[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:28

Monique er schiet me nog wat te binnen :-)

Ik schreef net over Hjorinn. Dat is best wel een pittige en soms ook knap dominante en super alerte merrie. Het alertste paard van alle 4 hier.

Vorig jaar heb ik tijd gemalen hennepzaad gevoerd en sinds dit voorjaar geef ik weer aan allemaal.
Het bevat geen THC of dergelijke maar vooral bij Hjorinn merk ik een groot verschil in gedrag. Het schijnt iets te kunnen doen met het serotonine level. In elk geval is Hjorinn er súper relaxed op zonder sloom te worden. En ... ze is superaanhankelijk als ze hennepzaad bij krijgt. Zoekt me steeds op en wil graag geknuffeld worden terwijl ze zonder hennepzaad best wat afstandelijker is.

Misschien nog een idee voor Callas om 's te proberen :)

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:39

Hé dat is een mooie tip, ik heb ook een beetje een afstandelijk paard,waar haal ik dat hennepzaad en in welke hoeveelheid moet je dat geven?

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 18:46

Henny en Pien dank voor de verhemelte-adviezen. Ik heb nog geen check gedaan. Doe ik binnenkort.

Henny dank voor je uitleg over weet, LOL. Callas is al een superknuffel gelukkig. Als dat ook niet was, zou ik het bijltje er echt bij neergegooid hebben. Maar ze kreeg vorig jaar hennepolie. Dat ben ik nu sinds 2 dagen weer aan het geven. Misschien heeft dat hetzelfde effect?

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 19:42

By the way, ik heb nog 5 boeken over Callas over: Het tij keren, kan dat?

Dit zijn de laatste boeken tegen heel spotgoedkoop tarief van 10 euro ps. Excl verzendkosten.

Ook leuk als lees-cadeautje voor je paardenvrienden voor de zomervakantie.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:02

maras schreef:
Hé dat is een mooie tip, ik heb ook een beetje een afstandelijk paard,waar haal ik dat hennepzaad en in welke hoeveelheid moet je dat geven?



Meer over hennepzaad: [VS] Hennepzaad voeren

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:43

maras schreef:
Hé dat is een mooie tip, ik heb ook een beetje een afstandelijk paard,waar haal ik dat hennepzaad en in welke hoeveelheid moet je dat geven?


Bij diverse dierenzaakwinkels is het te koop als vis-of vogelvoer. Je moet dan wel de pure hennepzaad nemen. Niet die met allerlei andere zaadjes erbij door. Het kost dan meestal net geen 10 euro de kilo.
Zelf haal ik het per 25 kilo bij de Obie in Almelo. https://www.obie.eu/

Ik woon redelijk in de buurt en haal dan Frans hennepzaad op. Het is ook in kleinere verpakkingen verkrijgbaar. Als je ze even belt is er van alles mogelijk. Ze hebben vaak verschillende soorten. Klein en grotere zaadjes. De grootte maakt niet uit want de voedingswaarde is hetzelfde.

De laatste keer met de 25 kilo zak was ik nog niet eens 2 euro de kilo kwijt :)

Wat de dosering betreft: Je begint met ongeveer 15 gr. per dag en bouwt het rustig op naar zo'n 45 gr.
Tussen de 30 en 45 gr. is de gemiddelde dosis bij paarden maar je kunt ook rustig een tijdje naar 60 gr. gaan en vervolgens weer afbouwen naar zeg maar ongeveer 40 gr.

Serotine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Als hennepzaad op het serotine gehalte werkt dan zou ik me kunnen voorstellen dat bepaalde paarden zich er een stuk happier op gaan voelen :D

In elk geval bevat het zo ongeveer alle aminozuren die een paard nodig heeft. Zeker bij paarden die niet of niet te lang in het gras kunnen is het een mooie aanvulling om toch voldoende aminozuren cq. eiwitten binnen te krijgen. Elk paard heeft nou eenmaal die belangrijke aminozuren nodig.

En even off-topic :)
Onze 2 oudere hondjes begonnen best al wat stijver te worden in hun lopen. Ze zijn beide 11,5 jaar oud. De ene heeft ook al iets last van artrose. Zij krijgen nu sinds een maand of 2,5 ook gemalen hennepzaad bij. Die twee zijn zo ongeveer hun 2e jeugd ingegaan :D . Veel speelser in hun doen en laten en veel soepeler in hun lopen. Ook hun vacht is veel zachter geworden.

Ik maal het hennepzaad elke ochtend met zo'n oud elektrisch koffiemolentje.

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 12:21

Hé dat ga ik ook proberen bij mijn oude hond van 14. Heeft ook artrose. Trouwens, ik heb ook artrose. Ik ga het overal indoen.

Onder het mom lol met je knol, heb ik vandaag een poging tot tandemrijden met shadow en Callas geprobeerd. Shadow is namelijk meer voorwaarts dan Callas, dus why not. Deze middag heb ik daarvan een filmpje klaar, ik verklap verder niets!

Ook een stukje handpaard weer gedaan en jullie tips toegepast, dus halstertouw, niet vast, wel een knoop aan het eind en Shadow moet leren luisteren naar de commando's. Mwah. En Callas moet leren neck reinen, mwah…

Vanmiddag staat het op YT. Ik zal de link ernaar toe hier zetten. Stay tuned...

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 20:39

Nou het filmpje wil niet lukken, grrrr. IK had het helemaal voor elkaar, vraag ik opslaan op deze computer, gaat dat 2247 minuten duren, mwah…. het was maar 100mb. Daarna crashte mijn pc. En ik krijg het filmpje niet opgeslagen. Dus een heel nieuw progr gedownload, maar daar snap ik alweer de ballen niet van. Grrrr.

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:00

Mo ik snap je frustratie !
Ik heb ook altijd ruzie met mijn laptop of telefoon omdat die niet doen wat ik wil _-:( .
Maar ik denk dat dat meer aan onze leeftijd ligt :D .

Ik was wel benieuwdnaar je filmpjes.
Misschien lukt t nog.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:41

Het boek van jullie is binnen *\o/* Afbeelding
Ben al opnieuw begonnen :D

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:53

Yesss.

Ik zie hem wel verschijnen.
Leuk voor mee te nemen op vakantie...

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:15

Jaaaa, ik kreeg m ook vandaag! Nog even laten liggen tot de vakantie.
Ben ook benieuwd naar je filmpjes, Monique!

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:31

Hier lag ie gister ook op de mat

boyca
Berichten: 1089
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:58

Ik had hem ook op de mat, ga pas lezen op vakantie maar jeetje wat kriebelt het om te beginnen.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:11

Ik heb hem net binnen :D heb ik wat te lezen onderweg naar nijmegen
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43735
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:29

Toch wel stoer hoor Mo dat je jouw boek bij andere hebt liggen. Hoe voelt dat?

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:27

*\o/* hier zat die ook in de bus. Deze vakantie ga ik hem lezen met een paar zakdoekjes bij me en een hapje en een drankje {:}

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 17:15

Hallo ben ik weer, ik was een paar daagjes weg. Wat leuk dat jullie hem binnen hebben. Dank voor de leuke ontvangstfoto's.

En Pien, hoe het voelt. Eh, fijn. Voldaan. hoopvol. blij. Zo ongeveer?

Het filmpje ga ik nu weer mee aan de gang. Stay tuned!

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 14:50


EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:59

crisis mo... heb je enig idee hoe braaf beide paarden zijn? shadow snapt er geen hol van, daarom gaat ie stilstaan. hij probeert wel keihard zijn best te doen.

en dan callas... stilzetten, terug achter shadow parkeren, shadow even aanduwen met haar neus... dit is op en top lol met je knol en penny tijd!

ik zit op mn werk, dus ik heb niet het hele filmpje gekeken, maar ik vind het geweldig!

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 15:03

Hi EmptyWords, LOL, ja ze waren heel verschrikkelijk braaf allebei, en ja dat aanduwen met haar neus, echt helemaal cool, ik moest ook zo lachen! En dit keer vond hij het maar niets dat ze hem duwde, ze kreeg een plat oor! Shadow zou het moeten begrijpen want hij is aangespannen beleerd, maar dat is voor een karretje. Dat is heel anders dan voor een ander paard. Kennelijk.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:51

Wat een leuk filmpje! Shadow is echt een shet! Zie gelijk zijn uitdrukking bij alles! Af en toe ook oor naar achter naar Callas haha! Lol met de paardjes :D

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 15:58

Hi Mainat, ja Shadow is écht een shet. Met alle bijkomende complicaties, LOL maar ook met stoer karaktertje! Al weet ik nou niet waar hij voor schrok op een gegeven moment bij het tandemrijden op het veldje. Hij is echt een toppertje. Al 25 jaar bij me! OOOOO! Dan is hij al 26!

pien_2010

Berichten: 43735
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:19

Wat gaaf.

Herken ik de men singel die van ons was? _O- . Paar tips voor het tendem rijden:

Ik zou een men zweep erbij gaan doen en veel duidelijker richting Shadow zijn. Shadow doet het perfect, maar je bent niet duidleijk genoeg.
Dus
Shadow, voorwaarts. Shadow ho. Shadow draf. Shadow staaaaap. Shadow links. Shadow rechts. Shadow ik hou van je _O- wat doe je goed paardje *\o/* . De menzweep moet je niet zien als straf, maar als aanwijsstok voor Shadow. Want shadow kent dat. Dus als die te onzeker is en te traag zeg je "Prrrrr"en bij geen reactie kleine aanwijzing op de kont. Dit zal met oefenen zeker goed gaan komen. Maar jij moet leren mennen. Eventueel als je dat kent, zou ik in jouw linkerhand de men teugel gaan pakken en via Achenbach Shadow haar aanwijzingen geven. Op die lengte heb je namelijk een enorme hefboomwerking. Dus de hulpen zijn al gauw te hard, te ruw, te pijnlijk zo.

Wat betreft Shadow aan de hand. Zou ik ook veel meer de paarden sturen. Doe ik ook met die twee van mij. Polie rustig, Hercule prrrrrr, Polie en Hercule links, Polie en Hercule rechts, Polie en Hercule ho. Polie en Hercule terug. Hercule rustig aan, Hercule voorwaarts , Polie aan de voet, Polie volgen etc. En natuurlijk Polie en Hercule ik hou van jullie toppers _O-

Mo dit is toch gaaf, meid.

elke dag loop ik tot nu toe tevergeefs naar de brievenbus. Helaas moet ik nog geduld hebben met het boek.

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 16:28

Hey die Pien, dank voor je hints en tips.

Shadow kan heel goed mennen. Ik heb het hem geleerd en ik ben met hem 3x clubkampioen samengesteld mennen geweest en ik heb met hem mijn koetsiersbewijs (ja Achenbach) gehaald. Ik krijg zelf het idee dat hij het doel van op het veldje lopen niet snapt. Ik denk dat als ik buiten met hem zou gaan en er een logisch pad voor hem zou liggen, dat hij het meer zou begrijpen.

De menzweep heb ik nog om aanwijzingen te geven, maar ik vond het om mee te beginnen niet prettig om dat langs Callas' hoofd te houden.

Prrr kent hij ook als drafcommando. Maar omdat we met tandem nog zo in de knoop kwamen, heb ik draven niet eens geprobeerd.

En Henny had ook al gezegd over commando's. Dit is pas de derde keer handpaard en dat gaat nog heel veel tijd kosten om die commando's aan te leren. HO kent hij uiteraard wel, maar doen, mwah…

Met handpaardrijden vind ik zelf dat Callas erg veel de dupe nu is, doordat ik nog niet goed op haar met 1 hand kan sturen. Ik zit haar veel in haar mond, daar waar ze het niet verdient. Dat vind ik rot. Ik moet snel met haar aan de gang met neckreining, zodat ik haar met een los teugeltje kan sturen.

Maar in ieder geval hadden we veel pret!

En ja, ook ik wacht met smart op de postbode. Ik verwacht het dan na het weekend.