Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:03

Nadat ik al meerdere keren hele gave veulens voorbij zie komen op facebook ben ik nu echt aan het twijfelen geslagen.
Zal ik een veulentje kopen?
Ik ga dit jaar afstuderen, paard loopt op de top van zijn kunnen (draver x tuiger in het Z2) en is ook al weer 14.
Banenkans is momenteel erg goed en mijn ouders kunnen en willen mij bijstaan in financiën voor als ik het niet helemaal blijk te redden.

Maar! Ik heb nog nooit een veulentje gehad.
Mijn paard kreeg ik als 3-jarige en was net onder het zadel. Ik heb hem dus wel zelf onder begeleiding doorgereden en opgevoed (lastig karakter, erg sensibel).
Op mijn oude stal heb ik wel altijd wat geholpen met de opfokveulens, denk aan hoefsmid, poetsen, van land verplaatsen en de hengsten opvoeden.
Maar een eigen veulentje, hoe doe je dat dan?

Ik zit te denken om een talentvol veulen te kopen, degene die ik op het oog heb heeft een zeer goede afstamming.
Maar hoe doe je dat dan met verzekering, opfok en dergelijke? Kan zo'n talentvol veulen in een 'normale' opfok of kan je dan beter een wat duurdere opfok kiezen waar ze meer in de hand komen en beter gemonitord worden?
En hoe zit het met de kosten? Degene die ik op het oog heb is een hengst, dus een castratie zal hoe dan ook komen. Maar wat voor kosten kan je nog meer verwachten in die drie jaar? Hoeveel mag je voor een 'goede opfok' verwachten? Ik lees wel wat over €100,- per maand, maar ook €200,- per maand. Waar zit dat verschil?

Ik hoor graag van hoe jullie dit hebben gedaan. :)
De reden dat ik geen 3- of 4-jarige wil kopen is omdat ik op deze manier een zeer talentvol paard kan betalen (dan wel met de nodige risico's van 3 jaar opgroeien) en ik hem compleet 'eigen' kan maken.
Daarnaast is het 3 jaar wachten voor mij niet erg, want mijn eigen paard is over drie jaar 17 en die zal ik dan wat gaan afbouwen, dus komt voor mij alleen maar goed uit.

Dees

Berichten: 18932
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:20

Een zeer talentvol veulen zal je ook een lieve duit kosten. Reken er maar niet op dat je zo'n veulen voor 4.000 euro kunt kopen.
Reken verder op 1.000-1.500 euro per jaar aan opfokkosten zonder pech. Bedenk ook dat je met een 3 jarige nog niet meteen vol aan de bak kunt. Zeker het eerste jaar rustig aan doen.
Castreren als jaarling kost je iets van 200 euro, castreren als 3-jarige kost je makkelijk 600 euro (op tafel). Laten beleren zal ook een 1.000 euro kosten.

Dus los van de aankoopprijs van het veulen ben je snel 4.500 euro aanvullend kwijt voordat je een 3-jarige zadelmakke ruin hebt, die overigens nog niet gekeurd is. Of ze röntgenologisch goed zijn op 3 jarige leeftijd is altijd nog maar afwachten.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:26

Hoi, ik heb hetzelfde gedaan,

mijn paard heb ik bij een opfok op 3 kwartier rijden met de auto gezet, zodat ik er zelf ook af en toe heen kon. Deze opfok stond goed aangeschreven, en ik betaalde 110 in de zomer en 125 in de winter per maand (incl. hoefsmid, excl. entingen en wormenkuren).
Alleen in het eerste halfjaar een ongelukje gehad, waar 5 hechtingen bijkwamen kijken. Ik had de eigenaar van de opfok vooraf al toestemming gegeven om DA te bellen indien nodig.

Verder nooit iets aan de hand. Houd er (zeker bij een hengst) rekening mee dat ze wel eens schaaf- of bijtplekken zullen oplopen.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:29

als je heel veel mazzel hebt van een toevallig zeer goed uitgepakte combi met wat lager dekgeld of een niet bijzondere merrie kan je weleens een goede vinden rond de 4 á 5.
Het zal wat lastiger zijn, maar zeker heel goed mogelijk... wel belangrijk om iemand mee te nemen die echt verstand van veulens, en uitgroeien hiervan an de hand van de lijnen en ouders.
Maar zoek je wel een 'bewezen' goede, uit goede lijnen, bekende karakters en andere zaken... en die het ook nog eens laat zien. Dan zit te eerder tussen de 7 en de 10.
Dus dan zal je een afweging moeten maken of het risico het waard is... ook deze kunnen minder gaan doen dan verwacht, of lopen in de veulentijd blessures oid op.

Uni was als veulen ook een verwachtte topper, bekende fokker, prachtige lijnen... maar bleek later wat aan de luie kant, dus de beentjes gingen nooit zo hoog meer als in zijn babytijd. :+ Ze hebben ook het karakter en het "vuur" nodig om te tonen.
Maargoed, daarom heb ik hem wel kunnen kopen :Y) En het was verder echt een topper. Heb er alles mee kunnen doen, maar niet de boven klasse die in de verwachting lag.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:35

Ik zou doorsparen...Ik heb een veulen gekocht ooit wat eenmaal in het werk heel anders bleek dan in de wei. Ik ben er een paar keer lelijk vanaf gegaan en heb hem moeten verkopen. Als je een hebt die al wat kan, weet je meer of het echt een klik is.... Ik heb naar mijn veulen 3 jaar verliefd gekeken en daarna 4 jaar geworsteld voor ik opgaf en hem verkocht...

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:48

Tja, wat is een talentvol veulen en voor hoeveel koop je die? Ik denk dat er zeker veulens voor 4000 te koop zijn die het verder schoppen dan veulens die voor veel hogere bedragen weg gaan, omdat ze zo talentvol zouden zijn, maar waar je vervolgens niets meer van hoort. Ze moeten het allemaal eerst nog maar eens waarmaken. Maar het aankoopbedrag lijkt niet de vraag te zijn van TS.

Verzekeren is een eigen afweging of je die kosten wil maken. Wij hebben altijd zo tussen de 2 en 5 paarden, waarvan het jonge spul in de opfok loopt. Voor ons zijn dit er te veel om te verzekeren, we leggen liever zelf een potje aan voor noodgevallen.

Kosten van de opfok kunnen verschillen doordat bij de ene alles is meegerekend in het maandbedrag, smid, ontwormen, enten, bij de ander komt dit allemaal apart er bij.

Goedkoop of duur, als er jong spul bij elkaar staat is er altijd wel risico. Ik zou van te voren bij de opfok gaan kijken en zorgen dat je een goed gevoel hebt bij de plek die je kiest. Zorg ook het liefst dat je veulen bij het vormen van de groep al gebracht kan worden en niet ineens halverwege de winter bij een bestaande groep in komt.

Aan overige kosten laten wij als 2,5 jarige de röntgenfoto's maken, maar goed, deze kosten zul je vaak ook maken als je een ander paard zou kopen.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:49

Dan niet gekocht maar gefokt, ik ben heel erg blij met mijn hengst welke ik vanaf veulen af aan heb. Vanaf het begin af aan heb ik echt een band met hem op kunnen bouwen, ook in de opfok (waar hij keurig bij stond) vaker langsgegaan en nu heb ik er een superfijn, aanhankelijk en 'kapitaal' paard aan (deze had ik niet kunnen betalen met de afstamming, beweging en karakter zoals hij nu is).

De opfokperiode was s'winters iets van gemiddeld (winter duurder dan zomer) 100/110 euro. Dit was bij de Huusstede, een professionele opfok. Daarna heb ik hem nog in een hengstengroep gezet, met vergelijkbare tarieven. Mijn moeder heeft hem altijd in de verzekering gehad tot een x bedrag aan ziektekosten, dit in verband met wat meer risico in zo'n opfokgroep en nu zit hij er nog steeds in. Hij heeft nooit wat gemankeerd, ja tuurlijk zo nu en dan zat er een krasje op, maar dat hou je met stoeiende hengsten bij elkaar.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:51

Voor de opfok maakt het niks uit of een paard 10 euro of 10miljoen waard is. Een paard is een paard en hoort zo behandeld te worden en niet naar waarde.

Ik ben van mening dat jonge paarden 24/7 buiten horen te lopen in een gemengde (leeftijden) kudde om zo sociaal goede vaardigheden te ontwikkelen.
Mijn jaarling staat in de Tsjechische bergen, een eind weg, maar enorm goed voor de botten, pezen en longinhoud enzo. Hier lopen ze in kuddes 24/7 buiten, mogen hengsten hengst blijven zolang ze zich gedragen en letterlijk alle paarden zijn mens gericht ook de opfok paarden.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:52

Bedankt iedereen, heldere uitleg!

Zeer talentvol is misschien wat overdreven van mij, maar ik kom van een draver dus alles wat een beetje papier heeft vind ik al heel wat... :') maar is een veulen van een zeer talentvolle vader die pas 4 is en zich dus nog niet geheel heeft bewezen. Ik denk dat de prijs daar ook naar is. Ik ga er zondag kijken!

Mijn eigen paard is op jonge leeftijd gecastreerd en is altijd een smalletje gebleven. Ik heb wel eens begrepen dat paarden op 3-jarige leeftijd castreren zorgt voor een wat steviger paard. Echter kan ik me ook indenken dat als ze langer hengst zijn, hun gedrag meestal ook moeilijker wordt. Heb ik hier gelijk in of sla ik de plank mis?

Inrijden is mijn plan om het samen met mijn instructrice te doen (heeft zij veel ervaring mee, zij rijdt al haar paarden zelf in en rijdt zelf op inter I niveau), maar als ik het niet zie zitten ken ik wel wat mensen waar ik hem naartoe zou kunnen brengen. :)

Het risico op verwondingen in de eerste drie jaar ben ik mij van bewust, heb het op mijn oude stal ook wel eens flink fout zien gaan. Maar daarom vraag ik me ook af of je de kans op verwondingen kan beperken door een hele goede opfok te zoeken?

Dees

Berichten: 18932
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:56

xLoki schreef:
maar is een veulen van een zeer talentvolle vader die pas 4 is en zich dus nog niet geheel heeft bewezen. Ik denk dat de prijs daar ook naar is.


:D Dat zijn de duursten :D Weet je de vraagprijs eigenlijk al?
Tip voor het kiezen van een veulen: kijk vooral naar de moeder! Is dat een paard dat je graag zou willen hebben? Dan zit het met het veulen meestal wel goed. Per saldo lijken ze altijd meer op de moeder dan op de vader.

Dat verhaal over castreren is een fabeltje. Ik heb hier het bewijs staan: als veulen een mooi rondgeribt type, uitgegroeid naar een smalle hoge bouw (modern type) en toch pas laten castreren op 3,5 jarige leeftijd.

Kans op verwonding bij jonge dieren kun je amper voorkomen. Kijk naar naar kinderen: die vallen op hun knie bij het spelen, schaafwond. Je zult zelf ook wel een littekentje hebben uit die tijd, wie heeft dat niet?
Zeker hengsten spelen veel en dat hebben ze ook nodig om uit te groeien tot een gezond sterk paard. Maar daar horen krassen en schrammen bij.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:57

Het grootste risico vind ik het feit dat het, zelfs voor een kenner, heel moeilijk is om te voorspellen hoe een veulen gaat uitgroeien. Een kenner kan wel zien dat een bepaald veulen geen topper gaat worden, maar het omgekeerde is moeilijk. Een heleboel veelbelovende veulens worden maar heel matige paarden. in dat geval heb je 3 jaar voor niets gewacht en moet je het paard waarschijnlijk met verlies verkopen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:00

Ik denk dat je een veulen ook vooral moet doen omdat je dat leuk vind. Niet om te denken dat je goedkoper uit gaat zijn want dat is zelden zo.

Castreren heb ik altijd met het jaar gedaan voordat ze al begonnen te klieren.
Heb momenteel 2 ruinen staan die beide breed gebouwd zijn met een mooie nek.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:01

Ja of de klik is er niet na de jaren wachten... je kan een topper hebben, ook winnaarsmentaliteit in het karakter... maar als je dan als ruiter niet kan handelen loop je er ook op stuk.
Heb ik ook vaak genoeg zien gebeuren helaas.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:04

Volgens mij weet ik welk veulen je bedoelt op Facebook, een donkere met bles van Total us?

Ik heb ook een (nu) jaarling in de opfok. Dan wel een merrie, maar eentje waar ik goede hoop bij heb. Ik ben erg blij met haar en zie er echt een toekomst in, en ben erg gehecht. Echter als ik zie wat ze me in een jaar al gekost heeft.. (2x pech gehad met hoge kosten. Al met al weet ik nu al dat als ze 3 is, ik voor het geld wat ik er dan in heb gestopt nog wel een knappere 3 jarige kan kopen. Zolang je zelf geen wei hebt en naar de opfok moet brengen blijft een veulen aan het eind gewoon erg duur. Dat geld 3 jaar opsparen en dan een 3 jarige onbeleerde kopen is dan een stuk voordeliger. Dan heb je tenminste ook die risico's niet gehad die jaren.
Maar een veulen zien opgroeien is natuurlijk fantastisch en ik geniet daar net zo van. Dus ik betaal graag dat 'emotionele' deel extra.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:08

Mijn 4 jarige hengst is erg makkelijk, hier is dat dus niet van toepassing. Mijn vorige Haflinger welke ik als hengst kocht had wel erg veel hengstengedrag. Deze ontwikkeling zal per paard verschillen. Ik denk niet dat je het risico minder maakt bij een goede opfok op verwondingen, ze kunnen elkaar altijd een flinke trap geven als ze in een groep staan (of in een koppel). Maar die groep is wel goed voor de ontwikkeling.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:10

xLoki schreef:
Bedankt iedereen, heldere uitleg!
Zeer talentvol is misschien wat overdreven van mij, maar ik kom van een draver dus alles wat een beetje papier heeft vind ik al heel wat... :') maar is een veulen van een zeer talentvolle vader die pas 4 is en zich dus nog niet geheel heeft bewezen. Ik denk dat de prijs daar ook naar is. Ik ga er zondag kijken!


Dat dacht ik ook al :D :D Een leuk gefokt sportpaard kun je best tussen 4 en 5 duizend kopen als veulen.
Voor echt talentvol moet je rekenen op vanaf 15.000 tot wat de gek er voor geeft.
Neem iemand mee die er goed verstand van heeft en ga bij een aantal fokkers kijken. Je bent op zich al aan de late kant voor een goed veulen.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 11:13

Echt super handig al deze tips! :)

absque_dubio om die gaat het inderdaad.

Het gaat me inderdaad niet alleen om de kosten, want een veulen kan nou eenmaal in de eerste drie jaar erg duur zijn... Maar het gaat om het zien opgroeien van een paardje waar je hopelijk super veel plezier aan gaat beleven! En je moet inderdaad durven investeren, misschien wordt het wel niks en blijft hij te klein of geen fijn karakter, maar misschien houd ik er wel een maatje voor het leven aan over die goed gaat presteren :D

Ik heb net met mijn instructrice gebeld die de paarden thuis heeft staan en nu ook een hengstveulen heeft staan, hij zou daar misschien bij kunnen voor drie jaar dus dat klinkt mij wel heel goed in de oren... Veel in de hand, veel monitoring en inrijden waar hij is opgefokt!

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:14

Houd er rekening mee dat een veulen wat vaker ontwormd moet worden in het begin. Denk dat alle andere dingeb wel overeen komen met je eigen paard.
Denk aan hoefsmid (jong geleerd is oud gedaan) entingen (veulen mlet de 1e keer na een maand nog 1), tandarts, veulen moet elk jaar gecontroleerd worden vanaf zijn 1e ivm wisselen.

Verder is het vooral de vraag wat je zelf wilt. Ik wou mijn veulen absoluut niet in een opfok ondat ze gewoon onwijs groot en sterk geworden is, dus wou haar zelf opvoeden en in de hand houden.

Nadeel is dat een veulen meer aandacht ij voeding nodig heeft als een uitgegroeid paard! Zoek dus sws een stalling die hier ervaring mee heeft zodat e daarin niks te kort komen.
Veulens moeten veel kunnen bewegen en lekker kunnen spelen, ergens waar ze dus in een groep buiten komen voor wen groot dagdeel is wel zo prettig! Gemengde groep of alleen veulens is wat je eigen voorkeur heeft, alles heeft voor en nadelen.
Maar snachts lekker warm op stal in een schoon strobed krijgen ze echt niks van hoor als dat zo uit komt ;)

Opfok, ja kan ook, 24/7 buiten ja kan ook! Met een hengst is wellicht een opfok de makkelijkste optie

Ik hoorde wel altijd veel verhalen van opfok met groepen en 24/7 buiten dat er vaak weinig toezicht is en er veulens ook echt beschadigen (denk aan schiefels, kreupel, flinke bijt en trap wonden, vermagering door buitwn de groep te vallen).
En op veel. Opfokken ben je niet elke dag welkom of zelfs alleen op afspraak.

Laat je dus goed informeren in wat je zelf wilt en of dat binnen jou eisen haalbaar is!

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:16

Wanneer hij bij je instructrice kan staan, doen. Weer verkopen kan altijd. Houd er wel rekening mee dat in een grotere opfok er gemiddeld 10 procent van de paarden er niet levend weg komt. Hard maar waar. Dus kan hij bij het hengstveulen van je lesgever staan voor een leuk bedrag, doen.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:26

No risk, no fun!
Ik vind het heel leuk om ze vanaf veulen te zien opgroeien.

Wel fijn van je instructrice als hij daar kan staan, dan heb je er wel zicht op inderdaad, dat is een voordeel.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een opfok in een groter koppel. Ze leren echt manieren van elkaar. De meest onopgevoede paarden die ik tegen ben gekomen waren in hun uppie opgegroeid (lees verwend) door hun baasje.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 11:31

Als ik over ga tot koop, ga ik ook nog kijken bij een opfok hier in de buurt (Paardenvreugd in Eemnes). :) Bij mijn instructrice zou hij met een andere hengst van 2017 en een drachtige merrie komen te staan, waarvan dat veulen er dus ook later bij komt. Maar we moeten het nog overleggen, want zij heeft normaal geen pension/opfok klanten thuis dus dat moet ze met haar man overleggen.
Op laten groeien in het buitenland of ergens ver weg zie ik niet zitten.

Vanavond even met mijn moeder naar de veulenveiling in Lunteren, wat inspiratie opdoen en kijken wat voor prijzen er bij wat voor veulentjes horen! :D

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:43

Het brengt inderdaad meer risico's met zich mee. Maar persoonlijk vind ik niks mooiers dan je eigen veulentje zien opgroeien tot een mooi paard. Je groeit zo ook naar elkaar toe.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:45

Dat veulen viel mij ook al op. Leuk aansprekend dier! Wat ik me dan alleen afvraag, als het echt zo'n goede is, waarom is deze dan nog niet verkocht?
Maargoed, ik denk dat de paarden bij jou vooral hobby zijn (zoals bij mij ook) en je er niet op hoeft te verdienen. Volg dan gewoon je gevoel in wat jij wilt. Wil jij een knap veulen in de opfok bij jou in de buurt, gewoon doen!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:54

Een veulen is natuurlijk helemaal enig. Ik vind zelf dat je er rekening mee moet houden dat het, wanneer eenmaal ingereden, misschien niet helemaal is wat je verwacht. Kun je het dan verkopen en wat anders kopen? Of ben je zo'n ruiter die er emotioneel zo mee vergroeid is dat dat eigenlijk geen optie is. In hebt laatste geval zou ik t.z.t een leuke 3-4 jarige kopen.

smiley91
Berichten: 97
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:20

Veulen kopen is leuk en spannend.
Zorg wel dat je iemand mee laat kijken als je er eentje koopt. Veulens zijn allemaal schattig en als veulen lijken ze allemaal wat lichtvoetiger en beter te bewegen dan ze mogelijk later gaan doen.
En ja, het brengt risico's met zich mee. Maar het is ook gewoon een heel leuk 'project'.

Ik heb het zelf ook gedaan en erg veel mazzel gehad met wat er van gekomen is. Maar heb mijzelf ook de eerste jaren vooral voorgenomen weinig verwachtingen te hebben, dan valt de teleurstelling door ongelukjes/gezondheidsproblemen/niet uitgroeien zoals je hoopt mee.

Kosten tijdens de opfok zou ik rekenen op zo'n 200 euro incl wat reserve voor ongelukjes en onverwachte zaken die altijd wel gebeuren. Ik zou ook nooit bezuinigen op een goede opfok, omdat dat enorm bepalend is voor de rest van het leven van een paard zowel gedrag als gezondheid en omdat je je paard ook tijdens de opfok graag heel wilt houden.
Daarna komen evt keuringskosten (als je er een predicaat bij wil hebben) en zadelmak maak kosten. Ook dat laatste zou ik nooit op bezuinigen, je maakt maar 1 keer een goede start en na een keer of 10 heb ik het zelf overgepakt.

aanschafprijs: daarbij ligt het eraan wat je wilt. wil je een topveulen, dan zijn ze momenteel heel erg duur en moet je het al bijna via via hebben of je gegund worden wil je voor een redelijke prijs (5000-10000) er eentje kunnen kopen. een 'normaal' veulen moet je kunnen kopen tussen de 4000 en de 8000
Laatst bijgewerkt door smiley91 op 06-09-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt