3 waarvan je denkt Yeah dit is het paard waar ik mee ga stralen.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:12

xLoki schreef:
De Total US waar ik zou gaan kijken is helaas gisteren verkocht. :(
Ben vandaag bij 3 veulentjes geweest, waarvan 1 mij wel echt aansprak.
Kan ik iemand die er wat meer verstand van heeft (beenstand etc) een PB'tje sturen met foto's en filmpjes? Uiteraard gaat mijn instructrice er ook naar kijken maar ben wel benieuwd naar meerdere meningen. :)

Je mag mij wel een PB doen hoor maar ik laat de veulentjes wel altijd "keuren". Gewoon even hart, longen en ogen. Weet je in elk geval zeker dat dat goed is bij aankoop en dat kost ook niet zo gek veel.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:12

xLoki schreef:
De Total US waar ik zou gaan kijken is helaas gisteren verkocht. :(
Ben vandaag bij 3 veulentjes geweest, waarvan 1 mij wel echt aansprak.
Kan ik iemand die er wat meer verstand van heeft (beenstand etc) een PB'tje sturen met foto's en filmpjes? Uiteraard gaat mijn instructrice er ook naar kijken maar ben wel benieuwd naar meerdere meningen. :)

Je mag mij wel een PB doen hoor maar ik laat de veulentjes wel altijd "keuren" dus dat kan je best doen. Gewoon even hart, longen en ogen. Weet je in elk geval zeker dat dat goed is bij aankoop en dat kost ook niet zo gek veel.

Charaz

Berichten: 24349
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:57

Ik heb 8 jaar geleden ook een veulen gekocht, ben van te voren bij diverse opfokken wezen kijken en mijn keuze is toen gevallen op Anicare prijs per maand zat geloof ik op 150,-. Daar heeft ze 3,5 jaar naar volle tevredenheid gestaan en toen is ze naar de pensionstal bij mij in de buurt gekomen.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:27

Wat leuk dat je van plan bent een veulen te gaan kopen!

Ik heb in 2006 een veulen gekocht op de Zuidlaardermarkt, het ging mij meer om de ervaring van het 'opvoeden' van een veulen dan dat ik bezig was met een toekomstige topper. Het heeft mij heel weinig gekost (aanschaf 775,-) en hij stond gewoon bij ons thuis dus eigenlijk geen stallingskosten, al gaan de entingen, hoefsmid, ed net zo hard door als bij een volwassen paard. Ik heb hem van jongs af aan dagelijks in handen gehad, veel geknuffeld en ook regelmatig gewassen, gepoetst etc. Waardoor het echt een enorm aanhankelijk, makkelijk, lief en goed opgevoed paard is geworden.

Ik heb hem bewust niet naar de opfok gedaan omdat het altijd al een enorme softie en een scharminkel was en ik bang was dat ie daar echt mikpunt zou worden (dit ook op advies van de dierenarts). Als jaarling heeft ie wel een zomer met 2 volwassen pony hengsten in de wei gelopen.

Als 2 jarige laten castreren (thuis, staand, was volgens mij een 150 euro?) en als 3 jarige langzaamaan zelf gaan beleren (ook geen kosten dus) en gelukkig ook qua rijden een enorme klik. Inmiddels is ie ruim 1.80m, mogen we bijna Z starten en ben ik nog elke dag blij met hem.

Bij mij is het dus heel goed uitgepakt.. maar het blijft natuurlijk een risico. Hij moet gezond blijven, uitgroeien tot het paard waarop je hoopt en natuurlijk moet er een klik zijn qua rijden. Maar het is een hele mooie ervaring :) Als de mogelijkheid er is om hem kleinschalig bij je instructrice te stallen zou ik daar zeker voor kiezen!

Enig nadeel voor mij is dat doordat ik hem als veulen heb gekocht ik me zo verantwoordelijk voor hem voel dat ik hem nooit meer weg kan doen :o

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:43

Ik ben een typische veulenkoper die vreselijk hardleers is :+

Van de 4 veulens die ik had zijn er slechts 2 ouder dan 4 jaar geworden en 1 daarvan bleek ook nog eens een erfelijke ziekte te hebben en is met 7 jaar ingeslapen. Verlies van 75% dus -O-

Toch heb ik dit jaar weer een veulen gekocht 8)7
Ik wilde een 2 jarige maar dit veulen sloot beter aan bij mijn wensen (toekomstige fok), kans is echter wel dat ze eigenlijk wat te klein blijft.

Het "goedkoopst" zijn paarden als ze zo'n 2,5 zijn, niet de allerbeste hengstenkeuring materiaal top zijn (maar wel gewoon goed) en dan ook nog vlak voordat ze naar binnen gaan. Dan hebben ze ook mooi de leeftijd voor foto's en kun je de beweging en het karakter redelijk inschatten.

Het ligt enorm aan je doel. Ik heb vroeger op een veelbelovend springmerrie gereden uit een prachtig lijntje die echter doodsbang was voor balken en koliek kreeg van vervoeren....einde wedstrijd droom zeg maar.
Anderzijds ook een veulen gekend die niemand boeiend vond maar in de sport echt een shooting star bleek.

Als je net de flow mee gaat en open staat voor waar het schip maar heendrijft dan kan een veulen heel leuk zijn :j
Wil je echt specifiek een bepaald doel bereiken dan koop je met een veulen een illusie die tot grote teleurstelling kan komen.

Vroeg of last castreren kun je weinig nuttigs over zeggen. Sommige paarden blijven juist heel iel als hengst omdat ze zichzelf in de weg zitten.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:06

Ik heb bijna een jaar geleden een 6 maanden oud veulen gekocht. Ondanks dat je je goed voorbereid blijft het een gok. Maar er zijn wel way dingen waar je op kan letten:

Neem iemand mee als je gaat kijken.

Hoe staat het veulen erbij? Wat is de omgeving? Binnen/buiten, hoe is het voerschema, zijn er meerdere merries met veulens?

Hoe ziet het veulen eruit? Is het nieuwsgierig? Hoe is de beenstand? (Je kan er nog niet heel veel over zeggen. Maar ik heb foto's naar mijn smid gestuurd)

Hoe ziet de merrie eruit? En als het al gespeend is, waar is de merrie en valt die te bezichtigen?

Zijn de papieren in orde? (Paspoort en eventueel stamboom papieren) is het veulen al gechipt en heeft het alle entingen tot nu toe gehad?

Hoe reageert het veulen op mensen? Kan het meelopen aan het halster (en hoe beweegt het dan)? Til de staart op! Als het druk geeft weet je dat er geen staartverlamming is. Kijk het veulen verder overal na en probeer het aan te raken op alle mogelijke plekken. Kijk hoe het veulen daar op reageert.

Laat een onafhankelijke DA komen voor een onofficiele keuring. Veulens worden nog niet officieel gekeurd (voor bijvoorbeeld verzekering) maar klinisch kan er best een hoop gekeurd worden.

Wat is het eetgedrag van het veulen?

Dan als je tot koop over gaat: stel een contract op. Op die manier weet je ook dat de fokker eerlijk is en er geen onzichtbare gebreken kunnen zijn.

Maak afspraken als het veulen nog niet gespeend is. Joy is ineens gespeend en gong direct mee op de trailer. Er bestaan een hoop discussies over hoe het moet. Ik heb in samenspraak met fokker en wolvega besloten om het op deze manier te doen.

Opfok:

Maak keuzes: groepsgrootte, stalling, welke rassen in een kudde, voerschema en of je zelf smid/entingen/ontwormen in de gaten moet houden. Wil je af en toe je veulen uit de kudde halen? Dat mag niet overal namelijk. Belangrijk is dat ze ten alle tijden naar buiten kunnen en compleet voer aangeboden krijgen.

Verzekering: ik heb Joy in de verzekering bij EFO. Je kan niet volledig verzekerd zijn, maar beperkt kan wel. Een noodzaak met een kleintje is mijn mening!

Ik ben vast nog iets vergeten :+

Joy had overigens een navelbreuk. Ik wist dat bij de koop en het had kunnen dichtgroeien. Helaas is dat niet gebeurd en moest ze naar de kliniek om de breuk operatief te laten sluiten. Best een pittige opgave, zowel voor Joy als financieel voor mij.

Verder doet ze het super! Ze groeit heel mooi uit en het is de beste beslissing ooit geweest!

3 oktober 2016(eerste keer kijken):
Afbeelding

Juli 2017
Afbeelding

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:51

Oh leuk!! Ik zeg doen!
Ik heb hetzelfde gedaan als jij. Mijn merrie was 15 toen ik een veulentje erbij kocht. Ook voor de toekomst. Maar... Ik ben een enorme pieperd. Heb jarenlang mijn paard(en) aan huis gehad en ben toen overgegaan naar een pensionstal. Waar de zoektocht naar een goede pensionstal al een verhaal op zich is, geldt dat ook voor de opfok.

Ik heb veel nagevraagd in de omgeving, lovende verhalen gehoord en er toch het mijne van gedacht. Ik heb ervoor gekozen om mijn veulen in de opfok te zetten op de stal waar mijn oude merrie ook stond. Dat betekende dat ik 6 dagen in de week 'zicht' had op mijn veulen.

Ik had (heb) een merrie die de eerste wintermaanden met twee hengstjes van dezelfde leeftijd heeft gestaan. Daarna is ze het land op gegaan in een gemengde groep met 1, 2, 3 en 4-jarigen en oudere merries. Ik heb altijd zélf voor de hoefsmid gezorgd (iedere 8 weken), want ondanks de beloftes gebeurde dat veel te weinig bij de andere paarden in de opfok. Zelfde geldt voor de ontworming en inenting.

Daarnaast kon ik alles met haar doen wat ik wilde. Uit de groep halen, in de winter zelf naar buiten zetten met haar vriendinnen, tutten, lopen in het bos of in de bak, wat dan ook. Ik had daardoor een poepmak veulen en heb zo door gekeuteld tot ze 4 jaar was. Mijn oude merrie overleed toen en vervolgens ben ik haar zadelmak gaan maken.

Het punt wat hier aangehaald wordt over 'je weet niet hoe zo'n dier onder het zadel is straks', dát is een heel terecht iets. Ik wilde per se een veulen uit een oude, bewezen stam, met oud bloed dat dichtbij zat (snappie?). Ik ben het al jaren niet eens met het moderne KWPN sportpaard en heb dus bewust gekozen voor een Gelderse.
In vergelijking met haar jaargenoten had ik inderdaad een bikkelharde die (afkloppen) nooit wat heeft. Stevig fundament, goede gezondheid en een normaal karakter.

En ondanks dat ze alles is wat ik voor ogen had, was het voor mij enórm schakelen. Ik kwam van een hele hittepetitterige KWPN-er met veel EV, die altijd wilde werken en kwam terecht op een coole Gelderse (die soms wat gemotiveerd moet worden. Hoewel dat ook relatief is, omdat het voornamelijk te maken heeft met wat ik gewend was). Ik knijp elke dag in m'n handjes met hoe zo'n heerlijk dier het is geworden (ze is nu 6) en vervloek haar soms vanwege de kop die erop kan zitten (ze bouwt soms echt haar eigen feestje of is zo koppig dat zelfs een functioneringsgesprekje niet echt lekker helpt).

En toch: ik zou het zo weer doen op deze manier.

Wat mij opviel in de opfok is dat de hengsten ruiger zijn met elkaar, maar de merries 'gemener'. Ook ik heb verschillende dingen mis zien gaan in de opfok en in de 3 jaar dat die van mij erin stond, hebben twee hengsten het niet overleefd (1 was al niet goed bij de geboorte en die is door de 'groep' afgemaakt, iets wat echt vreselijk was en wat hem bespaard had moeten blijven. En 1 heeft een ongeluk gehad en zijn bekken gebroken). Dat zijn sneue dingen.

Mijn ervaring (bij meerdere opfokstallen) is dat er een hoop beloofd wordt, maar niet wordt nagekomen. Zeker als het gaat over schone stallen, ontwormen en bekappen. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden denk ik..

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:15

Leuk om de ervaringen hierboven te lezen :) ik heb sinds juni een veulen gekocht, ook een Gelderse. Via het topic gelderse paarden heb ik een (wat ik voor ogen had) perfecte opfok gevonden. Hier in Noord-Holland staan de jonge paarden heel veel binnen swinters en ik wilde dat ze hele jaar lekker buiten kunnen (wei of paddock). Het is bepaald niet om de hoek (Zwolle, 1,5 uur rijden), maar dat maakt me niet uit. Zolang veulen er mooi staat.
Het is voor mij ook eerste veulen maar ik heb goed contact met de fokster waar ik alles aan kan vragen en daar ben ik heel blij mee.

Dat het gok is, is helemaal waar. Daarom zien we wel over paar jaar wat ervan komen gaat :D

Ik zou het ook niet iedereen aanraden, maar als je rekening kan houden met eventuele teleurstelling is het zeker de moeite waard.

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:44

Wat een leuke (en minder leuke) verhalen en super handige tips!
Als ik een veulen gaaf vind gaan alle foto's + filmpjes door naar mijn instructrice en dierenarts. :)
Heb nu 4 veulens bezichtigd, waarvan ik 2 heel leuk vond maar uiteindelijk toch ben afgehaakt vanwege de moeder. (Bij de een had de moeder erg vreemde vlakke gangen en de ander was de moeder een suffe trapzak die echt niet wilde lopen)

Ik heb een tip van zet een zoekertje op facebook opgevolgd, en poe nou dat was een goede tip: meer dan 40 reacties!!!! :oo
Veel prut en niet wat ik zocht, maar ook een paar hele leuke veulens!

Vrijdag ga ik naar België om een veulentje te gaan bekijken, heb echt mijn zinnen een beetje op die gezet... :D van Everdale, moeder loopt zz-z en er is een volle broer aanwezig die echt prachtig is...

Zaterdag nog eentje hier in de buurt bekijken.
Als dat beide niks is ga ik de 30e naar de veulenveiling in Houten, daar had ik ook wat leuke veulens gespot...

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:31

Spannend hoor!
Heel veel succes

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 01:22

Leuk om alle ervaringen te lezen.
Ik ben ook weleens voor gek verklaard. Heb een veulen gekocht dat nog niet eens geboren was (ik hield zijn moeder vast toen hij gemaakt werd :o) maar kende de merrie en de hengst bijde goed en heb meerdere nakomelingen gezien.
Een veulen kopen blijft een gok en zeker als je er bepaalde sport verwachtingen van hebt.
Mijn quartertje is nou 1,5 en ik heb nog geen moment spijt gehad ondanks dat hij weleens pech heeft gehad.
En een veulen is vaak goedkoper maar voordat ze 3 zijn kosten ze geld en soms veel geld. Maar als alles toch goed uitpakt is het echt een mooie ervaring om ze groot te brengen.

Een opfok met alleen leeftijdsgenoten zou ik niet doen. Kleuters kunnen geen kleuters opvoeden en het risico op ongelukken is ook wat groter. Mijn jaarling staat in een kudde waarvan de leeftijd varieert tussen de 2 en 23 jaar. Hij is dus de jongste maar dat maakt hem wel een heel fijn paard.
Afbeelding

Afbeelding

GabberGill

Berichten: 5895
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:48

Dat heb ik ook altijd gedaan. Gemengde groepen,. Merries, veulens, ruinen echt alles bij elkaar gedaan. Ik heb de beste paarden ontwikkeld met veel respect.

Iedereen zei altijd tegen mij, jouw paarden zijn zo leuk had ik er maar zo eentje.

Dan zei ik altijd, het heeft mij veel moeite gekost ze zo te krijgen. Gaat niet vanzelf.

GabberGill

Berichten: 5895
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:50

Deze heb ik zelf gefokt trouwens. Dat is wel het mooiste beest geweest en pure perfectie. 100% fries en een perfect bouw incl. gangen. Vurig karakter, niet lomp wel body en een geweldig stout maar toch lief karakter.
Afbeelding

Afbeelding

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 09:27

Nou jongens ik heb geloof ik het perfecte veulen gevonden... <3
Dinsdag wordt hij gekeurd door mijn dierenarts, en eind oktober mag hij weg (dan is hij 6 maanden, ze zijn nu net begonnen met afspenen).
De verkoopster zou een koopcontract opstellen, wat moet daar allemaal instaan volgens jullie? :)