[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:28

Vast van een beweging die hij ineens in zijn ooghoek zag. Natuurlijke reactie volgt en hij kan ook gelijk relativeren dat er niks aan de hand is. Hartstikke braaf dus!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 15:29

Ja super braaf!
Beetje jammer dat hij dan bij de smid op mijn voet moet gaan staan omdat ie loopt de klieren :')
Ach dat nemen we maar voor lief hahaha

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:29

Geweldig toch. Wat een heerlijk beest! Em dit is toch ook spelenderwijs kennismaken met...

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:35

<3 goed bezig!!!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:36

Granoek schreef:
Ja weet ik wel maar het is ook een beetje 'goedpraten' naar mezelf toe denk ik?
Heb altijd gezegd dat ik er niet op ga voor hij 4 is, maar nu vraag ik me dan weer af hoe ik aan dat getal kom en waarom ik er destijds zo op gefixeerd was. Ik wil hem gewoon niet verpesten.

En dan laat je je gek maken door die mensen in topics die maar roepen dat ze tot 3 in de opfok moeten etc.. en dan denk ik, er is nooit langer dan 4 dagen voorbij gegaan dat ik hem niet zag en ik ben eigenlijk heel blij met hoe hij het doet. En ze kunnen wel de opfok in gaan en dan moet je ze met 3 ineens uit die kudde halen, aan het werk zetten, andere structuur,...

Terwijl voor Duke helemaal niks zal veranderen, hij leert gewoon langzaam en hij blijft bijleren maar hij zal altijd in dezelfde kudde staan, altijd gewoon buiten kunnen en bewegen, niks geks of serieus dus daardoor denk ik inderdaad niet dat het kwaad kan wat we doen. Hij hoeft in principe nooit zo'n grote klik te maken van baby naar werkpaard.
Voeg daar aan toe dat ik geen cap op had en all stars aan mijn voeten _O-

Ben ik weer mezelf aan het uitleggen hehe :P Maar you catch my drift :)

Hier nog het filmpje trouwens!
[ Video ]


En hij heeft geen hoofdstel om, dus geen rem (alsof je die anders wel hebt bij een onbeleerd paard)
Niemand houdt hem vast, dus hij kan overal heen schieten.... :')


Lekker laten gaan, moet je kijken hoe goed hij dingen leert zeg! De enige reden dat Pleun op een kudde loopt, is omdat ze een onuitstaanbare diva aan het worden was naar andere paarden toe, ze moest dus even leren gewoon paard te zijn. Plus dat ik haar nog steeds heel vaak kan zien (vanuit mijn auto in de verte) en ze elke winter gewoon weer bij huis (stal) komt te staan, anders was ze echt niet naar een kudde gegaan.

De planning is ook om met Pleun te beginnen als ze eind 2020 terug komt van de kudde, ze is dan ook nog geen 4, maar dat is maar een getal, ik vind het veel belangrijker om naar het paard zelf te kijken en vooral ze de tijd te geven nieuwe indrukken te verwerken. Echt rijden (trainen) zullen we pas doen als ze 5 jaar is, maar tussen de 3 en 5 jaar wordt er echt wel wat mee gedaan.

En als iemand het daar niet mee eens is zeg ik.....

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 16:40

Haha nee maar heb liever dat als ie aan de kletter gaat zonder mij, hij dan ook niet op teugels kan gaan staan of vastzitten, vallen doe ik wellicht toch wel :P

Ja precies en ik had gewoon echt geluk dat Duke die dingen kon leren destijds in de veulenkudde, dan met Dexter er bij, nu met mijn zus haar merrie die echt geen sh*t aanvaardt :')
En steeds lekker dichtbij, ik ben helemaal blij.

Wat zeg je dan? <<)

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 13:41

So much to do, so little time :')


Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:42

Strikjes maken. Maar waarom?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 14:01

Nou zie je dat mooie rode vlagje langs mijn naaimachine liggen? (Mooi want: niet zelf gemaakt :+ )
Aangezien Dexter en Duke in dezelfde klasse zitten moet Duke zijn eigen plaitset en ik ben die zelf aan het maken FML :')
Het strikje is dat onderste stukje net waar het steeltje begint zeg maar

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:03

Sterkte :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 10:16

Aight vandaag hoop ik mijn flights af te kunnen maken dat ik daar vanaf ben en dat ik woensdag beide paarden nog eens kan vlechten :D

On a different note, bij beide paarden is aan de voorbenen rotstraal gevonden.
ZUCHT.


Afbeelding

Nu elke dag goed schoonmaken (Duke zegt: haha.) en er werd mij hypozin aangeraden om op de vieze plekjes te smeren. Een week later ben ik nu zo ver dat Duke niet meer gaat liggen als ik zijn voeten ophef, tenminste niet als ik snel genoeg ben.
- uitkrabben
- pauze geven anders boos
- maar weer uitkrabben want terug vies
- pauze
- borstel er over en snel dat pasta spul er op, insmeren met mijn vingers ieuw
- snel neerzetten want Duke wordt ongeduldig


Afbeelding

Duurt wat maar ik heb zijn handleiding gevonden :') Hij ging echt hele tijd bijna knielen, gewicht naar achter leunen enzo, en dan kon hij zichzelf niet meer houden want het is een onbespierde slungel en schoot hij terug omhoog en sloeg hij zijn voet uit. En daar heb ik echt een pesthekel aan hé :+
Kan best wat hebben, voeten terugtrekken enzo. Maar dat vooruit slaan mag gewoon echt niet.
Maar komt goed met die kleine, hij doet het redelijk flink nu, heb vandaag voor de tweede keer het spul er op gekregen.

Dexter is schijnheiliger :+ Die kan een hele week braaf zijn en optillen en dan als je denkt snel voor het werk even de hoeven te verzorgen, tilt hij dus gewoon niét op. 4 hoeven uitgekrabt en schoongemaakt, eentje al spul op gesmeerd en die andere blijft dus gewoon aan de grond genageld :+ Sta je dan met je goed humeur _O-
Toen ik na 10min al bijna te laat was voor werk vond ik het trucje, heb hem een paar passen opzij gevraagd en dan als hij zijn voet wilde optillen grijpen wat ik grijpen kon. Snel het spul er op en klaar!

Oh... paarden. :+

Tot zover het hoefdrama, ik moet het goed opvolgen nu en hoop dat het snel over gaat maar als iemand ervaring er mee heeft hoor ik graag hoe jullie het hebben aangepakt!

En dan: NIEUW HOOFDSTEL!
Ik had voor Duke dat kaakgekruist hoofdstel gekocht van FRA laatst (in de sale dus het mocht, remember :o ) en hij reageerde daar toch wel zo fijn op dat ik baalde dat het Dexter niet paste. Die kan perfect bitloos maar vind sidepull echt niet prettig.
Dus ik ging op zoek naar een extra full kaakgekruist hoofdstel voor niet te veel en dat blijkt dus niet te bestaan.
En dus heb ik bij Dabo's Design eentje laten maken voor Dexter :) voor de prijs moet je het niet laten en de kleuren zijn zoals ik ze wilde, echt heel mooi!
Heb zowel Dexter's maten als die van Duke opgemeten en doorgegeven dus hij is nu volledig aanpasbaar naar beide paarden, ben er heel blij mee :D
Het is zulk soepel materiaal, echt heel anders dan ik verwacht had.

Past Dexter:

Afbeelding

En Duke!

Afbeelding

En zelfs Dina past hem :)

Dan wilde ik dus een lekker testritje gaan doen met het nieuwe hoofdstel, peerd gepakt, picknicktafel gezocht om op peerd te klimmen want mijn zadel lag nog op stal, en weg zijn we!
NOT.
Dexter wilde niet. Een filmpje er van staat in mijn instagram story, zal kijken of ik het hier nog kan krijgen via youtube ofzo haha.
Heb dan maar een tak van de boom geplukt om als zweepje te gebruiken en toen ging het rédelijk. Toen ik dacht dat we vertrokken waren gooide ik de tak terug weg en hup daar stond hij weer stil. Deze keer geen takken in de buurt :')

Hij voelde zich ontzettend benadeeld omdat ik hooi achter in de wei had gelegd voor Dina en Duke, anders komen die zo vervelen aan de draad als ik Dexter uit de wei wil nemen.
Ons ritje was dus ongeveer 10meter, toen ben ik terug gedraaid _O-
Geen idee hoe hij zich laat sturen met het hoofdstel, dat zal voor een andere keer zijn denk ik

Dit is het einde van de wei, verder zijn we niet geraakt :P
Afbeelding

Nog wat sfeerplaatjes om af te sluiten, Dexter mooi in de appeltjes <3

Afbeelding

En de pony's stonden van klein naar groot te smikkelen. Dina-Duke-Dexter

Afbeelding

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:52

Balen van de rotstraal, zeker als er een hele handleiding bij de behandeling komt kijken :=

Gaaf hoofdstel! Is dit de eerste die beide past? Het testritje zag ik voorbijkomen op instagram, ik kon mijn lach niet inhouden, echt hilarisch hoe Dexter gewoon geen stap verzet :') Al zal het op dat moment wat minder grappig zijn geweest.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 11:06

Ach ik weet dat als ik wat meer moeite had gedaan en ik zou een zweepje bij hebben dat hij dan braaf zijn rondje deed zodra we voorbij de weide waren, maar ik voelde me al schuldig dat hij niet aan het hooi kon dus sja ik ben gewoon een softie :')

Jep, is de eerste die beide echt mooi past. Die Micklem ook wel, maar voor de mooi was hij Duke toch echt wat te groot.
De FRA van Duke is full en krijgt Dexter bij de neus nét dicht, maar dan kan ik er geen vingers meer tussen aan de neus en daar houd ik niet zo van. En de riempjes over de kaken, waar op het einde de teugels aan vast moeten, konden ook niet los genoeg om echt een release te hebben.

Duke is echt zo een tussenin maatje. Ik had een mooi hoofdstel in full, dat was véél te klein. En Dexter zijn hunter bridle in xfull is véééél te groot. De Micklem in xfull is oké maar full was beter en die FRA in full past dan weer perfect :')
Valt geen pijl op te trekken met die kleine

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:32

Ach, hier een mede-softie. Ik rijd een oudere IJslandermerrie bij die, als ik alleen maar haar op pad ga, lekker de tijd neemt, waardoor ik in de veronderstelling was dat ze gewoon niet harder kon (ja, met wat meer moeite en continu aandrijven wellicht wel, maar ja, ze is al op leeftijd) en ik haar gewoon liet doen. Totdat ik een keer met iemand anders samen ging rijden en ze er nog net niet vandoor sprintte := Dus nu heeft ze zichzelf verraden en moet ze toch maar eens gaan doorlopen.

Dat is fijn! Houd je die andere hoofdstellen dan nog of ga je die verkopen op den duur?

Hou op over maten. Ik heb 3 shetten, alle drie een andere maat qua halsters :evaw:

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 13:14

Ik ben niet goed in afscheid nemen :') Ik wil de Micklem nog niet weg doen, met het idee 'ik heb hem nu' en moest ik ooit terug met bit willen gaan rijden, hoef ik geen nieuw hoofdstel te kopen.
En dan Dexter zijn hoofdstel idem.
En dan nog dat menhoofdstel, maarja dat is hetzelfde als het tuig dus dat kan ik niet weg doen.
En dan die 2 bitloze, die zijn net nieuw.

Het is erger dan ik dacht _O-

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:52

Wat balen van de hoeven. Hoe ontstaat zoiets nou eigenlijk?
En een 10 meter buitenrit, oooh wat is Dexter toch erg ;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 13:55

Ik moest het ook opzoeken op Google maar het zou komen door een vuile stal (ik heb geen stal), natte ondergrond (op wat plensbuien na is het hier al een hele tijd kurkdroog, overal wel denk ik), te weinig bekappen (6-7 weken, nu dus 4) en het enige wat over blijft zou dan te weinig beweging zijn.
Nu doen we inderdaad niet bijzonder veel maar ze lopen wel gewoon de hele dag door de wei.

Ik weet het dus niet 100% zeker, hou ze nu maar goed leeg en schoon

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:54

Anoek, wat schrijf jij toch fijn en wat kan ik heerlijk genieten van je verhalen <3

Ik lees dus soms hele poos niet zodat ik ineens heel veel lezen kan :D :=

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 16:46

Hahaha dat is ook een tactiek ja :')

Mijn flights zijn klaar, eindelijk!

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:11

Granoek schreef:
Hahaha dat is ook een tactiek ja :')

Mijn flights zijn klaar, eindelijk!

[ [url=m/HeyZRE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knap gedaan hoor!

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 00:11

Willem had ook last van rotstraal.. tja en die zijn hoeven behandelen _O- _O- _O- kan er zo een uur over doen als die geen zin heeft.

Hypozin werkte naar mijn mening niet super. Had toen iets anders gehaald(zal de naam morgen opzoeken) waardoor t sneller ging. Is nu nog minimaal volgens mij. Ben benieuwd wat de nieuwe smid er van vind :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 09:13

Heel benieuwd naar wat jij hebt gevonden want ik merk van die hypozin inderdaad nog geen resultaat. Weet niet hoe lang het moet duren normaal maar ik zie echt nog geen verschil.
Tea tree oil werd me ook aangeraden maar dat zou r*teduur zijn zei ze :=

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:25

https://www.turbohoof-solutions.nl/a-54 ... -hoefklei/

Dit werkt ook top tegen rotstraal, ik smeer het zelf vaak preventief in de winterperiode als ik merk dat z'n straal toch wat extra aandacht nodig heeft. Dit merk heeft overigens ook nog andere fijne producten die werken tegen rotstraal.
Hopelijk heb je er nog iets aan :o

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 21:15

Dankjewel! Dat is ook een beetje wat ik mis bij die hypozin, zodra ze de voeten neerzetten plakt het zand gewoon in die pasta

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:08

Ik gebruik leovet straal san Afbeelding