[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18147
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:46

Wat een opluchting dat ze weer gewoon kan eten en wat een fijne tandarts! Ik geloofde daar al in, dat als je paarden in gedachten uitlegt wat er gaat gebeuren, ze dat snappen. Kan best zijn dat dat dan door je eigen, rustige houding komt op dat moment en dat ze daar dan weer op reageren.
Wie zal het zeggen :).

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:02

Arm paard, wat zal ze pijn hebben gehad met kauwen.
Wat een verademing zal het nu voor haar zijn.

Bij Kabir valt de schade mee.


Wel fijn om te lezen dat Vvj en zoon hun beloften nakomen en je blijven helpen en willen leren +:)+

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:06

Fijn joh zo'n goeie tandarts, ik vind het altijd zo knap wat die voor elkaar krijgen, en deze helemaal, echt een kanjer _/-\o_

pien_2010

Berichten: 43456
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:13

Fijn Monique!!

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:30

Superfijn om zo’n vrouw te treffen! :j
Dit zal een hele opluchting zijn voor B-A!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:55

Jee,wat een ravage dat gebit! Fijn dat het nu in orde is! Is er een mogelijkheid dat ze leverbot heeft?heeft ze met schapen gdstaan ooit of het land waar ze liwpwn,is dat begraasd door schapen?

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:56

Zulke tandartsen zijn goud waard! Hier vorig jaar ook het geluk gehad er zo één te mogen treffen. Zij liet mijn ruin ook tussendoor steeds even voelen, dus even laten kauwen enzo.
Waar hij eerder echt stond te trillen als een rietje en tegen me aan hing, stond hij nu gewoon ontspannen aan een lang touw.

Hopelijk brengt het gauw verandering in beide paardjes!

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:10

Ik vermoed dat de langdurige tandproblemen op zich al genoeg zijn voor deze ellende. Hoe snel ze meteen na de behandeling at, maakt duidelijk dat willen in elk geval geen probleem is. En depri lijkt ze ook niet zo te zijn, eerder enkel ondervoed door niet genoeg kunnen eten en pijn. Eerst maar eens kijken hoe snel ze nu gaat opknappen.

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 23:33

Hey wat tof allemaal jullie reacties.

Wat ik geweldig gaaf van deze vrouw vond (ik vind het sowieso al heel stoer dat een vrouw dit doet) was dat de paardjes zelf mochten beslissen of ze stil stonden of wandelden of achterwaarts wilden. Zij ging gewoon mee met de flow, ze danste echt als het ware een slow fox met ze mee. En het allerbijzonderste vond ik dat B-A zelf mocht beslissen of die tandarts de kies eruit zou halen of niet. En toen B-A door stilstaan (terwijl ze ervoor telkens bewoog) had aangegeven van 'ik vind het goed dat je eraan zit', vertelde de tandarts dat B-A zelf de bewegingen moest maken die haar pijn verminderden en dus de kies zou verwijderen. En dat deed ze dus ook. Vond ik echt het bijzonderste dat ik ooit heb meegemaakt. Zo empathisch naar een paard toe heb ik hier nog geen dierenarts of hoefsmid zien doen. Zo respectvol voor hun gevoelens. En ook zo kundig en weten wat het paard wilde. Ben er erg van onder de indruk. Dat stomme mode-woordje 'respect' vind ik hier dit keer écht op zijn plek.

Ik hoop voor de paardjes echt dat dit de omslag is. Voor B-A is het een hele opluchting denk ik, zo snel en zonder kwijlen (haar droge bix werd slobber door haar kwijl) heb ik haar nog niet zien eten. Ik wacht met spanning af of ze (beide) nu hooi kunnen gaan eten. Ik denk ook dat de levermedicijnen haar wel al helpt. Ik hoop echt dat alle inspanningen die we nu doen, dé oplossing zijn.

Nu moet ik nog voor elkaar zien te krijgen dat de smid erbij mag komen. Ik vrees dat dat wel een issue is, qua alweer meer geld. Misschien kan ik het zelf raspen zoals ik bij Callas doe, maar het is wel heel veel. En ik weet niet of mijn vriend zin heeft hun te knippen zoals hij bij onze pony's doet. Onze paardjes staan netjes stil...

Afijn, ik ga de avondronde doen, even namesten en hooizakken vullen en met Callas knuffelen. Want door het slechte weer en doordat de opvangertjes zoveel aandacht nodig hebben en dagelijks de VvJ een paar uur over de vloer, komt er niets van grondwerken, trainen, wandelen of buitenrijden, helaas.

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:17

Ik denk dan B-A nu redelijk snel gaat bijtrekken.
Slechte leverwaarden komt ook van een magere toestand.
Mar wel fijn hoor dat ze beide goed geholpen zijn

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 09:40

Status rapport ;-) B-A eet absoluut meer hooi. Haar hooizak was vanmorgen leger dan alle dagen ervoor. Niet helemaal op, zoals Callas, maar heel veel beter. Proppen ga ik straks kijken als ik ga uitmesten met VvJ. Kabir stond vanmorgen nog hooi te eten uit zijn zak, wat ook een goed teken is, want de dagen ervoor at hij nauwelijks van zijn hooizak. Wel vond ik van hem al een prop, maar veel anders dan de andere proppen die ik van hem gevonden heb. De vorige proppen waren eigenlijk natte klontjes hooi waar niet eens veel op gekauwd was. Deze prop was een prachtig glad balletje eigenlijk al helemaal gekauwd maar niet doorgeslikt. Zal vandaag foto's ervan maken.

En ik heb een logistiek bedacht waardoor ik wel met Callas kan gaan werken op het veldje. En ik zal onze vorderingen weer eens filmen. To be continued...

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:43

De eerste dagen na de tandarts kunnen ze soms nog proppen draaien doordat ze even moeten wennen aan de nieuwe situatie.
Tenminste dat zei de tandarts nadat ze mijn tinker had gedaan. Die draaide proppen en naderhand af en toe ook nog.
Na 1.5week niet meer

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 10:19

Klopt inderdaad, dat zei ze tegen mij ook. Is ook logisch dat ze moeten wennen aan hun nieuwe mond. Ik hoop op dagelijks een verbetering.

Edit: nog een vraagje. Paarden hebben geen zenuwen in hun tanden, dus ook niet in hun wortels. Dus trekken van kiezen is niet zo pijnlijk als bij ons.
Is dan de kiespijn die B-A had de ontsteking van die wortels geweest?

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 16:46

Ok hier een foto van Kabir's ballen. Eh, hooiballetjes dan. Proppen dus. In het Frans Boulettes de foin.

Links is vóór de behandeling. In het midden is gisterenavond na de behandeling. En helemaal rechts is vanmorgen.

De proppen lijken vaster te worden. Het lijkt alsof hij in ieder geval meer heeft kunnen kauwen. De vezels zijn meer verkort. Maar waarom blijft hij proppen. Iemand suggesties of ervaringen?


Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:49

als ze net behandeld zijn kunnen ze nog een dag of 2 ofzo proppen blijven maken. ze moeten nog even wennen.

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 19:07

Ik ben vast weer eens te ongeduldig. Wil dat het gelijk goed is. Ik heb met VvJ afgesproken dat we 7-10 dagen afwachten en als het dan niet over is, dan óf da erbij óf osteo erbij.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:42

Monique1963 schreef:
Klopt inderdaad, dat zei ze tegen mij ook. Is ook logisch dat ze moeten wennen aan hun nieuwe mond. Ik hoop op dagelijks een verbetering.

Edit: nog een vraagje. Paarden hebben geen zenuwen in hun tanden, dus ook niet in hun wortels. Dus trekken van kiezen is niet zo pijnlijk als bij ons.
Is dan de kiespijn die B-A had de ontsteking van die wortels geweest?

Hebben paarden geen zenuwen in hun tanden??????

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 19:48

ik heb altijd begrepen dat paarden geen zenuwen in hun tanden hebben. Paardentanden dacht ik, blijven hun hele leven groeien omdat ze afslijten. Ze hebben ook gaten in hun tanden zitten die dichtgroeien. Als daar een zenuw onder zou zitten zou dat pijnlijk zijn. En als er zenuwen zouden zitten dan zouden de tanden niet kunnen slijten als ze hun eten malen. Dacht ik. Ik ga ff surfen om te zoeken erop.

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 21:02

WHAAAAA wat erg, ik ben in het broodje aap gestonken! Je vindt heel veel sites die zeggen wat ik dacht, maar enkele spreken het tegen.

En ik ben overtuigd geworden door de foto op deze site https://paardentandarts-ines.be/4-fabel ... dentanden/
Paarden hebben dus wel degelijk zenuwen in hun tanden. Lees het artikel maar, heel erg interessant! Dank Anjali voor het twijfel zaaien, ik ben weer een stuk kennis rijker!

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:49

Eens zijn atlas masseren en rondom zijn oren enzo. Dat die spieren een beetje gaan loslaten?

En geef het een beetje tijd :o

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 21:53

Hi Hagelslag, we geven het inderdaad nog een dik weekje en anders gaan we eens zoeken naar een osteopaat. En zelf daar een beetje masseren kan ook, maar hij vindt aangeraakt worden niet zo heel erg grappig.

Ondertussen heb ik een topicje gestart over broodjes aap in de paardenwereld als jullie ook nog zulke broodjes aap weten plaats ze hier, kan heel leerzaam zijn, (met dank aan Anjali) [PP] Broodje aap of broodje paard

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:35

Vorige week had ik hier de paardentandarts. Een oude rot in het vak. Hij vertelde dat de tanden van een paard vanaf hun 20e jaar minder hard tot niet meer groeien. Soms gaat het bij elektrisch vijlen bij oudere paarden te hard waardoor ze te gladde kiezen krijgen met kauwproblemen e.d.
Ik heb er 1 merrie bij met artrose in de kaken. Ontstaan doordat ze als jonkie voor het eerst door een paardentandarts behandeld werd en de sperder te ver open gezet is. Als ze nu behandeld wordt heeft ze vaak wel 6 weken last met eten. Het zal me niet verbazen dat Kabir ook gewoon iets langer last heeft van de behandeling als een gemiddeld paard. Hij was ja ook onrustiger met de behandeling. Misschien de kaken onnodig wat te verkrampt gehouden?

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:51

Het zijn maalkiezen: die moeten juist glad zijn. Een ondiep ribbeltje is niet erg maar hoe gladder ze zijn/ hoe beter ze over elkaar heen kunnen malen -> hoe meer raakvlak ze met het voer hebben en hoe beter ze kunnen malen.

Maar als ze lange tijd een vaag gebit hebben leren ze zichzelf rare maniertjes aan om toch iets binnen te krijgen. Oude gewoontes slijten traag, en nieuwe gewoontes geven vast spierpijn als het al niet erger is dan spierpijn..

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 20:06

Hey allen, dank weer voor het meedenken. Vannacht heeft B-A goed gegeten, de hooizak was half leeg. Blij mee. En niet eens zoveel proppen. Kabir had wel heeeeel veel proppen. We hebben ze verzameld, het was een emmer vol! En zijn zak was minder dan half leeg en ook lag er nog redelijk wat hooi verstrooid. Dat zou betekenen dat hij erg weinig hooi binnen gekregen heeft. Ook likt hij enorm aan de liksteen. De liksteen was tien dagen geleden nog heel, hij is nu half. Ook op het veldje heb ik grasproppen gevonden. Er moet meer met hem aan de hand zijn als het zijn kiezen en tanden niet zijn.

Afijn, ik heb vandaag weer eens een trt bewegings training gedaan met Callas. VvJ heeft geassisteerd met alle voorwerpen. Er was enorm veel reactie bij Callas en ze kon niet goed haar ontspanning vinden. Ik heb ook een beginnetje gemaakt met geluid (knijpen in een plastic fles) en dat was ook enorm heftig. Het heftigste was beweging met een lege flacon in de lucht gooien, daar ging ze van uit haar dak en weer meppen naar de skippybal die daar toevallig nog lag van de vorige oefening. Toch vond ik het een goede oefening omdat ze niet echt hard ervandoor wilde gaan. Ik kon haar makkelijk aan de leadrope vast houden. Erna (omdat ze in het patroon niet wilde ontspannen) haar laten ruiken aan alles en als het niet bewoog was het goed. Shadow had er totaal geen moeite mee natuurlijk, pony met humor echt. Ik heb de tien minuten sessie afgesloten met dingen die Callas goed kon, dus jambette en de buiging en flexen en haar beloond met een tussen uier en navelknuffel. Ik moet haar echt vaak blijven blootstellen aan enge dingen, want hoe vaker ik het doe, hoe beter het gaat. Ik had nu vanaf dat de gastjes er zijn, dit niet meer met haar gedaan, dus dat is ongeveer 10 dagen. We houden vol ;-)

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:18

Mo, als het lukt zou ik de mest van Kabir even testen op zand. Drie bolletjes mest oplossen in een doorzichtige handschoen of in een emmer met water, in de handschoen kan je dan na een uur of vier in de vingers zand zien of voelen, de emmer kan je na een uur weken voorzichtig afgieten, alle structuur doe je voorzichtig mee met het water. Als je dan meer dan een theelepel zand hebt vergaard, heeft hij teveel zand in de dikke darm. Mijn vorige paard likte ook enorm aan haar liksteen het jaar voordat ze geopereerd was aan zandkoliek... Die mest pak je natuurlijk niet van de grond zelf af, dan heb je daar waarschijnlijk zand van mee, maar dat snapte je denk ik wel.

Ja, herhaling helpt bij de meeste paarden goed en als er te lange tijd tussen zit, lijkt het wel of ze weer opnieuw alles eng en spannend vinden. Ik hoop voor je dat je nu weer sneller met Callas aan de gang kan. Wel leuk dat VvJ je erbij hielp, het zal haar ook weer meer leren over paarden en hun gedrag.