[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3792
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:57

Je kan Lyme testen met de Lecher, zijn 3 waardes voor. Wil niet,zeggen dat het bloed dan ook positief op lyme test. Piroplasmose ongetwijfeld ook. Er zijn 3500 waardes van ziektes, organen ed bekend. Ik heb niet zo veel paarden nog behandeld, maar toch al 3 keer Lyme vast gesteld. Had Callas ook al besproken met een collega of zij ideeën had wat te testen, en zij kwam ook op lyme. Maar dat heeft Callas dus niet. Ik zou nog een keer nog uitgebreider kunnen testen, maar dat is best veel werk en paard moet er ook geduld voor hebben. Het lijkt mij handig eerst eens te kijken hoe ze op de medicijnen reageert.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:57

Ik heb werkelijk geen idee wat ik me bij een lecher moet voorstellen...

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 21:57

Tinka schreef:
Had Callas ook al besproken met een collega of zij ideeën had wat te testen, en zij kwam ook op lyme.


Tinka, sorry, maar dit snap ik niet? Waarom besprak je Callas van te voren met een collega als Callas geen lichamelijke klachten heeft, behalve schrikachtigheid?

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 10:29

Hier is het filmpje van de afgelopen zondagrit van 3 kwartier. Het filmpje is maar 7 minuten hoor ;-) .
https://www.youtube.com/watch?v=zUhMvTUfhoc

En gisteren was het onverwacht een beetje zonnig. Wel heel koud, maar wel zonnetje. Tegen de tijd dat ik haar ging rijden was het al bijna weer weg, maar goed toch een lekker ritje gemaakt. Heel kort maar, half uurtje. Bijna alleen maar gestapt, 2 drafjes, 1 galopje en behalve de afdaling terug naar huis was ze hartstikke lief. Er waren uiteraard Vlaamse gaaien die een paard hinniken nadeden, dat was gek, en er was veel spannend wat ik niet zag, maar kijken mag! De afdaling naar huis moest natuurlijk zo snel mogelijk, maar dat mag niet van mij, dus dan is het niet leuk. Tja.
Maar vrouwtje, dit gaat naar beneden!
Ja Callas dat weet ik, ik kom hier wel vaker.
Het is zooooooooo moeilijk om dat langzaam te doen.
Valt best mee Callas, gewoon stapje voor stapje.
als we nou gewoon heel hard naar beneden rennen is het zo klaar!
Stapje voor stapje Callas
Boring! Ik wil hard!
NEE!
aaaaah toe nou vrouwtje.
NEE!
O men! Ik heb echt het saaiste vrouwtje ever!

En toch komen we dan weer zonder brokken beneden. Maar wel op het bit en ook nog het bit aangenomen.

Ik wacht nog steeds op de psyllium, maar met de feestdagen zal dat misschien wel volgend jaar pas worden. Vooralsnog lijken alle maatregelen te werken.

pien_2010

Berichten: 43655
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:39


Tinka

Berichten: 3792
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:42

Monique1963 schreef:
Tinka schreef:
Had Callas ook al besproken met een collega of zij ideeën had wat te testen, en zij kwam ook op lyme.


Tinka, sorry, maar dit snap ik niet? Waarom besprak je Callas van te voren met een collega als Callas geen lichamelijke klachten heeft, behalve schrikachtigheid?

Vanwege de schrikachtigheid juist, dat kan ook door lyme komen, maar dat bleek dus van niet.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:29

leuk filmpje je ziet hier duidelijk op wat je steeds bedoelt ja.

Mag ik je misschien een tip geven?
ik vind het geweldig dat je callas zo lange teugel laat, zit je dan ook constant te sturen met je benen en haar hoofd naar beneden te vragen? Want als je dit niet doet dan is dit geen western hoor :o die paarden schrikken ook heus wel alleen niet als ze gereden worden, want dan worden ze constant geleid door benen van de ruiter en verzameld via het bit of eventueel bosal (al ben ik er alleen maar voorstander van als iemand deze gebruikt die er verstand van heeft, het neusbeen van een paard is flinterdun en van uiterste belang om dingen te kunnen herkennen via geur en zo een neusbeen is in 1 2 3 gebroken met een bosal in verkeerde handen)
Wat jij creëert, is dat ZIJ het initiatief moet nemen en haarzelf en jouw door die enge dingen moet leiden. Natuurlijk wordt ze sterker en minder schrikkig doordat ze de dingen kent maar ik heb echt het gevoel dat ze hierdoor heel veel stress krijgt te verwerken juist omdat zij jullie overal door moet leiden. Kan mis zijn ook hoor ;)
Als je voelt aan haar dat ze gaat twijfelen dan moet jij haar daardoor leiden en zeker niet stoppen. :o
integendeel je pakt haar op, verzamelt haar met je benen en dan stuur je haar erdoor zonder zelf te twijfelen en te gaan kijken van waar het geluid komt of wat het is.
Je geeft vaak al van veel op voorhand aan dat er iets te schrikken zal komen, niet doen, kordaat zijn en doorgaan.
ik weet dat het allemaal veel eenvoudiger klinkt dan het werkelijk is helaas :D

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 15:45

Hi Fotsy, tuurlijk mag je tips geven, altijd graag.

Alleen even iets rechtzetten, ik rijd geen western. Althans niet meer volgens de techniek. Ik meen ook dat ik dat ergens in het topic genoemd heb. Ik heb alleen nog het zadel omdat me dat prettiger voor een paard lijkt qua verdeling gewicht. That's all dat er nog is van western bij mij. Ik wil alleen buitenritten rijden, dat is mijn doel met Callas. Dus dit even over het westernrijden.

Dan of ik haar hoofd naar beneden rijd etc, nee, ik doe helemaal niets dressuurmatigs, niet aan haar hoofd, niet met mijn benen, als ik op rit ben.

In dit laatste filmpje heb ik haar in het begin 3x stilgezet omdat ze wil gaan dribbelen. ja echt, een tink die dribbelt. Ik wil dat ze normaal stapt na het draven. Ik zet haar dan stil. Ophouden, normaal doen en weer verder. Vaak is dit 1x doen voldoende om haar normaal te laten stappen.

Schriksituaties. Ik heb haar juist getraind om te stoppen op HO de afgelopen jaren, om te voorkomen dat ze in haar schrik weggaloppeert of omdraait en wegsjeest. Dit was de 1e keer dat ik het kon gebruiken en het werkte goed. Ze stond stil. Kalmeerde en we zijn nadat ik uitgepraat was met die mevrouw (duurde nog wel een minuut of 4 of zo) verder gestapt, hebben ook gedraafd daar en gegaloppeerd.

Ik snap wat je zegt, maar ik denk dat doordat ik haar stilzet, dit mijn opdracht is. Het is niet haar initiatief om stil te gaan staan, in tegendeel zij wilde schrikken en wegrennen. Ik bepaal op dat moment dat we blijven stilstaan. En ik bepaal ook wanneer we weer verdergaan. Ik denk dat dat leiden is.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:58

Klopt wel als jij dit zo vraagt dan neem jij het initiatief. Ik dacht dat ze uit zichzelf ging stilstaan. :o want paarden doen dit van nature ook als ze iets opmerken, stilstaan, ernaar kijken om vervolgens het op een lopen te zetten. :') dus das niet de bedoeling natuurlijk.

De opdracht zal dan nu zijn dat ze moet ontspannen in die situaties misschien toch iets meer van haar vragen dat ze afgeleid is en gefocust op wat jij vraagt van haar. Het proberen waard moest er geen verbetering meer komen natuurlijk want vooralsnog blijf je beter doen wat jezelf ook gewoon bent om te doen en meer vertrouwd voor jullie beiden.

Oh geen western meer dan, wat jammer is nochtans heeeeeel leuk hoor :D

Een tink die dribbelt _O- het is ongelooflijk maar je ziet het bestaat.

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 16:36

Fotsy schreef:
Klopt wel als jij dit zo vraagt dan neem jij het initiatief. Ik dacht dat ze uit zichzelf ging stilstaan.

eh nee, ik zeg duidelijk HO op het filmpje meteen na de rare sprong


want paarden doen dit van nature ook als ze iets opmerken, stilstaan, ernaar kijken om vervolgens het op een lopen te zetten. :') dus das niet de bedoeling natuurlijk.

Dat klopt, dat stilstaan en op een lopen zetten, is dus gebeurd met toen ik viel, dus vandaar de HO-training

De opdracht zal dan nu zijn dat ze moet ontspannen in die situaties misschien toch iets meer van haar vragen dat ze afgeleid is en gefocust op wat jij vraagt van haar.

Dat vind ik wel een goede suggestie. Daar zal ik de volgende keer aan denken. Thanx

Het proberen waard moest er geen verbetering meer komen natuurlijk want vooralsnog blijf je beter doen wat jezelf ook gewoon bent om te doen en meer vertrouwd voor jullie beiden.

Oh geen western meer dan, wat jammer is nochtans heeeeeel leuk hoor :D

Ik houd gewoon niet van dressuurmatig rijden. Ik houd niet van oefenen, niet in de western, niet klassiek. Nergens in. Ik vind het wel leuk om samen vrijheidsdressuur te doen, hindernissen te nemen, als hekken, bruggen, rotsen etc. Dat is voor mij de kick van paardrijden, als een team hindernissen nemen. Daarvoor moet Callas wel goed op de hulpen reageren en daarom heb ik wat trainingen gedaan op het veldje afgelopen zomer, (zie filmpjes) om haar beter aan mijn kuithulpen te krijgen.


Een tink die dribbelt _O- het is ongelooflijk maar je ziet het bestaat.

Ja ik denk dat ze denkt dat ze een gereïncarneerde arabier is

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:40

Ben een beetje achter met het bijlezen( iets met per ongeluk ontstipt en me nu aan het afvragen waarom je zo stil was _O- )
Maar las in de gauwigheid dat callas zo vaak last heeft van de koliek :(:)
Heb nog niet gelezen wat je al geprobeerd hebt dus ga geen dubbele vragen stellen.

Klaar voor oud en nieuw ?

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 16:55

Hey Mondy, oorzaak van de koliek vermoedelijk zand. Ze stond op een heel schrale weide en op stro in haar box en kreeg hooi van de grond. Dus veel mogelijkheden om zand binnen te krijgen.
Ze staat nu op de hoge weide, waar nog genoeg gras staat.
Ze krijgt nu meerdere keren per dag porties hooi. 4x om precies te zijn ipv veel in 2 x of 3x
Ze krijgt het in een hooizak, ipv vanaf de grond
Ik spoel het hooi voordat het in de hooizak gaat
en ze staat sinds een week op zaagsel ipv op stro.
Psylliumkuur en lijnzaadolie zijn besteld, maar door de feestdagen nog niet aangekomen.

Vooral de verandering van weiland lijkt goed te zijn. Sindsdien geen koliek meer gehad.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:50

Zammie schreef:
Ik heb werkelijk geen idee wat ik me bij een lecher moet voorstellen...

Heel simplistisch een wichelroede met verstelknop.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:32

Ik lees nog steeds braaf mee en geniet van jou en Callas....zelf denk ik heel sterk dat jouw Callas PSSM heeft...heb zelf namelijk dit jaar mijn merrie daar aan verloren en ze had dezelfde klachten....misschien toch eens testen? Dat schrikkerige kan er ook van komen namelijk

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 20:45

Wat akelig dat je je merrie aan pssm verloren hebt. Gaat het nu wel weer een beetje met je dan? Het is al eerder genoemd in het topic. Wie weet laat ik het ooit nog wel eens testen. Maar nu nog ff niet. Koliek lijkt onder controle, afkloppen en het schrikachtige neemt met de rit af lijkt het.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:27

Het gaat nu wel weer met ons...ze laat een heel gat na....als Calles het echt heeft kun je haar goed helpen met magnesium en natuurlijke vit E olie...ik ben natuurlijk bevooroordeelt maar ik zou als ik jou was niet wachten tot ooit met het laten testen

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:08

Ik denk niet echt dat Callas pssm heeft, deze spierziekte is incompleet dominant dwz dat je paard altijd ziek is ook al zou het maar 1 gen hebben. Ik ken ook mensen met pssm quartermerries en die zijn helemaal niet schrikkig. Wel veel last van spierpijn, stijf, moeilijk en zuur in omgang en heel snel vermoeid. De ene is eigenlijk gewoon onrijdbaar doordat ze gaat flippen en dus bokken en hysterisch doen. De andere heeft zichzelf dan lelijk verwond in een trailer. Ik vermoed allemaal door de pijn. Die paarden zouden vaak last hebben van de maandagziekte.

Maar testen kan uiteindelijk geen kwaad want ik zou nooit op een pssm merrie rijden, het hart is namelijk ook een spier en als die het onder je begeeft. Mijne zijn ook allemaal getest hierop.

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 01:16

We gaan het zien wat het nieuwe jaar gaat brengen.

Voor 2017 wil ik iedereen die in dit topic een bijdrage heeft gedaan hartelijk bedanken. Alle opmerkingen, suggesties en tips hebben helpen nadenken over mijn handelen met Callas en over Callas. Ik heb zeker wat aan jullie, dus blijf graag meedenken.

Voor 2018 wens ik iedereen wat hij of zij graag wil bereiken. Maar het belangrijkst is denk ik toch wel gezondheid voor mens en dier.

Tot 2018!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:24

Monique1963 schreef:
We gaan het zien wat het nieuwe jaar gaat brengen.

Voor 2017 wil ik iedereen die in dit topic een bijdrage heeft gedaan hartelijk bedanken. Alle opmerkingen, suggesties en tips hebben helpen nadenken over mijn handelen met Callas en over Callas. Ik heb zeker wat aan jullie, dus blijf graag meedenken.

Voor 2018 wens ik iedereen wat hij of zij graag wil bereiken. Maar het belangrijkst is denk ik toch wel gezondheid voor mens en dier.

Tot 2018!


Ook zo voor jullie TS, en we leren samen verder in 2018

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:29

Monique, voor jou, je dierbaren en je dieren, alle goeds gewenst.
Ik kijk ook uit naar het vervolg van je belevenissen met Callas in 2018!

tinker_sally

Berichten: 1460
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:03

Hele fijne jaarwisseling. Een heel mooi, gezond en liefdevol 2018.

Ik blijf je volgen :D

boyca
Berichten: 1083
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:03

Fijne jaarwisseling en op naar een mooi gezond gezellig 2018.

Hanneke_68

Berichten: 105
Geregistreerd: 10-03-14
Woonplaats: Foros de Salvaterra, Portugal

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:56

Vanuit een heel warm en zonnig Zuid Afrika ook een super goed, succesvol en vooral harmonieus nieuw jaar toegewenst aan allemaal.

Monique1963

Berichten: 8682
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 03:38

En dan nu in het echie, voor iedereen een heel gelukkig en vooral gezond 2018!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 09:14

Iedereen een gelukkig en gezond nieuwjaar! En hopelijk nog veel mooie verhalen van jullie Monique!