HELP!! Mijn vriendin kiest paard boven mij! (vaste vriend) W

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:37

Wat ik er nu bij lees, is het inderdaad een echte obessie. Vergeet het verschil tussen een autist en een niet-autist niet wat dit betreft; bij de eerste kan het een ongezonde obsessie worden.
Ik denk dat ze geluk heeft met een vriend zoals jij en ook dat jullie je beide aan moeten passen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:45

Ik denk dat bijna iedere partner die zelf niet besmet is met het paardenvirus, vaak op de tweede plaats komt bij paardenmeisjes/vrouwen. Ik zelf beredeneer het altijd zo: mijn man kan zichzelf vermaken, voeden, schoonhouden, sporten ect. Mijn paard is totaal van mij afhankelijk! Ze zal in een vieze stal staan, geen eten krijgen, niet buiten komen, vies zijn, misschien wel ziek of gewond?! Er gaat gewoon enorm veel tijd in zitten als je goed voor een paard wil zorgen.
Gelukkig heeft mijn man eigen hobby's en plannen we af en toe echt een dag samen waarbij ik dan paardlief even een dagje 'uitbesteed' .
Ik denk dat je je er grotendeels bij neer zal moeten leggen. Probeer anders een vaste dag in de week echt voor jullie samen te hebben of iets dergelijks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:50

Je vriendin zit waarschijnlijk niet hele dagen bij d'r paard toch? Misschien dat jullie op de momenten dat ze thuis is wat meer kunnen proberen af te spreken?
Ik zeg ook niet dat mijn paard altijd voor m'n vriend/vriendinnen gaat, maar het is wel een "verplichting" waar ik elke dag naar toe moet. Dus uiteindelijk gaat ze inderdaad voor op een hoop dingen, het is mijn verantwoordelijkheid dat mijn paard en goed bij staat. Die keuze heb ik gemaakt, en daar kan ik niks aan veranderen nu ik een relatie heb, want ik wil mijn paard (nog) niet weg doen. Op het moment dat je een relatie begint met een paardenmeisje zal je hier van tevoren toch wel een beetje rekening mee moeten houden :) Het paard is toch tot op zekere hoogte "volledig" afhankelijk van zijn eigenaar (of leaser in jou geval) en het is niet iets waar je zomaar even niet naar toe gaat "omdat je andere dingen te doen hebt". Paard zal toch al snel voorgaan, of er moet in ieder geval even iemand naartoe geweest zijn. Een paard is gewoon afhankelijk van zijn/haar "baasje" en hoe lastig ook, daar zal je toch mee moeten dealen :)

Maar misschien kunnen jullie het is hebben over de tijd dat ze bij d'r paard is? Is ze echt uuuuren weg? Want als dat zo is zou je is kunnen voorstellen dat ze 2 dagen per week wat korter naar d'r paard gaat? Zodat jullie dan toch wat meer tijd samen kunnen doorbrengen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-16 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:51

EskeGirl schreef:
Wat ik er nu bij lees, is het inderdaad een echte obessie. Vergeet het verschil tussen een autist en een niet-autist niet wat dit betreft; bij de eerste kan het een ongezonde obsessie worden.
Ik denk dat ze geluk heeft met een vriend zoals jij en ook dat jullie je beide aan moeten passen.


Nou ja, wanneer is iets een obsessie? Ik spendeer ook meer uren aan mijn paard en honden dan aan mijn man denk ik? (tenzij je naast elkaar slapen ook meetelt haha) Er gaat nu eenmaal veel tijd in zitten en er is ook nog werk, huishouden ect....en maar 24 uur in een dag.

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:51

DatBenIkNou schreef:
Ik denk dat bijna iedere partner die zelf niet besmet is met het paardenvirus, vaak op de tweede plaats komt bij paardenmeisjes/vrouwen. Ik zelf beredeneer het altijd zo: mijn man kan zichzelf vermaken, voeden, schoonhouden, sporten ect. Mijn paard is totaal van mij afhankelijk! Ze zal in een vieze stal staan, geen eten krijgen, niet buiten komen, vies zijn, misschien wel ziek of gewond?! Er gaat gewoon enorm veel tijd in zitten als je goed voor een paard wil zorgen.
Gelukkig heeft mijn man eigen hobby's en plannen we af en toe echt een dag samen waarbij ik dan paardlief even een dagje 'uitbesteed' .
Ik denk dat je je er grotendeels bij neer zal moeten leggen. Probeer anders een vaste dag in de week echt voor jullie samen te hebben of iets dergelijks?



Dat dus, mijn vriend heeft het precies zoals het bij jou ging ook ondervonden haha.

Toch zat hij voor mij op een gedeelde 1e plaats, het verschil is dat hij zichzelf kan redden/ verzorgen en paard niet..........

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:57

Ga een goed gesprek aan met je vriendin, en kijk of jullie misschien een compromis kunnen sluiten. Zij kan zorgeloos naar haar paard, en jullie spreken 2 keer per week met elkaar af. Kun je haar vaker zien, en kan zij nog steeds genoeg tijd met haar paard door brengen.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: HELP!! Mijn vriendin kiest paard boven mij! (vaste vriend) W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:04

Ik zou haar er gewoon eerlijk over aanspreken hoe jij je erover voelt. Misschien beseft ze zelf niet met wat voor gevoel je rond loopt. Een passie kan nu eenmaal heel hardnekkig zijn, zeker als haar paard binnen minder dan een jaar vertrekt snap ik haar gevoel ook.

SEBO
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 20:09

Ragdollcat schreef:
anjali schreef:
Over 11maanden gaat de merrie elders heen vanwege de bevalling? Zolang houd je het nog wel vol om nr.2 te zijn toch? Bij vrouwen die gek zijn op paarden moet je dat gewoon accepteren en het hen gunnen.Want het paardenvirus is hardnekkig.Trouwens,de tweede prijs is al heel wat hoor! /3 :j



Heel leuk gezegd!!!

En ze moet denk ik nog een weg in zien te vinden om tijd te kunnen verdelen, voor nu is het nog lastig te plannen, laat toch lekker gaan en genieten.

Gaat vanzelf goedkomen, zeker als ze van hem houdt en hij meer geduld heeft.


Ja ze gaat inderdaad haar tijd anders moeten verdelen vind ik, ja ze moet ook meer plannen (ik heb ook al voorgesteld voor een gedeelde agenda samen, maar dat vind ze 'stom' en ik moet niet weten wat ze de hele dag doet -> wat een vertrouwen)

Ja ik hoop echr dat het goed komt :)

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:13

mrie schreef:
Je komt ook op de tweede plaats. Dat komen alle vriendjes van meiden met een paard. .


Hier ben ik het totaal niet mee eens.
Leuk dat iemand een hobby heeft en zeer fanatiek is, super zelfs, fijn als mensen een passie hebben, maar er is ook meer in het leven.
Als je kiest voor een relatie zul je daar ook in moeten investeren, zo werkt dat nou eenmaal, relaties komen niet vanzelf en maar simpelweg verwachten van een ander dat hij maar genoegen neemt met een 2e plek vind ik persoonlijk echt bizar. Ik vind de vraag van TS dan ook zeer terecht.

TS; komt het contact op de zondag ook van haar kant of ben jij de enige die erin wil investeren?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:14

DatBenIkNou schreef:
EskeGirl schreef:
Wat ik er nu bij lees, is het inderdaad een echte obessie. Vergeet het verschil tussen een autist en een niet-autist niet wat dit betreft; bij de eerste kan het een ongezonde obsessie worden.
Ik denk dat ze geluk heeft met een vriend zoals jij en ook dat jullie je beide aan moeten passen.


Nou ja, wanneer is iets een obsessie? Ik spendeer ook meer uren aan mijn paard en honden dan aan mijn man denk ik? (tenzij je naast elkaar slapen ook meetelt haha) Er gaat nu eenmaal veel tijd in zitten en er is ook nog werk, huishouden ect....en maar 24 uur in een dag.

Zoals TS in een latere update beschreef, dat echt alles naar de tweede plek gaat.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:14

Maar bijvoorbeeld op de zaterdag... ik neem aan dat ze niet van 's ochtends 8 uur tot 's avonds 8 uur bij d'r leasepaard zit toch? Dan kunnen jullie erna misschien afspreken?

SEBO
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 20:21

Barbet schreef:
Tja ik begrijp jullie beiden wel hoor.
Jullie moeten allebei misschien wat water bij de wijn doen.

Jouw vriendin moet proberen wat meer rekening met jou te houden.
En jij kan misschien proberen wat meer interesse in haar paard te krijgen.
Ga je bijvoorbeeld wel eens mee naar de manege, ken je haar paard, help je wel eens mee als ze naar haar paard gaat?
En als je echt niks met paarden hebt, vindt ze het vast ook leuk dat je er in ieder geval geïnteresseerd over bent en haar verhalen wilt aanhoren.

Maar ja, andersom geldt dat voor jouw vriendin natuurlijk net zo tegenover jou! :)


Oke dat snap ik dat je beide kanten begrijpt.
Ja inderdaad, ik zit er helemaal niets mee in om water de wijn te doen maar dan moet zei het uiteraard ook doen ;)

Ja dat zou ze wel mogen doen om een beetje meer rekening met me te houden,

ik ben vroeger mee gaan kijken als ze paard rijdt en heb zelfs al samen met de stal een paar keren uitgemest (maar tegenwoordig als ik vraag om mee te gaan wilt ze dat niet meer -> dus ik ga echr wel mee hoor ;) )

Dat is iets wat ik in het begin tegen hazr heb gezegd: ookal zijn onze hobby's niet 100% ons ding, we moeten er minstens interesse in tonen en naar elkaar luisteren! ;) (en dat doe ik wel als ze verteld)

Ja dat is waar! :)

SEBO
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 20:24

joeluna schreef:
Maar bijvoorbeeld op de zaterdag... ik neem aan dat ze niet van 's ochtends 8 uur tot 's avonds 8 uur bij d'r leasepaard zit toch? Dan kunnen jullie erna misschien afspreken?


Pakt dat ze om 11u vertrekt naar paard tot 14u of.. Dan is ze na het eten om 18u terug naar de paarden voor een tweede keer..

Het is zelfs al voorvallen dat ze van 10u tot 22u bij manege is geweest (maar dat was echt het maximum)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:25

Hmmm, ziet ze een relatie nog wel zitten? Je mag niet mee naar stal, ze heeft enkel zondag tijd en is dan heel kribbig. Heb je haar dit al eens gevraagd?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:28

Citaat:
ik ben vroeger mee gaan kijken als ze paard rijdt en heb zelfs al samen met de stal een paar keren uitgemest (maar tegenwoordig als ik vraag om mee te gaan wilt ze dat niet meer -> dus ik ga echr wel mee hoor ;) )


Misschien eens vragen hoe ze jullie relatie ziet. Is ze nog wel verliefd op je?

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:32

Een dag heeft toch 24 uur? Ik zou toch eens een stevig gesprek met haar hebben als ik in jouw schoenen stond. Mijn paarden staan echt boven aan maar als ik twee max drie uur per dag op stal met ze bezig ben is dat ruim voldoende. Is er niet meer aan de hand? Hoever gaat die obsessie? Wat doet ze dan zo'n hele dag op stal? In twee uur heb ik alle tijd om te rijden / troetelen, mesten en even bij kletsen met stal genoten

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:40

Misschien eens vragen of ze het wel ziet zitten tussen jullie? Als ze ja zegt, misschien moet je zeggen dat je dan verwacht dat ze iets meer tijd voor je vrij maakt?

Verder klinkt het meer als een obsessie, zelfs ik ben niet zo vaak bij mijn paard en die staat aan huis. Ik hoef er niet eens heen te fietsen. Maarach, ik ben zelf ook zo erg. Ik wil niet langer dan 1,5 week op vakantie omdat ik m'n paarden niet wil achterlaten. :D

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:44

Ik zou een goed gesprek met haar voeren specifiek hierover als ik jou was, want ik kan jouw gevoel helemaal begrijpen. En daarnaast mag ze in haar handjes klappen dat ze een vriend heeft die haar zo graag wil zien dat hij een account aanmaakt op een paardenforum vol met vrouwen die niet altijd even gezellig kunnen doen. :+

Ik heb zelf Asperger en ik heb vroeger ook die obsessie met paarden gehad. Kamer vol met paardenposters, las niks anders dan de Penny en later de Ros, heb 23 rozetten en boekenkast stond vol met paardenboeken. Maar lees - toen was ik 12, 13 jaar oud. Zoals hierboven inderdaad al vaker gezegd wordt moet je als je een relatie hebt leren doseren. Alsnog is het dan aan haarzelf hoe ze dat doet, maar je kunt je nu inderdaad gaan afvragen of zij jullie relatie nog ziet zitten.

Je kunt haar het beste vragen waarom ze zo veel bij het paard wil zijn, en vooral waarom ze weigert als je aanbiedt haar te vergezellen naar stal. Voor zover ik uit je openingspost begrijp ben je helemaal niet bezitterig en is het ook niet de bedoeling dat je haar elke dag ziet of altijd mee naar stal gaat, en dwing je haar daarnaast ook niet om te kiezen. Dat laatste is heel belangrijk, en mag ook gezegd worden dat dat heel goed van je is.

Probeer tijdens het gesprek constructief kritiek te geven, dat voorkomt ruzie. Aangezien je ook zegt dat ze snel kribbig is als jullie elkaar dan eindelijk zien. Denk goed na over je woorden en laat merken dat je begrip toont, maar blijf wel standvastig in je punt - want je hebt wel gelijk, vind ik persoonlijk. Laat haar duidelijk weten dat je je 'verdrietig' voelt en dat je het idee hebt dat jij op de tweede plaats komt, zodanig dat het niet meer leuk is, en dat je graag meer tijd met haar wil doorbrengen. Dan kun je vanuit daar altijd nog vragen of zij dat ook nog wil, en eventueel de hamvraag neerleggen of ze je nog leuk genoeg vind.

Ik wil je heel veel succes wensen en ik vind het mooi dat je er zo begaan mee bent. :)

Edit: om nog even antwoord te geven op je vraag waarom meiden nou zo op kunnen gaan in paarden. Ik kan geen objectief antwoord geven maar je wel een beeld geven van hoe ik me erbij voelde toen ik er nog zo in op ging zoals je vriendin nu doet.
Ik werd vroeger, mede door mijn autisme, gepest op de basisschool. De paarden waren voor mij een uitvlucht uit dat vervelende milieu. Tegen hen kon ik alles vertellen, van het rijden werd ik ontspannen en ik haalde er mijn beweging uit en ik kon vooruitgang boeken. Zeker toen ik een paard op de manege ontdekte dat met bijna niemand overweg kon. Daar ben ik helemaal in opgegaan. Ik reed elke maandagavond en ik ging woensdagmiddag helpen als vrijwilligster op de manege zodat ik ook dingen met dat paard kon doen.
Toen ik mijn verzorgpaard kreeg was dat nog steeds een beetje zo, alhoewel op een volwassenere manier. Ik heb me altijd voorgenomen mijn telefoon thuis te laten als ik bij de paarden was (enkel bij als ik alleen het bos in ging) omdat dat echt mijn uitvlucht was.

Ik zeg niet dat dit bij je vriendin ook zo is, want ik weet natuurlijk niet hoe ze zit met haar verleden (is ze gepest of niet?), maar dat kan een reden zijn waarom ze er zo in op gaat. Maar ik kan je vertellen dat dat bij elk meisje (of jongen) anders is. Bij de een is het wat het voor mij is, bij de ander is het de zorg voor een dier, bij weer een ander is het tutten en manen vlechten etc. etc. het kan allemaal. Maar alleen jouw vriendin weet wat de paarden voor haar betekenen, dus je kan niet meer doen dan het aan haarzelf vragen :)

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: HELP!! Mijn vriendin kiest paard boven mij! (vaste vriend) W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:52

Ze gaat haar paard kwijtraken. Dit kan natuurlijk ontzettend veel impact op haar hebben, als ze al zo "geobsedeerd" is door het beestje. Ga nog eens in gesprek, en probeer je dan ook eens in haar te verplaatsen. Ze kent het paard al heel lang, deelt lief en leed met het dier, en dat gaat weg en ze gaat hem nooit meer terug zien. Dat doet pijn. Ze weet dat ie echt weg gaat en dat ze hem dan kwijt is. Als ze zegt dat ze daarom zoveel tijd met hem besteed, Is dat misschien helemaal niet zo gek.

SEBO
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 21:12

prugelpiet schreef:
Ze gaat haar paard kwijtraken. Dit kan natuurlijk ontzettend veel impact op haar hebben, als ze al zo "geobsedeerd" is door het beestje. Ga nog eens in gesprek, en probeer je dan ook eens in haar te verplaatsen. Ze kent het paard al heel lang, deelt lief en leed met het dier, en dat gaat weg en ze gaat hem nooit meer terug zien. Dat doet pijn. Ze weet dat ie echt weg gaat en dat ze hem dan kwijt is. Als ze zegt dat ze daarom zoveel tijd met hem besteed, Is dat misschien helemaal niet zo gek.


Ja dat snap ik allemaal wel dat dat wel zwaar kan zijn, ja ze is idd wel een beetje geobsedeerd, ja als ik haar volgende keer nog eens zie ga ik het er zeker wel over hebben ens. Ja maar ik deel ook veel lief en leed met mijn vriendin (het is nu 2 maanden vakantie in België en ik wil ze nu wel eens wat meer zien natuurlijk) maar ik snap natuurlijk wel dat het voor haar wel moeilijk zal zijn en als die tijd er is dat het paard weg is zal ik er voor haar zijn om haar te steunen in die moeilijke periode :) (ik vind dat je elkaar dan op zulke momenten een hart onder riem mag steken in een relatie, dus dat ik haar troost ens en erover praat als ze dat wil)

Ja ergens begrijp ik wel dat ze er nu extra veel tijd aan wilt besteden maar nu is het gewoon nog meer als normaal en ik zag ze daarvoor al redelijk weinig (en ik heb natuurlijk ook mijn behoefte om haar te zien)

Maar ik steun haar uiteraard. :)

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:52

SB_Man schreef:
joeluna schreef:
Maar bijvoorbeeld op de zaterdag... ik neem aan dat ze niet van 's ochtends 8 uur tot 's avonds 8 uur bij d'r leasepaard zit toch? Dan kunnen jullie erna misschien afspreken?


Pakt dat ze om 11u vertrekt naar paard tot 14u of.. Dan is ze na het eten om 18u terug naar de paarden voor een tweede keer..

Het is zelfs al voorvallen dat ze van 10u tot 22u bij manege is geweest (maar dat was echt het maximum)


Hmm, een paard kost veel tijd. Maar zoveel, dat nou ook weer niet lijkt me. Tenminste, ik ben geen 5 uur bezig met mijn 2 pony's... Misschien moet je haar eens vragen of ze een relatie überhaupt nog wel ziet zitten.

LadyTrucker1
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:59

Als je een relatie met een paarden meisje hebt dan weet je dat dit kan gebeuren.
Mijn paarden staan ook op nummer 1 maar ik heb de mazzel dat mijn vriend graag mee gaat en helpt op stal vind hij geweldig.

Het is geven en nemen en om iemand zijn hobby kun je niet gaan zeuren vind ik dan.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: HELP!! Mijn vriendin kiest paard boven mij! (vaste vriend) W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:06

Maar zoals je zelf zegt LadyTrucker1, het is ook geven. Dus ook van haar kant. Dat lijkt in deze situatie niet echt aan de orde te zijn ;)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: HELP!! Mijn vriendin kiest paard boven mij! (vaste vriend) W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:14

Mijn dochter en mijn paarden komen alledrie op de eerste plaats ;-). Mijn vriend zijn eigen kinderen (al zijn die ouder dan mijn dochter van 11) staan bij hem op de eerste plaats (en dan heeft hij nog een eigen drukke zaak). Maar we houden zielsveel van elkaar en maken tussendoor tijd (of samen met de kids of hij gaat mee naar mijn paarden). Zorg dat je ook je eigen ding hebt in je leven.... en geef elkaar wat ruimte...

Anoniem

Re: HELP!! Mijn vriendin kiest paard boven mij! (vaste vriend) W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:19

Gedeelde agenda lijkt mij nou niet echt een aanrader nee, ik snap dat ze dat niet wil.