[VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:10

Dankje voor je uitleg ruitje! (Ik wilde bijna zion ipv ruitje typen omdat onze draver zo heet haha)

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:05

Ik volg!
Heel interessant hoe jullie te werk gaan :o

soesje321

Berichten: 616
Geregistreerd: 15-05-14
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:08

wat een leuk paard!! Ik volg zeker! :j

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:46

Wat een knap paard! Na een half jaar stage bij een trainer van dravers ben ik helemaal verliefd geworden op het ras. Ik ga zeker volgen!

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:04

Leuk ik stap weer in!

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:36

Dat binnenste buiten draven noemen wij op links rechts de bocht door en inderdaad, naast me niet achter me.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 11:04

Gisteren was het nogal druk op stal. Cooltje weet dan nog niet zo goed hoe hij daar mee om moet gaan.

Met longeren wilde hij na 20 minuten nog niet uitzichzelf stappen. Wat resulteerde in zijn eigen start stop ritme. Stalgenoot heeft klein stukje gefilmd, dit ging dus 10 minuten zo door :+



Uiteindelijk kon hij blijven stappen maar nog niet echt ontspannen :') maar hey, winst is winst :D



We zijn op dit moment vooral heel veel bezig met over het erf stappen. Zaken als de spuitplaats of wapperend kuil boeit hem niet zo, maar het zitbankje voor stal daar blijft hij met een schuin oog naar kijken :D .

Heb zijn 'schrikreactie' ook nog op beeld, dan zie je dat het absoluut geen drama is hoor, maar je gunt een dier wat meer ontspanning voordat je er voor het eerst een zadel op gooit :)

little_birdy
Berichten: 12232
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:04

Haha cool beestje !

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:07

Och dat koppie hoe hij je aankijkt na zijn schrik reactie "dat was eng baas". Zo aandoenlijk. Maar fijne schrikreactie. Niet hevig.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:59

Wat een leuk dier :D Ik volg graag mee, ben benieuwd hoe hij gaat groeien en zekerder gaat worden :)

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 21:37

Afgelopen dagen vooral gewerkt aan rust. Als het zadel er dan op gaat maakt dat bij een draver niet zoveel uit. We gooien er altijd hetzelfde westernzadel op, dat ligt niet altijd even goed zonder ruiter maar dat vinden wij in dit deel van de scholing niet zo'n probleem. Des te meer het in het begin klappert en slingert, des te meer ze gewend zijn aan dat soort onzin :+




Stap 2: Wennen aan wijken voor druk en buigen. Hier is Cer bezig met wijken voor beugeldruk( dit hebben we met grondwerken alwel geoefend ) en daarbij het hoofd naar binnen vragen. Door dit nu al te vragen gaat dit deel straks onder het zadel makkelijker.


En wijken voor druk door druk op het bit. Wij werken met alles met pressure release, omdat dat bij dravers echt beter werkt dan constante druk of 'wachten totdat ze vanzelf zakken' . Wij leren ze dus aan de hand en onder het zadel aan te zakken en te buigen op deze manier.
Als je dit zo al een paar keer oefent aan het einde van je longeersessie is het straks onder het zadel veel makkelijker. Je ziet dat Cer gewoon de druk hetzelfde houd totdat hij buigt en dan loslaat. Dit duurt nu soms langer dan je zou willen, maar als je dit consequent doet begrijpen ze dit heel erg snel :)


troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:45

Respect hoor! Het dier oogt relaxed en tevreden terwijl jullie flinke stappen vooruit maken. Dat is bij velen een lastige combinatie :)

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 16:45

Een update van de afgelopen week.

Dit is begin van deze week:

Nog steeds bezig met Cool leren dat hij niet hoeft te lopen als wij niks doen :+



Sommige dingen bedenk je ter plekke als je door hebt dat hij iets eng/raar vind :) . Cer en ik praten altijd best veel tijdens het proces.Dus excuus als we lachen of onverstaanbaar kletsen maar het is gewoon zo leuk om tijdens het doen te bomen over het hoe en waarom :+ Hier zie je dat hij nog niet ontspannen is bij zaken die wij belangrijk vinden voordat je opstapt ( o.a. druk aan de zijkant, springen en teugels gooien)



Dit is de 2e keer hangen, 1e keer schoot hij weg met het op hoogte komen maar dat hebben we niet op film :)

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 16:52

En dit is einde van de week:


Cer is nog steeds niet opgestapt, pas nu hij oogt zoals hieronder gaan we daar aan beginnen. Ik verwacht dus dat dat morgen of dinsdag word.





Het 'lijkt' altijd alsof je veel tijd kwijt bent voordat je op stapt ( in principe zijn ze allemaal voor de verkoop en is des te eerder klaar des te beter) . Maar ondertussen hebben we nu al die tijd gelongeerd, gewerkt aan wijken voor teugel en beendruk, stap en draf commando's en alleen het het aanspringen in galop.

Die week extra geeft hem de tijd om te landen en al dat grondwerk zorgt ervoor dat hij straks onder het zadel heel snel gaat :)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:53

Tof, weer een volgtopic.
Ik vind m echt wel Cool

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:02

ruitje schreef:
Mooie vergelijking!


Allerbelangrijkste is het benenwerk, het liefst heb je een paard wat aan 2 kanten breekt achter. Dan komen ze het minst snel in de knoop. Het word moeilijker als ze niet breken, dan zijn ze voor vaak niet snel genoeg weg en dan raken ze zichzelf of gaan ze 1 been er tussen plaatsen.

En dat breken( wijd gaan ) is nou juist voor een rijpaard iets wat men minder graag ziet :)


Is het dan niet handiger om met en gangenpaard (pacer? ik weet niet hoe ze heten) te racen? Die komen nooit in de knoop. Zijn die in principe ook sneller om die reden of maakt dat niet uit?

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 17:07

Pacers zijn inderdaad sneller. Veel verstand heb ik daar niet van want die races hebben we niet in NL :) . Wel hebben ze vaak hobbles om, die ze in de Pace houden. Dus ik vermoed dat ze dus ook wel eens in de knoop raken, anders hadden ze die niet om?
Maar misschien dat een van mijn collega's uit de sport die hier meelezen er meer over weten?

Edit, hobbles:

Afbeelding

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:14

Leuk, ik volg! Rijd zelf ook een ongeschoolde draver. Die heeft ook de voorkeur om 'plat door de bocht' te gaan, in plaats van met stelling :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:18

Ik lees ook mee, leuk om te zien hoe jij dingen aanpakt! :D

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:26

Mag je niet met zo'n pacer meedoen in een drafrace?

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:33

Akhal_Teke schreef:
Mag je niet met zo'n pacer meedoen in een drafrace?


Je geeft t antwoord zelf al het is een drafsport ;)

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:47

Het is toch een soort draf?

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 18:01

Nee, pace wordt beoordeeld als foute gang, net als galop. Sommige dieren schieten in en uit de pace als ze moe worden het laatste stuk, of komen in de pace op gang om op hogere snelheid toch weer de draf te verkiezen. Vooral als ze jong zijn gebeurt dat vaker. Kwestie van balans dus anders trainen, andere ijzers en andere optoming.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:02

Nee, pace is telgang :+ En omdat ze dus idd harder gaan zou het niet eerlijk zijn. Net zoals je ook niet met een renpaard mee mag doen met een montékoers (onder het zadel draven).

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 14:45

Bij gebrek aan stalgenoten die kunnen filmen maar even een geschreven update. Inmiddels heeft Cer er 3 keer opgezeten. Cool komt heel erg hard tot rust als je hem even de tijd geeft zijn we achter. Zo stond hij de eerste keer met zitten nog echt wat gespannen. Niet dramatisch en natuurlijk kan je dan gaan lopen. Maar eigenlijk is ons idee altijd: Liever 2 dagen langzamer dan 1 keer rennen en daarom weer 3 weken terug qua tijd. De tweede keer kon Cer al wat meer bewegen. We hebben een aantal keer gemerkt dat sommige dieren wapperende benen of armen vervelend vinden, dus dat zetten we altijd in tijdens het zitten. Hier heeft een stalgenoot een heel klein beetje van gefilmd ( ze dacht dat we gingen rijden en zette het filmpje dus stop omdat ze dacht dat ze dat moest filmen :D )



En vandaag heeft Cool aan de hand gewandeld met Cer erop. Hij pakt dit heel erg goed op. Ik vind het jammer dat ik niets te laten zien heb van dit deel, maar soms is er gewoon niemand om te filmen en omdat ik en Cer nu beiden nodig zijn kan het even niet anders.