[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:05

Wat zijn ze toch schattig! Post je straks ook foto’s van Ducks nieuwe stekje? Ook wel spannend zo’n verhuis!

Zoals Troi al zegt , zou ik het voor de shetjes houden op goed hooi en een vitaminen/ mineralenbrok.

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:52

Wat leuk om weer eens een update te zien. Ik ben heel benieuwd naar jullie eigenstekkie straks.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 06:17

Ducky staat aan huis! *\o/*

Het was even heel erg spannend of we het allemaal zouden halen omdat we maar 3 maanden hadden om alles te verbouwen, maar het is gelukt! Het huis is woonbaar en de stallen + longeerkraal/paddock zijn helemaal af en super mooi geworden. We moeten in het huis zelf wel nog de benedenverdieping verven, maar dat kan pas als het stucwerk droog is. Ook moeten we nog overal de deuren terughangen en de buiten veranda afmaken. Maar we wonen er! En dat voor 2 november (dan is de overdracht van ons oude huis).

Gisteren rond 4 uur ben ik Ducky op gaan halen van stal. Ducky zijn oude stal ligt naast ons huis dus mijn vader en ik hebben hem lopend gehaald (beetje onzin om voor 5 min lopen de trailer te halen :')).

Mijn grootste zorg was dat hij de poort niet door zou durven lopen. De tuin is omgeploegd en alles is klei en niet gelijk (heuvelachtig). Degene die van de kleibende een mooi stuk gras gaat maken komt pas in maart omdat het nu geen nut heeft. Het land daarentegen is wel goed, alleen ik hou hem het liefst tot het voorjaar gewoon in de paddock met hooinetten ipv op het land waar het een grote baggerbende wordt.

Maar hij ging met overtuiging de tuin in. We hebben een pad gemaakt van platen, met daarop klei en heel veel zand zodat het echt een looppad is en hij niet kan uitglijden.
Afbeelding

Naast de poort komen nog boompjes te staan die de heg weer aanvullen en heel het stuk tuin tot het land zal worden omheind met hekken en van dat gaas (zodat de shetjes niet weg kunnen) maar dat was niet onze prioriteit. Eerst leefbaar, dan perfect maken.

Ik heb Ducky eerst in zijn stal gezet en hem slobber laten eten (die had ik al klaargezet) en even tot rust laten komen. Hij keek zijn ogen uit. Hij vond het wel heel erg spannend en heeft even lopen snuiven. Nadat ik hem een half uurtje alleen gelaten heb, heb ik hem in de longeerkraal/paddock gezet. (Gewoon voor het eerst met peeskappen, springschoenen, etc :')). Ik dacht echt dat hij uit zijn stekker zou gaan, maar hij deed helemaal niks.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de kraal ligt 65 cube zand waarvan de helft drainagezand en de andere helft paardenzand. We zijn al dagen de kraal aan het slepen om het stevig te maken, maar hij is voor Ducky nog steeds niet stevig genoeg. Hij moet het zelf gaan omploegen en aanstampen, alleen nu zakt hij nog best ver weg. Gelukkig is hij heel voorzichtig en zal hij niet gaan rennen.

Ergens deze week gaan we kijken of het werkt om met een trilplaat erdoorheen te gaan en het zo steviger te maken. Maar ik weet zeker dat het helemaal goed komt! Tot nu toe kan hij lekker heel de dat buiten staan. Alleen longeren gaat nog niet.

Toen hij erin stond moest hij wel even proosten met mijn vader :')
Afbeelding

Hij heeft gelijk liggen rollen. Ik heb hem niet te lang laten staan omdat het heel hard regende en omdat het zijn eerste avond was en het al snel donker werd. Dus op stal gezet met een hooinet en hooi in de hoek. Ik had geen idee wat hij fijner vond. Maar beide zijn goedgekeurd.

Mijn broertje heeft trouwens een tijdelijk pad aangelegd naar de kraal zodat Ducky niet door het klei naar de kraal hoeft te lopen.
Hier is een stukje op te zien:
Afbeelding

Het huis wat hierop te zien is, is trouwens van de buren. We hebben er een heg gepland die hopelijk snel gaat groeien en hoog wordt.

Rond 6 uur heb ik Ducky biks gegeven en rond 10 uur zijn hooinet en hoekje weer gevuld. Hij stond en staat heel erg rustig in zijn stal een beetje om zich heel te kijken en te eten. Echt een hele opluchting!

Vannacht heb ik het licht in de stal van de shetjes aangelaten zodat zijn stal wel donker is maar hij wel licht heeft van de stal van de shetjes. Ik wilde hem niet in het donker laten de eerste nacht. Ik ben van plan om allemaal kleine lichtjes op te hangen zodat er ‘s nachts altijd licht aan kan maar het niet mega licht is zoals met de grote lampen.

Vanuit de woonkamer kan je door alle ramen de stallen zien:
Afbeelding

Dit is het uitzicht vanuit mijn kamer als ik in mijn bed lig:
Afbeelding

Ik heb heel de nacht niet kunnen slapen omdat we nog geen gordijnen hebben en ik echt niet kan slapen als er ook maar een beetje licht is. Het moet pikkedonker zijn eer dat ik kan slapen, maar ik heb lekker naar mijn paard liggen kijken (heel de nacht lang :')).

Nog een paar foto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ruitje

Berichten: 12363
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:05

Super leuk verslag! Wat boft hij met zijn nieuwe paleisje!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 13:52

Dankje!!

Zo rustig als dat hij vannacht was, zo druk is hij nu. Ik heb hem even in de paddock gehad maar hij was alleen maar aan het ijsberen voor de poort en helemaal zeiknat van de zweet. Dus op stal gezet met hooi en een zweetdeken. Zijn hooi hoeft hij niet en hij loopt alleen maar rondjes. Ook hinnikt hij echt elke minuut.

Ik hoop dat dit komt omdat hij even moet wennen aan zijn nieuwe plek. De shetlanders gaan we morgen ophalen dus dan hoop ik dat hij ook al wat minder gestresst is. Dan is hij in ieder geval niet meer alleen.

Ik laat hem vandaag op stal want ik denk dat als ik hem weer in de paddock zet dat hij weer gaat ijsberen. Hij wilde daar ook niet eten en drinken. Hij heeft nu een volle hooinet en hooi los op de grond in zijn stal. Hopelijk stopt hij snel met rondjes draaien.

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:00

Oh wat een droom die uitkomt! <3

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:19

Wauw ! Super mooi plekje zeg. Een droom om te wonen voor jullie en de paardjes. Prachtig uitzicht van je slaapkamer.
Ik denk wel dat Ducky zal kalmeren wanneer de shetjes er zijn. Hij is natuurlijk ook niet gewend om helemaal alleen te zijn.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 22:36

Ik denk het ook! Gelukkig werd hij al snel weer rustig. Ik heb net zijn hooinet weer gevuld en een hele boel op de grond gelegd dus hij kan er weer een nachtje tegenaan. Hij staat nu met zijn hoofd naar buiten te slapen. Hij zal ook wel moe zijn van alle nieuwe indrukken.

Morgen om 10 uur gaan we de shetjes ophalen. Dan zijn we rond 1 uur/2 uur weer terug. Ze zullen denk ik wel even aan elkaar moeten wennen. Hebben jullie nog tips? Ik zet ze eerst in de stal. De stallen hebben een gedeelte tralies als tussenwand. Dan kan Duck ze in ieder geval al zien.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:24

Prachtig! Wat fijn dat je Duck eindelijk aan huis hebt, het is zo heerlijk! Volgens mij heb je dezelfde stal als die wij in een ver verleden hebben neergezet toen wij ze net aan huis kregen <3 maar dan met een mooi afdakje!

Ducky zal vast meer tot rust komen als de shetjes er zijn. Nu ineens alleen staan kan best spannend zijn.
Ik zou ze inderdaad eerst in de stal laten wennen zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken en daarna op de paddock of wei met een draadje er tussen.
Helemaal omdat Duck nu alleen is verwacht ik dat hij vrij snel zijn nieuwe vriendjes zal opzoeken en de draad er niet lang tussen hoeft. Maar dat moet je altijd even aankijken :)

F_inley

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:31

Ah jullie hebben daar gebouwd we reden er zaterdag langs richting de brielse maas en zagen het de pony als eerste want he er was iets anders _O- _O- super fijn zo lekker aan huis!

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:51

Zijn de shetjes al gearriveerd?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 23:20

Bedankt voor de tips!! We hebben ze eerst een half uurtje in de stal gezet. Duck keek zijn ogen uit. Volgens mij dacht hij: wat zijn dit nou weer voor konijnen. We hebben eerst Ducky in de paddock gezet en toen een voor een de shetjes erbij. Duck snuffelde even aan ze en voor de rest niks. Hij heeft wel rondjes gelopen maar niet meer geijsbeerd en hij heeft ook een hele tijd staan eten.

De shetjes zetten geen stap zonder elkaar. Ze begonnen wel gelijk te eten, te drinken en te rollen, maar in de buurt van Ducky durfte ze niet te komen. Het zal voor hun ook wel heel erg wennen zijn!

Ze kennen nog helemaal niks. Halster niet, meelopen niet, etc. We zetten ze nu buiten door een arm onder hun hals te doen en eentje achter hun kont. Maar als Oliver loopt dan komt Oscar ook.

De halstertjes zijn nog iets te groot. Morgen ga ik kijken voor nieuwe. Ik dacht echt dat ik de kleinste al gevonden had, maar blijkbaar zijn ze nog kleiner. Ik had maat minishetlander veulen maar die is nog te groot.

Met Duck heb ik nog heerlijk buitengereden voordat het donker werd en nu staan ze allemaal al een tijdje lekker hooi te eten en te slapen.

De shetjes hebben hun avondeten niet gegeten. Ik denk dat ze het nog vreemd vinden. Ik heb Vitalbix Breed and Grow voor ze.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 23:21

F_inley schreef:
Ah jullie hebben daar gebouwd we reden er zaterdag langs richting de brielse maas en zagen het de pony als eerste want he er was iets anders _O- _O- super fijn zo lekker aan huis!


We zijn 3 maanden bezig geweest maar het is niet meer terug te herkennen van hoe het was. We hebben een lekker plekje voor ze gecreëerd!

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit zoveel paarden tegen ben gekomen op die weg in de afgelopen 4 jaar dan in de laatste 3 maanden hahah

F_inley

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:00

_mjwb schreef:
F_inley schreef:
Ah jullie hebben daar gebouwd we reden er zaterdag langs richting de brielse maas en zagen het de pony als eerste want he er was iets anders _O- _O- super fijn zo lekker aan huis!


We zijn 3 maanden bezig geweest maar het is niet meer terug te herkennen van hoe het was. We hebben een lekker plekje voor ze gecreëerd!

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit zoveel paarden tegen ben gekomen op die weg in de afgelopen 4 jaar dan in de laatste 3 maanden hahah


Wij komen er niet super vaak omdat we met de wagen eigenlijk niet in de brielse maas mogen komen maar nu het weer minder weer gok ik het weer wat vaker om een heel rondje te doen ipv een kleintje.
Maar ziet er echt goed uit lijkt me heerlijk wonen zo in de polder.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:36

Ik wilde vanochtend net een update plaatsen over hoe goed het gaat en hoe erg Ducky wel niet veranderd is, alleen is het vanochtend fout gegaan.

De afgelopen dagen staat Duck elke dag bijna 8 uur in de paddock en rij ik hem daarnaast een uur/ander half uur. Ligt eraan hoe ver we gaan. Hij ijsbeert niet meer en staat heel de dag lekker te eten en te slapen. Hij is super super super lief voor de shetjes! <3 Hij is heel erg rustig geworden, iedereen kan hem aaien en hij heeft nog geen een keer getrapt.

Op de dijk waar wij wonen rijden de auto’s echt heel erg hard. Gewoon niet normaal voor zo’n smalle dijk. De buurman verderop kwam langs met een tractor met daarachter karretjes. Omdat hij mega hard reed, wijkte de karretjes wat uit en klapperde tegen elkaar aan. Ducky schrok hiervan en is gaan rennen in de kraal en heeft perongeluk een van de onderste planken eruit gelopen en daardoor deze wond eraan overgehouden;
Afbeelding

Gelukkig is alleen zijn huid geschaafd en bloed het niet. Ik heb het gekoeld, vetramil opgesmeerd en voor de zekerheid klei zodat zijn been minder kans heeft om dik te worden.

Hij loopt gewoon normaal en ik mocht overal aanzitten. Hij staat nu ook gewoon weer lekker te eten en staat gewoon op zijn been. Alleen jammer dat het gebeurd is!

Hier wel een paar foto’s van de afgelopen dagen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:09


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 15:10

Duck aan huis hebben is echt een droom die uitgekomen is! Hij is zo relaxed, ligt bijna heel de dag te slapen. Soms is hij wel echt een draak want dan wilt hij spelen en drijft hij de shetjes uit elkaar en gaat dan achter ze aan. Maar 9 van de 10 keer liggen ze zelfs met z’n drieën tegen elkaar aan te slapen.

Duck en ik maken ook veel meer kilometers dan dat we ooit hebben gedaan op onze oude stal. Vandaag is mijn moeder mee geweest op de fiets en zijn we door Brielle heen gereden. Toen ik terug kwam zei mijn broertje dat hij op Duck wilt. Dus hup erop en een rondje gelopen. Duck was zo mega braaf! Naar mijn weten heeft Duck nog helemaal niet zoveel mensen op zijn rug gehad. In de tijd dat hij bij mij is maar 1 keer iemand anders. Hij was echt zo braaf! <3

(Geen cap was zijn eigen keuze)

Paar foto’s van de afgelopen weken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:19

Oh heerlijk toch!

ruitje

Berichten: 12363
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:42

Wat heerlijk!

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:14

Heerlijk hoor! Wat schattig ook, dat kerststalletje zo :D

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 16:50

Het sneeeeeeuwt!! :D :brr:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ruitje

Berichten: 12363
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:51

Te leuk deze foto's!

Anoniem

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:01

Super leuke foto's!
Je bent in de buurt van stal Nieuwland gaan wonen toch?

jeetje77

Berichten: 3483
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:44

Ducky denkt overduidelijk het zijne van deze sneeuw. Die shetjes zijn echt lief.

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:47

<3
En die shetjes zijn zo schattig !