[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:55

Mo de bloedneus is te heftig en te donker rood gekleurd voor n gesprongen ader.
Joey heeft ook af en toe een gesprongen adertje en dan is het bloed een beetje waterig zeg maar en niet zo donker en dik rood gekleurd . Ik zal eens een foto opzoeken ervan .
Arme Shadow.. ik hoop dat ze snel vinden wat de hoge koorts en bloedarmoede veroorzaken.

En bij Callas kan het best een hoefzweer zijn wat boven aan de kroon rand gaat doorbreken.
Maar dan zou ze meer op 3 benen moeten gaan lopen. Je zou denken dat ze zich verstapt heeft.

Sterkte met de ziekenboeg... En een knuf van mij.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:55

He wat vervelend allemaal zeg... sterkte monique

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 21:00

Hi Sandra, we zaten tegelijk te posten. Ik denk dat de bloedneus van Shadow heel helderrood genoemd kan worden. En dus zou het te maken hebben met het ademhalingssysteem. Een gesprongen adertje is anders dacht ik. Ik zou graag die foto van Joey zijn neus zien. Kun je die hier misschien posten? En rot trouwens dat hij dat ook wel eens heeft. Hopen maar dat het niet te veel voorkomt bij hem.

Ik hoop idd dat Callas zich alleen maar verstapt heeft, maar ik vrees zelf van niet, want ze zet haar been echt ver naar voren, zo van: het doet zeer in mijn voet ik ga er niet op staan. Denk ik. Maar ik weet het uiteraard niet zeker, maar ik denk zelf dat het toch een zweer zal gaan zijn en ik hoop maar heel erg dat het geen bevangenheid is.

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:02

Foto gevonden.
Hier zie je dat het waterig is en een klein straaltje.
Afbeelding

Je ziet ook dat de druppeltjes op de grond erg waterig zijn.

Je kunt ook eens voelen of je pulsatie voelt aan de benen bij Calles.
Dit doe je door je je duim en wijsvinger op de aders te leggen . Je voelt de ader dan kloppen . Dat is ook n teken dat ze bevangen kan zijn.

Edit : nog tekst toegevoegd
Laatst bijgewerkt door joey2010 op 20-10-20 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:04

Poeh jeetje wat heftig. Veel sterkte :knuffel:

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 21:06

aha, dank je Sandra voor de foto. Dat is idd totaal anders dan Shadow, gelukkig voor Joey. Bij Joey is het gelukkig inderdaad een dun straaltje. De kleur van Joeys bloedneus lijkt iets donkerder dan bij Shadow. Het is zeker niet zo'n klont als bij Shadow iedere keer.

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:12

Nee het is altijd waterig bloed zeg maar.
Ook de druppels die op de grond vallen zien er niet donker uit , maar echt waterig bloed.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 21:14

Bij Shadow is het echt dik. Zeker niet waterig. Om 22u ga ik de avondronde doen. Dan update ik weer even.

Sintara

Berichten: 7416
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:17

Ik heb het wel heftiger gezien dan bij shadow hoor, en dat was een gesprongen ader. Zelfde kleur ook.

Die pony was tijdens een buitenrit solo terug naar huis gegaloppeerd (denk wel dat ze een half uur achter elkaar flink door had gegaloppeerd), bloed stroomde er in een klein straaltje uit, best eng om te zien. Maar dat was dus niet erg en hield vanzelf op..

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 21:18

Dan maar hopen dat het dat is Sintara.

Sintara

Berichten: 7416
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:20

Ja, z'n koorts en lusteloosheid vind ik enger. Hopelijk is het vanavond wat gezakt

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:20

:knuffel:
Zooo balen...

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:30

Mo, hoe lang duurt zo'n bloedneus bij Shadow per keer? Tineke, mijn tweede paard had af en toe een bloedneus, maar al jaren, echt af en toe. Meestal met warm weer, met wat inspanning. Het druppelde dan wat, altijd hetzelfde neusgat en met een kwartiertje-half uur was het weer over. Op een gegeven moment bleef het lichtjes bloeden en toen ben ik naar een DA gegaan voor een scopie. Die stuurde me door omdat zijn apparatuur niet fijn genoeg was. Bij de andere kliniek bleek dat ze een tumor in een bijholte had. Zij was toen 22, had ook al artrose en was de laatste weken voor de scopie weer net zo sacherijnig als ze voordat ik haar kocht op de manege was. Ik heb haar toen in laten slapen. Dit was een Gelderse, dus een redelijk groot paard. Ik weet niet of de apparatuur van jouw DA zo fijn is, dat hij bij een shet de bijholtes kan bekijken. Zij had overigens geen koorts en liep ook niet wankel. Of ze bloedarmoede had weet ik niet, want haar bloed is toen niet getest. Ik heb er ook geen foto's van, dat "deed" je toentertijd niet...
Geen opbeurend verhaal, maar wel iets wat ik heb meegemaakt.

En voor wat betreft Callas, ik gok toch nog steeds op een hoefzweer. Het naar voren wegzetten doet wel aan hoefbevangenheid denken, maar ik vind haar lopen er niet echt naar. Dat voelen van een digitale pols ( bij voornamelijk hoefbevangenheid duidelijk te voelen) doe je in de kootholte. En het behang kort maken, daar dacht ik ook al aan. met al die haren zie je niets wat er op dat onderbeen zou kunnen zitten of inderdaad een zweer die doorbreekt. En wat er bedoeld werd met de nek: je pakt de manenkam beet en die moet je dan soepel heen en weer kunnen bewegen. Als dat niet lukt, is hoefbevangenheid weer wel meer in beeld.

O ja, Atypische Myopathie is het zeker niet hoor, dat gaat zoveel sneller en dan moet je al Esdoornzaden hebben ( van die helicoptertjes zeg maar).

Ik ben echt benieuwd wat je straks aantreft, mijn duimen draaien voor je hoor!

En ja, steun van je partner hierin zou wel heel fijn zijn, maar als hij het slecht trekt als het zo wisselt met ze of als jij daardoor meer bij hun moet zijn zit dat er niet in. Dat is dan maar zo, met heel veel dingen steunen jullie elkaar, dit is dan even teveel voor hem.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 21:49

Jet schreef:
Mo, hoe lang duurt zo'n bloedneus bij Shadow per keer? Tineke, mijn tweede paard had af en toe een bloedneus, maar al jaren, echt af en toe. Meestal met warm weer, met wat inspanning. Het druppelde dan wat, altijd hetzelfde neusgat en met een kwartiertje-half uur was het weer over. Op een gegeven moment bleef het lichtjes bloeden en toen ben ik naar een DA gegaan voor een scopie. Die stuurde me door omdat zijn apparatuur niet fijn genoeg was. Bij de andere kliniek bleek dat ze een tumor in een bijholte had. Zij was toen 22, had ook al artrose en was de laatste weken voor de scopie weer net zo sacherijnig als ze voordat ik haar kocht op de manege was. Ik heb haar toen in laten slapen. Dit was een Gelderse, dus een redelijk groot paard. Ik weet niet of de apparatuur van jouw DA zo fijn is, dat hij bij een shet de bijholtes kan bekijken. Zij had overigens geen koorts en liep ook niet wankel. Of ze bloedarmoede had weet ik niet, want haar bloed is toen niet getest. Ik heb er ook geen foto's van, dat "deed" je toentertijd niet...
Geen opbeurend verhaal, maar wel iets wat ik heb meegemaakt.

En voor wat betreft Callas, ik gok toch nog steeds op een hoefzweer. Het naar voren wegzetten doet wel aan hoefbevangenheid denken, maar ik vind haar lopen er niet echt naar. Dat voelen van een digitale pols ( bij voornamelijk hoefbevangenheid duidelijk te voelen) doe je in de kootholte. En het behang kort maken, daar dacht ik ook al aan. met al die haren zie je niets wat er op dat onderbeen zou kunnen zitten of inderdaad een zweer die doorbreekt. En wat er bedoeld werd met de nek: je pakt de manenkam beet en die moet je dan soepel heen en weer kunnen bewegen. Als dat niet lukt, is hoefbevangenheid weer wel meer in beeld.

O ja, Atypische Myopathie is het zeker niet hoor, dat gaat zoveel sneller en dan moet je al Esdoornzaden hebben ( van die helicoptertjes zeg maar).

Ik ben echt benieuwd wat je straks aantreft, mijn duimen draaien voor je hoor!

En ja, steun van je partner hierin zou wel heel fijn zijn, maar als hij het slecht trekt als het zo wisselt met ze of als jij daardoor meer bij hun moet zijn zit dat er niet in. Dat is dan maar zo, met heel veel dingen steunen jullie elkaar, dit is dan even teveel voor hem.


Hi Jet, je eerste alinea is wat ik ook las op die site van die organisatie. Vandaar ook dat ik erg bang ben voor de nabije toekomst. Voor zover ik het vandaag heb kunnen zien, heeft hij nu 3x zo'n erge bloedneus gehad.

helicoptertjes hebben we gelukkig niet, vandaar dat deze es kennelijk wel gegeten mag worden.

En Callas, eerlijk gezegd ben ik met haar niet eens zoveel bezig. Ik ben vooral erg bezorgd om Shadow.
Callas is nog zo jong wat er ook komt, dat komt wel weer goed. Ik zal straks haar manenkam heen en weer doen. Wat apart dat dat met hoefbevangenheid te maken kan hebben. Wat je beschrijft lijkt dan idd niet op hoefbevangenheid. Gelukkig dan maar.

Maar Shadow, mijn oude man. Klinkt echt als jouw paard van toen. Dat had ik ook gelezen op die site, vandaar mijn angst.

En mijn vriend is nu wel supportif, gelukkig in deze nare situatie. Maar in het dagelijks leven van ons, is hij niet met dieren bezig. En dat is ook niet erg, we hebben allebei zodoende onze eigen bezigheden en dat is prima. We zijn gestopt met werken toen we 36 waren en naar frankrijk geƫmigreerd en leven vanaf die tijd als pensionada's en dus zijn we 24/7 bij elkaar. Je moet je eigen ruimte en hobby's hebben om al zo jong dit te kunnen uithouden. Dus dat ik mijn dieren heb is prima. Het is mijn ding. Het wordt pas lastig als er iets moet met die dieren wat ik niet kan. Dan moet ik mijn vriend inschakelen en het is dan een uitdaging om hem ervan te overtuigen dat wat ik wil nodig is. En daarbij zijn dieren duur in onderhoud en we leven van spaargeld. Dus het is best moeilijk als de dieren uit verhouding duur zijn tot ons. Neem daarbij dan zijn moeilijkheid dat hij niet tegen verandering kan (aspergerachtig) en dat botst. Maar zoals je zegt, de rest van de 99% hebben we het samen enorm goed al 32 jaar.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 22:26

ok avondcheck gehad. koorts van Shadow gezakt naar 38,4. 2x gemeten. dus dat is fijn. Hij stond echter te trillen. En van zijn bloedneus helemaal NIETS meer te zien. Ook geen wond overigens.

En nu vrees ik het volgende: Gesteld dat ik al misschien weken of zelfs maanden alleen hem gezien heb wanneer het bloed gewoon weer weg was. Zoals nu net en vanmiddag bij de da. Je ziet er echt niets van, zelfs geen bloedje op zijn snorharen of huid. Niets. Als ik dat al misschien maanden niet gezien heb, kan daar dan zijn bloedarmoede vandaan komen?

Ik ben echt bang dat dit al heel lang aan de gang is en dat er niets meer aan te doen zal zijn.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:30

Wat betreft de manenkam, ik heb geleerd dat de nek, manenkam zo zacht moet zijn als vrouwenborsten :+ . Dan is het goed.
Bloedneus weet ik niets vanaf. Zo sneu!

Sintara

Berichten: 7416
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:33

Nou ik vind het een goed teken mo, niet teveel doemdenken hoor! Je houdt hem in de gaten, medicatie lijkt aan te slaan- koorts is enorm gezakt, bloedneus weer opgehouden en hopelijk heb je snel uitslag van het bloedje :)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 22:36

Dank lieve mensen voor de opbeurende woorden. ik moet nu gaan slapen, ik ben zelf misselijk en duizelig. Misschien van de stress, of ik heb wat onder de leden misschien. Trusten

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:40

Monique Essen en Esdoorns zijn twee heel verschillende soorten bomen. Essen zijn zeg maar luchtige bomen als ze vol in blad staan, Esdoorns geven echt heel veel schaduw als ze vol in blad staan. Als je googlet of hoe je dat ook noemt, zie je dat verschil echt wel.

Fijn dat de koorts bij Shadow gezakt is, na de koliekoperatie van Lou moest ik haar ook dagelijks temperaturen en als het boven de 38,5 kwam moest ik direct met de kliniek bellen. Eerst deed ik dat 's avonds en dan was het vaak 38,4, dus best spannend, totdat ik 's ochtends ging meten, dan was het rond de 38. Dus nu bij Shadow 's avonds 38,4 geeft wel aan dat de spuiten van de DA hun werk doen!
wel apart dat je bij Shadow na zo'n bloedneus er niets meer van terug ziet, nergens opgedroogd bloed...
Het kan natuurlijk dat Shadow het al had op je vorige adres, maar ik denk dat je dan ook al wel had gemerkt dat hij niet zo vief was als daarvoor. Je had hem toch heel veel in handen daar. Ook met het wandelen met Callas, waar Shadow meeliep ging prima, als hij dat toen al had gehad, had je dat echt wel een keer opgemerkt lijkt me.

Ik snap heel goed dat Shadow nu al je aandacht krijgt en dat Callas je minder bezighoudt nu hij zo slecht is, maar bedenk wel dat Callas ook haar aandacht voor haar probleem nodig heft hoor :knuffel: ! Die manenkam: als die hard is heeft ze teveel suikers en zetmeel binnengekregen door bijvoorbeeld vet gras of teveel krachtvoer en dat geeft zijn weerslag op de hoeven kortweg gezegd.

Als laatste: welterusten, goed slapen, nu kan je er niets aan doen, dus je hebt je slaap nodig! Morgen een nieuwe dag en dan kan je alleen iets doen als je nu goed slaapt!

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:49

Es (engels : ash) is een boom die zowel nat als droog heet brand, en die het vee inderdaad lekker vindt, waarschijnlijk de 2 redenen dat de vorige bewoners ze geplant hebben.
Esdoorn (engels : maple).

Berdien

Berichten: 64528
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:50

Ach wat een zorgen toch :(:) Heb je nog een beetje kunnen slapen?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 09:55

Hi allemaal. Niet goed. Vanmorgen 40,9!!!! 2e meting 40,8. En weer een bloedneus. Maar hij wil wel heel graag eten, zowel bix, graantjes, gras, blaadjes en hooi. Ik houd hem in zijn boxje vandaag. Ik ga nu de dierenarts weer bellen.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:13

Sterkte met de paardjes Monique! :knuffel:

Sintara

Berichten: 7416
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:14

Ah nee he.. Succes straks met de dierenarts. Ik duim voor jullie

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 10:18

Net gebeld.
Shadow heeft waarschijnlijk leukemie.
De bloedtest wees uit dat hij enorm extreem veel witte bloedcellen heeft en dat hij nauwelijks tot geen bloedplaatjes meer heeft.
Geen witte bloedcellen zegt internet dit=Ernstige, onverklaarbare vermoeidheid, Zonder aanwijsbare reden afvallen.
Opgezette lymfeklieren, bijvoorbeeld in de hals, oksels of liezen.
Steeds terugkerende infecties.
Bloedingen en onverklaarbare blauwe plekken.
Zware bloedarmoede.
Verhoogde hartslag.
Score van Shadow bijna alles.

Geen bloedplaatjes meer, internet zegt=verstoorde aanmaak in het beenmerg, Doorgaans begint de bloeding ter hoogte van het tandvlees en neusslijmvlies.

De dierenarts kan echter niet begrijpen waarom Shadow dan zo'n eetlust heeft. Ik ga nu naar de kliniek om wat dingetjes te halen om het Shadow comfortabeler te maken.