Lange mensen, welke stokmaat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:03

Afbeelding




Ik ben 1.87, mijn paard 1.41 :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:11

Het hangt niet alleen van de bouw van het paard af, maar ook die van jou.

Ik ben 1,78m maar heb belachelijk lange benen, ik moet behoorlijk wat paard onder me hebben voordat ik die stelten goed kwijt kan. Meestal voelt het het beste als het paard groter is dan ikzelf. Maar in Amerika heb ik op een Arabier van 1,48m gereden en die was zo rondgeribd dat het perfect paste!

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:16

Ik ben ongv 1,80 en mijn paard is 1,65 en breed
Afbeelding
Maar mijn zus is even lang als ik haar paard is 1,70 en ranker en allebei passen we...

En inderdaad of je lange benen /kort bovenlichaam hebt of andersom maakt ook veel uit

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:16

phormicola schreef:
Het hangt niet alleen van de bouw van het paard af, maar ook die van jou.

Ik ben 1,78m maar heb belachelijk lange benen, ik moet behoorlijk wat paard onder me hebben voordat ik die stelten goed kwijt kan. Meestal voelt het het beste als het paard groter is dan ikzelf. Maar in Amerika heb ik op een Arabier van 1,48m gereden en die was zo rondgeribd dat het perfect paste!


Om een idee te geven van hoelang mijn benen zijn; mn rijlaarzen zijn 57cm hoog :') Ik ben inderdaad ook aan het kijken naar dat het paard wat rondgeribd is of al veel body heeft (uiteraard rekening ermee houden hoe oud hij is en wat ermee gedaan is)

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:24

Het ligt echt aan het paard. En het is toch wel heel fijn dan als je erop kunt zitten om te kijken hoe het beeld is. Ik heb ooit een paard van 1.74 laten staan omdat hij rank gebouwd was en veel te klein leek.
Maar ik heb ook op een paard van 1.64 gezeten wat er nog wel prima uit ziet. Misschien kun je kijken naar een net zadelmak paard? Die kun je wel helemaal naar je eigen hand zetten maar je kunt er al wel op zitten.

En zo gaan paarden tussen hun 3e en 5e jaar uitzetten/breder worden. Waardoor een 3 jarig paard te klein zou lijken maar hetzelfde paard 2 jaar later met bespiering een heel ander beeld geeft.

Ik zou denken als ik jouw foto's zo zie dat je wel vanaf 1.70 moet gaan zoeken. En dat het paard al behoorlijk stevig moet zijn. Want heel zeker zijn van hoe een paard uitgroeit of hoeveel breder hij wordt ben je ook niet met een jonkie.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 00:34

Scum schreef:
Het ligt echt aan het paard. En het is toch wel heel fijn dan als je erop kunt zitten om te kijken hoe het beeld is. Ik heb ooit een paard van 1.74 laten staan omdat hij rank gebouwd was en veel te klein leek.
Maar ik heb ook op een paard van 1.64 gezeten wat er nog wel prima uit ziet. Misschien kun je kijken naar een net zadelmak paard? Die kun je wel helemaal naar je eigen hand zetten maar je kunt er al wel op zitten.

En zo gaan paarden tussen hun 3e en 5e jaar uitzetten/breder worden. Waardoor een 3 jarig paard te klein zou lijken maar hetzelfde paard 2 jaar later met bespiering een heel ander beeld geeft.

Ik zou denken als ik jouw foto's zo zie dat je wel vanaf 1.70 moet gaan zoeken. En dat het paard al behoorlijk stevig moet zijn. Want heel zeker zijn van hoe een paard uitgroeit of hoeveel breder hij wordt ben je ook niet met een jonkie.


Mij gaat het juist om het proces van het zadelmak maken waarom ik een onbeleerd paard wil... Maar die ik nu op het oog heb is al deels zadelmak, in ieder geval goed genoeg om er even op te zitten dus dat ga ik als ik weer langs ga doen :)

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 00:59

ik zou zeggen ga gewoon naar een paard op zoek waarmee het goed klikt en ga dan je schatting maken per paard een beetje te lang is ook niet dramatisch zeker als een paard alleen jouw gewend is

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 01:59

Ik ben zelf 183 cm mijn ene ruin is 173 en dat toont zo:


Afbeelding

Andere ruin is 169 maar is pas 3 en heel breed


Afbeelding

Mo_mootje

Berichten: 68
Geregistreerd: 27-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 02:21

Ik ben 181 en rijd nu een paard van 164.
Dit is imo wel de grens qua verschil