[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:26

NH is niet beter, het is gewoon anders. Zelf volg ik vooral het principe hoe minder ijzer/leer en andere hulpmiddelen je nodig hebt, hoe beter het is. Dus ik rij op dit moment gewoon op een paard met bit, zadel en losse martingaal aangezien ik die nog nodig heb.

Pien, wat naar dat je even je verbinding kwijt bent met je paardjes. Soms heb je dat gewoon, opeens een storing waar je helemaal niks van snapt. Met je paard of met een vriend of wie dan ook. Onbewust gaan we ons dan vaak ook iets anders gedragen, een beetje gekwetst bv. Neem dan even een momentje om tot rust te komen, want het komt heus vanzelf weer goed :(:) .

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 15:08

Pien, misschien is het niet erg als je paard jouw leider is, als jullie maar goede afspraken hebben wat wel en niet mag.

Sintara schreef:
NH is niet beter, het is gewoon anders. Zelf volg ik vooral het principe hoe minder ijzer/leer en andere hulpmiddelen je nodig hebt, hoe beter het is.


Ben ik helemaal met je eens uiteraard. Ik ben de eerste die roept, dan heb je een paard dat het beste is, want je komt in de ZZ uit en dan moet je erg 2 bitten in hangen én met sporen rijden om beter te zijn. Dat druist in tegen alles waar ik voor sta in dierenliefde. En juist daarom wil ik het graag zo paardvriendelijk mogelijk doen. En daarom was ik zo shocked dat Bruno gelijk Callas een stangtrens gaf (van rubber dan weliswaar). Maar ik reed in de western ook altijd met een enorme stang. Maar wel met losse teugels en maar heel weinig aanleuning nodig om te bereiken wat ik wilde. Omdat ik met mijn benen met sporen stuurde. En ieder bit is zo scherp als de handen van de ruiter.

Maar ja, tijden veranderen en ik vond dat men gelijk had en dat je met zo min mogelijk moest toekunnen. Achteraf had ik gewoon moeten doen wat ik altijd vroeger deed. En dan had ik gewoon met hulpmiddelen gereden en dan had Callas veel meer leiding gehad en was het misschien zo ver niet gekomen. Waar ik moeite mee heb, is dat als je niet NH doet, je een soort van met de nek aangekeken wordt alsof je een of andere neandertaler bent of zo.

Maar dat is achteraf, daar heb ik nu niets meer aan, en ik wil nu graag doorgaan op deze voet, want als het zo lukt sluit dat wel goed aan bij het gevoel dat ik het goed wil doen en paardvriendelijk vooral wil zijn.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:36

Het wordt pas echt grappig als je begint met een paard met een bit, afentoe 5 minuten een hulpteugel tijdens het longeren, een zweep en sporen en dan van daaruit langzaam overgaat naar het rijden op alleen een halster (ja: zonder zadel, zweep, sporen of hulpteugels lol).

Dan vinden ze je in eerste instantie vreselijk en later opeens een NH rolmodel ofzoiets

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:19

Voor mij was het altijd duidelijk, dat NH daar had ik niets mee. Totdat ik mijn paardenmassage niet alleen voor mijn eigen paarden gebruikte maar ook andere paarden ging masseren, daar merkte ik dat ik ontzettend veel op intuïtie masseerde. Bij mijn laatste bijscholing zijn mijn ogen geopend toen ik een goed gesprek had met iemand. Ze zei tegen me je kan zoveel kennis hebben maar paarden laten hun pijn/misère pas zien als ze erop kunnen vertrouwen dat jij ze ook echt ziet. Op dat moment kon ik mijn faalangst loslaten en geloven in mijn kracht. Kort daarna ben ik begonnen om me te verdiepen in NH en het heeft me veel gebracht, ik ben er als mens door veranderd omdat ik nu weet dat ik de kennis heb maar ook heel veel gevoel en dat ik de paarden die ik “ onder mijn handen krijg” niet alleen lichamelijk help maar ook mentaal en daar ben ik dankbaar voor.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:43

@pien_2010: sorry ik wilde je niet verdrietig maken. Maar ik wil je ook helemaal geen tips / trics of wat anders geven maar ik ben altijd heel geïnteresseerd in de verhalen. Net als bij Monique. Vaak lees ik de reactie's niet eens. En heel eerlijk, ik heb 14 jaar een paard gehad, altijd gereden, met zadel, hoofdstel, bit en jawel sporen en soms zelfs zweep. Nu had ik echt een lieverd die mij altijd heel goed begreep en donders goed wist als ik mijn stem verhefde (of verhief, geen idee wat de verleden tijd hiervan is) dat ik het meende. We waren 2 handen op 1 buik. Toendertijd kwam het hele NH / Parelli bij ons in de omgeving op en ik vond en eerlijk gezegd vind het echt hocuspocus met paarden. Ik heb er ook echt helemaal niks mee. Ik wilde nooit een circuspaard maar gewoon een maatje waar ik mee kon lezen en schrijven. Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen interesse in heb. Ik vind het ongelovelijk boeiend om de verhalen van Monique te lezen en haar filmpjes te zien. En zelfs dan denk ik ook weleens: pfff wat een getrut zeg. Maar he leven en laten leven. Als zij en Callas hier gelukkig van worden en ze hebben er echt wat aan dan zal ik de laatste zijn die er wat van zegt. Eerlijk gezegd vind ik het eindeloze geduld echt bewonderenswaardig.

Dus vind het jammer dat je geen volgtopic maak maar snap het helemaal hoor. Hopelijk schrijf je hier dan af en toe hoe het gaat. Sterkte met je paardjes. Weet hoe lastig het is.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:49

Monique1963 schreef:
Pien, misschien is het niet erg als je paard jouw leider is, als jullie maar goede afspraken hebben wat wel en niet mag.

Sintara schreef:
NH is niet beter, het is gewoon anders. Zelf volg ik vooral het principe hoe minder ijzer/leer en andere hulpmiddelen je nodig hebt, hoe beter het is.


Ben ik helemaal met je eens uiteraard. Ik ben de eerste die roept, dan heb je een paard dat het beste is, want je komt in de ZZ uit en dan moet je erg 2 bitten in hangen én met sporen rijden om beter te zijn. Dat druist in tegen alles waar ik voor sta in dierenliefde. En juist daarom wil ik het graag zo paardvriendelijk mogelijk doen. En daarom was ik zo shocked dat Bruno gelijk Callas een stangtrens gaf (van rubber dan weliswaar). Maar ik reed in de western ook altijd met een enorme stang. Maar wel met losse teugels en maar heel weinig aanleuning nodig om te bereiken wat ik wilde. Omdat ik met mijn benen met sporen stuurde. En ieder bit is zo scherp als de handen van de ruiter.

Maar ja, tijden veranderen en ik vond dat men gelijk had en dat je met zo min mogelijk moest toekunnen. Achteraf had ik gewoon moeten doen wat ik altijd vroeger deed. En dan had ik gewoon met hulpmiddelen gereden en dan had Callas veel meer leiding gehad en was het misschien zo ver niet gekomen. Waar ik moeite mee heb, is dat als je niet NH doet, je een soort van met de nek aangekeken wordt alsof je een of andere neandertaler bent of zo.

Maar dat is achteraf, daar heb ik nu niets meer aan, en ik wil nu graag doorgaan op deze voet, want als het zo lukt sluit dat wel goed aan bij het gevoel dat ik het goed wil doen en paardvriendelijk vooral wil zijn.


Monique, ik zal ook weer 's een reactie plaatsen :) Callas doet me zooo ontzettend denken aan mijn oude Fjordenmerrie Vinni. We hebben haar in 1984 gekocht in Brabant. Een jaar eerder is ze met nog 10 andere Fjorden ge-importeerd uit Denemarken door de verkoper.
Vinni was een beetje tuigmak. Verder niet. Ze liep in een kudde van zo'n 25 Fjorden. Toen de kudde daar in beweging werd gezet ging ze vooraan in een mega draf terwijl de andere Fjorden het amper in galop konden bijbenen. Alleen al vanwege haar enorme gangwerk waren we verkocht :-) Wel kregen we de waarschuwing mee dat het een pittige en zeer werklustige dame was.

Ze was 4 jaar toen we haar kochten en de 1e jaren waren drama. Ze was ontzettend eerlijk. Nooit trappen of bokken of steigeren maar een rem zat er nauwelijks op en ... ze was ontzettend onbetrouwbaar tijdens buitenritten. Heel onberekend qua schrikken maar ook vaak heel gespannen waardoor ze haar rug als een plank hield en je er nauwelijks op kon zitten.
Ik had daarvoor al zo vaak paarden en pony's zadelmak gemaakt en snapte maar niet waar het mis ging met Vinni. Ik heb mezelf zo vaak vertwijfeld afgevraagd wat ik fout deed. Ze was mega dominant maar ...ook erg onzeker. En dat is een hele lastige combinatie.

Ik heb een brief naar de Deense fokker gestuurd met een aantal vragen en kreeg later een antwoord samen met info van het Deense stamboek. Vinni bleek haar eerste 3 jaar opgegroeid te zijn op een Deens schiereiland en was als 3-jarige al kuddeleidster. Dat verklaarde veel. Ze moet dus veel indrukken te verwerken hebben gekregen met de verkoop naar Nederland. Is deels per boot en deels per trein vervoerd begreep ik.
Wat verkeer betreft, gewone auto's waren al eng. Ze sprong in beginsel steeds 2 meter opzij. Later werd het wel iets beter en reageerde ze soms op meerdere auto's niet meer en net als je dacht hehe het wordt steeds beter dan knalde ze met de volgende auto zowat de sloot weer in.

Na een paar jaar kwamen we er achter dat ze hengstenkolder had. Dat is in een kliniek onderzocht. Ze had teveel hengstenhormoon. Het advies was elke dag een soort van pil of haar mega veel aan het werk zetten. Zoals lange afstandswedstrijden. Volgens het Fjordenstamboek was ze alleen nog maar rijp voor de slacht want zo'n eentje was de week ervoor ook nog naar de slager gegaan kreeg ik te horen.
Oftewel aan het stamboek had ik ook niets.

Op een gegeven moment hebben we haar laten dekken met de nodige problemen (ze was superhengstig maar knokte als een hengst met de dekhengst) maar toch uiteindelijk een hengstveulen uit haar gefokt. Hjordal groeide op in een weiland tussen een 80 km. weg en een parallelweg waar veel landbouwverkeer overheen kwam. Hij was daardoor 300% bomproof en verkeersmak. Toen hij 4 jaar was heb ik hem zadelmak gemaakt.
Super makkelijk paard. Naast haar zoon was Vinni supermak in alle verkeer. Ze vertrouwde volledig op hem en met hem erbij waren er helemaal geen schrikmomenten. Maar zodra ze alleen mee op stap ging begon direct die onzekerheid weer met vervelende schrikmomenten. Ik heb er ook rugletsel aan overgehouden toen ik 's tegen een boom geslingerd werd omdat ze ineens haaks onder me uit ging in galop.

Ik kreeg in die tijd vaak het advies om haar te verkopen omdat ik er nog 's mee zou verongelukken. Maar dan had ik haar moeten laten inslapen. Ik wilde haar niet verkopen en een ander met de problemen opzadelen.

Door vrijheidsdressuur en vooral op stem met haar te gaan werken kwam ik er op een gegeven moment doorheen. Ze was toen 12 jaar ! Ze kon op een circuston staan, over een evenwichtsbalk lopen, doodliggen en alles op stem. Alleen knielen heeft ze nooit alleen op stem gewild. Knielen is onderdanigheid in de paardenwereld en dat was voor haar net een stap te veel wat haar dominantie betreft. Dat heb ik ook nooit afgedwongen. Ik hoefde niet perse baas over haar te worden vond ik als er maar wederzijds respect naar elkaar was. Vanaf haar 12e kwam er een kentering in haar gedrag en werd ze steeds makkelijker. Ik ging haar rijden op een leren bitje en kwam er ook achter dat ze heel veel van me oppikte zonder dat ik het echt vroeg. Wilde ik net gaan draven of galopperen, begon ze al zonder dat ik een hulp had gegeven. Achteraf heeft ze die 'feeling' al veel langer gehad en heb ik het eerst 'stupid me' ervaren als ongehoorzaamheid. We gingen samen met haar en haar zoon lange afstandswedstrijden doen en ze was een talent :)

Vinni bleek een paard met nog echt een oerinstinct en ik heb zo mega veel van haar geleerd :) Haar laatste 11 jaar heeft ze ruimschoots de problematiek van de 1e jaren goed gemaakt. Wat een kanjer van een paard werd het.
Ik denk dat Callas ermee te vergelijken is in de zin van opgegroeid in een kudde en superbraaf toen je haar kocht. Echter toen kwam de onzekerheid omdat ze de vertrouwdheid van de kudde mistte.
De dame heeft ook nog een stukkie dominantie in zich en om samen een goed koppel te vormen kost tijd en geduld :) Uiteraard moet je het trappen in jouw richting niet accepteren.

Maar verder? Ligt het grotendeels aan jou ? Ik denk van niet. Ik vermoed dat als er een paard bijkomt die ze vertrouwd en die wel superbraaf en mak is dat ze daar op gaat 'leunen' tijdens buitenritten net als Vinni bij haar zoon deed en dat je haar dan niet terug kent in doen en laten.

Ik heb in de beginjaren absoluut fouten gemaakt bij Vinni omdat ik e.e.a. niet begreep maar ze bleek zo vergevings gezind. We zijn later enorm naar elkaar toegegroeid en ze werd het beste leerpaard wat ik ooit gehad heb :)
Monique ik hoop van harte dat jij dat over een paar jaar ook kunt zeggen ;)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 18:01

hi Henny, fijn dat je het verhaal van jouw Vinnie deelt. Ik kende het al via de pb's en je hebt het toen al aangegeven dat je zoveel herkende bij Callas. Ik denk ook dat het zo is. De overeenkomsten zijn frappant. Ik herinner me ook je prachtige verhaal van haar intuïtie dat ze een ander verloren geraakt paardje terugvond. Ik heb soms bij Callas ook dat oergevoel.

Dat meppen doet ze nog steeds en zag ik voor het eerst terug in het filmpje van Featherlight wat in dit topic gedeeld werd eergisteren meen ik. Wat die vrouw daar beschrijft is ook helemaal Callas. Met dat paard is het ook goedgekomen, dus ik heb nog steeds goede hoop!

Dank je Ellen voor het complimentje over mijn eindeloze geduld. Ik geloof niet dat ik een keuze heb.

Mooi voorbeeld dat je geeft Fardoe. Het moeilijke gewoon van NH vind ik dat er geen vaste regels lijken te zijn om het goed te laten werken. Kijk, met in het zadel rijden van western of klassiek, lijkt een paard knopjes te hebben. Daar druk je op en het werkt. Normaal gesproken dan. Bij NH zijn er zoveel meningen, lijken er zoveel mogelijkheden te zijn, dat vind ik het moeilijke eraan. Het is zo makkelijk als je gewoon op een knopje kunt drukken en het paard begrijpt je dan.

Dus Sintara een rolmodel NH zal ik nooit worden, vind het verschrikkelijk moeilijk.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:05

Nog even over dat leren bitje. Mijn man heeft het metalen mondstuk uit een pelhambit geslepen. Door een goede schoenmaker is er een 3-delig op elkaar genaaid mondstuk tussen de scharen gezet. Met een pelhambit heb je indien nodig hefboomwerking. Ik heb dat bit maar 1x hoeven gebruiken dat ze de kinketting voelde. Daarna heb ik haar altijd met loshangende teugel kunnen rijden. Ze wist dat ik met het pelhambit meer te vertellen had dan met een gewone trens. Dat was voldoende om haar voortaan veilig te kunnen rijden. Het gedram op het bit was helemaal over. Ik ging haar ala western rijden. Doorhangende teugels en op buitenritten was ze gewoon op stem te rijden. Wel had ze altijd een hoog tempo maar het was wel altijd onder controle. Ik herinner me een cross voor allerlei pony's waar we aan mee deden. Daar zat een bocht van 90 graden in na een maisland. Vinni kende het verschil tussen links en rechts. Dus we kwamen aangegaloppeerd en ik riep "Vinni, links". Op een video die toen gemaakt is zie je hoe ze zich direct naar links gooit en zo zonder teugelhulp keurig doorgaloppeerd naar de volgende hindernis :) Eén van de toeschouwers in die bocht hoor je op de video nog zeggen: "Goh ... met dat paard kan je praten" :D

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 21:49

Knap paard had je, Henny!

Vandaag weer even getraind na een wandelingetje. Paar minuutjes maar, maar er goed op gelet dat ik zoals Moony en anderen suggereerden, zo weinig mogelijk vraag, het haar zelf laat doen en haar zelf haar eigen ontspanning laat zoeken. Zo beter? Vind zelf van wel. Heb wel bewust de voorhand bewegen niet gedaan.

https://www.YouTube.com/watch?v=eIGjubL0uxk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:14

Super filmpje Monique en ook al heb je niks met de Italiaanse recepten van Tristan, ik zag toch duidelijk de gekookte spaghetti :D

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 22:22

LOL!!! Waar zag je spaghetti dan?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:28

Bij het draaien van de achterhand. Op je eerdere filmpje zag je nog spanning in de hals, nu zie je een mooi ontspannen en door het gehele lijf gebogen paard.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 22:32

Ah ok, die spaghettig. Thank you!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:45

Ziet ze idd goed uit Monique

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:08

Ziet er echt goed uit :D :D
Ook het wandelen ziet er zo onwijs gezellig uit. Heel leuk. Gingen jullie door het dorpje?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 12:43

Hi dank jullie, ja door het dorpje, maar daar zie je niet zoveel van omdat ik de brilcamera achterstevoren had opgezet en je ziet alleen de paardjes, of eigenlijk die soms ook niet.

Je ziet wel op 50 seconden dat Callas ergens van schrikt. Ze kijkt, schrikt, mond beetje open, oogwit, ik geef kennelijk een zwiep met het touw van hop meekomen niet zo zeuren, en ze ontspant meteen haar hals naar beneden. Dat vind ik een goede ontwikkeling.

Verder blijven de meisjes het meest achter Shadow de leider, soms loopt Callas gewoon sneller, logisch en komt ze ter hoogte van mijn schouder, dan zwabber ik het met het touw achter me en gaat ze netjes terug. Ben heel tevreden over het wandelen! Wel neem ik volgende keer poupette niet meer mee. Ik had vandaag het gevoel dat ze niet rad was. Ze is ook al op leeftijd, ze is denk ik 20. (ondanks dat Shadow al 24 is!)

Vandaag had ik zin in een kunstjessessie, dus met koekjes. We begonnen met de jambette. Altijd goed. De buiging was ze een beetje vergeten, maar die kwam ook weer terug. Het blok ging goed. Ze heeft geen neiging meer om erna óver het blok heen te gaan maar netjes in de achteruit weer terug.

Ik deed de oefeningen zonder de shetten en ik vond wel dat er veel spanning was. Ze schrok een keer, liep te dicht achter me, dus heb ik haar met rust weer terug kunnen zetten op haar plek, dat is wel fijn van veel oefenen met volgen, dat dat goed gaat. Maar we hadden iets heel ergs raars. Er was een plek waar ik haar vroeg te volgen. Ik liep op "de kade" en zij liep onder mij naast de kade. Komt zij bij een plek en ze schrikt enorm. Maar niet van iets engs. Het was heel gek, alsof er een elektrische schok door haar lichaam ging die ze fysiek kreeg zeg maar. Alsof ze in schrikdraad stapte dat nog aanstond. Het was geen normale ik-zie-iets-engs-schrik. En er is daar geen schrikdraad. Dus ik vraag haar nog een keer te komen en ze probeerde het, maar zodra haar voorvoeten die plek raakten deinsde ze terug alsof ze zich bij wijze van spreken verbrandde of zo! Zo heel erg raar. Nu had ik in de schuur mijn wasmachine aan staan en ik vraag me af of ze iets van lekstroom voelde of zo. Zou dat kunnen?

Afijn, we hebben een kwartiertje leuk geoefend en nu staan ze in de vliegenspray weer lekker buiten.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:30

Kan daar onder de grond water lopen?
Beetje gekke vraag misschien maar dat heb ik op trektocht in Spanje meegemaakt. Alleen het paard waar ik op zat durfde er uiteindelijk over, waarna de rest volgde (dat kwam niet door mij hoor, dat paard was vroeger altijd het leidende paard daar).

De paarden deden allemaal alsof er ratelslang zaten ofzo.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:36

Monique1963 schreef:
zich bij wijze van spreken verbrandde of zo! Zo heel erg raar. Nu had ik in de schuur mijn wasmachine aan staan en ik vraag me af of ze iets van lekstroom voelde of zo. Zou dat kunnen?
Yep, zou kunnen bij een wat beschadigde kabel onder de grond met een kabel die niet een echte grondkabel is.
(echte grondkabel heeft een aardemantel rondom, bij beschadiging krijg je sluiting naar aarde en ploft je aardlek eruit, als je die hebt tenminste...)
Heb je lekstroom zonder aardlek ervoor, staat die lekstroom ook op buitenkant van je wasmachine }>

Kan ook zijn dat Calles het magnetisch veld voelt rondom die electra kabel, hoe klein ook.
Maar dan reargeert ze op andere plekken ook nabij stroomkabels.


uittesten: stroom eraf en met Calles over exact zelfde plekje lopen.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 22-06-19 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:53

Monique1963 schreef:
Knap paard had je, Henny!

Vandaag weer even getraind na een wandelingetje. Paar minuutjes maar, maar er goed op gelet dat ik zoals Moony en anderen suggereerden, zo weinig mogelijk vraag, het haar zelf laat doen en haar zelf haar eigen ontspanning laat zoeken. Zo beter? Vind zelf van wel. Heb wel bewust de voorhand bewegen niet gedaan.

https://www.YouTube.com/watch?v=eIGjubL0uxk


He +:)+ +:)+ , > 1.20 min : wat zie ik je hier nu fijn samenwerken met Calles , in haar tempo, met rust, wacht momenten en zie es het resultaat: je raakt haar nauwelijks of helemaal niet aan.
Ze zet keurig haar achterhand voor je weg, beter hoeft echt niet.
Zie er zoveel in terug met training trekpaard alhier, die heeft ook meer bedenktijd nodig, maar is dan net zo luchtig als jou Calles.

Zie je wel dat met wat zelflerend vermogen je hier zomaar samen bent ?
Je zet je eigen tempo aan de kant, past je aan het leertempo van haar en whalla, paar dagen later laat ze dit zien.
Geen prikken meer, geen ongeduld van jou kant maar duidelijkheid en ze is alert op jou.

Hier ligt mooie basis kwa tempo interactie met elkaar, misschien niet helemaal passend bij jou karakter.
Maar wel heel stoer dat jij je aanpast, en tips hier uit topic meeneemt.
Vindt zelf dat je hierdoor wat "stiekum sluipt" :D maar het wordt vanzelf natuurlijker en losser na een tijdje.


En net ook al gezegd: dit is ook heel goed voor haar lijf, lekker inbuigen en draaien :)*

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:59


Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:47

Oh wauw, van dat filmpje hierboven word ik echt superblij! Wat onwijs goed om dit te oefenen, nooit bij nagedacht maar uiteraard heel erg handig!
En wat blijft ze mooi op jou ingespeeld zeg <3 *\o/* <3

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 20:38

Sintara schreef:
Kan daar onder de grond water lopen?
Beetje gekke vraag misschien maar dat heb ik op trektocht in Spanje meegemaakt. Alleen het paard waar ik op zat durfde er uiteindelijk over, waarna de rest volgde (dat kwam niet door mij hoor, dat paard was vroeger altijd het leidende paard daar).

De paarden deden allemaal alsof er ratelslang zaten ofzo.


Nou inderdaad over er een slang zat, dat precies!! Maar die zat er niet, maar er loopt daar inderdaad wel een waterslang onder de grond. En de wasmachine stond aan dus die nam water, dat kan ook dat ze dat gevoeld heeft.


Peetstap"Heb je lekstroom zonder aardlek ervoor, staat die lekstroom ook op buitenkant van je wasmachine. Kan ook zijn dat Calles het magnetisch veld voelt rondom die electra kabel, hoe klein ook.
Maar dan reargeert ze op andere plekken ook nabij stroomkabels. uittesten: stroom eraf en met Calles over exact zelfde plekje lopen.[/quote]

De aardlek zou goed moeten zijn, het huis is 3 maanden geleden getest voor de verkoop, dat is verplicht. Ik ga het zeker nog een keer uittesten. Wat ik heel fijn aan dit moment vond, is dat ze het dus heel eng vond, ik het haar nóg een keer vroeg en ze het dus gewoon probeerde! Dat vond ik supertof. Veel vertrouwen dus, dat vond ik echt heel fijn om te merken.

En ik was ook heel blij met deze training. Het was echt maar 3 of 5 minuten of zo. Eigenlijk wat je ziet zo lang was het en ik ben supertrots. OP MEZELF, hahahahahaha, ja idd mijn eigen tempo aan de kant zetten en mij aanpassen aan haar.
En ja, ik doe niet alles wat jullie zeggen maar wat ik uit het topic logisch vind en kan toepassen dat probeer ik ook. Dat is het fijne van sparren, dat je ervan kan leren.

Nu zal ik het stiekem sluipen nog afleren.


[quote="Marocje schreef:
Oh wauw, van dat filmpje hierboven word ik echt superblij! Wat onwijs goed om dit te oefenen, nooit bij nagedacht maar uiteraard heel erg handig!
En wat blijft ze mooi op jou ingespeeld zeg <3 *\o/* <3


Dat was een hele tijd geleden dat filmpje. En ik denk wel dat dat geholpen heeft toen ik er dit jaar in januari afviel, dat ze dus stopte en naar me terugkwam. Maar dit is wel koekjesgericht hoor, dit is niet omdat ze mij aardig vindt. Dit is een kunstje geworden dat we geleerd hebben.

Komende dagen geen tijd om voortgang te filmen, maar ik houd jullie op de hoogte. Stay tuned.

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:05

Joh, je was daar hartstikke goed bezig! En al kwam ze voor het koekje, je had er mooi profijt van toen het daadwerkelijk nodig was, dat is toch het belangrijkste? (Naast dat jullie lol hebben :Y) )

Nu ben je zo bewust met iets bezig, dat je je af en toe weer net een beginner voelt. Logisch, wanneer je weer ontdekt dat je ‘eigelijk niks weet’. Maar dat niks weten is dus echt niet zo, alleen nu ben je er bewust mee bezig. Best confronterend soms.

Wat zei een wijze man ook alweer? Socrates: ‘Het enige dat ik weet is dat ik niet weet’. Die man heeft toch een hele hoop mensen aan het denken gezet :Y)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 21:17

Marocje schreef:
Socrates: ‘Het enige dat ik weet is dat ik niet weet’. Die man heeft toch een hele hoop mensen aan het denken gezet :Y)
En die mensen weten het nog steeds niet LOL.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:48

Na een toch wel echte dip gaat het hier weer goed en zoals gewoonlijk. Ik ben gestopt met denken en Hercule humt er weer vrolijk op los, ik voel hem weer helemaal en hij mij <3 .

Polie was , zo zag ik uit het raam, flink aan het muiten zowel met Hercule als met mijn man :oo , waar mijn man helemaal niet blij mee was : "Pien, als onze Pol het hier gaat bepalen dan gaat het toch echt niet goed, want het zij is niet Hercule hé die geen rare dingen doet := ". Waarvan akte en ik kon alleen maar knikken dat ik dat ook zo beleef.

Gisteren zat ik te lezen achter onder de boom en buuf kwam de oprit op terwijl hij me riep. Dus verbaasd loop ik naar hem toe en zie onze Pol op de oprit staan ~~}> . Manlief was vergeten na het werk om de draad dicht te doen en natuurlijk zag ze dit gelijk.
Buuf bleef mooi staan zodat ze de poort niet uit kon rennen, manlief wil haar pakken en ik zie de opstandige muiterij blik in haar ogen, dus ik zeg laat mij maar want dat gaat niet goed anders. Manlief opgelucht, ik zie het en blijft ook staan en heel rustig loop ik naar Polleke toe en zeg, tot hier en niet verder schat het is klaar met jouw muiterij. Ik pak haar bij de kuif en het was OK en terwijl ik met haar naar het gras liep zag ik de muiterij blik in haar ogen terugkomen en ik zeg alleen maar duidelijk: uhuh Pol, kappen nu" en braaf loopt ze zo de tuin in, want natuurlijk kreeg ze gelijk een kroel toen de muiterij blik weer verdween := .

Ben opgelucht dat het hier weer normaal gaan.
Paardjes lopen weer los naast me als ik ze van de wei haal en ik kan ze mooi sturen op afstand en de liefde is weer terug gekeerd