[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 02:18

Ik heb geen idee wat de afmetingen van een normaal ijzer zijn maar Duke zijn hoeven zijn het laatst gemeten op 19cm, die van Dexter op 21cm. Maar dat is alweer even geleden, volgens mij zijn die van Duke nog gegroeid.

Dexter had veel brokkels en scheurtjes inderdaad!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:52

Ah ok hahaah, Mel had voor ijzers van 13,5cm :D _O-

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 16:10

Nog een korte update van onze kant, er gebeurt niet veel, alles is 1 grote modderbende. Ik heb Duke's hoofdstel verkocht want ik had met Black Friday een nieuwe besteld maar die is nu vertraagd tot 15 januari _O- Dus dat is ook niet zo handig.

Het spannendste wat er gebeurd is, is denk ik dat ik Dexter zijn sokken heb gewassen :')
Super resultaat wel! Had een nieuwe zeep geprobeerd, geen vloeibare maar een zeepblok voor paarden. Echt heel erg onder de indruk van het resultaat. OBV honing dus ook goed voor de wondjes fijn bij te houden.

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

En een half uur later ging hij terug bij zijn buddy's in de drek en mijn hart huilde een beetje :')

Afbeelding

Ik ben zo blij dat het nu een paar dagen droog is want dan kunnen ze de grote wei op.
Niet dat ze niet tegen een spatje regen kunnen maar als het echt regent kan ik gewoon niet die wei in zonder met alledrie de paarden naar beneden te glijden :(
Dus als iemand hier raad voor heeft, dit is de ingang van de grote wei:

Afbeelding

Ik heb geprobeerd er een oud tapijt te leggen maar dat glijdt gewoon mee naar onder, idem voor de rubberen mat die er nu ligt. Voorlopig als het droog is, haal ik de draad uit het middelste paaltje en ga ik langs die kant, maar bij regen is dat binnen de kortste keren ook spekglad natuurlijk.
Ik dacht aan boomschors oid maar ben bang dat dat na een paar weken ook meer in de wei ligt dan in de ingang... Andere optie is om ze te leren het trapje van de vissers te gebruiken, wat ik wel overweeg eigenlijk. Dat is aan het poortje waar Dexter op die foto aan zijn liksteen staat te likken.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:00

Van schors heb ik al gehoord dat het heel snel mengt in de bodem. Zand storten is dan denk ik goedkoper (maar dat gaat ook mengen denk ik), je zit met de natuurlijke afwatering dus op een goedkope manier iets doen wordt moeilijk denk ik daar. En ze op hele natte dagen langs links (waar er meer gras lijkt te zijn) doen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 23:08

Stral schreef:
Van schors heb ik al gehoord dat het heel snel mengt in de bodem. Zand storten is dan denk ik goedkoper (maar dat gaat ook mengen denk ik), je zit met de natuurlijke afwatering dus op een goedkope manier iets doen wordt moeilijk denk ik daar. En ze op hele natte dagen langs links (waar er meer gras lijkt te zijn) doen?

Ja dat doe ik nu idd, dan haal ik de draad uit dat paaltje en ga ik langs daar. Maar over een week ziet dat er net zo bagger uit als ik dat vaak doe haha

Ik hoop dat t een beetje droog blijft nu

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 01:21

Jongens wij hadden een unicum! Skip naar de laatste zin, dat is eigenlijk genoeg maar you know me hé.

Ik was vanmorgen de paarden hun halsters aan het om doen om ze op de wei te zetten en zodra er dus wei of eten aan te pas komt, ga zowel Dina als Dexter in b*tch-mode. Dina begint al op Duke te jagen zodra ze de achterdeur hoort, Dexter wacht tot hij effectief aan de voerbak probeert te komen.

Zo ook als ik ze op de wei ga zetten! Ondertussen weten ze dat ze die geintjes niet mogen uithalen als ik in de buurt ben maar Dexter is gewoon echt een eikel soms. Vanmorgen hadden Dex en Dina hun halster om en Duke stond tussen die 2 in, die moest ik zijn halster nog aan doen. Dussss ik met mijn vieze laarzen in de modder Duke zijn halster aandoen en ineens zie ik dat hij zijn oren plat legt. Dus, instinctief roep ik al DEXXXXXX DENK ER AAN HE
Want dan zit die hem weer in zijn kont te bijten ofzo, Dina stond in het zicht nl. En als ik Duke zijn gesp wil vastklikken zie ik Dexter echt meermaals in Duke zijn billen bijten! Laatste keer dat die dat deed eindigde met mij op de spoed en 3 weken een dikke voet omdat Duke wilde vluchten voor Dexter. En nu bleef hij dus echt gewoon staan hé _O-

Duke liet zich bijten door Dexter omdat hij mij niet omver wilde lopen!
Het is wreed dat ik hier blij om ben, maar het is zo _O-

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:11

Wat lief! Van Duke dan hè? ;)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:37

Ah dat is inderdaad wel lief :) En Dexter moet even een heropvoedingscurcus :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 17:51

Hij heeft dat dus nooit gedaan, tot Dina kwam. En sinds Dina er is, is Dexter ook een eikel tegen Duke. En Dina niet dus niet meer :') Het is alsof Dina nu gewoon Dexter heeft ingehuurd om Duke te jennen, zodat zij rustig kan eten.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:52

Delegeren kan je leren. Dat blijkt maar weer :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 17:54

Zeg niet te gauw, het is weer een vrouw :')

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:40

Dexter wil gewoon stoer doen voor Dina natuurlijk :j
Knappe Duke, zal zich vast schuldig gevoeld hebben vorige keer

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 01:05

Poeh jongens het wordt bijna afgezaagd maar Duke liet me weer serieus schrikken vanavond. Ik ging net naar mama en papa vertrekken en moest alleen nog even hooi gaan geven.

Daar aangekomen kwam Duke niet van zijn plaats. Dacht eerst gewoon wat stijf omdat hij wel gelijk ging eten maar toen ik zijn hoopje hooi apart legde en hij er niet naartoe kwam had ik al een slecht gevoel. Halster om gedaan om hem te laten stappen zodat ik iets kon zien en hij sleepte letterlijk zijn achterbeen mee. Hoef naar achteren gekanteld (zoals op rust) en hij zette er totaal geen gewicht op, plooide hem zelfs niet in de heup.

Ik natuurlijk gelijk in paniek want het was stikdonker buiten, ik stond tot mijn enkels in de slijk en moest naar mama en papa voor Kerst (want morgen en overmorgen werken). Helemaal huilen want ik dacht echt dat er iets gebroken was ofzo, zo sleepte hij er mee. Besloten hem aan zijn hoopje hooi te parkeren zodat dex en Dina niet achter hem jagen, toch naar mama en papa te gaan en in de auto de dierenarts te bellen want als hij naar stal gebracht zou moeten, moest ik toch papa zijn jeep hebben.

Ik kreeg eerst de assistente aan de lijn en die wist het ook niet goed dus eet de dierenarts me terugbelde was ik bij mama. Verhaal gedaan en ze kwam er aan om al eens te kijken wat ze kon doen in het donker en als we verder moesten, konden we dat dan bekijken.

We hadden de auto aan gelaten en de lichten op de weg gericht zodat er iets van verlichting was en de dierenarts was er echt super snel al. Uiteindelijk bleek zijn knie op slot te zijn gegaan }:0
Achteraf zei ze: dat hadden 2 dingen kunnen zijn, ofwel is er iets gebroken ofwel is het de knie. Gelukkig was het ‘maar’ de knie en ze heeft zijn been wat opgetild, hem achteruit gezet en het was ook snel weer opgelost! Hij heeft nog ontstekingsremmer gekregen en als hij het binnenkort nog eens krijgt weet ik hoe ik hem kan helpen.

Als het echt vaker zou blijven terugkomen moeten we even foto’s maken van de knie, of daar iets niet goed zou zitten maar voorlopig moet hij aan de binnenkant wat korter gekapt worden en hij zou meer getraind moeten om de spieren sterker te maken...
Dus nu op zoek naar een plek waar we binnen mogen trainen (of een niet-zwembad buitenbak zou ook fijn zijn) want hier is het 1 grote slijkbende :(

Voor nu zijn we er dus met de schrik vanaf gekomen! Dacht echt even dat het goed mis was, zo slecht dat hij liep |o

Als iemand ervaringen of tips heeft hierover hoor ik het graag! Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, ze zei dat het veel voorkwam bij Shetlanders en jonge paarden

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:54

Nou ik zou ook enorm van streek zijn, snap je helemaal! Gelukkig valt het mee, het is ook niet echt pijnlijk (eigen ervaring). Meestal gaat het gewoon van het 'werk' wel over, al ken ik het ook alleen van kleine ponies. Bij sommige is een half uurtje wandelen per dag al genoeg.
De wei anders inrichten zodat ze meer uit zichzelf lopen scheelt ook nog.

Maar ik zou oppassen met het anders bekappen aan de binnenkant, je wilt niet het been scheef zetten ivm verkeerde slijtage =/

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:26

Ik heb die vriendin van hoefsmidschool een bericht gestuurd en die gaat het ook eens aan de leraar vragen. Voorlopig inderdaad maar aan de hand wat wandelen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:50

Mijn Duke had dit in in lichtere mate ook toen ik hem kocht, was ook de enige bemerking bij de medische keuring dat links achter de spieren rond de knie slap waren en er waarschijnlijk daardoor het tact foutje was.
Maar dat was geen verassing, want ik had een filmpje gemaakt van de verschillende gangen toen ik de eerste keer was wezen kijken en had het doorgestuurd naar een bevriende Shire fokker die het ook meteen zag op het filmpje en zij legde mij uit dat het een veelvuldig voorkomend iets is bij jonge Shires (dus waarschijnlijk ook bij Clydesdales) en er prima uit te trainen is. Dus ik had later die week de keurend DA ook specifiek gevraagd er met de keuring extra op te letten.

Advies was inderdaad om dat achterbeen “binnendoor” te laten bekappen (je hoefsmid weet meteen wat daarmee wordt bedoeld) en te trainen.

Wat helpt is veel balkjes werk, zowel aan de longe als onder het zadel. Ook mijn Duke struikelde in het begin veel over de balkjes, maar uiteindelijk gaan ze hun voeten beter op tillen en steken die spieren beter aan, waardoor het tact foutje geleidelijk aan verdween.

Begin met longeren met een balk op 12 uur, 3 uur, 6 uur en 9 uur en als dat goed gaat in zowel stap als draf, dan kun je waaiers neer leggen met een ruime meter in het midden van de balken er tussen, op het uiteinde dan op ongeveer 150 er tussen en dichter bij jou 60-70 cm er tussen. Het leuke is dat je dan kunt werken aan verruimen en versmallen van de pas door je paard een grotere cirkel te laten lopen, of verkleinen van de pas door je paard een kleinere cirkel te laten lopen.

Met rijden beginnen met balkjes met een ruime 3 meter er tussen en als dat goed gaat om de ruime meter neer leggen, gewoon in een recht lijntje.

Wat ook nog helpt is je paard regelmatig in de achteruit te zetten, 4 passen achterwaarts en dan weer voorwaarts en dat gewoon elke keer herhalen wanneer je met hem loopt, kan ook zowel onder het zadel als in de hand.

Het komt echt wel weer goed!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 11:24

Ja ik had ook echt een hele fijne DA die het allemaal super heeft uitgelegd, ze was toevallig van dienst maar ik was heel blij met haar!

Balkjes tips, suuuper blij mee! Alleen heb ik dat dus allemaal niet dus ik hoop ergens een plekje te vinden waar ik die mag gebruiken en anders gaat hij (of gaan ze) toch eerder terug naar de boerderij dan verwacht. Daar zit ik op een kwartiertje van een manege die zijn binnenbak verhuurt. Met de regen die we gehad hebben kan ik ook niet echt bij vriendin in de bak gaan rijden want dat is ook super nat.

Er zijn in ieder geval wel mogelijkheden, moet even kijken hoe en wat (en wat de regels zijn met COVID nu)

Wij lazen in de krant dat de horeca wellicht pas ten vroegste in maart weer open mag dus ik heb nog wel tijd _-:(

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:21

Ohhh bah !!!
Ik heb dat met bennyboy gehad :(

Mijn da en hoefsmid gaven ook de tip buiten wandelen en heuveltjes mee pakken en ongelijke ondergronden


Ipv balkjes heb je mogelijk nog tuin palen staan?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:31

Of een paar mooie takken, kan ook

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 12:42

Takken wel genoeg!! Tuinpalen niet, de resterende weipalen heeft papa tijdens de vorige lockdown een vijver mee gemaakt :')

Maar misschien niet slecht om eens tweedehands te zoeken naar wat springbalken, hoef er toch ook geen 30 te hebben. En volgens mij heb je tegenwoordige ook van die schuim balken

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:00

Toen ik halvewege je verhaal was, dacht ik al aan knie op slot. Wij hebben het ook meegemaakt met de jonge welshcob van mijn schoonzus, flink aan de maat, lange slungel en die sleepte ook ineens zijn been mee in de wei. We schrokken ons ook rot. Wat bleek ook knie op slot.
Hij is daar overheen gegroeid. En als hij er last van had, moest ie in de achteruit, dan schoot de knie weer terug.

Af en toe heeft Nick het ook, tijdens het draven springt hij knie een seconde op slot en dan struikelt hij. Bij Nick ligt het aan zijn enorm stijle achterhand. Die moet ik ook sterk houden dmv balkjes, door water lopen, heuvels etc.
Dat doen we de laatste tijd niet, bij gebrek aan een heuvel en water ;) En ik merk inderdaad dat het weer veel vaker gebeurd.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:10

Oh ja nou mijn vriend was er bij en die zei: morgen maar gelijk de dierenarts bellen.
Ik zeg ik denk dat jij gek bent, was mijn telefoon al uit mijn zakken aan het vissen. Maar Duke heeft ook nooit van die dingen dat je denkt 'hé verdorie een snee in zijn oor, bloeden als de pest maar gaat wel weer over'
Nee, die moet dan weer in de draad blijven hangen en kreupel lopen. Of met een dik been staan en kreupel lopen, of zijn hele been meeslepen en blijkbaar een knie op slot hebben. Kan ook nooit ene keer normaal met hem dus als er iets is dan denk ik altijd al gelijk "zal toch weer niet waar zijn" en ik zie al horrorscenario's voor mij. :P

Gisteren dacht ik echt dat er iets helemaal fout zat in zijn heup of knie ofzo, hoe hij ermee sleepte. Dus ik was al aan het janken voor de dierenarts er was :')

Heb wat gezocht naar balkjes maar valt nog niet mee qua prijs _O-

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:18

Ik heb al stress gewoon van naar stal gaan.. Ik heb nog amper twee weken zonder dierenarts gedaan en die zijn nu weer bijna om := als er iets mis is moet ik ook gelijk janken. Er zit gewoon een beetje weinig eelt op mijn ziel momenteel..

Maar ja, ik snap je dus helemaal! Gelukkig valt het nu bij jou erg mee.
Trouwens, pas de volgende dag bellen als je denkt dat het een beenbreuk is? Die vriend van jou is wel erg hard dan :wow:

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:31

Haha nee denk niet dat hij ook dacht dat het gebroken was, hij dacht dat hij een trap had gekregen en stijf liep. Maar ik heb Duke vorige keer gezien toen hij een trap had gekregen en dat was akelig maar dit zag er echt veel erger uit. Toen plooide hij zijn been nog wel in de heup, maar nu helemaal niet het hing er precies los aan.

Wat scheelt er bij die van jou Sintara?
Heb even geteld, wij zaten net op 195 dagen zonder dierenarts :') Vorige record was iets meer dan 200 dagen :+

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:39

Nou momenteel heeft ze alleen maar 4 wonden, waarvan deze twee eerst erg groot waren:
Afbeelding
Voor die voorste heeft ze nu 2 maanden op rust gestaan, die achterste is van een drukplek van het verband.. En op een achterbeen zitten nog twee wondjes, die kogel was vorige week ook nog dik maar nu ok. Dat kwam waarschijnlijk van het schoppen tegen de stalmuur :+.. Maar alle benen waren dik en warm toen ze op de wei verder op rust mocht twee weken terug