[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:55

Mooi filmpje weer..
De manier waarop je over Callas praat ontroert me een beetje
Ik zag deze dingen ook bij mijn overleden Vosje..haar babbelen..haar oplettendheid..het blij zijn als je er bent..haar boosheid haar blijheid en dat allemaal met voor mij zulke heldere uitingen
Ik zie het idd ook bij Callas in het filmpje
En ik zie daardoor ook hoeveel je eigenlijk van Callas houdt...ze betekent erg veel voor je en ik vind dat mooi om te zien
Callas is bijzonder en ik denk dat je heel blij mag zijn dat deze bijzondere dame in je leven is
Erg goed ook om de toenaderingen tussen haar en Q te zien
Wat betreft Poupette..ik zou je kudde even intact laten zoals ie nu is...als er 1 bij moet komen voor haar dan komt het wel op je pad..

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 08:59

-Namiro- schreef:
Heerlijke film weer Mo! Heb even op afstand genoten want wij waren even op vakantie.
Jouw rit met de hele kudde is toch wel heerlijk! Wat zul je genoten hebben.

En inderdaad de reacties van Callas zijn echt geweldig. <3
Callas is volgens mij echt een paard waarbij je continu ‘aan’ moet staan. Steeds bewust moet zijn van haar energie en van haar hele kleine signalen/communicatie en van hoe jij daar op reageert/moet reageren.

Mijn quarter is ook zo.. dat ervaar ik nu steeds meer. Heel bijzonder maar af en toe vind ik het ook heel vermoeiend..



JudithO schreef:
Prachtig inderdaad! En zo'n rit lijkt me echt geweldig. Heerlijk om te zien en te lezen.



vopo914 schreef:
Mooi filmpje weer..
De manier waarop je over Callas praat ontroert me een beetje
Ik zag deze dingen ook bij mijn overleden Vosje..haar babbelen..haar oplettendheid..het blij zijn als je er bent..haar boosheid haar blijheid en dat allemaal met voor mij zulke heldere uitingen
Ik zie het idd ook bij Callas in het filmpje
En ik zie daardoor ook hoeveel je eigenlijk van Callas houdt...ze betekent erg veel voor je en ik vind dat mooi om te zien
Callas is bijzonder en ik denk dat je heel blij mag zijn dat deze bijzondere dame in je leven is
Erg goed ook om de toenaderingen tussen haar en Q te zien
Wat betreft Poupette..ik zou je kudde even intact laten zoals ie nu is...als er 1 bij moet komen voor haar dan komt het wel op je pad..




rocymax schreef:
Heel gaaf om te zien idd! <3


Hi dank voor jullie lieve reacties. Tja, Callas kan ik wel een werkwoord van maken. Een paard met een eigen werkwoord. Ze callast er weer vrolijk op los. Ik heb 8 paarden in mijn leven (gehad) en alleen de eerste, Fire een NF, was zoals zij. Maar alleen een paar procent ervan. Je kunt wel zeggen dat ik een paard als haar niet eerder heb meegemaakt en ik heb ook twee warm/volbloeden gehad. Ze is heel expressief en dat is geweldig. Ze is intelligent en nieuwsgierig en leert enorm snel. Maar inderdaad kan dat ook vermoeiend zijn, want ze haalt ook de meeste rottigheid uit, maakt het meeste kapot, etc.

Als die angst er niet was geweest, zou ik enorme dingen met haar bereikt kunnen hebben. Nu ben ik tot aan haar kreupelheid bezig geweest met angstcontrol en echt werken aan andere dingen ging eigenlijk niet. Daarom was deze wandeling voor mij des te bijzonderder. Ik ga wel grondwerk weer met haar oppakken nu ze in ieder geval in stap meest goed loopt. En dan voornamelijk spelletjes. Zodra ze aan een lijn zit in het rijveld moet ze idioot doen, draven en blijven draven. Dus dat werkt niet.

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:11

Eindelijk de tijd en rust gevonden voor t filmpje. Heerlijk weer om te zien. Indrukwekkend monument en zo netjes onderhouden!

Wat een fijne wandeling en contacten in de kudde. Het ziet er positief uit zo!

Hoe plannen jullie je dagen? Elke week een overleg moment met goh wat zullen we deze week eens doen? Of per dag? Nu de buurman erbij met de bomenklus.... ook een soort mikado met Pelle trouwens. Weer wat brandhout erbij voor de winter. Jullie houden het wel even uit zo!

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 23:42

Muga schreef:
Eindelijk de tijd en rust gevonden voor t filmpje. Heerlijk weer om te zien. Indrukwekkend monument en zo netjes onderhouden!

Wat een fijne wandeling en contacten in de kudde. Het ziet er positief uit zo!

Hoe plannen jullie je dagen? Elke week een overleg moment met goh wat zullen we deze week eens doen? Of per dag? Nu de buurman erbij met de bomenklus.... ook een soort mikado met Pelle trouwens. Weer wat brandhout erbij voor de winter. Jullie houden het wel even uit zo!


Hi Muga, mocht je ooit in Frankrijk zijn en een nóg indrukwekkender monument dan dit willen zien, dan moet je naar Oradour sur glane gaan. Dat was vlakbij ons eerste huis in Frankrijk en zijn we vaak geweest met familie en vrienden om het te laten zien. Het is een geheel kapotgeschoten dorp omdat er verzetstrijders zouden zitten. Veel mensen gefusilleerd en ten onrechte. De boches zoals de fransen dat zeggen hadden de verkeerde stad Oradour. Je kunt er op internet veel over vinden. Ook heel mooi onderhouden en erg indrukwekkend.

De wandeling met de kudde was zo gaaf. Aan de ene kant wil ik het nooit meer doen om deze herinnering bijzonder te houden, aan de andere kant wil ik het heel vaak doen omdat het zo gaaf was. Ik denk dat het het laatste gaat worden.

En hoe plannen we onze dagen. We hebben een lijst van prioriteiten die voor dit jaar in grote lijnen op de planning staan. Dus badkamer, dan trap naar boven, dan appartement, keuken af, gang af. Zo ongeveer.

Aan het ontbijt nemen we door wat onze plannen voor de twee dagdelen zijn. Afhankelijk van het weer is
dat voor Erwin in de ochtend een aantal uren buiten werken aan onderhoud van het terrein, hetzij met de tractor of kantenmaaien. Als hij namelijk klaar is met onderhouden van de schrikdraadomheining, dat is 3 km kantenmaaien, kan hij in dit seizoen als hij klaar is, alweer vooraan beginnen. Meestal maait hij een tankje per dag leeg, wat neerkomt op twee uur maaien. Daarna gaat hij uitrusten op de tractor, hahaha, slepen of ook paden maaien.

Ik werk, (dus schrijf) en dat wissel ik af met huishouden doen en dieren verzorgen/uitmesten/schriklint verplaatsen. De dierenverzorging honden katten paarden gaat de hele dag door uiteraard.

Na de lunch gaan we samen in de verbouwing werken. Daar hebben we ook weer een prioriteitenlijst voor en de meeste klussen hebben een logische volgorde waar je niet omheen kan. Ook hebben we wachttijden van drogen van bijv nu de tegels. In die middag zijn er stukken waar ik niet veel kan doen omdat Erwin bijv tegels moet snijden en ik daar niet bij kan helpen. Dan ga ik weer werken.

een uur of 17-18 zijn we klaar en doe ik uiteraard weer de dieren of ga ik paardrijden. De avond vanaf een uur of 9 kijken we netflix. Vaak zit ik dan tegelijkertijd nog te werken of bouwpakketten te maken.

Dingen die tussendoor komen zoals de bomen die de buurman verwijderd wilde hebben, doen we dan in de ochtend erbij en andere dingen schuiven dan weer op.

Zoiets ongeveer. Op zondag maken we vaak een uitje of doen we gewoon helemaal niets. Dat mag ook!

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:12

Welk zadel heb jij ook alweer mo?

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 10:52

Hi Prairy, ik heb een inkydinky. Maar let op, het zijn eigenlijk kinderzadels. Boomloos. Goed geschikt voor korte ritjes met Engels dekjes. Met een westernpad eronder ook oké voor langere ritten. Helemaal verstelbaar voor mens en dier door industrieel klittenband. Maar let ook op, ik ben 50 kilo en ik heb hem op de maximale grootte staan. Ben je zwaarder of heb je een bredere zit nodig, dan moet je hem mogelijk nog breder verstellen en dat kan dan niet meer.

Ook belangrijk om te weten, want ik wist niet hoeveel dat was, de verzendkosten zijn aanzienlijk, maar er komen dus douanekosten bij. Dat staat wel op de site, maar er staat niet bij hoeveel, want dat hangt af per land, ook zo met de verzendkosten. Ook zit de singel er niet bij, geen beugelriemen of beugels. In totaal kwam ik dus op bijna 650 euro uit. (Zadel is maar 300 of zo, maar pad, singel, beugelriemen, beugels, verz kosten en fikse douankosten er nog bij) Dat vond ik wel een shocker. Had ik van tevoren geweten dat het zoveel zou gaan kosten, had ik dat geld liever bij een compleet, boomloos Portugees zadel gelegd.

Voor mij erg positief is dat het van kunststof is. Dat was wat ik zocht. Het zit verder fijn, geeft een erg veilig gevoel, maar ik vind wel dat het voorste kussen in mijn dijen prikt. Ik vergeet daar iedere keer wat aan te doen. Ik weet niet eigenlijk óf ik er wat aan kan doen.

Raad ik het aan, ja voor lichte volwassenen van kleine afmeting, die geen dressuur rijden, maar puur recreatie. En voor kids is het uiteraard prima.

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:55

Hmm nee, dan wordt dat hem toch niet denk ik, volgens mij is de dame niet zo klein. Gaat er vooral om dat het paard waar het zadel op moet echt heel erg breed is. Dank voor de uitleg :)

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:00

Prairy schreef:
Hmm nee, dan wordt dat hem toch niet denk ik, volgens mij is de dame niet zo klein. Gaat er vooral om dat het paard waar het zadel op moet echt heel erg breed is. Dank voor de uitleg :)


Geen dank. Voor alle paarden is het perfect, kan ook op een tafel liggen bij wijze van spreken, maar voor mensen is het opletten.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:28

Gewoon een mooi plaatje in de ochtendzon, de twee grote meiden.

Afbeelding

lukka63
Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:51

ohhh <3 <3 ,wat een knapperds.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:59

lukka63 schreef:
ohhh <3 <3 ,wat een knapperds.


Dank je, het was fraai met de opkomende zon.

Wat een verschil in type oortjes. Callas heeft bijna arabierenoortjes, slim en ondeugend, nog even en de puntjes raken elkaar ;-) Prisca heeft echt comtoisoren, lief en meegaand. Mooie meiden zo.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:20

Prachtige foto!

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 18:46

JudithO schreef:
Prachtige foto!


Dank, vond ik ook wel ;-)

Ik ga zo weer rijden, alleen zonder de andere, nog even een half uurtje wachten tot de grootste warmte weer weg is. Eerst even in de bak en dan een rondje terrein. Zin in.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:44

Mooie foto..
En dat kontje van Poupette..

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 20:19

vopo914 schreef:
Mooie foto..
En dat kontje van Poupette..


you've got the eye! Ik was teruggerend naar huis om de camera te halen omdat ze allevier daar op een rijtje stonden. Maar toen ik terugkwam was Quarbonne achter de meiden gaan staan, zie beentje onder Prisca's buik door. Dus het moment was weg. Maar de twee meiden waren ineens ook erg mooi, en de zon scheen niet zo door Poupetje, dus de twee meiden genomen en blij met die foto!

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 11:48

En dat je vriendje dan zegt, Mo, ik zie de paarden niet op de beide camera's. En dat je je dan realiseert dat je gisteren na het ritje vergeten bent een schrikdraadhandvat weer dicht te doen. En dat je dan je paarden zelf op de track ziet lopen. Heerlijk natuurlijk hapje stapje lopend van plantje dit naar plantje dat. En dat ze dan toch terugmoeten naar het andere stuk. Helaas ontsnapfeestje voorbij. De track is nog niet 100% van prikkeldraad ontdaan, dus zonder begeleiding mogen ze daar niet zijn. Maar mooi was het wel.

Ik vermoed dat Prisca hierin het voortouw heeft genomen. Ik heb die route gisteren met haar gereden en haar daar ook her en der laten grazen. Dus ze wist nog, dat het lekker was ;-)

Het rijden was ook lekker, jammer dat Prisca er geen zin in had en ook stresspoep had onderweg. Ik hoop dat ze het leuker gaat vinden en er relaxter in wordt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18181
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:09

Oei, dat is even schrikken dan ja. Blessed are the trail cams ;).

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 09:34

balance schreef:
Oei, dat is even schrikken dan ja. Blessed are the trail cams ;).


Ja, was wel stom. We hebben expres dus de track gemaakt, dus een heining niet om de buitenranden maar 3m naar binnen om te voorkomen dat ze bij dat enge prikkeldraad kunnen komen en wij de woekerende hagen kunnen onderhouden die anders in je schriklint groeien. Bedoeling is een dermate stevige prikkelhaag te hebben als natuurlijke afscheiding, dat ze daar niet meer doorheengaan. En het prikkeldraad uiteraard weghalen. Maar dat is een paar km ingegroeid draad. Dat is echt mega veel werk om dat klaar te krijgen. En omdat we dus een goede schrikdraadlint omheining om de weilanden nu hebben, heeft het geen priori omdat ze niet zonder ons op de track mogen komen. Erwin maakt zich er minder zorgen om dan ik, omdat het prikkeldraad zo ingegroeid zit in de struiken dat het geen schade kan doen. Maar goed. Het blijft een actiepunt.

Ondertussen staat het gras al in bloei. Vroeg. Wel blij mee, betekent in ieder geval dat het arm hooi is als het gemaaid gaat worden. De kracht zit nu in de aar. Betekent minder kans op HB-hooi. Dus ik verwacht dat er binnen een paar weken gehooid wordt. Als de buurman zijn woord houdt. Vind ik erg moeilijk om daar vertrouwen in te hebben. En wat als hij niet komt. Dat bezorgt me wel grijze haren.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 13:04

Even een update op de gele boom waar ik het over had, dat is geen acacia. Blijkbaar. Het is een gouden regen. Maar ook giftig. Dus inmiddels staat er al weer vanaf dat Odette het zei een ruime schrikdraadafzetting omheen. We gaan hem of daar weghalen in de herfst of we gaan het weiland een andere vorm geven.

Ondertussen blijken we overal wel robinia's te hebben, ook wel acacia genoemd en ook aan de randen waar paarden wel lopen. Eerst dachten we er ook over om die te gaan verplanten, maar sommige zijn wel 25 m hoog. Dat is ondoenlijk. Ik vond het zonde om ze om te zagen omdat ze veel bijen aantrekken en omdat we graag de bijen een handje helpen. Tot we een inventarisatierondje deden en erachter kwamen dat het bos vol staat met deze bomen. Daardoor voelen we ons minder schuldig om er drie die echt langs de paardenpaden staan, om te gaan zagen. Maar ik las wel dat je van het stof ervan, kunt gaan overgeven en duizelig kan worden. Dus we moeten nog oppassen ook!

We dachten nog om ook daar dan de paden om te leggen, maar dan kunnen we er met de tractor of Pelle niet meer langs. Het grappige is dat het hardhout is. Ter vervangen van teak wordt robinia/acacia in grote hoeveelheden in Polen geteeld. Nu hebben we voor een weilandhek, ook twee palen nodig en de acacia's zijn mooi recht, dus 1+1=2 palen. Maar wel handschoenen aan dus. Mocht ik niet meer reageren of er morgen geen filmpje komen dan heb ik het gevecht tegen de acacia niet gewonnen ;-)

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:46

Wel oppassen dat de paarden niet aan de palen kunnen knagen! Daar staat een heel naar verhaal over hier op Bokt..

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 15:08

Tilmar schreef:
Wel oppassen dat de paarden niet aan de palen kunnen knagen! Daar staat een heel naar verhaal over hier op Bokt..


Gelukkig komt dat hek buiten hun bereik te staan, maar dank idd voor de waarschuwing.

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:02

Ik raad je zeer sterk aan om die grote bomen met rust te laten. Zolang je dat doet, blijven ze redelijk rustig. Ga je er in zagen dan gaan ze als een idioot wortel opslag maken, en trust me, dan zijn je problemen echt veel groter dan nu die 3 grote bomen. Die jongen komen overal en nergens naar boven, groeien als een malle en hebben enorme, keiharde en zeer scherpe stekels.

De kleine die je nu tegen komt gelijk weghalen zodra je ze herkent. Je ziet de mini stekeltjes er al snel op zitten. Ze groeien bij mij op droge zandgrond bijna 1,5-2 meter in een jaar tijd. En dan zul je ze al met Pelle eruit moeten halen, zelfs met een kleine meter hoog is het met de hand al bijna niet meer te doen, zulke dikke wortels maken ze.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 21:57

Prairy schreef:
Ik raad je zeer sterk aan om die grote bomen met rust te laten. Zolang je dat doet, blijven ze redelijk rustig. Ga je er in zagen dan gaan ze als een idioot wortel opslag maken, en trust me, dan zijn je problemen echt veel groter dan nu die 3 grote bomen. Die jongen komen overal en nergens naar boven, groeien als een malle en hebben enorme, keiharde en zeer scherpe stekels.

De kleine die je nu tegen komt gelijk weghalen zodra je ze herkent. Je ziet de mini stekeltjes er al snel op zitten. Ze groeien bij mij op droge zandgrond bijna 1,5-2 meter in een jaar tijd. En dan zul je ze al met Pelle eruit moeten halen, zelfs met een kleine meter hoog is het met de hand al bijna niet meer te doen, zulke dikke wortels maken ze.


Tjee dat jij ze ook hebt. Wat een ellende. Toen we hier kwamen wisten we niets van acacia. Maar we vonden wel overal, zoals wij dat noemden, cactus bomen. Dat waren dus de jonge etterbakjes waar jij op doelt. We hebben ze telkens weggehaald, niet wetende dat het acacia/robina's waren. Omdat we steeds meer terrein winnen en dus steeds vaker snoeien, snoeien we ze idd gelijk weg. Ze proberen wel weer op te komen, maar dat helpt dus niet, hahaha, Erwin scissorhand.

En ik heb er idd veel over gelezen en het is net Hydra het mythologische wezen, dat als je koppen afhakt ze dubbel zoveel terugkomen. En Erwin wilde het idd uitgraven.

Heb jij het helemaal afgeschermd voor je paarden?

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:40

Prairy schreef:
Ik raad je zeer sterk aan om die grote bomen met rust te laten. Zolang je dat doet, blijven ze redelijk rustig. Ga je er in zagen dan gaan ze als een idioot wortel opslag maken, en trust me, dan zijn je problemen echt veel groter dan nu die 3 grote bomen. Die jongen komen overal en nergens naar boven, groeien als een malle en hebben enorme, keiharde en zeer scherpe stekels.

De kleine die je nu tegen komt gelijk weghalen zodra je ze herkent. Je ziet de mini stekeltjes er al snel op zitten. Ze groeien bij mij op droge zandgrond bijna 1,5-2 meter in een jaar tijd. En dan zul je ze al met Pelle eruit moeten halen, zelfs met een kleine meter hoog is het met de hand al bijna niet meer te doen, zulke dikke wortels maken ze.


Door deze beschrijving herken ik ineens deze bomen ook. Maar idd wat groeien die ontzettend hard met giga stekels. Gelukkig hier geen paarden die eraan kunnen zitten maar zie wel hoe ontzettend ze woekeren.

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:49

Ik had ze niet heel erg afgeschermd staan voor mijn toenmalige paarden maar die aten er ook niet van. En op dat moment was het nog niet zo erg als dat het nu is. Robinia is een prachtige boom als ze groot zijn, heel nuttig want stikstofbinder, goed voor de beestjes en kneiterhard hout (Europees hardhout), maar mensen lief, wat heb ik een gruwelijke grafhekel aan hun nageslacht! Zeer invasief. Je ziet het ook in steeds meer bossen komen.