[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:25

Zo allemaal, ik zit vet aan de wijn. Heb een feestgevoel. De twee oudjes zijn zojuist opgehaald. Wat een opluchting! Het voelt als een examen waarvoor ik geslaagd ben. Vond het toch wel een beproeving qua logistiek hier, maar ben ontzettend blij (en ook wel een beetje trots) dat B-A zo is bijgetrokken.

Ben heel erg blij dat vooral VvJ zich zo ingezet heeft. Ze had zich nooit met John's paardjes bemoeid tot hij een keer er niet was en zij het moest verzorgen en zag dat er een grote bal aan B-A haar oor hing, heb ik nu allemaal begrepen. De paardjes waren wat haar betreft John zijn ding. Zij heeft toen buiten John om de da gebeld voor dat abces. Dat moest toen verzorgd worden en John zag dat niet zitten en dat heeft VvJ toen gedaan. Zij heeft toen ook gezorgd dat er hooi en voer kwam en zij was het die mij belde omdat ze dacht dat de paarden wel erg mager werden. Zij heeft ook telkens doorgezet als ik wat wilde, dus de dierenarts, tandarts en nog een keer de dierenarts en speciaal oud voer eh ik bedoel niet oud voer, maar voer voor oude paarden. Want John vond het te duur. Dus een groot compliment voor haar.

Ik heb veel geleerd. Vooral over weiland beheer, wat mijn mogelijkheden en vooral beperkingen hier zijn. Geleerd over tanden van paarden, ondervoeding en maagzweren en leverfalen hoe dat te zien.

Helaas heb ik ook nog een tijdje de naweeën vwb Callas haar rotstraal en dikke benen. Maar ik hoop dat dat goed gaat komen.

Dus een wijntje om te vieren dat deze 6 weken weer voorbij zijn en dat de oudjes maar een goede doorstart gaan mogen maken!

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:27

+:)+ +:)+ goed gedaan Mo, proost. Zeer verdiend je glaasje!

Marocje
Berichten: 5610
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:28

Het grote geheel miste ik nog in je opsomming: duidelijkheid geven en op je strepen staan! Echt goed gedaan en zeker mag je trots zijn +:)+

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:20

Dikke pluim monique Y)(^)

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:46

Proost! Dik verdiend! +:)+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18153
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:07

Proost! Vvj heeft naar beste kunnen gehandeld, ze liet sowieso wel zien dat ze van goede wil was vond ik. Als je partner zo stug is als een blok beton qua meedenken valt dat nog niet mee.
Jammer dat jouw wei nu zo kaal is en dat Callas met hoef- en been problemen zit.
Met jouw goede zorgen komt dat vast weer goed ;).

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 22:11

Hi allemaal, lief dat jullie me complimenteren.

De wei en Callas' benen gaan vast op termijn wel weer goed komen. Vooralsnog is mijn motto, ik laat ze allemaal met rust. ;-)

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 15:35

Storm, slagregens, omgevallen bomen, waaiende takken, lekker warm bij de haard met een thee... of paardrijden met een schijttinker. Dat laatste dan maar. Alleen hoefschoen is nog niet gerepareerd en wordt ook een hele uitdaging om het te repareren, dus geen stenen. Dat is óf veldje (klein en nu spekglad) of de hekkencheckrit. Die gaat de helft over asfalt en de andere helft over een dik pak van bladeren zonder dat er al te veel nare stenen onder verstopt liggen. Met mijn liefste glimlach heb ik vriendje overgehaald met Shadow mee te wandelen.

Oornet/windvanger op, tumtumdeken en gele hesjes tegen de jagers, waarvan we hoopten dat ze met zulk rotweer thuis gebleven waren. En gaan met die banaan. En we gingen! We gingen zoooo megagoed! Met dit weer, met deze storm, zwiepende takken en dan een superbrave Callas? Dat is gewoon ongehoord. Het doet haar duidelijk goed dat we in een kudde zijn en haar held Shadow meewandelt.

Nou ja meewandelen, het blijft een shet natuurlijk. Een gedeelte van de asfaltweg was een beek geworden. Grote stromen water nemen de makkelijkste weg en dus hadden we er een uitdaging bij. Niet voor stoere shetten. Wat een heerlijke beestjes zijn dat toch. Op de muziek van "And he had the time of his life..." (voor hen die de jaren 80 hebben meegemaakt). Graven, stampen, neusborrelen, water proeven, het was net een kleine jongen. Zo heerlijk vermakelijk om te zien. En Callas, die wilde niet achterblijven, dus hebben we met zijn allen ons vermaakt in het snelstromende water. Toen ze wilde gaan liggen, heb ik haar maar snel voorwaarts gedreven, hahaha.

Ik heb diverse keren hele stukken vooruit gedraafd en bij het wachten op de achterhoede oefeningen staan doen. De eerste gingen niet zo goed, want ze wilde maar erg graag kijken waar ze bleven, maar na een paar keer begreep ze dat ze netjes haar best moest doen. Heb haar ook laag en voorwaarts gereden en ook stukken aan de teugel laten gaan. Ik ben best heel tevreden!

Ook nog een heel moeilijke oefening gedaan. Stilstaan terwijl de kudde doorloopt en dan achterwaarts! Oei, dat was wel even een hersenkraker. Callas vindt het geen probleem om weg te gaan van anderen, maar als anderen van haar weggaan, ja, dát kan niet! Dus het achterwaarts ging wel met behoorlijk wat verzet, maar ja, dan moet ze toch luisteren. Daarna weer bijstappen, nee Callas niet bijdraven, hahaha, en dan zorgen dat ze netjes bleef stappen. Uitdaging!

Toen we van het asfalt af waren en het bos in gingen heb ik een heerlijk lang stuk gegaloppeerd. Ze vertrok waanzinnig goed, gewoon op mijn woord "Galop" vanuit de stap! En ze had er geen problemen mee de "kudde" achter te laten. Het ging zo lekker dat ik eigenlijk wel helemaal naar huis had willen galopperen, maar dat is ook zo stom om je vriendje dan alleen in het bos achter te laten, hahaha. Dus halverwege gewacht. En gewacht. En gewacht. En gewacht. En dan realiseer je je hoe snel je in een galop bent. Gaat toch zo'n 40 tot 50km/u. Dat wachten was nog wel even lastig, want waar bleven ze nou toch? Ze mocht wel omkijken van mij met haar hoofd, maar ook geen cm meer. Nog geen hoefwandje. Dat was wel even moeilijk. En het duurde echt wel een paar minuten voordat ze dan eindelijk achter ons in de verte in beeld kwamen.

Callas was snel weer op adem, niet bezweet, wat ik ook erg fijn vond. Hadden we geen negatieve dingen? Er is 1 schrik geweest. Een flinke brrr en een wegvlucht naar voren. Heel bizar want de schrik werd veroorzaakt door mijn vriend vóór ons die op een tak ging staan die brak. Maar Callas dacht dat het van achteren kwam en schoot dus van schrik naar voren bijna op Shadow. Het was te kortstondig om haar op een cirkel te zetten, dus er maar geen aandacht aan gegeven.

En wat nog heel stom was, ik verloor mijn hoofdstel! Is je dat wel eens overkomen? Mij nog nooit. Wel eens gebroken teugels of zo, maar dit was heel bizar. Ik heb dat oornetje onder het hoofdstel zitten. Het oornetje zit inmiddels goed vast met een touwtje als keelriempje en behoorlijk strak. Maar Callas heeft natuurlijk nog al een pruik maantop enorm! En ze moest een keer hoesten, briesen en schudden. Schudde ze dat netje van haar rechter oor af. Ik zie het gebeuren, ze duikt, wrijft langs haar knie, ik haal haar omhoog en in een seconde ligt gewoon je hoofdstel eraf! Was zo stompzinnig, het netje bleef in het hoofdstel zitten en Callas hield het bit gewoon vast. Dus op mijn "Oeps" stond vriendje die het ook gezien had al naast me en hebben we de boel weer opgehesen en ik vanuit het zadel de oren weer in het netje geduwd. Was een zeer bizarre ervaring.

Maar wat ben ik tevree en blij! Gouden randje. Van mij mogen er nog vele zo volgen!

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:42

*\o/* *\o/* wat gaaf Mo dat jij ook zo heerlijk gereden hebt en gelukkig voelt....heel leuk!!!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:55

Wat een heerlijk verslag! *\o/* dat geeft weer vertrouwen!

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:55

Oei een hoofdstel kwijtraken is toch minder. ik heb het ook een keer gehad maar door een Schrik, en de teugels zaten nog vast aan de martingaal. Dus toen moest ik er snel afspringen want dat vond madame echt niet tof := :=

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:05

Overwegen 3e oor te scheren zodat je hoofdstel meer tussen de manen ligt ipv er op en vrijwel gelijk met de puntjes van die kleine oortjes. Er zijn meerdere eigenaren van pony's met van die schattige kleine oortjes en mega manen met dit soort problemen (en ook aangespannen).

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18153
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:28

Je kunt ook het kopstuk vast vlechten. Streng maantop terug klappen over het kopstuk en dan klein stukje vlechten met een pluk van de manenkam.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 22:08

Hey allemaal, Ik heb de hele middag gezweefd op een roze wokje, LOL. Leuk dat jullie tips hebben. Ik ken inderdaad van aangespannen rijden nog het veiligheidsvlechtje. Heb ik in het begin ook altijd gedaan. Weet niet waarom die gewoonte er nu uit geslopen is. Maar een derde oor bij een tinker, au.

Ik ga morgen eens kijken wat ik voor een maatregelen kan nemen. Het hoofdstel is nooit het probleem geweest, dat heeft ze al zo lang ik haar heb, het is het oornetje eronder. Misschien moet ik eens proberen het erover te doen.

Wordt vervolgd.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:37

Wat een geweldige rit is dat geweest! En wat fijn dat ze bleef staan toen je hoofdstel af ging. Dan moet ze toch wel heel braaf zijn hoor.
Ik zou als ik jou was het orennetje toch onder het hoofdstel laten zitten, dat doen ze niet voor niets overal waar het gebruikt wordt. En dan het kopstuk van je hoofdstel met een veter aan de manen vast vlechten. Zoveel werk is dat niet en dan zal het bij zo'n volgende actie vast wel blijven zitten.
Maar ik snap je dikke vette roze wolk!!!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 02:00

Wat een heerlijk verslag van een heerlijke rit.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:34

Super dat je zo'n fijne buitenrit gehad hebt ondanks het slechte weer. Het klinkt dat je toch steeds meer de controle over Callas begint te krijgen :)

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:52

Klinkt als een goede ervaring! Wat fijn.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 16:57

Hey iedereen weer, dank voor jullie reacties, per definitie is Callas een ontzettend lief en braaf paard. Ze vindt alleen dingen enger dan andere paarden en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Wel is ze een diva die zichzelf heel belangrijk vindt en eten is haar grote vriend. Daarnaast is ze superslim als het haar voordeel oplevert en leert ze binnen een kwartier iets aan qua kunstjes.

Zo heb ik gisterenavond de oorknuffel weer terug ingevoerd. Long long time ago, mocht je haar oren écht niet aanraken. Wat? Niet eens naar wijzen. Wat? Nee niet eens naar kijken! Daar heb ik maandenlang in het begin toen ik haar had aan gewerkt en nu mag alles met die oren. Ik mag er zelfs in als ik dat wil. En oorknuffelen staat op de tweede knuffelplaats naast tussen-navel-en-uier-knuffel.

Gisteren was ze eigenlijk meer op eten en wilde dat ik nou eens opschoot met dat hooinet, maar ik had andere plannen. Nog verliefd op mijn roze wolk wilde ik knuffelen. Callas niet. Tot ik een oorknuffel gaf. Hmm lekker vrouwtje. Ik denk, als jij dat zo lekker vindt Callas, dan vertel je mij maar als ik ophoud dat ik door moet gaan. Dus ik hield op en enigszins verontwaardigd draaide ze haar hoofd mijn kant op. Ik gelijk weer oorknuffen. En binnen een paar keer had ze het door. Als ik ophield en zij wilde dat ik verder ging moest ze mijn hand aanraken. Dat zeg ik, ze is o zo slim als ze er voordeel bij kan halen ;-) En zo heb ik, bediende van Callas, een half uur staan oorkriebelen gisterenavond, zo gezellig!

Vandaag was het heerlijk weer en ik wilde eigenlijk weer gaan rijden, maar ik bedacht me dat ik ook wel weer eens een spannende-dingen-parcourtje neer kon leggen. Vriendje kon wel even 5 minuutjes filmen en daar leer ik weer heel veel van. Ik vind mezelf toch nog te gehaast. Ze krijgt toch maar nauwelijks de tijd van mij om na te denken over wat ze ervaren heeft. Ook als ik weer zo'n parcourtje ga doen, moet ik het stickje erbij hebben want nu bij het laten klokken na een onrustige reactie, kan ik haar niet zo goed krijgen waar ik wil. We hebben weer verbeterpunten om aan te werken.

Ik had neergelegd een plank die ook nog niet zo stabiel lag, met aan twee kanten kruiwagens voor de aanleuning en sturing. Gevolgd door een groot stuk zeil. De roze skippybal en twee donkere zwarte tonnen om langs te lopen en wat lege flessen om overheen/doorheen of erop te lopen.

Sinds ze zo bang werd op straat voor voorwerpen en daarvoor staakte, heb ik haar het commando Raak Aan, geleerd, om zo het enge ding te onderzoeken en dat heb ik tijdenlang niet gebruikt, maar ze wist het nog precies.

Wat ik fijn vond is dat ze div keren op momenten dat ik het zou verwachten inderdaad kauwde. Dat is dankzij TRT dat dit zo goed lukt om haar erna dan te laten ontspannen.

Hier de link naar het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wy6ybwzILPY (YouTube zegt dat het om 16:30u on line staat)

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 12:03

En gisterenavond heb ik de oorknuffel herhaald. En er was een handje voer met psyliumpapje, er was hooi en er was vrouwtje met een eventuele oorknuffel. Slobber komt nummer 1 natuurlijk. Ik had verwacht dat het hooi vervolgens belangrijk was en ik vergeten werd. Maar wat schetste mijn verbazing, ze kwam bij me staan en liet het hooi voor wat het was!

Gelijk beloond met een oorknuffel uiteraard en ze wist het meteen van de avond ervoor, haar hand aanraken en dan komt er weer een oorknuffel. Geweldig! Ik was zeer vereerd dat ik boven het hooi kwam. Toch een goede tweede plaats LOL.

Ik vond het interessant om te zien hoever ze wilde bewegen om een overheerlijke… tussen-uier-en-navel-knuffel te krijgen. Eigenlijk moet ze dan uit zichzelf flexen om bij mij te komen. Dat deed ze wel maar wel een beetje halfslachtig. Toen ik wat dichter bij haar hoofd ging staan, ging ze mijn rug groomen. Helemaal goed. Knuffelen is zooooo lekker. Zal eens kijken of ik dat ritueel op de camera kan krijgen.

Wordt vervolgd...

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 14:21

En we piepen en we knetteren, en we miepen en we spetteren, etc (verlaat sinterklaasliedje)

Tjonge jonge, zooooo jammer dat ik dit nu niet op film heb. Ik ging ook alleen maar even klokwerken. Maar toen dacht ik, ik kan ook wel weer even proberen te "longeren". Mwah…

Ik begon een uurtje geleden met ze van stal halen. Lang binnengehouden om hooi te eten ipv fructaanrijk gras. Ik vind het touw waarmee ik grondwerk onhandig lang, dus ik denk, ik doe gewoon haar halster om en het halstertouw is lang genoeg om te klokken. Op het veldje gaan klokwerken. Er zaten heel goede momenten tussen en ik ben dit keer niet gestopt na vijf minuten. Er waren momenten dat ze netjes los van mijn hand liep en erg goed boog in haar lichaam en er waren minder goede momenten. Veel gelet op haar achterwaarts te zetten als ze te dichtbij kwam. Ook dat ging wisselend goed en minder super. Om het af te wisselen dacht ik, ik ga weer eens een beetje "longeren" en kijken of na al dat klokwerken het handveranderen op mijn lichaam beter werkt. Mwah…

Zo jammer dat ik het niet op film heb, want ik leer er zelf ook zo veel van, hoop dan te zien wat ik fout doe, want mèn wat een verzet! Enorm. We hebben 3 grote uitspattingen gehad, echt zóveel verzet dat is gewoon niet te geloven. En het was volgens mij telkens als ik vroeg terug te komen in tempo of te stoppen of van hand te veranderen, maar het gaat zo flitsend snel, ik weet het niet eens zeker.

We hadden een keer verzet in de vorm van gewoon gaan piepen, kopzwaaien, spetteren met heel veel bokken. Ik had echt ruzie met haar! Ben zo boos geworden. Ok, uiteindelijk was ho ho en heb ik lang gewoon maar gestaan eer ik weer wat van haar vroeg. (adrenaline laten zakken, hahaha)
Ging het weer even goed en gaf ik weer kennelijk teveel druk en dit keer spetterend uitbreken en ik kon haar niet houden dus moest de lijn laten gaan. Maar het veldje is klein en ook nog enigszins glad van de regen van een paar dagen geleden en knetteren en bokken en vol onderuit. Ik heb gefloten en dan komt ze toch meteen. Zo bizar.
De derde poging was hetzelfde als de bovenstaande alleen dat ze niet onderuit ging. En alle keren dat ze uitbrak is rechtsom.

Ik heb het afgesloten met gewoon longeren en haar minutenlang gewoon maar laten draven. Als ze in tempo wilde terugzakken hoefde ik maar even mijn arm te bewegen en ze nam het tempo weer op. Dus dat deed ze eigenlijk heel goed. Ik hoopte op dat ze haar hoofd zou laten zakken, maar er zat nog veel stress in, dus ze zakte wel maar niet voldoende in mijn beleving. ik heb niet geprobeerd weer van hand te veranderen dmv TRT (trt is niet blokkeren voor de duidelijkheid), maar laten stoppen op fluiten en beetpakken in de goede richting zetten, ik achteruit stappen en haar voorwaarts laten gaan.

Toen vond ik het voldoende, heb haar losgemaakt van het halster en liep naar de shetjes toe om ook hun halstergouwen los te maken van de halstertjes want ik wilde ze even op de oprit laten grazen, maar daar houd ik de halstertjes om. Je weet nooit of ze op de een of andere manier op de weg kunnen komen.

Hoor ik ineens een hoop gedender achter me, is mevrouw zelf aan het knetteren gegaan. Ik vond het er niet vrolijk uitzien of zo, maar ik was helemaal niet met haar bezig dus waar ze nou zo boos om was? Afijn, ik vond dat niet goed, dus ben ik haar weer gaan rondsturen en dan wel weer heel gaaf dat dat dan werkte omdat de shetten bij mij stonden, dus er was geen reden om bij ons weg te gaan. Grote afstand natuurlijk, grote bubble. Heb haar door blokkeren (uiteraard verzet) kunnen laten van hand veranderen en weer een hele tijd laten rond draven. Op fluiten laten komen, geaaid en verder geen aandacht meer aan haar gegeven.

Wat een raar paard heb ik toch. Het ene moment zo'n ontzettende kroel en het volgende moment zo anti alles.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18153
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:28

Wordt ze nog hengstig, Monique? Of zijn daar niet genoeg zo’n uren voor zo laat in het jaar?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 16:41

Hi Balance, ik heb nog nooit wat van haar hengstigheid gemerkt. Ooit wel een tijd gethermometerd, maar te kort gedaan om een lijn in haar gedrag te kunnen ontdekken. Of ze nu hengstig is, geen idee. Lijkt mij ook teveel winter nu en inderdaad te korte dagen.

Nee, ik denk echt dat het van hand veranderen naar links haar zo ontzettend frustreert door waarschijnlijk mijn houding, dat ze daarvan letterlijk door het lint gaat. Ik moet het echt filmen een keer, dat heb ik al zo vaak gezegd. Moet die camerabril weer eens tevoorschijn halen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 16:30

Hallo allemaal, ik bombardeer jullie wel met filmpjes en postjes, maar ik gebruik het als een dagboek, kan ik later ook nog teruglezen en terugkijken.

Ok, ik heb eindelijk een goede film van wat verkeerd gaat met van hand veranderen op lichaamstaal bij het longeren.

Gelukkig was ze vandaag buitengewoon braaf, geen gekeet, geen geklier. (Op zich was het gisteren spectaculairder geweest om te hebben gefilmd, maar liever dat ze zich beheerst en gedraagt en niet onderuit gaat uiteraard)

Ik ga dus even ervanuit dat ze een superbraaf paardje is. Als je van een paar dagen terug het schrikparcourtje ziet, dan zit er geen kwaaiigheid in. Als je vandaag mijn longeerpogingen bekijkt dan doet ze ook wat ik vraag, geen dwarsigheid. Geen gepiep of erg kopschudden, ook een briesje her en der.

Ik ga er dus vanuit dat er in de communicatie iets fout gaat. Linksom in draf of stap, maakt niet uit, ik fluit, drijf haar achterhand weg, ze draait haar hoofd naar me toe en ik kan wijzend haar van hand laten veranderen. Gaat perfect, supermakkelijk.

Rechtsom daarentegen gaat gewoon bijna niet. Wat gaat er mis? Ik hoop op jullie goede raad.

Met los rondwerken gaat het veel beter.

Hier een link naar het filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=FaZIcTd6OsQ

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:11

Monique ik vind het er best goed uitzien, ik kan je geen tips geven want ik ben niet thuis in de trt methode, misschien zou ik dat ook eens moeten doen 8-) ik doe altijd maar een dotje :+ .
'Gewoon' longeren gaat nog wel maar verder :Y) .

Maar ik weet wel dat mijn paarden niet zo braaf alles doen als Callas, zij is dus inderdaad in de aard superbraaf en lief.