voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemxxx3
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-08-16

voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 20:46

Heyhey, ik heb mijn pony nu 3,5 jaar en wil na lang twijfelen toch overgaan naar een paard om veder in paardensport te komen. Maar ik ben bang dat mijn pony dit heel erg gaat voelen...
Dus ik hoop dat ik via hier antwoord krijg

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:53

Als je echt een band hebt met een paard lijkt het me wel dat ze je gaan missen of de stal en de paarde waar ze bij stonden missen.

Al moet je doen wat goed voelt.
Zou je pony het beter kunnen krijgen bij een ander zal die daar ook zeker wel aan kunnen wennen

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:12

Klopt de leeftijd in je profiel? Mss off-topic maar "verder in de paardensport" vind ik altijd zo'n dooddoener, wat verwacht je daarvan? Z rijden (en dus basissport)?
Tja, wat voelt een paard? Wie zal het zeggen?

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:17

RT-D → PP

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:18

Tja ik ben hier heel nuchter in. Zolang een paard goed gevoerd wordt, voldoende beweging krijgt, bewegingsruimte heeft en maatjes om zich heen is een paard denk ik overal wel gelukkig. Ik denk dat we ons als baasjes vaak overschatten.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:23

Tuurlijk zal het paard het gaan merken, zijn routine zal veranderen.

Indien je goede passende baasjes weet te vinden, hoeft het zeker niet vervelend te zijn voor je paardje. Die zullen vast ook erg veel van hem gaan houden.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:34

Ik vraag me vaak af tot in hoeverre je een band kan hebben met een paard. Of een paard zich ook, in de mate dat wij onszelf aan een paard hechten, hecht aan zijn eigenaar?

Sunrise_ schreef:
Tja ik ben hier heel nuchter in. Zolang een paard goed gevoerd wordt, voldoende beweging krijgt, bewegingsruimte heeft en maatjes om zich heen is een paard denk ik overal wel gelukkig. Ik denk dat we ons als baasjes vaak overschatten.


Ik denk dat ik hier wel in mee ga.. :j

Als jij graag een paard wil en meer wilt bereiken in de sport (wat je ambities ook maar mogen zijn), vind ik dat je dat vooral moet doen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:38

Ja, een paard kan heimwee hebben.

Heb hier ooit een merrie gehad die op 10 jarige leeftijd bij mij op stal kwam. Die is echt even een maandje 'van de leg' geweest. Is helemaal goedgekomen, maar toch, het was wel wat sneu.
Ik heb de indruk dat het voor jongere paarden makkelijker is dan voor oudere paarden.

Mijn indruk is niet dat het dier nou erg veel verdriet over het verlies van de vorige mens heeft, maar meer dat het wennen aan de nieuwe omstandigheden (andere stal, nieuwe paarden, andere routine) (soms) moeilijk is.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:48

Ik heb hier wel een voorbeeld van. Wij hebben een van onze paarden een paar jaar aan iemand verhuurd. Hij heeft ook bij die mensen gestaan. Had het er heel erg goed en reed volop wedstrijden. Paard was van veulen af aan bij ons geweest en zou dan terug komen als ze niet verder met hem kon. Altijd rustig te laden, rustig op de trailer en had het harstikke goed bij die mensen. Toen hij terugkwam en achter bij ons met de trailer het pad op reed stond hij nog steeds rustig op de trailer. Totdat hij een van onze honden door het raam naar de trailer zag komen, een van de honden die hij kende. Hij brak de trailer af, begon te brullen en te stampen. Meisje had haar handen vol aan hem om hem naar zijn oude vertrouwde box te brengen. Hij had altijd een extra schuif omdat hij zijn staldeur openmaakte. Binnen 5 minuten had hij zijn deur open. We hadden het extra slot nog niet dicht. Hij was blij dat hij weer thuis was.

Anoniem

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:52

Hoeveel topics zijn er hier over paarden die terug moesten doen naar de oude eigenaar omdat ze zo'n heimwee hadden? ;)

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:54

Paarden wennen weer aan hun nieuwe plek.
Hier is toevallig laatst een 8 jarige merrie gekomen die vanaf haar geboorte bij de fokker had gestaan.
Zij heeft echt weken de tijd nodig gehad om te wennen, maar nu loopt ze in de kudde alsof het nooit anders is geweest.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:03

Ik denk dat we onze paarden te veel menselijke gevoelens toedichten. Ze zullen zich aan hun nieuwe omgeving moeten aanpassen, wat bij het ene paard makkelijker gaat als bij het andere, maar of ze echt hun eigenaar missen, betwijfel ik. Ik sluit me dus aan bij Sunrise.

Anoniemxxx3
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 22:21

maximuss schreef:
Klopt de leeftijd in je profiel? Mss off-topic maar "verder in de paardensport" vind ik altijd zo'n dooddoener, wat verwacht je daarvan? Z rijden (en dus basissport)?
Tja, wat voelt een paard? Wie zal het zeggen?


Nee mijn leeftijd klopt niet, ik ben 16. Ik rij dressuur maar wil overgaan in springen en daar zo goed mogelijk in worden

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:32

over het algemeen geld voor dieren dat ze een associatief geheugen hebben. Ze leggen verbanden tussen dingen. Ze zullen zeker aan nieuwe plekken moeten wennen maar zullen niet het oude bewust missen. Dat soort gevoelens hebben dieren niet. Pas als ze het 'gemiste' weer zien kan het gevoel van vrolijkheid bijv opkomen omdat ze je associeren met dat ze je kennen bijvoorbeeld.

Dus kort gezegt, het gevoel dat ze iets gemist hebben komt pas omhoog als ze het gemiste weer zien/horen/ruiken.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:44

Je mag er rustig vanuit gaan dat je pony stress gaat ervaren na de verkoop, maar veel mensen denken dat niemand zo goed voor hun dier kan zorgen als zij zelf. En dat is vaak niet zo. Zoek een goede nieuwe eigenaar en je hebt een goede kans dat je pony een prima nieuw leven krijgt en na de gewenningsperiode net zo op die nieuwe baas gericht gaat zijn als nu op jou.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:03

Wel hoorde ik trouwens laatst zeggen van iemand in de buurt die enkele fokmerries heeft.
De oudere merries hebben er meer moeite mee, met een verhuizing.
Hij had al een paar keer meegemaakt dat een oudere merrie 'naar de hengst ging' voor enkele dagen.
Maar dus niet hengstig werd of de hengstigheid was weg, eenmaal weer thuis was de merrie dan weer meteen hengstig.
Met de jongere merries was dit probleem minder.

Dus toen ging ik er zelf eigenlijk vanuit, dat voor een ouder paard een verhuizing moeilijker is dan voor een jong paard.
Maar goed, als het voor een ouder paard wel een blijvend huis zal zijn, zal die natuurlijk ook wel weer wennen.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:22

Over het algemeen kan een pony /paard prima tegen verkocht worden en dus een nieuwe plek. Als ze even tijd krijgen om te wennen en er goed voor ze gezorgd wordt zijn ze snel tevreden .

Wij hebben een merrie staan die is nu 26 en wil gewoon niet verkocht worden. Ze is 3 x verkocht geweest met meerdere leren proef rijden gaat het prima maar zodra ze op een ander terrein stond ging het vroeg of laat fout en kwam ze weer terug en was meteen weer super braaf. Die merrie is maar (een hele goede) fok merrie geworden en mag nu lekker blijven staan tot het voor haar genoeg is geweest.

Anoniem

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:39

Ik heb die van mij in hun leven heel wat keer moeten verhuizen en vooral mijn grote moest bijna elke keer weer heel lang wennen, als ze dat al deed. Pas de laatste 2 x was het direct goed. Mijn ervaring is het niet zo zeer de leeftijd maar die van mij voelde perfect aan wanneer een nieuwe plek goed was of niet. En dan gingen haar baas en maatje altijd mee.
Maar dat was een ontzettend sensibel paard. Mijn kleine met cushing (dus stress zoveel mogelijk vermijden) die gaf er nooit wat om.

Zijn net mensen, allemaal verschillend...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:05

@ ts: dan raad ik je aan om eerst heel les te nemen op verschillende paarden zodat je: a: kunt kijken of springen idd iets voor jou is en b: welk soort springpaard het best bij je past.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:01

Ik weet niet hoe erg paarden het vinden om van eigenaar te wisselen.
Mijn merrie verzorgte ik al bijna twee jaar voor ik haar kocht. We zijn gewoon stappend van stal verwisselt. Ze heeft toen nergens stress van ondervonden. Ook dat haar eerdere eigenaar (3e eigenaar) niet meer kwam maakte haar niet uit. Toen hij langs kwam had ze geen oog voor hem.
Toen twee jaar later haar eerste eigenaresse langs kwam, na mijn paard 11 jaar niet gezien te hebben, gaf mijn merrie wel duidelijk aan haar te kennen. Paard was heel verbaast en duidelijk in de war.

Maar ik denk dat het een paard niet veel stress geeft om van eigenaar te wisselen, terwijl het wisselen van stal en leefwijze wel weer stressgevend kan zijn.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: voelt een paard iets als die verkocht wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:52

Of een paard dat heel erg vervelend vind ligt ook aan de nieuwe eigenaar, de nieuwe omgeving en de nieuwe maatjes. Pony bij ons op stal is eens naar een super gave weide verhuisd voor zijn pensioen, 2 shet maatjes en een kundige nieuwe eigenaar. Maar hij vond het maar niks, liet zich niet pakken en leek niet happy te zijn. We hebben hem daar weer opgehaald waarna hij naar mij thuis (ook geen bekend terrein voor hem) is gegaan. Met het ophalen kwam hij luid hinnikend naar de auto rennen (wel bekend geluid voor hem). Heb nog nooit zo snel een paard de trailer op zien rennen.

Bij mij thuis (ook nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar en nieuwe paarden) was meteen alles goed. Super lief, altijd te pakken en helemaal in zijn hum. Het was gewoon niet zijn plek, ondanks dat het ideaal leek.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:56

Lukasje schreef:
Ik denk dat we onze paarden te veel menselijke gevoelens toedichten. Ze zullen zich aan hun nieuwe omgeving moeten aanpassen, wat bij het ene paard makkelijker gaat als bij het andere, maar of ze echt hun eigenaar missen, betwijfel ik. Ik sluit me dus aan bij Sunrise.


Wat een onzin. Paarden kunnen net zo goed boos, verdrietig, blij etc. zijn.

Maar TS, ook mensen raken vrienden kwijt, gaan verhuizen of weet ik wat. Paard kán heel erg heimwee krijgen, maar voor hetzelfde geld bevalt zijn nieuwe omgeving hem prima.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:59

Dat ligt aan het paard denk ik. Onze Hercule heeft altijd heel erg veel heimwee en is ooit 2 jaar naar mijn vriendin in de kudde gegaan met paar lieve merries, in Frankrijk waar hij top verzorgd werd, waar er buiten op hem gereden werd door een lieve man. Het eerste jaar mistte hij me te zeer en viel enorm af en was depressief. Toen ik na een half jaar mijn graatmagere paard aantrof zeer depressief, klom ik er gelijk op :oo tot ontsteltenis van mijn vriendin en we wankelde letterlijk het erf af. Vijf minuten met hem gestapt, alleen maar geprezen, geknuffeld en verteld wat voor een kanjer het was. Mijn zwarte prins <3 .
's Middags kwam ik weer en floot ik mijn fluitje, koppie ging gelijk blij omhoog en hij kwam aan gestapt. Binnen een week reden we samen buiten, was hij aangekomen en at weer volop. Daarna paar keer meegemaakt dat we eerder kwamen dan afgesproken en mijn vriendin tegen haar man zei: "Pien komt eraan, want Hercule heeft zijn merries naar de weg boven gebracht en op deze tijd is dat zeer uitzonderlijk" <3 . Klopte altijd. Binnen een uur kon ik hem gelijk in mijn armen sluiten.
Toen hebben we hem toch maar met een vrouw weer mee naar huis genomen zodra het werk weer toeliet en van dat besluit hebben we nog iedere dag plezier.
Onze merrie kan het echt helemaal niets schelen. Die amuseert zich overal wel, zal alleen het rijden door een ander lastig vinden en erg aan moeten wennen.

tagger
Berichten: 145
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:12

Beste anoniemxxx3.
Leuk dat je verder wilt in de paardensport. Trek je niet teveel aan van goed bedoelde adviezen, over lange werkdagen,onderbetaling en dat soort dingen. Het is natuurlijk prachtig als je van je hobby (passie) je werk kunt maken.
En dat je op z'n minst het niveau zou moeten hebben van een top-paardensporter is ook onzin. Succes dus met je loopbaan!

Je zult wel moeten wennen aan het feit dat paarden komen, maar ook weer gaan. Je zult dus vaak in de situatie komen, waarin je nu zit. Dat hoort een beetje bij het vak dat je wilt gaan kiezen...