[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 08:19

Muga schreef:
Door deze beschrijving herken ik ineens deze bomen ook. Maar idd wat groeien die ontzettend hard met giga stekels. Gelukkig hier geen paarden die eraan kunnen zitten maar zie wel hoe ontzettend ze woekeren.


Ja, hè Muga, bizar die stekels. Het is eigenlijk de enige boom die ik ken die zulke stekels op zijn bast heeft. Ik denk ook dat dat wel een teken is van, ik ben giftig, don't touch me!


Prairy schreef:
Ik had ze niet heel erg afgeschermd staan voor mijn toenmalige paarden maar die aten er ook niet van. En op dat moment was het nog niet zo erg als dat het nu is. Robinia is een prachtige boom als ze groot zijn, heel nuttig want stikstofbinder, goed voor de beestjes en kneiterhard hout (Europees hardhout), maar mensen lief, wat heb ik een gruwelijke grafhekel aan hun nageslacht! Zeer invasief. Je ziet het ook in steeds meer bossen komen.


@Prairy, dat las ik ook van die stikstof onder de grond. Ze doen eigenlijk alleen maar heel erg goed voor de natuur. Behalve dan dat ze giftig zijn. Dat van Europees hardhout las ik ook ja, in Polen kweken ze ze speciaal daarvoor als vervanging voor teak.

Onze paarden eten er niet van. De basten zijn onaangevreten. Maar dat komt denk ik ook omdat we toevalligerwijze al deze bomen hebben gebruikt als 'palen' om de schrikdraadogen in te draaien. Dus er loopt bij deze bomen de vier dan die ik bedoel, schrikdraad omheen. Dus daar durven ze sowieso niet bij te komen. Al het jonge spul gaat dus in de kantenmaaicyclus van Erwin mee. Er komen wel bloemen op de track maar die zijn juist niet giftig en die eten ze trouwens ook niet.

Ik neig erg naar ze te laten staan. Ze zijn erg goed voor de bijen.

Daarover gesproken... Daar hebben we gisteren nog een drama mee meegemaakt, ik hoop e.e.a. in het filmpje van vandaag te kunnen plakken. En omdat ik enorm veel materiaal heb, denk ik dat het pas laat vandaag klaar is.

Tot later dus.

Onze paarden eten er ook niet van. Ik zie geen aangeknaagde schorsen.

Tinka

Berichten: 3795
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:11

Wij hadden in Nederland een paar bolacacias in de tuin, daar kwamen ook altijd nieuwe boompjes op, ernaast. Die dingen woekeren als een gek en groeien ook erg hard. En hier staan er ook een paar, maar echt in de tuin, waar de paarden nooit bij kunnen. Daar komen ook vaak nieuwe boompjes oo, die trekken we altijd uit. Ik zou in de wei echt geen acacia willen, veel te bang dat de paarden ervan eten. En dat kan dus jaren goed gaan en in ene fout.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 11:21

Tinka schreef:
Wij hadden in Nederland een paar bolacacias in de tuin, daar kwamen ook altijd nieuwe boompjes op, ernaast. Die dingen woekeren als een gek en groeien ook erg hard. En hier staan er ook een paar, maar echt in de tuin, waar de paarden nooit bij kunnen. Daar komen ook vaak nieuwe boompjes oo, die trekken we altijd uit. Ik zou in de wei echt geen acacia willen, veel te bang dat de paarden ervan eten. En dat kan dus jaren goed gaan en in ene fout.


Ja en je moet nog handschoenen ook aandoen, want ze hebben rottige stekels.

Ze staan gelukkig niet in de wei. Die gele is geen acacia blijkt, maar een gouden regen. Maar ook giftig, die gaan we er ook uithalen.

De rest staat niet in de wei, maar aan de zijkant met schrikdraad erlangs. Dus ze kunnen niet bij de stam of bladeren. Er vallen wel bloemetjes in het land, maar die zijn niet giftig.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 18:54

En dan vandaag weer een filmpje, paarden verschoten gisteren met zijn vieren tegelijk, wow, wat een power hebben ze dan om weg te sjezen met zijn viertjes. Spannend weekje geweest, iets met bijen in huis. Hier is de link: https://youtu.be/WQQWrnthklQ

Fleuribelle
Berichten: 778
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:38

Zo zeker spannend met die bijen op zolder. Ik heb weer genoten van het filmpje. Volgens mij groeit het gras lekker in de weide. Wanneer gaan jullie het laten maaien?

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:46

Fleuribelle schreef:
Zo zeker spannend met die bijen op zolder. Ik heb weer genoten van het filmpje. Volgens mij groeit het gras lekker in de weide. Wanneer gaan jullie het laten maaien?


Dank je Fleuribell, bijen vandaag nog steeds een heftig probleem. Ik wil niet eens douchen. We blijven telkens bijen in de badkamer houden en we kunnen niet vinden hoe ze daar binnen komen. Alles is dichtgestuukt daar. Lopen niet meer op sokken door het huis, je zal er maar in eentje stappen. Sterker nog ik had er vannacht een in bed. Midden in de nacht lag ik wakker en ik voel iets kriebelen. Maar ondanks dat we nu bijen in huis hebben, dacht ik midden in de nacht niet aan een bij in bed. Dus ik veeg met met ene been over mijn andere, zal wel een (honden)haar zijn, onder de dekens dus hè. En weer in slaap gevallen. Vanmorgen werd ik wakker en net voor ik wil gaan opstaan voel ik weer wat kriebelen onder de dekens, zelfde plek. Nu voelde het echt wel als pootjes over mijn vel. En dus idd een bij. Heb ik dus met een bij in bed geslapen! Zal je toch maar op dat beestje terechtkomen en ze zich verdedigen door te steken. pfff. Vandaag erg oncharmant als noodoplossing alle gaten in de muren dichtgemaakt met purschuim. Hopen dat ze nu niet meer naar binnen kunnen.

Ik heb de boerbuurman gebeld voor een telefoonnummer van een imker en gelijk gevraagd wanneer hij denkt aan hooien, maar echt pas eind mei begin juni. Hij heeft niet gezegd dat hij het niet ging doen, dus ik blijf hoopvol gestemd dat hij het wel gaat doen, zoals we hebben afgesproken.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:47

Mooi geworden, die badkamervloer! Altijd zulk lonend werk, lekker snel resultaat. Heerlijk.

Die bijen, wat ontzettend vervelend. Ik snap dat je ze in leven wilt houden maar in huis is niet grappig! Zeker met jullie eerdere ervaring. Wel handig dat jullie de imkerpakken nog in huis hebben. Hopelijk kan de imker er wat mee en komen jullie er goed mee weg.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:53

dank je Judith. Imkerpakken blijven erg handig. We hebben ze al meerdere keren kunnen gebruiken voor situaties als deze. Wespen bijv. Dat andere huis was echt enorm l*llig. Dat was een week of zo voor de oplevering. (die toen uiteindelijk niet doorging omdat die mensen hun financiën niet rondkregen) Kwamen ze ook door het dakbeschot de badk en slaapk in. Je ziet op die foto nog dat we ze beroken om rustig te krijgen. Die waren dus binnen een dag al gesettled in het dak. De man die daar zit was Emile de aldaar plaatselijke imker. Ze hadden het wel netjes gedaan, geen schade binnen te zien.

Morgen met de imker praten hoop ik hier. Meestal willen imkers graag zwermen hebben. Ze hoeven alleen maar een vangkast aan ons uit te lenen, dan zijn we al gered. Gaat het niet lukken binnen een paar dagen, dan kopen we zelf weer wat kasten. Ik heb nog filmpjes van dat ik een zwerm schep ik zal eens kijken of ik die kan vinden en kan uploaden.

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:08

Jeetje wat een toestand die bijen. Die wil je niet in huis. Hopelijk blijven ze zo weg maar ze willen wel heel graag bij jullie wonen zo te zien.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 20:26

Muga schreef:
Jeetje wat een toestand die bijen. Die wil je niet in huis. Hopelijk blijven ze zo weg maar ze willen wel heel graag bij jullie wonen zo te zien.


Zucht, allemaal kleine Yodaatjes. Iedereen wil bij ons wonen. Neeee

Ik kan geen filmpje meer vinden van het bijenscheppen, wel wat foto's

Een eigen afgesplitste zwerm die ik terug wilde vangen, de bol in de boom.

Afbeelding

Ik zet alles klaar

Afbeelding

Vang de bol in de doos (tak afgezaagd bij deze)

Afbeelding

's avonds breng ik de doos naar de bijenkast en de bijen lopen er dan vanzelf in. Wat mooi is, is dat ze al in de doos alweer zijn begonnen aan raten. Dit is dan van een uur of 5.

Daarna nog wat foto's van ik bij de kasten. We hadden ze niet voor honing of was, maar alleen om onze fruitbomen (1e huis in fr) te bevruchten. Deze zwerm die ik had gevangen, was niet blij en ging de volgende dag gewoon weer weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Namiro-

Berichten: 1936
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:01

Oh wat een ellende die bijen! Hopelijk kan de imker iets voor jullie betekenen.. want bijen in bed is niet grappig!

Ik val in herhaling maar die Pelle is zijn (haar?) gewicht in goud waard! :j

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:07

Oh joh, je hebt gewoon een condoom tegen de bijen in je bed! Probleem opgelost :')

Wij hebben steeds wespen in huis. En 2 dagen geleden een hoornaar. Ook niet heel tof met 4 katten in huis. Ze gaan er gelukkig niet echt achteraan, daar word je namelijk moe van.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 22:55

-Namiro- schreef:
Oh wat een ellende die bijen! Hopelijk kan de imker iets voor jullie betekenen.. want bijen in bed is niet grappig!

Ik val in herhaling maar die Pelle is zijn (haar?) gewicht in goud waard! :j


Hi Namiro, het is nu donker dus nu zijn ze niet actief, morgen weer verder kijken, hoe het gaat. En Pelle is de beste (vroeg)investering geweest die we gedaan hebben.


Prairy schreef:
Oh joh, je hebt gewoon een condoom tegen de bijen in je bed! Probleem opgelost :')

Wij hebben steeds wespen in huis. En 2 dagen geleden een hoornaar. Ook niet heel tof met 4 katten in huis. Ze gaan er gelukkig niet echt achteraan, daar word je namelijk moe van.


Ik ga opteren om bijeneters te houden. ;-) maar serieus, hHeb ik in Spanje live gezien, erg mooie vogels. En ja dat is dus ook mijn angst dat de honden en katten ernaar springen of happen met alle gevolgen van dien.
Hoornaars, frêlons, zijn echt enorm indrukwekkend. Die wil je zeker niet bij je katten hebben.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 11:55

nou, dit dan! Ik ga naar het imkervrouwtje. Vind ik hartstikke leuk een vrouw in die business. Is niet zo gebruikelijk, ik was destijds zo ongeveer de enige vrouw in heel de limousin die imkerde. Maar ze had niet teruggebeld. Dus op de markt heb ik haar opgezocht. Ja ze had mijn telefoontje gehad. (en dan tekst je niet even terug of zo als bellen te veel moeite is?) Maar ze schept geen zwermen. Say what? Nee, daar moet ik een bestrijdingsdienst voor bellen. SAY WHAT? Nee, imkers beschermen heel erg hun volken en telen alleen met hun eigen bijen.
Waar is de tijd dat bijen heilig waren?
En kon ik dan een kast van haar lenen en neerzetten en dan als de zwerm erin zit aan haar geven. Ja dat mocht, maar dan vernietigt zij ze.
Waar is de tijd dat imkers blij waren als ze een scherm mochten komen scheppen?
Of ze dan iemand wist die wel wilde komen scheppen. Ik kreeg een nummer, maar die zou ze ook wel doodmaken.
Ik ben zo supergedesillusioneerd. Ik heb van Greenpeace wildebloemenzaadjes om de bijen te helpen. Ik dood geen bijen als het niet hoeft. Het is een wereldwijd probleem dat de bijen minder worden. En dan krijg ik nu te horen dat ze ze ruimen als ze komen scheppen. De wereld op zijn kop.

Ondertussen blijven we bijen houden die naar binnen willen. Nu we de buitenmuur met PUR-schuim hebben dichtgemaakt, hebben we geen bijen meer in de badkamer, maar ze willen per se ons huis in. Wat nu Pipo, Tompoes verzin een list.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:59

Ben bang dat als ze zo vasthoudend zijn de koningin al ergens zit. Goed zoeken dus en zet zeker een kast neer met lokstof er in hopende dat ze daar dan toch maar in willen. Dan kan je ze verplaatsen naar plekje in de tuin uiteindelijk.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 12:16

tamary schreef:
Ben bang dat als ze zo vasthoudend zijn de koningin al ergens zit. Goed zoeken dus en zet zeker een kast neer met lokstof er in hopende dat ze daar dan toch maar in willen. Dan kan je ze verplaatsen naar plekje in de tuin uiteindelijk.


Neuh, de koningin is er niet. Er is ook nog geen zwerm/volkje. Het zijn alleen de speurbijen. Een kast zomaar ergens neerzetten met feromonen heeft geen zin. Speurbijen hebben besloten dat het nieuwe nest op x gaat komen en dan willen ze ook op x naar binnen. Daarin heb je een marge van ongeveer 40cm maar meer niet. Dus als we een vangkast gaan neerzetten dan moet hij exact zo hoog staan binnen die marge. Dan wachten tot het beter weer wordt en het volk incl oude koningin de speurbijen gaat volgen. Als de kast goed staat binnen die marge, trekken ze erin. Dan kunnen we de kast sluiten. Maar dan, verplaatsen op ons terrein kan niet. Je kunt bijen alleen meer dan 2 km verplaatsen, want anders blijven ze altijd terug gaan naar waar de speurbijen hen stuurden. Dus dan moet ik buren gaan vragen of we de kast daar (tijdelijk) mogen neerzetten en dan zouden we de kast binnen een paar weken naar ons bos kunnen halen. Maar goed, dat doen we liever niet. We zijn bewust gestopt met imkeren omdat we het te gevaarlijk vonden. Bijv we wandelden een keer fijn over ons terrein, maar kennelijk in de aanvliegroute en kennelijk hadden ze een rotdag, humeurige bijen, hop eentje valt ons bewust aan, niet in de knel of zo. Bij een aanval scheidt een bij een alarmstof af en dan komen er meer. We doen niet aan sm, maar ik heb nog nooit zo hard geschreeuwd of Erwin me ajb op mijn hoofd wilde slaan. Er zaten er meerdere tegelijk in mijn haar en te steken. Ook eentje in mijn nek en dat ging mijn bloedbaan in, ben er goed ziek van geweest. Dus toen helaas door de bijensterfte ook mijn bijen doodgingen hebben we geen nieuwe bijen meer genomen.

Dus nee, jouw oplossing gaat niet werken Tamara. Ik heb dat zelfs beschreven in het boek dat ik erover heb geschreven.

Voorlopig is het enige wat we nu kunnen doen, weren.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:23

Toch een beetje bijzonder dat de bijen jullie blijkbaar weer opzoeken.
Ze weten waar dierenliefhebbers wonen :+ .
Hopelijk is het probleem snel over en zoeken de bijen een andere plek.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:37

Zijn de problemen met agressieve volken daar zo standaard dat imkers daarom al op voorhand zwermen verdelgen ipv vangen?

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 12:52

@Senna, ja dat hebben we altijd. In het vorige huis 3 achtereenvolgende jaren, ieder jaar weer in mei uiteraard, dan gaan ze zwermen. Twee jaargangen het op tijd gezien en kunnen laten scheppen door een imker aldaar, die er wel heel erg blij mee was.

@Tamara, neuh wat ik al zei, imkers beschermen heel erg hun volken en telen alleen met hun eigen bijen. Dat betreft alleen de angst voor ziektes.

Nee, dit zijn wereldbijtjes. Superlief, aaibaar zelfs, totaal niet agressief. Nu zijn zwermende bijen zelden agressief. Zitten vol met honing gezogen voor de grote reis. Volle buik betekent niet makkelijk ruimte om de stekel uit de zetten. (en steken betekent uiteraard de dood voor een bij) Ze moeten zoveel vol tanken omdat ze op het nieuwe adres niet meteen kunnen eten. En een volle buik is ook fijn, dus geen agressie.

Afijn, bijen, dan zit ik op mijn praatstoel, er moeten andere dingen nog gedaan worden. Tot weer.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 16:23

Er moesten kennelijk veel andere dingen gedaan worden, want het is alweer 5 dagen terug. We hebben erg veel regen gehad. Niet leuk voor ons en de paarden, wel goed voor de bomen en anti-bijenweer.

Callas heeft een dag gehoest. Zomaar. Vroeg me af of het door de regen kwam, het is wel warm namelijk en ik wilde geen dekens meer op doen. Grappig is wel dat de paarden wel voor de zon komen schuilen (vliegen natuurlijk) maar niet voor de regen. Vind ik dan zo sielug. Maar ja, ze kunnen schuilen, maar ze doen het niet. Afijn, ik heb haar een gelijk hoestkruiden gegeven en het is meteen over. Wat een heerlijk dier is ze dan toch. Alles wat ik voorzet eet ze op. Soms wel met lange tanden, maar toch. Poupette en Prisca en Quarbonne zijn heul kieskeurig. Echt niet dat ze hun supplementen makkelijk eten. Prisca is het ergst, dan Poupette, dan Q.

Rijden is er deze week ook niet van gekomen. Veels te nat en glad. Niets aan.

Misschien morgen weer een filmpje, maar maar met weinig paard.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18180
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:29

Blij voor je dat het geregend heeft want om te hooien moet het gras goed groeien. Wie weet haal je er nu nog een 2e snede af.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:34

balance schreef:
Blij voor je dat het geregend heeft want om te hooien moet het gras goed groeien. Wie weet haal je er nu nog een 2e snede af.


Whaaa, heerlijke optimist <3 Ik denk niet dat we dat gaan doen. Het is nu enorm schipperen met de stukken waar de paarden nu moeten grazen. Gelukkig groeit het gras dus nu superhard, dus kan ik goed rouleren tussen alle kleine stukken die we over hebben rond het huis en de track. Maar ik zal errug blij zijn, als we weer gewoon de 3 grote weilanden kunnen gebruiken in het rouleersysteem.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:37

We hebben ook geen opslagmogelijkheden voor een 2e snit. De 1e snit gaat al een probleem worden. Waar we het willen opslaan is niet klaar en eraan beginnen is nog niet in zicht.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18180
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:45

Nou vooruit, daar had ik niet goed over nagedacht. Maar de inkoop bij een hooiboer valt dan misschien ook mee straks, qua prijs.
Hoe dan ook, dat gun ik jullie.
Wat een heerlijk Nederlands woord is dat toch, gunnen. Net als gezellig.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:59

balance schreef:
Nou vooruit, daar had ik niet goed over nagedacht. Maar de inkoop bij een hooiboer valt dan misschien ook mee straks, qua prijs.
Hoe dan ook, dat gun ik jullie.
Wat een heerlijk Nederlands woord is dat toch, gunnen. Net als gezellig.


Nou, wat lief dan dat je het ons gunt. En nu je het zegt, wat gek, nog nooit over nagedacht over het woord gunnen. Gezellig wist ik idd. Maar in het Frans hebben ze niet een enkel woord dat gunnen kan uitdrukken. Je zegt dan dat jij blij bent voor iemand of dat je iets wenst voor iemand. Je kunt wel zeggen, je verdient het. Maar gunnen kennen ze niet. In het Engels is het granted, maar ook dat drukt gunnen niet uit.

Dus ja helemaal eens met je, wat een fijne Nederlandse woorden!

Kom trouwens net van buiten rennen. De lucht vanaf de Pyreneeën is zwart. Niet grijs, maar zwart. En het stormt als een idioot. Maar de zon schijnt fel! De paarden kwamen keihard aanrennen en gingen op het platform voor de boxen staan. Dus ik heb alle wissels dichtgezet dat ze vannavond bij de boxen blijven en dan bij de hooiklok, er komt heel erg zwaar weer aan!