[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43441
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:38

_O- Daarom schreef ik het niet hoor.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 10:42

Nee, weet ik, maar ik vond het wel leuk om te zeggen, LOL

pien_2010

Berichten: 43441
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:05

Wel heb ik besloten, dat als de nieuwe merens echt een Hercule is als het om mennen gaat (daar ga ik dus niet speciaal naar op zoek), en ik kan alle menspullen voor niet al te veel geld erbij kopen + de kwaliteit van de wagen is goed, dat ik dan dat doe. Maar dat mag manlief niet weten, want die krijgt een rolberoerte. Is vroeg genoeg als het zover is om daarmee te komen. Want je kunt hier geweldig mennen, alleen rijden de auto's wel erg hard. Dus moet goed zichtbaar zijn!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 11:59

Hahaha, gelukkig zitten de ML niet op bokt.nl. Althans dat mag je hopen. Mennen vond ik altijd ontzettend leuk om te doen. Ik zie daar voor Callas ook wel een toekomst in, maar dan ergens anders in Frankrijk en dan moet ze helemaal poepiemak zijn. Mwah, dat is dan wel de verre toekomst. Maar met Shadow genoot ik er altijd van!

En Pien, dan schilder je de wagen fluo-roze!

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:54

Ik zou ook zo graag willen leren mennen dan dan Caithlyn voor de kar laten beleren. Maar heb er helaas echt de tijd niet voor. Heb nu echt 0 verstand van mennen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 07:57

Mennen is zooooo leuk! Ik heb mijn koetsiersbewijs gehaal ooit en veel menwedstrijden gereden. Ook crossen met de aanspanning. En samengestelde wedstrijden: dressuur, cross en behendigheid. Echt gaaf en spectacle! Als je ooit tijd hebt, doen!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:04

hey Mo, we hebben nog recht op een filmpje }:)

Ik ben zo benieuwd hoe jij en Callas je ontwikkelen samen! Ik ken de methode niet en vind het wel heel interessant :D .

Hoe moeilijk het trouwens ook was voor mij om over te stappen naar een ander verzorgpaard, ik ben wel heel blij dat ik het heb gedaan. Mn nieuwe vp is nog maar een gup maar doet zo gigantisch haar best. Ze is ook gewoon helemaal goed: ziet goed, loopt goed, goed op gewicht, pas nieuw op maat gemaakt zadel enz enz. Wat een verademing _O- . En wat ook nog is, ze is nog zo jong en is juist degene die haar baas vertrouwen geeft. Ik ben helemaal verliefd haha. Zelfs dr baas is ook echt een heel leuk mens *\o/*

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 07:26

Hey Sintara, je hebt helemaal gelijk en ik denk ook iedere keer van O ja, ik moet dat filmpje nog doen. Komt omdat ik sinds een paar maanden een nieuwe laptop heb en ik heb niet meer dezelfde programma's en mijn camera maakt een extensie aan een filmpje dat een programma niet aankan. Dus moet ik het filmpje eerst omvormen en daar had ik een programma voor, maar dat heb ik nu niet meer. Dus een nieuw programma gezocht, maar die haalt de kwaliteit teveel omlaag zoals bij het laatste filmpje. Ik ga het via yt doen, maar ben erg druk geweest met bezichtigingen van het huis, het boek en mijn vriend zijn reis voorbereiden. Hij gaat vandaag veertien dagen met zijn motor en vrienden rondtrekken. Dus na vandaag moet ik zeeën van tijd hebben en ga ik met het filmpje aan de gang. Het is wel duidelijk het filmpje qua hoe Callas doet. Vind filmpjes altijd heel helder om te zien wat er goed en fout gaat, vooral ook over mijn eigen houding.

Wat leuk voor je dat je beslissing over te stappen naar een ander vp je zoveel goeds brengt! Alles klopt eraan zo te lezen! En dat je dan ook nog leuk met de eigenaar door 1 deur kan is ook heel mooi meegenomen. Geniet van je lieve merrie!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:22

Oh ja, een nieuwe pc is altijd ff gedoe. En de rest rondom het huis enzo. Snap ik helemaal!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 12:11

afijn, ik heb het maar met een ander progr gedaan, maar dat is lang niet zo leuk als het prog dat ik altijd gebruikte. Nog geprobeerd mijn oude pc op te starten, maar die is geloof ik definitief overleden.

Dus een vrij saai filmpje, maar het gaat om de voortgang van Callas. Ik ben vooral tevreden over haar reacties. De afgelopen maanden bezig geweest met trt en het zo belangrijke ontspannen na een oefening. Dat toont ze dus nauwelijks. Ze strekt niet haar hals na een vraag van mij, terwijl dat wel de bedoeling is in voorbereiding op de rest van de trt training, waarbij ze zelf haar ontspanning moet zoeken bij moeilijke vragen van mij, zoals enge dingen. Enge dingen doen we nog lang niet, eerst dit stuk goed. Omdat ze dus niet zelf duidelijk ontspande, misschien deed ze het wel, maar ik wil toch die hals laag zien, heb ik haar de afgelopen maanden geleerd mijn hand te volgen. Dus als ze mag ontspannen volgt ze mijn hand omlaag. Ondanks dat ze een keer ongewild versnelde (er zat een minikabourtje in de struiken denk ik) en ondanks een opspanning vlak voor de knufbeloning, vind ik het een goede sessie. Ze pikt af en toe toch een voetje te dicht bij me, maar vergeleken met het vorig filmpje denk ik dat we goed vooruitgaan.

Dit was de 1e sessie TRT eind maart: https://www.youtube.com/watch?v=RsLlMLhh3ls
En dit was begin juni: https://www.youtube.com/watch?v=DGCszHlOgVg

pien_2010

Berichten: 43441
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:22

Ach gossie wat is ze lief. Ik heb wel het idee op het einde dat ze er helemaal niets aan vindt. Haar oren staan wat naar achteren. Waarom geeuwt ze zo op het einde? Hercule geeuwt als ik ze 's ochtends vd wei haal en ik wat te laat ben. Stress? Ontspanning? Ik weet het echt niet.

Ik vind Callas de oefeningen heel erg braaf doen, vooral ih begin lijkt ze het leuk te vinden. Maar een paard dat niet van mij is lezen, vind ik lastig hoor.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 12:31

Hi Pien, ja ze was hier echt lief. Als het niet waait, de zon schijnt, het op het erf is, er geen afleidingen zijn, dan gaat het erg goed. Maar ja. Dat is niet hoe het leven er altijd uit ziet. Maar zolang er veel goede momenten zijn is het voor haar misschien saai, maar niet eng, dus ik ga er maar vanuit dat het goed gaat komen.
Op zich kon ze al deze oefeningen al, maar het bevestigen telkens is goed.
Vanmorgen kon ik hen uit het land halen met alleen shadow aan de kuif. Ik had even geen halsters bij de hand. Hij wilde drammen, hem met de hand een tik op de neus gegeven, het was duidelijk, hij bleef netjes schuin achter mij en Callas had die tik-boodschap prima door, ook al liep ze er ver vandaan, ze bleef keurig achter hem en mij volgen. Dat is winst!

En ik denk wel dat ze dit heel saai vindt ja. Maar ja, zo is het met school. School is niet per se altijd leuk. Meestal doe ik nog wel een blok of zo er achteraan, en dat is leuk want dan komt er wel een koekje. Maar als vriendje filmt wil ik niet zijn tijd opeten en dus kwam er geen blok.

Overigens, van de week waren ze ondeugend en namen een verkeerde afslag bij het land en toen ik ze weer op de goede weg had, had Callas weer de piep en bokken en meppen. Dat blijft toch gevaarlijk vind ik. Ik hoop dat dat er ook ooit uitgaat.

pien_2010

Berichten: 43441
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:40

Fijn die kuiven aanpak. Doe ik hier ook en dat werkt super. Ik haal ook nooit halsters als ze van de voor tuin naar de achter tuin moeten waar de paddock is.

Vervelend dat gepiep. Vd week had ik hier ook te enthousiaste paarden. Ze hadden de gekke minuten want waren te blij om thuis te zijn. Toen ik volkomen onbewust "voorzichtig jongens " zei en mijn hand laag deed, zag ik dat Hercule gelijk stopte en op afstand liep en toen begon te bokken en door te gaan. Ik bleef kijken, verbaasd dat hij begreep dat het voor mij gevaarlijk was, maar blij zijn zeer zeker mocht en mag. Daar geniet ik van. Zonder dit topic zou ik dit niet bewust op gemerkt hebben. En niet mijn ingrijpen en niet het super correct opvolgen van Hercule van mijn vraag.
Teveel gebeurt hier onbewust op de automatische piloot. Dus bedankt daarvoor Mo.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 12:44

Gaaf dat Hercule jou zo leest! Dat is echt een heel mooie band die je hebt. Fijn dat dit topic en bokt je dingen doet beseffen. On apprend chaque jour, zeggen ze hier. Dat geldt voor mij ook.

Het is jammer dat ik al deze kennis niet had toen Thor nog leefde, ik zou nu wel eens willen zien hoe hij op TRT zou gereageerd hebben. Maar ja, dat kan niet meer.

Ik hoop dat met de jaren Callas ook steeds meer te lezen is of mij beter kan lezen of allebei.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:54

Hallo, ik ben een trouwe meelezer (eerst op een ander account) van jullie avonturen!
Hoe is het nu eigenlijk lichamelijk met jouzelf?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 13:58

Hi Kaetibangsi,
Lief dat je daar naar vraagt. Ik kan heel erg veel negatieve dingen opnoemen, en er zijn weinig pijnvrije momenten, maar toch vind ik dat het iedere dag iets beter gaat. Fysio is nu nog maar 1x pw. Zij heeft ook het idee dat het toch allemaal soepeler wordt. Ze had wel verwacht dat we al in de spieropbouwende fase zouden zitten, maar dat gaat helaas nog niet. Ik heb nog steeds alleen strekoefeningen, van allerlei soorten voor een kwartier lang, pijnlijk vooral. Mijn spieren zijn kort geworden door pijn vermijden en zijn daardoor ook sterk afgenomen wat weer pijnlijk is en ook korte spieren zijn pijnlijk want bij iedere beweging die iets meer vraagt voel ik spierpijn. Dus moeten die eerst langer worden en daarom moet ik rekken. Dat mag ik zo vaak doen per dag als ik wil en dus doe ik het te pas en te onpas waar het even kan en goed voelt. Zo moet ik bijv tegen een muur staan en mijn billen omlaag denken en mijn hoofd zo ver mogelijk naar boven doen alsof iemand aan mijn kruintje trekt. Die oefening kan ik gemakkelijk even ergens doen. Telkens 20 seconden. Het moet allemaal helpen en zo zijn er nog heel veel. Dus langzaamaan dan breekt het lijntje niet. Ik hoop dat mijn herstel en Callas' training synchroon lopen en we tegelijk weer toe zijn aan rijden.

pien_2010

Berichten: 43441
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:11

Monique1963 schreef:
Gaaf dat Hercule jou zo leest!
MO, belangrijk is dat je jezelf realiseert dat ik Hercule al 21 jaar heb. Polie en ik gaan nog steeds beter en beter. Als het nieuwe paard er is verwacht ik ook weer problemen hoor op dat gebied. Heb ik met Hercule en Polie ook gehad. In die zin zie ik best wel op tegen alles weer opnieuw ontdekken. Want het is heel erg veilig en gemakkelijk met die 2 die hier al zolang zijn.
Ik vind dat Calles en jij ook goed gaan hoor, als ik dit laatste filmpje zo bekijk. Niets mis mee, en ik vind het met name van jou uit al veel rustiger overkomen. +:)+ Jullie zijn enorm gegroeid.

Pfff die val vraagt blijkbaar erg vele tijd van je lichaam om te genezen allemaal. Sterkte!

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:21

Het klinkt mssn raar, maar juist omdat jouw lichaam zich nu maar langzaam hersteld, ben je ook verplicht de tijd te nemen om de band tussen jou en Callas op de grond te versterken. Anders had je er mssn toch weer sneller op gezeten.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 09:02

@Pien, ja gek is dat dat het toch altijd weer zo wennen is aan een nieuw paard, maar op zich is het ook wel logisch. Het is een eigen karakter dat in een kudde moet wennen. Nieuwe leiders, een heel leven wordt omvergegooid. Dus ik kan me voorstellen dat je naar dat stukje niet uitkijkt, maar inderdaad aan de andere kant weet je dat het met de tijd weer goedkomt.

@Jeetje, ja misschien wel. Ik kan heel eigenwijs zijn, lol. Ik heb nog nooit zo braaf de aanwijzingen van een fysiotherapeut gevolgd.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:42

Oeh wat is ze braaf! Je ziet heel duidelijk vooruitgang :). Je doet zelf ook veel duidelijker vind ik.

Lastig dat het lijf nog zo'n zeer doet. Zulke dingen duren zo lang he

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:29

Hoi Monique

Wat een vervelende ontwikkelingen allemaal weer! Maar ooit komt het hopelijk goed. Ik heb ook een scoliose, wel erger maar ik ben jonger :P Ik geloof dat ik dat sporten toch serieuzer moet nemen als ik jou zo hoor ;).
Qua Callas, ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk niet dat Callas veel braver wordt dan dat ze nu is. Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in complete karaktertransformaties. Ze is wie ze is, en tis gewoon geen dappere. Ik heb vroeger arabische volbloeden gereden, die sprongen met 30 nog alle kanten op. Alleen was ik er minder van onder de indruk en nu ik wat ouder ben en niet zo'n zin heb in getruttel, ben ik overgestapt naar een engels volbloed die wat relaxter is. Wat jij zoekt is een bomproef paard waar je met een lange teugel relaxed een buitenritje op kunt maken en die hooguit 1x per jaar een stap versnelt van schrik (even overdreven :') ). En ik geloof er gewoon niet in dat Callas dat wordt. Dat ligt niet aan dat ze geen vertrouwen in je heeft, of dat ze niet luistert of dominant is. Ze is gewoon niet superdapper. En dus schrikt ze van onverwachte dingen. Ze schrikt al een stuk minder, dat is waar, en dat heb je toch maar mooi bereikt ook! Ik vind je idee om er een braaf paard bij te zoeken uitstekend.
Daarbij kun je wel leren om beter te anticiperen op je paard. Als je bijv een buitenbak zou hebben, dan kun je daar rijden en aanvoelen hoe fris ze is. In een bak kun je haar ook beter aan het werk houden en haar aandacht bij jou houden. Maar ook in een bak zul je merken dat ze soms schrikt en omdraait. En dat je er ook in de bak af kan vallen.
Qua anticiperen, ik longeer altijd als mijn paard langer dan 3 dagen stil gestaan heeft. Volgens mij kwam je val ook nadat Callas al even niet gereden was toch?
En ten 2e zou ik investeren in een mooie airbagvest voor op je paard. Val je dan, dan blaast zo'n vest op en dat is stukken beter voor je rug. Maar dan nog paardrijden is een gevaarlijke hobby. Ik werk in het ziekenhuis, en als ik op de 1e hulp werk en ik zeg dat ik paard rijd, dan kijken echt alle personeelsleden moeilijk. Er gebeuren met paarden veel ongelukken en in verhouding ook ernstige ongelukken. Samen met motorrijden is het denk ik 1 van de hobby's met de meest ernstige blessures. Dat risico moet je willen lopen. Een vriendin van mij had een bomproef paard. Veel rustiger dan Callas. Op een dag geeft ze een galophulp, paard doet een klein bokje maar ze verliest haar evenwicht. Ze valt niet eens hard, maar toch een ernstige beenbreuk bij de knie. Waarvan de artsen in eerste instantie zeiden dat ze niet wisten of ze ooit weer normaal en pijnvrij kon lopen. Kort verhaal, ze heeft haar paard verkocht want nu ze ouder is, wil ze zulke risico's niet meer lopen. En dit paard was echt onwijs braaf, maar een ongeluk zit in zo'n klein hoekje soms. Ook jouw val is een pechgeval. Maar zolang je op paarden rijdt, loop je dit risico altijd. Hoe braaf het paard ook is. Dus als je wilt blijven rijden dan probeer je mindset te veranderen dat je altijd risico loopt, maar dat de tijd op een paardenrug dit dubbel en dwars waard is! Of stop met rijden, das de minder leuke optie. Maar elk risico uitsluiten, dat gaat helaas niet. En vanaf nu nooit meer van je paard vallen en wel 4x in de week willen rijden, dat lukt denk ik ook niet, niet met Callas, maar ook niet met een ander paard.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:11

Het filmpje ziet er goed uit! Mooi ontspannen Callas ook, en heel duidelijk te zien dat jullie meer ervaring en dus vertrouwen hebben in deze methode.

Kijkers dus genoeg voor jullie huis, zitten daar ook serieuze tussen?

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:05

Monique1963 schreef:
afijn, ik heb het maar met een ander progr gedaan, maar dat is lang niet zo leuk als het prog dat ik altijd gebruikte. Nog geprobeerd mijn oude pc op te starten, maar die is geloof ik definitief overleden.

Dus een vrij saai filmpje, maar het gaat om de voortgang van Callas. Ik ben vooral tevreden over haar reacties. De afgelopen maanden bezig geweest met trt en het zo belangrijke ontspannen na een oefening. Dat toont ze dus nauwelijks. Ze strekt niet haar hals na een vraag van mij, terwijl dat wel de bedoeling is in voorbereiding op de rest van de trt training, waarbij ze zelf haar ontspanning moet zoeken bij moeilijke vragen van mij, zoals enge dingen. Enge dingen doen we nog lang niet, eerst dit stuk goed. Omdat ze dus niet zelf duidelijk ontspande, misschien deed ze het wel, maar ik wil toch die hals laag zien, heb ik haar de afgelopen maanden geleerd mijn hand te volgen. Dus als ze mag ontspannen volgt ze mijn hand omlaag. Ondanks dat ze een keer ongewild versnelde (er zat een minikabourtje in de struiken denk ik) en ondanks een opspanning vlak voor de knufbeloning, vind ik het een goede sessie. Ze pikt af en toe toch een voetje te dicht bij me, maar vergeleken met het vorig filmpje denk ik dat we goed vooruitgaan.

Dit was de 1e sessie TRT eind maart: https://www.youtube.com/watch?v=RsLlMLhh3ls
En dit was begin juni: https://www.youtube.com/watch?v=DGCszHlOgVg


Valkuil met hoofd laag aanleren :

Als het niet vanuit Callas zelf komt, dan staat ze met neus aan de grond nog strak van de stress. Zo krijg je paarden die ontploffen zonder aanwijzing. Kijk je naar advies van bv clinton anderson dan is bij geen ontspanning tonen (likken, kauwen, geeuwen, zakken, voetje op rust) stoppen na 15sec. aaneengesloten stilstaan terwijl je doorgaat met wat eng is de andere optie. Ontspannen is dan nog te ver weg, het stilstaan zelf is dan een noodzakelijke tussenstap.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 17:33

merde mijn tiksel kwijt omdat ik quootte. Damn.

Afijn, Judith en Sintara dank voor de complimentjes. Als mijn houding steeds beter wordt, zal het voor Callas ook makkelijker zijn mij te lezen.

Kopers, ja ook serieuze, zelfs een bod, maar te laag en die mevrouw wilde geen tegenbod doen. Ik hoor een dezer dagen of een ander stel voor een tweede keer gaat komen.

Diddykong, dank voor je uitgebreide uitleg. Meer dan mijn stinkende best om Callas te helpen stoerder en relaxter te worden kan ik niet doen en zal ik dus ook blijven doen. Een paardje erbij in de toekomst gaat vast gebeuren. Ik zie geen andere optie als ik wil blijven rijden en dat wil ik. Een bak had ik haast gehad, maar nu met de verkoop ertussendoor gaat het er niet meer van komen hier.

Tamary, je hebt mijn oude held weer uit de koelkast getrokken. Ik heb het filmpje bekeken. Als ik jouw tekst lees, zeg je dan dit? Als een paard niet de tekenen van ontspanning vertoont moet ik stoppen na 15sec. aaneengesloten stilstaan. Dan zeg je: terwijl je doorgaat met wat eng is de andere optie. Ontspannen is dan nog te ver weg, het stilstaan zelf is dan een noodzakelijke tussenstap.
Ik weet niet of ik je helemaal volg, zou je het nog eens willen zeggen, of stapsgewijs misschien opschrijven wat je bedoelt? Als het teveel moeite is, even goede vrienden.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:14

De andere optie = ipv eindeloos wachten op tekenen van ontspanning terwijl je doorgaat met wat eng is.

Oefening voorbeeld :
Jij wappert ritmisch met een lap, terwijl je Callas vast hebt
Callas loopt van je weg,
Jij blijft rustig volgen en wapperen met lap
Callas staat stil, maar toont geen tekenen van ontspanning als likken, kauwen, geeuwen, hals zakken, voetje op rust. In zo'n geval stop je met wapperen na 15 sec aaneengesloten stilstaan. Het wegvallen van de druk (hier de wapper lap) is nl wat paard leert hoe er juist op te reageren, de 15sec. zijn lang genoeg om ondanks nog onzeker zijn te kunnen nadenken en gaan beseffen dat die mens slechts weer zo'n episode heeft die stopt als je stilstaat.

Zou je te vroeg stoppen dan blijft de knop vluchten is juiste antwoord aan staan, ga je te lang door, dan zal ze toch weer proberen om een ander antwoord te vinden omdat de druk blijft en ze er dus kennelijk toch iets mee moet anders dan stilstaan. Komt niet op de seconde, in je hoofd tot 15 tellen is accuraat genoeg.