[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 20:10

Ik bekijk het maar van een positieve kant, Balance. Inderdaad met alles wat kan, gaat het ook leuk. Ik ga wel TRT wat meer afwisselen met lange lijnen bijv en toch trainen aan gaan slepen, dat is ook een uitdaging.

Marocje, dapper dat je toen weer opgestapt was. Knetteren is toch een andere beleving dan schrikken. Knetteren zou ik wel heel boos om zijn geworden want dat is stout en mag niet, maar schrikken is anders.

Marocje
Berichten: 5626
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:19

Ohja dat was zeker anders! Praat wel over 6 jaar geleden ofzo, maar toen reageerde ik ook heel anders: wou hem juist erdoorheen rijden want knetteren mocht zeker niet, maar toch die ‘joligheid’.

Maar dat ie daarna zo lief was, verbaasde me toch. Dit zag ik ook als een vorm van excuses maken. Want tja, dat jouw ruiter eraf vliegt door jouw angst reactie, of door jouw veel teveel onbeheerste energie, beide was niet de bedoeling.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:41

Monique1963 schreef:
Dank Pien. Ja het is gewoon weer pech. 100 keer zit ik haar paniekdraai wel uit, maar dit keer weer niet.

Inventarisatie na een hete douche en een blik in de spiegel: 6 kerstkilo's te zwaar ;-) , een schaafwond op mijn rug en mijn linkerheup (uiteraard degene die al zo'n zeer doet) heeft een grote witte plek met twee blauwe plekken erin. En verder erg veel spierpijn overal. Denk dat ik vanavond maar een paracetamolletje neem.

Vriendje vroeg nog of ik haar geen kalmeringsmiddel kon geven. Oeps. Ik realiseerde me ineens dat het magnesium opging voor de kerst. Zou dat dan zoveel helpen? Ervoor was ze inderdaad al tijden lang lief. Ik heb al nieuw spul in huis, magnesium maar ook nog met iets erdoor, weet niet wat, daar wilde ik mee gaan beginnen in het nieuwe jaar. eh, had ik even vergeten.

Ik heb mijn vriend nu wel beloofd dat ik niet meer alleen ga rijden of trainen ohz. Dus als het zadel erop gaat, gaat hij mee.


Allereerst Monique, de allerbeste wensen voor 2020.

Ik vind het ontzettend rot voor je dat je weer van Callas afgeknald bent maar vind het wel reuzeknap van je dat je er toch weer op gestapt bent en het rijden goed hebt kunnen afsluiten :)
Wellicht dat er in de week dat je er niet was toch iets met Callas gebeurd is wat haar weer triggerde. Je moet er vanuit gaan dat het ondanks haar stoere uiterlijk een super sensibel maar ook super intelligent paard is. Ik wilde je inderdaad Warwick Schiller aanraden maar dat is hierboven al benoemd :)

Ik heb je eerder al aangeraden Magnesium in te zetten maar ook Hennepzaad. Echt dat maakt hier bij Hjorinn zo'n enorm verschil. Zonder dat denk ik dat ze een soort van 2e Callas zou zijn qua reacties. Gelukkig heb ik haar moeder hier ook dus daar heeft ze best wel veel steun aan bij het rijden.

Wij hebben ook 2 kleine hondjes waarvan eentje, Pikachu, elk jaar weer panisch is voor vuurwerk. Hij is dan echt de hele dag van slag. Nou heeft Pika sinds een klein jaartje hartproblemen. Een lekkende hartklep. Hij wordt 12 dus tsja dat kan. Ook had hij tot een half jaar terug geregeld een soort van tia-achtige aanvalletjes dat hij even helemaal weg was. Geen epileptie maar het schijnt meer voor te komen bij oudere honden. Ik weet even de naam niet meer van die toevalletjes.
Vanwege die toevalletjes heb ik Pika 3/4 jaar terug op magnesium gezet en hij heeft sindsdien geen toeval meer gehad. Ook krijgt hij sindsdien dagelijks hennepzaad bij. Vanwege de hoeveelheid goede aminozuren die er in zitten die weer gunstig werken op de spieren in het hele lichaam.
Dus ook de hartspier.
Gewone hennepzaad is geen doping of drug. Het doet door de vele belangrijke aminozuren wel iets met het serotonine level in het bloed, serotonine is een neurotransmitter en werkt als een soort van gelukshormoon :) Hennepzaad bevat o.a. het aminozuur Tryptofaan. Dit aminozuur is nodig voor mens en dier om serotonine aan te maken. Tevens bevat hennepzaad Gammalinoleen wat een hormoonregulerende werking heeft.

In elk geval hadden we deze jaarwisseling een volkomen normale Pikachu die zich van het vuurwerk totaal niets aantrok. Hij heeft heerlijk relaxed liggen pitten op de bank.
Ik heb al jaren niets veranderd aan zijn voer dus de magnesium en hennepzaad hebben hem heel relaxed gehouden. Als het zelfs bij een hondje werkt probeer het dan ook 's bij Callas.

Ik maal in een oud koffiemolentje de hennepzaad elke ochtend. Niet te lang malen want dan krijg je een soort van pindakaas substantie :D Bij een paard geleidelijk de dosis verhogen. Begin bijv. met 10 á 15 gram per dag en ga door tot ongeveer 40 á 45 gram als dagdosering. Je moet met 2 á 3 weken duidelijk verschil zien als het werkt :)

Even wat gekopieerd van internet over serotonine:
https://dieetvandaag.nl/2898/2013/07/19 ... van-eiwit/
https://www.bedrock.nl/serotonine-aanmaken/

"Serotonine reguleert onder andere je dag- en nachtritme. ... Depressie en angsten zijn eveneens gevolgen van een tekort aan serotonine. Gezien serotonine invloed heeft op je stemming kan een chronisch tekort eraan uiteindelijk leiden tot depressies. Bij depressieve mensen is het gelukshormoon dan ook minder aanwezig"

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 12:25

Hi Allemaal weer, dank Henny voor je uitgebreide uitleg, lief dat je altijd weer de tijd neemt alles zo uit te schrijven.

Ik heb hennepolie, zit daar ook serotonine in? Ook daar ben ik voor de kerst mee gestopt, omdat ik niet wilde dat de oppas al die middeltjes moest geven met mogelijk veel te veel of veel te weinig.

Vanmorgen bij het voeren was ze lief, maar ik kan het me verbeelden maar toch is er iets. Een onrust. Ze is niet zo knuffelig meer, ze is ongedurig. Voor de kerst liet ze zelfs een keer haar hooi voor knuffels staan, nu is ze alleen maar op eten belust. Ik krijg hierdoor de indruk dat er iets veranderd is. Mogelijk is er inderdaad iets gebeurd tijdens die week dat ik weg was. Edit: ik heb het gevoel dat ze zich afsluit.

Wat jammer met Callas is, is dat het soms weken duurt ik eer weer op het niveau van ervoor was. Maakt niet uit met welk stukje training. Afijn. Vandaag ga ik 'mennen'.

O en ik was niet bewust van hoeveel spieren een mens in zijn lijf heeft... Morgen is het de derde dag, dan schijnt het het ergste te zijn. Wish me luck...

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:39

Monique1963 schreef:
Hi Allemaal weer, dank Henny voor je uitgebreide uitleg, lief dat je altijd weer de tijd neemt alles zo uit te schrijven.

Ik heb hennepolie, zit daar ook serotonine in? Ook daar ben ik voor de kerst mee gestopt, omdat ik niet wilde dat de oppas al die middeltjes moest geven met mogelijk veel te veel of veel te weinig.

Vanmorgen bij het voeren was ze lief, maar ik kan het me verbeelden maar toch is er iets. Een onrust. Ze is niet zo knuffelig meer, ze is ongedurig. Voor de kerst liet ze zelfs een keer haar hooi voor knuffels staan, nu is ze alleen maar op eten belust. Ik krijg hierdoor de indruk dat er iets veranderd is. Mogelijk is er inderdaad iets gebeurd tijdens die week dat ik weg was. Edit: ik heb het gevoel dat ze zich afsluit.

Wat jammer met Callas is, is dat het soms weken duurt ik eer weer op het niveau van ervoor was. Maakt niet uit met welk stukje training. Afijn. Vandaag ga ik 'mennen'.

O en ik was niet bewust van hoeveel spieren een mens in zijn lijf heeft... Morgen is het de derde dag, dan schijnt het het ergste te zijn. Wish me luck...


Monique, hennepzaad en de olie bevatten van zichzelf geen serotonine. Ze bevatten wel beide alle essentiële aminozuren die een mens en dier nodig hebben. Tryptofaan zit daar ook bij. Ik heb net even gezocht op internet en het zit inderdaad ook in de olie. Tryptofaan is een belangrijk aminozuur wat het lichaam nodig heeft voor de aanmaak van serotonine. Ik weet alleen niet hoeveel een paard van de hennepzaad olie nodig heeft per dag.

Hjorinn is met hennepzaad bijvoeren ook veel knuffeliger. Kijkt dan ook mooi rustig uit de ogen. Je schrijft dat je het gevoel hebt dat Callas zich afsluit. Dat gevoel had ik eerder ook vaak bij Hjorinn. Zo'n 2 maanden terug had ik de hennepzaad op. Toen dacht ik ook, ach ik kan er wel even een paar weekjes mee stoppen. Nou dan zie ik rap verschil bij haar. Ook vooral een bep. soort onrust maar zij wordt dan ook gelijk flink dominant. Ook richting de andere paarden. Ik vermoed dat bij haar hormonaal ook een stuk meespeelt qua onrust en gedrag.

De 2 seniordames krijgen ook hennepzaad bij. Daar merk ik totaal geen verschil qua gedrag maar dat hoeft ook niet. De oudjes blijven met hennepzaad veel mooier in de bespiering en vacht.
Ik haal het bij een winkel die veel verschillende soorten zaden voor vogels verkoopt. Ik heb Franse hennepzaad maar de soort maakt niet uit. Ook niet of je kleine of grote zaadjes hebt. In Duitsland wordt zelfs speciale paardenhennepzaad verkocht maar die is belachelijk duur. Alle soorten hennepzaad schijnen qua samenstelling hetzelfde te zijn.

Hier een link van die duitse paardenhennepzaad:
https://www.pferdehanf.de/was-ist-pferdehanf/

Een zak van 4 kilo kost daar slik ...97 euro. Ik betaal voor een zak van 15 kilo afhankelijk van de grootte van de zaadjes ongeveer 30 euro :)
Maar op die link staat wel veel interessante info. Zo schijnt hennepzaad ook positief te werken bij paarden met EMS.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:49

Wat balen dat je er af bent gevallen Mo, sterkte met de spierpijn! Behalve het voer, is er natuurlijk nog iets gebeurd: jij was weg en iemand anders ging opeens wat met haar doen. Die combinatie had ze nog niet meegemaakt.
Zelfs al ging het wandelen/longeren of wat dan ook helemaal prima, ze kan dat heel gek hebben gevonden..

pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:57

balance schreef:
.
Shiller begint al met kijken naar wat zijn paarden vertellen zodra hij welke interactie dan ook met ze aangaat en hij reageert navenant.


Deze vind ik een hele belangrijke. Callas doet me heel erg aan Polie denken toen ik haar net had.

Vanochtend was ik weer beter, en na een week dus niet rijden besloten om Chico weer te gaan rijden. Ik had het hem gisteren al verteld. Paarden staan op een nieuwe wei. Hebben dus weinig echte aandacht gehad en klitten nu na een week dus meer.
Om een lang verhaal kort te maken, ik pakte Chico en ik vond hem erg heftig. Dus paard gezadeld (hulp van manlief, want hij bleef maar hinniken) en lopend naast hem op stap gegaan uiteraard van Polie af. Een auto passeerde en hij was daar nogal dribbelig op, dus ik werd bevestigd van het feit dat ik een juiste keuze had gemaakt om bij de start er maar eerst naast te lopen.
Strenge tik op zijn neus gegeven met mijn hand, want hij wilde niet stil staan met opstappen, en toen was hij super braaf en zijn we gaan rijden. Hij was heftiger maar braaf en 1x moeten afstappen want hij zag een trampoline links en grote plastic klapperende hooibalen rechts. Naast de hooibalen op het einde weer opgestapt, brave pony, en heerlijk het bergopwaarts het weggetje gegaloppeerd, want was de enige plek met al die kledderzooi, waar dat zou kunnen. We hebben een grote ronde gemaakt, veel gestapt→ glad, ook gedraafd waar het kon en een heel nieuw stuk erbij weer gepakt. Op het einde herkende hij opeens de weg , en ik had voor mezelf een plek afgesproken waar ik eraf zou gaan om laatste stuk (langs wei Polie) ernaast te gaan lopen. Helaas ben ik er 500 meter eerder afgegaan→ dat vond hij dus helemaal niet leuk want toen moest hij braaf achter de stok blijven en stappen (dribbelen was dat maar hij bleef braaf := ), maar ik zat op een bommetje en ik dacht "als ik hem niet kan houden, kost het me maanden en maanden voordat ik dat weer uit zijn systeem heb, dus laat ik maar geen risico nemen") en kordaat er naast gaan lopen.
Dus weer veilig thuis gekomen, afgezadeld en hij bleef braaf zelfs toen ik hem naar de wei bracht en we eventjes terug moesten om zweep op te pakken (ik loop altijd met dressuur zweep, zodat ik een tikje kan geven dat hij voorwaarts moet als hij niet mee wil komen of de stok voor zijn neus kan houden wat betekent dat hij daar achter moet blijven).

Ben ik tevreden→ NEE! Ben ik ontevreden→ NEE! Ik denk dat alle feiten en omstandigheden in aanmerking genomen, dat dit vandaag het meeste haalbare was en we hebben hele stukken heerlijk gereden. MAAR, hij was te hieperdepiep en te geagiteerd, dus hopelijk over 2 dagen kan ik hem weer mee nemen. Eens om de dag gaan rijden.

Kijk eens Monique, of er signalen waren waaruit bleek, dat je er beter eerst even naast had kunnen blijven zodat hij weer rustig werd.
Zelf ben ik pas na 20 minuten wandelen, op Chico gestapt toen hij volop begon te briesen en zich ontspande.
Ik moest hier aan denken, want jij was er ook een week niet, net als ik→ en Callas reageert daar dus ook op net als Chico. Maar als Chico niet rustig was geworden met ernaast lopen, had ik die hele grote ronde gedaan met er gewoon naast lopen. Ik zeg dus niet dat dit de manier is die ook bij Callas werkt, maar bij Chico werkt het wel. Zodra ik er naast loop is hij braaf en rustiger→ vele male.

Morgen wens ik je heel veel succes met je spierpijn. Ik vind het heel naar dat je weer zo gevallen bent→ om minder zou je afhaken denk ik dan. Ook vind ik je dapper. Mijn verhaal is dus geen kritiek!, maar meer, kijk eens, ik ben veel voorzichtiger als jij, want met mijn krakkerige lijf van 61 jaar wil ik er gewoon niet afvallen en ik wil niets negatiefs inprenten bij Chico, zoals gelukt om er vandoor te stuiven tot aan thuis (heeft mij bij Hercule jaren gekost voordat dit helemaal uit zijn systeem was en eigenlijk is het er nooit helemaal uit gegaan), misschien dat dit ook bij jou kan helpen→ weet ik dus niet hé.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:01

Hey allemaal wat lief dat jullie blijven reageren, vind ik echt heel fijn. Ik leer veel van jullie en ook hoop ik dat alle antwoorden voor jullie zelf misschien ook interessant zijn.

Ik begin onderaan met reageren. Pien, dank voor het opschrijven van je verhaal, ik vind kritiek nooit erg. Ik beschouw kritiek eerder als goede raad en als het onderbouwd wordt dan is het prima. Ik heb het al eens eerder gezegd en je ook geschreven, ik denk dat Chico en Callas veel van hetzelfde hebben. Uiteraard zijn ze individuen en zijn er wel degelijk verschillen, een ruin is sowieso heel anders dan een merrie, maar ik blijf overeenkomsten zien.

Daarom schreef ik je ook eerder al dat ik denk dat jij het goed doet zoals je doet en ik het toen Callas kwam op jouw manier had moeten doen. Het lezen van een paard vooraf dat je begint aan een training is daar eentje van, zodat je meer voorbereid bent op wat er gaat gebeuren. Dat doe jij en dat vind ik goed. Ook heb jij geen problemen mee met wandelen en afstappen wanneer dat beter voor je voelt.

Toen ik met Callas begon zat nog in mijn systeem dat je never nooit afstapt van een paard en wandelen met een paard daar had ik nog nooit van gehoord. Wie weet hoeveel beter het nu was gegaan als ik al die kennis toen had gehad. Maar dat is achteraf. Dus doe jij vooral zo verder als je doet met Chico, vooral het lezen van zijn gemoedsrust is denk ik belangrijk en stem daar je activiteit op af.

Of ik Callas anders vond gisteren dan normaal. Achteraf gezien wel, maar ik vond dat verschil niet belangrijk genoeg om in te zien dat ze schrikkeriger zou kunnen zijn. Ze week al in de stal voor me, ook met opstijgen week ze en dat doet ze écht anders never nooit meer. Ze is superbraaf daarin. Ik dacht op dat moment dat het aan de training van de dag ervoor lag waarbij ik veel grondwerk met wijken had gedaan. Maar nu terugkijkend gaf ze aan dat ze mij of iets aan of in mij eng vond en zich daarvan terugtrok. Waaraan dat ligt weet ik uiteraard niet.

Dus Sintara misschien heb je gelijk en is ze beledigd of zo dat ik er een week niet was. Zou kunnen. Zou me zeer gevleid voelen als dat zo zou zijn. Nu is ze wel afgelopen zomer 3 weken verzorgd door een ander meisje, maar dat was een heel ander soort meisje. Dat was een knuffelmeisje van 15 en die vond ik heel anders dan het meisje of vrouwtje wat nu voor de dieren gezorgd heeft. Dit was een zakelijke tante en bij de kennismaking met Callas zag ik geen penny verliefdheid. Gewoon meer zakelijk van wat er moest gebeuren. Dus het kan dat Callas ergens van geschrokken is bij haar of dat die vrouw misschien heel hard of boos is geweest? Geen idee. Had ik maar camera's opgehangen...

Zo had ik zojuist ook weer iets heel raars. Ik wilde gaan 'mennen'. Ik kom met het hoofdstel en voor het eerst sinds járen, neemt ze het bit niet zelf aan. Sterker nog, ze wilde haar mond niet eens open doen. Dat is heel abnormaal en lijkt er ook op dat ze zich afsluit van mij. Dus ik heb haar toch het bit ingedaan en heb haar uitgebreid een tussen-navel-en-uierknuffel als beloning gegeven en toen geeuwde ze, en vond ik het goed om toch met haar wat menwerk te gaan doen.

En wat ging dat goed! Zo heerlijk om achter die dikke kont te lopen, hahaha. Er was verschrikkelijk veel engs. Mijn vriend was hout aan het splijten met de machine achter de tractor en dat maakt lawaai en vooral onregelmatig lawaai. Dus toen we mennend de stal uit kwamen moest ze dat eerst eens even uitgebreid bekijken. Dat mag. Maar ja, ben ik weer ongeduldig, had ik natuurlijk moeten wachten tot zij aangaf dat het ok was door ontspanning van haar hals, dus na eventjes klik ik met de tong om verder te gaan. Schrok ze zich helemaal wezenloos van, o ja, er was nog een vrouwtje achter mij.

Na een eerste schrik volgen er altijd veel brrr-tjes en we hadden een deins. Maar het mooie is, dat als je erachter loopt je een heel andere werking op het bit hebt vind ik. Dus ze liep keurig in de krul, zonder al te hard te trekken en omdat je zo'n lang eind leidsels hebt, is een mm in je hand ruim een cm in de mond op de stang en dus reageerde ze op de mm sturen. Dat vond ik echt geweldig. Ook veel halt gehouden en maar gewoon staan en ook achterwaarts gevraagd ging ook top. Ook soort wending gedaan om de achterhand (kon vroeger Shadow voor de kar zo goed!) en ook dat deed ze naar beste weten. Een knuffel geven was nu een lekkere staartkriebel en daar kon ze wel van genieten gezien haar lipje. Daarna weer terug naar stal en nu staan ze lekker in het land. Kijk dan heb ik weer genoten van wat ze allemaal kan en weet. En het schrikken was enorm beheersbaar omdat je zoveel inwerking hebt met leidsels. Dus dat ga ik vaker doen en dan met hindernisjes en obstakels en schrikparcourtje erin.

Nu nog even op Henny's info terugkomen. Dus in hennepolie zit hetzelfde als in hennepzaad. Dus ik zou het met hennepolie kunnen blijven doen. Is inderdaad heel duur spul, en ik had het gekocht voor haar verteringssysteem, maar als het helpt voor het karakter vind ik dat ook prima uiteraard.

Nou het was weer een heel verhaal, ik moet weer aan de slag, laatste hout stapelen van afgelopen houtkap.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:29

Monique1963 schreef:
Nu nog even op Henny's info terugkomen. Dus in hennepolie zit hetzelfde als in hennepzaad. Dus ik zou het met hennepolie kunnen blijven doen. Is inderdaad heel duur spul, en ik had het gekocht voor haar verteringssysteem, maar als het helpt voor het karakter vind ik dat ook prima uiteraard.


Klopt, in beide zit hetzelfde. Hennepzaad en ook de olie bevat als enige de juiste dosis Omega 3 en 6 voor paarden. Ook erg belangrijk :)

Ik heb zojuist meerdere sites uitgespit over dit onderwerp ook in verband met mijn eigen paarden :D

Voor kleine paarden rond de 500 kilo is de onderhoudsdosis 45 gr. hennepzaad per dag maar mag bij problemen best opgevoerd worden tot 1,5 en zelfs 2x zoveel. Bijvoorbeeld bij zomereczeem en mok!

Van een goede koudgeperste hennepzaad olie is 1 á 2 eetlepels per dag voldoende. Oftewel 15 - 25 ml. per dag. Beide bevatten trouwens ook een behoorlijk aandeel natuurlijk vit. E. Ook niet verkeerd.

Ook las ik nog in een artikel over het ontstaan van een mogelijk serotonine tekort dat dat ook kan voortkomen uit een verminderde darmwerking !

hagelslag
Berichten: 9218
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:03

Volgens mij vind je vallen leuk!!
De meeste tips zijn al gegeven dus ik kan alleen beterschap en sterkte wensen.

@pien, ik stap inderdaad ook pas op als het goed voelt. Sws na het ongeluk van eind 2018.
In mei zijn mijn zusje en ik naar ameland geweest met beide ponnys.
Die van mijn zusje was knetterheet maar braaf(ze kende de omgeving nog) en de mijne was ook echt knetterheet maar ik heb haar nog niet zo lang dus ben ik ook eerst ernaast gaan lopen om de stres eruit te lopen.
En na 3 km ofzo ben ik opgestapt eb hebben we fijn kunnen rijden.
Had ik dat stukje ernaast lopen niet gedaan was ik gegarandeerd gevallen. We moesten langs een weiland met ehm jonge paarden die gingen racen...

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 16:14

Leuk je info Henny dank voor je uitzoekwerk! Ik geef inderdaad 20ml per dag verdeeld over twee voerbeurten. Of gaf, want daar ga ik nu dus weer mee beginnen. Daarnaast kreeg ze ook lijnolie zelfde hoeveelheid en dat ben ik ooit gaan doen ook nav een tip in dit topic voor darmen ook, omdat Callas een koliekpaard leek dat ene jaar. Ook geef ik iedere paar maanden een psyliumkuurtje voor haar darmen. Laten we het afkloppen maar tot op heden zeer tevreden. Dat rijmt. Dus vanaf vanavond start ik weer met de beide oliën en ook weer met het magnesiummiddel, er zit nog meer in, maar ik moet ff het etiket lezen eer ik het hier kan vertellen.

Hagelslag je hebt me door. Hahaha ik wil stuntvrouw worden en vallen is mijn hobby, grijns. Mwah. De spierpijn begint nu wel heftig te worden, vooral in mijn nek, aiaiai. Die nek is al zo kl.... en mijn heup, nah, laat maar zitten. Maar toch net weer een hele stapel hout gestapeld, in beweging blijven is het beste.
En verstandig Hagelslag dat je er zo lang naast hebt gelopen eer je het goed vond voelen. 3km is wel heel veel! Met mijn heup trek ik net 45 minuten lopen, dus voor mij had het wel een opgave geweest. Wel heel gaaf lijkt me dat, om te rijden op Ameland!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18202
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:44

Potverdikke, wat een interesante informatie over hennep!
Ook ik ben blij dat ik hier mee mag leren. Ik herken ook dat hele brave van zo’n type merrie met knuffelmeisjes. Die vragen niks van hen, willen alleen maar ‘zijn’.
Shiller heeft een leuk praktijk voorbeeld. Hij is eens tegen een paard aangelopen op een clinic (dacht ik maar dat kan vast iemand hier bevestigen) waar hij een beetje tot zijn eigen verbazing geen brood mee kon eten.

Hij werkte in de ochtend met het dier en had een conflict. In de namiddag zag hij het dier weer, als was in de handen van zijn eigenaresse, een jong meisje.
Hij deed de uitspraak (die van een onbekende auteur is): all horses need, at least once in their life, to be loved by a little girl.
En zo is het maar net ;)

hagelslag
Berichten: 9218
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:27

Beweging is opzich het beste na een val, maar rusten is ook belangrijk.
En jaa ameland was echt rete gaaf.
Sowieso wij kennen de weg daar :Y).
We hebben er vroeger gewoond. Dus het was een vakantie terug naar onze roots(fotos zijn ergens via mijn berichten wel te vinden).

Maar doe toch liever niet alsof je een stuntvrouw wilt worden.
Want je bent er niet goed in, stuntmensen krijgen wel blauwe plekken maar zijn als ze het goed doen niet zo beurs als dat jij naderhand bent.

Ik wil liever ook niet meer vallen, maar dat is omdat ik altijd iets breek als ik val

pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:07

Monique1963 schreef:
ik denk dat Chico en Callas veel van hetzelfde hebben. Uiteraard zijn ze individuen en zijn er wel degelijk verschillen, een ruin is sowieso heel anders dan een merrie, maar ik blijf overeenkomsten zien.


Dat weet ik dat jij dat vindt. Ik zie vooral verschillen.
Chico→ is heel ongecompliceerd en gewoon echt een heel gemakkelijk paardje. Callas is een diva, dominant met een gebruiksaanwijzing.
Chico kan heel goed alleen buiten rijden (moet wel onderhouden worden en door ziekte is dat dus een dikke week niet gebeurd en daarvoor is hij te kort hier nog), Callas is veel onzekerder en blijft maar spookjes zien met alle gevolgen van dien.
Chico is heel goed tot de les te roepen of negatief gedrag om te buigen naar positief. Halve ophouding, even strengere hand, als dat niet helpt even streng hem tot de orde roepen, als dat niet helpt een tikje of een tik, en als dat niet helpt dan ben ik gecontroleerd boos→ pijnlijke tik dat gelukkig nog niet veel gebeurd is.
Bij Callas onze diva, ligt dat toch echt wat gecompliceerder.
Het verschil in leeftijd is ook een hele belangrijke, Chico is 7 en Callas was nog zo jong toen ze net bij jou kwam.
Daarnaast Chico is altijd op Fantilhou geweest in de kudde en daar werd hij voor beginners en iedereen ingezet de afgelopen jaren toen zijn vrouwtje hem niet meer kon rijden.
Ik ben Chico zijn eerste echte vrouwtje→ de vorige had nooit tijd en was er niet en blijkt niet zo'n fijn mens te zijn, Callas had echt een vrouwtje die het zeer verdrietig vond om hem te laten gaan.
Jij haalt echt alles uit de kast om Callas te begrijpen en jij incasseert heel erg veel en ga iedere keer weer verder→ vind ik zo knap. Zo ben ik niet. Ik ben ongeduldiger, eerder boos en geen gezeur gewoon gaan Chico met die banaan want er is niets aan de hand. En tja, ik geef hem dus soms een echte tik (zoals vandaag en daar voel ik me dan naderhand zeer rot over, maar tja ik kan hegt niet meer terug draaien en de complimentjes die hij kreeg waren er ook).
Of anders gezegd, ik doe geen grondwerk, ik verdiep me niet in al die stromingen en dat doe jij wel en kijk eens hoe ver je al bent gekomen met Callas!! Onderschat dat niet.
Ik ben lui en hou het heel erg simpel. Goed is goed→ beloon, slecht is slecht→ straf. Als hij mij pijn doet, dan doe ik hem pijn. Dat is niet wat bokkers willen horen, maar zo gaat het hier wel. Ik heb die paarden zo vaak met elkaar bezig gezien→ die zijn echt niet flauw, een oortje→ geen reactie→ een bijt of knal geven ze elkaar dan, ik doe dat ook zo, en niemand van de paarden (of kinderen }> ), loopt over mij heen :o . Simpel zat.

En het belangrijkste verschil: jouw koningin ziet er prachtig uit en mijn prinsje is een viezerik ;)

Afbeelding

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:36

Monique ( en alle lezers/meeschrijvers): allereerst de beste wensen voor 2020!

Wat balen dat je gevallen bent, dat gun je niemand. Van Elvee ben ik maar 1 keer afgevallen, maar van Lou, mijn vorige paard, echt de eerste jaren onwijs vaak. Die kon de eerste jaren zo geconcentreerd op zichzelf zijn met rijden, dat als ze maar iets in haar ooghoek zag, of ineens iets hoorde, ze megasnel 180 graden omdraaide en dan of wegvluchtte, of stil ging staan en op haar voorbenen met haar hoofd omlaag heen en weer ging springen. Ik kon met dat laatste echt met geen mogelijkheid blijven zitten. Het nare was, als ik eraf viel, dat ze mega bang werd. Ik kon haar met geen mogelijkheid vasthouden en als ze los was, kon ik haar amper te pakken krijgen. Ze draaide dan echt het wit van haar ogen weg. Later ben ik dat gaan oplossen door haar eerst heel rustig te gaan longeren, net zo lang totdat ze stilstond en rustig wachtte als ik ter hoogte van het zadel naast haar stond. Dan pas stapte ik op. Soms alleen voor een paar rondjes stap, soms ook draf als ze zich echt rustig voelde. Door het longeren kon ik heel aardig inschatten hoe "haar kop stond"... Vaak had ik met dat vallen wel kleine blessures, in de 14 jaar dat ik haar heb gehad is het "maar" twee keer erger geweest. Ik kon mezelf heel goed zeggen dat ik niet bang was, maar als ik er nu over nadenk en als ik bedenk hoe ik met Elvee bezig was, was ik toch wel angstig. Juist omdat het voor mij onvoorspelbaar was wanneer ze wat ging doen. Overigens had Lou het eigenlijk altijd in de bak ( binnenbak nog erger dan buitenbak) en langs de weg ( wat ik haar zelf heb geleerd) vrijwel niet.
Lou had wel een verleden qua rijden, Elvee heeft dat ook... Maar waar Lou altijd in het negatieve bleef hangen, tot in lengte van jaren soms, is Elvee heel vergevingsgezind als er een keer iets misgaat en dat maakt dat ik haar nu wel volledig kan vertrouwen. Langs de weg ga ik nog niet alleen, wel met een ander paard of iemand met de fiets mee, maar hier zijn smalle wegen waar hard gereden wordt met vreselijk slechte bermen.
Bij Elvee ( heeft wat last van zadeldwang dat er niet uit gaat), zadel ik in de box op en singel ik pas in de bak aan. Rondje stap aan de hand linksom, gaatje erbij, rondje stap rechtsom, gaatje erbij. Zo zie ik ook gelijk of ze rustig of wat drukker is en of ik dus beter eerst wat aan de hand kan werken of dat ik er gelijk op kan.

Het is wel een heel verhaal geworden zo, maar misschien kan je er iets mee.

Lou heeft ook heel lang magnesium gekregen van me, dat werkte bij haar ook behoorlijk goed. Hennepzaad heb ik nooit aan gedacht, ik ga me daar van de week eens in verdiepen, altijd handig om van dat soort dingen meer te weten!

Verder vroeg ik me af of je Arnica of traumeel in huis hebt voor jezelf. Dat scheelt bergen in blauwe plekken en in spierpijn.

En als ik zo lees net dat Callas ook al moeilijk deed met het bit indoen, dan kan het niet anders of er moet toch het nodige gebeurd zijn toen jij er niet was, erg jammer! Het hoeft niet eens iets te zijn geweest dat voor andere paarden naar is, maar voor Callas was het allemaal HEEL NAAR denk ik.
Ik vermoed, als jij jezelf rustig kan houden en net als vandaag, na iets moeilijks voor haar ( op dit moment het bit indoen), haar beloont met iets van jou en haar, dat ze best snel weer terug in haar oude doen raakt hoor.

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:46

Allereerst jullie ook allemaal een mooi 2020!

Mo zo jammer dat dit nu weer gebeurd is.
Bij Callas is het zo dat haar " englevel " van 0 naar 10 ontzettend snel gaat!
Je krijgt geen tijd om te handelen ernaar.
Zoals Pien ook zegt , eens kijken wat haar voortekenen zijn, dus of ze al gespannen is bij het poetsen/ zadelen en opstappen. En als je merkt dat ze dan al wat meer gespannen is dan wat gaan grondwerken of haar kunstjes laten doen ipv rijden. Dan blijft het wat veiliger voor je eigen lichaam.

Ik vermoed ook dat er iets is gebeurd tijdens je afwezigheid , maar helaas zul je er niet achterkomen.
Je kunt alleen maar weer opnieuw beginnen met haar vertrouwen terug te winnen, in kleine stapjes dan bij Callas.

Goeie tip van Jet is hier ook gegeven om Arnica te smeren. Dit helpt heel erg goed tegen blauwe plekken.

maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:34

Poeh hé, dat jij nog de energie en de zin kunt opbrengen om te gaan rijden op Callas.....het is toch eigenlijk nooit ontspannen? Vroeger had ik een prachtig paard, echt een blikvanger, uitstekende afstamming en als veulen gekocht. Lekker in het land met kuddegenootjes op laten groeien, netjes en vriendelijk in laten rijden en daarna was de bedoeling dat ik met haar zou gaan rijden in de bossen........4 jaar lang gebeurde er elke rit wel wat, ze schrok overal van. Net als jij van alles geprobeerd qua voeding, osteopathie, training etc etc maar dat schrikken ging er niet uit. Bij de laatste rit die ik met haar maakte, schrok ze ergens van en zo ongelukkig dat ze uitglijdt en ik eronder lag, goddank alleen een gebroken been. Dat was de druppel, ik was er klaar mee, met pijn in mijn hart verkocht aan een hele dappere kerel die er gek op was een elke dag uren lang door de Duinen mee ging galopperen, nooit iets gebeurd bij hen. Daarna een bom proof Fjord ( van de Mercedes naar de Lada volgens mijn man maar wat een heerlijke Lada) gekocht en een fijne ijslander en het plezier in rijden weer terug gekregen. Is zoiets voor jullie beiden nu ook niet beter.......?

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:08

Haaa, ik ben weer terug!

Jeetje Mo, wat een ellende :=
Je zult wel erge spierpijn gehad hebben of niet?

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 19:45

Hallo allemaal, even algemeen voor ik weer op jullie inga, ja veel spierpijn gehad, ben afgelopen dagen meer gaan bewegen om contrapijn te krijgen zeg maar en ik heb nu alleen nog een heel erg stijve nek, pijnlijk stuitje, (toch weer) en mijn linkerheup is niet erg grappig. Maar verder gaat het goed!

Callas eet haar nieuwe magnesium goed op, dat is altijd weer even afwachten wat ze wel of niet lust. En voor Henny (en anderen geïnteresseerden) het is magnesium met calcium voornamelijk.

Ik wil graag eerst ingaan op de prachtige quote van Balance

balance schreef:
all horses need, at least once in their life, to be loved by a little girl.
En zo is het maar net ;)


Prachtig Balance! Heel mooie uitspraak. Ik kan het ook omdraaien. All human need, at least once in their life, is to be loved by a horse...

hagelslag schreef:
En jaa ameland was echt rete gaaf. Dus het was een vakantie terug naar onze roots(fotos zijn ergens via mijn berichten wel te vinden).


Lijkt me een supergave ervaring, Hagelslag. Je mag best wat mooie foto's hier neerzetten, hoor.

@Pien, iedereen doet het op zijn manier. Callas had overigens geen lief verdrietig vrouwtje. (je verwart Callas denk ik met het paard wat ik eerst bij die fokker wilde kopen) Callas liep in een kudde en werd alleen voor beginners gepakt om groepsritten mee te maken. Ze was niet dressuurmatig gereden. Volgens de fokkers was ze zelfs niet zadelmak gemaakt, maar men had er een zadel opgegooid toen men een keer een paard tekort kwam en ze hoefde niet afgericht te worden volgens hem, want ze deed alles braaf. 2 jaar was ze toen. Veel te vroeg...

Jet schreef:
Ik kon mezelf heel goed zeggen dat ik niet bang was, maar als ik er nu over nadenk en als ik bedenk hoe ik met Elvee bezig was, was ik toch wel angstig. Juist omdat het voor mij onvoorspelbaar was wanneer ze wat ging doen.
Maar waar Lou altijd in het negatieve bleef hangen, tot in lengte van jaren soms, is Elvee heel vergevingsgezind als er een keer iets misgaat en dat maakt dat ik haar nu wel volledig kan vertrouwen. Langs de weg ga ik nog niet alleen, wel met een ander paard of iemand met de fiets mee, maar hier zijn smalle wegen waar hard gereden wordt met vreselijk slechte bermen.
Lou heeft ook heel lang magnesium gekregen van me, dat werkte bij haar ook behoorlijk goed.

En als ik zo lees net dat Callas ook al moeilijk deed met het bit indoen, dan kan het niet anders of er moet toch het nodige gebeurd zijn toen jij er niet was, erg jammer! Het hoeft niet eens iets te zijn geweest dat voor andere paarden naar is, maar voor Callas was het allemaal HEEL NAAR denk ik.
Ik vermoed, als jij jezelf rustig kan houden en net als vandaag, na iets moeilijks voor haar ( op dit moment het bit indoen), haar beloont met iets van jou en haar, dat ze best snel weer terug in haar oude doen raakt hoor.


@Jet, het gekke is dat ik écht niet bang ben voor haar. Ook niet om op te stappen of te rijden. Ik denk als ik alleen op de wereld was zonder "gezin" om te onderhouden, dat ik gewoon wel zou gaan rijden alleen. Maar ik realiseer me dat ik nu een gevaar voor het gezin ben. Ik belast anderen met mijn hobby en ellende ervan en dát wil ik niet. Dus daarom zoek ik naar oplossingen, zoals nu dus niet meer alleen ohz te gaan rijden.

Callas is gelukkig ook vergevingsgezind, alles is weer goed tussen ons. Ik heb weer 'uren'lange oorknuffels met haar en het duurde even maar ze vraagt er zelf weer om. Vandaag heb ik echt anderhalf uur met haar doorgebracht om haar manen weer eens helemaal uit de klit te halen. Ze heeft al die tijd heerlijk genoten van de aandacht en zo netjes stil gestaan! Af en toe moest ze even weten of ik alleen haar haar aan het kammen was of dat ik haar aan het kammen was en als ik dat bevestigde met een knuffel dat het om haar ging, zakte haar hals weer en soms dutte ze zelfs weg vol vertrouwen.


joey2010 schreef:
Mo zo jammer dat dit nu weer gebeurd is.
Bij Callas is het zo dat haar " englevel " van 0 naar 10 ontzettend snel gaat!
Je krijgt geen tijd om te handelen ernaar.
Zoals Pien ook zegt , eens kijken wat haar voortekenen zijn, dus of ze al gespannen is bij het poetsen/ zadelen en opstappen. En als je merkt dat ze dan al wat meer gespannen is dan wat gaan grondwerken of haar kunstjes laten doen ipv rijden. Dan blijft het wat veiliger voor je eigen lichaam.

Ik vermoed ook dat er iets is gebeurd tijdens je afwezigheid , maar helaas zul je er niet achterkomen.
Je kunt alleen maar weer opnieuw beginnen met haar vertrouwen terug te winnen, in kleine stapjes dan bij Callas.


Joey, inderdaad weet ik nu bijna wel zeker dat er iets gebeurd is. Gisteren zette ik ze in het land, door de deur naar achteren open te zetten. Kunnen ze zelf erheen lopen. Mijn hond liep in de schuur, een normaal iets, maar hij kwam achter de paardentrailer vandaan en Callas kreeg het voor elkaar om IN de stal gang te schrikken en op hol te slaan! Ze liep bijna de shetten ondersteboven. Dat is al in geen jaren meer gebeurd, dus alles bij elkaar opgeteld is er iets vervelends (zoals Jet zegt, voor Callas-begrippen) gebeurd. Ik ben lid geworden van de facebook van dat meisje en heb via de chat contact gelegd en probeer via een omwegje erachter te komen.

En ik had wel gezien (dat wijken twee keer) dat ze raar deed, maar kon niet vermoedden dat dat al invloed had op haar englevel. Ik leer iedere keer bij. Volgende keer moet ik afwijkend gedrag, hoe raar ook, opvatten als een voorteken en inderdaad eerst iets anders doen.

maras schreef:
Poeh hé, dat jij nog de energie en de zin kunt opbrengen om te gaan rijden op Callas.....het is toch eigenlijk nooit ontspannen? Vroeger had ik een prachtig paard, echt een blikvanger, uitstekende afstamming en als veulen gekocht. Lekker in het land met kuddegenootjes op laten groeien, netjes en vriendelijk in laten rijden en daarna was de bedoeling dat ik met haar zou gaan rijden in de bossen........4 jaar lang gebeurde er elke rit wel wat, ze schrok overal van. Net als jij van alles geprobeerd qua voeding, osteopathie, training etc etc maar dat schrikken ging er niet uit. Bij de laatste rit die ik met haar maakte, schrok ze ergens van en zo ongelukkig dat ze uitglijdt en ik eronder lag, goddank alleen een gebroken been. Dat was de druppel, ik was er klaar mee, met pijn in mijn hart verkocht aan een hele dappere kerel die er gek op was een elke dag uren lang door de Duinen mee ging galopperen, nooit iets gebeurd bij hen. Daarna een bom proof Fjord ( van de Mercedes naar de Lada volgens mijn man maar wat een heerlijke Lada) gekocht en een fijne ijslander en het plezier in rijden weer terug gekregen. Is zoiets voor jullie beiden nu ook niet beter.......?


@Maras, daar heb ik eigenlijk de laatste jaren niet meer over nagedacht of het nooit ontspannen was. Eigenlijk wel. Ik geniet van alles met haar en zeer zeker ook het rijden. Na de eerste val niet. Maar nu ik erover nadenk rijd ik al heel lang weer gewoon genietend en vind het ontspannend. Ik lees wel eens op bokt, bij topics over angst dat mensen met pijn in hun buik aan het rijden zijn, of pas als ze afstappen dat ze opgelucht kunnen ademhalen. Dat heb ik helemaal niet. Ik heb wel na de eerste val van Bruno ademhalingsoefeningen moeten doen op haar en heeeel erg in het begin heb ik voor haar gezongen, maar dat ligt ver achter me.

En dat is ook gelijk het antwoord op je vraag. Neu, Callas gaat niet meer weg. Ik wil er wel graag een paard bij kopen om meer buitenritten te kunnen maken, maar op dit moment hebben we in dit huis hier niet de mogelijkheden voor vind ik, vandaar dat het in de verkoop staat en we een ander huis zoeken. Of we moeten veel aanpassen. Afijn, dat zal de toekomst uitwijzen.

Benthhh schreef:
Haaa, ik ben weer terug!

Jeetje Mo, wat een ellende :=
Je zult wel erge spierpijn gehad hebben of niet?


Hi Benthhh, waar was je toch ;-) En de ellende valt gelukkig heel erg mee.

hagelslag
Berichten: 9218
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:11

U vraag wij draaien, hier komt fotospam.
Hoog oehh gehalte

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 20:24

Heerlijke foto's EDIT GEEN Benthhh MAAR HAGELSLAG! Wat een beautys! Lekker ontspannen teugeltje. En sokken weer helemaal mooi wit, ideaal, maar eh domme vraag wie ben jij nou? Op de zwartbonte of bruinbonte? Ik dacht de zwartbonte toch?
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 04-01-20 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag
Berichten: 9218
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:31

Ik heb inderdaad de zwart bonte tinker.
De bruinbonte is een tinker-pinto-arabierkruising en die word gereden door mijn zusje.
Die merrie hebben we inmiddels 15 jaar en word dit jaar 21.

En jaaa het was echt heerlijk ahhoewel die van mijn zusje echt knetterheet was omdat ze de weg nog kent daar. Sowieso die houd van avontuur en buitenrit. Gelukkiger kun je haar niet krijgen

En met het lange teugeltje stappen was alleen mogelijk als mijn zusje haar benen afstak.
Want ehm. Benen aanleggen betelende ineens gas geven volgens layka _O-

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 20:39

Hagelslagje ik heb mijn post even aangepast, verkeerde naam. Toch te hard op mijn kop gevallen denk ik LOL. Grappig ik vond de bruinbonte al zo mooi slank en best wel deftig voor een tinker. Right I was. Heel mooie kruising overigens! Dat heeft goed uitgepakt. Dacht al dat jij op de zwartbonte zat. Lief gezicht heeft je tinker!

hagelslag
Berichten: 9218
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:02

Ik heb maar gewoon genegeerd dat je de verkeerde naam had genoemt :Y) hahaha
Maar jaaa die kruising is echt mooi geworden. En voor een flessenveulen is ze gezond en qua karakter echt top! We hebben zelfs na al die jaren nog contact met de vorige eigenaresse. Die heeft haar toen met de fles groot gebracht.
En bonnie is inderdaad echt lief, ik was ook wel een braaf lief paard nodig na mijn ongeluk september 2018.
Natuurlijk is het geen dood paard. Maar ze heefy af en toe ook wel een nukje... Maar dat is niet erg

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 21:05

Koester haar maar, Hagelslagje!