[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 21:56

uxgranta schreef:
Monique, heb heerlijk gelachen om je verhaal met de pindakaas en ooglapjes, heerlijk. Zal je al helemaal voor me met piratenhoed, zwaard en al. Dat verhaal over Prisca, banden en wespen was minder om te lachen. Gelukkig is alles goed afgelopen.
Die dunne wespen met hangende pootjes zijn Franse landwespen. Zolang je maar niet in de buurt van hun nest komt zijn ze niet agressief.


Hi Uxgranta, nooit geweten dat er Franse landwespen bestaan. Interessant. Gelijk op gezocht en een erg interessante site gevonden: https://beestjeskwijt.nl/blog/opmars-fr ... -nederland Aangezien ze kennelijk veel ergens onder zitten, vermoed ik dat ze dus onder die autobanden zitten. Die moet ik dus maar een poosje omzeilen. Wij noemden ze altijd 'hangpootwespjes' en we hebben ook altijd ervaren wat er op die site staat, ze zijn totaal anders dan limonadewespen. Maar kom niet aan hun nest! En dat is wat Prisca per ongeluk deed vandaag.

En wij hebben zelf ook erg gelachen om de hele pindakaassituatie.


Een ander vraagje, ik zit gewoon wat te snuffelen naar nieuwe teugels en ik kwam dit hoofdstel tegen. Niet dat ik het wil hebben, maar weet iemand wat dit hoofdstel doet? https://www.kramer.fr/Cheval/Briderie-a ... ompetition

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:14

Hoi Mo,
Wat betreft je laatste vraag, wellicht helpt dit topic [HAR] Ervaringen Rambo Micklem Multi & Com
Ik heb zelf de Multi en vind 'm ideaal, gebruik alledrie de mogelijkheden. Heb 'm zowel voor m'n paard als voor de shet. Als ik alleen de 'bit-functie' zou willen gebruiken zou ik denk ik niet persé dit merk nemen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 22:20

Hi Bribo, dankje, dus het kan op allerlei manieren gebruikt worden, ik zie dat de sportcompetition dat dan niet is. Grappig dat jij die ook hebt, dat ik dan precies die interessant vind. Ik heb zelf voldoende dus ik moet niet meer extra kopen. Ik heb ook een combi hoofdstel, maar dat is eigenlijk op maat gemaakt voor Callas en ik vind het Prisca niet 100% passen. Maar dat is een sidepull, kaakgekruisd en bit-optie.

Ik was op zoek naar andere teugels en kwam dit tegen zodoende.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:08

Ik heb ook de multi, hij valt wel erg klein, moest cob omruilen voor een full. Ik vond de bitloze optie voor Mercy niet fijn, rem was zoek.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 10:31

Tinka schreef:
Ik heb ook de multi, hij valt wel erg klein, moest cob omruilen voor een full. Ik vond de bitloze optie voor Mercy niet fijn, rem was zoek.


Nou wat grappig dan dat jij ook precies dit hoofdstel hebt. Ik vind hem er vriendelijk uitzien. Ik weet ook niet of ik op Prisca buiten wil rijden zonder bit, maar in de bak, moet het prima kunnen, maar dan kan ik ook op touwhalster of gewoon halster rijden. Ik heb nog niet het gevoel dat ik buitenrijden zonder bit op haar moet doen. Ze is wel een enorme tank, als ze gaat, gaat ze. Ik weet niet of dat zonder bit te buiten te stoppen is.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:49

Ik rij Mercy met een side pull met gevochten neusriem, dat werkt iets scherper in, dus betere rem. Je zou voir Prisca iets van een hackemore kunnen proberen, met een bloem of klein hefboompje

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:58

Second voor de hackamore. Ik gebruikte die voor een pittige Arabier die met stang niet te houden was. Met de hackamore kon ik heerlijk met losse teugel rijden maar in geval van nood had ik een goede rem.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:31

Tinka schreef:
Ik rij Mercy met een side pull met gevochten neusriem, dat werkt iets scherper in, dus betere rem. Je zou voir Prisca iets van een hackemore kunnen proberen, met een bloem of klein hefboompje



Prairy schreef:
Second voor de hackamore. Ik gebruikte die voor een pittige Arabier die met stang niet te houden was. Met de hackamore kon ik heerlijk met losse teugel rijden maar in geval van nood had ik een goede rem.


Dank jullie voor de hulpzame feedback, daar heb ik ook naar zitten kijken idd. De geldboot is nu weer even leeg, net gisteren weer een grote bestelling bij Kramers gedaan, een volgende keer ga ik daar weer eens over denken.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:35

Volgens mij kan je er ook 1 laten maken bij dabo, of andere mensen die hoofdstellen ed maken van biothane. Maar je kan zo'n ding ook los kopen en op een gewoon hoofdstel bevestigen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 13:39

Tinka schreef:
Volgens mij kan je er ook 1 laten maken bij dabo, of andere mensen die hoofdstellen ed maken van biothane. Maar je kan zo'n ding ook los kopen en op een gewoon hoofdstel bevestigen.


Ik geloof dat het groene hoofdstel dat ik voor Callas heb laten maken ook daarvandaan komt. Als ik aan de hackamoor met Prisca ga, dan ga ik eens kijken wat ik van mijn eigen spullen nog kan maken met alleen die bloemen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:53

Ik heb er eentje laten maken, 1x goed trekken toen hij vast stond (halster hoofdstel) en het was stuk.

Marylot hoofdstellen vind ik wat steviger. Ben wel fan van biothane als materiaal.

Maar als je het zelf kunt maken, ga ervoor.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 15:18

Prairy schreef:
Ik heb er eentje laten maken, 1x goed trekken toen hij vast stond (halster hoofdstel) en het was stuk.

Marylot hoofdstellen vind ik wat steviger. Ben wel fan van biothane als materiaal.

Maar als je het zelf kunt maken, ga ervoor.


Ik had van Kramer nog geen verzendbevestiging, dus toch een bloem hackamore erbij gedaan. Prijs viel me mee. Ik heb verschrikkelijk veel spul. Allemaal leer, maar goed, daar kan ik vast wel wat van maken. Deze bloem heeft wel de neusband erbij. Dus ik hoef alleen maar een kopstuk met bakstukken te regelen.

Het biothaan hoofdstel dat ik had laten maken, is ook gebroken, maar niet het biothaan maar een van de clips. Zal wel metaalmoeheid geweest zijn. Ik kan me niet herinneren dat Callas het kapotgemaakt heeft. Het was gewoon ineens zo. Ik heb dat opgelost met een tiewrap.

Ik rijd prisca nu met een eenoor en een gebroken schaarbit, roestbitje. Op zich vind ik dat erg fijn rijden, maar hoe minder bit hoe fijner ik me daarbij voel en Prisca denk ik ook, alhoewel we allemaal weten dat een hackamoor ook heel onvriendelijk kan zijn, maar zoals altijd, het is zo streng als de hand van de ruiter.

Dus ik heb jullie raad gevolgd en toch maar een hackje erbij gedaan. Helaas met leer, maar ik kan ook bij agradi geen biothaan hackje vinden. Bij agradi wel losse, maar ik heb geen losse neusriemen, dus het moet maar.

Ik ervoer veel kleine ergernissen tijdens het rijden, te wijten aan materiaal, dus ik vond dat het tijd werd dat maar eens op te lossen.

Teugel: Zo heb ik erg fijne westernteugels, maar die zijn van leer. Prisca transpireert binnen een seconde al en dan wordt alle glibberig. Dan heb ik nog wel een setje springteugels met van die reepjes eropgenaaid voor grip, maar die vind ik zo kort. Lijken wel b-pony teugeltjes of zo. Dan had ik fijne rondgeweven teugels met clips, maar een zeker paard, weet niet meer wie, echt niet, heeft de clip daarvan kapotgetrokken. Wat ik ook niet fijn vind van mijn westernteugels, is dat als ik rijd de uiteinden op de grond hangen omdat Prisca zo klein is. En wat ik ook niet handig daarvan vind is dat als ik haar even wil laten staan zonder mij, ik de teugels op de grond moet leggen omdat ik bij dit zadel geen hoorn heb waar ik ze even omheen kan slaan. Dus heb ik nu biothaan teugels met een bolletjeswerkje erin voor grip gekocht en dan wel Engels, dus gesloten, maar wel met clip bij het bit.

Kuiten: nog steeds ervaar ik pijn en ongemak aan mijn kuiten. Ik heb toen nav jullie tips beugelriemen met verborgen 'gesp' gekocht, was al een stuk beter. Ik heb er toen zelf ook nog singelbontjes gekocht en om de beugelriemen gedaan maar het blijft niet ideaal. Dus toen zei, meen ik Tinka, minichaps, en daar heb ik mezelf dan maar eens mee verwend. Wasbare niet van leer.

Singel: Prisca is enorm aangekomen. Ik heb door de regen weinig gereden, gras in overvloed en ik wil haar niet matigen vanwege de maagzweer, dus ze is weer gewoon 625 kilo of meer zoals vorig jaar toen ik haar kocht. Maar dat betekent dat zelfs mijn tafelzadel toch weer schuift. Toen had, meen ik ook Tinka, gezegd, om eens naar een banaansingel te kijken en die heb ik dan nu ook gekocht.

Zag ik ook nog een leuk bloesje, en ik heb geen werkschoenen meer, dus, rug leeg, daar groeide geld, nu niet meer en meneer kramer kan weer lekker deze zomer naar de Bahama's van mij :$

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:47

_O- _O-

Ik heb altijd fijn gereden met touwteugels, weet zo niet meer waar ik ze vandaan had maar kon ze zo lang laten maken als ik wilde. Als je interesse hebt kan ik wel opzoeken waar ik ze vandaan had.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:50

Klinkt wel als goede aankopen zo. En als je met die bloem niet genoeg te vertellen hebt, zijn er ook met ern schaartje.
Je kan trouwens ook losse clips kopen, voor aan teugels. Mijn Engelse teugels heb ik clips aan gezet, reuze handig met wisselen van hoofdstel, te koop bij oa kramer.
Mijn probleem bij Mercy is dat mijn teugels juist te lang zijn.
Touw teugels heb ik ook nog liggen trouwens, vond ik niet zo fijn, misschien toch nog eens proberen, heb nu van die anti slip dingen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 16:22

Prairy schreef:
_O- _O-

Ik heb altijd fijn gereden met touwteugels, weet zo niet meer waar ik ze vandaan had maar kon ze zo lang laten maken als ik wilde. Als je interesse hebt kan ik wel opzoeken waar ik ze vandaan had.


Touwteugels heb ik pas de laatste jaren. Het ding dat ik nu had waarvan de clip gebroken is, is rondgevlochten, dat vond ik niet zo fijn in mijn handen. Te dik. Ik heb wel platgeweven gezien met clips van hennep. EDIT die clips zijn van metaal natuurlijk hahhaa. Daarvan zegt men dat het niet kan schroeien in je handen. Ze zagen mij er echter te los geweven uit. Als je daarmee even langs een braam schuurt, heb je denk ik een haal in de draden. Als die persoon ze plat weeft van niet schroeiend materiaal, mag je het bedrijf aan me doorgeven, Prairy, maar ik heb nu dus die biothaan met bolletjes die eraan komen. https://www.kramer.fr/Nouveau/Themes/Eq ... tSuggest=1

Mochten die te kort zijn, dan verleng ik het met oude bakstukken of zo. Ik zou voor de standaard regel, (dus 2x zo lang als de schofthoogte) 135x2=270 moeten hebben, maar dat zag ik nergens terug. Deze zijn 235, en prisca heeft natuurlijk een erg korte hals. Ik hoop dat ik het goed gegokt heb.


Tinka schreef:
Klinkt wel als goede aankopen zo. En als je met die bloem niet genoeg te vertellen hebt, zijn er ook met ern schaartje.
Je kan trouwens ook losse clips kopen, voor aan teugels. Mijn Engelse teugels heb ik clips aan gezet, reuze handig met wisselen van hoofdstel, te koop bij oa kramer.
Mijn probleem bij Mercy is dat mijn teugels juist te lang zijn.
Touw teugels heb ik ook nog liggen trouwens, vond ik niet zo fijn, misschien toch nog eens proberen, heb nu van die anti slip dingen.


Ik zag idd dat je bij agradi bijv echt enorm lange scharen kan kopen. Ik ga voorlopig met deze nieuwe techniek maar eens rustigjes aan beginnen ja en ik ga kijken wat het gaat opleveren. Ook omdat ze toen eens met galopperen haar tong over het bit gooide, denk ik dat het fijner gaat worden. Ik had het eigenlijk nog niet willen kopen, toch weer 40 euro, maar goed, nu dan toch maar gelijk gedaan.

Ik heb idd gezien dat ze ook losse clips verkopen in alle soorten en maten. Ik heb zelf ook nog clips liggen, die kan ik echter in die rondgeweven teugels niet meer maken, dat is speciaal. Maar ik vond die ook niet zo fijn. En het groene hoofdstel kan ik ook niet repareren met die clips omdat ik dan de popnagel moet uitboren. Dus helaas, kan ik er nu weinig meer mee. Maar vandaar dus idd ook dat ik clips aan de teugels wilde, zodat ik meer vrijheid in combi's heb. De westernteugels waar ik nu mee rijd, zijn van die open lussen waar je de teugel doorheen haalt. Ze zijn zeker al 35 jaar oud en ze worden stroever en grijpen als het ware bovenaan vast, waardoor ik telkens voorover moet buigen tijdens het rijden om het weer goed te doen. Niet handig. Tijd voor nieuws.

Tinka moet jij dan geen kortere teugels voor gangenpaarden kopen? Of gewoon een maatje korter? Touwteugels vind ik wel fijn, maar alleen als ze plat zijn. Rondgeweven vind ik dus te veel in mijn hand.

Gewone antislip die ik eerder beschreef in eerdere postjes vond ik niet ideaal, dus nu eens kijken of bolletjes biothaan bevalt.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:47

https://www.horsebeads.eu/touw-producten/touwteugels

Ik had deze. Volgens mij gaan ze nog steeds mee, ik rij al een paar jaar niet meer met dat paardje maar zag het hoofdstel met teugels laatst nog erop op Facebook (ondertussen zijn ze dus al een jaar of 10 oud). Ik vond het altijd heel fijn rijden, lekker soepel en wel stevig. Ik reed wel altijd met (dunne) handschoenen, ook in de zomer, ik krijg gewoon snel blaren anders. Maar, toen ik eraf gegooid werd en een keer geen handschoenen aan had, had ik wel flinke blaren... Maar ik denk wel dat ik dat met leren teugels ook zou hebben gehad.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 17:16

Prairy schreef:
https://www.horsebeads.eu/touw-producten/touwteugels

Ik had deze. Volgens mij gaan ze nog steeds mee, ik rij al een paar jaar niet meer met dat paardje maar zag het hoofdstel met teugels laatst nog erop op Facebook (ondertussen zijn ze dus al een jaar of 10 oud). Ik vond het altijd heel fijn rijden, lekker soepel en wel stevig. Ik reed wel altijd met (dunne) handschoenen, ook in de zomer, ik krijg gewoon snel blaren anders. Maar, toen ik eraf gegooid werd en een keer geen handschoenen aan had, had ik wel flinke blaren... Maar ik denk wel dat ik dat met leren teugels ook zou hebben gehad.


Ziet er mooi uit wat ze allemaal maken. Ik noteer het zeker. Vind het altijd leuker iets bij individuen te kopen dan bij grote jongens als Kramer. Ik zou ook zeker weer biothaan bij dat adresje gekocht hebben waar het hoofdstel vandaan komt, maar zij heeft geen bolletjeswerkje.

Trouwens even heel wat anders. Vandaag is het precies 24 jaar geleden dat ik mijn botsing had. Hield ik wiplash aan over. Dat mijn leven heeft veranderd. Achteraf for the best, maar ja, dat weet je dan niet. Blijft voor mij een gedenkwaardige dag.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:24

Ah, ja ik snap je gevoel wbt touwteugels. Ik vind ook de platte teveel in mn hand, ik heb nu gladde extra dunne van biothane waarmee ik het gevoel heb bijna niks vast te hebben. Maar ik snap dat je in jouw geval meer grip nodig hebt.
Mel is heel licht in haar mondje en zweet lang niet zoals een koudbloed doet :+

Gedenkwaardige dag... 24 jaar geleden. Heb je er nog steeds last van %)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 18:34

Sintara schreef:
Ah, ja ik snap je gevoel wbt touwteugels. Ik vind ook de platte teveel in mn hand, ik heb nu gladde extra dunne van biothane waarmee ik het gevoel heb bijna niks vast te hebben. Maar ik snap dat je in jouw geval meer grip nodig hebt.
Mel is heel licht in haar mondje en zweet lang niet zoals een koudbloed doet :+

Gedenkwaardige dag... 24 jaar geleden. Heb je er nog steeds last van %)


Wat grappig, dat heb ik nooit geweten dat koudbloeden meer transpireren dan warmbloeden? Vertel, hoe komt dat? En Prisca is lastig rond te sturen in het rijveld zonder enorm in haar mond te moeten zitten vooral naar links zit ze erg vast. Die continue druk lijkt me voor haar helemaal niet fijn. Als ik buiten rijd heb ik daar geen last van, want dan volg je paden en is sturen eigen niet ter sprake.

En ja, dat ongeluk heeft echt mijn leven veranderd. Ik reed met slechts 60 km p/u in op een dame die voor haar stopbord had stil gestaan, zegt mij (Knalgeel renaultje) niet gezien te hebben en trok vlak voor mij alsnog op. Ik was toen al op de kruising. Niets meer aan te doen. Remmen en uitwijken deed ik wel, maar ik ramde haar auto, vol midden in, die ramde een andere auto die aan de andere kant van kruising wél netjes voor haar stopbord stond te wachten en ik duwde ze zo met zijn tweeën tegen een schuur op de hoek van die kruising. 3 auto's totall loss. De auto achter mij kon gelukkig goed remmen en raakte mijn auto maar heel weinig. We kwamen allemaal, inclusief kindje van 3 van de foute mevrouw (zat los op de voorstoel, dat mocht toen ook al niet meer) met de schrik vrij. Dacht ik. Tot ik uit mijn auto stapte en door de grond ging van de nekpijn. De man die achter mij reed was van de vrijwillige brandweer en zei dat ik gelijk moest gaan liggen op de grond, hij heeft de ambulance gebeld. In het ziekenhuis was niets te zien op röntgen, dus ik mocht naar huis.

Toen begon de ellende. De pijn werd steeds erger, niemand wist wat het was en na vele onderzoeken werd dan bij uitsluiting gesteld dat het whiplash was en dat was toen nog een enorm taboe. Aanstellerij enzo. Voor mij brak toen een tijd aan van niet weten hoe te liggen in bed met slapen, alles waarbij mijn nek maar een beetje naar achteren moest, had ik echt zoveel pijn dat ik gelijk hoofdpijn kreeg. Vegen, harken, tuinieren, you name it, ging gewoon niet zonder echt veel pijn.

Fysio, blabla de hele ratteplan werkte niet. Ik kon een uur of 2 a maximaal 3 bureauwerk doen voor mijn werkgever en dan was ik op. Gewoon kapot van de pijn. En altijd maar dat ongeloof en dat afdoen met oooo het is maar een whiplash. Ik zat eerst in de ziektewet voor halve dagen, maar ik heb gewoon toen maar zelf besloten halve dagen te gaan werken. En als ik op kantoor gewerkt had, dan lag ik de rest van de dag op bed. Paardrijden ging ook niet meer, uitmesten ook niet.

We hadden gelukkig goede rechtsbijstand en daardoor kon ik hulp inkopen. Maar ik was geestelijk ook een wrak, ik was zo enorm gefrustreerd. Tel daarbij de rugpijn die ik sowieso mijn hele leven al had door de scoliose, op en dan kun je je misschien voorstellen hoe beperkt het leven was. Extra probleem was dat ik het Erwin allemaal niet wilde laten opknappen en dus toch zoveel mogelijk zelf bleef doen, dat werd uiteindelijk een neerwaartse spiraal van pijnen waar ik niet meer uitkwam. Toen wilde mijn werkgever dat ik verplicht een maand in een dagrevalidatie ging. Dat was 9 maanden na de botsing.

Dat was enorm heftig. Lichamelijk hielp het niet, maar ze leerden me daar om te gaan met de beperkingen, vooral emotioneel en samen met de rechtsbijstand besloten ze dat ik me arbeidsongeschikt moest laten verklaren. Tja dan kenden ze mij niet, ik wilde die stempel niet en ik wilde ook niet een uitkering 'trekken'. Niets ten nadele van mensen die een uitkering hebben, maar ik wilde dat per se niet. Toen zij iemand daar, dan kun je beter maar gewoon stoppen met werken, want dit blijft altijd aan je vreten.

Toen kwam door een ander toeval het idee van een huis in frankrijk op de proppen. Dat zou heel veel oplossen, het missen van 1 salaris was dan geen probleem meer, want dat huisje kostte een drol. De pony's Shadow en Thor stonden in NL op een zielig kaal stukje en ik deed niets meer met ze, dus in fr zouden ze gewoon lekker paard kunnen zijn. Het andere voordeel was dat ik dan mijn eigen tijd kon indelen en kon doen wat ik kon naar pijnniveau. En zo is het gegaan. We hebben een gouden handdrukje van de verzekering gehad, konden we een jaar van leven.

Met de jaren ging het steeds wat beter, kon ik weer wat paardrijden en kon ik best heel veel doen, zonder gek te worden van de pijn. Liggen en slapen ging ook beter. Ik heb lang een nekbrace gedragen, maar dat mocht ook weer niet te lang vanwege het verslappen van spieren. De pijn ging nooit weg, maar je leert met pijn leven en je verlegt je grenzen.

Ik ging een paar jaar geleden naar een kraker/fysio. Hij bekeek mijn toen recente röntgenfoto's en vroeg me of ik ooit een auto-ongeluk had gehad. Say what? Hij zei, je hele nek zit vol met artrose. Op deze manier zie je dat typisch bij whiplash. Nou ja, hij zei coup de lapin uiteraard. Ik schoot there and then helemaal vol. Zat te janken, wil je niet weten. Eindelijk gerechtigheid en erkenning. Dus ik blubberen dat ze altijd hadden gezegd dat whiplash toch tussen mijn oren zat en het niet te zien was. En hij zei dat whiplash altijd te zien is op röntgen, maar pas na een aantal jaren na het ongeluk.

Toen ik begin 2020 met het tegelen van de douche in het vorige huis van de ladder viel en mijn rug 'brak' (vleugel van een wervel) ging er pas heel veel later een lampje branden. Bij de vraag in het ziekenhuis waarom ik van de ladder gevallen was, kon ik nooit een antwoord bedenken. De poot van de ladder was helemaal verbogen dus ik dacht dat dat de oorzaak zou moeten zijn. Of ik bewusteloos geweest was, wist ik ook niet, ik dacht het niet, maar ik was wel met mijn hoofd tegen de muur geklapt. Op de foto's was niets te zien met mijn hoofd, dus het zou die poot wel zijn geweest. Die rug was enorm pijnlijk natuurlijk.

Dat lampje dat later ging branden, was iemand die zei dat je door slechtere doorbloeding in je nek kunt flauwvallen en die slechtere doorbloeding kan dan weer komen door de aanwezigheid van artrose.

Door de wisselwerking tussen nek en scoliose ben ik verkeerd gaan bewegen en heb ik heupklachten op links gekregen. Ben bij een posturoloog geweest, zolen gekregen, oefeningen, de hele bubs. Maar het helpt allemaal nix.

Het is altijd aanwezig en pijnlijk aanwezig. Het is nooit never weg. Slapen blijft een issue, maar ik slaap gemiddeld wel 6 uur per nacht dat dus is heel mooi. Het straalt uit naar mijn linkerarm en ik heb altijd tintelende handen. Ik slik geen pijnstillers, maar ik werk wel veel op bed. Ik kan niet omhoog kijken, ik moet dan mijn hand in mijn nek leggen en dan kan ik het steunen en kijken. Ik kan bepaalde kleding niet dragen, als er iets drukt in mijn nek word ik gek. Ik kan geen voorwerpen in een borstzak verdragen, dat zorgt ook voor teveel druk. En zo zijn er tig dingen die niet gaan of minder goed gaan. Dan doe ik die op mijn tempo, ik heb erg lage eisen per dag en gelukkig kan dat met het leven dat we leiden.

Heb ik er nu nog steeds last van, Sintara? Ja. Dagelijks, nachtelijks, altijd pijn.

Zo dat was een lange klacht. Maar ik ben niet de enige op de wereld. Het is wat het is.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:38

Klagen mag ook wel eens hoor Mo!
Wat een verhaal. Deels herkenbaar, want heb ook een whiplash opgelopen (tijdens het paardrijden |( )
Was in mijn voorexamen jaar. Gelukkig was de school heel begripvol en daardoor mijn examen kunnen halen. Maar heb dezelfde frustratie als jij, m.b.t. erkenning in het medische circuit, drama.
Overigens heeft mijn whiplash minder ernstige gevolgen gehad dan bij jou. Tien jaar hoofdpijn en inderdaad niet normaal aan een buro kunnen zitten werken.
Door jouw verhaal gaat er wel een lampje branden m.b.t. mijn nek, daar heb ik laatste paar jaar snel last van. Moet echt opletten dat ik 'm niet in bepaalde houdingen hou zoals een stukje achterover gekanteld. Ik vind het wel echt bijzonder dat je fysio dat zei, dat het altijd te zien is op foto's. Dat wist ik niet.
Ik kan me voorstellen dat deze dag je nog steeds een dubbel gevoel geeft. Het toont wel jullie wendbaarheid, dat jullie op zoek zijn gegaan naar wat er wel kon. En wat hebben jullie nu een mooi plekje!

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:46

Pohh wat een verhaal :=

Oja ik bedoelde vooral mel specifiek, die minder zweet dan een koudbloed. Komt denk ik omdat ze een heel dun huidje van papier heeft met een hamster vachtje erop- echt gemaakt op goed warmte kwijt kunnen :j

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:23

Lichaamsbouw ook, rond geribd zoals veel koudbloeden zijn is minder huidoppervlak in verhouding tot de inhoud en afstand tot de huid is groter. Ovaal geribd zoals arabieren bv meer zijn is juist meer oppervlak en minder afstand. Heeft ook te maken met welk klimaat ze vandaan komen, warmte kwijt kunnen is nu eenmaal een stuk belangrijker in de woestijn dan in een nat gematigd tot koud klimaat als west-europa.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 01:30

bribro schreef:
Klagen mag ook wel eens hoor Mo!
Wat een verhaal. Deels herkenbaar, want heb ook een whiplash opgelopen (tijdens het paardrijden |( )
Was in mijn voorexamen jaar. Gelukkig was de school heel begripvol en daardoor mijn examen kunnen halen. Maar heb dezelfde frustratie als jij, m.b.t. erkenning in het medische circuit, drama.
Overigens heeft mijn whiplash minder ernstige gevolgen gehad dan bij jou. Tien jaar hoofdpijn en inderdaad niet normaal aan een buro kunnen zitten werken.
Door jouw verhaal gaat er wel een lampje branden m.b.t. mijn nek, daar heb ik laatste paar jaar snel last van. Moet echt opletten dat ik 'm niet in bepaalde houdingen hou zoals een stukje achterover gekanteld. Ik vind het wel echt bijzonder dat je fysio dat zei, dat het altijd te zien is op foto's. Dat wist ik niet.
Ik kan me voorstellen dat deze dag je nog steeds een dubbel gevoel geeft. Het toont wel jullie wendbaarheid, dat jullie op zoek zijn gegaan naar wat er wel kon. En wat hebben jullie nu een mooi plekje!



Sintara schreef:
Pohh wat een verhaal :=

Oja ik bedoelde vooral mel specifiek, die minder zweet dan een koudbloed. Komt denk ik omdat ze een heel dun huidje van papier heeft met een hamster vachtje erop- echt gemaakt op goed warmte kwijt kunnen :j



tamary schreef:
Lichaamsbouw ook, rond geribd zoals veel koudbloeden zijn is minder huidoppervlak in verhouding tot de inhoud en afstand tot de huid is groter. Ovaal geribd zoals arabieren bv meer zijn is juist meer oppervlak en minder afstand. Heeft ook te maken met welk klimaat ze vandaan komen, warmte kwijt kunnen is nu eenmaal een stuk belangrijker in de woestijn dan in een nat gematigd tot koud klimaat als west-europa.


Nou, Bribo, behalve het hoofdstel gaan we wel steeds meer overeen hebben, nou alleen die man van jou nog overhalen en dan kun je hier komen wonen ;-) Maar balen dat ook jij tot de whiplasjes behoort. Ik zou zeggen, laat eens een röntgen van je nek maken. Dan heb je voor jezelf een houvast/erkenning.

@Sintara en Tamary, wat apart, ik heb er echt nog nooit never over nagedacht of er verschil in transpireren is bij de verschillende paardensoorten. Interessant.

Zo het is nu 1.30, het is weer zo'n nacht... Nu echt pc uit.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:42

Kunnen ze dat na ongeveer 25-15 jaar nog zien, een whiplash? Ik heb nog steeds last van een hoge nekwervel, heeft dat nu nog nut?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 09:36

Prairy schreef:
Kunnen ze dat na ongeveer 25-15 jaar nog zien, een whiplash? Ik heb nog steeds last van een hoge nekwervel, heeft dat nu nog nut?


Afhankelijk van de ernst en de artrose die zich erdoor gevormd heeft, kunnen ze whiplash juist alléén maar zien later in je leven. Artrose ontwikkeld zich langzaam, daar gaan jaren overheen. Je kunt ook acute artrose hebben, maar dan zijn de tussenwervelschijven niet aangetast.

Ik heb de botsing in 1999 gehad en ik weet niet meer wanneer ik bij die kraker ben geweest die mij mijn verlossende oordeel gaf, maar dat was in het 2e huis in Frankrijk en daar hebben we van 2015 tot 2020 gewoond. Dus dat is minimaal 16 jaar na de botsing. Dus ja, whiplash kunnen ze kennelijk meteen na de botsing niet zien, maar later wel, hoeveel later weet ik dan niet, maar 16 tot 21 jaar later in ieder geval wel.