[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:34

Monique1963 schreef:
Peetstap schreef:
Paarden zijn beelddenkers , graag zou ik wel es mee willen kijken: wat gaat er in dat koppie om ;-)


i second that emotion


Daar kun je dus gebruik van maken, door ze foto's of filmpjes te sturen. Er zijn paarden die dat oppikken zoals onze Hercule. Niet alle paarden kun je op die manier mee communiceren, maar is zeker de moeite waard van proberen. Ik heb het geleerd van mijn dochtertje indertijd die mij uitlegde hoe zij met Hercule praatte.

Eventjes nog reageren Mo op een post van jou een tijdje geleden, waarin je zei dat je van je coach Bruno niet mag belonen bij angst.

Ik beloon nooit bij angst. Mijn handje komt, ik zeg met speciale intonatie braaaaaf→ die zegt→ niets aan de hand en dat is het.
Ik heb ook een braaf→ dat betekent doorgaan en een braaaf→ wouw wat ben je goed bezig.

Ooit zou ik les hebben 2 uur voordat ze in Nederland zouden gaan oefenen voor de open dag van het leger met straaljagers voor een show. Les 2 uur vervroegd dus. Begonnen ze opeens tijdens de les te oefenen en ze kwamen zo laag echt horen en zien verging en het was heel naar.
Mijn braaf→ niets aan de hand kwam dus niet aan. Mijn instructrice vertelde later, dat ze dacht dat ik zou verongelukken, want Polie was totaal in paniek en zij zag het oogwit van haar ogen zo rolde ze met de ogen :oo van uitzinnige angst.
Totdat mijn handje op haar hals gelegd werd, en met tranen in de ogen van ontroering vertelde ze, dat ze nog nooit had gezien, dat een paard zo in die hand wegkroop en gelijk rustig werd en vertrouwen had in haar baasje.
Zodra ik de overgave voelde sprong ik eraf en heb haar hoofd in mijn armen genomen als beloning voor een kroel. Ik was zo trots. Zo zijn we blijven staan, ik links en S. rechts van haar hoofdje en ze bleef echt rustig met onze steun, totdat de straaljagers even stopten. Toen gauw Polie afgezadeld en in de paddock gezet. Ik ben er toen bijgebleven en zowel Hercule als Polie stonden gewoon dicht bij me en ze waren toen vrij rustig.

Wat Peter vertelde heb ik ook ooit meegemaakt, dat bevroren staan kijken. Ik was binnen en ik voelde dat Hercule me riep. Dus ik schreeuw naar mijn man dat de paarden me nodig hadden en ik ren naar buiten. Zie ik tot mijn schrik de paarden naast elkaar bevroren en verstard staan kijken naar jagers die 50 meter verder onze kant kwamen gelopen met geweren in de aanslag. :oo
Onmiddellijk ben ik in het midden 1 meter voor hun gaan staan. Ik was woedend dat ze zo ons territorium schonden en mijn paarden bang maakten en ik dacht je schiet mij maar eerst dood voordat je aan mijn paarden komt (echt primitieve reactie had ik en ik voelde me de hoofdmerrie van onze kleine kudde) .
Ik deed eigenlijk precies het zelfde als mijn paarden en Hercule hoorde ik opgelucht uitademen dat ik er was. Gelijk daarna deed Polie hetzelfde <3 <3 en gelijk daarna gaven de jagers elkaar een bevel en draaiden om *\o/*

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 13:59

Het volgende filmpje is van vandaag. Geen wind. Heerlijk zon. Geen rare geluiden. Extra magnesium, lol. Samen met de shetten op het veldje om een goede relaxte training te maken en daar goede herinneringen aan over te houden.

TRT les 1 is volgen en stoppen zonder in mijn bubbel te komen en achterwaarts gaan op mijn lichaamstaal. Dat lukt allemaal goed.
TRT les 2 is Bewegen van de achterhand op lichaamstaal. Dat kan ze ook best goed. Daarna moet het paard de voorhand bewegen en dan de voorbenen achter elkaar overkruisen en dat is nog wel moeilijk om dat voor elkaar te krijgen en ik ben daar nog lang niet. Maar ik wilde door naar de volgende stap.
TRT les 3 is paard vertrouwd maken met de stick en de stick gebruiken als verlengstuk van je lichaam en de oefeningen van les 2 herhalen maar dan met stick. Daarbij is het de bedoeling dat je zelf op 1 plek blijft staan ipv bij oefening 2 meebewegen. Hm, nog moeilijk voor mij. Maar heel tevreden over vandaag! Oordeel zelf...

Ik was begonnen met haar met de stick overal te aaien. Dat was geen enkel probleem en ze vond het zelfs zo lekker dat ze mij terug wilde groomen, helaas heeft de camera deel 1 niet opgenomen. Dus we komen de video binnen waar ik haar linksom de achterhand laat wegzetten. Haar ogen moeten nu op mij gericht zijn en ik moet stil blijven staan. Mwah. Zelfde oefening rechtsom.

Achterwaarts laten gaan op mijn lichaamsdruk. Lukt erg goed! Dus ik prik nu niet meer in haar boeg. Er komt ook een mooie halszakking, hahaha klinkt als een ziekte. Daarna achterwaarts als ik erNAAST sta. Zit niet in TRT, maar wil ik graag. Callas begrijpt me even verkeerd en denkt dat we de jambette aan het doen zijn, maar erna prima.

Als ik haar knuffel op haar schoft wil ze mijn arm teruggroomen. Au, stekels! En ja, Shadow doet mee, LOL.

Op 1.50 minuut probeer ik Callas haar achterhand te laten bewegen met zonder stick. Hm, dat was wat teveel gevraagd, ik moet duidelijk met mijn lichaam inkomen als ik niet de stick kan aanleggen. Callas is wel heel relaxed en briest lekker. Rechtsom gaat erna iets beter, maar ach tja het was pas de eerste keer met lichaamsdruk op afstand. Ik wacht erna lang tot er eindelijk een mini beweginkje komt waaruit ik maar opmaak dat dat een halszakkinkje was.

Daarna de voorhand bewegen en haar voorbenen achter laten kruisen. Poehé wat vind ik dat moeilijk! Op 4.40 minuut een mooie halszakking! Maar grazen mag niet.

Dan een tussen-navel-en-uier-knuffel en Poupette komt even kijken wat Callas doet met haar lip. LOL. Niet zo goed zichtbaar, maar Callas legt haar oren even plat en Poepetje vertrekt. Opr*tten kom niet aan MIJN knuffel!

Daarna nog even los volgen en je ziet haar denken, euh zit ik dan nog aan een lijn of zo? En weer lekker briesen. Dan komt ze lekker relaxed mijn ruimte binnenwandelen en zet ik haar op beweging terug op haar plek.

Voor mij was het een training met een gouden randje!

Fardoe en Pien ik reageer zo op jullie!

hier is de link https://youtube.com/watch?v=ic3PyHRbsRg

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 14:16

fardoe schreef:
Het bij spanning door blijven gaan met het patroon, zoals TRT dat zo mooi zegt, is iets wat zeker werkt, in ieder geval bij de paarden waar ik mee werk.
Het aangeven van spanning loslaten is iets wat Tristan en Yvet doen. Het is om een paard te vertellen waar het de ontspanning kan vinden en niet om het iedere keer te doen, maar je kunt het wel toepassen bij spanning.


Dat vind ik een goede tussenoplossingssuggestie (mooi woord voor poppetje ad galg) Op een dag als vandaag (zie filmpje) was er geen spanning. Ook geen introverte spanning. Ze was gewoon heel cool. Of heel stoned door de magnesium, lol. Nee, ze lette goed op vond ik, dus prima. En er waren minieme kauwmomentjes, dus heb ik het halszakken niet gestimuleerd. Mocht er ooit weer stress zijn en ze kan niet ontspannen waar het wel nodig is, kan ik het gebruiken. Ik doe dan het handvolgtrucje van mijzelf, want dat van tristan met zijn Italiaanse gerechten snap ik echt niet. Ik weet niet waar ik knijpen moet.

fardoe schreef:
Wat ik tijdens de clinic van Yvet heb gezien is dat zij echt op zoek is naar de connectie met het paard en wat voor mij een echte eye opener was dat je een connectie kan hebben met je paard in het grondwerk, maar dat je de connectie in het zadel niet kan hebben. Daar moet je in het zadel ook weer naar zoeken.


Klopt helemaal, dat frustreerde mij nog wel het meeste bij Bruno dat ik op de grond dan haar leider was/ben en ze zelfs zich verstopt achter mij met enge dingen en dat ze onder het zadel mij gewoon helemaal niet vertrouwt.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 14:28

Pien zegt:
pien_2010 schreef:
Paarden zijn beelddenkers, Daar kun je dus gebruik van maken, door ze foto's of filmpjes te sturen.
Ik ben ook een beelddenker kennelijk want ik zag jou al met je smartphone...

Tristan zegt ook dat je voorbereid moet gaan trainen. Je neemt je voor wat je gaat doen en dat ga je ook doen. Dan ben je mentaal sterk en dat zelfvertrouwen straal je uit en dat beeld pikt een paard op. Het mentale filmpje. Ik heb zelfs met Callas wel eens gehad dat ik dacht, hoe weet ze nou dat ik dat wilde gaan doen? Maar als je het zelf in je hoofd al een fractie van een seconde eerder bedacht hebt dan kan een paard dat oppikken door je onbewuste lichaamsuitstraling. Vind ik prachtig! En zo pikken ze dus ook verkeerde signalen heel makkelijk op. Hoezo spiegel.

pien_2010 schreef:
Ik beloon nooit bij angst. Mijn handje komt, ik zeg met speciale intonatie braaaaaf→ die zegt→ niets aan de hand en dat is het.

Ieder doet het op zijn eigen manier en wat voor jou werkt is prima. Ik denk dat jij het heel goed doet met je paarden. Ik denk dat het bij Callas averechts heeft gewerkt. Als ze nu ergens bang voor is, dan is mijn stem: beslist en overredend. Ik beloon erna ook niet, want iets wat normaal is, hoef ik niet meer te belonen. Het is immers normaal om langs enge dingen te gaan. Als ik beloon dan geef ik het aandacht en wat je aandacht geeft, dat groeit. Ik denk wel dat dat bij Callas tot op zekere hoogte goed werkt. Maar zoals we weten helaas niet altijd...

Jouw straaljager incident vergelijk ik met het poepschep-in-staart-incident. Dat was ook totale paniek waarna Callas uiteindelijk haar hoofd in mijn jas begroef. Toen was ik nog moeder. Ik heb me altijd afgevraagd als ik toen wist wat ik nu weet, of een coaching solution geholpen zou hebben en of we dan toen al een ommekeer zouden hebben gehad. Zo van, niet miepen Callas, het is heel normaal dat er een hondenstrontschep in je staart hangt, dat die op je hoeven knalt en dat de hondendrollen ons om de oren gevlogen zijn. Heel normaal, LOL. Maar ja, gedane zaken...

En jagers, praat me er niet van! En ja, dat verstard staren dat ken ik ook. Als dat gebeurt als je erop zit heb je een groot probleem. In het weiland is erna meestal een zucht en verder grazen. Op een rit, wordt het een staking, een omkering en als je geluk hebt, blijf je zitten...

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:33

Mo, uit interesse, waarom laat je Callas zo veel achteruitlopen?

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 14:41

Hi Pien, nu ben ik nieuwsgierig waarom jij het veel vindt? Bedoel je dan dat het veel stappen achter elkaar zijn, of bedoel je dat ik de oefening meerdere malen vraag in een sessie?

Het is bevestiging van de oefening. Met western geleerd. Bij de klassieke rijschool was het altijd 4 stapjes. In de western was het gewoon de oefening doen totdat het niet meer aan je gevraagd wordt. Tristan zie ik het ook doen.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:51

Achterwaarts gaan dan is het paard onderdanig aan jou, zoals ik het geleerd heb. (Klaus Hempflinger). Hercule kan het heel erg goed, ook op afstand met een knip van de vinger en woordje terug.
Maar Hercule is erg trots en dominant paard. Dus ik vraag het als het nodig is, om bv hek te openen, of mij langs te laten en dan doet hij het altijd heel vlot en gemakkelijk.

Maar omdat hij zo trots is, vraag ik het niet als hij braaf is (toen hij hengst was ook gebruikt als correctie oefening, omdat hij een zeer heftige stoute hengst was }> ) en de oefening ook niet nodig is, of ik stop als hij de oefening vlot heeft laten zien. Goed is goed.
Hercule, denk ik, zou daar echt boos om worden als ik het zo lang zou doen als jij doet met Callas. Ik denk dat ik hem dan echt beledig. Dus ik vind Callas heel erg braaf en het goed en vlot doen.
Wel vind ik dat je op een gegeven ogenblik behoorlijk mee moet duwen (of dat lijkt misschien zo).

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 14:59

dank voor je uitleg. Tja. Euh. Callas wordt er niet boos om. En als ze boos zou worden, eerlijk gezegd dan zou ik doorgaan tot ze niet meer boos was en het accepteerde dat ik dat vroeg. Uiteindelijk moet ze toch doen wat ik zeg. En ik geloof dat ze het wel knap van zichzelf vindt dat ze het kan, LOL.

In de western hebben we een oefening waarbij het paard door een L achterwaarts moet stappen. Dat zijn denk ik wel een pas of 12, dus dat moet Callas sowieso kunnen.

En gelukkig lijkt het dan maar zo, want ik hoef helemaal niet meer mee te duwen. De cue geven en meelopen is voldoende, zelfs als ik niet voor haar loop, maar naast haar loop. Ik heb haar vandaag niet aangeraakt bij de achterwaartsoefening. Mede ook omdat iemand bij het vorige filmpje zich afvroeg of ik zo moest blijven prikken in haar boeg. Dat hoeft dus niet meer gelukkig. Dus helaas vertekent het filmpje dan.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 15:13

OOOO wacht ik even, ik snap wat je bedoelt met het duwen. TRT heeft een patroon waar je je training mee begint. Onder het zadel of op de grond. Ook als er spanning is, herhaal je dat.
Het bestaat uit achterwaarts laten gaan, van daar uit de achterhand laten bewegen, achterwaarts laten gaan en van daar uit de voorhand laten bewegen waarbij het paard de voorbenen achterlangs moet kruisen.
Het achterwaarts gaan is de rechte lijn achterwaarts die je meerdere keren op het filmpje ziet. De oefening met de voorbenen achter elkaar overkruisen lijkt ook op het achterwaarts, maar dat ligt aan mij. Ik duw nu inderdaad nog tegen haar schouder en breng haar hoofd in de richting waarheen ze moet en dan moet ze dus haar voorhand weg bewegen van mij. Maar daar ben ik nog niet goed in en als ze dus niet goed haar voorbenen kruist (achter elkaar langs) dan is de beweging meer achterwaarts dan zijwaarts. Is ook logisch want achterlangs overkruisen is een achterwaartse beweging. Dus waar je mij moeilijk ziet doen bij haar schouder, daarbij is het de bedoeling dat het paard zijn voorhand wegbeweegt van mij. Zonder dus voor over te kruisen. Snap je het nog? Dus het is idd veel duwen nu nog, omdat ik niet goed nog kan aangeven wat ze moet doen. Maar dat duwen zie je niet met de normale rechte lijn achterwaartsen. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:16

Peetstap schreef:
Tamary: dank voor je uitleg, volg je hierin.

Vraag me wel af in hoeverre ontspanning duidelijker kan wordt getoond bij stilstaan.
Paarden kunnen minuten lang stil staan , b.v. op de uitkijk met een strak lijf en strakke blik.
Hier een die vanuit de paddock de weidsheid inkijkt en dat tijden lang doet.
Dan lijken ze wel in trance, en blijven soms ook zo als je ze benaderd en vlakbij bent.
Bij aanraking of stem contact komt er een soort zucht, zie je de ontspannings signalen en dan gaat aandacht pas naar jou.

Paarden zijn beelddenkers , graag zou ik wel es mee willen kijken: wat gaat er in dat koppie om ;-)


Hahaha das logisch want paarden hebben een heel scherp zicht en hoeverder ze kijken hoe meer en beter ze zien. Alsof ze kunnen inzoomen als een verrekijker. Moet je zelf ook eens doen door een kijker van een wapen kijken. Vergt heel veel concentratie. Dan mag er bijna bom ontploffen naast je voor je reactie gaat geven.
Maar als ze zo minuten staan zijn ze niet in ontspanning maar net in spanning/concentratie. Paarden staan liefst zo weinig mogelijk stil dacht ik altijd. Vergt veel vertrouwen een paard naast je te laten stilstaan voor minuten.

Ik ben ook een beelddenker, dan krijgen ze vast veel grappige scenario’s op hun netvlies :')

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:16

Wat apart dat hij wilt dat ze achterlangs kruisen. Geeft hij daar ook een reden voor?
Ik heb juist altijd geleerd dat ze voorwaarts zijwaarts moeten :+

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 15:21

LOL Fotsy! En ja, paarden zien heel veel beter dan wij. Ik vind die bevries positie in het land geweldig prachtig om te zien trouwens!

Sintara, als ik het goed begrepen heb moet het paard achterlangs overkruisen omdat dat een ongebruikelijke beweging is en hij zo leert beseffen waar hij zijn eigen voeten neerzet en zodoende bewust wordt van zijn eigen lichaam en leert dat hij zelf bestaat. Na zo'n moeilijke vraag, krijgt hij dan zijn beloning door dat hij zelf beloning zoekt in ontspanning. En dat heb je weer nodig om hem zelf een antwoord te laten vinden op enge situaties, dat hij zijn eigen ontspanning maakt in spannende situaties om die zodoende de baas te kunnen.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 15:41

O Pien, je kunt het verschil in de oefeningen achterwaarts, en de voorhand bewegen door achterlangs te overkruisen horen bij mij. Achterwaarts is altijd piep/kusgeluidjes maken met de cue Back up. Bewegen is klikken met mijn tong met de cue Bouge.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:53

Weet je Monique, voor Callas is dit allemaal erg goed. Zij moet nog zoveel leren. Hier zitten we met die twee van ons in een totaal andere fase. Onvergelijkbaar.

Kuul is 24 jaar. Dan mag je mee praten en mee beslissen. Hij is zo braaf, zo'n gentle man. De communicatie zo vanzelf sprekend. Ik hou echt veel rekening met hem en de tijd dat hij het maar moet doen (geldt ook voor Polie) is hier allang voorbij.
Zal wel terug komen met de nieuwe Benjamin, die hier hopelijk in September komt

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 15:59

Dat is uiteraard ook zo. Shadow is ook 24 en daar is alles vanzelfsprekend bij en die is ook bomproof. Callas heeft nog een lange weg te gaan eer ze zover is en ik ook met haar uiteraard.

Aha! Je hebt een nieuw paard! Vertel! Hij komt al over een paar maanden!

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:19

Nee er is nog niets, maar zowel Belle (mijn vriendin) als ik zijn er van overtuigd dat ze er in September is. We focussen en kijken rond. Dus dat gaat wel een keer lukken,, vroeg of laat. Op dit moment is er nog niets en ik voel ook nog niets aankomen. Dus geduldig zijn.

De vergelijking met Shadow is een goede. Die name jij ook mee aan haar voor pluk en is ook zo'n lieverdje.

Dat stukje stoutigheid, miscommunicatie, veel moeten leren van elkaar, zie ik wel tegen op. Ik hoop dat Hercule weer zo goed mee gaat helpen, net als bij Polie. Als ik haar riep bv en ze kwam niet kreeg ze een por van hem met boze blik, alsof hij wilde zeggen, naar Pien wordt geluisterd, punt uit.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:58

Hm waarom specifiek achterlangs kruisen vind ik dan nog niet heel logisch. Maar wie weet komt dat nog door je filmpjes :):)

Ik ben ook een groot fan van helpende paarden Pien. Ik ben nu bezig met een eigenwijs gupje en haal daar ook vaak volwassen paarden bij. Stemcommando´s kunnen zó makkelijk afkijken van een ander bv, maar ook dingen als hoe sta je vast aan een paal, waar laat je jezelf als je wordt afgespoten, en sommige doodgewone mini- dingen die een simpel mens wel eens vergeet uit te leggen. Ideaal als een paardenvriend(in) dan even bij kan springen in de opvoeding <3 .

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 17:19

Ben heel benieuwd Pien naar wat voor paardje er op jouw pad gaat komen. Je gaat dan wel een volgtopic bijhouden toch? Ik stip vast aan, lol.

En dat dieren leren van andere dieren is een waarheid. Ze leren ook stoute dingen. Met honden hebben wij ook altijd graag een pup naast een oude hond. Niet om hem alvast te vervangen maar inderdaad omdat het aanleren van iets zoveel makkelijker is als de oude het voordoet. Ik zou er eigenlijk eens meer gebruik van moeten maken bij Shadow en Callas.

Sintara, ik ga op zoek naar een filmpje dat zonder lidmaatschap ook toegankelijk is waarin hij het zelf uitlegt.

EDIT. https://www.youtube.com/watch?v=Mq1LXFlq78M

op 12.30 minuut gaat hij het uitleggen. Ik vertaal het even snel.
Het paard dit patroon aanleren betekent dat het paard een goede manier van bewegen in het lichaam krijgt, dat haar comfortabel gaat maken en stabiliteit geeft. Bij het laten bewegen van de voorhand wil een paard uiteraard voorwaarts gaan en voor overkruisen. Maar wat je een paard wilt leren, is het beheersen van (in dit geval) het rechtervoorbeen door de rechterteugel, zodat het linkervoorbeen erachter kruist. Het paard moet zijn natuurlijke balans moet vinden. Hij doet de oefeningen in dit filmpje langzaam omdat hij wil dat het goed doordringt tot het paard. Het paard moet zich dit nieuwe gevoel in haar lichaam eigen maken. Het paard heeft daardoor controle over zijn eigen lijf en begrijpt zowel met grondwerk en onder het zadel beter alle hulpen. Je neemt zodoende de onzekerheid weg als een paard zich veilig moet voelen. Tot minuut 15.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:40

Monique1963 schreef:
Ze leren ook stoute dingen.
Niets zo erg als een stelletje (Polie <3 Hercule) die gaan muiten.
Manlief ooit toen we in galop zouden gaan, riep keihard om Hercule te motiveren : "JA", sukkel alsof hij een pistoolschot had afgevuurd, gelijk klote hard vlogen die paarden in rengalop er vandoor :oo . Mijn man was (en is) een beginner, en een oude man (nu 76 jaar toen 70), dus nog nooit zo bang geweest dat hij eraf zou vallen.
Gelukkig kreeg ik Polie net op tijd vóór Hercule en kon ik haar omdraaien al botsend tegen Hercule aan waardoor hij in de bosjes tot stilstand kwam. Net op tijd, want het pad eindigde in een slagboom en erachter lag een fietspad met glad asfalt en het had net geregend. Dan zijn het echte banketstaaf. Paarden die muiten is echt niet grappig.
Of als je roept als ze in de wei zijn en mee naar huis moeten, je aankijken zo van : "heb ik iets van je aan", en dan gewoon door gaan met eten. Tja dan moet ik er naar toe want deze sobere paarden mogen maar korte tijd op het gras in het voorjaar. Maar 95% van de tijd, komt er altijd wel een en volgt da ander snel, want ik vertrek gelijk zonder te wachten en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling (eten staat thuis op ze te wachten :9 ).

Dus hier ging en gaat ook echt wel eens iets mis hoor. Of wat te denken van moed uit onwetendheid en manlief (reed net paar weken) stuurt in galop Hercule het zand bergje af in het grote Surrae en hij stuurde Hercule dus van Polie af in plaats van ons te volgen. Tja wat denk je, Hercule bokte flink, dus manlief lag er vanaf. Polie kwam van schrik kaarsrecht overeind, maar daar kon ik gewoon van afspringen en ik had haar mooi bij de teugels. Hercule was zo geschrokken van wat ie gedaan had, die vluchtte zo hard als hij kon, manlief lag te kreunen op de grond, dus ik fluit Kuul, die met een grote boog naar me toe galoppeert volkomen over de zeik. Dus die met een kroel naast Polleke geparkeerd en de patiënt aandacht gegeven. Die had gelukkig niets en gaf gelijk aan dat hij iets stoms had gedaan <3 :=

Dus Moniek eventjes hier oude verhalen uit de doos, je bent echt wel in goed gezelschap hoor. Anders lijkt het dat het hier altijd goed gaat.

Ik weet niet of ik een volgtopic ga maken. Ik heb hier zo geen methodiek en het ghaat allemaal zo vanuit het gevoel. Ik denk dat ik alles doe wat God verboden heeft met paarden, en ik zie het echt niet zitten als merrie stout is (en dat is ze waarschijnlijk want die voelt zich ontheemd wellicht) en ik vind het zo moeilijk, dat heel Bokt over me heen gaat. Dan heb ik er een probleem bij en ik ben al zo onzeker. Dus on verra→ we zullen zien. Een merens is vaak echt moeilijk hoor het 1ste jaar (Polie 2).

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 19:16

Leuk je verhalen Pien. En eigenwijze mannen daar kan ik wel over meepraten.

Natuurlijk ga jij een volgtopic maken! Je hoeft toch geen methodiek te hebben om je avonturen en voortgang te vertellen aan ons? En ik vind het persoonlijk erg fijn om met jullie te sparren. Ik kan me voorstellen dat jij dat ook fijn vindt. En ik denk dat bokt wel een beetje is bijgedraaid de laatste jaren. En voor rotreacties heb je de tem-knop en je kunt ook blokkeren dan zie je die reacties tenminste niet. En als ze onredelijk zijn, dan krijgen ze met mij te doen!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:27

Hahaah pien, toch kan je wel ook met ze lachen :D :D
Volgens mij voedt je ze prima op, gewoon volgens de pien methode. Puur het feit dat je er geen online cursus voor kan volgen betekent niet dat die niet goed is.

Monique, ik heb het filmpje gekeken. Persoonlijk vind ik het onduidelijk dat de man niet een specifieke afstand blijft vragen xd maar bij dit paard snap ik het achterwaarts zijwaarts wel. Ze had een sterke vlucht drang en loste dat altijd achterwaarts /omhoog op. Maar als je ze achterwaarts laat weg'rennen' houden ze er best snel mee op, aangezien dat niet comfy is.

Aan de ene kant is het dus juist comfy omdat ze daarin aan haar eigen oplossing/patroon kan vasthouden, aan de andere kant fysiek niet comfy zodat ze al best snel open komt te staan voor iets anders.

Oja ik had trouwens je eigen filmpje nog niet bekeken. Het enige wat me echt opvalt is dat je het best snel vraagt, het zijwaarts voor /achterbenen zelfs sneller dan callas haar normale staptempo. Doe je dat bewust?

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 07:29

Hi Sintara, leuk dat je allebei de filmpjes bekeken hebt. De Tristan methode herhaalt dit patroon standaard bij ieder paard. Dus achterhand bewegen, achterwaarts, voorhand bewegen, achterwaarts. Voor iedere training doet hij dat ook onder het zadel.
En dit patroon wordt niet gedaan om het paard te zeggen dat iets oncomfortabel is en dus dat hij er mee moet ophouden. Dit patroon is juist bedoeld om paarden een eigen besef te geven. Als ze het goed kunnen is het niet meer oncomfortabel.

En ik zal eens opletten of ik het te snel van haar vraag. Er moet wel wat actie in de beweging zitten zodat ze zich realiseert wat ze doet. Het moeten niet willekeurige stappen lijken. Het moet een patroon worden waar ze haar balans in leert vinden.

Ik was in ieder geval blij verrast dat ze het aanleggen met de stick zo goed oppakte en dat ze helemaal niet bang was van de zweep. Ik had het gevoel dat het heel in het begin anders was. En dat ze dus weggaat van die druk vind ik fijn, want toen ik nog onder het zadel oefeningen deed, had ik het gevoel dat ik enorm veel druk moest geven met mijn kuiten en hulpen dus ik hoop dat ze steeds sensibeler wordt door deze oefeningen.

Vandaag geen tijd voor training, er is weer een bezichtiging voor het huis. Dus alles opruimen. Ik verwacht er niets van omdat ze van te voren al zeiden dat ze dachten dat de verbouwingskosten te hoog zouden zijn, maar ze wilden toch komen kijken met de makelaar. Ach ja, is mijn huis tenminste weer helemaal schoon en opgeruimd. Fijne dag allemaal.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:37

Mee eens, als dat trainingspaard van TRT puur doet wat er gevraagd wordt is het niet meer oncomfortabel :j . Als ze er zelf bij invult dat ze hard moet/ weg moet wel.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:00

Weet niet meer van wie deze uitspraak is, maar de meeste grondwerkers gebruiken het “ When you control the feet, you control the horse”
Het principe van het achterlangs kruisen van de voorbenen heeft een dubbele functie, onderdanigheid want achterwaarts maar tegelijkertijd ontspanning omdat je het paard vraagt om te buigen. Je vraagt het hoofd van het paard opzij waardoor het hoofd laag gaat. Dan vraag je de voorbenen achterlangs te kruisen en de achterhand komt op een volte , buiging met ontspanning.
Bij het wegzetten van de achterhand, sta je op de plek van de singel, daar geef je ook de hulp als zijnde je beenhulp. Het touw is de op lengte van de hals, nu voel je duidelijk ongekookte spaghetti en als je het patroon inzet voel je duidelijk in je hand wanneer het paard totaal loslaat, gekookte spaghetti. Je voelt dan totaal geen weerstand meer.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:40

Helemaal eens met het principe when you can control the feet, you control the horse.
Ik ben er persoonlijk minder fan van om achterlangs te laten kruisen als standaard dan het voorlangs laten kruisen. Daarmee bedoel ik niet dat het niet mag, of dat je je paard dat niet mag leren want het nut ervan bij het oefenen van bewustzijn in het lijf, controle is er uiteraard wél. Ik vind vooral dat ze het (uiteindelijk) beide moeten leren en dan heb ik persoonlijk het liefst de focus op voorwaarts zijwaarts gewoon omdat dat meer toepassingen heeft.

Als je een volte wilt sluiten of openen- voorwaarts zijwaarts. Legyield / wijken voor het been - voorwaarts zijwaarts. Spins/ pirouettes - voorwaarts zijwaarts.

Achterwaarts zijwaarts is eigenlijk alleen bruikbaar in een stal bv.

Dat is alleen maar mijn mening hoor. Hoeft niemand iets mee te doen :+